عفونت کلامیدیا چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی عفونت کلامیدیا است. این بیماری علائم زیادی ندارد اما عوارض آن خطرناک است. برای درمان این بیماری می‌توان داروی آنتی بیوتیک مصرف کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری کلامیدیا چیست؟

بیماری عفونت کلامیدیا یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود. این بیماری مرد و زن نمی‌شناسد و سنین مختلفی را درگیر می‌کند. اگر به بیماری کلامیدیا مبتلا شده‌اید و یا علائم این بیماری را دارید، بهتر است که برای درمان آن اقدام کنید. بیماری کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است و از طریق سکس منتقل می‌شود. این بیماری توسط یک باکتری ایجاد می‌شود و برای درمان از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

اگر خانم هستید و به بیماری کلامیدیا مبتلا شده‌اید، می‌توانید به دکتر زنان مراجعه کنید. در صورتیکه آقا هستید و به این بیماری مبتلا هستید، به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. همچنین فوق تخصص عفونی نیز می‌تواند در درمان این بیماری باکتریایی به شما کمک کند.

بیماری کلامیدیا چیست؟

به نقل از cdc، بیماری کلامیدیا یا Chlamydia از انواع بیماری های مقاربتی است که می‌تواند زنان و مردانی که از نظر جنسی فعال هستند را درگیر کند. این بیماری توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. یکی از مشکلاتی که این بیماری دارد، آسیبی است که ممکن است به سیستم تولید مثلی زنان برساند. برخی از عوارضی که این بیماری ایجاد می‌کند، دائمی هستند. در واقع ممکن است که برای خانم‌ها نازایی ایجاد کند و یا بارداری را برای آنها مشکل سازد. همچنین یکی از عوارض عفونت کلامیدیا برای زنان افزایش احتمال بارداری خارج از رحمی است.

در ادامه این عفونت را در زنان و مردان و در نواحی مختلف بدن مانند گلو بررسی می‌کنیم:

۱. عفونت کلامیدیا واژن (کلامیدیا در زنان)

اگر خانم با یک شریک جنسی آلوده سکس محافظت‌نشده داشته باشد، احتمال اینکه به بیماری عفونت کلامیدیا مبتلا شود وجود دارد. کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است و می‌تواند واژن و سرویکس یا دهانه‌ی رحم را درگیر کند. عفونت کلامیدیا عفونتی خطرناک است و علائم مختلفی دارد. یکی از علائمی که در واژن ایجاد می‌کند، ترشحات غیرطبیعی است. البته کلامیدیا تنها علت عفونت واژن نیست و این عفونت می‌تواند علت‌های دیگری هم داشته‌باشد.

کلامیدیا نوعی عفونت باکتریایی است که علایم و عوارض شدید‌تری در زنان ایجاد می‌کند. این عفونت در صورت داشتن سکس دهانی با فرد آلوده می‌تواند دهان و گلو را هم درگیر کند.

۲. کلامیدیا در مردان چیست؟

آقایان هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. البته علائمی که نشان می‌دهند به شدت خانم‌ها نیست و ممکن است که عوارض کمتری را نیز تجربه کنند. مردان آلوده می‌توانند زنان را بیمار کنند.

۳. کلامیدیا در گلو؛ عفونت کلامیدیا چیست؟

کسانی که سکس دهانی دارند، ممکن است که به کلامیدیا در گلو مبتلا شوند. عفونت کلامیدیا معمولا در آلت تناسلی ایجاد بیماری می‌کند اما اگر سکس دهانی و محافظت نشده انجام شود، احتمال اینکه این باکتری در گلو بنشیند، زیاد است.

تصاویر کلامیدیا

عفونت کلامیدیا در دهان و گلو را در تصویر زیر می‌توانید ببینید.

کلامیدیا در گلو چگونه است؟
در صورت داشتن سکس دهانی ممکن است به کلامیدیا در گلو مبتلا شوید.

علائم کلامیدیا چیست؟

علائم عفونت کلامیدیا در زن و مرد چندان تفاوتی ندارد. هرچند ممکن است که در زنان با شدت بیشتری بروز پیدا کند. البته بهتر است به خاطر داشته‌باشید که این بیماری علائم چندانی ندارد و معمولا تا زمان ایجاد عوارض بدون علامت باقی می‌ماند. علائم کلامیدیا زمانی ایجاد می‌شوند که شما چند هفته از سکس پر خطرتان گذشته است. علائم در زنان شامل موارد زیر هستند:

عفونت کلامیدیا در مردان می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

علائم کلامیدیا چندان واضح نیستند، اما این عفونت می‌تواند باعث سوزش ادرار، مقاربت دردناک، لکه‌بینی و ترشحات غیر طبیعی واژن شود.

رنگ عفونت کلامیدیا چیست؟

جالب است بدانید که ترشحات بیماری کلامیدیا چندان شاخص نیست و نمی‌توان از روی رنگ ترشحات واژن پی به این عفونت برد. هرچند یکی از مواردی که ما را مشکوک به وجود کلامیدیا می‌کند، داشتن علائم دیگر کلامیدیا همراه با ترشحات خاکستری، زرد یا سفید رنگ است.

علائم بیماری کلامیدیا چیست؟
به خاطر داشته‌باشید که این بیماری علائم چندانی ندارد و معمولا تا زمان ایجاد عوارض بدون علامت باقی می‌ماند.

در مواجهه با عفونت کلامیدیا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر خانم هستید و علایم کلامیدیا را در خود مشاهده کرده‌اید و یا با کسی نزدیکی داشته‌اید که متوجه شده‌اید کلامیدیا دارد، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. این عفونت اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا می‌تواند در دستگاه تناسلی شما مشکلات جدی زیادی را ایجاد کند. بنابراین برای تشخیص و درمان این عفونت باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با معاینه و بررسی تست کلامیدیا، عفونت را تشخیص دهد و درمان کند.

اما اگر آقا هستید و این علائم را در خود دیده‌اید، می‌توانید به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. دکتر اورولوژی با معاینه‌ی شما و در صورت نیاز نمونه‌برداری، برای درمان این بیماری اقدامات لازم را انجام می‌دهد. جالب است بدانید که دکتر عفونی هم می‌تواند به تشخیص و درمان این بیماری هم در خانم‌ها و هم آقایان بپردازد.

برای دریافت مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای مورد نظر می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

می‌خوای بدونی عفونت کلامیدیا چطوری درمان میشه؟

بهترین زمان آگاه شدن همین الانه!

علت بیماری کلامیدیا چیست؟

اما بیماری کلامیدیا چرا ایجاد می‌شود؟ این بیماری توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. باکتری تریکوماتیس از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده از افراد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. البته انتقال کلامیدیا تنها از سکس واژینال انجام نمی‌شود و هر نوع سکس می‌تواند این بیماری را منتقل کند. مثلا سکس دهانی و یا سکس مقعدی هم می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند.

باکتری کلامیدیا

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس یا Chlamydia trachomatis bacterium، یکی از انواع باکتری‌هایی است که در ایجاد بیماری‌های مقاربتی یا STD موثر است.

عوامل خطر ابتلا به عفونت کلامیدیا چیست؟

هر یک از شرایط زیر ممکن است احتمال ابتلا به کلامیدیا را در شما افزایش دهد، اما کسانی که از نظر جنسی فعال هستند در معرض ابتلا به عفونت کلامیدیا قرار دارند. در ادامه به عوامل خطر اشاره کرده‌ایم:

  • بالای ۲۵ سال سن داشتن می‌تواند یکی از عوامل خطر باشد.
  • در صورتیکه سکس محافظت‌نشده داشته‌باشید، ممکن است که به کلامیدیا مبتلا شوید.
  • داشتن رفتارهای پرخطر جنسی می‌تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشد.
  • کسانی که به هر دو جنس تمایل بیشتری دارند و افرادی که همجنسگرا هستند.
  • داشتن بیش از یک شریک جنسی.

عفونت کلامیدیا به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده شامل رابطه جنسی واژینال با دهانی و مقعدی منتقل می‌شود.

تشخیص کلامیدیا چگونه انجام می شود؟

یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها برای درمان این بیماری، تشخیص درست آن است. شما زمانی می‌توانید داروهای لازم و مناسب برای این بیماری را دریافت کنید که این بیماری را شناخته باشید. یکی از اصلی‌ترین مواردی که به تشخیص این بیماری کمک می‌کند، شرح حال بیمار و معاینه‌ی فیزیکی است. البته که با این موارد نمی‌توان به طور کامل مطمئن بود که کلامیدیا ایجاد این عفونت را کرده‌است. بنابراین اگر با علائم کلامیدیا مواجه شدید، باید به دکتر زنان و یا اورولوژیست مراجعه کنید.

معمولا زمانی که خانم به دکتر زنان مراجعه می‌کند و بیماری کلامیدیا در او تشخیص داده‌می‌شود، برای درمان همسر او نیز اقدام می‌شود. داروها برای هر دو طرف داده می‌شوند تا درمان انجام شود. همچنین درخواست می‌شود که در طول مدت درمان از سکس اجتناب شود. در صورتیکه دهانه‌ی رحم التهاب داشته‌باشد و یا زن با علامت لکه بینی بعد از نزدیکی به دکتر مراجعه کرده‌باشد، تست پاپ اسمیر درخواست می‌شود. تست پاپ اسمیر عفونت و عامل ایجادکننده‌ی عفونت را مشخص می‌کند.

۱. تست کلامیدیا

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیت‌های خانگی و یا سواب‌های خانگی است که برای تست کلامیدیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این روش تنها کافی است که سواب را وارد واژن یا مقعد کنید و برای آزمایش به آزمایشگاه‌ها بفرستید. اگر قرار باشد که از کیت‌های آزمایش کلامیدیا استفاده کنید، روش استفاده از هر کیت در دستورالعمل آن ذکر شده‌است و نتیجه را به صورت منفی یا مثبت به شما نشان می‌دهد.

۲. آزمایش خون کلامیدیا

برای انجام آزمایش کلامیدیا نیازی به نمونه‌ی خون نیست. این آزمایش بسیار ساده‌تر و با نمونه‌ی ترشحات یا با استفاده از کیت‌های آماده انجام می‌شود. همچنین ممکن است که از نمونه ادرار در مردان استفاده شود.

کلامیدیا چگونه تشخیص داده می شود؟
یکی دیگر از روش‌هایی که برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیت‌های خانگی و یا سواب‌های خانگی است که برای تست کلامیدیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان کلامیدیا چیست؟

خب! تشخیص داده‌شد که بیماری شما ناشی از میکروب کلامیدیا است. برای درمان آن چه باید بکنیم؟ برای درمان بیماری کلامیدیا، بهترین کار مصرف دارو است. این بیماری توسط باکتری ایجاد می‌شود و برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.  

۱. انتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا

درمان آنتی بیوتیکی برای کلامیدیا با استفاده از کپسول آزیترومایسین انجام می‌شود. داروی آزیترومایسین به صورت ۲۵۰ میلی گرم یا ۵۰۰ میلی گرم موجود است. درمانی که برای عفونت کلامیدیا انجام می‌شود، به صورت ۱ گرم خوراکی آزیترومایسین است.

از داکسی سایکلین هم می‌توان به جای آزیترومایسین استفاده کرد. قرص یا کپسول داکسی سایکلین را می‌توان به مدت یک هفته و دو بار در روز مصرف کرد.

درمان کلامیدیا با مترونیدازول

برای درمان کلامیدیا از قرص مترونیدازول استفاده نمی‌شود. این دارو برای درمان واژینوز باکتریال با همان عفونت واژن کاربرد دارد. بنابراین استفاده از قرص مترونیدازول برای این عفونت کاربرد ندارد.

درمان کلامیدیا چیست؟
درمانی که برای عفونت کلامیدیا انجام می‌شود، به صورت ۱ گرم خوراکی آزیترومایسین است.

۲. درمان گیاهی کلامیدیا

توجه داشته‌باشید که بیماری کلامیدیا یک بیماری جدی است و باید درمان شود. این بیماری عفونی می‌تواند باعث ایجاد نازایی در فرد مبتلا شود. از طرفی کلامیدیا بیماری است که می‌تواند از طریق سکس به دیگران منتقل شود. بنابراین باید برای درمان آن جدی اقدام کنید. استفاده از روش‌های گیاهی شاید برای کسانی که می‌خواهند برای تسکین درد و تخفیف علائم استفاده کنند شاید مفید باشد، اما برای درمان این بیماری نباید از این روش استفاده کنید. قبل از استفاده از هر داروی گیاهی برای درمان این بیماری باید با یک دکتر اورولوژیست،‌ دکتر عفونی یا دکتر زنان مشورت کنید. می‌توانید از لینک‌های مشاوره تلفنی زیر کمک بگیرید:

تیم درمان عفونت کلامیدیا متشکل از چه پزشکانی است؟

کلامیدیا برای درمان نیازی به تیم درمانی ندارد. با کمک یک دکتر زنان یا دکتر اورولوژیست و در مواقعی دکتر عفونی می‌توان برای درمان این عفونت مقاربتی اقدام کرد.

از طریق مشورت با متخصص، بیشتر از قبل با علائم عفونت مقاربتی آشنا شو!

عوارض کلامیدیا

این عفونت یک مشکل جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. در صورت عدم درمان این عفونت می‌تواند مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند. این عوارض در مردان و زنان کمی با هم متفاوت است. از این رو در بخش زیر عوارض عدم درمان کلامیدیا را در زنان و مردان بررسی می‌کنیم:

عوارض کلامیدیا درمان نشده در زنان

برخی از زنان دچار PID می شوند، عفونتی که می‌تواند به رحم، دهانه رحم و تخمدان‌ها آسیب بزند. PID یک بیماری عفونی دردناک است که اغلب نیاز به درمان بیمارستانی دارد. اگر کلامیدیا در زنان درمان نشود، ممکن است لوله‌های فالوپ زخم شوند و در نتیجه ناباروری ایجاد شود.

عفونت کلامیدیا در بارداری هم مشکلات خاصی ایجاد می‌کند. این باکتری می‌تواند در حین تولد به نوزادان منتقل شود و عفونت چشم و ذات‌الریه در نوزادان را سبب شود.

عوارض کلامیدیا درمان نشده در مردان

کلامیدیای درمان‌نشده در مردان نیز ممکن است عوارضی ایجاد کند، مانند اپیدیدیمیت؛ یعنی التهاب و درد اپیدیدیم؛ لوله‌ای که بیضه‌ها را در جای خود نگه می دارد. عفونت درمان‌نشده در مردان همچنین می تواند به غده پروستات سرایت کند و باعث تب، مقاربت دردناک و ناراحتی در ناحیه کمر شود.

البته اینها تنها برخی از شایع‌ترین عوارض کلامیدیای درمان‌نشده هستند، به همین دلیل است که مراجعه به پزشک و درمان فوری اهمیت زیادی دارد. اکثر افرادی که به سرعت تحت درمان قرار می‌گیرند، هیچ مشکل پزشکی طولانی‌مدتی ندارند.

کلامیدیای درمان‌نشده در زنان می‌تواند منجر به ناباروری، عفونت PID، و انتقال عفونت به نوزاد شود. عدم درمان در مردان هم می‌تواند منجر به اپیدیدیمیت و عفونت غده پروستات شود.

انواع کلامیدیا کدامند؟

کلامیدیا نسبت به محل وقوع آن ۳ نوع مختلف دارد:

  • عفونت کلامیدیا ممکن است که در گلو ایجاد شود و ناشی از اورال سکس و یا سکس دهانی باشد.
  • بیماری مقاربتی کلامیدیا که در واژن و روی آلت تناسلی مردانه ایجاد می‌شود.
  • کلامیدیا که در مقعد و رکتوم ایجاد می‌شود و از طریق آنال سکس و یا سکس مقعدی منتقل می‌شود.

چگونه می توان از کلامیدیا جلوگیری کرد؟

اما چگونه می‌توانیم از ابتلا به کلامیدیا پیشگیری کنیم؟ برای اینکار یک راهکار ساده وجود دارد: سکس محافظت‌شده داشته‌باشید!

سکس با کاندوم از بهترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به کلامیدیا است. این بیماریاز طریق سکس محافظت نشده منتقل می‌شود، بنابراین هر موردی که به محافظت و ایمنی سکس کمک کند، از انتقال این بیماری پیشگیری می‌کند. موارد زیر هم می‌توانند در پیشگیری از انتقال این بیماری و ابتلا به آن کمک‌کننده باشند:

  • پرهیز از رفتار‌های پرخطر جنسی
  • داشتن یک شریک جنسی
  • پرهیز از سکس مقعدی در آقایان
  • سکس مقعدی بهداشتی در زن و مرد
  • رعایت اصول بهداشتی از سکس دهانی
  • انجام دادن چکاپ‌های دوره‌ای جنسی در مردان و زنان.

برای پیشگیری از انتقال عفونت کلامیدیا در هنگام هرگونه رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری عفونی کلامیدیا یکی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی است و می‌تواند عوارض زیادی را برای زنان و مردان ایجاد کند. این بیماری علائم چندانی در فرد ایجاد نمی‌کند و به سادگی و از طریق سکس می‌تواند منتقل شود. بنابراین برای پیشگیری از انتقال این بیماری بهتر است که از کاندوم استفاده کنید. همچنین سعی کنید که مراقبت‌های دوره‌ای جنسی را انجام دهید.

اگر با علائم این بیماری مواجه شدید، برای تشخیص و درمان علائم آن به دکتر زنان، دکتر اورولوژیست و دکتر عفونی می‌توانید مراجعه کنید. از طرفی برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقبت سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

دارویی که برای درمان کلامیدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزیترومایسین و داکسی سایکلین است. البته که آزیترومایسین انتخاب ارجح است، زیرا داکسی عوارض زیادی دارد. هر چند بسته به شرایط بیمار دارو انتخاب می‌شود.

بله. برای درمان سوزاک هم از ۱ گرم آزیترومایسین و یا آنتی بیوتیک سفریاکسون استفاده می‌شود. هرچند که امروزه به جای سفریاکسون که داروی پرخطری است از آزیترومایسین استفاده می‌شود و رضایت بیمار و پزشک از این دارو بیشتر است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کلامیدیا

  1. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من تقریبا ب مدت دو هفته ترشحات سفید یکم کف مانند ک انگار حباب توش باشه داشتم بوشم ب نسبت خوب نبود الان دو سه روزه قرص مترونیدازول ۵۰۰ مصرف کردم و ب نظر میاد خوب شده یعنی مشکل چی بوده مترو تا کی ادامه بدم خوبه.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم عفونت تریکوموناس داشتید
      حداقل یک هفته نیاز دارید به این قرص