چرا سوزاک می گیریم و علائم سوزاک چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود. ناباروری، سوزش ادرار و خارش دستگاه تناسلی از علائم آن هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
چرا سوزاک می گیریم و علائم سوزاک چیست؟

خلاصه این مطلب درباره سوزاک را در این پادکست گوش دهید:

سوزاک یک بیماری مقاربتی (STD) است که در اثر عفونت با باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود. باکتری N. gonorrhoeae غشاهای مخاطی دستگاه تناسلی زنان و مردان که شامل دهانه رحم و لوله‌های فالوپ و پنیس می‌شود را آلوده می‌کند و امکان سرایت به مجاری ادراری را دارد.

متاسفانه فردی که هیچ علائمی از سوزش، درد یا خارش را ندارد هم امکان دارد به این بیماری مبتلا شده باشد. بهترین راه این است که از سلامت جنسی خود مطمئن شوید و هر چند ماه یک‌بار نسبت به آزمایش چکاپ کلی اقدام کنید. در ادامه این مطلب از دکترتو همراه ما باشید که دقیق‌تر به بررسی این بیماری عفونی می‌پردازیم.

بیماری سوزاک چیست؟

بیماری سوزاک به انگلیسی gonorrhea، یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع است. این بیماری هم آقایان هم خانم‌ها را درگیر می‌کند ولی در آقایان رایج‌تر است. عامل آن باکتری نایسریا گونوره است. این باکتری مناطق گرم و مرطوب بدن را هدف قرار می‌دهد، مانند:

  • مجرای ادراری
  • چشم‌ها
  • گلو
  • واژن
  • آلت تناسلی مردان
  • مقعد (راست‌روده)
  • سیستم تناسلی خانم‌ها.

سوزاک اگر زود تشخیص داده شود به‌طور مؤثر قابل‌درمان است. اگر فرد درمان نشود، منجر به عوارض بلندمدت می‌شود. اگر موارد بالا را تجربه می‌کنید، می‌توانید بهتر است در کوتاه‌ترین زمان به دکتر متخصص عفونی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آن‌ها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علائم سوزاک چیست؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه زمان به سوزاک مبتلا شده‌اند، اکثر افراد مبتلا فاقد هرگونه علائم قابل‌توجهی هستند. گاهی علائمی بروز پیدا می‌کند که ظرف ۲ تا ۱۴ روز از زمانی که فرد در معرض آلودگی قرار می‌گیرد اتفاق می‌افتد. فردی که هیچ‌گونه علائمی ندارد نیز ناقل بیماری است و قابلیت انتقال آن را دارد. چنین فردی که خودش نیز اطلاعی از بیماری‌اش ندارد بیشتر احتمال دارد که بیماری را توزیع کند.

علائم سوزاک در کودکان و نوجوانان

موارد زیر ممکن است در برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل نفوذ این باکتری رخ دهد:

  • خونریزی از ناحیه تناسلی یا راست روده
  • سوزش در هنگام ادرار
  • قاعدگی نامنظم
  • درد در قسمت تحتانی شکم که به طور معمول فقط دختران و زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد
  • درد رکتوم

علائم سوزاک در مردان

سوزاک در آقایان ممکن است تا چندین هفته علائمی نداشته باشد. معمولا علائم بیماری یک هفته بعد از انتقال عامل بیماری ظاهر می‌شوند. اولین نشانه قابل‌توجه بیماری در آقایان، سوزش و درد در هنگام ادرار است.

در موارد نادر، سوزاک به‌قدری ادامه می‌یابد که باعث آسیب به بدن می‌شود، به‌ویژه در مجاری ادراری و بیضه‌ها و بهتر است از قرص سوزاک ادراری استفاده کرد. این شرایط می‌تواند تا چند هفته پس از درمان علائم ادامه پیدا کند. همان‌طور که عفونت پیشرفت می‌کند، علائم دیگری بروز می‌کنند:

  • تکرر ادرار و درد به دلیل دلیل سوزش ادرار
  • ترشحات چرک مانند از آلت تناسلی (به رنگ سفید، زرد یا مایل به سبز)
  • ورم یا قرمز شدن دهانه مجرای آلت
  • تورم یا درد در بیضه‌ها
  • گلودرد مداوم (مزمن).
علائم سوزاک در رنان چیست؟
علائم سوزاک در خانم‌ها مشابه عفونت قارچی واژن یا عفونت باکتریایی است.

علائم سوزاک در زنان

سوزاک در بانوان نیز معمولا علائم آشکاری به همراه ندارد. وقتی هم که علائم سوزاک در خانم ها بروز پیدا می‌کند، خفیف و مشابه دیگر بیماری‌ها است که تشخیص را پیچیده‌تر می‌کند. علائم سوزاک در خانم‌ها مشابه عفونت قارچی واژن یا عفونت باکتریایی است و مواردی مانند بروز علت درد در هنگام نزدیکی هم می‌تواند از همین بیماری سرچشمه گرفته باشد. سایر علایم رایج عبارت‌اند از:

دچار ترشح و سوزش ادرار هستی؟ گلوت درد می‌کنه؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

علائم عفونت سوزاک در بارداری

سوزاک در حاملگی یکی از عارضه‌های دردناک است که ممکن است ناراحتی زیادی را برای خانم‌ها ایجاد کند. بهترین کار این است که هرچه سریع‌تر با دکتر متخصص زنان مشورت کنید تا علائم بیماری کاهش پیدا کند و درمان شود. علائم شایع عفونت باکتریایی نایسریا گونوره در بارداری شامل موارد زیر است:

  • ادرار دردناک با سوزش
  • ترشحات واژن سفید یا زرد با ظاهر غیرعادی
  • درد لگن یا زیر شکم
  • مقاربت دردناک

چرا سوزاک می گیریم و راه های انتقال سوزاک چیست؟

سوزاک یکی از انواع بیماری های مقاربتی است که توسط باکتری نایسریا گونوره از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. برای انتقال آن توسط مردها نیاز نیست حتما انزال صورت بگیرد. اغلب از طریق روابط جنسی محافظت نشده انتقال می‌یابد.

این بیماری به‌شدت مسری است و به‌راحتی از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. مشابه بقیه عوامل بیماری‌زا عفونت باکتریایی نایسریا گونوره نیز از طریق لمس منطقه آلوده روی بدن فرد بیمار قابل‌انتقال است. این عامل توانایی زیاد زنده ماندن خارج از بدن را ندارد. پس از طریق لمس اشیا مثل لباس قابل‌انتقال نیست.

سوزاک از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژنیِ بدون استفاده از کاندوم یا روش‌های حفاظتی از شخص آلوده به شخص دیگر منتقل می‌شود. علاوه‌بر این نوزاد متولدشده از یک مادر آلوده نیز ممکن است آلوده شود و در نوزادان بیشتر چشم‌ها را درگیر می‌کند. اگر احساس می‌کنید لازم است تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست بیاورید و با یک متخصص خوب مشورت کنید، مشاوره تلفنی دکتر عفونی در سایت دکترتو به شما کمک زیادی خواهد کرد.

در چه صورت دچار بیماری سوزاک می شویم؟ (علت سوزاک در مردان و زنان)

هر فردی که ازنظر رابطه جنسی فعال باشد، احتمال ابتدا به این بیماری را دارد، به‌ویژه در افراد جوان‌تر. دیگر موارد شامل:

  • داشتن رابطه جنسی با یک فرد جدید.
  • داشتن رابطه جنسی با کسی که با افراد دیگری نیز رابطه دارد.
  • داشتن رابطه جنسی با بیش از یک نفر.
  • سابقه ابتلا به سوزاک.
  • سابقه ابتلا به دیگر بیماری‌های مقاربتی.

تست تشخیص سوزاک چگونه است؟

اگر یک فرد به دلیل اینکه علائمی داشته یا در معرض عفونت قرارگرفته است به مراکز درمانی مراجعه کند، دکتر برای درمان سوزاک یا تست سوزاک برای بانوان، آزمایش چکاپ کامل زنان را دریافت می‌کند و از مردان نیز چکاپ کامل می‌گیرد. پزشک از فرد در مورد علائم و سابقه پزشکی می‌پرسد. همچنین آزمایشی انجام می‌شود که به یک نمونه ادرار یا یک سواب از آلت تناسلی، رحم، مجاری ادراری، مقعد یا بعضاً گلو نیاز دارد (آزمایش پاپ اسمیر نیز از دهانه رحم گرفته می‌شود).
اگر فردی مبتلا به سوزاک تشخیص داده شود، شریک جنسی وی نیز باید حتما آزمایش بدهد. برخی از تست‌های سوزاک می‌توانند از طریق کیت‌های تست خانگی انجام بگیرند. اگر به شما استفاده از کیت خانگی پیشنهاد شد، دقت کنید که تمام مراحل طبق دستورالعمل طی شود. ممکن است همزمان با آزمایش سوزاک از شما خواسته شود برای دیگر بیماری‌های مراقبتی نظیر کلامیدیا، سفلیس و یا ایدز نیز تست بدهید.

تست تشخیص سوزاک چگونه است؟
اگر فردی مبتلا به سوزاک تشخیص داده شود، شریک جنسی وی نیز باید حتما آزمایش بدهد.

روش های درمانی بیماری سوزاک چه هستند؟

بزرگسالان مبتلا به سوزاک معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. اگرچه این باکتری در حال حاضر مقاومت بالایی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها پیدا کرده است اما همچنان یکی از بهترین راه‌های درمانی به حساب می‌آید. سایر روش‌های درمانی نیز شامل درمان‌های خانگی و گیاهی هستند که هنوز نتیجه قابل استنادی از آن‌ها به دست نیامده است.

درمان انواع بیماری سوزاکروش درمان
درمان سوزاک دهانیدرمان عفونت‌های دهان سخت‌تر از عفونت‌های تناسلی یا مقعدی است، اما می‌توان با آنتی‌بیوتیک‌های مناسب که توسط پزشک تجویز می‌شود، آن را درمان کرد.
روش درمان سوزاک پروستاتبیمارانی که مشکوک به بیماری عفونی در پروستاتت هستند، معمولا با یک دوز سفتریاکسون عضلانی و مصرف دو هفته داکسی سایکلین تحت درمان قرار می‌گیرند.
درمان سوزاک مقعدیاولین روش درمانی آن، آنتی‌بیوتیک است. هنگامی که سفتریاکسون کمک‌کننده نباشد، داروهای جایگزین استفاده خواهند شد. اگرچه دارو عفونت را متوقف می‌کند، اما آسیب دائمی ناشی از بیماری را ترمیم نمی‌کند.
روش درمان سوزش سوزاکاگر علائم سوزش و خارش داشته باشید، معمولاً بعد از چند روز درمان دارویی بهبود پیدا می‌کنید، اگرچه ممکن است دوره نقاهت آن تا ۲ هفته طول بکشد تا هر گونه درد در لگن یا بیضه‌ها به طور کامل از بین برود.
روش‌های درمانی بیماری عفونی

بهترین قرص و آنتی بیوتیک برای درمان بیماری سوزاک در مردان و زنان

برای درمان این بیماری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) برای بیماری سوزاک، درمان با تزریق آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین خوراکی را پیشنهاد می‌کند. درمان سوزاک با سفتریاکسون نیز توصیه می‌شود.

اگر فرد به آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین مثل سفتریاکسون حساسیت داشته باشد پزشک موارد زیر را توصیه می‌کند:

قرص سفیکسیم در درمان سوزاک پیشنهاد می شود؟

از داروهای مورد پیشنهاد برای درمان این بیماری، سفیکسیم است. سفیکسیم نوعی آنتی‌بیوتیک از خانواده سفالوسپورین بوده که برای درمان بیماری‌های باکتریایی مختلف پیشنهاد می‌شود.
تک‌دوز سفیکسیم با دوز ۴۰۰ میلی‌گرم برای درمان سوزاک مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته باید دانست دوزهای پایین‌تر از این مقدار احتمال مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش می‌دهند.

درمان سوزاک با آنتی بیوتیک مترونیدازول نیز توسط پزشکان برای کودکان و نوزادان تجویز می‌شود. اگر در این باره به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم از سیستم مشاوره دارویی در سایت دکترتو استفاده کنید.

سوزاک در برابر آنتی بیوتیک چقدر مقاوم است؟

باکتری نایسریا گونوره یا عامل بیماری سوزاک، به‌طور چشمگیری به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهد. تحت نظر داشتن روند درمان هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها ازنظر مقاومت باکتری به این داروها حائز اهمیت است.

بهترین قرص و آنتی بیوتیک برای درمان بیماری سوزاک در مردان و زنان چیست؟
باکتری نایسریا گونوره یا عامل بیماری سوزاک، به‌طور چشمگیری به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهد. باکتری نایسریا گونوره یا عامل بیماری سوزاک، به‌طور چشمگیری به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهد.

درمان گیاهی و درمان خانگی سوزاک (درمان سوزاک در طب سنتی)

درمان سوزاک خانگی (مانند درمان سوزاک با عسل و درمان سوزاک با سیر) یا استفاده از داروهای بدون نسخه برای این عارضه وجود ندارد. هرکسی که احساس کند علائمی برای این بیماری دارد باید حتماً به متخصصین جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) مراجعه کند تا قرص سیپروفلوکساسین جهت درمان سوزاک و درمان سریع سوزاک را تعیین کند.

برای درمان سوزاک و جلوگیری از ناباروری همین امروز با متخصص مشورت کن.

متن انگلیسی: «Sexually active people can get gonorrhea through vaginal, anal, or oral sex without a condom with a partner who has gonorrhea.»
ترجمه فارسی:«افراد فعال جنسی ممکن است از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی بدون کاندوم با شریکی که سوزاک دارد به این بیماری مبتلا شوند.»

به نقل از سایت cdc.gov

درمان عفونت سوزاک برای شریک جنسی

شریک جنسی نیز باید تست و آزمایش بدهد. شریک جنسی شما حتی اگر علائمی نداشته باشد نیز داروی مشابه شما دریافت می‌کند. اگر شما بهبودی کامل هم پیدا کنند ولی شریک شما درمان نشود باز بیماری به شما منتقل می‌شود. سلامت جنسی مردان و زنان نیز بسیار اهمیت دارد و در روند پیشگیری و درمان بیماری موثر است.

درمان مریضی سوزاک نوزادان

نوزادانی که هنگام تولد این بیماری را از مادر دریافت می‌کنند، اغلب با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها قابل‌درمان هستند.
روش درمانی خانگی یا با استفاده از داروهای بدون نسخه برای این عارضه وجود ندارد.

انواع سوزاک کدامند؟

بر اساس محل آناتومیک، سوزاک را می‌توان به سه زیر گروه عفونت ادراری – تناسلی، خارج تناسلی و گنوکوکی تقسیم کرد. در جدول زیر به بررسی بعضی از آن‌ها پرداختیم:

  • مقعد (مخرج): علائم شامل خارش مقعد، ترشحات چرک مانند و لکه‌های خون روشن روی دستمال توالت است.
  • چشم‌ها: می‌تواند باعث سوزاک خفیف و درد چشم، حساسیت به نور و ترشحات چرک مانند از یکی یا هر دو چشم شود.
  • سوزاک حلق، گلو و سوزاک دهانی: می‌تواند شامل درد گلو و ورم غدد لنفاوی گردن شود. درمان گلودرد سوزاک دهانی با آنتی‌بیوتیک و شربت صورت می‌گیرد.
  • مفاصل: اگر یک یا چند مفصل با باکتری آلوده شوند، مفصل آلوده ممکن است متورم، گرم، قرمز و دردناک بشود، خصوصا در حین حرکت.
  • سوزاک تناسلی: هر فرد فعال جنسی ممکن است به سوزاک تناسلی مبتلا شود. در صورت بروز نشانه‌هایی مانند سوزش در هنگام ادرار، زخم‌های غیر معمول یا بثورات پوستی باید رابطه جنسی را متوقف کرده و فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • سوزاک واژن: درد یا حساسیت در ناحیه تحتانی شکم، خونریزی بین قاعدگی، پریودهای شدیدتر و خونریزی بعد از رابطه جنسی از علائم آن هستند.

عکس بیماری سوزاک در زنان و مردان

در تصویر زیر می‌توانید این بیماری را زیر میکروسکوپ ببنید.

انواع سوزاک کدامند؟
بر اساس محل آناتومیک، سوزاک را می‌توان به سه زیر گروه عفونت ادراری – تناسلی، خارج تناسلی و گنوکوکی تقسیم کرد.

عوارض سوزاک چیست؟

سوزاک درصورتی‌که درمان نشود، عوارض بلندمدتی به همراه دارد. عوارض بلندمدت در خانم‌ها احتمال و آسیب بیشتری دارد. ازجمله عوارض بلندمدت این بیماری نازایی (ناباروری) است.

۱. نازایی در خانم ها

سوزاک می‌تواند به رحم و لوله‌های فالوپ گسترش یابد و باعث بیماری التهابی لگن بشود (PID). این بیماری خود موجب زخم در لوله‌ها و خطر بزرگ‌تری در بارداری و منجر به نازایی می‌شود. بیماری التهابی لگن نیازمند اقدامات درمانی فوری است. در خانم‌ها گرفتگی لوله فالوپ به دلیل بیماری سوزاک می‌تواند موجب بارداری خارج رحمی شود. در این حالت نوزاد از بین می‌رود و علاوه بر این خود مادر نیز درخطر مرگ قرار دارد. مشاوره تلفنی زنان زایمان در دکترتو به سایر سوالات شما پاسخ خواهد داد.

۲. نازایی در آقایان

سوزاک باعث ایجاد یک لوله کوچک در مجرای پشتی بیضه‌ها، جایی که اسپرم قرار دارد بشود (مجرای اپیدیدیم) و منجر به التهاب مجرا شود. التهاب اپیدیدیم اگر درمان نشود منجر به نازایی (ناباروری) می‌شود.

۳: آلودگی‌ ای که به مفاصل و دیگر نقاط بدن گسترش می‌ یابد

باکتری عامل بیماری می‌تواند از طریق جریان خون نقاط دیگری از بدن را آلوده کند. تب، جوش، زخم‌های پوستی، درد مفاصل و ورم کردن از نتایج ممکن هستند. در این شرایط بهتر است از فوق تخصص اورولوژی کمک بگیرید تا عوارض جانبی بیماری کاهش پیدا کند.

۴. افزایش احتمال ابتلا به ایدز (ایدز و سوزاک)

ابتلا به سوزاک باعث افزایش احتمال آلوده شدن به ویروس کمبود ایمنی انسانی (HIV) و بروز علائم ایدز را افزایش می‌دهد. افرادی که هر دو بیماری سوزاک و ایدز را دارند، قادرند هر دو بیماری را به‌سرعت به شریک جنسی خود منتقل کنند.

۵. عوارض در نوزادان

نوزادانی که در هنگام تولد از مادر این بیماری را دریافت می‌کنند، ممکن است دچار کوری، زخم‌های پوست سر و عفونت‌ها شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سوزاک یک بیماری رایج باکتریایی است که اگر درمان نشود عواقب پرخطری به همراه دارد. در صورت بروز هرگونه علائم بهتر به مراکز درمانی و متخصصین جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) مراجعه کنید. همچنین انجام تست‌های بیماری‌های مقاربتی به‌طور منظم و در فواصل زمانی معین به‌ویژه در افرادی که ازنظر روابط جنسی فعال هستند پیشنهاد شده است. اگر نیاز به درمان بیماری دارید، نگران نباشید. در دکترتو برای شما سیستم تعیین نوبت حضوری و مشاوره تلفنی دکتر اورولوژی یا سایر پزشکان فراهم شده است تا در کمترین زمان، بیشترین نتیجه را دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تنها راه قطعی پیشگیری، نداشتن رابطه جنسی است؛ اما اکثریت افراد بزرگ‌سال جامعه از این نظر فعال هستند. برای کاهش احتمال و پیشگیری از ابتلا به سوزاک باید از رابطه جنسی با کاندوم استفاده نمود. نباید با افرادی که علائم آلودگی را دارند رابطه جنسی برقرار کرد.
برای پیشگیری از عوارض و خطرات احتمالی بهتر است به‌طور منظم تست‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی انجام شوند. بودن در یک رابطه طولانی با یک شریک جنسی که تست داده و نتیجه منفی داشته و نداشتن شریک‌های جنسی متعدد نیز پیشنهاد می‌شود.

طول فرایند درمان بستگی به اینکه چه مدت از آغاز بیماری تا زمان تشخیص آن گذشته است و اینکه چقدر گسترس پیداکرده دارد. مثلاً اگر زود تشخیص داده شود و فقط ابتدای رحم (در خانم‌ها) و مجاری ادراری (در آقایان) آلوده‌شده باشد؛ می‌تواند طی ۲ روز درمان شود. اگرچه شما باید دوره استفاده از دارو را طبق دستور پزشک کامل کنید.

دانشمندان بسیاری این راه‌های درمانی خانگی را در تحقیقات خود وارد کرده و در طول سال‌ها روی بیماران مختلف امتحان کرده‌اند؛ اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که تنها راه موثر برای درمان، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها است.

بله. به‌راحتی امکان برگشت و ابتلای مجدد وجود دارد. بلافاصله پس از درمان نیز اگر با فرد آلوده تماس جنسی برقرار شود مجدد آلودگی ایجاد می‌کند.

همان‌طور که گفته شد این بیماری از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود. وجود روش درمانی برای این بیماری بدین معناست که نیاز به واکسن برای آن در اولویت نیست. اگرچه مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری عامل سوزاک می‌تواند منجر به تغییر اولویت‌ها شود. در سال ۲۰۲۰ دو شرکت Therapyx و Intravacc اعلام کردند که اولین واکسن پیشگیری از سوزاک، با نام NGoXIM تولیدشده است؛ اما هنوز در مراحل اولیه تولید است و به تولید انبوه نرسیده است. پس بهتر است راه‌های پیشگیری که گفته شدند را جدی بگیرید.

اگر فردی ترشحات یا وجود خون در منی را لمس کند و سپس دست خود را به چشم‌ها یا دهان بزند قابل‌انتقال است؛ اما باکتری عامل این بیماری در محیط خارج از بدن، توانایی زنده ماندن ندارد و زود از بین می‌رود. به همین دلیل انتقال آن از طریق سطوح مانند دستشویی، دستمال توالت و لباس احتمال پایینی دارد.
باکتری سوزاک توان زنده ماندن در محیط خارج از بدن را ندارد، درنتیجه انتقال آن از طریق سطوح مانند دستشویی، دستمال توالت، لباس احتمال پایینی دارد.

بله. یکی از راه‌های انتقال از طریق آلت تناسلی مرد و دخول (دهانی، واژنی و رابطه جنسی مقعدی) است. درصورتی‌که رابطه دهانی با واژن، مقعد و حتی تماس دست با ترشحات واژن یا دیگر نقاط بدن که به علت سوزاک هستند و لمس چشم‌ها یا دهان بعدازآن نیز این بیماری منتقل می‌شود.

چرا سوزاک میگیریم؟ این بیماری عفونی از باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود. رابطه جنسی حفاظت نشده و بارداری و شیردهی فرد آلوده از راه‌های انتقال آن هستند.

بله، سوزاک درمان نشده می‌تواند باعث مشکلات جدی و دائمی مانند بیماری التهابی لگن در زنان و مردان شود.

بله، اگرچه مقاومت بالایی دارد اما در بیشتر موارد با آنتی‌بیوتیک‌ قابل درمان است.

احساس سوزش هنگام ادرار کردن، ترشحات سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی و بیضه‌های دردناک یا متورم در مردان و خارش واژن در زنان از علائم آن هستند. رابطه جنسی محافظت نشده اولین خط انتقال این بیماری است. چگونه از بیماری های مقاربتی جلوگیری کنیم؟ با استفاده از کاندوم یا تست‌های ماهانه برای چکاپ کلی می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

انتقال سیفلیس معمولاً از طریق تماس پوست به پوست با زخم‌ها رخ می‌دهد که معمولاً در اندام تناسلی، دهان، لب یا پوست یافت می‌شود. سوزاک عمدتاً در حین رابطه جنسی از طریق مایعات آلوده مانند مایع منی منتقل می‌شود.

در حال حاضر داروی سفتریاکسون قوی‌ترین دارویی است که برای درمان این بیماری تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “چرا سوزاک می گیریم و علائم سوزاک چیست؟”

  1. احسان گفت:

    سلام سوزاک فقط از رابطی جنسی انتقال میابد یا از قبل یه نفر میتونه داشته باشد