دلایل سوزش واژن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوزش واژن مشکل رایجی است که در اثر عوامل مختلفی از حساسیت به برخی مواد تا عفونت واژینال و برخی بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

vaginal-burning

علائم و نشانه‌هایی که در نواحی تناسلی زنان مشاهده می‌شوند، همیشه می‌توانند به‌ دلیل به‌خصوصی رخ دهند که اکثر آنها به درمان و پیگیری منظم و دقیق نیاز دارد. یکی از مشکلات رایجی که بین بسیاری از زنان و دختران رایج است، مشکل سوزش واژن است.

این مشکل می‌تواند به دلایل بسیار مختلفی رخ دهد و در بسیاری از موارد به‌راحتی می‌توان با دنبال‌کردن نشانه‌ها و علت بروز مشکل، آن را سریعا درمان کرد. روش‌های درمانی مختلفی برای رفع مشکل حس سوزش در واژن وجود دارد. پزشک متخصص زنان با توجه به علت اصلی مشکل شما مناسب‌ترین روش درمانی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

در این مطب به شما می‌گوییم که سوزش واژن دقیقا چیست و به چه دلایلی این مشکل در زنان و دختران ایجاد می‌شود. سپس در ادامه روش‌های درمانی موجود برای رفع مشکل سوزش واژن را بررسی خواهیم کرد.

برای تشخیص و درمان سوزش واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سوزش واژن و علائم آن

به این درد و سوزش واژن، تحریک واژن یا واژینیت هم گفته می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند. ناراحتی و سوزشی که در واژن و نواحی اطراف آن حس می‌شود ممکن است در هر نقطه‌ای از واژن مانند کلیتوریس، لابیا یا در بخش‌های داخلی‌تر آن مانند دهانه واژن حس شود.

معمولا این حس سوزش در حالت‌های مختلف، خصوصا بعد از ادرار کردن یا بعد از نزدیکی در زنان شدت می‌یابد. در این حالت ممکن است فرد دائما حس تکرر ادرار داشته باشد، اما در واقع هیچ‌گونه ترشح و ادراری در کار نیست.

بسیاری از زنان و دخترانی که با مشکل سوزش واژن به مطب پزشک زنان مراجعه می‌کنند، با حس سوزش، خارش واژن، درد و ناراحتی در ناحیه واژن به مطب پزشک مراجعه کرده‌اند. این حس سوزش دائمی است و باگذشت زمان بهتر نمی‌شود و با بدتر‌شدن علائم، حس ناراحتی در فرد بیشتر خواهد شد.


تداوم و تغییر علائم سوزش واژن به چه صورت است؟

در بسیاری از مواقع ممکن است سوزش و خارش واژن به‌صورت موقتی و تنها در برخی مواقع حس شود. برای مثال بسیاری از مراجعه‌کنندگان گزارش داده‌اند که شدت علائم سوزش و خارش در آنها بعد از سکس شدت می‌گیرد.

از طرفی ممکن است این علائم به‌صورت کاملا ناگهانی شروع شوند یا اینکه در طول زمان شدت پیدا کنند. در نتیجه علائم سوزش واژن در طول زمان ثابت می‌مانند یا اینکه در طول فعالیت‌هایی مانند ادرار کردن یا مقاربت جنسی بدتر می‌شوند.

آیا سوزش واژن نشانه عفونت و بیماری است؟

همین حالا برای معاینه اقدام کن!

دلایل سوزش شدید واژن چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد، دلایل بسیار مختلفی را می‌توان برای این مشکل در نظر گرفت. درمان این مشکل هم متناسب با دلیل متغیر خواهد بود. استفاده از مواد و عوامل تحریک‌کننده، واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های مختلف مقاربتی، سوزش ادرار، یائسگی، عفونت‌های باکتریایی و قارچی و غیره را می‌توان به‌عنوان دلایل عمده سوزش واژن در نظر گرفت. هر علت متناسب با علائم و شکل بروز بیماری، درمان خاص خود را خواهد داشت.

۱. سوزش واژن به دلیل استفاده از مواد تحریک‌کننده

تماس مستقیم با برخی از ترکیبات و مواد مختلف می‌تواند پوست واژن را تحریک کند. این حالت از حس سوزش در واژن به‌عنوان درماتیت تماسی شناخته می‌شود. محرک‌هایی که می‌توانند باعث درماتیت تماسی یا حساسیت پوستی شوند عبارت‌اند از:

  • صابون‌ها
  • پودر ماشین لباسشویی
  • دستمال‌های معطر و صابونی
  • دستمال‌های مرطوب بهداشتی
  • برخی از پدهای قاعدگی
  • بعضی از جنس‌های مختلف پارچه
  • برخی عطرها.

درصورتی‌که عوامل تحریک‌کننده دلیل حس سوزش در واژن باشند، ممکن است علاوه بر سوزش، سایر علائم و نشانه‌ها هم بروز کنند که از جمله آنها می‌توان به حس خارش شدید، درد، حس گزگز و نیش خوردن اشاره کرد.

در بسیاری از مواقع مشکل سوزش واژن به دنبال استفاده از برخی لباس‌ها، مانند شلوارهای نامناسب و تنگ یا جوراب‌شلواری‌ها و لباس‌های زیر حساسیت‌زا و تنگ هم به وجود می‌آید. در مواردی این علائم به‌محض شروع استفاده از یک محصول جدید آغاز می‌شوند.

vaginal-burning
سوزش واژن درد خفیف تا متوسطی است که می‌تواند آزاردهنده و مداوم باشد.

روش درمان

به‌صورت کلی شکل اصلی درمان برای تحریک واژن و بروز درماتیت پوستی، اجتناب از استفاده از آن چیزی است که باعث تحریک شده‌است. اجتناب از عامل محرک و نخاراندن ناحیه موردنظر باعث می‌شود پوست به‌تدریج بهبود یابد. البته گاهی ممکن است فرد برای درمان سوزش واژن به دارو هم نیاز داشته باشد.

برای رفع سریع‌تر این مشکل توصیه می‌شود سریعا استفاده از مواد حساسیت‌زا را کنار گذاشته و از استفاده از محصولات معطر در نواحی تناسلی پرهیز شود. برای مثال صابون و شوینده‌های معطر را باید کنار گذاشت. خصوصا اگر بعد از استفاده از یک محصول جدید بلافاصله مشکل سوزش در واژن بروز کرده است، باید سریعا آن را کنار گذاشت و در چند روز بعد علائم را مجددا بررسی کرد.


۲. سوزش به دلیل ترکیبات شیمیایی

علاوه بر موارد بالا، برخی از عوامل محرک شیمیایی و ترکیباتی که مستقیما وارد واژن می‌شوند هم می‌توانند عامل مهم سوزش واژن باشند. برای مثال گاهی اوقات با شنا در استخر یا جکوزی باکتری‌ها یا مواد شیمیایی موجود در استخر وارد واژن می‌شوندو بافت حساس اطراف واژن تحریک می‌شود و دچار سوزش و خارش می‌شود.

تامپون‌ها، برخی از انواع کاندوم‌ها، کرم‌ها، اسپری‌ها و سایر محصولاتی که ممکن است مستقیما در واژن یا دهانه آن وارد شوند هم می‌توانند باعث سوزش در این نواحی شوند. هر یک از عوامل می‌توانند اندام تناسلی را تحریک کند و این علائم را ایجاد کنند.

روش درمان

ساده‌ترین راه برای درمان این مشکل این است که استفاده از محصولی که فکر می‌کنید باعث تحریک واژن شما می‌شود را متوقف کنید. اگر محصول جدیدی است، شناسایی آن ممکن است آسان باشد. اگر علائم و نشانه‌های سوزش و خارش با کنارگذاشتن محصول از بین رفت، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید.

برای تشخیص و درمان عفونت واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

برای تشخیص هرگونه بیماری مقاربتی با متخصص مشورت کن!

۳. واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی (BV) حالت دیگری است که می‌توان آن را به‌عنوان علت بسیار مهمی برای سوزش دستگاه تناسلی زنان در نظر گرفت. این حالت در شرایطی ایجاد می‌شود که انواع خاصی از باکتری‌ها در واژن تکثیر می‌شوند و موجب بهم‌زدن تعادل فلور طبیعی این ناحیه می‌شوند.

نکته جالب‌توجه این است که باتوجه‌به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، واژینوز باکتریایی شایع ترین عفونت واژن در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله است و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. یکی از اصلی‌ترین علائم این بیماری حس شدید سوزش در واژن است که معمولا در زمان ادرار بیشتر می‌شود.

البته الزاما واژینوز باکتریایی همیشه با علائم بروز نمی‌کند. در مواردی هم سوزش واژن ناشی از عفونت باکتریایی می‌تواند با علائم دیگری مانند ترشحات سفید یا خاکستری واژن، درد، خارش شدید و بوی بد واژن همراه باشد.

روش درمان

ابتلا به BV می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را در فرد افزایش دهد؛ بنابراین اگر کسی علائم BV را داشت، باید توسط پزشک زنان بررسی و درمان شود. درمان این بیماری اغلب شامل یک دوره آنتی‌بیوتیک است. البته در مواردی ممکن است علائم بیماری و سوزش واژن بدون درمان هم از بین بروند.

بااین‌حال بیشتر زنان باید حتما دوره مصرف آنتی‌بیوتیک خود را تکمیل کنند تا علائم بیماری کامل از بین برود. آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی می‌تواند داروهای خوراکی و انواع قرص‌های آنتی‌بیوتیکی باش. در برخی مواقع پزشک پمادهای مخصوص درمان عفونت واژن را تجویز خواهد کرد.

علل سوزش واژن
سوزش واژن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از عفونت واژن و ادراری گرفته تا برخی بیماری‌های مقاربتی.

۴. عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن از دیگر دلایل بسیار شایع سوزش واژن است. این نوع عفونت واژن ناشی از مخمر می‌تواند منجر به احساس سوزش شود. اصطلاح پزشکی برای این عامل عفونت‌زای واژن، کاندیدیازیس است و به آن برفک هم می‌گویند.

علاوه بر سوزش در واژن، یک سری نشانه‌های دیگر هم در این عفونت قارچی دیده شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

  • حس خارش
  • قرمزی و تورم واژن
  • درد
  • حس درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
  • حس درد و ناراحتی هنگام ادرار
  • ظهور بثورات قرمز در قسمت بیرونی واژن
  • خارج‌شدن ترشحات غلیظ و سفیدرنگ واژن.

این عفونت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که مخمر در واژن بی‌ازحد رشد کند. رطوبت واژن از مهمترین دلایل عفونت قارچی و سوزش دستگاه تناسلی زنان است.

روش درمان

درمان معمولا یک داروی ضد قارچ است که خانم‌ها می‌توانند آن را مستقیما به‌شکل کرم و پماد استفاده کنند یا اینکه به‌صورت خوراکی به‌صورت کپسول ضد قارچ آن را مصرف کنند. برخی درمان‌های خانگی و شیاف‌هایی که در واژن قرار می‌گیرند، می‌توانند برای درمان سوزش واژن ناشی از عفونت قارچی در نظر گرفته‌ شوند.

۵. عفونت دستگاه ادراری  (UTI)

قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری از جمله مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها می‌توانند عفونی شوند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به‌داخل دستگاه ادراری یا مثانه فرد نفوذ کنند. این عفونت می‌تواند باعث احساس سوزش واژن و احساس درد در هنگام ادرار شود.

علاوه‌بر حس سوزش، زنان ممکن است علائم دیگری را هم تجربه کنند که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس نیاز شدید به دفع ادرار، نیاز به ادرار کردن ناگهانی یا ادرار بیشتر از حد نرمال. البته گاهی اوقات برخلاف حس شدید داشتن ادرار، بعد از رفتن به سرویس بهداشتی فرد اصلا ادراری برای دفع‌کردن ندارد.
  • تکرر ادرار
  • حس درد و ناراحتی در هنگام ادرار
  • ادرار کدر با بوی بسیار بد
  • ادرار قرمز، صورتی روشن یا کولا رنگ که ممکن است نشانه وجود خون در ادرار باشد.
  • تب و لرز
  • درد در قسمت پایین معده، کمر یا لگن
  • احساس خستگی و ناخوشی.

روش درمان

اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، به پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند که عفونت را به‌درستی از بین می‌برد. به‌صورت معمول حدود پنج‌روز پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک ها، عفونت ادراری برطرف می‌شود و سوزش واژن و نشانه‌های همراه آن از بین خواهند رفت. در مواردی البته ممکن است بیماری مجددا عود کند و باز هم به تجویز مجدد دارو نیاز باشد.


۵. سوزش واژن به‌دلیل تریکومونیازیس

این مشکل همچنین به عنوان trich هم شناخته می‌شود. این بیماری در ایالات متحده به عنوان یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در نظر گرفته می‌شود. تریکومونیازیس توسط انگلی ایجاد می‌شود که در حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است.

فقط حدود ۳۰% از افراد مبتلا به تریک علائمی را نشان می‌دهند و بسیاری از آنهاهم هیچ نشانه ای ندارند. در صورت بروز علائم در زنان، علاوه بر احساس سوزش، علائم دیگری هم ممکن است بروز کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش، قرمزی یا درد واژن
  • احساس ناراحتی هنگام ادرار
  • درد زیر شکم
  • خروج ترشحات واژن که می‌تواند شفاف، سفید، زرد یا سبز و با بوی تند ماهی باشد.

روش درمان

تریکومونیازیس با استفاده از مترونیدازول یا تینیدازول که قرص‌هایی خوراکی هستند، درمان می‌شوند. این داروها در دسته داروهای ضد انگل و آنتی‌بیوتیک قرار می‌گیرند. برای درمان کامل عفونت و رفع این مشکل، باید هر دو شریک جنسی با هم دوره درمان را طی کنند و تا قبل از اتمام دوره درمانشان، از داشتن رابطه جنسی خودداری کنند. نکته مهم در خصوص درمان این بیماری این است که اگر تریکومونیازیس درمان نشود، می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد و منجر به بروز عوارض طولانی‌مدت در افراد می‌شود.

برای تشخیص و درمان عفونت واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۶. سوزاک و سوزش واژن

یکی دیگر از دلایل غیرشایع اما جدی سوزش دستگاه تناسلی زنان، ابتلا به عفونت سوزاک است. سوزاک هم یک بیماری مقاربتی است که به‌ویژه در بزرگسالان جوان، ۱۵ تا ۲۴ سال شایع است. معمولا این بیماری به دنبال روابط جنسی محافظت‌نشده با شرکای جنسی متعدد بروز می‌کند و می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به‌دنبال داشته‌باشد.

سوزاک عفونتی است که در آن یک باکتری به نام نایسریا گونوره آ غشاهای مخاطی مانند دهانه رحم، رحم و لوله‌های فالوپ را آلوده می‌کند. مانند بسیاری از بیماری‌های مقاربتی، سوزاک هم به‌ندرت علائمی را ایجاد می‌کند. با انجام تست اختصاصی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. در صورت بروز علائم، نشانه‌های زیر ممکن است در فرد مبتلا به عفونت سوزاک مشاهده شود:

  • سوزش دستگاه تناسلی
  • سوزش دردناک هنگام ادرار کردن
  • ترشح و سوزش
  • خون‌ریزی یا لکه‌بینی بین دوره‌های قاعدگی.

روش درمان

سوزاک به‌راحتی با یک دوز آنتی‌بیوتیکی درمان می‌شود. اکثرا شیوه درمان پزشکی سوزاک به‌صورت یک درمان دوگانه است. در این حالت بیمار دو نوع داروی مختلف را به‌صورت هم‌زمان مصرف می‌کند. در صورت عدم درمان، سوزاک می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری مانند بیماری التهابی لگن (PID) و ناباروری شود.


۷. سوزش واژن به دنبال ابتلا به کلامیدیا

کلامیدیا یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی بسیار شایع است. این بیماری توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. بیماری از طریق روابط جنسی با افراد مبتلا به عفونت انتقال می‌یابد. مانند بسیاری از بیماری‌های مقاربتی، عفونت به کلامیدیا هم ممکن است علائمی ایجاد نکند.

تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۷۰ درصد از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل است که این بیماری گاهی اوقات به عنوان عفونت “بی صدا” شناخته می شود. با این حال این عفونت را می توان یکی از علل مهم سوزش واژن در نظر گرفت.

علائم بیماری شامل احساس سوزش در هنگام ادرار و ترشح غیرطبیعی واژن است. درد در هنگام نزدیکی و حتی خونریزی در حین رابطه جنسی و بین دوره‌های قاعدگی هم می‌تواند از علائم دردناک و مشکل‌ساز عفونت کلامیدیایی باشد.

روش درمان

کلامیدیا با آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی درمان خواهد شد. متداول‌ترین داروهایی که برای درمان کلامیدیا تجویز می‌شوند، شامل داکسی‌سایکلین و آزیترومایسین است. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می‌تواند آسیبی دائمی به سیستم تولیدمثل و باروری مبتلایان وارد کند. این مشکل می‌تواند باعث سوزش واژن در بارداری شود. عفونت مکرر با کلامیدیا شایع است. هر عفونت بعدی خطر ابتلا به مشکلات باروری را افزایش می‌دهد.

سوزش واژن می‌تواند دلایل بسیار متنوعی داشته‌باشد، از عفونت واژینال و ادراری گرفته تا بسیاری از بیماری‌های مقاربتی؛ پس آن را نادیده نگیرید.

۸. عفونت و سوزش واژن به همراه هرپس تناسلی

تبخال تناسلی یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی بسیار رایج است که به دنبال یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق تماس فرد با افراد ناقل یا مبتلا به تبخال تناسلی انتقال می‌یابد. بیماری در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است و زنان بسیار بیشتر مستعد عفونت هستند.

اکثر مواقع بیماری به‌صورت خاموش و نهفته می‌ماند و مدت‌ها هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، اغلب خفیف هستند و ممکن است موردتوجه قرار نگیرند. زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی اغلب شبیه یک جوش یا موهای زیرپوستی بوده و می‌تواند موجب سوزش واژن و سایر علائم ناراحت‌کننده‌ای شود. این تاول‌ها ممکن است در اطراف واژن، راست‌روده یا دهان ایجاد شوند.

سایر نشانه‌های همراه این بیماری شامل حس خارش، ظهور علائمی مانند آنفلوانزا، تورم و درد و سوزش هنگام ادرار است. همچنین ممکن است در ترشحات واژن هم تغییراتی ایجاد شود یا یک سری زخم‌ها و تاول‌های دردناک در اطراف واژن ظاهر شود. سوزش از علائمی است که با هر یک از این نشانه‌ها ممکن است بروز کند.

روش درمان

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. این یک ویروس است که در بدن شما باقی می‌ماند. داروهای تجویزی می‌توانند خطر شیوع را کاهش دهند و مدت‌زمان تشدید علائم را کوتاه کنند. البته علائم تبخال تناسلی از جمله سوزش واژن را می‌توان با یک سری از داروهای ضدویروسی درمان کرد. اما خود ویروس همیشه باقی می‌ماند.

مهم است به‌خاطر داشته باشید که اگرچه دارو علائم شما را کاهش می‌دهد، اما از گسترش و انتقال ویروس به شریک جنسی شما جلوگیری نمی‌کند. برای این کار باید با متخصص زنان در خصوص شیوه‌های پیشگیری از انتقال صحبت کرد.


۹. سوزش واژن با زگیل‌های تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است. در صورت ظهور این زگیل‌ها هم ممکن است نشانه هایی از جمله سوزش دستگاه تناسلی زنان به وجود بیاید، چراکه این زگیل‌ها ممکن است در فرج یا دهانه واژن ظاهر شوند.

روش درمان

به‌صورت‌کلی درمانی برای زگیل تناسلی وجود ندارد. زگیل‌های تناسلی ممکن است بدون درمان خودبه‌خود از بین بروند و به همراه آنها علائم هم ناپدید خواهند شد. بااین‌حال، برخی از افراد ممکن است برای کاهش نشانه‌های دردناک از جمله درد و سوزش، جراحی و برداشتن زگیل‌ها را انتخاب کنند. برداشتن زگیل همچنین خطر انتقال عفونت به شریک جنسی را هم کاهش می‌دهد.


۱۰. لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس جزء بیماری های پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های نازک و سفیدرنگ بر روی پوست واژن می‌شود. این لکه‌ها به‌خصوص در اطراف فرج شایع هستند. آنها می‌توانند باعث ایجاد اسکار (جای زخم) دائمی شوند. زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به لیکن اسکلروز هستند، اما در زنان در هر سنی ممکن است ایجاد شود و موجب سوزش و درد و ناراحتی در نواحی اطراف واژن شوند.

روش درمان

اگر مشکوک به لیکن اسکلروز هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها یک کرم استروئیدی قوی برای کمک به کاهش علائم بیماری تجویز می‌کنند. پزشک زنان همچنین باید مراقب عوارض دائمی مانند نازک‌شدن پوست و باقی‌ماندن جای زخم هم باشد.

برای تشخیص و درمان عفونت واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱۱. یائسگی و سوزش واژن

با نزدیک‌شدن به یائسگی، کاهش استروژن می‌تواند علائم زیادی ایجاد کند که سوزش واژن یکی از آنهاست. مقاربت ممکن است این سوزش را بدتر کند. این سوزش‌ها به دنبال تغییرات یائسگی ایجاد می‌شوند. سایر علائم مانند خستگی، گرگرفتگی، تحریک‌پذیری هم ممکن است به همراه حس سوزش در واژن ظاهر شوند.

روش درمان

اگر فکر می‌کنید در حال تجربه علائم یائسگی هستید، به پزشک زنان خود مراجعه کنید. آن‌ها ممکن است مکمل‌های استروژنی یا سایر درمان‌های هورمونی را برای کمک به کاهش علائم از جمله سوزش دستگاه تناسلی، تجویز کنند. این داروها معمولا به‌صورت کرم، قرص یا شیاف‌های واژینال در دسترس هستند.

vaginal-burning-treatmant
برخی از علل سوزش واژن می‌تواند خظرناک باشد، پس حتما به دکتر زنان مراجعه کنید.

سوزش واژن بعد از نزدیکی به چه علت رخ می‌دهد؟

این مورد می‌تواند به دلیل عفونت یا بیماری واژن رخ ‌دهد. رایج‌ترین علت درد هنگام مقاربت، خشکی واژن و کاهش میل جنسی است و رایج‌ترین دلیل سوزش واژن هنگام دخول ، استفاده از محرکاتی مثل کاندوم یا ژل لوبریکانت است. البته بعضی از افراد که در اثر استفاده از کاندوم دچار سوزش واژن می‌شوند، بهتر است از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده کنند.


برای درمان سوزش واژن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برخی از علل و نشانه‌های سوزش واژن به‌خودی‌خود بهتر می‌شوند. بااین‌حال، اگر سوزش ادامه یابد و به همراه آن علائم و نشانه‌های دیگری هم ظاهر شود، در آن زمان حتما باید برای درمان مشکل به دکتر زنان مراجعه کرد.

در بعضی از موارد، برخی از علل سوزش واژن مانند بیماری‌های مقاربتی یا واژینوز باکتریایی در صورت عدم درمان می‌توانند عوارضی جدی را به‌همراه داشته باشند. نکته مهم دیگر اینکه بسیاری از این علائم برای زنان باردار بسیار خطرناک است و حتما باید به‌صورت جدی آنها را پیگیری کرد.


درمان‌های خانگی سوزش واژن

در مواردی برای درمان سوزش می‌توان روش‌های دیگری را هم دنبال کرد. برخی درمان‌های خانگی مانند کمپرس آب سرد یا استفاده از وازلین روی پوست حساس‌شده می‌تواند حس سوزش و درد واژن را کاهش دهد. درمان سوزش واژن با جوش‌شیرین هم نتیجه‌بخش است. علاوه‌براین بهتر است در صورت حس سوزش در واژن از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و پلاستیکی خودداری کنید و لباس‌های نخی و راحت بپوشید.

در این دوره به‌هیچ‌عنوان از محصولاتی که می‌توانند باعث تحریک بیشتر واژن شوند استفاده نکنید. صابون‌های معطر، دستمال‌های توالت عطری، دستمال‌های مرطوب بهداشتی و برخی از محصولات بهداشتی حساسیت‌زا می‌توانند باعث تشدید علائم شوند.

راهنمای مراجعه به پزشک

سوزش واژن یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از خانم‌ها آن را تجربه کرده‌اند. علت ایجاد این مشکل بسیار متنوع است. علت سوزش واژن می‌تواند عفونت ادراری یا عفونت واژن یا عفونت قارچی باشد، یا اینکه در اثر یک بیماری مقاربتی ایجاد شده باشد که زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. این مشکل همچنین می‌تواند در اثر استفاده از برخی محصولات بهداشتی یا جنس خاصی از پارچه در لباس باشد که به‌سادگی برطرف می‌شود. فارغ از اینکه دلیل ایجاد سوزش واژن چیست، نباید این مشکل را نادیده بگیرید و بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان به متخصص زنان مراجعه کنید.

برخی از علل سوزش واژن را نمی‌توان به‌صورت خوددرمانی یا درمان‌های خانگی رفع کرد. بیماری‌هایی مثل سوزاک یا زگیل تناسلی جزء بیماری‌های خطرناکی محسوب می‌شوند که می‌توانند عوارض بدی را در فرد و حتی جامعه ایجاد کنند. حتی برخی از این بیماری‌ها می‌توانند باعث زایمان زودرس در زنان باردار شوند. درمان زودهنگام می‌تواند از عوارض و خطرات احتمالی بکاهد و دوره درمان کوتاه‌تر و مؤثرتری داشته باشید.

این روزها پیداکردن دکتر زنان خوب و نوبت‌گرفتن دردسرهای قبلی را ندارد. برای پیداکردن بهترین دکتر متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید و به‌راحتی نوبت اینترنتی بگیرید. با این وجود گاهی حتی مراجعه حضوری به دکتر زنان هم ضروری نیست. شما می‌توانید ابتدا از طریق مشاوره تلفنی یا مشاوره آنلاین مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید و اگر نیازی به معاینه دقیق‌تر داشتید، برای ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی بله؛ در بعضی از عوامل ایجادکننده مثل عفونت ادراری، سوزش واژن به همراه سوزش ادرار است. در اکثر موارد، سوزش واژن در حین ادرارکردن شدیدتر می‌شود.

می‌توان گفت مهمترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از سوزش دستگاه تناسلی زنان، رعایت بهداشت و استفاده‌نکردن از محصولات آلرژی‌زاست. دومین راه پیشگیری مهم، چکاپ دوره‌ای منظم برای بررسی واژن و دستگاه تناسلی توسط پزشک زنان است. این کار باعث پیشگیری یا درمان زودرس بیماری‌های مقاربتی و تناسلی می‌شود.

ازجمله بیماری‌هایی که هم باعث شکم درد و هم سوزش می‌شوند تریکومونیازیس و عفونت ادراری هستند. البته این مورد می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که با معاینه توسط دکتر زنان مشخص می‌شود.

همیشه خیر. اما گاهی ممکن است به دلیل بیماری‌هایی مثل عفونت زنان یا عفونت باکتریایی دچار سوزش شوید. عواملی همچون درماتیت تماسی، کیست، حساسیت پوستی، اگزما، یا حساسیت به مواد شیمیایی هم می‌تواند باعث ایجاد زخم در واژن شوند.

علت این عارضه می‌تواند بیماری‌هایی مثل سرطان، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و یا سیفلیس باشد.

موارد زیادی باعث خونریزی واژینال می‌شود که ممکن است با سوزش واژن هم همراه باشد مثل عفونت شدید، سرطان، پولیپ یا حتی بیماری دیابت.

خیر؛ علت و عوامل بروز این بیماری چه در کودکان و چه در بزرگسالان یکسان است. اما احتمال ایجاد عفونت ادراری در کودکان بیشتر از ابتلا به زگیل تناسلی است. اکثر کودکان به دلیل سوزش ادراری یا عفونت واژن و اگزما دچار سوزش واژن می‌شوند.

اگر سوزش واژن ناشی از عفونت ادراری یا آبسه و جوش باشد خطرناک نیست و با یک نسخه درمان می‌شود. اما اگر ناشی از بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی یا سوزاک باشد، نیاز به مراقبت و پیگیری بیشتری است. توجه نکردن به درمان این گونه بیماری‌ها، می‌تواند باعث پیشرفت سریع آنها گردد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سوزش واژن

  1. .... گفت:

    سلام سوزش و قرمزی واژن و گاهی خارش دارم دکتر رفتم. ژل استفاده میکنم اما فایده نداره چیکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به شیاف واژینال کلوتریمازول دارید
      در قسمت پوست هم از تریامسینولون nn استفاده کنید

  2. سحر گفت:

    ناحیه واژنم قرمز شده میسوزه دلیلش چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات قارچ و کلامیدیا وجود دارد
      بهتر است زیر نظر پزشک از مترونیدازول و یا پماد موضعی کلوتریمازول استفاده کنید
      تندرست باشید

  3. سحر گفت:

    ناحیه واژنم قرمز شده میسوزه دلیلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات قارچ و کلامیدیا وجود دارد
      بهتر است زیر نظر پزشک از مترونیدازول و یا پماد موضعی کلوتریمازول استفاده کنید
      تندرست باشید

  4. گفت:

    ناحیه واژنم قرمز شده میسوزه دلیلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال مشکلات قارچ و کلامیدیا وجود دارد
      بهتر است زیر نظر پزشک از مترونیدازول و یا پماد موضعی کلوتریمازول استفاده کنید
      تندرست باشید

  5. معصومه گفت:

    سوزش واژن دارم دکتر هم رفتم بعد از پایان قرصها دوباره سوزش گرفتم علت چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دوز دارو و یا مدت مصرف مناسب نبود

      از چه داروهایی استفاده میکردید؟

  6. الهام گفت:

    علت سوزش وخارش واژن چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی وجود دارد

  7. لیلی گفت:

    علت سوزش دستگاه تناسلی مخصوصا در شب چیست با توجه به اینکه کشت ادرار هم منفی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب مجاری ادراری و تناسلی وجود دارد
      بهتر است سونو هم انجام دهید

  8. ....‌‌ گفت:

    سوزش شدید و سوختگی کامل لبه های واژن به علت عمل واژن دارم باید چیکار کنم باز بزارم یا پماد بزنم خیلی میسوزه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال بیماری پوستی قارچی وجود دارد
      از تریامسنولون ان ان استفاده کنید

      1. لیلا احمد گفت:

        سلام وقت بخیر درد یا همان سوزش شدید دارم هر چی استفاده کردم بازم بدتر میشم بخداا امان را بریده کمکم کنید لطفا

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حتمن پاپ اسمیر و سونوگرافی را تکرار کنید
          در صورت سوزش روی پوست از تریامسنولون nn استفاده نمایید

  9. ستین گفت:

    سلام موقعه نزدیکی خیلی سوزش دارم و درد میکشم باردار هستم طبیعی هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سوزش و در شما ممکنه به علت خشکی واژن و یا عفونت واژینال باشد که نیاز به بررسی توسط متخصص زنان دارد.

  10. بهزادی گفت:

    خود ارضایی بیش از حد هم باعث عفونت اداری ک همراه با خونریزی ادرار و سوزش واژن میشه؟