حلقه معده یا گاستریک باندینگ چطور باعث لاغری می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

باندینگ یا حلقه معده یک عمل لاغری است که باعث کاهش تدریجی وزن شده و امکان برگشت دارد. این روش برای افرادی با اضافه وزن بالا و شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۴۰ طراحی شده تا سلامت آن‌ها را تضمین کند. البته توجه داشته باشید که ممکن است عوارضی مانند زخم، دل درد و عفونت را هم در برداشته باشد. قبل از انجام آن بهتر است با متخصص گوارش مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
حلقه معده یا گاستریک باندینگ چطور باعث لاغری می شود؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

حلقه معده یکی از انواع عمل‌های لاغری است , در صورتی انجام می‌شود که فرد مبتلا به چاقی مفرط بعد از تلاش برای کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی به نتیجه نرسیده باشد. علاوه بر این فرد متقاضی این عمل باید از مشکلات و بیماری‌های مربوط به چاقی رنج ببرد. در عمل حلقه معده یا باندینگ معده، حلقه‌ای در قسمت بالای معده دورتادور معده قرار داده می‌شود. وظیفه این حلقه تنگ کردن ورودی معده برای کاهش غذای مصرفی و احساس سیری بیشتر است.

انجام عمل‌های لاغری تنها درصورتی‌که توصیه می‌شود که درمان چاقی فرد راه‌حل دیگری نداشته باشد و تهدید جدی برای سلامتی فرد محسوب شود. اگر قصد انجام عمل باندینگ معده یا حلقه معده را دارید ابتدا باید با متخصص گوارش مشورت کنید. اگر دنبال متخصص گوارش، دکتر تغذیه یا جراح پلاستیک هستید، به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان سراسر کشور برای شما وجود دارد.

عمل حلقه معده یا باندینگ معده چیست؟

حلقه معده یکی از انواع عمل معده برای لاغری و کاهش وزن است که شامل قراردادن یک حلقه سیلیکونی قابل تنظیم در اطراف بالاترین قسمت معده می‌باشد. به‌گونه‌ای که یک کیسه‌ی کوچک در بالای حلقه ایجاد می‌کند و قسمت عمده معده در زیر قرار می‌گیرد. باندینگ معده به‌منظور کاهش اندازه‌ی معده و محدودکردن غذای مصرفی انجام می‌گیرد.

بعد از قراردادن حلقه، یک لوله را به حلقه متصل می‌کند. لوله از طریق دریچه‌ای در زیر پوست قابل‌دسترسی است. با استفاده از این دریچه، جراح محلول سالین را به حلقه تزریق می‌کند تا آن را تنظیم کند. با اعمال تنظیمات، جراح می‌تواند میزان تنگی این حلقه را تغییر دهد.

داشتن یک کیسه‌ی معده کوچک‌تر، مقدار غذایی که معده می‌تواند نگه دارد را کاهش می‌دهد. در نتیجه فرد پس از مصرف مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند. مزیت این عمل لاغری این است که به بدن اجازه می‌دهد به طور معمول و بدون سوء جذب، غذا را هضم کند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

متن انگلیسی:
Gastric band surgery is one type of bariatric surgery procedure that’s adjustable and reversible.
ترجمه فارسی:
جراحی باندینگ معده یکی از انواع عمل چاقی است که قابل تنظیم و برگشت‌پذیر است.

به نقل از سایت clevelandclinic

چه کسی می تواند عمل حلقه معده را انجام دهد؟

درگذشته تنها افرادی با شاخص توده‌ی بدنی (BMI) بیشتر از ۳۵ برای این عمل مناسب بودند. البته برای برخی از افراد با BMI حدود ۳۰ تا ۳۵ هم در صورت وجود مشکلات مرتبط با چاقی همچون دیابت، فشارخون بالا و آپنه خواب، این جراحی انجام می‌شد. بااین‌حال پیشرفت در تکنیک‌های جراحی ایمنی این عمل را بیشتر کرده است و این معیارها دیگر خیلی کاربردی نیست.

در حال حاضر متخصص گوارش انجام این عمل را برای افراد زیر توصیه می‌کند:

  • افراد مبتلا به چاقی مفرط با شاخص توده بدنی BMI بالاتر از ۴۰.
  • افراد دارای BMI بالاتر از ۳۵ درصورتی‌که دچار مشکلات و بیماری‌های مربوط به چاقی باشند.
  • افرادی دارای BMI بالاتر از ۳۰ در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲.
  • افرادی که مقید به رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بعد از انجام عمل باشند.

حلقه معده در بیمارانی که تمایل به مصرف مقدار زیادی غذاهای نمکی دارند، بهتر عمل می‌کند. درصورتی‌که به مصرف شیرینی‌ها یا غذاهایی (کیک و بیسکوییت) که به‌راحتی خرد می‌شوند تمایل دارید، این جراحی نمی‌تواند نتایج چندان خوبی را ارائه دهد.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

عمل حلقه معده برای چه کسانی توصیه نمی‌ شود؟

برخی از افراد برای انجام عمل حلقه گذاری معده مناسب نیستند‌. این افراد معمولا باید روش‌های دیگری را امتحان کنند و یا به طور کلی از جراحی صرف نظر کنند. برخی از این افراد شامل موارد زیر هستند؛

  • افرادی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند.
  • دارای بیماری روانی کنترل نشده هستند.
  • در درک خطرات و مزایا، نتایج، روش‌های جایگزین و تغییراتی که باید در سبک زندگی اعمال کنند، مشکل دارند.

اگر سعی کرده‌اید با تغذیه‌ی سالم و ورزش، وزن خود را کاهش دهید، اما این اقدامات مؤثر نبوده‌اند، ممکن است واجد شرایط انجام این عمل لاغری باشید.

مزایای عمل حلقه معده چیست؟

مزایای استفاده از حلقه معده عبارت‌اند از:

  • امکان کاهش وزن طولانی‌مدت برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند.
  • ریکاوری نسبتاً سریع
  • احتمال کمتر عفونت زخم و فتق پس از جراحی
  • کاهش خطر دیابت، فشارخون بالا، بی‌اختیاری ادرار و سایر بیماری‌های مرتبط با اضافه‌وزن
  • ازدست‌ندادن جذب مواد مغذی
  • بهبود کیفیت زندگی پس از جراحی در بسیاری از موارد
  • برگشت‌پذیر بودن عمل (دائمی نیست و شما می‌توانید حلقه را بردارید)

امکان برداشتن یا تنظیم حلقه هم وجود دارد. قابلیت تنظیم به این معنا است که اگر کاهش وزن کافی رخ ندهد یا بعد از غذا خوردن، فرد دچار استفراغ شود، می‌توان حلقه را سفت یا شل کرد.

با گاستریک باندینگ چقدر وزن از دست می دهید؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در کاهش وزن با جراحی حلقه معده وجود دارد، این است که شما به مرور زمان وزن کم می‌کنید و یک الگوی پیوسته دارد. در این صورت چندان آسیبی به شما وارد نمی‌شود. معمولا افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند، بعد از مدتی، نصف اضافه وزن خود را از دست می‌دهند.

این کاهش وزن متوسط و منظم و به صورت هفته‌ای نیم تا یک کیلو است. این حالت وزن کم کردن یک روش نسبتا کم ریسک و ایده‌آل است. شما نه با کاهش وزن ناگهانی مواجه می‌شوید و نه دچار آسیب‌های جدی‌تر در زمینه کاهش وزن می‌شوید.

با گاستریک باندینگ چقدر وزن از دست می دهید؟
در باندینگ معده، شما به مرور زمان وزن کم می‌کنید و یک الگوی پیوسته دارد.

احتمال موفقیت عمل حلقه گذاری معده چقدر است؟

متاسفانه جراحی‌های لاغری معده چندان مطمئن و صددرصدی نیستند. در بیشتر مواقع احتمال شکست وجود دارد و این مسئله به بدن فرد و پذیرش معده بستگی دارد. در عمل حلقه گذاری معده هم همین مسئله مطرح می‌شود.

قبل از اینکه هر عملی را انجام دهیم، بهتر است که از آمار و ارقامی که در دست هست و البته میزان موفقیت جراحی‌های جراح مورد نظر اطلاع کسب کنیم. در حالت کلی، طبق تجربه بیمارانی که جراحی باندینگ معده انجام دادند، میزان موفقیت در عمل جراحی حلقه گذاری معده یا گاستریک باندینگ، ۵۰٪ است.

بیایید نگاهی به میزان موفقیت روش‌های جراحی لاغری معده‌ی دیگر هم بیندازیم؛

  • میزان موفقیت عمل اسلیو معده ۵۰٪ تا ۶۰٪ است.
  • میزان موفقیت عمل بای پس معده ۶۰٪ تا ۷۰٪ است.

نحوه انجام عمل حلقه معده چگونه است؟

جراحی حلقه معده تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. عمل حلقه معده عملی کم تهاجمی است و از طریق برش‌های سوراخ کلید یا لاپاروسکوپی (keyhole) انجام می‌شود. جراح بین ۱ تا ۵ برش کوچک در شکم ایجاد می‌کند. این جراحی با استفاده از لاپاراسکوپ (یک لوله‌ی طویل باریک با دوربین) انجام می‌شود و مدت زمان انجام آن معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است.

نحوه انجام عمل حلقه معده چگونه است؟
در عمل حلقه معده، حلقه ای دور معده قرار داده می‌شود تا میزان غذای مصرفی کم شود.

۱. عمل حلقه معده با لیزر هم ممکن است؟

بله، جراحی حلقه معده یا باندینگ قابل تنظیم لاپاروسکوپی معده را می‌توان با کمک فناوری لیزر انجام داد. استفاده از لیزر در زمان جراحی به برش‌های دقیق کمک می‌کند و می‌تواند خونریزی و زمان بهبودی را کاهش دهد.

۲. باندینگ معده چه زمانی انجام می‌ شود؟

جراحی باندینگ قابل تنظیم معده برای بیماران با اضافه وزن بالا و شاخص توده بدنی (BMI) بین ۳۵ تا ۴۰ طراحی شده است.

۳. نتیجه عمل حلقه معده چیست؟

حلقه معده یا باندینگ معده یک جراحی مؤثر کاهش وزن است که وزن شما را کاهش می‌دهد و بسیاری از اختلالات مرتبط با چاقی که ممکن داشته باشید را بهبود می‌بخشد. همچنین توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزمره را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

بعد از انجام عمل حلقه معده به طور میانگین بین ۴۰ الی ۶۰ درصد از وزن اضافی خود را از دست خواهید داد، اما این مورد در درجه اول به خود فرد بستگی دارد.

عمل حلقه معده چقدر در کاهش وزن بالا موثر است؟

همین الان با متخصص گوارش مشورت کن.

آماده شدن برای عمل حلقه معده چگونه است؟

قبل از انجام عمل حلقه معده باید اقداماتی را انجام دهید تا بیشترین آمادگی برای انجام عمل را داشته باشید. قبل از انجام عمل متخصص گوارش برای بررسی وضعیت سلامتی شما تعدادی آزمایش خون در خواست خواهد داد. همچنین اگر سیگار می‌کشید، از ۶ هفته قبل از عمل باید سیگار را کنار بگذارید.

همچنین ممکن است از شما درخواست شود که برای مدت کوتاهی قبل از عمل یک رژیم غذایی کم‌چربی و کم کربوهیدرات داشته باشید. این کار به جمع‌شدن کبد و راحت‌تر شدن عمل کمک می‌کند. این عمل با بیهوشی کامل انجام می‌شود. دستورالعمل‌های لازم دراین‌رابطه از سمت متخصص گوارش یا بیمارستان به شما داده خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل حلقه گذاری معده چگونه است؟

بعد از انجام عمل حلقه معده لازم است که یک شب را در بیمارستان سپری کنید. در اولین شب پس از جراحی می‌توانید مایعات بنوشید. در صورت نیاز، به شما داروهای مسکن و ضد تهوع داده می‌شود. معمولاً ۲ هفته بعد از عمل باید رژیم غذایی مختلط داشته باشید و ۲ هفته پس از آن باید مواد غذایی نرم را مصرف کنید. پس از آن می‌توانید مواد غذایی جامد (فقط به مقدار بسیار کم) را مصرف کنید.

متخصص گوارش و متخصص تغذیه، قبل از خروج شما وضعیتتان را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز توصیه‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. بعد از مدت کوتاهی پس از عمل باید حرکت و راه‌رفتن را شروع کنید. در مدت بستری و ۶ روز پس از آن، تزریق کوچکی زیرپوستتان انجام می‌شود تا کمی خون را رقیق کند تا خطر شکل‌گیری لخته‌ی خون در پاها را کاهش دهد (ترومبوز سیاهرگی عمقی).

هنگام مرخص شدن از بیمارستان داروهای لازم برای شما تجویز می‌شود که شامل این مواردند:

  • داروهای آنتی اسید: به مدت ۳ ماه پس از عمل باید مصرف شوند.
  • مسکن‌ها
  • تزریقات رقیق‌کننده‌ی خون (روزانه به مدت ۶ روز پس از عمل)
مراقبت های بعد از عمل حلقه گذاری معده چگونه است؟
حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد از بیماران در ۵ تا ۱۰ سال بعد از گذاشن حلقه، نیاز به عمل اصلاحی دارند.

۱. تنظیم حلقه پس از باندینگ معده

پس از ترخیص، زمان ملاقات‌های بعدی شما با تیم پزشکی مشخص می‌شود تا میزان مایعات در حلقه را تنظیم کنند. تنظیم حلقه کار ساده‌ای است که در کلینیک به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. در این روش از یک سوزن مخصوص برای سوراخ کردن دریچه‌ی دسترسی استفاده می‌شود و سپس به‌تدریج با محلول سالین، حلقه تنظیم می‌شود.

با تنظیم حلقه جریان ورودی غذا از کیسه بالای معده به قسمت پایینی معده کنترل می‌شود. حلقه باید به‌قدری سفت باشد که غذای ورودی را کمتر کند اما نباید خیلی سفت باشد که کاملاً این جریان را مسدود کند.

معمولاً کمی طول می‌کشد تا حلقه کاملاً تنظیم شود. معمولاً قرارهای ملاقات بعدی شما به‌صورت ماهانه خواهند بود. هنگامی که حلقه به میزان سفتی مطلوب رسید، فاصله این جلسات بیشتر می‌شود. ویزیت‌های به‌موقع توسط متخصص گوارش و دنبال‌کردن برنامه غذایی پس از عمل، اهمیت زیادی در رسیدن به نتایج مطلوب دارد.

۲. ورزش پس از عمل حلقه معده

متخصص تغذیه شما را تشویق می‌کند که بلافاصله بعد از عمل تحرک داشته باشید و راه بروید. تمرینات ملایمی همچون پیاده‌روی، کارهای خانه و شنا را می‌توانید بلافاصله پس از جراحی شروع کنید. بااین‌حال، در ۶ هفته‌ی اول پس از جراحی، از انجام تمرینات سنگین خودداری کنید.

۳. مراقبت از زخم احتمالی

جراح از بخیه‌ی قابل جذب، چسب یا کلیپس جراحی برای بستن زخم در پایان عمل استفاده می‌کند. تمام این تکنیک‌ها از نظر ظاهر نهایی، نتیجه‌ی مشابهی دارند. اگر از کلیپس برای شما استفاده شده باشد، معمولاً پزشک ۱۰ روز پس از عمل در مطب آن‌ها را بر می‌دارد. پزشک هنگام مرخص شدن دستورالعمل‌هایی را در خصوص مراقبت از زخم در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای انجام انواع عمل‌های لاغری از جمله عمل حلقه معده باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین گوارش برای انجام عمل‌های لاغری آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

علت درد بعد از باندینگ معده چیست؟
ممکن است بعد از حلقه گذاری معده دچار دل درد شدید شوید.

۴. بارداری بعد از حلقه گذاری معده

برخی خانم‌ها بعد از انجام جراحی‌های لاغری استرس باردار‌شدن را دارند. بهتر است بدانید که احتمال بارداری بعد از انجام جراحی‌های لاغری برای افرادی که چاقی‌های مفرط دارند، حتی بیشتر هم می‌شود و این یک روش درمانی در نازایی (برای چاقی‌های مفرط) محسوب می‌شود. اما مسئله این است که اگر قصد بارداری دارید، حداقل یک سال صبر کنید تا وزن شما به حد متناسبی برسد و بعد برای بارداری اقدام کنید.

۵. رژیم غذایی بعد از عمل حلقه معده

در چند هفته‌ی اول پس از جراحی حلقه معده، بهتر است از بهترین رژیم های لاغری سریع استفاده کرده و در نظر داشته باشید که رژیم غذایی‌تان باید شامل مایعات باشد. پس از این مدت می‌توانید غذاهای پوره شده و نرم را مصرف کنید. بعد از مدتی با مشورت متخصص گوارش می‌توانید مصرف مواد غذایی سفت‌تر را آغاز کنید. در این مدت باید به آهسته غذا بخورید و غذای خود را کاملاً بجوید.

حتماً به میزان کافی مایعات بنوشید اما از مصرف مایعات قبل از غذا خوردن بپرهیزید زیرا این کار باعث می‌شود هنگام شروع غذا، احساس سیری کنید. اگر بیش از حد یا خیلی سریع غذا بخورید، ممکن است به حلقه معده فشار وارد شود و باعث شود که احساس حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید. مصرف برخی از مواد غذایی مانند گوشت و نان ممکن است در ابتدا برای شما دشوار باشد. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت می‌کنید.

به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • در چند روز اول، رژیم غذایی محدود به آب و مایعات (مانند سوپ‌های رقیق) است.
  • تا پایان هفته‌ی چهارم، مایعات و غذاهای مخلوط شده (همچون ماست و سبزیجات پوره شده) قابل مصرف هستند.
  • از هفته‌ی ۴ تا ۶، می‌توانید غذاهای نرم را مصرف کنید.
  • پس از هفته ۶، فرد می‌تواند مصرف مواد غذایی عادی را از سر بگیرد.

همین الان بهترین دکتر گوارش برای درمان گاستریک باندینگ را پیدا کن.

عوارض جانبی حلقه گذاری معده چیست؟

به‌طورکلی احتمال بروز عوارض جانبی اولیه پس از حلقه معده، پایین است. بااین‌حال احتمال بروز عوارض دیر ظهور بالا است. این عوارض بیشتر مربوط به خطای دستگاه حلقه یا تغییر در موقعیت آن ایجاد می‌شوند. حدود ۲۰ الی ۵۰ درصد از بیماران ممکن است در ۵ الی ۱۰ سال اول پس از قراردادن حلقه، به جراحی اصلاحی نیاز داشته باشند.

۱. عوارض اولیه عمل حلقه معده (شایع‌ ترین عارضه حلقه معده چیست؟)

اگر فرد در زمان جراحی شرایط جسمی خوبی نداشته‌باشد، مثلا دیابت داشته‌باشد، فشار خون داشته‌باشد و یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر که بهبودی بعد از عمل را دشوار می‌کنند، بیشتر دچار عوارض جراحی بعد از حلقه گذاری معده می‌شود. همچنین اگر جراح به خوبی کار خود را انجام ندهد و نکات استریل بودن را رعایت نکند، احتمال عفونت در شخص بالا می‌رود.
برخی از مهم‌ترین عوارض اولیه شامل موارد زیر هستند؛

  • خونریزی (ممکن است نیاز به تزریق خون باشد)
  • عفونت و درد محل زخم
  • آسیب به اندام‌ها، روده یا عروق و طحال، گاهی قراردادن حلقه ممکن نیست.
  • تغییر از لاپاروسکوپی به جراحی باز
  • عوارض جانبی بیهوشی (حمله‌ی قلبی، عفونت قفسه سینه، حالت تهوع و استفراغ)
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) و آمبولی ریه (لخته‌ی خون در پاها و ریه‌ها).

متن انگلیسی:
Approximately 1 in 100 may have a problem after gastric band surgery, and 1 in 1000 may not survive the operation.
ترجمه فارسی:
تقریباً از هر ۱۰۰ نفر ممکن است ۱ نفر بعد از جراحی حلقه معده دچار مشکل شود و میزان مرگ و میر از هر ۱۰۰۰ نفر، ۱ نفر است.

به نقل از سایت upmc

۲. عوارض جانبی دیر ظهور عمل حلقه معده

گاهی برخی از عوارض بلافاصله بعد از انجام جراحی و مرخص شدن از بیمارستان خود را نشان نمی‌دهد و نیازمند گذر زمان است که عبارتند از:

  • نقص در دستگاه یا تغییر موقعیت آن (که نیاز به جراحی اصلاحی دارد)
  • لغزش حلقه (حاد یا مزمن) و اتساع یا گشاد شدن کیسه (۱۰ تا ۴۰ درصد خطر طولانی‌مدت)
  • فرسایش حلقه (عارضه‌ی جدی اما نادر، احتمال بروز کمتر از ۱ درصد)
  • مشکلات حلقه، نوار حلقه یا دریچه‌ی دسترسی (نظیر عفونت، باز شدن، قطع اتصال، نشت، انسداد، جابه‌جایی دریچه، فرسایش دریچه)
  • کشش مزمن مری
  • انسداد مواد غذایی بلعیده شده و درد قفسه سینه
  • محدودیت چشمگیر در اندازه‌ی غذای مصرفی و سرعت غذا خوردن
  • حالت تهوع، استفراغ و رفلاکس اسید
  • کمبودهای تغذیه‌ای و ریزش مو (غیرمعمول)
  • تشکیل سنگ صفرا (۱۰% خطر کوله سیستکتومی در آینده)
  • کاهش وزن بیش از حد یا شل شدن پوست در ناحیه‌ی شکم، ران‌ها، بازوها و سینه‌ها
  • کاهش وزن جزئی یا عدم کاهش وزن
  • افزایش مجدد وزن
  • مشکلات روانی مرتبط با کاهش وزن و پیامدهای آن.

متخصص گوارش تمامی خطراتی که ممکن است شما را تهدید کند را مفصلاً به شما توضیح خواهد داد. حلقه معده یک عمل امن است و تقریباً ۱ نفر در هر ۱۰۰۰ در خطر جدی قرار دارند.

۳. عوارض حلقه معده، خطر مرگ با حلقه گذاری معده وجود دارد؟

جراحی حلقه گذاری معده نسبت به سایر روش‌های لاغری آسیب کمتری به شما وارد می‌کند و می‌توانید از سلامت خود بعد از جراحی در این روش اطمینان بیشتری داشته‌باشید. در واقع احتمال مرگ و میر و آسیب در این روش نسبت به روش‌های موثرتر اما پرخطرتر مانند بای پس معده یا اسلیو معده بسیار کم‌تر است.

طبق آمار متخصصان، احتمال مرگ و میر در فرایند عمل جراحی حلقه‌گذاری معده ۱ یا ۲ مورد در هر ۳۰۰۰ مورد جراحی است که آمار چندان زیادی نیست.

اینفوگرافی مزایا و معایب عمل حلقه معده
اینفوگرافی مزایا و معایب عمل حلقه معده

بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟

برای لاغر‌شدن راه‌های زیادی وجود دارد؛ از روش‌های پیکرتراشی مثل لیپوساکشن گرفته تا عمل‌های لاغری. البته باید گفت که عمل‌های پیکرتراشی مثل لیپوساکشن یا عمل سیکس پک راهی برای کاهش وزن نیستند. عمل‌های پیکرتراشی صرفا چربی اضافه را برمی‌دارند و فرم بدن را اصلاح می‌کنند و نتیجه نهایی لاغر شدن است، هرچند که ریشه مشکل حل نشده است.

از طرف دیگر عمل‌های لاغری تغییرات بنیادی در سیستم گوارش ایجاد می‌کنند که منجر به کاهش وزن می‌شود. اگر قصد انجام عمل لاغری را داشته باشید گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست. برخی از این عمل‌ها عوارض زیادی دارند و تغییرات زیادی در سیستم گوارشی ایجاد می‌کنند. در این رابطه بهتر است به نظر متخصص گوارش تکیه کنید. در این بخش از مطلب می‌خواهیم مقایسه کوچکی بین روش‌های معمول عمل لاغری داشته باشیم.

۱. جراحی بای پس معده

عمل بای پس معده چیست؟ در عمل بای پس معده متخصص گوارش بخش زیادی از معده و ابتدای روده باریک را بر می‌دارد. از معده تنها یک کیسه کوچک در بالای معده می‌ماند که گنجایش بسیار کمی دارد. با تغییر در ساختار سیستم گوارش جذب کالری و سایر مواد مغذی را کاهش می‌دهد.

بای پس معده متابولیسم و هورمون‌های روده را تغییر می‌دهد و جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد. این عمل و تغییر دائمی است و برگشت ندارد.

۲. عمل لاغری اسلیو معده

عمل اسلیو یا عمل کوچک کردن معده شامل حذف قسمت زیادی از معده و ایجاد یک اسلیو موزی شکل است که با منگنه بسته می‌شود. در این جراحی تغییری در ساختار روده ایجاد نمی‌شود. این جراحی ترشح هورمون گرسنگی را بسیار کاهش می‌دهد و می‌تواند متابولیسم را هم تغییر دهد. این روش هم مانند بای پس معده برگشت‌پذیر نیست.

کوچک کردن معده با لیزر

عمل اسلیو معده ممکن است که در میان مردم عادی با نام لیزر معده شناخته شود. توجه داشته‌باشید که اسلیو معده از طریق لاپاروسکوپی یا آندوسکوپی انجام شده و در آن بخش زیادی از معده برداشته‌می‌شود. اما به این معنی نیست که لیزری که برای زیبایی پوست و یا از بین بردن موهای زائد کاربرد دارد، در اینجا هم فعالیتی انجام می‌دهد.

عمل لاغری اسلیو معده با لیزر هم انجام میشود؟
اسلیو معده از طریق لاپاروسکوپی یا آندوسکوپی انجام شده و در آن بخش زیادی از معده برداشته‌می‌شود.

۳. عمل بالن معده

عمل بالن معده برای لاغری شامل دو کار است. ابتدا جراح غذا را مانند جراحی اسلیو معده به روده‌ی کوچک هدایت می‌کند. سپس غذا برای دورزدن بیشتر روده‌ی کوچک هدایت می‌شود. روند کاهش وزن در این عمل لاغری سریع‌تر است اما خطرات آن هم بیشتر هستند (از جمله مشکلات مربوط به جراحی و کمبودهای تغذیه‌ای).

۵. حلقه معده بهتر است یا بالن معده یا بای پس معده؟

احتمالاً در مقایسه با سایر عمل‌های لاغری (بای پس معده و اسلیو معده) کاهش وزن کمتری خواهید داشت. این عمل از نظر مزایا و معایب خیلی شبیه بالن معده است و فقط روش انجام این دو عمل با هم فرق دارد. در انتخاب بین حلقه معده و بالن معده بهتر است به توصیه متخصص گوارش عمل کنید.

عمل باندینگ معدهجراحی بای پس معدهعمل بالن معده
برگشت پذیر استکاهش وزن قابل توجه و نسبتا سریعبدون نیاز به برش یا زمان بهبودی طولانی
باعث کاهش وزن تدریجی می‌شودو به بدن اجازه می‌دهد تا با تغییرات راحت‌تر سازگار شود.بهبود عوارض بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خونکاهش وزن نسبتا سریع
روند هضم طبیعی را تغییر نمی‌دهد.کاهش مصرف مواد غذایییک روش موقتی است که به طور معمول حدود ۶ ماه در معده باقی می‌ماند.
مقایسه عمل‌های لاغری

۶. ایمن ترین عمل لاغری کدام است؟

این که کدام روش برای شما بهترین روش است و می‌تواند کاربرد خوبی داشته‌باشد، بستگی به شرایط بیمار و وضعیتی که در آن است،‌ دارد. همچنین اگر فرد بخواهد وزن زیادی را کم کند، جراحی که انجام می‌دهد با جراحی‌های دیگر تفاوت خواهد داشت.

BMI نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب روش جراحی دارد. مثلا اگر فرد بخواهد میزان زیادی وزن کم کند، اسلیو معده برای او روشی مناسب است. اما در انتخاب کم خطر بودن روش، می‌تواند از اسلیو با اندوسکوپی بهره ببرد. زیرا اندوسکوپیک اسلیو از بهترین و کم‌خطرترین روش‌های لاغری جدی است.

به یاد داشته باشید کم‌خطرترین عمل لاغری هم عوارضی دارد، پس به جای استفاده از عمل‌های لاغری ابتدا سعی کنید با رژیم لاغری و اصلاح سبک زندگی لاغر شوید. اگر از این روش‌ها نتیجه‌ای نگرفتید با مشورت با دکتر گوارش به سراغ انجام عمل‌های لاغری بروید.

ایمن ترین عمل لاغری کدام است؟
اندوسکوپیک اسلیو از بهترین و کم‌خطرترین روش‌های لاغری جدی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قراردادن حلقه معده یک تصمیم بزرگ است بنابراین مهم است که قبل از انجام آن، از تمام مزایا و خطرات آن آگاه باشید. اگر بعد از قرارگرفتن حلقه مشکلی ایجاد شده باشد می‌توانید از یک حلقه‌ی دیگر یا یک روش جایگزین استفاده کنید. این گزینه‌های جایگزین می‌تواند شامل بای پس معده یا اسلیو معده باشد و می‌تواند هم‌زمان با برداشتن حلقه‌ی اصلی یا در زمان دیگری انجام شود.

این اقدام به شما کمک می‌کند که روند کاهش وزن را حفظ کنید. اگر به انجام عمل حلقه معده فکر می‌کنید، از بهترین دکتر برای عمل حلقه معده یعنی دکتر متخصص گوارش و کبد، بهترین دکتر تغذیه یا فوق تخصص جراحی پلاستیک راهنمایی بخواهید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌تواند از خدمات مشاوره دکتر گوارش آنلاین، دکتر تغذیه آنلاین و دکتر جراحی پلاستیک آنلاین در سایت دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

باندینگ معده یا گذاشتن حلقه در معده و دور معده یک روش جراحی است که در آن یک نوار قابل تنظیم در اطراف قسمت بالایی معده قرار می‌گیرد تا کیسه کوچکتری ایجاد شود. این کار مصرف غذا را محدود می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که طول عمر حلقه معده برای لاغری معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

خیر، هردو از روش‌های عمل جراحی لاغری هستند و تفاوت دارند.

بله؛ حلقه معده یک عمل برگشت‌پذیر است که این یکی از مزایای اصلی این عمل است. جراحی برداشتن حلقه معده به روش لاپاروسکوپی انجام می‌شود و حدود ۳۰-۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

بله؛ اگر مراقبت‌های بعد از عمل، جلسات مراجعه‌ی بعدی و تغییر در عادات غذایی را جدی بگیرید، حلقه معده نه‌تنها بر وزن بلکه روی بسیاری از اختلالات پزشکی مرتبط (همچون دیابت، فشارخون بالا، آپنه خواب، افسردگی و ناباروری) تأثیر بسیار مثبتی می‌گذارد.

بله، کاهش وزن زیاد ممکن است به معنای ظهور پوست اضافی باشد. پس از کش آمدن، پوست حالت سفت خود را از دست می‌دهد. بسته به قسمتی که وزن از دست می‌دهید، ممکن است دچار پوست اضافی در شکم، صورت، باسن، سینه‌ها، قسمت فوقانی بازوها و ران‌ها شوید. ممکن است این پوست اضافی برای شما اذیت‌کننده یا شرم‌آور باشد و پوست در این نواحی ملتهب، دردناک یا عفونی شود. جراحی زیبایی می‌تواند به تغییر شکل قسمت‌هایی از بدن که در آن‌ها پوست اضافی دارید کمک کند.

بله می‌توانید باردار شوید؛ این احتمال وجود دارد که در صورت کاهش وزن با جراحی حلقه معده، شانس باردار شدنتان افزایش پیدا کند. اما بهتر است حداقل یک سال صبر کنید و زمانی که به وزن ثابت رسیدید برای باردار شدن تلاش کنید.

حلقه معده چندان خطرناک نیست. این جراحی آسیب کمی به معده وارد می‌کند و می‌توان آن را برداشت.

میزان دردی که ممکن است بعد از جراحی حلقه گذاری معده احساس کنید مرتبط با فرایند جراحی است که بر روی معده انجام شد‌ه‌است. بعد از اتمام جراحی معمولا درد دارید که چندان شدید نیست و می‌توان آن را با مصرف دارو کنترل کرد.

در ۶ ماه اول بعد از انجام جراحی حلقه گذاری معده بهتر است که میزان فعالیت خود را پیاده‌روی روزانه و فعالیت ایروبیک سبک (۳۰ دقیقه در روز) باشد.

در اسلیو معده میزان کاهش وزن حدود ۷۶٪ اضافه وزن است. اما این کاهش وزن در بهترین حالت در حلقه گذاری معده ۶۲٪ است. پس در عمل اسلیو معده مقدار وزن بیشتری را از دست می‌دهید.

گاهی می‌بینیم که بعد از انجام جراحی حلقه گذاری معده هم کاهش وزن به طرز چشمگیری رخ نمی‌دهد و روش شکست می‌خورد. معمولا این مسئله به خاطر این است که بخش بالایی حلقه شروع به متسع شدن می‌کند و اندازه‌ی نسبتا بزرگی می‌گیرد.
گشاد شدن بخش بالایی معده معمولا به این علت اتفاق می‌افتد که فرد بعد از انجام جراحی، مقدار زیادی غذا خورده‌است. یا اینکه حلقه بیش از اندازه محکم شده‌است. هر کدام از این عوامل می‌توانند در شکست روش موثر باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن