عمل بالن معده یا گاستریک بالون چقدر در لاغری موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل بالن معده یکی از عمل‌های لاغری است که در آن یک بالن کوچکی وارد معده شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بالون معده در زمان نسبتا کوتاهی وزن زیادی را کاهش می‌دهد اما عوارض جانبی زیادی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
عمل بالن معده یا گاستریک بالون چقدر در لاغری موثر است؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

عمل بالن معده به شما کمک می‌کند که به اهداف بلندمدت خود در کاهش وزن برسید و نسبت به دیگر انواع عمل لاغری مانند بای پس معده و اسلیو معده روش ساده‌تری است. بالون معده کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند و نیازی به جراحی ندارد. در این روش متخصص گوارش یک بالون خالی را از طریق دهان وارد معده می‌کند. بعد از اینکه بالون داخل معده قرار گرفت، جراح آن را با آب‌نمک یا هوا پر می‌کند.

جراحی بالن معده نسبت به روش‌های دیگر کاهش وزن و دیگر عمل‌های لاغری حالت تهاجمی کمتری دارد و عملی بدون جراحی است که در دراز مدت نتیجه خواهید گرفت. این روش تغییری در ساختار دستگاه گوارشی شما نمی‌دهد؛ ازاین‌رو دائمی نیست و این یکی مزایای آن است. اما ممکن است عوارض زیادی داشته باشد، به همین دلیل حتما با متخصص گوارش مشورت کنید. در سایت دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصین گوارش و کبد کشور، مشاوره بگیرید و به صورت غیرحضوری برای نوبت‌دهی اقدام کنید.

بالن معده چیست؟

بالن معده یکی از انواع عمل لاغری است که داحل معده کار گذاشته می‌شود و حدود یک سوم حجم معده را می‌گیرد. این یعنی اینکه بیمار به غذای کمتری برای احساس سیری نیاز دارد. این امر باعث کاهش وزن در بیماران می‌شود، چون میزان غذای مصرفی آنها باگذشت زمان کاهش می‌یابد. گذاشتن بالن در داخل معده نیز نیازی به جراحی ندارد.

بالون معده معمولاً به مدت ۶ تا ۱۲ ماه داخل معده می‌ماند و در این مدت باعث کاهش وزن از ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم می‌شود. اما بااین‌حال، اسید معده باگذشت زمان به ماده تشکیل‌دهنده بالون صدمه می‌زند، پس نمی‌تواند برای همیشه درون معده بماند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

متن انگلیسی:
A gastric balloon can only stay in place for up to 9 months.
ترجمه فارسی:
بالون معده حداکثر تا ۹ ماه می‌تواند در جای خود بماند.

به نقل از سایت healthdirect

بالن معده بهتر است یا اسلیو معده؟

عمل اسلیو چیست؟ جواب این سؤال بستگی به این دارد که واقعاً چه می‌خواهید و چه شرایطی دارید. اگر فقط می‌خواهید کمی وزن کم کنید و زیر تیغ جراحی نروید، بالن معده برای شما بهتر است ولی اگر اضافه‌وزن زیادی دارید و می‌خواهید وزن زیادی کم کنید اسلیو معده نتیجه بهتری خواهد داشت.

بالن معده بهتر است یا اسلیو معده؟
عمل بالن معده به شما کمک می‌کند که به اهداف بلندمدت خود در کاهش وزن برسید.

حلقه معده بهتر است یا بالن معده؟

همانطور که می‌دانید انواع عمل لاغری متنوع هستند و بسیاری از آنها بر روی معده انجام می‌شوند. کسی که چاقی مفرط دارد و نمی‌تواند وزن کم کند و به دنبال جراحی‌های لاغری است، معمولا نمی‌داند که کدام روش بهتر هستند و با مواجه شدن با انواع روش‌های لاغری و انواع جراحی‌های معده مواجه می‌شود و استرس می‌گیرد که کدام یک برای من مناسب است؟ در ادامه به مقایسه و بررسی این دو روش می‌پردازیم.

عمل حلقه معده به این شکل انجام می‌شود که با قرار دادن یک حلقه‌ی سیلیکونی در بخش فوقانی معده، در بالای معده یک کیسه تشکیل می‌شود که به وسیله‌ی آن می‌توان معده را به دو بخش تقسیم کرد.

هدف از انجام این جراحی کوچک‌کردن اندازه‌ی معده است که فرد میزان غذای کم‌تری بخورد و زودتر احساس سیری کند. در این صورت فرد مقدار کمتری غذا می‌خورد و با خوردن مقدار کم‌تر غذا زودتر سیر می‌شود و نیازی به جذب کالری بیشتر و در نتیجه چاقی دیده‌نمی‌شود.

مزایای حلقه معده چیست؟

این جراحی با خطر کمی انجام می‌شود و احتمال آسیب کمی به معده وجود دارد. باندینگ معده یک عمل برگشت‌پذیر است و هر زمان که فرد احساس کند به آن نیازی ندارد و یا روش او را آزار دهد، حلقه برداشته می‌شود.

معایب حلقه معده چیست؟

ممکن است که محل جراحی عفونت کند، درد بگیرد و یا زخم بهبود پیدا نکند. گاهی ممکن است که هنگام انجام عمل جراحی به اندام‌های دیگر آسیب وارد شود. برخی از اندام‌ها که در اثر این جراحی آسیب می‌بینند شامل طحال و روده هستند.
همچنین ممکن است که در اثر این جراحی فرد به ترومبوز رگی و آمبولی ریوی مبتلا شود که می‌توانند بسیار خطرناک و حتی تاحدی کشنده باشند. اگر جراح حلقه را در موقعیت مناسبی قرار نداده باشند، فرد مجددا باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

بوتاکس معده بهتر است یا بالن معده؟

یکی دیگر از روش‌های لاغری که بر روی معده انجام می‌شود، بوتاکس معده است. بوتاکس معده هم مانند بالن معده باعث لاغری می‌شود. این جراحی یکی از روش‌های بحث برانگیز است و از روش‌های نسبتا جدید برشمرده‌می‌شود.

انواع بالن معده کدامند؟

تمام انواع بالن گذاری معده با کمک یک لوله، از راه دهان وارد معده می‌شوند و در جای مشخصی از معده قرار می‌گیرد. بالن معمولاً ۶ ماه در معده می‌مانند. طولانی‌تر شدن این مدت‌زمان، ممکن است منجر به زخم معده شود. در صورت ترکیدن بالن شما متوجه نخواهید شد و تنها با رادیوگرافی یا سونوگرافی می‌توان وضعیت بالن را چک کرد. انواع بالن معده را می‌توان از چند نظر دسته‌بندی کرد:

دسته بندی بالن گذاشتن در معده بر اساس ماده پرکنندهدسته بندی بالن معده بر اساس قابلیت تنظیم حجم
بالن معده مایع (۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر مایع رنگی نمکی) بالن های حجم ثابت
بالن معده هوا (۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌لیتر هوا)بالن های قابل تنظیم
انواع بالن معده کدامند؟

چه کسانی می توانند از بالون معده استفاده کنند؟

بالن معده یک روش غیر جراحی مؤثر برای بیمارانی است که با روش‌های دیگر کاهش وزن مشکل دارند. بااین‌حال این روش برای همه مناسب نیست. بالن مناسب بیمارانی است که برای تغییرات بلندمدت در رژیم غذایی و سبک زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. بیمار باید متعهد باشد که همزمان با داشتن بالون در معده و بعد از برداشتن آن، یک رژیم مخصوص و کنترل شده داشته باشند.

به‌طورکلی، می‌توان گفت که کاندیدهای ایده‌آل برای این بالن معده افرادی هستند که شاخص توده بدنی BMI بین ۲۷ تا ۳۵ داشته باشد. ممکن است بیماران دارای BMI بالا هم در صورت ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌توانند کاندیدای مناسبی برای بالون معده باشند.

به طور کلی، بالن معده برای افراد زیر مناسب است:

  • کسانی که قبل از انجام عمل‌های لاغری دیگر، باید وزن کم کنند. این کار به پایین آوردن ریسک عمل جراحی کمک می‌کند.
  • کسانی که می‌خواهند از روش‌های غیر جراحی برای کاهش وزن خود استفاده کنند.
  • کسانی که به دنبال یک روش کاهش وزن برگشت‌پذیر هستند.
  • افرادی که می‌خواهند تحت درمانی با حداقل تهاجم قرار بگیرند و این درمان با یک وقفه خیلی کوچک در زندگی روزمره آنها قابل انجام باشد.
چه کسانی می توانند از بالون معده استفاده کنند؟
کاندیدهای ایده‌آل برای این بالن معده افرادی هستند که شاخص توده بدنی BMI بین ۲۷ تا ۳۵ داشته باشد.

فواید بالن معده برای لاغری چیست؟

بالون معده به افراد کمک می‌کند که کاهش وزن ماندگاری داشته باشند. این کاهش وزن چندین فایده دارد که عبارت هستند از:

  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • خلق‌وخوی بهتر
  • سطح انرژی بالاتر
  • تحرک بهتر و راحت‌تر
  • کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، آپنه خواب و بیماری‌های دیگر.

دقت کنید که با کمک بالون معده نمی‌توان در عرض یک ماه وزن زیادی کم کنید.

عوارض عمل بالن معدهفواید بالن معده برای لاغری
پارگی بالون معدهتحرک بهتر
استفراغ و سو هاضمهخلق‌وخوی بهتر
درد در ناحیه شکم و پشتافزایش اعتمادبه‌نفس
حالت تهوعسطح انرژی بالاتر
مزایا و عوارض بالن معده برای لاغری چیست؟

عمل بالن معده چگونه انجام می شود؟

عمل بالن معده هم مانند هر عمل دیگری مراحل و روندی برای انجام داد. متخصص گوارش در طی جلسه مشاوره این مراحل را به شما توضیح خواهد داد. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، در سایت دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصین گوارش مشاوره بگیرید و برای نوبت‌دهی غیرحضوری اقدام کنید. در عمل بالن معده این مراحل را باید طی کنید:

۱. دریافت رضایت بیمار

قبل از انجام عمل بالون معده، بیماران باید فرم رضایت‌نامه را امضا کنند. در این فرم اطلاعاتی راجع به مزایا و معایب این روش آمده است. همچنین ریسک‌های اصلی و عوارضی که ممکن است بعد از عمل بالون معده رخ دهند هم شرح داده می‌شوند. متخصص گوارش قبل از امضای فرم توسط بیمار، راجع به این موارد با شما صحبت خواهد کرد. تمام نگرانی‌های خود را راحت با پزشک در میان بگذارید. الزامی است که قبل از عمل آگاهی لازم را در مورد روش انجام و عوارض و خطرات احتمالی را داشته باشید.

۲. بی هوشی و بی حسی موضعی

برای انجام عمل بالن معده معمولاً از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. به‌علاوه، متخصص بیهوشی داروهایی را تجویز می‌کند که احساس راحتی بیشتری به بیمار می‌دهد. وقتی بیمار تحت بی‌حسی قرار گرفت، جراح می‌تواند عمل بالون معده را شروع کند.

عمل بالن معده چگونه انجام می شود؟
متخصص گوارش در طی جلسه مشاوره مراحل بالن گذاشتن در معده را به شما توضیح خواهد داد.

۳. قرار دادن بالن معده

اگرچه ممکن است نوع بالن انتخابی متفاوت باشد ولی نحوه گذاشتن آن در معده یکی است. بالون از طریق دهان وارد لوله گوارشی و معده می‌شود. برای انجام این کار، یک لوله انعطاف‌پذیر به یک بالون خالی از هوا متصل شده و داخل دهان قرار می‌گیرد. یک دوربین خیلی کوچک در انتهای لوله قرار دارد که به جراح امکان هدایت لوله را می‌دهد.

 جراح لوله را به‌تدریج در امتداد مری هدایت می‌کند تا اینکه به معده برسد. یک اسپری گلوی مخصوص پشت گلو زده می‌شود تا این عمل راحت‌تر انجام شود. وقتی لوله داخل معده قرار گرفت، با مایع آب‌نمک یا هوا پر می‌شود. سپس جراح لوله را از داخل معده و دهان خارج کرده و عمل تمام می‌شود. کل این فرایند حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

۴. راهنمایی به بخش ریکاوری

بعد از اینکه عمل انجام شد، بیمار به بخش ریکاوری منتقل می‌شود. در طی مدتی که بیمار در بخش ریکاوری است، تیم پزشکی او را تحت کنترل دارد و اطمینان حاصل می‌کند که دردی نداشته باشد. ممکن است گلوی بیمار کرخت و زخم شده باشد و کمی احساس گیجی کند. معمولاً بیمار می‌تواند همان روز عمل به منزل برگردد.

از یک دوست یا عبور از خانواده بخواهید که در روز عمل با شما باشد و شما را به منزل برساند؛ چون بعد از عمل قادر به رانندگی نخواهید بود. بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از عمل کسی همراه شما باشد.

میزان کاهش وزن پس از عمل بالن معده چقدر است؟

همین الان از متخصص گوارش مشاوره بگیر.

بعد از عمل بالون معده چه اتفاقی می افتد؟ (مراقبت های بعد از بالن معده)

بالون معده حداقل تهاجم و کوتاه‌ترین دوره نقاهت را در میان عمل‌های لاغری دارد؛ بنابراین، بیمار به‌سرعت به زندگی عادی خود بر می‌گردد. بعد از گذاشتن بالن در معده ممکن است علایم شایعی را تجربه کنید. این علایم عبارتند از:

  • عدم تعادل (مشابه دریازدگی)
  • حالت تهوع
  •  معده درد
  • استفراغ.

نشانه‌ها در چند روز اول بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، در موارد نادر ممکن است معده نتواند با بالون سازگار شود و در نتیجه علایم بدتر شوند. در این صورت جراح مجبور به خارج کردن بالون از معده خواهد بود.

بعد از بالن معده چه غذایی بخوریم؟ (تغذیه بعد از بالون گذاری معده)

وقتی عمل بالن معده را انجام دادید، باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. در اولین روزهای بعد از عمل فقط می‌توانید غذاهای مایع بخورید. بعد از چند روز متخصص گوارش غذاهای پوره و نهایتا غذاهای جامد را به رژِم غذایی شما اضافه می‌کند.

متخصص گوارش و متخصص تغذیه در طول جلسه مشاوره و ویزیت‌های بعدی راهنمایی‌های لازم در رابطه‌ با بهترین رژیم های لاغری سریع را خواهند کرد. اگر بیمار بیشتر از آنچه که باید، غذا بخورد ممکن است احساس ناراحتی، استفراغ و رفلاکس معده داشته باشد. در نتیجه، بعد از عمل بالن معده به‌دقت از دستورالعمل‌ها متخصص گوارش و متخصص تغذیه پیروی کنند.

ورزش بعد از بالن گذاشتن معده

بعد از یک هفته، برای اینکه بالن گذاری معده اثرگذار باشد،‌ باید بتوانید دوباره ورزش را شروع کنید. به طور متوسط، افرادی که بالون معده دارند بیشتر از افراد دیگر به کاهش وزن بعد از فعالیت بدنی دست پیدا می‌کنند.

ورزش بعد از بالن گذاشتن معده مهم است؟
افرادی که بالون معده دارند بیشتر از افراد دیگر به کاهش وزن بعد از فعالیت بدنی دست پیدا می‌کنند.

نظرات کسانی که بالن معده گذاشتند چیست؟

شنیدن نظرات افرادی خودشان عمل بالن معده را انجام داده‌اند، تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری بهتر برای انجام این عمل دارد. در ادامه چند مورد از نظرات بیماران را خواهیم خواند:

۱. صادقانه بگویم این بهترین کاری بود که من انجام دادم! من از ۱۸ سالگی با مشکل اضافه‌وزن دست‌وپنجه نرم می‌کردم. بعد از اولین زایمانم در ۲۷ سالگی و بعد از اولین قرنطینه کرونا بازهم به وزن من اضافه شد و اعتماد به نفسم به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. پس از انجام بالن معده به وزن ایده‌آلم رسیدم. پس از انجام عمل بالن معده، در مدت ۶ ماه حدود ۱۳ کیلوگرم وزن کم کردم و هیچ عارضه‌ای را تجربه نکردم.

۲. من در ابتدا، تا حدی به دلیل حالت تهوع و رفلاکس معده، میلی به خوردن غذا نداشتم. وقتی عوارض جانبی برطرف شد، من در ۶ ماه در مجموع حدود ۱۳ کیلوگرم از دست دادم. پس از ۶ ماه کمی از وزنم برگشت چون دوباره مثل گذشته غذا خوردم.

۳. کاهش وزن به من انرژی خوبی داد. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم چنین انرژی داشته باشم. قبل از انجام بالن معده نمی‌توانستم بدوم، اما اکنون می‌توانم به‌راحتی این ورزش روزانه و راحت را انجام دهم. من نمی‌توانستم وزن زیادی بلند کنم اما الان از رفتن به باشگاه و برداشتن دمبل خجالت نمی‌کشم. من به ورزش ادامه می‌دهم زیرا می‌خواهم اندام ایده‌آلم رو حفظ کنم و مادر خوبی باشم. کاهش وزن با بالن معده، واقعاً زندگی من را نجات داد.

۴. پس از انجام بالن معده فشارخونم پایین آمد و توانستم از قرص‌های فشارخون نجات پیدا کنم. بهتر حرکت می‌کنم، احساس سلامتی بیشتری دارم، روحیه‌ام خیلی بهتر شده و رسیدن به وزن نرمال باعث شده احساس کنم عمر طولانی‌تری خواهم داشت.

همین الان بهترین دکتر برای بالون معده را پیدا کن.

خطرات و عوارض عمل بالن معده چیست؟

عوارض بالون معده چیست؟ هر عمل لاغری خطرات و عوارض بالقوه‌ای دارد. قبل از تصمیم‌گیری برای انجام عمل بالن معده لازم است که با خطرات آن آشنا شوید. متخصص گوارش در جلسه مشاوره در مورد این خطرات و عوارض به‌تفصیل با بیمار صحبت می‌کند. همچنین جراح قبل از امضای فرم رضایت‌نامه توسط بیمار، این خطرات را مجددا به بیمار یادآوری می‌کند.

متن انگلیسی:
About one-third of patients have pain, nausea or discomfort in the first few days. Over-the-counter pain medication usually helps. Weight loss: You may not feel hungry the first couple of weeks, leading to rapid weight loss.
ترجمه فارسی:
حدود یک سوم بیماران در چند روز اول بالن گذاری معده درد، حالت تهوع یا احساس ناراحتی دارند. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه به کاهش عوارض کمک می‌کند.

به نقل از سایت ohsu

۱. حالت تهوع و استفراغ

در اولین روزهای بعد از عمل، به‌احتمال زیاد بیمار احساس تهوع خواهند داشت. به‌علاوه، ممکن است در معده خود احساس ناراحتی کند. این به‌خاطر این است که طول می‌کشد معده به داشتن فضای کمتر عادت کند. باگذشت زمان عموماً این مشکلات برطرف می‌شوند.

بااین‌حال، حالت تهوع باگذشت زمان بهتر نمی‌شود. در این موارد خالی‌کردن و خارج کردن بالون به بهبود حالت تهوع کمک می‌کند و عمل‌های کاهش وزن دیگر به بیمار پیشنهاد می‌شود.

۲. درد در ناحیه شکم و پشت

در بعضی موارد، بالون باعث می‌شود که بیمار در معده خود احساس کشیدگی کند. این می‌تواند باعث ایجاد دردی شود که پیداکردن محل دقیق آن سخت است. در نتیجه ممکن است بیمار در ناحیه شکم یا پشت درد را حس کند و نتواند محل آن را دقیقاً مشخص نماید. این مشکل باگذشت زمان و هم‌زمان با تلاش معده برای تطبیق با وضعیت جدید (داشتن بالون در خود) حل می‌شود.

۳. سو هاضمه

وقتی بالون در معده بیمار قرار داده شد، دیگر نمی‌تواند به‌اندازه قبل غذا بخورد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که معده دیگر فضای زیادی ندارد. متخصص گوارش در مورد غذاهایی که بعد از عمل می‌توانید بخورید، به‌تفصیل توضیح می‌دهد. با این‌حال کمی طول می‌کشد که بیمار به رژیم غذایی جدید خود عادت کند. در نتیجه ممکن است بیمار احساس کند که بیش از حد تحمل معده غذا خورده است.

این مسئله می‌تواند منجر به استفراغ و سوء هاضمه شود. ممکن است متخصص گوارش برای کمک به حل مشکل رفلاکس معده و سو هاضمه بیمار به او داروهای ضد رفلاکس تجویز کند.

خطرات و عوارض عمل بالن معده چیست؟
یکی از عوارض بالن گذاری معده، سو هاضمه است.

۴. پارگی بالون معده، علائم ترکیدن بالن معده چیست؟

بعد از قراردادن بالن در معده، بالن با آب‌نمک پر می‌شود. در موارد نادری ممکن است بالن بیش از حد پر شود؛ بنابراین ممکن است بالن در داخل معده پاره شود. در صورت پارگی، بالون از طریق روده بزرگ و به طور طبیعی دفع می‌شود. درصورتی‌که درد شدیدی داشتید یا احساس کردید که انگار بالن ترکیده است سریع با متخصص گوارش خود تماس بگیرید.

۵. زخم یا آسیب در حین گذاشتن و برداشتن بالون

جراح از یک لوله دراز و یک دوربین که به انتهای آن متصل است برای گذاشتن بالون در معده استفاده می‌کند. لوله از دهان وارد می‌شود و بعد از طی مری به معده می‌رسد. برای برداشتن بالون، لوله یک‌بار دیگر وارد معده می‌شود، سپس بالن داخل معده خالی می‌شود. سپس با استفاده از همین لوله، بالن از طریق مری و دهان خارج می‌شود. در بعضی موارد، این فرایند ممکن است باعث آسیب به دهان یا مری و در نتیجه خونریزی، درد یا ناراحتی گردد.

۶. عفونت داخلی

عفونت خطری است که ممکن است بعد از هر عملی اتفاق بیفتد. استفاده از ابزار و تجهیزات استریل به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. بااین‌حال بازهم ممکن است اتفاق بیفتد. علایم عفونت عبارت هستند از:

  • استفراغ
  • اسهال
  • تب
  • درد غیرقابل‌کنترل با مسکن

بالن معده چه مشکلاتی را حل نمی کند؟

در جلسات مشاوره با متخصص گوارش، هدفتان از انجام این عمل و خواسته‌هایتان را به‌دقت برای پزشک توضیح دهید. پزشک بر اساس فیزیکی و سلامتی و خواسته‌های شما، بهترین راه برای کاهش وزن را به شما معرفی خواهد کرد. به‌طورکلی استفاده از روش بالون معده در موارد زیر صحیح نیست:

بالن معده چه مشکلاتی را حل نمی کند؟
عفونت خطری است که ممکن است بعد از هر عملی اتفاق بیفتد.

۱. بالن معده تأثیری در تغییر عادات غذایی نامناسب قبل ندارد

بالون معده برای این است که بیمار سریع‌تر احساس سیری کند. تغییر در رژِم غذایی و غذاهایی که می‌خورید به عهده شماست؛ بنابراین، اگر مشکل در رژیم غذایی‌تان است، بهتر است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

۲. بالن معده منجر به کاهش وزن سریع نمی شود

بالن معده روشی بدون جراحی با دوره نقاهت خیلی کوتاهی است و ازاین‌رو روش بسیار خوبی است. بااین‌حال، نتایج این روش نسبت به دیگر عمل‌های لاغری به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین، اگر هدفتان کاهش وزن زیاد در مدت‌زمان کوتاه‌تر است، بالن معده روش مناسبی برای شما نیست.

داده‌ها نشان می‌دهند که بالن معده می‌تواند باعث کاهش ۳۰ درصد وزن اضافه در ۶ ماه اول می شود؛ یعنی شما می توانید منتظر ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم کاهش وزن در این دوره باشید. بااین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که عمل‌های لاغری دیگر منجر به کاهش وزن بیشتری می‌شوند؛ بنابراین، در مواردی که  BMI بیمار بالاتر از ۳۵ باشد، ممکن است متخصص گوارش عمل لاغری دیگری را پیشنهاد دهد.

۴. تغییرات حاصل از عمل بالن معده همیشگی نیست

بالن معده فقط می‌تواند حدود ۶ ماه در معده بماند. به‌این‌علت که اسید معده می‌تواند به‌آرامی ماده تشکیل‌دهنده بالون را دچار فرسایش کند. در این روش بیمار باید عمل دیگری را برای بیرون آوردن بالن انجام دهد. درصورتی‌که عمل‌های لاغری دیگر مثل بای ‌پس معده یا اسلیو معده دائمی هستند و نیازی به تکرار ندارند.

اینفوگرافی | بالن معده چه مشکلاتی را حل نمی‌کند؟
اینفوگرافی | بالن معده چه مشکلاتی را حل نمی‌کند؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کاهش وزن بلندمدت مثل یک مسابقه ماراتن است بنابراین ممکن است رسیدن به وزن هدف کمی زمان‌بر باشد. انجام عملی مثل بالن معده می‌تواند در این راه به شما کمک کند. بااین‌حال بدون همکاری دقیق با دکتر متخصص گوارش و کبد و بهترین دکتر تغذیه در این راه موفق نخواهید شد. بالون معده معمولا بعد از ۶ ماه برداشته می‌شود و در برخی موارد، ممکن است بالون دیگری در معده کار گذاشته شود؛ بنابراین بیشتر از یک‌بار باید این عمل را انجام دهید.

در سایت دکترتو به‌راحتی می‌توانید از بهترین متخصصین گوارش و تغذیه مشاوره بگیرید. همچنین در سامانه نوبت‌دهی دکترتو می‌توانید به صورت غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت اقدام کنید و مثل همیشه پاسخ هر سوال و نگرانی‌هایتان را از مشاوره دکتر گوارش آنلاین و دکتر تغذیه آنلاین دکترتو بگیرید.

دکترتو همراه سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

داخل بالن مایع با مایعات رنگی و بی‌خطر پر می‌شود اما در بالن هوا، مایع وجود ندارد و فقط گاز است.

با اینکه این روش از سایر عمل‌های لاغری ساده‌تر است اما به دلیل عوارض جانبی آن، محبوبیت کمتری پیدا کرده است. بهتر است قبل از گذاشتن بالن در معده برای لاغری، فیلم بالن معده را مشاهده کنید و بیشتر با این روش آشنا شوید. همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین با دکتر گوارش در سایت دکترتو بهره ببرید.

شما به‌محض برطرف‌شدن عوارض اولیه بعد‌از‌عمل می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بالن معده

  1. smartbehan گفت:

    مقاله جالبی بود.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.