کدام یک از انواع عمل لاغری بهتر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع عمل لاغری مزایای قابل توجهی مانند کاهش وزن طولانی مدت و بهبود شرایط سلامتی مرتبط با چاقی را ارائه می‌دهند. با این حال، خطرات و عوارض جانبی هم به همراه دارند. مناسب بودن هر روش به عواملی مانند BMI یا شاخص توده بدنی، شرایط فیزیکی و تشخیص پزشک بستگی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
کدام یک از انواع عمل لاغری بهتر است؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

امروزه افراد زیادی به سمت عمل لاغری روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد راز داشتن یک بدن تراشیده و خوش استایل رژیم غذایی سالم، تمرین‌های مقاومتی، کاردیو و خواب شبانه خوب است. اما حقیقت این است که ژنتیک بیشترین تأثیر را در این مسئله دارد. حتی اگر شما همه چیز را درست انجام دهید، باز هم ممکن است استایل مورد نظرتان را نداشته باشید.

در حال حاضر می‌توانید از انواع عمل لاغری مثل بای پس معده یا بادی اسکالپ برای کاهش چربی و افزایش عضله در برخی نقاط بدن مثل شکم و چربی‌های دور پهلو که از لاغر کردن آنها ناامید شده‌اید، استفاده کنید. اگر به انجام این عمل‌ها فکر می‌کنید، با بهترین جراحان پلاستیک و متخصص گوارش کشور در وب‌سایت دکترتو مشورت کنید.

انواع عمل لاغری چیست و چگونه انجام می شود؟

انواع مختلفی از جراحی کاهش وزن وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل بای پس معده، اسلیو معده، باند معده و انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD/DS) و عمل جراحی سیکس پک هستند. هرکدام از روش‌های جراحی به روش لاپاراسکوپی و با استفاده از برش‌های کوچک و ابزار تخصصی یا در برخی موارد از طریق جراحی باز شکم و لیزر انجام می‌شوند.

اینفوگرافی انواع عمل های لاغری
اینفوگرافی انواع عمل‌های لاغری

انواع عمل لاغری معده

در حال حاضر چندین عمل لاغری معده در دنیا انجام می‌شود. از جمله این جراحی‌ها می‌توان به بای پس معده Roux-en-Y ، نوار معده قابل تنظیم و اسلیو معده اشاره کرد. در همه‌ی روش‌ها، لازم است رژیم و برنامه ورزشی منظمی داشته باشید تا نتایج خوبی داشته باشید. جراحی لاغری فقط ابزاری است که به روند کاهش وزن کمک می‌کند.

اکثر عمل‌های لاغری مثل اسلیو معده و بای پس معده تغییراتی را در ساختار معده شما ایجاد می‌کنند. برای اینکه کاندید مناسبی برای عمل لاغری باشید، باید BMI (شاخص توده بدنی) بیشتر از ۳۵ داشته باشید. علاوه بر این داشتن بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی مثل فشارخون، دیابت هم از جمله معیارهایی است که متخصص گوارش به آن توجه می‌کند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. جراحی بای پس معده

بای پس معده چیست؟ بیش از ۵۰ سال است که جراحی بای پس معده به روش Roux-en-Y انجام می‌شود. بای پس یکی از رایج‌ترین انواع عمل‌های لاغری است و در درمان چاقی مفرط و بیماری‌های مرتبط با چاقی بسیار مؤثر است. عمل بای پس معده عمل ساده‌ای نیست و تغییرات همیشگی در ساختار معده و روده ایجاد می‌کند که با خطراتی همراه است.

جراحی بای پس معده مراحلی دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • اولین مرحله برش و کوچک کردن معده است. در این روش اکثر حجم معده برداشته می‌شود و کیسه‌ای به‌اندازه یک تخم‌مرغ در بالای معده باقی می‌ماند. این کیسه حجم بسیار پایینی دارد در نتیجه مقدار غذای مصرفی شما بسیار کم خواهد بود.
  • در دومین مرحله قسمت ابتدایی روده کوچک بریده می‌شود و بقیه روده به کیسه‌ی جدید معده متصل می‌شود تا به مواد غذایی اجازه‌ی عبور بدهد. در واقع غذا بخش زیادی از معده و بخشی از روده را دور می‌زند یا به‌اصطلاح بای پس می‌کند.
  • در نهایت اسیدهای معده و آنزیم‌های گوارشی از معده‌ی بای پس شده و اولین قسمت روده‌ی کوچک، با غذای خورده شده مخلوط می‌شوند.

متن انگلیسی:
a gastric bypass is a major operation that will change your digestive system forever.
ترجمه فارسی:
بای پس معده یک عمل گسترده است که سیستم گوارش شما را برای همیشه تغییر می‌دهد.

به نقل از سایت clevelandclinic

عمل بای پس معده چگونه باعث لاغری میشود؟

بای پس معده به چندین روش مختلف عمل می‌کند. تغییر نحوه‌ی عبور غذا از مجرای گوارش تأثیر چشمگیری در کاهش حس گرسنگی، افزایش احساس سیری و رسیدن به وزن سالم و حفظ آن دارد. تأثیر این عمل روی هورمون‌ها، حتی قبل از کاهش وزن، منجر به بهبود دیابت بزرگسالان می‌شود.

این عمل همچنین به بیماران دچار رفلاکس (سوزش معده) کمک می‌کند و معمولاً علائم این بیماری به‌سرعت بهبود پیدا می‌کنند. علاوه بر انتخاب غذای مناسب، بیماران باید از مصرف محصولات تنباکو و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) همچون ایبوپروفن و ناپروکسن هم اجتناب کنند.

هر روشی معایب و مزایایی دارد که برای انتخاب بهترین نوع باید آنها را بررسی و سبک و سنگین کنید. مزایای عمل بای پس معده شامل موارد زیر هستند؛

  • کاهش وزن قابل‌اعتماد و طولانی‌مدت
  • مؤثر در بهبود اختلالات مرتبط با چاقی
  •  تکنیک استاندارد و اصلاح شده.
عمل بای پس معده چگونه باعث لاغری میشود؟
تأثیر این عمل روی هورمون‌ها، حتی قبل از کاهش وزن، منجر به بهبود دیابت بزرگسالان می‌شود.

۲. عمل لاغری اسلیو معده (عمل لاپاروسکوپی معده برای لاغری)

جراحی اسلیو معده که اغلب با عنوان عمل کوچک کننده معده شناخته می‌شود، با برداشتن ۸۰% از معده انجام می‌شود. در این عمل تغییری در روده کوچک داده نمی‌شود. این عمل باعث کاهش وزن چشمگیری می‌شود و برای کسانی مناسب است که شاخص توده وزنی BMI حداقل ۴۰ دارند.

عمل اسلیو معده عمل ساده‌ای نیست و تغییرات همیشگی در ساختار معده ایجاد می‌کند که با خطراتی همراه است. ازاین‌رو اگر متخصص گوارش شما را واجد شرایط این عمل نمی‌داند، اصراری بر انجام دادن آن نداشته باشید. برای دریافت مشاوره از متخصص گوارش می‌توانید از خدمات مشاوره دکترتو استفاده کنید و در کمتر از یک دقیقه از پزشک موردنطرتان نوبت بگیرید.

در عمل اسلیو بخش زیادی از معده بریده می‌شود. قسمت باقیمانده‌ی معده اندازه و شکلی مشابه یک موز دارد. در طول جراحی، معده از اندام‌های اطراف خود جدا می‌شود. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته شده و بخش باقی‌مانده با منگنه پزشکی بهم متصل می‌شود.

عمل اسلیو معده چگونه باعث لاغری میشود؟

این جراحی گرسنگی را کاهش می‌دهد، احساس سیری را افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا وزن مناسبی داشته باشد و همچنین قند خون را کنترل کند. ماهیت ساده‌ی این جراحی باعث شده که بی‌خطر باشد و بدون عوارض جانبی احتمالی ناشی از جراحی روده‌ی کوچک باشد.

هر روشی معایب و مزایایی دارد که برای انتخاب بهترین نوع باید آنها را بررسی و سبک و سنگین کنید. مزایا و معایب عمل اسلیو معده شامل موارد زیر هستند؛

  •  از نظر تکنیکی ساده است و سریع‌تر انجام می‌شود.
  • می‌تواند در بیماران خاص با اختلالات پزشکی پرخطر انجام شود.
  • می‌تواند به‌عنوان اولین مرحله درمان برای بیماران مبتلا به چاقی مفرط انجام شود.
  • می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین بای پس معده یا عمل‌های ساسی بای پس استفاده شود.
  • عمل غیرقابل‌بازگشت است.
  • باعث تشدید یا آغاز رفلاکس معده و سوزش معده می‌شود.
  • در مقایسه با عمل بای پس، تأثیر کمتری روی متابولیسم می‌گذارد.

آیا امکان بازگشت وزن بعد از عمل لاغری وجود دارد؟

همین الان از دکتر گوارش مشورت بگیر.

۳. عمل لاغری بالن معده یا بادکنک معده

بالن معده برای لاغری را می‌توان جزء ایمن‌ترین عمل دانست، زیرا بدون هیچ برش و جراحی می‌توان آن را انجام داد. حتی بعضی از افراد می‌توانند بدون بی‌هوشی عمومی این عمل را انجام دهند. بالن معده برای افرادی با BMI بین ۲۷ تا ۳۵ مناسب است. این عمل برگشت‌پذیر است و بعد از ۶ ماه تا یک‌سال باید بالن برداشته شود. در صورت نیاز می‌توان عمل را مجدد تکرار کرد.

در عمل لاغری بالن معده، با کمک یک لوله، بادکنکی از راه دهان وارد معده می‌شود. سپس این بادکنک با هوا یا مایع پر می‌شود. در نتیجه حجم عظیمی از معده توسط این بالن پر شده و فرد احساس سیری بیشتری می‌کند.

عمل بالن معده چطور باعث لاغری می‌ شود؟

همان‌طور که در بالا گفتیم بالن معده حجم زیادی از معده را می‌گیرد؛ یعنی جای کمتری برای غذا وجود دارد. غذای کمتر هم به معنای لاغر شدن در طولانی‌مدت است. بالن معده می‌تواند منجر به کاهش وزن ۱۰ تا ۳۰ کیلویی شود.

هر روشی بدی‌ها و خوبی‌هایی دارد که برای انتخاب بهترین روش باید آنها را بررسی و سبک و سنگین کنید. مزایای عمل لاغری بالن معده شامل موارد زیر هستند؛

  • عملی ساده است و در عرض زمان کمی به اتمام می‌رسد.
  • بیماران خاص که دارای اختلالات پزشکی هستند هم می‌توانند آن را انجام دهند.
  • برای افرادی که نمی‌خواهند تحت جراحی قرار بگیرند گزینه‌ی مناسبی است.
  • هزینه کمتری نسبت به انواع دیگر عمل لاغری معده دارد.
  • در صورت پشیمانی از عمل، می‌توان بالن را خارج کرد.
  • باعث حالت تهوع زیاد در ساعات اولیه پس از عمل می‌شود.
  • فرد کاهش وزن زیادی را تجربه نمی‌کند.
  • تأثیر کمتری روی متابولیسم بدن می‌گذارد در نتیجه فرد طی بلند مدت به کاهش وزن دست می‌یابد.
عمل لاغری بالن معده یا بادکنک معده چیست؟
در عمل لاغری بالن معده، با کمک یک لوله، بادکنکی از راه دهان وارد معده می‌شود.

۴. حلقه گذاری قابل تنظیم معده یا گاستریک باندینگ (AGB)

گذاشتن حلقه در معده یکی از روش‌های پرکاربرد است که از سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا در دسترس قرار گرفت. حلقه‌ی قابل تنظیم معده دستگاهی از جنس سیلیکون است که در قسمت بالای معده قرار می‌گیرد و میزان مواد غذایی مصرفی فرد را محدود کند. این روش تأثیر آن بر بیماری‌های مرتبط با چاقی و کاهش وزن طولانی‌مدت، نسبت به عمل‌های لاغری دیگر کمتر است. البته استفاده از آن در دهه‌ی گذشته کاهش‌یافته است.

روش کار عمل لاغری حلقه گذاری معده

این حلقه در قسمت بالای معده قرار می‌گیرد و محکم می‌شود و یک کیسه‌ی کوچک را در بالای حلقه ایجاد می‌کند. این عمل برگشت‌پذیر است و در صورت صلاحدید متخصص گوارش می‌توان حلقه را برداشت. این روش در بیماران دچار دیابت نوع ۲ درصد موفقیت کمتری دارد و تأثیر اندکی بر متابولیسم دارد. در این عمل هم غذای مصرفی فرد کمتر شده و در نتیجه لاغر می‌شود.

هر روشی فواید و مضراتی دارد که برای انتخاب بهترین روش برای خود باید آنها را بررسی و سبک و سنگین کنید. مزایای عمل حلقه گذاری معده شامل موارد زیر هستند؛

  • کمترین میزان عوارض جانبی در مدت کوتاهی بعد از جراحی را دارد.
  • برشی در معده یا روده ایجاد نمی‌کند.
  • بیماران همان روز جراحی می‌توانند به خانه برگردند و در صورت لزوم می‌توان حلقه را برداشت.
  • به میزان کمتری بیمار را در معرض کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی قرار می‌دهد.
  • حلقه ممکن است به چندین تنظیم نیاز داشته باشید. همچنین در طول سال اول باید به صورت ماهانه به متخصص گوارش مراجعه کنید.
  • کاهش وزن روند آهسته‌تر و کمتری نسبت به سایر انواع عمل‌های لاغری دارد.
  • خطر حرکت حلقه (لغزش) یا آسیب‌دیدن معده در طول زمان (فرسایش) وجود دارد.
  • حلقه برای ماندن در بدن به ایمپلنت خارجی نیاز دارد.
  • می‌تواند منجر به مشکلات بلع و بزرگ شدن مری شود.
روش کار عمل لاغری حلقه گذاری معده چیست؟
این حلقه در قسمت بالای معده قرار می‌گیرد و محکم می‌شود و یک کیسه‌ی کوچک را در بالای حلقه ایجاد می‌کند.

۵. انحراف بایلیپانکراسی با دئودنال سوئیچ (BPD/DS)

انحراف بایلیپانکراسی با دئودنال سوئیچ (به‌اختصار BPD/DS) با ایجاد یک کیسه‌ی معده آغاز می‌شود که به شکل لوله و مشابه اسلیو معده است. این جراحی به بای پس معده هم شباهت دارد. در این عمل هم قسمتی عمده‌ای از روده‌ی کوچک دور زده می‌شود.

انحراف بایلیپانکراسی با دئودنال سوئیچ طی مراحل زیر انجام می‌شود؛

  • بعد از ایجاد یک معده‌ی اسلیو مانند (شبیه به آستین یا موز)، قسمت اول روده‌ی کوچک از معده جدا می‌شود.
  • سپس قسمتی از روده‌ی کوچک به خروجی معده‌ی باریک شده متصل می‌شود، بنابراین زمانی که بیمار غذا می‌خورد، غذا از کیسه‌ی اسلیو عبور می‌کند و وارد قسمت آخر روده‌ی کوچک می‌شود.

عمل انحراف بایلیپانکراسی یا BPD/DS چطور باعث لاغری میشود؟

معده‌ی کوچک که شبیه به موز است به بیماران این امکان را می‌دهد که غذای کمتر مصرف کنند. جریان غذا تقریباً ۷۵% از روده‌ی کوچک را دور می‌زند که این مقدار بیشتر از سایر عمل‌های لاغری است. این عمل منجر به کاهش قابل‌توجهی در جذب غذا می‌شود.

بیماران باید بعد از جراحی، از ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی استفاده کنند. روش BPD-DS بیشتر از بای پس و اسلیو معده روی هورمون‌های روده تأثیر می‌گذارد به‌نحوی‌که باعث کاهش گرسنگی می‌شود، احساس سیری را افزایش می‌دهد و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. BPD-DS مؤثرترین جراحی متابولیک تأییدشده برای درمان دیابت نوع ۲ است.

مزایا و معایب انحراف بایلیپانکراسی با دئودنال سوئیچ شامل موارد زیر هستند؛

  • بهترین نتایج را برای برطرف‌کردن چاقی به ارمغان می‌آورد.
  • روی هورمون‌های روده تأثیر بیشتری می‌گذارد و منجر به گرسنگی کمتر و سیری بیشتر پس از غذا خوردن شود.
  • مؤثرترین روش برای درمان دیابت نوع ۲ است.
  • در مقایسه با عمل‌های لاغری دیگر دارای عوارض جانبی بیشتری است.
  • به میزان بیشتری بیمار را در معرض سوء جذب و کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها قرار می‌دهد.
  • ممکن است منجر به بروز یا تشدید رفلاکس و سوزش معده شود.
  • باعث روان شدن و تکرر حرکات روده می‌شود.
  • جراحی پیچیده‌تری است و به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد.
عمل انحراف بایلیپانکراسی یا BPD/DS چطور باعث لاغری میشود؟
بیماران باید بعد از جراحی، از ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی استفاده کنند.

۶. عمل ساسی بای پس

اسلیو ساسی معده، جدیدترین روشی است که توسط انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است. اگرچه این روش مشابه BPD-DS است اما ساسی بای پس عمل ساده‌تری است و به زمان کمتری برای انجام آن نیاز است؛ چون طی این جراحی تنها یک اتصال روده ایجاد می‌شود.

عمل ساسی بادی پس طبق دستورالعمل زیر انجام می‌شود؛

  • این جراحی روش مشابه اسلیو معده دارد و معده‌ی لوله‌ای شکل کوچک‌تری را ایجاد می‌کند.
  • بعد از برش معده، قسمت اول روده‌ی کوچک هم تقسیم می‌شود.
  • حلقه‌ی روده در فاصله چند سانتی از انتهای آن اندازه‌گیری می‌شود و سپس به معده متصل می‌شود. این تنها اتصال روده‌ای است که در این عمل انجام می‌شود.

عمل لاغری ساسی بای پس چطور باعث لاغری میشود؟

زمانی که بیمار غذا می‌خورد، غذا از این کیسه عبور می‌کند و مستقیماً وارد قسمت آخر روده‌ی کوچک می‌شود. سپس غذا با شیره‌ی گوارشی قسمت ابتدایی روده مخلوط می‌شود. این باعث جذب کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی و حفظ سطح سالمی از مواد مغذی می‌شود. اسلیو ساسی معده باعث کاهش وزن مناسبی همراه با احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتر، کنترل قند خون و بهبود دیابت می‌شود.

نقاط قوت و ضعف عمل ساسی بادی پس شامل موارد زیر هستند؛

  • تأثیر زیادی در کاهش وزن طولانی‌مدت و بهبود دیابت نوع ۲ دارد.
  • نسبت به بای پس معده یا BPD-DS، انجام‌دادن آن سریع‌تر و راحت‌تر است (تنها به یک اتصال روده نیاز دارد).
  • گزینه‌ی مناسبی برای بیمارانی است که قبلاً اسلیو معده را انجام داده‌اند و دنبال کاهش وزن بیشتر هستند.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌خوبی عمل‌های اسلیو معده یا باندینگ معده جذب نمی‌شوند.
  • عمل جدیدی است و اطلاعات زیادی در خصوص نتایج طولانی‌مدت آن در دسترس نیست.
  • ممکن است باعث ایجاد یا تشدید رفلاکس معده شود.
  • باعث روان شدن و بیشتر شدن حرکات روده می‌شود.

بهترین روش لاغری با توجه به فرم بدنت چیه؟

انواع روش های پیکرتراشی برای لاغری کدامند؟

عمل لاغری که تا به اینجا معرفی کردیم، برای درمان بیماری چاقی مفرط استفاده می‌شوند. این عمل‌ها باعث کاهش وزن زیادی می‌شوند. اما اغلب افراد دچار بیماری چاقی مفرط نیستند و فقط کمی اضافه‌وزن دارند. یا اینکه بعد از ورزش و رژیم‌های غذایی مختلف هنوز هم چربی‌هایی مقاومی در برخی نقاط بدن دارند که نتوانسته‌اند از آنها خلاص شوند.

روش‌های زیادی برای انجام پیکرتراشی بدن وجود دارد که می‌تواند شما را به فرم بدن ایده‌آلتان برساند. اگر قصد انجام عمل پیکرتراشی بدن را دارید ابتدا با جراح پلاستیک مشورت کنید. جراح با بررسی وضعیت بدنی و خواسته‌های شما بهترین روش لاغری را به شما پیشنهاد خواهد داد. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید از بهترین جراحان پلاستیک مشاوره بگیرید و از طریق سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری نسبت به رزرو وقت ویزیت از جراح پلاستیک مورد نظرتان اقدام کنید.

۱. تفکیک عضلات و کاهش چربی با دستگاه ام اسکالپ

ام اسکالپ از انرژی الکترومغناطیس متمرکز با شدت بالا (HIFEM) برای تقویت و تسریع انقباض ماهیچه‌ها جهت عضله‌سازی استفاده می‌کند. پوشش گسترده انرژی HIFEM همچنین باعث تخریب چربی‌های اطراف عضلات می‌گردد. این روش به طور متوسط، افزایش ۱۶ درصدی در حجم عضله و کاهش ۱۵ درصدی در چربی را در پی خواهد داشت.

هر جلسه ام اسکالپ حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و در طول این مدت، عضلات شما تحت هزاران انقباض قرار می‌گیرند. این مقدار انقباض تقریبا معادل ۲۰ هزار حرکت اسکوات یا کرانچ است. این روش کاملاً بدون درد است. با استفاده از این دستگاه کاربردی می‌توانید انحناهای بدن را آن‌گونه که می‌خواهید طراحی کنید.

تفکیک عضلات و کاهش چربی با دستگاه ام اسکالپ چگونه انجام میشود؟
ام اسکالپ از انرژی الکترومغناطیس متمرکز با شدت بالا (HIFEM) برای تقویت و تسریع انقباض ماهیچه‌ها جهت عضله‌سازی استفاده می‌کند.

۲. عمل لاغری ترو اسکالپ آی دی

دستگاه لاغری ترواسکالپ روشی عالی برای خلاص شدن از چربی‌های اطراف شکم و پهلو، چربی‌های داخل و خارج ران، باسن و بالای بازوها است. ترو اسکالپ آی دی یک درمان کاهش چربی جدید و غیرتهاجمی است که از انرژی رادیو فرکوئنسی مونوپولار برای ذوب چربی موجود بین لایه‌های پوست و عضله استفاده می‌کند. با استفاده از تکنولوژی اختصاصی ترو اسکالپ آی دی، گرما به طور مساوی روی کل لایه چربی توزیع می‌شود و درعین‌حال از سطح پوست محافظت می‌گردد.

یک درمان ۱۵ دقیقه‌ای ترو اسکالپ آی دی معمولاً باعث نابودی ۲۴ درصدی سلول‌های چربی در آن ناحیه می‌شود. این باعث می‌شود که ترو اسکالپ آی دی یکی از مؤثرترین دستگاه‌های غیرتهاجمی حذف چربی باشد. بااین‌حال این دستگاه نسبتاً جدید است و اثر بخشی بالینی آن هنوز مشخص نیست.

متن انگلیسی:
TruSculpt iD is a nonsurgical body contouring treatment that uses innovative monopolar radiofrequency (RF) technology to destroy fat cells.
ترجمه فارسی:
ترو اسکالپ آی دی یک درمان غیرجراحی کانتورینگ بدن است که از فناوری نوآورانه فرکانس رادیویی تک قطبی (RF) برای از بین‌بردن سلول‌های چربی استفاده می‌کند.

به نقل از سایت northsidedermatology

۳. دستگاه لاغری اسکالپچر

اسکالپچر یک روش غیرتهاجمی برای حذف چربی‌های ناخواسته بدن و بهبود فرم بدن با استفاده از تکنولوژی لیزر ۱۰۴۶ نانومتر است. این دستگاه دوره نقاهت ندارد و عوارض جانبی خیلی کمی در مورد آن گزارش شده است.

بااین‌حال در مقایسه با ترو اسکالپ آی دی، بیماران گرما و ناراحتی قابل‌ملاحظه‌تری را با این دستگاه تجربه می‌کنند. مطالعات خیلی کمی در مورد این شیوه درمانی وجود دارد. در یک مطالعه بالینی بر روی این دستگاه، کاهش ۱۴ تا ۱۸ درصدی در ضخامت چربی مشاهده شد. حداکثر کاهش چربی در بازه زمانی ۶ ماه بعد از انجام عمل اسکالپچر مشاهده می‌شود.

در این روش از تکنولوژی لیزر برای نابودی سلول‌های چربی مقاوم استفاده می‌شود. لیزر بدون آسیب رساندن به پوست یا بافت‌های اطراف، سلول‌های چربی را هدف قرار می‌دهد. در واقع بعضی از جراحان پلاستیک بر این باور هستند که گرمای لیزر تولید کلاژن را تحریک می‌کند. در نتیجه حین ازبین‌بردن چربی، پوست را هم احیا می‌نماید. بعد از انجام عمل، بدن طی چند هفته به‌تدریج و به طور طبیعی سلول‌های چربی را دفع می‌کند.

۴. کول اسکالپتینگ

دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ از پیشرفته‌ترین مکانیسم‌های سرمایشی برای نابودی سلول‌های چربی در چربی‌های مقاوم استفاده می‌کند. سلول‌های چربی به هر دو دمای پایین و بالا حساس هستند و وقتی در معرض محیط‌های سرد یا داغ قرار می‌گیرند تخریب می‌شوند.

کول اسکالپتینگ بین تمام دستگاه‌های غیرتهاجمی حذف چربی موجود در بازار، بیشترین سابقه را دارد. کارایی این دستگاه در مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته به‌خوبی به اثبات رسیده است. البته کول اسکالپتینگ در کنار کارایی خوب، عوارض جانبی هم دارد. برای مثال، هایپرپلازی چربی پارادوکسیکال یک عارضه جانبی ناخواسته این دستگاه است. یعنی در موارد نادری ممکن است بیمار افزایش چربی را در نقاط درمان شده با کول اسکالپتینگ گزارش کند.

اگر قصد انجام هر یک از عمل های پیکرتراشی را دارید، ابتدا آگاهی کامل در مورد نحوه انجام، مزایا و خطرات آن کسب کنید. در این رابطه می‌توانید از مشاوره جراح پلاستیک در سایت دکترتو استفاده کنید. علاوه‌بر‌این با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری در عرض کمتر از یک دقیقه از جراج پلاستیک موردنظرتان نوبت بگیرید.

دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ چیست؟
کول اسکالپتینگ بین تمام دستگاه‌های غیرتهاجمی حذف چربی موجود در بازار، بیشترین سابقه را دارد.

۵. روش لاغری لیپوساکشن

عمل لیپوساکشن یا لیپوپلاستی یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی است و دهه‌ها است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. لیپوساکشن مثل دیگر عمل‌های کانتورینگ بدن یک استراتژی کاهش وزن نیست. برای اینکه گزینه خوبی برای لیپوساکشن باشید، باید باتوجه‌به نوع بدن خود در محدوده وزنی سالم (BMI بین ۱۹ تا ۲۷) باشید و پوست شما از الاستیسیته یا کشسانی مناسبی برخوردار باشد. یعنی باید بتوانید پوست خود را بکشید به‌طوری‌که بعد از رهاکردن آن، بلافاصله به وضعیت طبیعی خود برگردد.

لیپوساکشن چربی‌های مقاومی را که از طریق رژیم غذایی و ورزش از بین نمی‌رود، از بین می‌برد اما پوست آویزان شده را از بین نمی‌برد. با اینکه لیپوساکشن روش محبوبی برای ازبین‌بردن چربی‌های شکم، پهلوها و ران‌هاست، اما می‌توان آن را در تقریباً در همه نواحی بدن استفاده کرد؛ مثلاً:

  • زیر چانه و گردن
  • پایین بازوها
  • باسن و هیپ
  • زانوها
  • ساق و قوزک پا

انواع زیادی لیپوساکشن وجود دارد که عبارت هستند از:

  • لیپوساکشن تامسنت PAL
  • لیپوساکشن با کمک اولتراسوند
  • لیپوساکشن با کمک لیزر
  • لیپوساکشن پلاسمای هلیوم

۶. جراحی لاغری آبدومینوپلاستی (تامی تاک)

جراحی ابدومینوپلاستی یک عمل لاغری است که با خارج کردن چربی و پوست اضافی و سفت کردن عضلات دیواره شکمی، شکمی صاف به شما هدیه می‌کند. این عمل جراحی به اسم تامی تاک هم معروف است.

عمل‌های تامی تاک بسته به میزان پوست و چربی، شامل عمل‌های بیشتر یا کمتر می‌شوند. خیلی مهم است که آگاهی‌های لازم را در این زمینه کسب کرده، موقعیت و شرایط خود را تمام‌وکمال ارزیابی کرده و برای گرفتن تصمیم نهایی وقت بگذارید. در این رابطه حتما با جراح پلاستیک مشورت کنید. این عمل را نباید به‌عنوان جایگزینی برای کاهش وزن استفاده شود.

کدام روش لاغری مناسب‌ تر است، تامی تاک یا لیپوساکشن؟

اگر نگران پوست شل هستید، تامی تاک بهترین نتیجه را برای شما در پی خواهد داشت. اما اگر فقط توده‌های کوچکی از چربی در اطراف بخش میانی بدن خود دارید لیپو بهتر است. توصیه ما به شما این است که قبل از تصمیم‌گیری برای انجام هر عملی با جراح پلاستیک و متخصص گوارش و متخصص تغذیه صحبت کنید. گاهاً روش‌های ساده‌تری برای رسیدن به وزن ایده‌آل وجود دارد.

کدام روش لاغری مناسب‌ تر است، تامی تاک یا لیپوساکشن؟
عمل‌های تامی تاک بسته به میزان پوست و چربی، شامل عمل‌های بیشتر یا کمتر می‌شوند.

۷. تخلیه چربی به روش لیپوماتیک

روش لیپوماتیک که با کمک دستگاه لیپوماتیک انجام می‌گردد و به نام لیپوساکشن قلقلکی اینفراسونیک هم شناخته می‌شود، در این روش از آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌های روز برای تخلیه چربی‌ها استفاده می‌شود. در این روش نیازی به بیهوشی عمومی نیست و به همین دلیل نسبت به سایر روش‌های تخلیه چربی بسیار مطلوب‌تر است. این روش را می‌توان به‌آسانی و با استفاده از بی‌حسی موضعی و بدون خطر هرگونه عوارضی انجام داد.

فرق عمل لاغری لیپوماتیک و لیپوساکشن به کمک لیزر چیست؟

روش لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن به کمک لیزر خیلی جدیدتر است. درحالی‌که دوره ریکاوری در لیپوساکشن با کمک لیزر طولانی است، در روش لیپوماتیک این دوره خیلی کوتاه‌تر است. علاوه‌برآن، در روش لیپوساکشن با لیزر، مقدار چربی قابل برداشت محدود است.

همچنین در لیپوساکشن با لیزر، عوارض جانبی مثل خونریزی و اثرات سوختگی قابل‌مشاهده است. بااین‌حال در روش لیپوماتیک ریسک هیچ‌گونه پیامد یا عوارضی وجود ندارد.

عمل جراحی لاغری برای چه افرادی مناسب است؟

انواع جراحی کاهش وزن معمولا برای افرادی مناسب هستند که معیارهای زیر را دارند:

  • دارای شاخص توده بدنی (BMI) ۴۰ یا بالاتر هستند
  • تلاش‌های ناموفق برای کاهش وزن داشتند
  • بیماری‌های مرتبط با چاقی دارند مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه خواب یا بیماری قلبی

این معیارها ممکن است بسته به شرایط فردی متفاوت باشد و تعیین نهایی مناسب بودن توسط متخصصان بعد از ارزیابی بیشتر انجام می‌شود.

عمل جراحی لاغری برای چه افرادی مناسب است؟
بیشتر داوطلبان دارای شاخص توده بدنی (BMI) ۴۰ یا بالاتر هستند.

مراقبت های قبل از عمل کاهش وزن چیست؟

قبل از انجام انواع عمل لاغری، حتما آزمایش‌های کامل پزشکی که متخصص گوارش یا داخلی توصیه می‌کند را انجام دهید. هدف این آزمایش‌ها این است که میزان آمادگی فیزیکی شما برای جراحی تشخیص داده شود. اگر سیگار می‌کشید، حتما از چند ماه قبل مصرف آن را کنار بگذارید.

بسیاری از برنامه‌های جراحی کاهش وزن، بیماران را به پیروی از یک رژیم غذایی خاص قبل از عمل لاغری تشویق می‌کند. این اتفاق شامل مصرف رژیم غذایی کم کالری و با پروتئین بالا برای حمایت از کاهش وزن و کاهش بیماری کبد است و نتیجه جراحی را تاثیرگذارتر می‌کند.

عوارض انواع  عمل لاغری چیست؟

جراحی کاهش وزن، خطرات و عوارض مختلفی دارد که ممکن است بسته به نوع روش انجام آن متفاوت باشند. برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت در محل برش
  • سندرم دامپینگ (تخلیه سریع محتویات معده)
  • کمبود مواد مغذی مانند کمبود ویتامین و مواد معدنی
  • گاستروپارزی (تاخیر در تخلیه معده)
  • رفلاکس اسید یا سوزش سر دل
  • مشکلات گوارشی مانند تهوع یا استفراغ

قیمت انواع عمل لاغری شکم چقدر است؟

هزینه عمل کوچک کردن معده به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، انتخاب نوع جراحی لاغری است. مسلما هزینه عمل لاغری بای پس معده بیشتر از بالن معده است. انتخاب بیمارستانی که قرار است جراحی در آنجا انجام شود هم بی تأثیر نیست. برای بررسی قیمت تمام شده جراحی لاغری تان می‌توانید از یک متخصص تغذیه و جراح پلاستیک و یا متخصص گوارش مشاوره بگیرید.

انواع روش‌های لاغریقیمت آنها در سال ۱۴۰۲
انواع روش های پیکرتراشی (لیپوماتیک، لیپوساکشن و موارد دیگر)به بخش‌های مختلف بدن بستگی دارد اما از ۲۵ تا ۹۰ میلیون تومان متغیر است
عمل سادی بای پس (بای پس آناستوموز دوازدهه – ایلئوم با اسلیو معده یا SADI-S)بین ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان
انحراف بایلیپانکراسی با دئودنال سوئیچ (BPD/DS)حدود ۴۰ میلیون تومان
حلقه گذاری قابل تنظیم معده یا گاستریک باندینگ (AGB)بالای ۳۰ میلیون تومان
بالن معدهبین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان
اسلیو معدهحدود ۷۵ الی ۸۰ میلیون تومان
بای پس معدهحدود ۶۶ تا ۷۰ میلیون تومان
قیمت انواع روش‌های لاغری در سال ۱۴۰۲ (این جدول نمی‌تواند قیمت دقیقی را به شما بدهد زیرا بر اساس شرایط مراجعه‌کننده، شهر، دکتر و روش انتخابی قیمت‌ها تغییر می‌کنند.)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رسیدن به وزن ایده‌آل و اندام متناسب چیزی است که تقریبا همه به دنبال آن هستند. انواع عمل‌ لاغری متنوعی در حال حاضر در دنیا انجام می‌شود. البته به این نکته دقت کنید که هر عمل لاغری برای شما مناسب نیست و در اغلب موارد راه‌حل بهتر و بی‌ضررتری برای کاهش وزن وجود دارد. عمل‌های لاغری در صورتی توصیه می‌شود که از رژیم غذایی و ورزش جواب نگرفته باشید یا اینکه چاقی مفرط سلامت شما را تهدید کند.

برای پیداکردن بهترین روش برای رسیدن به وزن و فرم بدن ایده‌آل ابتدا با دکتر متخصص گوارش و کبد، بهترین دکتر تغذیه و فوق تخصص جراحی پلاستیک مشورت کنید. پزشک بهترین و مناسب‌ترین روش لاغری، کاهش وزن و اصلاح فرم بدن را به شما پیشنهاد خواهد داد. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید از سیستم دکتر گوارش آنلاین، دکتر تغذیه آنلاین و دکتر جراحی پلاستیک آنلاین استفاده کرده و نسبت به رزرو وقت ویزیت از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا بعد از انجام انواع عمل معده، عمل لاغری شکم و پهلو، عمل لاغری صورت، عمل لاغری بازو، عمل لاغری ران پا و جراحی لاغری موضعی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از وزن خود را از دست می‌دهید.

افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۴۰ با عوارض پزشکی مرتبط با چاقی مثل فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، آپنه خواب و بیماری کیسه صفرا دارند.

اسلیو معده، بای پس و جراحی سیکس پک معده از روش‌های لاغری شکم و پهلو هستند.

رعایت انواع رژیم غذایی لاغری و فعالیت بدنی منظم از روش‌های جایگزین طبیعی هستند.

یکی از مسائل بسیار مهم در تعیین کردن بهتر بودن کوچک كردن معده با عمل جراحی، برای هر شخص، بررسی شرایط جسمی است. مثلا این که BMI شما چند است، وضعیت کاهش وزن به چه شکلی پیش می‌رود و چه سبک زندگی دارید، می‌تواند در تعیین و انتخاب عمل مناسب به شما کمک بسیاری کند. برای پیدا کردن بهترین روش با متخصص گوارش مشورت کنید و بهترین روش را با او پیدا کنید.

حتما دیده‌اید که اگر یکی از نزدیکان شما جراحی کیسه‌ی صفر ا انجام داده‌است، تغییر وزن اساسی پیدا کرده‌است. کاهش وزن بعد از انجام عمل کیسه صفرا یک اتفاق عادی است و معمولا برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. یکی از علت‌های این اتفاق این است که زمانی که شما عمل کیسه صفرا انجام می‌دهید، باید رژیم غذایی مناسبی داشته‌باشید. پس غذاهای چرب را باید حذف کنید و حتما سالم خواری کنید. این به خودی خود به کاهش وزن شما یا حداقل جلوگیری از اضافه وزن شما کمک می‌کند.

برخی از عمل‌های لاغری با وجود اینکه از روش نوین و تکنیک‌های فوق‌العاده استفاده می‌کنند اما نسبت به روش‌های قدیمی‌تر برای برخی از افراد عملکرد خاصی ندارند. از طرفی برای برخی دیگر روش‌های جدید می‌تواند چاره‌گشای مشکل چاقی مفرط باشند. بهترین راه حل برای پیدا کردن بهترین عمل، مشاوره با دکتر است.

اسلیو لاپاروسکوپی معده که اغلب با عنوان “اسلیو معده” شناخته می‌شود، با برداشتن ۸۰% از معده انجام می‌شود. در این عمل تغییری در روده کوچک داده نمی‌شود. این عمل باعث کاهش وزن چشمگیری می‌شود و برای کسانی مناسب است که شاخص توده وزنی BMI حداقل ۴۰ دارند. عمل اسلیو معده عمل ساده‌ای نیست و تغییرات همیشگی در ساختار معده ایجاد می‌کند که با خطراتی همراه است. ازاین‌رو اگر متخصص گوارش شما را واجد شرایط این عمل نمی‌داند، اصراری بر انجام دادن آن نداشته باشید.

روش‌های جدید برای عمل لاغری ارائه شده‌اند که شامل، عمل لاغری ترو اسکالپ آی دی، جراحی لاغری آبدومینوپلاستی (تامی تاک)، لیپوماتیک و جراحی با لیزر است.

گاهی ممکن است که عوارضی از عمل لاغری برای فرد به جای بماند که شامل موارد زیر هستند؛

  • کبودی
  • به جای ماندن جای زخم
  • خونریزی و عفونت
  • نامنقارن شدن شکم
  • ملتهب شدن معده

بله. عمل اسلیو چنین کاری را انجام می‌دهد و برای انجام جراحی از لیزر استفاده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “کدام یک از انواع عمل لاغری بهتر است؟”

  1. فاطمه گفت:

    لاغر شدن واندامی زیبا