ابدومینوپلاستی یا تامی تاک چیست؟ کاربرد، عوارض و مزایای عمل تامی تاک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ابدومینوپلاستی یکی از جراحی‌های زیبایی شکم است که در آن پوست و چربی اضافی شکم برداشته‌می‌شود و شکم شما متناسب و صاف می‌گردد. تامی تاک یکی از انواع جراحی‌های پیکرتراشی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
ابدومینوپلاستی یا تامی تاک چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

آیا تابه‌حال به جراحی زیبایی شکم فکر کرده‌اید؟ می‌دانید عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ جراحی زیبایی شکم (تامی تاک) که به آن ابدومینوپلاستی هم گفته می‌شود، نوعی جراحی پیکرتراشی که می‌تواند با حذف پوست افتاده و چربی، شکم را محکم‌تر، صاف‌تر و عضلانی‌تر نشان دهد. ماهیچه‌های شکم هم در این روش سفت و ترمیم می‌شوند. ابدومینوپلاستی یکی از محبوب‌ترین عمل‌های جراحی پلاستیک در انگلستان است.

البته به این دقت کنید که این جراحی مشکل چاقی را از اساس برطرف نمی‌کند، بلکه فقط چربی‌های اضافه را بر می‌دارد و فرم بدن را اصلاح می‌کند. اگر مایل به انجام این عمل هستید بهتر است ابتدا با بهترین جراح پلاستیک مشورت کنید. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید با بهترین جراحان پلاستیک کشور آشنا شده و با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت از پزشک موردنظرتان اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکترتو استفاده کنید.

ابدومینوپلاستی چیست؟

شاید بپرسید که ابدومینوپلاستی یعنی چی؟ ابدومینوپلاستی یک جراحی نسبتا سنگین و بزرگ است که در آن پوست و چربی اضافه برداشته می‌شود. این جراحی همچنین بر روی ماهیچه‌ها نیز اثر می‌گذارد. این جراحی می‌تواند برای خانم‌هایی که چندین بار زایمان کرده‌اند و وزن زیادی از دست داده‌اند، مناسب باشد.

نام دیگر این جراحی تامی تاک است. میزان سختی و آسانی این جراحی کاملا بستگی به میزان پوست و چربی اضافی دارد. هرچه پوست و چربی که باید برداشته‌شود، بیشتر باشد، جراحی شما پرخطرتر و جدی‌تر است. هرچه میزان پوست و چربی برداشته‌شده، کم‌تر باشد، جراحی انجام شده، آسان‌تر و به قولی مینی است.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

هدف از انجام ابدومینوپلاستی چیست؟

هدف از ابدومینوپلاستی، داشتن شکمی صاف‌تر است. در این عمل جراح پلاستیک چربی سفت و پوست شل و اضافه که با ورزش و رژیم غذایی را از بین نمی‌رود را با عمل جراحی بر می‌دارد.

بااین‌حال، بیماران باید آگاه باشند که جراحی آبدومینوپلاستی روشی برای کاهش وزن نیست. این روش درمانی برای بیمارانی که به دلیل کاهش وزن زیاد یا حاملگی پوست اضافی دارند، مناسب است؛ بنابراین، بیماران باید قبل از روآوردن به تامی تاک، به وزن ثابت برسند.

جراحی ابدومینوپلاستی می‌تواند:

  • پس از کاهش وزن خیلی زیاد (مثلاً پس از کاهش وزن ناشی از انواع عمل لاغری) پوست شل شده را حذف کند.
  • پوست یا چربی اضافی بعد از بارداری را حذف کند.
  • عضله‌های ضعیف معده را سفت کند.
  • عضلات شکم جدا را ترمیم کند.

جراح پلاستیک همچنین ممکن است همراه با ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن را هم انجام دهد. این امر به این دلیل است که لیپوساکشن می‌تواند به فرم دهی دقیق‌تر بدن و رسیدن به اندامی خوش‌فرم‌تر کمک کند. به جراحی هم‌زمان زیبایی شکم و لیپوساکشن، لیپوآبدومینوپلاستی می‌گویند.

برخی از بیماران از جراح خود می‌خواهند که به همراه این عمل، ابدومینوپلاستی سینه هم انجام دهد. ابدومینوپلاستی سینه به‌منظور لیفت سینه انجام می‌شود.

علاوه بر تغییرات ایجاد شده در فرم بدن، ممکن است موارد زیر هم اصلاح شوند:

  • زخم‌ها
  • ترک پوستی.

اما این موارد هدف اصلی جراحی آبدومینوپلاستی نیستند.

ابدومیتوپلاستی عمل لاغری
ابدومینوپلاستی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های شکم است که طی آن چربی و پوست اضافه شکم حذف می‌شود.

عمل ابدومینوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

مهم است بدانید که جراحی ابدومینوپلاستی نوعی عمل کاهش وزن نیست؛ بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن زیاد هستید این روش مناسب شما نیست. نامزدهای ایده‌آل برای انجام آبدومینوپلاستی بیمارانی هستند که وزن ثابتی دارند و به دنبال برداشتن چربی‌های سفت و پوست اضافی‌ هستند که تنها با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی‌رود.

نامزدهای ایده‌آل برای انجام عمل تامی تاک کسانی هستند که:

  • از ظاهر شکم خود راضی نیستند.
  • می‌خواهند پوست یا چربی اضافی شکم خود را بردارند.
  • عضلات شکم افتاده یا ضعیفی دارند که نیاز به سفت شدن دارند.
  • در حال حاضر باردار نیستند یا در آینده قصد بارداری ندارند.

با رژیم  لاغری شکمت کوچک نشد؟

پس برای عمل زیبایی شکم الان مشاوره بگیر

ابدومینوپلاستی شکم چگونه انجام می شود؟

جراحی ابدومینوپلاستی معمولاً بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. قبل از این که بیماران این عمل را انجام دهند، باید توصیه‌های جراح در مورد خوردن، آشامیدن و مصرف داروها در شب قبل از عمل را رعایت کنند. در جلسات مشاوره قبل از عمل جراح پلاستیک در مورد نحوه انجام این عمل مزایا و عوارض آن به‌صورت کامل با شما صحت خواهد کرد. اولین اقدام قبل از همه‌ی این کارها، انتخاب بهترین جراح پلاستیک برای عمل ابدومینوپلاستی شکم است. بعد از انتخاب بهترین جراح پلاستیک، این مراحل را طی خواهید کرد.

۱. فرم رضایت

در روز جراحی یا قبل‌تر به بیماران فرم رضایت‌نامه‌ای داده می‌شود که باید امضا کنند. پس از رضایت، جراح پلاستیک خطوطی را روی شکم ترسیم می‌کند و در مورد اهداف جراحی آبدومینوپلاستی با بیمار صحبت می‌کند.

۲. بیهوشی

قبل از اینکه جراح، جراحی آبدومینوپلاستی را شروع کند، متخصص بیهوشی شما را بیهوش می‌کند. این بیهوشی معمولاً بیهوشی عمومی است اما ممکن است بیهوشی موضعی با آرام‌بخش داخل وریدی هم انجام شود.

۳. برش ها

چندین روش آبدومینوپلاستی وجود دارد که ممکن است جراح بسته به شرایط شما از یکی از آن‌ها استفاده کند. جراح پلاستیک تصمیم می‌گیرد که کدام تکنیک برای هر بیمار مناسب‌تر است. برش‌های ایجاد شده بستگی به فرم شکم موردنظر بیمار دارد.

در حال حاضر از چهار روش مختلف برای جراحی ابدومینوپلاستی استفاده می‌شود:

  • ابدومینوپلاستی کامل
  • مینی آبدومینوپلاستی (اصلاح شده)
  • ابدومینوپلاستی آندوسکوپیک
  • ابدومینوپلاستی فلور دی لیس.

۴. بخیه زدن برش های ابدومینوپلاستی

بعد از اینکه جراح پوست و چربی اضافی را برداشت و ماهیچه‌ها را سفت کرد، برش‌ها را بخیه می‌زند. او مقداری چسب نواری و بخیه را برای این کار استفاده می‌کند. همچنین ممکن است تعدادی لوله تخلیه را برای کمک به کاهش تورم و کبودی تعبیه کند.

۵. بازگشت به اتاق بستری

در نهایت، بیماران برای بهبودی ناشی از بیهوشی به بخش بازگردانده می‌شوند. بیماران می‌توانند پس از گذراندن ۱ تا ۳ شب در بیمارستان به خانه بازگردند. ممکن است ۶ تا ۸ هفته طول بکشد تا تورم و کبودی برطرف شده و بیمار بتواند نتایج کامل جراحی زیبایی شکم خود را مشاهده کند. برخی از جراحان ماساژ لنفاوی دستی بعد از عمل که می‌تواند به کاهش ورم بعد از ابدومینوپلاستی (که اغلب بیمار با آن مواجه می‌شود) کمک کند را توصیه می‌کنند.

ابدومینوپلاستی مراحل مختلفی دارد.
عمل تامی تاک حدود ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

انواع عمل های ابدومینوپلاستی

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم جراح پلاستیک بسته به نیاز شما از تکنیک‌های مختلفی برای انجام عمل تامی تاک استفاده می‌کند. انواع روش‌های عمل تامی تاک عبارت‌اند از:

اینفوگرافی انواع عمل‌های آبدومینوپلاستی
اینفوگرافی انواع عمل‌های آبدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی کامل

یک جراحی زیبایی شکم کامل شامل ایجاد دو برش متفاوت است:

  1. اولین برش در اطراف ناف ایجاد می‌شود.
  2. دومی در امتداد خط بیکینی، از یک سمت لگن به سمت دیگر ایجاد می‌شود.

این تکنیک همان تکنیک ابدومینوپلاستی کلاسیک است که هم قسمت فوقانی و هم پایینی شکم را هدف قرار می‌دهد. جراح گاهی ماهیچه‌های شکم را سفت کرده و پوست و چربی اضافی را برمی دارد. این روش برای بیمارانی که اخیراً وزن زیادی ازدست‌داده‌اند یا زنانی که بعد از بارداری دارای چربی اضافی، سفت و ماهیچه‌های ضعیف هستند مناسب است.

اگرچه جراحی ابدومینوپلاستی کامل باعث ایجاد زخم‌های بیشتر شده، اما بهبود بیشتر فرم بدن نسبت به مینی ابدومینوپلاستی یا آندوسکوپیک را به همراه دارد.

مینی ابدومینوپلاستی (اصلاح شده)

مینی ابدومینوپلاستی عمدتاً قسمت پایینی شکم را هدف قرار می‌دهد. جراح یک خط برش در خط بیکینی (کوچک‌تر از برش ایجاد شده در تامی تاک کامل) ایجاد می‌کند. هیچ‌گونه زخمی در ناحیه ناف ایجاد نمی‌شود، زیرا در مینی آبدومینوپلاستی در این ناحیه تغییری ایجاد نمی‌شود.

جراح پلاستیک زمانی از این تکنیک استفاده می‌کنند که فقط لازم است مقدار کمی از پوست و چربی اضافی برداشته شود. بسته به‌ضرورت، جراح ممکن است ماهیچه‌ها را سفت کند یا نکند. اگرچه ایده‌آل نیست، اما این روش برای بیمارانی که در آینده قصد بارداری دارند، گزینه مناسب‌تری است. از آنجا که حاملگی باعث کشش عضلات شکم می‌شود، در صورت زایمان بعد از آبدومینوپلاستی، بیماران ممکن است نیاز به جراحی اصلاحی داشته باشند.

مینی آبدومینوپلاستی نسبت به آبدومینوپلاستی کامل باعث ایجاد زخم کمتری بر روی پوست می‌شود.

ابدومینوپلاستی آندوسکوپی

برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی آندوسکوپیک، جراح چندین برش کوچک در نواحی زیر ایجاد می‌کند:

  1. در اطراف خط ناحیه تناسلی
  2. در اطراف پایین ناف.

سپس جراح برای انجام عمل از یک دوربین کوچک به نام “آندوسکوپ” همراه با ابزار جراحی کوچک متصل به آن، استفاده می‌کند.

این روش کمترین حد تهاجم را دارد و بیشتر برای بیمارانی که شکم بیرون‌زده و مقدار کمی پوست اضافی دارند، مناسب است. این بهترین گزینه در بیمارانی است که هدف اصلی آن‌ها سفت شدن عضلات است.

این تکنیک حداقل زخم ممکن را ایجاد می‌کند و می‌توان به‌راحتی آن را پنهان کرد.

ابدومینوپلاستی فلور دی لیس

سه برش در ابدومینوپلاستی فلور دی لیس ایجاد می‌شود که شامل نواحی زیر است:

  1. در اطراف ناف
  2. در سرتاسر خط بیکینی، از یک سمت لگن تا سمت دیگر
  3. عمودی در وسط معده.

این تکنیک تهاجمی‌ترین نوع آبدومینوپلاستی است و زیاد استفاده نمی‌شود. این روش درمانی برای بیمارانی که وزن زیادی ازدست‌داده‌اند و در نتیجه مقدار زیادی پوست اضافی دارند، مناسب است. این روش می‌تواند در ادامه جراحی کاهش وزن مانند بای پس معده هم انجام شود.

این نوع تامی تاک باعث ایجاد زخم زیادی می‌شود، اما بیشترین تأثیر را دارد. این روش به مقابله با افتادگی پوست در بالا و زیر ناف کمک می‌کند.

مشخص کردن طرح ابدومینوپلاستی
نشانه‌گذاری برای انجام ابدومینوپلاستی

مزایای ابدومینوپلاستی

بدون هیچ شک و تردیدی، جراحی زیبایی شکم مزایای زیبایی متعددی مانند برداشتن چربی اضافی، ظاهر زیبا و کمر باریک دارد. علاوه‌بر‌این، عمل آبدومینوپلاستی می‌تواند مزایای سلامتی مختلفی را به همراه داشته باشد. به‌عنوان یک عمل جراحی اصلاحی، جراحی شکم می‌تواند مزایای زیر را برای شما داشته باشد:

اصلاح فتق شکمی: فتق شکمی عموما به دلیل کاهش وزن زیاد، سزارین یا آپاندکتومی رخ می‌دهد. جراحی شکم با اصلاح ضعف عضلات شکم برای کاهش فشار بر روی پوست، فتق شکمی را درمان می‌کند.

کاهش بی اختیاری ادراری: فشار بیش‌ازحد بر مثانه و پیشابراه منجر به بی‌اختیاری ادراری استرس‌زا (SIU) می‌شود که با نشت غیرقابل‌کنترل مثانه مشخص می‌شود.

بهبود کمردرد و حالت بدن: سفت‌کردن ماهیچه‌های ضعیف‌شده شکم می‌تواند حمایت بهتری از کمر فراهم کند و درد را تسکین دهد.

جراح پلاستیک در جلسات مشاوره قبل از عمل در‌مورد تمام مزایا و عوارض احتمالی این عمل با شما صحبت خواهد کرد. داشتن آگاهی لازم در مورد همه جنبه‌های عمل تامی تاک اهمیت زیادی در گرفتن بهترین نتیجه دارد.

معایب ابدومینوپلاستی

هر روش درمانی و زیبایی معایب و مزایای خود را دارد که برای انتخاب عاقلانه‌ی آن باید هر دو دسته نتیجه را به خوبی بشناسید و برای انتخاب آن تصمیم بگیرید. اگر کفه‌ی معایب برای شما سنگین‌تر باشد، متناسب با اولویت‌ها از انجام جراحی صرف نظر کنید و اگر کفه‌ی خوبی‌ها و مزایای روش برای شما سنگین‌تر باشد، آن را انتخاب کنید و با انجام آن به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید. برخی از معایب ابدومینوپلاستی شامل موارد زیر هستند؛

  • این جراحی ممکن است تا هفته‌ها درد و التهاب داشته‌باشد.
  • در صورتیکه بدن شما از سلامت کافی برخوردار نباشد و گردش خون به خوبی در بدن شما انجام نشود، به دیابت مبتلا باشید یا فشار خون بالا داشته‌باشید؛ ممکن است که موارد زیر را تجربه کنید؛
    • خونریزی و عفونت. یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معایب جراحی ابدومینوپلاستی این است که شما را در خطر این دو مورد قرار می‌دهد.
    • از انجایی که هر جراحی عوارض خود را دارد و ابدومینوپلاستی نوعی جراحی است، ممکن است که اسکار زخم برای شما باقی بماند، دچار لخته خون شوید، تجمع مایع در بدنتان دیده‌شود، عفونت کنید و یا حس‌های محیطی شما کاهش پیدا کنند.
    • یکی از اصتی‌ترین معایب این جراحی وجود یک اسکار بزرگ در روی شکم است.

عوارض ابدومینوپلاستی

خطرات و عوارض تامی تاک شامل موارد زیر است:

۱. عوارض عمومی جراحی و بیهوشی

همه جراحی‌ها دارای خطرات مشترکی هستند که شامل موارد زیر است:

  • تشکیل لخته خون
  • استفراغ و تهوع
  • خونریزی
  • عفونت و مشکلات بیهوشی

۲. سروما؛ تجمع مایع بعد از عمل ابدومینوپلاستی

سروما کیسه‌ای حاوی مایع است که در زیر پوست جمع می‌شود. این کیسه معمولاً در زیر یا اطراف محل برش ایجاد می‌شود. برای کاهش خطر ایجاد سروما، جراح ممکن است لوله تخلیه‌ای (درناژ) را در شکم قرار دهد تا این لوله مایعات اضافی را تخلیه کند. اگر جراح پلاستیک لوله‌های تخلیه را بعد از عمل در محل خود نگه دارد، دستورالعمل‌های خاص هر بیمار را در مورد بهترین روش مراقبت از آن‌ها به او می‌دهد.

۳. خونریزی، کبودی و هماتوم

بیماران باید انتظار کبودی و خونریزی جزئی پس از عمل را داشته باشند. در برخی موارد، بیماران ممکن است خونریزی بیش از حدی را تجربه کنند. گاهی اوقات ممکن است چند هفته بعد از عمل خونریزی رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، بیماران ممکن است نیاز به جراحی جزئی مجددی داشته باشند. باگذشت زمان، همه این موارد باید برطرف شود و بعید است که این عوارض، نتایج جراحی را تحت تأثیر قرار دهد.

۴. نکروز بافت، پوست یا چربی

در حین جراحی آبدومینوپلاستی، ممکن است مقداری اختلال در خون‌رسانی در نواحی خاصی ایجاد شود. اگر اختلال گسترده باشد، ممکن است منجر به “نکروز” شود که این امر باعث مرگ و ازبین‌رفتن بافت، پوست یا چربی می‌شود.

بسته به میزان بافت آسیب‌دیده، آسیب ممکن است طی چند هفته خودبه‌خود برطرف شود. در برخی مواقع لازم است تا بیماران برای برداشتن بافت مرده نیاز به جراحی جزئی داشته باشند.

سیگارکشیدن خطر بروز نکروز را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، اکیداً توصیه می‌شود که بیماران حداقل به مدت ۶ هفته قبل و بعد از عمل، از کشیدن سیگار اجتناب کنند.

۵. عفونت

در صورت بروز عفونت، بیماران باید آن را جدی بگیرند. این عفونت‌ها اغلب خفیف و ناشی از زخم‌ها هستند که جراح می‌تواند با تجویز یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک آن‌ها را درمان کند. به‌ندرت، عفونت می‌تواند گسترش یابد و شدیدتر شود. اگر این اتفاق بیفتد، بیماران باید برای درمان به بیمارستان مراجعه کنند.

اسکار بزرگ ابدومینوپلاستی بر روی شکم
باقی ماندن اسکار زخم ابدومینوپلاستی یکی از عوارض بد این جراحی است.

۶. زیبایی شناسی

همیشه این خطر وجود دارد که بیماران از نتایج جراحی زیبایی خود ناراضی باشند؛ بنابراین به بیماران توصیه می‌شود که قبل از عمل با دقت زیاد بهترین جراح پلاستیک را برای عمل تامی تاک انتخاب کنند و اطمینان حاصل کنند که او همه انتظارات بیمار را به طور کامل درک کرده است.

۷. تغییرات در احساس پوست (آسیب عصبی)

ممکن است در حین انجام جراحی آبدومینوپلاستی به اعصاب شکم صدمه وارد شود. این ممکن است باعث شود بیماران در برخی از قسمت‌های شکم یا (به‌ندرت) بالای ران افزایش یا کاهش حواس را مشاهده کنند. همچنین ممکن است بیماران احساسات عجیبی مانند سوزن‌سوزن شدن یا سوزش داشته باشند. این تغییرات اغلب موقتی هستند و باید چند ماه پس از عمل برطرف شوند. بااین‌حال، در برخی موارد می‌توانند دائمی شوند.

۸. جای زخم و جای بخیه ابدومینوپلاستی

جای زخم یک عارضه اجتناب‌ناپذیر جراحی زیبایی شکم است. در صورت امکان، جراح تنها می‌تواند جای زخم ابدومینوپلاستی را در مناطقی که کمتر قابل‌مشاهده هستند، ایجاد کند. برخی از بیماران ممکن است اسکارهای شدیدتری مانند اسکارهای کلوئیدی یا هیپرتروفیک را تجربه کنند. جراح پلاستیک این مورد را قبل از عمل به بیمار گوشزد می‌کند.

جراح توصیه‌های مناسب در مورد چگونگی کاهش جای زخم را به بیماران ارائه می‌دهد. شایان‌ذکر است که بعضاً تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا زخم‌ها تا به طور کامل بهبود یابند.

انتخاب بهترین جراح پلاستیک خطر هر یک از عوارض فوق را کاهش می‌دهد. این یکی از دلایل مهم برای انتخاب جراح پلاستیک ماهر است. بیماران باید از توصیه‌های قبل و بعد از عمل جراح پیروی کنند تا خطر ایجاد عوارض به حداقل برسد. دیدن فیلم عمل ابدومینوپلاستی شکم می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

از بین بردن جای بخیه ابدومینوپلاستی

جای بخیه این جراحی و سایر جراحی‌ها ممکن است بر روی بدن شما بماند، اما با انجام جراحی‌های زیر می‌توانید به بهبود این اثرات کمک کنید. چیزی که تعیین می‌کند چه میزان جای اسکار بماند و چه میزان از بین برود، نوع پوست و کلاژن سازی آن است. اما با رعایت بعضی نکات می‌توانید به بهبود سریع‌تر جای زخم خود کمک کنید؛

  • کاهش مصرف نمک
  • سعی کنید از ایستادن در معرض نور آفتاب با جای زخم خودداری کنید.
  • سیگار نکشید.
  • از پمادهای ترمیمی استفاده کنید.

برای از بین بردن جای بخیه‌ها و زخم می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت؛

  • داروهای استروئیدی
  • لیزر

۹. ورم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

معمولا بعد از هر آسیبی که به بدن می‌رسد، احتمال دارد که به ورم مبتلا شوید. ورم در واقع تجمع مایعات در محل زخم و اطراف آن است. این اتفاق زمانی می‌افتد که سلول‌های آسیب‌دیده با ارسال پیک‌های شیمیایی مایعات سلولی و سلول‌های خونی را به محل زخم و یا آسیب فرامی‌خوانند.

از طرفی بعد از ایجاد برش جراحی و در دوره‌ی نقاهت احتمال اینکه بدن شما ورم کند، زیاد است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن از ورم کردن بیش از حد جلوگیری کنید، راه رفتن است. هنگامی که راه می‌روید، خون در بدن شما به گردش می‌افتد و با این اتفاق از ایجاد ورم تا حد ممکن جلوگیری می‌شود.

همچنین استفاده از گن از ایجاد ورم در ناحیه‌ی شکم تا حد ممکن پیشگیری می‌کند.

علت ورم شکم بعد از عمل ابدومینوپلاستی

جالب است بدانید که اکثر افرادی که عمل تامی تاک شکم یا ابدومینوپلاستی را انجام می‌دهند، به ورم شکم دچار می‌شوند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ گفتیم که سلول‌ها آسیب‌دیده‌اند و یک جراحی بر روی شکم شما انجام شده‌است. پس مایعات در شکم شما جمع می‌شوند و منشا آنها از لنف و رگ‌های خونی است. همچنین خروج مایعات از شکم بعد از تجمع آن سخت می‌شود زیرا بسیای از عروق در حین جراحی از بین رفته‌اند و تخلیه به سادگی صورت نمی‌گیرد. برای اینکه به این حالت دچار نشوید می‌توانید از روش‌های پیشگیرانه و درمان‌کننده‌ی زیر کمک بگیرید؛

  • زیاد شکم و جای زخم را نشویید.
  • از گن استفاده کنید.
  • سعی کنید رژیم غذایی مناسبی داشته‌باشید و برای دانستن این رژیم از پزشک خود کمک بگیرید.
  • آب بخورید.
  • راه بروید.
  • استراحت کنید.

۱۰. احتمال مرگ در عمل ابدومینوپلاستی

احتمال مرگ بر اثر جراحی‌های زیبایی شکمی کم و نادر است. در واقع احتمال اینکه فرد با انجام ابدومینوپلاستی به خطرات زیادی مبتلا شود حدود ۴٪ است. احتمال مرگ در این جراحی بسیار کم است و معمولا به علت خطاهای پزشکی انجام می‌شود. پس از مهم‌ترین کارهایی که باید بکنید این است که یک پزشک مجرب و ماهر برای انجام این جراحی انتخاب کنید.

انجام جراحی ابدومینوپلاستی
ابدومینوپلاستی مانند هر عمل دیگری دارای عوارضی همچون عفونت و خونریزی است.

کارهایی که قبل از عمل ابدومینوپلاستی باید انجام بدهید

قبل از انجام عمل ابدومینوپلاستی یا تامی تاک باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • پزشک از شما درخواست می‌کند که تست‌های CBC، قند خون، تست‌های انعقادی و دیگر تست‌هایی که قبل از هر عمل جراحی انجام می‌شود، را انجام بدهید.
  • درصورت‌نیاز رژیم دارویی خاصی برای قبل از عمل به شما داده می‌شود یا ممکن است جراح تغییراتی در داروهایی که از قبل مصرف می‌کردید، بدهد.
  • از نظر جسمی و روحی برای جراحی آماده باشید.
  • سیگارکشیدن یا استفاده از محصولات دارای نیکوتین را حداقل به مدت ۶ هفته قبل از جراحی کنار بگذارید.
  • تمایل به تبعیت از رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم برای حفظ نتایج پس از جراحی داشته باشید.
  • انتظار اهداف واقع‌بینانه را داشته باشید.
  • حداقل ۳ ماه قبل از مراجعه به وزن ثابتی رسیده باشید.

در دکترتو با بهترین بهترین دکتر ابدومینوپلاستی در تهران آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

گن بعد از ابدومینوپلاستی

گن‌های مخصوصی برای بهبود سریع‌تر جراحی ابدومینوپلاستی در بازار وجود دارد که باید آنها را تهیه کنید. توجه داشته باشید که نحوه‌ی بهبودی و دوره‌ی نقاهت به اندازه ی خود جراحی تامی تاک شکم اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در بهبودی به آن توجه کنید، استفاده از این گن‌های مخصوص است. با استفاده از این گن‌ها از ورم بیش از حد شکم جلوگیری می‌شود. همچنین اسکار و بخیه‌های زخم شما زودتر و بهتر بهبود پیدا می‌کنند و احتمال ایجاد عفونت کم می‌شود.

برای خریداری این گن‌ها می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم پزشکی کمک بگیرید.

قیمت گن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

هزینه‌ی گن بعد از عمل ابدومینوپلاستی به شرکت و کشور سازنده‌ی آن بستگی دارد. از آنجایی که هزینه‌ی جراحی ابدومینوپلاستی چندان کم نیست و خطرات انجام آن هم زیاد هستند، بهتر است که برای خرید گن، از پزشک خود مشاوره بگیرید تا از بهترین شرکت و برند گن مخصوص را خریداری کنید. نگه‌داشتن شکم توسط گن بعد از انجام جراحی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نحوه خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بعد از انجام ابدومینوپلاستی، فشار و درد زیادی به شکم وارد می‌شود و بر روی نحوه‌ی نشستن، خوابیدن، بلندشدن و ایستادن فرد تاثیر می‌گذارد. باید به نحوه‌ی درست خوابیدن بعد از انجام ابدومینوپلاستی توجه کنید تا بهترین نتیجه را از این جراحی بگیرید.

نکات زیر را هنگام خوابیدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی در نظر داشته‌باشید؛

  • باید پشت سر شما زاویه‌ی ۴۵ درجه داشته‌باشد. اگر می‌تواند تکیه‌ی تخت خود را تغییر دهید و آن را بالا بیاورید که خوب است، در غیر اینصورت، سعی کنید از چند بالشت بر روی هم استفاده کنید و یک تکیه‌گاه ۴۵ درجه در پشت خود بسازید.
  • پاها نسبت به ران‌ها و باسن باید کمی پایین‌تر باشد. می‌توانید پاهای خود را کمی از انتهای تخت آویزان کنید. همچنین قرار دادن یک بالشت زیر زانوها می‌توان موثر باشد.
  • حتما طاق باز بخوابید و از خوابیدن بر روی شکم و یا پهلوها جدا بپرهیزید.

بعد از سزارین، بدنت آماده جراحی ابدومینوپلاستی هست؟ مشاوره بگیر

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بیماران باید ۱ تا ۳ شب در بیمارستان تحت مراقبت باشند. قبل از اینکه بیماران به خانه بازگردند، جراح قرار ملاقات بعدی را تنظیم می‌کند تا بیماران چند هفته بعد برای کشیدن بخیه‌ها (اگر قابل جذب نباشند) به پزشک مراجعه کنند. بسته به توصیه جراح، ممکن است بیماران از ۵ روز تا ۲ هفته بعد از عمل نتوانند رانندگی کنند؛ بنابراین آن‌ها باید از یک همراهی برای انتقال به خانه کمک بگیرند.

۱. مراقبت های عمومی

دستورالعمل‌های جراح را در مورد مراقبت‌های بعد از عمل به‌دقت رعایت کنید. برای کاهش خطر ایجاد لخته خون، بیماران باید دراسرع‌وقت پیاده‌روی آهسته را شروع کنند. بهتر است در چند روز اول پس از عمل کمی خمیده راه بروید و از صاف کردن کامل بدن خود اجتناب کنید تا فشار اضافی روی محل برش وارد نشود.

بعد از عمل برای کاهش درد جراح مسکن برای شما تجویز می‌کند. دقت کنید استفاده از گن بعد از ابدومینوپلاستی جزو مهم‌ترین مواردی است که باید انجام شود. اکثر جراحان از بیماران می‌خواهند که به مدت ۴ تا ۶ هفته و به‌صورت شبانه‌روزی گن را بپوشند و فقط در هنگام استحمام آن را کنار بگذارند.

ممکن است از شما خواسته شود تا ۴۸ ساعت بعد از عمل برای استحمام صبر کنید. پس از استحمام خطوط بخیه را با دقت خشک کنید. همچنین حداقل به مدت ۴ هفته از وان آب داغ و سونا استفاده نکنید.

توصیه می‌شود که حداقل ۲ هفته از کار خود مرخصی بگیرید. اگر شغل شما شامل فعالیت بدنی است، توصیه معمول این است که حداقل ۳ تا ۴ هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. درهرصورت، بیماران باید حداقل ۲ تا ۴ هفته از انجام اکثر کارها خودداری کنند.

ممکن است جراح چندین تکنیک برای بهبود بهتر زخم‌ها به بیمار توصیه کند. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر است:

  1. ماساژ زخم‌ها: فقط پس از بهبود کامل برش‌ها و ازبین‌رفتن هرگونه لخته خون ایجاد شده بر روی زخم، این کار را انجام دهید.
  2. ورقه‌های سیلیکونی، ژل یا کرم: از این محلول به مدت ۶ ماه تا ۱ سال پس از بهبودی کامل استفاده کنید.
  3. زخم‌ها را دور از نور خورشید نگه دارید.
کارهایی که قبل از عمل ابدومینوپلاستی باید انجام بدهیدمراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی
حداقل ۳ ماه قبل از مراجعه به وزن ثابتی رسیده باشید.دستورالعمل‌های جراح را در مورد مراقبت‌های بعد از عمل به‌دقت رعایت کنید.
درصورت‌نیاز رژیم دارویی خاصی برای قبل از عمل به شما داده می‌شود یا ممکن است جراح تغییراتی در داروهایی که از قبل مصرف می‌کردید، بدهد.بعد از عمل برای کاهش درد جراح مسکن برای شما تجویز می‌کند.
از نظر جسمی و روحی برای جراحی آماده باشید.ممکن است از شما خواسته شود تا ۴۸ ساعت بعد از عمل برای استحمام صبر کنید.
سیگارکشیدن یا استفاده از محصولات دارای نیکوتین را حداقل به مدت ۶ هفته قبل از جراحی کنار بگذارید.توصیه می‌شود که حداقل ۲ هفته از کار خود مرخصی بگیرید.
تمایل به تبعیت از رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم برای حفظ نتایج پس از جراحی داشته باشید.—–
اقدامات و مراقبت‌های قبل و بعد از انجام ابدومینوپلاستی

۲. هفته های ۱ تا ۲

توصیه می‌شود که در این دوره هیچ‌گونه ورزشی انجام نشود، زیرا حتی فعالیت‌های هوازی جزئی هم ممکن است باعث تورم در ناحیه جراحی شود. بااین‌حال، بیماران باید پیاده‌روی سبک را انجام دهند تا از ایجاد لخته خون جلوگیری شود.

توصیه می‌شود بیماران حداقل ۲ هفته از انجام فعالیت جنسی خودداری کنند زیرا این امر هم می‌تواند تورم و کبودی را افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که در این مدت دست‌ها را تا سطح بالاتر از شانه بالا نیاورده، هیچ محلی را فشار نداده و یا روی شکم دراز نکشید.

۳. هفته های ۲ تا ۴

پس از ۲ هفته، بیماران باید بتوانند فعالیت‌های بسیار سبک مانند راه‌رفتن روی تردمیل را از سر بگیرند.

۴. هفته های ۴ تا ۸ پس از ابدومینوپلاستی

پس از ۴ هفته، بیماران ممکن است بتوانند فعالیت‌های شدیدتری مانند دوچرخه‌سواری را از سر بگیرند، اما این دستورالعمل شامل وزنه‌برداری یا ورزش‌های تماسی نیست.

۵. بعد از ۸ هفته

۸ هفته پس از انجام جراحی آبدومینوپلاستی، به طور معمول بیماران باید بتوانند تمام ورزش‌ها و فعالیت‌ها را از سر بگیرند.

ابدومینوپلاستی و مقایسه آن بعد از مدتی
در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی و ورزش بعد از عمل، نتیجه خوبی از عمل ابدومینوپلاستی نخواهید گرفت.

سزارین همراه با ابدومینوپلاستی

می‌دانید که مادران باردار بعد از انجام زایمان خود کمی اضافه وزن دارند و زمان نامشخصی لازم است تا فرد به حالت قبل از بارداری برگردد و وزن خود را به محدوده‌ی نرمال بازگرداند. برخی از مادران تمایل دارند بلافاصله بعد از انجام زایمان شکمشان به حالت قبل و تخت بودن بازگردد. آیا می‌شود این کار را انجام داد؟ آیا ابدومینوپلاستی همزمان با سزارین امکان‌پذیر است؟ پاسخ شما مثبت است.

برای انجام سزارین همراه با ابدومینوپلاستی که در آن چربی‌های اضافی و بدشکل شده در دوران بارداری برداشته‌می‌شود، باید یک متخصص ماهر و خیلی خوب این کار را برای شما انجام دهد. در غیر اینصورت احتمال ایجاد خطر برای مادر وجود دارد.

حاملگی بعد از عمل ابدومینوپلاستی

بعد از عمل ابدومینوپلاستی نباید بلافاصله باردار شوید. توجه داشته‌باشید که اگر جراحی سنگین ابدومینوپلاستی را انجام داده‌اید، باید حداقل ۶ ماه تا ۱ سال صبر کنید و سپس برای بارداری اقدام کنید. در این فاصله بدن شما ریکاور می‌شود و به خوبی خود را بازسازی می‌کند.

افرادی که بعد از ابدومینوپلاستی باردار می‌شوند باید مراقب تناسب اندام خود بعد از زایمان باشند. ورزش کردن را شروع کنند و از تغذیه مناسب کمک بگیرند. اگر شما نسبت به تناسب اندام خود بی‌توجه باشید، ابدومینوپلاستی هرگز به حالت قبل برنخواهد گشت. توصیه ما این است که بعد از انجام ابدومینوپلاستی باردار نشوید. اگر قصد بارداری دارید، ابتدا باردار شده و زایمان کنید و سپس به ابدومینوپلاستی بیندیشید.

سخن آخر دکتر تو

عمل ابدومینوپلاستی شکم یا تامی تاک روشی برای برداشتن چربی‌های مقاوم و پوست اضافه است. دقت کنید که این عمل یک عمل لاغری و کاهش وزن نیست. قبل از انجام عمل ابدومینوپلاستی به‌خوبی در مورد این عمل تحقیق کنید و با تمام مزایا و عوارض آن آشنا شوید. مهم‌ترین نکته در مورد هر اقدام پزشکی آگاهی کامل بیمار در مورد آن است. جراح پلاستیک در طی جلسات مشاوره قبل از عمل آگاهی‌های لازم را در مورد عمل تامی تاک به شما خواهد داد.

برای انتخاب بهترین جراح لاستیک برای عمل ابدومینوپلاستی شکم می‌توانید به وی سایت دکترتو مراجعه کنید و از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با جراح پلاستیک استفاده کنید. همچنین با استفاده از سامانه نوبت‌دهی آنلاین نسبت به تعیین وقت ویزیت از پزشک موردنظرتان اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت جراحی ابدومینوپلاستی در ایران متغیر است. عوامل مختلفی می‌توانند در نوسان قیمت نقش داشته باشند، مانند:
هزینه بیمارستان
تخصص متخصص بیهوشی
تجربه جراح پلاستیک
پیچیدگی تکنیک جراحی و زمان جراحی بر حسب شرایط هر بیمار
الزام به انجام روش‌های ترکیبی اضافی، به‌عنوان‌مثال لیپوساکشن
برای آگاهی از قیمت دقیق‌تر باید توسط جراح پلاستیک معاینه شوید تا مشخص شود چه اقداماتی برای رسیدن به نتیجه دلخواه لازم است.
به طور کلی هزینه ابدومینوپلاستی در سال ۱۴۰۲ بین ۳۵ تا ۸۵ میلیون تومان است. این قیمت می‌تواند بیشتر هم باشد. جراحی ابدو یکی از گران‌ترین جراحی‌های لاغری است.

ازآنجایی‌که جراحی زیبایی شکم روشی برای کاهش وزن نیست، جراحان فقط این جراحی را برای بیمارانی توصیه می‌کنند که دارای چربی سفت یا پوست اضافی هستند که با ورزش یا رژیم غذایی از بین نرفته است.
بیماران باید آگاه باشند که کاهش وزن یا افزایش وزن پس از عمل ممکن است بر نتیجه عمل تأثیر بگذارد؛ بنابراین توصیه می‌شود بیماران قبل از انجام جراحی تامی تاک، به وزن مطلوب و پایدار برسند.
اما اگر اضافه‌وزن بالایی دارید (یعنی BMI بالای ۳۵) می‌توانید از عمل‌های لاغری استفاده کنید؛ عمل‌هایی مانند بای پس معده، اسلیو معده، بالن معده یا حلقه معده.

نه؛ سعی کنید زمانی برای این عمل اقدام کنید که دیگر قصد باردار شدن نداشته باشید. جراحی ابدومینوپلاستی ممکن است شامل سفت شدن عضلات شکم باشد؛ ماهیچه‌هایی که در دوران بارداری کشیده می‌شوند؛ بنابراین حاملگی پس از جراحی ابدومینوپلاستی باعث می‌شود که ماهیچه‌ها به حالت قبل از جراحی بازگردند.
اکثر خانم‌ها به انجام ابدومینوپلاستی بعد از سزارین آخر خود فکر می‌کنند. اما جراح پلاستیک توصیه می‌کند عمل ابدومینوپلاستی را حداقل تا چند ماه پس زایمان انجام دهید. زیرا هم رحم به‌اندازه اولیه خود برگشته و هم گسستگی ماهیچه‌های شکم از بین رفته است.

کم‌کاری تیروئید بیماری رایجی است که بر وزن بیماران تأثیر می‌گذارد. این بیماری در صورت عدم درمان، به‌راحتی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. بدن بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید به‌اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. در نتیجه بیمار شاهد نتیجه ثابت و خوبی از عمل زیبایی شکم خود نخواهد بود.

بسیاری از بیماران درگذشته تحت عمل زیبایی شکم قرار گرفته‌اند و جای زخم ناشی از چنین عمل‌هایی را دوست ندارند. هیسترکتومی، لاپاروسکوپی و سزارین روش‌های رایجی هستند که بیماران از ماندگاری جای زخم در آن‌ها ناراضی هستند.
بسته به جراحی زیبایی شکم و میزان پوست اضافی بیمار، جراحان پلاستیک ممکن است بتوانند چنین زخم‌هایی را حذف کرده و یا در انتهای جراحی جای زخم‌های کوچک‌تر و محوتر کند.

بارداری می‌تواند بر بدن بیماران تأثیر بگذارد و در برخی، عضلات شکم به دلیل تغییر شکل رحم از هم جدا می‌شوند. این جداسازی ماهیچه‌ها را دیاستاز راست می‌نامند. در اکثر موارد، ماهیچه‌ها حدود هشت هفته پس از زایمان به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. اما در برخی از بیماران، با وجود انجام تمرینات سفت کننده شکم، عضلات بیرون‌زده باقی می‌مانند.
در حین جراحی زیبایی شکم، جراح می‌تواند ماهیچه‌های شکم را دوباره سفت کند. اما در برخی موارد، جداسازی ماهیچه‌ها ممکن است شدیدتر باشد، در این صورت ممکن است به عمل‌های دیگری نیاز داشته باشید.
در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ابدومینوپلاستی

  1. ناشناس گفت:

    سلام یه بیمار دارم بعداز عمل الان ۹ روز می‌گذرد دوشب پشت سرهم بدنش عرق می‌کند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر فشار خون باید روزانه چک شود
      احتمال فشار خون در اثر عوارض دارو بی هوشی هم وجود دارد