لیپوساکشن چیست؟ نحوه انجام، عوارض، مراقبت های قبل و بعد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل لیپوساکشن یکی از جراحی‌های زیبایی است که با برداشت و حذف چربی از نقاط مختلف بدن انجام می‌شود. این روش معایب و مزایایی دارد که می‌توانید آنها را با مشاوره جراحی پلاستیک، به طور کامل بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

لیپوساکشن چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

لیپوساکشن که به آن لیپوپلاستی، جراحی لیپو یا لیپو هم گفته‌می‌شود، رایج‌ترین جراحی پلاستیک در سرتاسر جهان است. اما لیپوساکشن یا عمل لیپوساکشن چیست؟ معنای لیپوساکشن کاملاً واضح و ساده است. همان‌طور که از اسم این جراحی پیداست، یک روش برای حذف چربی از قسمت‌های خاصی از بدن است. به همین خاطر معمولاً به آن جراحی برداشتن چربی هم می‌گویند. باید تاکید کنیم که لیپو ابزاری برای کاهش وزن یا روشی برای درمان چاقی نیست. نقش اصلی لیپوساکشن حذف چربی‌های انباشته‌شده در قسمت خاصی از بدن افراد سالم است که نمی‌توانند این چربی‌ها را از طریق ورزش یا رژیم غذایی از دست‌دهند.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

لیپوساکشن چیست؟

در جراحی لیپوساکشن که نوعی عمل پیکرتراشی است، یک دستگاه ساکشن چربی‌ها را از داخل نقاط مختلف بدن بیرون می‌کشد. این جراحی در بخش‌های مختلف بدن مانند بازوها، صورت، شکم، پهلوها، باسن، پاها و بسیاری نقاط دیگر بدن انجام می‌شود و از آن برای کانتورینگ هم استفاده می‌شود. لیپوساکشن یک جراحی دائمی است اما اگر مراقبت‌های لازم را انجام ندهید ممکن است که در بخش‌های جراحی‌شده مجددا وزن اضافه کنید و چربی در بدن شما جمع شود.

شاید با خود فکر کنید که این جراحی برای کاهش وزن انجام می‌شود و یکی از انواع جراحی‌های لاغری است. اما این جراحی بیشتر جنبه‌ی زیبایی دارد تا درمانی و در واقع از آن برای زیبا‌کردن بخش‌هایی از بدن که چربی نامتناسب و بیش از اندازه جمع شده‌است، استفاده‌می‌شود.

علاوه‌بر این، ما باید بین جراحی لیپوساکشن و لیپو اسکالپچر (liposculpture) تفاوت قائل شویم. لیپوساکشن دقیقا یک عمل لاغری نیست اما باهدف حذف چربی از قسمت‌های بزرگ بدن انجام می‌شود، درحالی‌که لیپو اسکالپچر قسمت‌های خاص (و معمولاً کوچک) بدن را شکل‌دهی می‌کند و ظاهر مطلوبی را به ماهیچه‌ها می‌دهد. در این مقاله ما فقط روی جراحی لیپوساکشن تمرکز می‌کنیم.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع لیپوساکشن با هدف زیبایی

این روش، تنها قسمت‌های دارای چربی‌های سرسخت را اصلاح می‌کند. بنابراین راهی برای غلبه بر اضافه‌وزن یا چاقی نیست. از طرف دیگر، این عمل برای افراد سالم با وزن طبیعی انجام می‌شود که در اثر تجمع رسوبات چربی در یک ناحیه‌ی خاص، اعتمادبه‌نفس خود را ازدست‌داده‌اند. از‌این‌رو اگر رژیم غذایی و تمرینات منظم را امتحان کرده‌اید اما تأثیر خاصی را مشاهده نکرده‌اید و نمی‌دانید که چگونه ظاهرتان را بهبود دهید، می‌توانید لیپوساکشن را در نظر بگیرید.

اینفوگرافی انواع لیپوساکشن
اینفوگرافی انواع لیپوساکشن

لیپوساکشن را تقریباً می‌توان برای هر قسمتی از بدن و حتی صورت استفاده کرد. در ادامه کاربرد لیپوساکشن برای حذف چربی‌های قسمت‌های مختلف بدن را بررسی می‌کنیم.

۱. لیپوساکشن سینه در مردان

به لیپوساکشن قفسه سینه مردان، جراحی ژنیکوماستی هم می‌گویند. ژنیکوماستی اختلالی است که طی آن بافت‌های قفسه سینه‌ی مردان، بزرگ یا متورم می‌شوند. این اختلال هر دو سینه را درگیر می‌کند، اما ممکن است گاهی تنها یکی از سینه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. لیپوساکشن مردانه معمولاً تنها راه‌حل مؤثر برای درمان ژنیکوماستی است.

بزرگ‌شدن سینه‌ها اغلب برای مردان یا نوجوانان دارای اضافه‌وزن یا چاقی، مشکل‌ساز است، اما بسیاری از ورزشکاران و مردان سالم هم ممکن است با این مشکل دست‌وپنجه نرم کنند. ژنیکوماستی ممکن است برای مردان واقعاً شرم‌آور باشد و باعث بروز مشکلات روحی یا جسمی شود. جراحی لیپوساکشن مردانه، مدت‌زمان ریکاوری بسیار کوتاهی دارد.

لیپوساکشن سینه مردان راهی موثر برای ژنیکوماستی
در اختلال ژنیکوماستی بافت‌های قفسه سینه‌ی مردان، بزرگ یا متورم می‌شوند، لیپو تقریبا تنها راه‌حل برای رفع این مشکل است.

۲. لیپوساکشن ساق پا و لیپوساکشن مچ پا

لیپوساکشن ساق پا و لیپوساکشن مچ پا، قسمت‌های پایینی پاها را شکل می‌دهد. این جراحی‌ها معمولاً با هم ترکیب می‌شوند تا پاهای خوش شکل و باریکی را به فرد ببخشند. البته هر بیمار به صورت منحصربه‌فرد درمان می‌شود و محدوده‌ی عمل به نیازهای شخصی و ظاهر فردی بستگی دارد. معمولاً تنها با انجام هم‌زمان لیپو ساق پا و مچ پا، بیمار می‌تواند به نتایج مورد انتظارش برسد و تناسب را در ناحیه‌ی پا حفظ کند.

۳. لیپوساکشن زانو

زانو یکی از قسمت‌های بدن است که ممکن است رسوبات چربی در آن انباشته شوند. ازدست‌دادن چربی زانو با رژیم غذایی یا ورزش دشوار است. بنابراین لیپو زانو ممکن است تنها راه‌حل مؤثر باشد. لیپوساکشن زانو یک عمل سریع است، زیرا چربی‌های انباشته‌شده در زانو معمولاً کم هستند. البته حتی مقدار کمی چربی در زانو می‌تواند باعث شود که پاها نامتناسب و ناخوشایند به نظر برسند. لیپوساکشن چربی‌های زانو یکی از کم‌هزینه‌ترین انواع لیپو است.

۴. لیپوساکشن قسمت داخلی ران و لیپوساکشن قسمت بیرونی ران

لیپوساکشن ران یک عمل بسیار رایج (به‌ویژه در بین زنان) است. در دسته‌بندی کلی لیپوساکشن ران، ران را به ۲ قسمت ران بیرونی و ران داخلی تقسیم می‌کنند. لیپوساکشن ممکن است روی قسمت داخلی یا خارجی ران‌ها یا هر ۲ قسمت انجام شود. این مسئله به خود بیمار، مشکلات او و انتظاراتی که از عمل دارد بستگی دارد.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۵. لیپوساکشن چربی های پهلو

چربی‌های پهلو زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که به سمت بیرون ران یا باسن امتداد پیدا می‌کنند و تناسب کمر را به هم می‌ریزند. لیپوساکشن پهلو، رسوبات چربی را در ناحیه پهلو از بین می‌برد، فرم بدن را بهبود می‌بخشد و تناسب کمر را اصلاح می‌کند. ازآنجایی‌که این عمل معمولاً قسمت کوچکی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، قیمت مناسبی دارد.

۶. عمل لیپوساکشن شکم چیست؟

لیپوساکشن شکم محبوب‌ترین جراحی لیپوساکشن در سرتاسر دنیاست. ازبین‌بردن چربی‌های انباشته‌شده در ناحیه‌ی شکم خیلی دشوار است. بنابراین اگر رژیم غذایی و فعالیت بدنی را امتحان کرده‌اید و هنوز نتوانسته‌اید از چربی شکم خلاص شد، لیپوساکشن شکم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

در اغلب موارد جراح پلاستیک لیپوساکشن شکم با لیپو پهلو را با هم ترکیب می‌کند تا نتایج فوق‌العاده‌ای به دست آید. انواع گوناگونی از لیپو شکم وجود دارند که تمام آنها، حذف چربی‌های شکم را تضمین می‌کنند و نتایج مشابهی دارند. حذف چربی‌های شکم با لیپو شکم، مؤثرترین راه برای ازبین‌بردن چربی شکم است. اما باید به‌خاطر بسپارید که لیپو یک روش کاهش وزن در نظر گرفته‌نمی‌شود.

عوارض لیپوساکشن شکم و پهلو چیست؟

متاسفانه همانطور که می‌دانید، ممکن است که لیپوساکشن عوارضی به دنبال داشته‌باشد. برخی از عوارضی که ممکن است در لیپوساکشن شکم و پهلوها با آنها مواجه شویم شامل موارد زیر هستند:

  • گاهی ممکن است که اطراف شکم مایعات جمع شود. این حالت در اثر بیرون کشیدن چربی‌ها رخ می‌دهد.
  • در مواردی ممکن است که کانتور دو بدن نامتناسب باشد و شکل نامنظمی به خود بگیرد. مثلا در شکم شما برخی نقاط بیشتر برجسته شود و برخی نقاط صاف باشد.
  • ممکن است که در بخش شکم و پهلوها دچار عفونت شوید و یا بی‌حسی در ناحیه‌های شکمی و پهلو دید‌ه‌شود.
  • آمبولی چربی از دیگر عوارض است که خطرناک است.
  • گاهی ممکن است که مشکلات قلبی و یا کلیوی هم بروز کند.
  • در مواردی بیمار با لیدوکائین مسموم می‌شود که این مورد هم خطرناک است.
لیپوساکشن شکم یکی از راه های لاغری
لیپو شکم و پهلو محبوب‌ترین نوع لیپو در دنیاست. ترکیب این دو عمل می‌تواند تاثیر زیادی در تغییر فرم بدن شما داشته‌‌باشد.

۷. لیپوساکشن کمر

لیپوساکشن کمر ممکن است شامل حذف چربی‌های قسمت پایینی و بالایی کمر باشد. محدوده‌ی این عمل معمولاً به صورت جداگانه و بسته به شرایط بیمار تنظیم می‌شود. اما به‌طورکلی این نوع لیپو باعث حذف چربی از قسمت پشت، حذف چربی‌های قسمت پایینی، میانی و فوقانی کمر می‌شود. لیپوساکشن کمر به سفت‌شدن پوست، کاهش بوفالو هامپ از پهلو و کمر کمک‌می‌کند.

۸. لیپوساکشن سینه/ لیپوساکشن قفسه سینه در زنان

عمل ژنیکوماستی که به معنای لیپوساکشن قفسه‌ی سینه مردان است را در بالا بررسی کردیم. زنان هم می‌توانند لیپوساکشن سینه انجام‌دهند اما به این جراحی، کوچک‌کردن سینه می‌گویند. طی این جراحی، چربی ناخواسته از سینه‌ها برداشته‌می‌شود، در نتیجه سینه‌ها کوچکتر، سفت‌تر و جذاب‌تر خواهند‌شد.

عمل‌های زیبایی دیگری هم برای اصلاح فرم سینه وجود دارد، مانند عمل لیفت سینه و پروتز سینه. امکان دارد پزشک ترکیبی از این عمل‌ها را برای اصلاح فرم سینه و رسیدن به‌نتیجه دلخواه بیمار استفاده‌کند.

۹. لیپوساکشن دست

لیپوساکشن دست، مشکل افتادگی قسمت بالای بازوها را برطرف می‌کند ازاین‌رو به آن لیپوساکشن بازو هم گفته می‌شود. ممکن است به علت پیری یا بعد از افزایش وزن، بازوها دچار افتادگی شوند و ظاهر ناخوشایندی داشته‌باشند. انجام لیپو روی بازوها یک عمل واقعاً مؤثر است که نتایج فوری‌ را فراهم می‌کند.

به دنبال تغییری اساسی در اندامت با لیپوساکشن شکم هستی؟

اول با دکتر مشورت کن

۱۰. حذف چربی زیر بغل

چربی زیر بغل نوعی چربی است که از سینه جدا شده‌است و شبیه یک کیسه‌ی کوچک در زیربغل به نظر می‌رسد. این اختلال معمولاً در زنان دارای اضافه‌وزن با سایز سینه‌ی طبیعی دیده‌می‌شود. حذف چربی زیربغل ممکن است واقعاً دشوار باشد و ورزش و رژیم غذایی همیشه مؤثر نباشند. در این شرایط ممکن است لیپوساکشن زیر بغل، تنها راه مؤثر برای بهبود ظاهر زیر بغل باشد.

۱۱. لیپوساکشن صورت چیست؟

لیپوساکشن صورت را می‌توان به‌تنهایی انجام‌داد یا آن را همراه با سایر تکنیک‌های جوان‌سازی پوست (همچون بوتاکس، تزریق فیلر یا لیفت صورت) انجام‌داد. رایج‌ترین قسمت‌های صورت برای لیپوساکشن، چانه و فک هستند. این قسمت‌های صورت نسبت به کاهش وزن خیلی مقاومند. هزینه‌ی لیپوساکشن صورت به قسمت‌هایی که درمان می‌شوند بستگی دارد بنابراین هزینه‌ی آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

۱۲. لیپوساکشن گردن

مشکل اصلی در ناحیه‌ی گردن، غبغب است. زاویه سازی فک با لیپوساکشن گردن به طور موفقیت‌آمیزی این اختلال را برطرف می‌کند. علاوه‌بر این، لیپوساکشن گردن تعادل را در صورت و گردن برقرار می‌کند و خط فک را اصلاح می‌کند. لیپو گردن اغلب با سایر روش‌های اصلاح صورت (همچون بزرگ‌کردن چانه یا لیفت صورت) انجام می‌شود.

لیپوساکشن صورت یک روش زیبایی است.
لیپوساکشن صورت شامل حذف چربی غبغب، چانه، گونه می‌شود.

۱۳. لیپوساکشن چانه

لیپوساکشن چانه، چربی اضافی را از ناحیه‌ی چانه حذف می‌کند. اگر نمی‌دانید که چگونه می‌توانید از غبغب رهایی پیدا کنید، لیپوساکشن چانه می‌تواند به شما کمک‌کند. لیپوساکشن غبغب را می‌توان حین لیپو گردن یا لیپو چانه انجام‌داد. بااین‌حال اثربخشی لیپو چانه تا حد زیادی به وضعیت پوست بستگی دارد. برای حفظ اثر لیپو چانه، پوست باید نسبتاً سفت و انعطاف‌پذیر باشد.

۱۴. لیپوساکشن غبغب

یکی از پرطرفدارترین عمل‌های لیپوساکشنی که انجام‌می‌دهند، لیپوساکشن غبغب است. لیپو غبغب یکی از انواع عمل زیبایی غبغب است. این جراحی با اینکه نتایج بسیاری زیبایی دارد اما می‌تواند عوارضی هم به دنبال داشته‌باشد. غبغب از بخش‌هایی از بدن است که هنگامی که بزرگ می‌شود و چربی در آن تجمع پیدا می‌کند، از زیبایی چهره می‌کاهد و سن را بیشتر از حد واقعی نشان‌می‌دهد و باعث پیری چهره می‌شود. برخی از عوارضی که برای لیپوساکشن غبغب دیده‌شده‌است، شامل موارد زیر است:

  • ممکن است که در محل لیپوساکشن غبغب خونریزی ایجاد شود.
  • گاهی ممکن است که فرد به لیدوکائین حساسیت نشان‌دهد.
  • ممکن است که زیر غبغب نامتقارن باشد و هموار نباشد.
  • گاهی پوست غبغب بی‌حسی پیدا می‌کند.
  • ممکن است که به اعصابی که در این ناحیه وجود دارد آسیب برسد. گاهی نیز به عروق خونی آسیب می‌رسد.

با توجه به این عوارض بهتر است که حتما لیپوساکشن را به یک متخصص حرفه‌ای بسپارید که نتایج خوبی هم از عمل گرفته‌است.

۱۵. لیپوساکشن گونه

لیپوساکشن گونه امکان حذف چربی از گونه‌ها را فراهم می‌کند، کاری که معمولاً با رژیم و ورزش ممکن نیست. لازم به ذکر است که روشی به نام حذف چربی بوکال هم وجود‌دارد. حذف چربی بوکال یکی از جایگزین‌های لیپوساکشن گونه است. این عمل که از درون دهان انجام می‌شود، مشابه لیپوساکشن گونه است و به شما کمک‌می‌کند که از شر گونه‌های چاق رها شوید.

لیپوساکشن غبغب از عمل‌های زیبایی است.
خارج‌کردن چربی زیر گونه می‌تواند تاثیر زیادی در فرم صورت داشته‌باشد.

انواع لیپوساکشن با هدف پزشکی و درمان

لیپوساکشن یک نوع جراحی پلاستیک است که نقش مهمی در بهبود ظاهر بدن دارد. بااین‌حال اثبات‌شده که با این روش می‌توان با برخی از مشکلات سلامتی هم مقابله‌کرد. لیپوساکشنی که به دلایل پزشکی انجام می‌شود، می‌تواند ۲ اختلال را درمان کند: اختلال ورم لنفاوی و لیپیدما.

۱. لیپوساکشن برای درمان ورم لنفاوی

سیستم لنفاوی بدن ما نقش مهمی در سم‌زدایی ایفا می‌کند. عروق لنفاوی، مواد زائد، سموم و سایر مواد ناخواسته را از بدن خارج و دفع‌می‌کنند. اما ورم لنفاوی چیست؟ این اختلال شامل تجمع غیرطبیعی مایع لنفاوی در قسمت‌های خاصی از بدن (خصوصاً در بازوها و پاها) است. در ابتدا، این بیماری هیچ علائمی ندارد اما با گذر زمان، قسمت‌هایی از بدن شروع به ورم می‌کنند و پوست آن قسمت‌ها ضخیم و زخم می‌شود. در نهایت، اندام‌های بدن تغییر شکل می‌دهند و سلامتی را در معرض خطری جدی قرار می‌دهند.

روش‌های مختلفی برای درمان ورم لنفاوی وجود دارد که یکی از آنها لیپوساکشن است. این عمل برای درمان ورم لنفاوی بسیار مؤثر است. زیرا هرگونه تجمع اضافی سلول‌های چربی که توسط ورم لنفاوی ایجاد‌شده را از بین می‌برد. درمان لیپو برای ورم لنفاوی زمانی خوب جواب می‌دهد که بیماری در مرحله‌ی اول یا دوم باشد. ازاین‌رو زمانی که بیماری خیلی پیشرفت نکرده اما علائم آن قابل‌مشاهده است، بهترین زمان برای درمان است.

۲. لیپوساکشن برای درمان لیپیدما

لیپیدما یک بیماری مزمن است که دست‌ها و پاها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری منجر به تجمع غیرطبیعی سلول‌های چربی می‌شود که در نهایت باعث عدم تناسب چشمگیر در دست‌ها و پاها می‌شود. گاهی لیپیدما با افزایش وزن یا ورم لنفاوی اشتباه گرفته‌می‌شود. علائم این بیماری شامل سلولیت، برآمدگی، حساسیت به لمس، بی‌حسی، درد و کاهش تحرک هستند. معمولاً این بیماری ابتدا پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و طی آن چربی در اطراف مچ پاها، زانوها و ران‌ها انباشته می‌شود.

زمانی‌که این بیماری پیشرفت کند و درمان نشود، احتمال اینکه دست‌ها هم درگیر شوند وجود دارد. لیپوساکشن اغلب تنها درمان مؤثر برای لیپیدما است. این درمان معمولاً ذخیره‌ی چربی را از بین می‌برد و ظاهر طبیعی و متناسبی را به فرد می‌دهد. جراحی لیپو برای درمان لیپیدما ممکن است توسط بیمه پوشش داده‌شود.

لیپوساکشن با اهداف درمانی برای درمان ورم لنفاوی و لیپیدما استفاده می شود.

انواع روش های لیپوساکشن با جراحی

امروزه انواع مختلفی از روش‌های لیپوساکشن در دسترس هستند. برخی از این آنها قدیمی شده‌اند، برخی جدیدترند و برخی از آنها نسبت به سایر انواع لیپوساکشن حالت تهاجمی کمتری دارند. بااین‌حال همه‌ی آنها لیپوساکشن هستند. بنابراین نتیجه نهایی حذف چربی است و استفاده از هرکدام از آنها می‌توان نتیجه دلخواه را به شما بدهد. همچنین نمی‌توان گفت که بهترین روش لیپوساکشن کدام است؛ زیرا برای قسمت‌های مختلف بدن به انواع مختلفی از تکنیک‌های لیپوساکشن نیاز است.

همچنین این یک قاعده نیست که انواع جدیدتر لیپوساکشن یا لیپوساکشن سه‌بعدی، همیشه نتیجه بهتری دارند. در این مورد بهتر است تصمیم را به عهده جراح پلاستیک بگذارید. توصیه می‌کنیم کلینیکی را انتخاب کنید که روش‌های لیپوساکشن متنوعی را ارائه می‌دهد. این‌گونه می‌توانید مطمئن باشید که مؤثرترین روش به شما توصیه می‌شود.

۱. لیپوساکشن سنتی (SAL)

به لیپوساکشن سنتی، لیپوساکشن با مکش (SAL) هم گفته‌می‌شود. در این روش سلول‌های چربی با حداقل آسیب به اعصاب، عروق خونی و عضلات اطراف برداشته می‌شوند. ابتدا یک محلول نمکی مخصوص در محل تزریق می‌شود و سپس جراح از یک کانولا (cannula) برای مکیدن بافت چربی هیدراته استفاده می‌کند. از SAL برای لیپو شکم و کمر، ران‌ها، پشت، بازوها، ژنیکوماستی و باسن استفاده‌کرد.

SAL اولین تکنیک لیپوساکشن است. بنابراین احتمال بروز خطر و آسیب‌دیدن بافت‌ها در این روش بسیار بالاست. این در‌حالی‌است که در حال حاضر عمل‌های مدرن‌تر با میزان تهاجم کمتر نسبت به SAL وجود دارند.

۲. لیپوساکشن اولتراسونیک/ لیپوساکشن ویزر (UAL)

لیپوساکشن ویزر (یا لیپو ویزر) که به آن لیپوساکشن اولتراسونیک (UAL) هم گفته‌می‌شود، کم‌تهاجم‌ترین تکنیک لیپوساکشن است. کاهش چربی به روش سونوگرافی، امکان جداسازی دقیق و حذف بافت چربی را فراهم کرده‌است. این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و خطر کمی دارد.

در لیپوساکشن اولتراسونیک، ابتدا بافت چربی هیدراته می‌شود و بافت‌های اطراف منقبض می‌شوند. سپس، جراح بافت چربی را جدا می‌کند و این کار را با یک پروب مخصوص که اشعه سونوگرافی را ساطع می‌کند انجام می‌دهد. این انرژی باعث ایجاد یک حفره می‌شود که سلول‌های چربی موردنظر را بدون آسیب‌رساندن به عروق خونی یا عصب‌ها جدا می‌کند. در نهایت، سلول‌های چربی شل‌شده خارج می‌شوند.

نتایج لیپوساکشن اولتراسونیک در سرتاسر جهان ثابت کرده که یک تکنیک بسیار مؤثر و کم تهاجمی است. این روش در حال حاضر از تمام روش‌های لیپو موجود متداول‌تر است. با لیپوساکشن ویزر می‌توان نتایج خوبی را در هر قسمتی از بدن، حتی قسمت‌های کوچک و مشکل برانگیز (همچون زانوها، ناحیه‌ی شرمگاهی یا باسن) به دست آورد.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۳. لیپوساکشن با واترجت/ بادی جت (WAL)

لیپوساکشن با واترجت که به آن لیپوساکشن بادی جت هم می‌گویند، تکنیکی است که بافت چربی را با استفاده از یک جریان مایع تجزیه می‌کند. این یک عمل بی‌خطر است که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. علاوه‌بر این، به بستری‌شدن در بیمارستان نیازی ندارد.

برای عمل لیپوساکشن با واترجت، ابتدا مایع استفاده‌شده از طریق کانولا وارد منطقه موردنظر می‌شود و سلول‌های چربی را شل و آزاد می‌کند و سپس چربی تخلیه می‌شود. مایعی که در لیپوساکشن بادی جت استفاده می‌شود عمدتاً حاوی لیگنوکائین و آدرنالین است که باعث بی‌حس‌کردن محل موردنظر و تنگ‌کردن عروق خونی هم می‌شود.

فقط برای مقایسه، لیپوساکشن بادی جت شامل حذف ۲ تا ۳% از خون در بافت جدا مشاهده می‌شود. درحالی‌که در لیپو سنتی، تا ۴۰% خون در بافت خارج‌شده، دیده می‌شود. این اختلاف خیلی زیاد نشان‌دهنده بی‌خطر و نسبتاً کم‌تهاجمی بودن روش واترجت است. این تکنیک همچنین در عمل پیوند چربی (همچون زمانی‌که چربی به سینه‌ها و باسن منتقل می‌شود) هم استفاده می‌شود. لیپو بادی جت یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های لیپوساکشن در سراسر جهان است.

روش های لیپوساکشن انواع مختلفی دارند.
انتخاب بهترین روش لیپوساکشن برای شما به عهده جراح پلاستیک است.

۴. لیپوساکشن تامسنت (Tumescent liposuction)

لیپوساکشن تامسنت روشی است که بدون شک از لیپو سنتی ایمن‌تر است. این عمل با تزریق مخلوطی از مواد به لایه‌ای از بدن بین پوست و عضلات آغاز می‌شود. این مخلوط حاوی آدرنالین، لیدوکائین، سدیم و محلول سالین است. سپس، چربی برداشته می‌شود. با استفاده از لیپوساکشن تامسنت، خطرات احتمالی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا نیازی نیست که قبل از این عمل از بیهوشی عمومی استفاده‌کنید. همچنین باید به یاد داشته‌باشید که لیپوساکشن تامسنت، برای تمام افراد مناسب نیست.

۵. لیپوساکشن با لیزر (LAL)

اسمارت لیپو که لیزر لیپو (یا لیپو لیزر) یا همان لیپوساکشن با لیزر (LAL) هم نامیده می‌شود، روشی است که در آن بافت چربی اضافی، پس از تخریب با لیزر، برداشته می‌شود. برداشتن چربی با لیزر یکی از رایج‌ترین انواع لیپوساکشن است که نتایج بسیار مثبتی دارد. اسمارت لیپو امکان حذف چربی تقریباً از تمام قسمت‌های بدن را فراهم کرده‌است. اما نکته‌ی اصلی اینجاست که تنها باید روی مقدار کمی بافت چربی از این روش استفاده شود، بنابراین بهتر است در قسمت‌هایی مانند چانه و بازوها از آن استفاده کنید. برای خارج‌کردن مقدار بیشتر چربی می‌توان لیپوساکشن با لیزر را با NAL یا WAL ترکیب کرد.

۶. لیپوساکشن قدرتی/ لیپوساکشن ارتعاشی (PAL)

لیپوساکشن قدرتی یا لیپوساکشن ارتعاشی (PAL) از لرزش کانولای برای ساکشن استفاده می‌کند. به‌طورکلی تجهیزات لیپوساکشن قدرتی، سرعت فرایند جداسازی سلول‌های چربی را افزایش می‌دهند که باعث افزایش کارایی لیپو و کوتاه‌شدن کل این عمل می‌شود. حدود ۳۵ سال است که از این روش استفاده می‌شود اما هنوز هم یک روش مناسب تلقی می‌شود. این عمل یک روش رایج نیست، اما همچنان انجام‌دادن آن به برخی از بیماران توصیه می‌شود. هزینه‌ی لیپوساکشن قدرتی هم مناسب است زیرا دستگاه آن کاملاً قدیمی است و انواع مدرن کانولا در این روش کاربردی ندارند.

دکتر درباره روش های مختلف لیپو با مریض صحبت می کند.
برای آگاهی از انواع روش‌های لیپوساکشن می‌توانید از دکتر جراح زیبایی سوالات خود را بپرسید.

۷. ویبرو لیپو (NIL)

ویبرو لیپو یا ویبرو لیپو لیزر (NIL)، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنیک لیپوساکشن است. در کانولای لرزشی ویبرو لیپو هم‌زمان از نوسان، چرخش و ارتعاش استفاده شده‌است. این کانولا، موج فرو صوت ساطع می‌کند و از این طریق سلول‌های چربی را آزاد می‌کند. مزایای اصلی روش NIL عبارتند از:

  • نتیجه یکدست
  • افزایش تولید کلاژن
  • ورم و درد جزئی
  • مدت‌زمان کوتاه انجام عمل
  • دوران ریکاوری کوتاه.

روش های لیپوساکشن بدون جراحی

لیپوساکشن غیرجراحی (یا لیپو بدون جراحی) جایگزینی برای لیپوساکشن است. این روش شامل حذف چربی از طریق فناوری پیشرفته و بدون دخالت است. این لیپوساکشن غیرتهاجمی، مخصوص افرادی است که مشکلات جزئی تجمع چربی دارند.

لیپو بدون جراحی سلول‌های چربی ذخیره‌شده بین پوست و لایه‌های ماهیچه‌ای را تجزیه می‌کند و باعث کاهش آهسته و تدریجی چربی می‌شود. مزایای این روش زیبایی عبارتند از:

  • خطر استفاده از بیهوشی عمومی ندارد.
  • هیچ برش یا زخمی ایجاد نمی‌شود.
  • تقریباً هیچ عوارض جانبی ندارد.
  • یک روش کاهش چربی مؤثر است و نتایج طولانی‌مدتی را ارائه می‌دهد.
  • هزینه‌ی پایین‌تری از لیپو به روش جراحی دارد.

اختلالاتی که اغلب توسط لیپو بدون جراحی درمان می‌شوند، عبارتند از:

  • چربی در غبغب
  • شکم
  • ران
  • ترک‌های پوستی
  • سلولیت.

چندین روش لیپو غیرتهاجمی تأییدشده و مؤثر وجود دارد. محبوب‌ترین آنها عبارتند از:

  • کرایولیپولیز (کول اسکالپتینگ)
  • درمان‌های تزریقی
  • سونوگرافی
  • کاهش چربی با لیزر
  • درمان با نور قرمز.

در دکترتو با بهترین بهترین دکتر لیپوساکشن در تهران آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

روش جراحی کول اسکالپتینگ

کول اسکالپتینگ رایج‌ترین عمل بدون جراحی و غیرتهاجمی برای کاهش چربی است. با اینکه این روش نسبت به انواع تهاجمی لیپوساکشن، قدرت کمتری دارد اما بررسی‌های کول اسکالپتینگ نشان‌داده‌اند که این روش گاهی نتیجه بهتری دارد. کول اسکالپتینگ یک عمل بدون جراحی برای برداشتن چربی است که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا تأیید شد. این عمل را کرایولیپولیز هم می‌نامند و عملکرد اصلی آن انجماد چربی است.

سلول‌های چربی منجمدشده می‌میرند و چند هفته پس از عمل دفع می‌شوند. مطالعات نشان‌داده‌اند که کول اسکالپتینگ می‌تواند تا ۲۵% چربی را کاهش دهد که رقم بالایی برای یک روش غیرجراحی خیلی بالاست.

آیا کول اسکالپتینگ برای تمام قسمت های بدن مناسب است؟

این عمل معمولاً روی ران‌ها، شکم، کمر، چانه و قسمت پایینی پشت انجام می‌شود. این روش همچنین برای درمان سلولیت بازوها، باسن و پاها مؤثر است. نتایج کول اسکالپتینگ تنها پس از یک جلسه قابل‌مشاهده است. اما در برخی شرایط، زمانی که می‌خواهید یک قسمت بزرگ یا چندین قسمت کوچک از بدن را درمان کنید، برای گرفتن بهترین نتیجه نیاز است که این عمل را چندین بار تکرار کنید.

عوارض جانبی کول اسکالپتینگ بسیار جزئی هستند و ممکن است شامل این موارد باشند:

  • احساس درد یا سوزش که حدود ۲ هفته پس از این عمل ظاهر می‌شود.
  • احساس کشیدگی پوست در طول عمل
  • قرمزی، کبودی و ورم کوتاه‌مدت

نتایج کول اسکالپتینگ دائمی هستند. سلول‌های چربی جداشده، هیچ‌وقت دوباره رشد نمی‌کنند. اما اگر رژیم غذایی متعادل و ورزش را نادیده بگیرید، ممکن است حتی در نواحی درمان‌شده دوباره وزن اضافه کنید.

کاربردهای لیپوساکشن چیست؟ دلایل انجام لیپوساکشن

حتما از خود می‌پرسید که این روش زیبایی و شاید در مواقعی درمانی، چه کاربردهایی دارد. به طور پراکنده در معرفی انواع روش‌های لیپوساکشن و انواع متودهای لیپو، به شما کاربردهای این روش را توضیح دادیم. اما در ادامه به‌طور خلاصه و متمرکز درباره‌ی کاربردهای این روش صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید:

  • یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این روش زیبایی که از نام آن مشخص است، زیبایی و تناسب اندام است. البته که از لیپوساکشن برای زیبایی صورت هم استفاده می‌شود.
  • مردانی که مشکلات هورمونی دارند و به دلایلی پستان‌های آنها بزرگ شده‌است، می‌توانند از این روش برای بهبود ظاهر خود استفاده کنند.
  • از این روش برای درمان ورم غدد لنفاوی استفاده می‌شود.
  • کسانی که لیپیدما دارند می‌توانند برای درمان این مشکل از لیپوساکشن استفاده کنند.

لیپوساکشن به دلایل زیبایی یا پزشکی انجام می‌شود. متداول‌ترین مشکلی که باعث می‌شود افراد به فکر انجام لیپوساکشن بیفتند، تجمع چربی در یک قسمت خاص از بدن است. بنابراین معمولا به دلیل اصلی زیر است که لیپوساکشن صورت می‌گیرد:

اگر رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده‌اید و همچنان نمی‌دانید چگونه چربی قسمت‌های خاصی از بدن مثل باسن یا شکم را از دست دهید، لیپوساکشن می‌تواند راه‌حل مؤثری باشد.

سایر دلایل انجام لیپوساکشن

تنها دلیل انجام جراحی لیپوساکشن این نیست و برای موارد زیر هم کاربرد دارد:

  • کاهش تولید چربی
  • افزایش یا بهبود اعتمادبه‌نفس
  • تحریک رشد کلاژن
  • بهبود وضعیت سلامتی.

دلایل زیادی وجود دارد که به‌خاطر آنها افراد به لیپو روی می‌آورند اما رایج‌ترین دلیل، حذف چربی‌های سرسخت است. اکثر بیماران لیپوساکشن، صرفاً به‌خاطر کاهش چربی این روش را انتخاب می‌کنند. این جراحی کاهش چربی بسیار مؤثر است و تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید، این امکان را فراهم کرده‌اند که به روشی ایمن، غیرتهاجمی و تأثیرگذار، چربی‌های بدن را تقریباً در هر قسمتی از بدن حذف کنید.

لیپوساکشن یک روش کاهش وزن نیست و هیچ‌گاه نمی‌توان آن را جایگزین سبک زندگی سالم و ورزش کرد.

لیپوساکشن برای چه کسانی مناسب است؟

معیارهای خاصی وجود دارند که باید توسط کاندیدهای جراحی لیپو رعایت شوند. در اینجا برخی از سؤالات متداول در این زمینه پاسخ می‌دهیم از جمله: برای انجام لیپوساکشن باید چند سال داشته‌باشید یا اینکه چه کسی کاندید مناسبی برای لیپوساکشن است.

لیپوساکشن برای افراد سالمی با شاخص توده بدنی BMI بین ۱۹ تا ۲۷ مناسب است. این عمل معمولاً به افراد چاق توصیه نمی‌شود. شاید افراد دچار اضافه‌وزن کاندید مناسبی برای این جراحی باشند اما این افراد ابتدا باید توسط جراح پلاستیک معاینه شوند. یک کاندید مناسب برای لیپو کسی است که با وجود فعالیت جسمی و رژیم غذایی متعادل نمی‌تواند از شر چربی‌های انباشته‌شده در برخی نقاط بدنش خلاص شود.

کاندیدهای مناسب برای این عمل باید:

  • دارای BMI سالم بین ۱۹ تا ۲۷ باشند.
  • پوست سفت و انعطاف‌پذیری و میزان رضایت‌بخشی ماهیچه داشته‌باشند.
  • در وضعیت سلامتی مناسبی باشند.
  • سیگار نکشند.
  • انتظارات واقع‌بینانه‌ای از این عمل داشته‌باشند.

لیپوساکشن برای چه کسانی مناسبی نیست؟

مانند هر جراحی پلاستیک دیگری، لیپوساکشن هم برای برخی از افراد مناسب نیست. برخی از افراد به دلایلی برای این جراحی مناسب نیستند، در موارد زیر ممکن است جراحی لیپو گزینه‌ی مناسبی برای شما نباشد:

  • اگر شرایط سلامتی‌تان نگران‌کننده است. برای مثال افرادی که از آریتمی قلبی، خونریزی زیاد، اختلالات نقص ایمنی، لخته‌ی خون، آمبولی ریه یا اختلالات تشنجی مبتلا هستند. این افراد تا حد زیادی در معرض خطرات مربوط به لیپوساکشن قرار دارند.
  • اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید که خطر خونریزی را حین جراحی و بعد از آن افزایش می‌دهد. برخی از این داروها شامل آسپرین، داروهای ضد انعقاد و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند.
  • اگر داروهای خاصی را مصرف می‌کنید که متابولیسم لیدوکائین را مهار می‌کنند.
  • اگر انتظار دارید که لیپو وزنتان را کاهش دهد و مشکلات مربوط به وزن را حل کند.
  • اگر دچار چاقی مفرط هستید. چاقی یک بیماری مزمن است که نیازمند درمان دارویی است، نه جراحی پلاستیک.
  • اگر پوستتان به اندازه‌ی کافی انعطاف‌پذیر نیست. زیرا در این صورت ممکن است لیپوساکشن باعث ظهور چین‌وچروک شود. البته اگر مشکلی با این موضوع نداشته‌باشید، می‌توانید لیپو کنید.

اگر یک جراح پلاستیک شما را کاندیدای مناسبی برای لیپوساکشن نمی‌داند، باید بدانید که مطمئناً دلیل موجهی برای این ممنوعیت وجود دارد. بنابراین دنبال جراح پلاستیک دیگری نگردید. در عوض برای بهبود وضعیت بدنتان دنبال راه‌حل متفاوتی باشید.

از طرف دیگر می‌توانید عواملی که شما را به گزینه‌ی نامناسبی برای لیپوساکشن تبدیل می‌کنند را حذف کنید. برای مثال سیگار را ترک کنید، وزن کم کنید تا BMIتان را پایین بیاورید. سعی کنید برخی از مشکلات سلامتی که خطرات لیپو را افزایش می‌دهند را درمان کنید.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همین الان بهترین دکتر لیپوساکشن رو پیدا کن

لیپوساکشن چه مشکلاتی را نمی تواند درمان کند؟

لیپوساکشن یک روش مؤثر برای کاهش چشمگیر چربی‌های بدن است. بااین‌حال نمی‌تواند برخی از اختلالات را درمان کند؛ از جمله:

۱. افتادگی پوست

لیپوساکشن، چربی را بر می‌دارد نه پوست را، بنابراین در شرایطی که چربی زیادی از زیر پوست برداشته شود، ممکن است پوستتان شل شود. حذف پوست اضافی به جراحی‌های دیگری مانند لیفت بدن نیاز دارد.

۲. سلولیت

سلولیت مشکل ۸۰-۹۰% از زنان در سرتاسر جهان است و تقریباً همه به دنبال راهی برای رهایی از آن هستند. اما آیا لیپوساکشن برای ازبین‌بردن سلولیت مؤثر است؟ اساساً اثبات نشده که لیپوساکشن یک درمان مناسب برای سلولیت است. لیپوساکشن حتی ممکن است سلولیت و ترک‌های پوستی را عمیق‌تر کند. زیرا چربی را از بین می‌برد و پوست را شل، افتاده و غیرانعطاف‌پذیر می‌کند.

بااین‌حال ممکن است برخی از روش‌های مدرن لیپوساکشن، همچون ویزر لیپوساکشن (Vaser Liposuction)، در ترکیب با سایر عمل‌های زیبایی به طرز چشمگیری سلولیت را کاهش دهند. البته ما باید به‌خاطر بسپاریم که لیپو نمی‌تواند سلولیت را برطرف‌کند، بلکه در صورت استفاده‌ی صحیح، می‌تواند باعث شود که سلولیت کمتر نمایان باشد.

لیپوساکشن سلولیت را برطرف نمی کند.
لیپوساکشن نمی‌تواند سلولیت را برطرف کند بلکه در صورت استفاده‌ی صحیح، می‌تواند ظاهر سلولیت را بهتر کند.

۳. چاقی مفرط

چاقی مفرط یک بیماری مهلک است که با جراحی پلاستیک قابل‌درمان نیست. برای درمان این عارضه نیاز به انجام عمل‌های لاغری مثل بای پس معده، اسلیو معده، بالن معده و تغییر سبک زندگی دارید. لیپوساکشن تنها قسمت‌های خاصی از بدن را اصلاح می‌کند نه چاقی مفرط را.

افرادی که لیپوساکشن انجام می‌دهند باید سالم باشد و دارای شاخص توده وزنی یا BMI بین ۱۹ تا ۲۷ باشد. بیمارانی که BMI پایین‌تر یا بالاتر از این میزان دارند، ممکن است کاندید مناسبی برای انجام لیپوساکشن نباشند.

افراد مبتلا به چاقی مفرط می‌توانند از عمل‌های لاغری بای پس معده، اسلیو معده یا بالن معده استفاده کنند. البته عمل‌های لاغری دیگری هم وجود دارد که می‌توانید برای درمان چاقی مفرط از آن استفاده کنید. در عمل بای پس معده بخشی از معده و ابتدای روده کوچک برداشته می‌شود و شما در نتیجه کمتر‌شدن مقدار غذا لاغر می‌شوید.

در عمل اسلیو معده قسمتی از معده برش داده می‌شود و بخشی شبیه به یک موز باقی می‌ماند. در‌نتیجه عمل اسلیو معده کمتر گرسنه می‌شوید، کمتر غذا می‌خورید و در نتیجه لاغر می‌شوید. اما در عمل بالن معده تغییری در ساختار معده داده نمی‌شود. در عمل بالن معده یک بالن داخل معده قرار داده می‌شود که حجم معده را بسیار کوچک‌تر می‌کند.

در دکترتو با بهترین جراح پلاستیک آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۴. کاهش وزن

حداکثر مقدار چربی که می‌توان طی یک جراحی برداشت ۳ تا ۴ لیتر است. لیپوساکشن باعث کاهش وزن چشمگیری نمی‌شود و نباید به‌عنوان ابزاری برای کاهش وزن مورداستفاده قرار بگیرد. لیپوساکشن چربی را از قسمت‌های انتخاب‌شده‌ی بدن حذف می‌کند، درحالی‌که کاهش وزن باید در کل بدن صورت بگیرد.

۵. تناسب اندام

برای حفظ تناسب‌ اندام، باید به طور منظم ورزش کنید. لیپوساکشن می‌تواند به بدن شکل دهد اما عضله ایجاد نمی‌کند، بنابراین اگر بعد از عمل لیپو ورزش نکنید، ممکن است به نتایج مطلوبی دست پیدا نکنید.

۶. چربی احشایی

چربی احشایی شامل چربی انباشته‌شده زیر عضلات و اطراف اندام‌های بدن است. این در‌حالی‌است که لیپو تنها چربی‌های انباشته‌شده در بالای عضلات (بین عضلات و پوست) را از بین می‌برد.

۷. ترک پوستی

ترک‌های پوستی زخم‌هایی هستند که هنگام منقبض‌شدن یا کشیدگی پوست در اثر بارداری، افزایش یا کاهش وزن، یا رشد سریع ماهیچه‌ها روی پوست ظاهر می‌شوند. ترک پوستی یک مشکل پوستی است و با لیپوساکشن برطرف نمی‌شود.

لیپوساکشن درمان چاقی نیست.
لیپوساکشن راهی برای درمان چاقی یا کاهش وزن و سلولیت نیست.

مزایای لیپوساکشن چیست؟

مسیر بین تصمیم‌گیری برای ازبین‌بردن چربی‌های بدن با لیپو تا انجام‌دادن این روش، خیلی طولانی است و به بررسی دقیقی نیاز دارد. حقیقت این است که لیپوساکشن نه‌تنها برای سلامتی مفید است، بلکه فواید احساسی و جسمی هم دارد. فواید احساسی و جسمی لیپوساکشن برای سلامتی عبارتند از:

  • درمان مؤثر قسمت‌های مشکل‌ساز بدن
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • بهبود شکل کلی بدن و تناسب بین بخش‌های مختلف بدن
  • توقف تولید سلول‌های چربی در قسمت‌های خاص بدن
  • تحریک رشد کلاژن
  • بهبود وضعیت کلی سلامت
  • درمان اختلالاتی نظیر ژنیکوماستی یا سندرم لیپودیستروفی
  • درمان مشکلات مربوط به تعریق بیش‌از‌حد (خصوصاً در ناحیه‌ی ران یا زیر بغل)
  • نتایج دائمی (تا زمانی که بیماران سبک زندگی سالمی داشته‌باشند).
  • مزایای فردی (همچون بهبود زندگی اجتماعی).

لیپوساکشن چگونه انجام می شود؟ مراحل عمل لیپو

جراحی لیپوساکشن شامل حذف چربی از قسمت‌های خاصی از بدن است. بسته به نوع جراحی، انواع مختلفی از ابزار جانبی لیپوساکشن وجود دارند که امکان حذف مؤثر چربی را فراهم کرده‌اند. حقیقت جالب این است که سلول‌های چربی برداشته‌شده، هیچ‌گاه دوباره در ناحیه‌ی درمان‌شده رشد‌نمی‌کنند، بنابراین ازدست‌دادن سلول‌های چربی دائمی است. بااین‌حال، این به این معنا نیست که افرادی که این جراحی را انجام‌داده‌اند، دیگر هیچ‌وقت وزن اضافه نمی‌کنند.

زمانی‌که بیماران لیپو وزن اضافه می‌کنند، چربی بازمی‌گردد اما دیگر در نواحی درمان‌شده، جمع نمی‌شود. در این عمل محدودیت‌هایی در خصوص میزان چربی که می‌توان خارج کرد، وجود‌دارد. حداکثر میزان چربی که می‌توان خارج کرد ۴ لیتر است. گاهی اوقات این میزان از یک قسمت بدن گرفته می‌شود (برای مثال شکم) اما در سایر بیماران، این چربی از ۲ الی ۳ قسمت از بدن گرفته‌شود (برای مثال ران‌ها، باسن و کمر)، که این به بدن شخص بستگی دارد. اگر برای ایجاد نتیجه‌ی مطلوب، نیاز به حذف بیش از ۴ لیتر چربی نیاز باشد، می‌توان برای کاهش احتمال خطر، جراحی را ۲ بار یا بیشتر انجام داد.

سلسله‌مراتبی وجود دارند که در جراحی‌های لیپوساکشن باید دنبال شود. بسته به تکنیک لیپو، جراحی‌های خاص ممکن است با هم متفاوت باشند، بااین‌حال ۴ مرحله‌ وجود دارند که همیشه شاهد آنها هستیم. این مراحل عبارتند از:

۱. بیهوشی

امروزه، هم از بیهوشی عمومی و هم از بی‌حسی موضعی در جراحی‌های لیپوساکشن استفاده می‌شود. در بیهوشی عمومی بیمار باید ۱ شب را در بیمارستان بستری شود. اما بی‌حسی موضعی فقط قسمت تحت درمان را بی‌حس می‌کند، بیمار در طول عمل هوشیار می‌ماند اما هیچ دردی را احساس نمی‌کند. جراح پلاستیک در مورد تکنیک و نوع بیهوشی تصمیم می‌گیرد. نوع بیهوشی مورداستفاده معمولاً به‌سلامتی بیمار، میزان چربی اضافی، تعداد قسمت‌هایی که به درمان نیاز دارند و تکنیک لیپوساکشن بستگی دارد.

۲. برش ها

بعد از بیهوشی جراح برش‌های کوچکی ایجاد می‌کند که از طریق آنها، چربی برداشته می‌شود. این برش‌ها خیلی کوچک هستند، اندازه‌ی آنها بسته به قسمت تحت درمان بین ۰.۵ تا ۳.۵ سانتی‌متر است. جراح معمولاً قسمت‌هایی را برش می‌دهد که به‌سختی می‌توان آنها را دید.

۳. برداشتن بافت چربی

پس از ایجاد برش جراح با استفاده از کانولای مخصوص، برداشتن چربی را انجام می‌دهد. این لوله‌ی وکیوم باریک در لایه‌های عمیق چربی جاسازی می‌شود و به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند و سلول‌های چربی را جدا می‌کنند. هنگامی که سلول‌های چربی جدا شدند، جراح با یک سرنگ یا پمپ متصل به کانولا، آنها را خارج می‌کند.

در اینجا، نوع لیپوساکشن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ زیرا حذف چربی را می‌توان به روش‌های گوناگونی انجام داد. ممکن است جراح از سونوگرافی، لیزر، فرکانس رادیویی و غیره برای برداشتن سلول‌های چربی استفاده می‌کند.

۴. بستن برش ها

هنگامی‌که چربی برداشته می‌شود، جراح از بخیه برای بستن برش‌ها استفاده می‌کند. بخیه‌ها بسته به اندازه‌ی برش، قسمت تحت درمان و تکنیک لیپو می‌توانند قابل جذب یا غیرقابل‌جذب باشند. بخیه‌های غیرقابل‌جذب باید توسط پزشک یا پرستار، پس از ۷ تا ۱۰ روز برداشته‌شوند. گاهی اوقات لازم است که لوله‌ی درناژ زیر پوست قرار داده‌شود. لوله‌های درناژ با جمع‌آوری مایعات اضافی، خطر بروز عوارض جانبی و عفونت را به حداقل می‌رسانند. این لوله‌ها معمولاً بعد از چند روز برداشته می‌شوند.

زمانی‌که لیپو با سایر جراحی‌های پلاستیک ترکیب می‌شود، این مراحل ممکن است کمی متفاوت باشند. در این شرایط، زمان جراحی افزایش پیدا می‌کند و از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. اگر قصد انجام جراحی لیپو را دارید، جراح پلاستیک در جلسه‌ی مشاوره‌ی قبل از عمل، تمام مراحل جراحی را برای شما شرح خواهد‌داد.

لیپوساکشن و محل هایی که برداشت و حذف چربی انجام می شود
لیپوساکشن هم به دلایل زیبایی و هم پزشکی انجام می‌شود.

لیپو اسکالپچر (Liposculpture) همان لیپوساکشن است؟

خیر؛ گاهی لیپو اسکالپچر با لیپوساکشن اشتباه گرفته‌شود اما این عمل‌ها با همدیگر متفاوتند. لیپو اسکالپچر یک روش جراحی برای شکل‌دادن به بدن است که به عضلات شکل می‌دهد و فرم بدن را اصلاح می‌کند. هدف آن درمان ذخایر کوچک و جزئی چربی است که عامل اصلی تمایز آن با لیپوساکشن است (در لیپوساکشن قسمت‌های بزرگ بدن تحت درمان قرار می‌گیرند). لیپو اسکالپچر، چربی را از بین می‌برد اما قسمت‌های اطراف آن را هم حرکت می‌دهد تا به قسمت‌های موردنظر بدن شکل دهد و آنها را اصلاح کند. این روش در درمان قسمت‌هایی از بدن که نسبت به ورزش و رژیم غذایی جواب نمی‌دهند، مؤثر است.

این روش برای افراد سالم با BMI زیر ۳۰ مناسب است که پوست آنها نسبتاً سفت و انعطاف‌پذیری است. برای مثال افرادی که سیگار نمی‌کشند یا در معرض نور آفتاب قرار ندارند، می‌توانند کاندید مناسبی برای این عمل باشند. درحالی‌که برای افرادی با عضلات بسیار ضعیف یا پوست بیش‌از‌حد افتاده مناسب نیست. هزینه‌ی لیپو اسکالپچر معمولاً بالاتر از هزینه لیپوساکشن است زیرا چربی را حذف می‌کند و به طور هم‌زمان، به عضلات و بدن شکل می‌دهد.

لیپوساکشن پشت یکی از روش های زیبایی است.
لیپوساکشن کمر، شکم و باسن معمولاً با هم انجام می‌شود.

چگونه برای انجام لیپوساکشن آماده شویم؟

قبل از انجام لیپوساکشن، لازم است که آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم انجام شوند تا اگر برای انجام این فرایند، آمادگی دارید و مشکل سلامتی در بدن شما وجود ندارد، مشخص شود. همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید را باید به دکتر خود اطلاع دهید. در صورتیکه برخی از داروهای برای انجام این جراحی مشکل ایجاد کنند، مصرف آنها قطع خواهد شد. اما اگر این داروها مشکلی ایجاد نکنند، می‌توانید مصرف آنها را ادامه دهید. برای آگاهی بیشتر از این فرایند و آمادگی‌های لازم برای انجام این فرایند، می‌توانید از مشاوره تفلنی جراحی پلاستیک کمک بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن

مراقبت‌های بعد از لیپوساکشن بسته به مقیاس و نوع جراحی، می‌توانند متفاوت باشد. زمانی که لیپو با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بیماران همان روز می‌توانند به خانه برگردند، درحالی‌که بیهوشی عمومی به یک شب بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد. به‌هرحال، بیماران باید بعد از عمل در خصوص نحوه‌ی برگشت از بیمارستان تصمیم بگیرند زیرا رانندگی پس از استفاده از مواد بی‌حسی یا بیهوشی، توصیه نمی‌شود.

میانگین زمان ریکاوری لیپوساکشن ۶ هفته است البته برخی از بیماران به زمان بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر، خیلی زودتر از این زمان بهبود پیدا می‌کنند.

روز ۱ تا ۳

به بیماران گن و بانداژهای الاستیکی داده‌می‌شود که باید دور نواحی تحت درمان پیچیده شوند. بانداژها تورم و کبودی را کاهش می‌دهند درحالی‌که گن، به محلی که جراحی روی آن انجام‌شده شکل می‌دهد. گاهی اوقات جراح تصمیم می‌گیرد که از درن جراحی استفاده کند که باعث تسریع بهبود و کاهش خطر بروز عفونت می‌شود. این درد نگران‌کننده‌ترین درد در این مرحله از ریکاوری پس از لیپوساکشن است. بااین‌حال به لطف داروهای تجویز شده، درد قابل‌تحمل است. بیماران باید از فعالیت‌های خسته‌کننده اجتناب کنند. حرکات بدن آنها هم به دلیل پوشیدن گن محدود می‌شوند، بنابراین اگر فرزند کوچک دارید، توصیه می‌شود در این مرحله از کسی کمک بخواهید.

روز ۴ تا ۱۴

در این مرحله درد بیمار روزبه‌روز کاهش می‌یابد. معمولاً بیماران این مدت را در خانه سپری می‌کنند و همچنان از لباس‌های فشرده‌سازی استفاده می‌کنند، اما در پایان این مرحله اکثر بیماران آماده‌ی بازگشت به محل کار و ازسرگیری فعالیت‌های عادی خود هستند.

هفته ۳ تا ۵

در این مرحله بیماران معمولاً هیچ دردی را احساس نمی‌کنند، تنها کمی کبودی و ورم مشاهده می‌شود که طبیعی است. در این مرحله تا حدی نتایج لیپوساکشن را می‌بینید اما باید به‌خاطر داشته‌باشید که این نتیجه‌ی نهایی نیست زیرا ورم و کبودی هنوز برطرف نشده‌است. می‌توانید فعالیت‌های جسمی و تمرینات خود را آغاز کنید البته قبل از این کار حتماً با بهترین دکتر لیپوساکشن در تهران خود مشورت کنید.

از هفته ۶

در این مرحله ورم و کبودی جزئی است یا در برخی از بیماران کاملاً ناپدید می‌شود. بیماران دیگر نیازی به استفاده از گن نخواهند‌داشت. در این مرحله، اثرات نهایی لیپوساکشن قابل‌مشاهده هستند.

رژیم غذایی بعد از عمل لیپوساکشن

با وجود اینکه لیپوساکشن و لیپوماتیک از روش‌های دائمی هستند، اما داشتن یک تغذیه‌ی مناسب می‌تواند در حفظ و دوام آنها موثر باشد. زیرا ممکن است که مجددا با ذخیره‌ی چربی، فرد باز هم به حالت قبل برگردد. برای داشتن یک رژیم تغذیه‌ای مناسب لازم نیست که حتما برخی از مواد غذایی را حذف کنید و کم بخورید، بلکه شرط حفظ آن این است که رژیم سالمی داشته‌باشید. این نکات را بعد از انجام جراحی لیپوساکشن رعایت کنید:

  • آب زیاد بخورید. خوردن آب هم در دفع مواد سمی و هم در کاهش گرسنگی نقش دارد.
  • کربوهیدراتی مانند جو سبوس‌دار، برنج سبوس‌دار، نان و ماکارونی‌های سبوس‌دار مصرف کنید تا بدن شما انرژی داشته‌باشد.
  • از غذاهای فیبردار زیاد استفاده کنید. مصرف میوه و سبزی خود را افزایش دهید تا شکم شما بیشتر و سریع‌تر پر شود و از طرفی جذب این مواد غذایی کاهش پیدا کند.
  • پروتئین زیادی مصرف کنید تا ماهیچه‌های شما بهبود پیدا کنند و از طرفی کالری آن ناچیز است.
  • ویتامین‌ها را فراموش نکنید. اگر غذای خود را کاهش داده‌اید تا کاهش وزن پیدا کنید، سعی کنید ویتامین بیشتری مصرف کنید.

برای تسریع روند بهبودی بعد از لیپوساکشن چه کاری میتوانید انجام دهید؟

برخی از نکاتی که به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند، عبارتند از:

  • تغذیه‌ی مناسب و دریافت مواد مغذی کافی
  • نوشیدن آب کافی (حداقل ۲ لیتر)
  • استراحت و ریلکس کردن، داشتن خواب کافی
  • فعال ماندن، اگرچه باید از انجام تمرینات ورزشی اجتناب کنید اما پیاده‌روی توصیه می‌شود.
  • مشارکت و کمک خانواده یا دوستان

در مدت ریکاوری با جراح پلاستیک در تماس باشید در صورت مشاهده‌ی هر علائم نگران‌کننده، بهتر است به‌جای این که آن را نادیده بگیرید یا در اینترنت دنبال راه‌حل بگردید، مشکل را با جراح پلاستیک در میان بگذارید.

گن لیپوماتیک
تا ۳ ماه بعد از لیپوماتیک باید گن مخصوص بپوشید.

چطور نتیجه لیپوساکشن را حفظ کنیم؟

وقتی دستورالعمل‌های بعد از عمل را دنبال می‌کنید و تغییرات زیر را در سبک زندگی‌تان اعمال کنید، می‌توانید مطمئن باشید که نتیجه لیپوساکشن دائمی است:

  • یک رژیم غذایی سالم داشته‌باشید: اگر BMI شما در حد نرمال است، نیازی به رژیم گرفتن ندارید. فقط باید مواد غذایی سالم را انتخاب کنید. رژیم غذایی‌تان باید شامل سبزی‌ها و میوه‌ها، گوشت‌های سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.

البته این که هرازگاهی شیرینی، تنقلات یا فست‌فود مصرف کنید کاملاً قابل‌قبول است. اما نباید به یک عادت روزانه برای شما تبدیل شود. هنگامی که می‌خواهید کمی وزن از دست دهید، بهتر است از مشاوره تلفنی دکتر تغذیه استفاده کنید.

  • روزانه حداقل ۲ لیتر آب بنوشید: نوشیدن آب کافی تأثیر زیادی در تناسب‌اندام و حفظ وزن متناسب دارد.
  • وعده‌های غذایی‌تان را کوچکتر اما دفعات آن را بیشتر کنید: به‌جای ۲-۳ وعده‌ی غذایی بزرگ، ۴-۵ وعده‌ی غذایی کوچک مصرف کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید: انجام فعالیت‌های جسمی، درست بعد از عمل توصیه می‌شود. بیماران می‌توانند با پیاده‌روی آغاز کنند و پس از ۲-۳ هفته، تمرینات منظم را به برنامه‌ی خود بیفزایند. انجام تمرینات هوازی و مقاومتی بسیارمهم است.
  • سبک زندگی سالمی داشته‌باشید: ورزش و تمرین منظم از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. نکات ریزی وجود دارد که رعایت آن در طول روز به حفظ نتیجه لیپوساکشن کمک می‌کند. برای مثال از نشستن به مدت طولانی بپرهیزید و پیاده‌روی کوتاه داشته‌باشید. وقتی با تلفن صحبت می‌کنید راه بروید، به‌جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید و تمرینات کوتاه و آسانی داشته‌باشید. همچنین زمانی را بیرون از خانه به همراه فرزندان و دوستانتان بگذرانید.
  • از استرس دوری کنید: استرس یک عامل افزایش وزن است. استرس سطح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد که ما را وادار می‌کنند تا به سمت مصرف غذاهای ناسالم و شیرینی‌ها برویم.
مزایای لیپوساکشن بسیار است و معایبی هم دارد.
تغذیه مناسب و ورزش‌کردن پس از لیپو بسیار حائز اهمیت استلیپوساکشن یک عمل بسیار ایمن است و احتمال بروز خطر در آن، بسیار جزئی است.

عوارض لیپوساکشن یا خطرات لیپوساکشن چیست؟

در این عمل هم مانند هر عمل جراحی دیگری احتمال بروز برخی خطرات و عوارض جانبی وجود دارد. به‌طورکلی، خطرات لیپوساکشن خیلی کم هستند، اما بهتر است از آنها آگاه باشید. خطرات احتمالی لیپو عبارتند از:

  • تجمع مایعات: گاهی ممکن است کیسه‌هایی از مایعات در زیر پوست تشکیل شوند که باید تخلیه شوند. اگر از یک گن مناسب استفاده کنید، احتمال تجمع مایعات را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.
  • تغییر در احساس پوست یا بی‌حسی در محل درمان‌شده (این حالت می‌تواند موقت یا دائمی باشد).
  • تحریک عصبی (معمولاً موقتی است)
  • بی‌نظمی و عدم تقارن در فرم بدن: این حالت زمانی رخ می‌دهد که چربی به صورت ناهموار برداشته می‌شود یا پوست انعطاف‌پذیری کافی را ندارد.
  • عفونت: احتمال بروز عفونت خیلی پایین است اما اگر عفونت رخ دهد می‌تواند واقعاً جدی باشد.
  • آسیب‌دیدن اندام‌های داخلی: زمانی که کانولا خیلی عمیق وارد پوست می‌شود، ممکن است به اندام‌های داخلی آسیب بزند. این اتفاق خیلی به‌ندرت رخ می‌دهد. با انتخاب یک جراح پلاستیک مجرب می‌توانید از این مورد جلوگیری کنید.
  • مسمومیت با لیدوکائین: مسمومیت با لیدوکائین می‌تواند به سیستم عصبی یا قلب آسیب بزند.
  • آمبولی چربی: این یک فوریت پزشکی است و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های چربی جدا‌شده، در رگ‌های خونی به دام می‌افتند و در ریه‌ها تجمع پیدا می‌کنند یا به سمت مغز حرکت می‌کنند.
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات کلیوی
  • خطرات عمومی مربوط به بیهوشی
  • تورم و کبودی ناشی از لیپوساکشن
  • سلولیت

ورم بعد از عمل لیپوساکشن

بعد از انجام لیپوساکشن ممکن است که ورم ایجاد شود. این حالت به دلیل تجمع مایعات در بدن است. گاهی نیز ممکن است که فرد به لیدوکائین حساسیت نشان‌دهد که این حالت هم می‌تواند ورم ایجاد کند.

مایعات در کیسه‌هایی در زیر پوست تجمع پیدا می‌کنند. این حالت ممکن است ایجاد ترس و وحشت در بیمار بکند و یا از زیبایی بکاهد. این کیسه‌ها باید تخلیه شوند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند ایجاد کیسه‌های مایع را کم کند، استفاده از گن است. زمانی که گن را محکم می‌بندید و در محلی که لیپوساکشن کرده‌اید قرار می‌دهید، می‌تواند از ایجاد ورم جلوگیری کند و نتیجه لیپوساکشن بهتر دیده خواهدشد.

ممکن است به نظر برسد که این عمل عوارض جانبی زیادی دارد اما اکثر آنها جدی نیستند. عوارض جانبی جدی به‌ندرت رخ می‌دهند. جراح پلاستیک قبل از جراحی، شما را از تمام خطرات احتمالی آگاه کند. به این خاطر انتخاب کلینیک معتبر و جراح پلاستیک مجرب، به طور قابل‌توجهی خطرات لیپوساکشن را کاهش می‌دهند.

افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند و چربی زیادی دارند، می‌توانند کاندید لیپو باشند.

مراقبت  بعد لیپو باید انجام شود.
انجام مراقبت‌های پس از لیپو از اهمیت بسزایی در حفظ نتایج آن دارد.

هزینه عمل لیپوساکشن چقدر است؟

این سؤال از آن دسته سؤال‌هایی است که پاسخ به آن کمی مشکل است. قیمت لیپوساکشن به قسمتی از بدن که می‌خواهید لیپو بکنید، نوع روش لیپو، کلینیک، شهر، جراح و غیره بستگی دارد. برای مثال قیمت لیپوساکشن شکم و پهلو در تهران در سال ۱۴۰۲ از حدود ۸ میلیون تومان شروع می‌شود. برای دریافت قیمت دقیق بهتر است با جراح پلاستیک مشورت کنید.

هزینه لیپوساکشن در سال ۱۴۰۲ در جدول زیر آمده‌است:

لیپوساکشن بخش‌های مختلف بدنقیمت آنها در سال ۱۴۰۲
شکم و پهلوبین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان
بازوبین ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان
رانبین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان
غبغببین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان
لیپوساکشن بخش‌های مختلف بدن و قیمت آنها در سال ۱۴۰۲

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لیپوساکشن یک روش برای تصحیح فرم بدن و حذف چربی‌های مقاوم بدن است، نه یک روش کاهش وزن. این عمل برای افراد سالم با BM1 بین ۱۹ تا ۲۷ که بعد از رژیم غذایی و ورزش نتوانسته‌اند از برخی چربی‌های بدنشان خلاص‌شوند، مناسب است.

بیماران نقش مهمی در ایمنی و اثربخشی لیپوساکشن دارد. بنابراین به‌خوبی برای این عمل آماده شوید و در خصوص جراحی و مراقبت‌های پس از آن، آگاهی کاملی داشته‌باشید. لیپوساکشن برای همه‌ی افراد گزینه‌ی مناسبی نیست.

اگر پس از انجام این عمل متوجه علائم یا مشکلات نگران‌کننده‌ای شدید، باید فورا با جراح پلاستیک مشورت کنید. در صورت اقدام فوری بیشتر عوارض جانبی قابل‌درمانند. پس باید در طول دوران ریکاوری به طور مداوم با متخصص تغذیه و جراح پلاستیک‌تان در تماس باشید. همچنین می‌توانید از لینک‌های زیر برای مشاوره تلفنی استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بله؛ لیپوساکشن یک عمل جراحی است بنابراین کمی درد را انتظار داشته‌باشید. اما در طول جراحی بیمار هیچ دردی را احساس نمی‌کند. پس از جراحی لیپوساکشن زمانی که بیهوشی برطرف شد، بیمار کمی درد را احساس خواهد‌کرد. میزان درد متفاوت است و به وسعت جراحی بستگی دارد.
به‌طورکلی، بیشترین درد در روز دوم الی چهارم ظاهر می‌شود و سپس تسکین پیدا می‌کند؛ اما نگران نباشید جراح برای شما مسکن تجویز می‌کند. دردی که در دوران ریکاوری حس می‌کنید، ممکن است مشابه درد شدید عضلانی باشد اما موقتی است. بهبود کامل لیپوساکشن چند هفته طول می‌کشد و در این مدت ممکن است بیماران کمی دردی داشته‌باشند که کاملاً طبیعی است، اما با گذر زمان شدت درد کاهش پیدا می‌کند.

بله؛ نتایج لیپوساکشن دائمی هستند و سلول‌های چربی حذف شده هیچ‌وقت دوباره در محل درمان شده رشد نمی‌کنند. بااین‌حال، لیپوساکشن نمی‌تواند مانع از افزایش وزن شود. اگر بیماران لیپو یک رژیم متعادل را دنبال نکنند می‌توانند در آینده وزن اضافه کنند.
اگر بیمار بعد از عمل تنها کمی وزن اضافه کند، جایی برای نگرانی وجود ندارد و در فرم و شکل بدن تغییری ایجاد نمی‌شود. این اتفاق زمانی مشکل‌ساز می‌شود که وزن اضافه شده، بیشتر از ۱۰% وزن بیمار باشد. در این شرایط سلول‌های چربی جدیدی ظاهر می‌شوند (این سلول‌ها در ناحیه‌ی درمان شده هم ظاهر می‌شوند اما به مقدار کمتر).

استفاده از گن بعد از لیپوساکشن، یک جزء ضروری برای ریکاوری و مراقبت‌های بعد از لیپوساکشن است. نقش گن که بعد از لیپو استفاده می‌شود، شامل این موارد است:
کاهش ورم، افزایش راحتی در طول روزهای اول پس از جراحی، جلوگیری از تجمع ناهموار مایعات تولید شده، کاهش کبودی، بهبود زخم، فرم دهی به نواحی تحت درمان، بهبود نتایج نهایی
اوایل جراحی باید تمام مدت از گن استفاده کنید اما پس از مدتی، جراح توصیه می‌کند که فقط شب‌ها از گن استفاده کنید. به‌طورکلی بیمار باید چندین هفته از گن استفاده کند. اندازه گن خیلی مهم است؛ اگر خیلی گشاد باشد، مؤثر نخواهد بود و اگر خیلی تنگ باشد باعث تشکیل سروما و ناهنجاری در ناحیه‌ی تحت درمان می‌شود.
در بازار انواع مختلفی از این محصول با سایزهای مختلفی وجود دارد. جراح پلاستیک یا پرستار در این زمینه شما را راهنمایی خواهند‌کرد.

اسکارهای لیپوساکشن در مقایسه با سایر انواع جراحی، کوچک هستند بنابراین معمولاً مشکل‌ساز نمی‌شوند. بااین‌حال نباید از این جنبه غافل شد. این اسکارها تا حد زیادی به تکنیک‌های لیپوساکشن، پیش‌زمینه‌ی فردی، ژنتیک و رنگدانه‌ی پوست بستگی دارد (زخم‌ها در قسمت‌های تیره‌تر پوست، مشهودترند). مشکل اصلی ایجاد اسکار پس از لیپوساکشن، تغییر رنگ (دیسکرومیا) است.
به‌طورکلی جراح و بیمار نقش مهمی در بهبود محل جراحی و اسکارها دارد. اولاً، جراح متخصص و مجرب می‌تواند تاحدامکان برش‌های بسیار کوچکی را در قسمت‌هایی ایجاد کند که به‌سختی قابل‌مشاهده‌اند. دوماً، بیمار باید از محل جراحی به‌خوبی مراقبت کند. به‌ندرت بعد از لیپوساکشن جای زخم برش‌ها می‌ماند. برای بهترشدن جای زخم می‌توانید از پمادهای مخصوص استفاده کنید و با یک متخصص زیبایی مشورت کنید.

بله؛ اگر سبک زندگی سالم و فعال و وضعیت پوستی مناسبی دارید اما به دلایلی، در برخی نقاط بدن چربی‌های مقاومی دارید، لیپوساکشن نتایج عالی برای شما خواهد داشت. لیپوساکشن همچنین فرم قسمت‌هایی از بدن همچون کمر، شکم، ران، بازوها، صورت و باسن را بهبود می‌بخشد.
مقدار حذف چربی بسیار شخصی است و جراح در مورد میزان چربی حذفی تصمیم می‌گیرد. گاهی این چربی کمتر از ۱ لیتر است اما گاهی حتی تا ۴ لیتر هم می‌رسد. در هر دو صورت هم نتایج مشهودند و ممکن است به‌طورکلی ظاهر فرد را تغییر دهند.
قبل از جراحی انتظارات خود را به جراح پلاستیک بگویید. مهم‌ترین مسئله این است که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از عمل جراحی و نتایج آن داشته‌باشید. جراح در جلسات مشاوره قبل از عمل این موضوع را برای شما شفاف می‌کند و تصویری کلی از نتیجه عمل به شما خواهد‌داد.

این سؤال قبل از عمل لیپوساکشن حتماً به ذهن ما خطور می‌کند. به‌طورکلی لیپوساکشن یک عمل بسیار ایمن است و احتمال بروز خطر در آن، بسیار جزئی است. هنگامی که توسط یک جراح پلاستیک مجرب و متخصص انجام شود. هنگامی که در یک کلینیک با استاندارد بالا انجام شود که تمام مقررات ایمنی را رعایت می‌کند. هنگامی که بیمار برای لیپوساکشن به‌خوبی آماده می‌شود و در طول ریکاوری، دستورالعمل‌های جراح را دنبال کند.

برای آگاهی از قیمت لیپوساکشن در بخش‌های مختلف بدن باید از مرکزی که می‌خواهید این عمل را در آنجا انجام دهید، بپرسید. برای کسب اطلاعات می‌توانید در سایت نوبتی دهی آنلاین دکترتو، از جراح پلاستیک خوبی که این کار را انجام می‌دهد نوبت بگیرید و درباره همه‌ چیز اطلاعات کسب کنید و مشاوره دریافت کنید.

لیپوساکشن و امبولی؛ یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در جراحی لیپوساکشن برای بیمار رخ دهد، آمبولی چربی است. هنگامی که آمبولی چربی در فرد رخ دهد، چربی در رگ‌های خونی شروع به حرکت می‌کند. معمولا آمبولی چربی در بعد از جراحی رخ می‌دهد اما از نوع خفیف آن. اگر آمبولی چربی خفیف باشد، مورد چندان خطرناک نیست و با سبک زندگی مناسب و رعایت نکات بعد از جراحی، آمبولی به خودی خود برطرف می‌شود و مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد‌شد.
اما در مواردی که آمبولی جدی و بزرگ است، ممکن است که باعث مرگ شود و بسیار تهدید کننده‌ی حیات است. این حالت در بیشتر موارد برای کسانی اتفاق می‌افتد که نکات بهداشتی و سلامتی را رعایت نمی‌کنند.

گاهی کانتور بدن به خوبی حفظ نمی‌شود و برخی نقاطی که لیپوساکشن در آنها انجام شده‌است، نسبت به نقاط دیگر بیشتر برجسته می‌شود. این حالت می‌تواند بسیار نازیبا باشد و در مراجعه کننده باعث کاهش اعتماد به نفس شود. همچنین گاهی ممکن است که در برخی نقاط پاکت آب و تجمع مایع دیده‌شود که همین مسئله نیز به ناهمواری سطحی که لیپوساکش در آن انجام شده است و ورم، می‌انجامد.

هر دو روش تقریبا مشابه هستند اما یک تفاوت اصلی در آنها وجود دارد. هر دو روش در برداشت و حذف چربی‌های اضافی موثر هستند اما در روش لیپوماتیک یک کمپرسور هوا وجود دارد که باعث ارتعاش و لرزش می‌شود. در لیپوساکشن این دستگاه وجود ندارد.

ممکن است که خطرناک باشد و باعث آمبولی چربی شدید شود. در موارد دیگر معمولا خطر جدی ندارد و یک جراحی زیبایی بی‌خطر یا کم‌خطر محسوب می‌شود. نکته‌ی مهمی که در جراحی لیپوساکشن وجود دارد، مراجعه به یک جراح حرفه‌ای و رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل لیپوساکشن است. حتی در صورت نیاز به انجام عمل پروتزگذاری، می‌توان روش BBL (لیپوساکشن و تزریق چربی) را با عمل پروتز باسن ترکیب کرد.

لیپوساکشن یک جراحی است و تنها باید توسط پزشک انجام شود. متخصص جراح عمومی این کار را انجام می‌دهد. همچنین جراح پلاستیک هم که فوق تخصص دارد، می‌تواند لیپوساکشن را انجام دهد. از آنجایی که این جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است عوارضی داشته‌باشد،‌ حتما برای انجام آن به متخصص مراجعه کنید و ظاهر و سلامت خود را به خطر نیندازید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن