لیپوماتیک چیست و چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لیپوماتیک روشی برای برداشتن چربی های موضعی است که برای اصلاح خطوط بدن انجام می‌شود. در لیپوماتیک خبری از خون‌ریزی، جای زخم و درد نیست و دوره نقاهت و بهبودی آن نسبت به لیپوساکشن کوتاه‌تر است. بعد از لیپوماتیک تا سه ماه باید گن مخصوص بپوشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
لیپوماتیک

لیپوماتیک نوعی عمل جراحی زیبایی برای تخلیه چربی موضعی اضافی بدن است. لیپوماتیک یا پیکرتراشی لیپو را می‌توان در کلینیک معتبر به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام داد. در مقایسه با لیپوساکشن، لیپوماتیک عمل جراحی کم‌خطرتری است که در یک جلسه حجم زیادی از چربی اضافی را از بدن خارج می‌کند، به‌ علاوه اینکه درد و عوارض کمتری هم نسبت به لیپوساکشن دارد. لیپوماتیک بهتر است یا لیپوساکشن؟ لیپوماتیک برای چه کسانی مناسب است؟ چه کسانی نمی‌توانند لیپوماتیک انجام دهند؟ و سؤالات دیگری که ممکن است در این رابطه داشته باشید را در این مطلب با هم بررسی خواهیم کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با لیپوماتیک و مزایا و عوارض آن آشنا شوید. توصیه ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه و معاینه حضوری از متخصص زیبایی و جراح پلاستیک دکترتو، در مورد این روش زیبایی باخبر شوید.

لیپوماتیک چیست؟

به نقل از «medipars» واژه لیپوماتیک (lipomatic) یعنی کاهش وزن و تغییر شکل نواحی خاصی از بدن با دفع چربی اضافی یا هدایت کردن چربی‌های اضافی به نواحی مدنظر. معمولاً لیپوماتیک بدون بی‌حسی انجام می‌شود. چربی‌ها با حرکات ارتعاشی (لرزشی) از بافت‌ها جدا شده و بدون درد و خون‌ریزی از بدن دفع می‌شوند. هدف این جراحی، تغییر اندازه و شکل بدن است که میزان زیادی از چربی را طی یک جلسه از بدن دفع می‌کند و حدود ۳ تا ۷ روز هم بهبودی و نقاهت آن طول می‌کشد. در طول عمل لیپوماتیک، بیمار شل شدن پوست و از بین رفتن سلولیت‌ها را احساس نمی‌کند، به ‌علاوه اینکه این روش باعث تقویت بدن هم می‌شود. نکته مهم اینجاست که زمان زیادی طول می‌کشد تا کاهش سایز اتفاق بیفتد.

معمولاً برای اینکه نتیجه بهتر و طبیعی‌تری حاصل شود، لیپوماتیک را همزمان با روش‌های دیگری مثل لیفت بدن، ماموپلاستی بالاتنه، ابدومینوپلاستی (abdominoplasty) یا جراحی‌های پلاستیک انجام می‌دهند. لیپوماتیک صرفاً مختص خانم‌ها نیست و آقایان هم می‌توانند این کار را انجام دهند. این روش، یک روش درمانی برای چاقی محسوب نمی‌شود، بلکه نوعی روش پیکرتراشی است که صرفاً هدفش اصلاح خطوط بدن و کاهش وزن است. برای کاهش وزن و درمان چاقی باید سراغ انواع عمل لاغری بروید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن چیست؟

بدون تردید، عمل جراحی لیپوماتیک ریسک کمتری نسبت به عمل جراحی لیپوساکشن دارد. در لیپوماتیک خبری از خون‌ریزی، جای زخم و درد نیست و دوره نقاهت و بهبودی آن نسبت به لیپوساکشن کوتاه‌تر است. در ادامه تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن را آورده‌ایم:

  1. لیپوساکشن برای دفع نواحی کلی‌تر و بزرگ‌تر چربی توصیه می‌شود، در حالی که پیکرتراشی لیپوماتیک برای دفع نواحی چربی کوچک‌تر و مشخص‌تر به‌ کار می‌رود.
  2. لیپوساکشن برای کانتورینگ و لاغری بدن استفاده می‌شود، اما پیکرتراشی لیپوسکوپ (liposcope) یا همان عمل لیپوماتیک برای شکل دادن به بدن و عضلات به‌ کار می‌رود.
  3. لیپوماتیک بدون بی‌حسی و صرفاً با مسکن انجام می‌شود، اما لیپوساکشن با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  4. لیپوساکشن بهترین گزینه برای کاهش وزن است که این مورد در رابطه با پیکرتراشی لیپوماتیک صدق نمی‌کند.

لیپوساکشن برای نواحی بزرگ‌تر و دارای چربی بیشتر استفاده می‌شود و با بی‌حسی و با هدف لاغری بدن انجام می‌شود؛ در حالی‌که لیپوماتیک برای شکل دادن به بدن در نواحی کوچک‌تر و بدون بی‌حسی انجام می‌شود.

اینفوگرافی تفاوت ایپوماتیک و لپوساکشن
اینفوگرافی تفاوت ایپوماتیک و لپوساکشن

لیپوماتیک برای کدام قسمت های بدن استفاده می شود؟

با این روش می‌توانید در هر جلسه ۳ تا ۴ کیلو از شر چربی‌های بدن راحت شوید. لیپوماتیک را می‌توان برای قسمت‌های فوقانی بازو، چربی‌های سینه، شکم، باسن، پهلوها، پاها، ران، چانه و غبغب و گردن استفاده کرد.

۱. لیپوماتیک شکم و پهلو

این روش نوعی پیکرتراشی لیپوساکشن است که درد و عوارض به ‌مراتب کمتری دارد. هدف لیپوماتیک از بین بردن بافت چربی اضافی زیر پوست و لاغر شدن بدن است که برای قسمت‌های مختلف به ‌کار می‌رود. در لیپوماتیک شکم و پهلو، چربی انباشته‌شده زیر این اندام‌ها به ‌شکل محلول چربی با استفاده از دستگاه لیپوماتیک برداشته می‌شود. سپس این محلول چربی را می‌توان به سایر اندام‌های بدن مثل باسن تزریق کرد.

افرادی که با رژیم وزن کم کرده‌اند، اما هنوز سایه چربی‌های شکم و پهلو دست از سرشان برنمی‌دارد می‌توانند با جراحی لیپوماتیک شکم و پهلو از شر این چربی‌های نافرم راحت شوند. معمولاً برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست شکم و پهلوها بعد از کشیدن چربی‌ها می‌توان عمل لیفتینگ پوست را انجام داد. افراد واجد شرایط برای لیپوماتیک شکم و پهلو شامل این موارد می‌شوند:

  • افرادی که از چاقی موضعی رنج می‌برند.
  • افراد سالم که بیماری زمینه‌ای ندارند.
  • افرادی که با رژیم غذایی و ورزش نتوانستند چاقی موضعی‌شان را برطرف کنند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی‌شان کمتر از ۳۰ است.
لیپوماتیک شکم و پهلو
لیپوماتیک راه خوبی برای کسانی است که با وجود ورزش و رژیم از شر چربی شکم خلاص نمی‌شوند.

۲. لیپوماتیک ران

تجمع چربی و چاقی در ناحیه ران از مشکلات رایج سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک است که ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند. در مواردی هم ممکن است باعث مشکلات در راه رفتن شود. عمل لیپوماتیک ران از روش‌های جراحی ساده و مؤثر برای حذف چربی‌های موضعی قسمت ران محسوب می‌شود. برای انجام لیپوماتیک ران، جراح چهار ناحیه خارجی، داخلی، قدامی و خلفی ران را معاینه می‌کند. اگر علت تجمع چربی ران مشکلات آناتومیک یا افزایش حجم عضله باشد، این عمل کمکی نمی‌کند. کسی که می‌خواهد پیکرتراشی ران انجام دهد باید از سلامت عمومی برخوردار باشد، رژیم غذایی و ورزش تأثیری در کاهش چربی‌ها نداشتند، شاخص توده بدنی‌اش در بازه قابل قبولی قرار بگیرد، و به‌ علاوه اینکه اضافه وزن غیرطبیعی هم نداشته باشد.

۳. لیپوماتیک بازو

پیکرتراشی بازو باعث از بین رفتن چربی‌های انباشته‌شده در قسمت بازوها شده و شل شدگی بازو را برطرف می‌کند به ‌علاوه اینکه بازوها را لاغر هم می‌کند. چربی‌های بازو مقاوم‌ترین چربی‌های بدن هستند که به ‌این راحتی نمی‌توان از دستشان خلاص شد و معمولاً مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا با ورزش و رژیم غذایی بتوان این مشکل تناسب اندامی را برطرف کرد، اما لیپوماتیک بازو با دوره بهبودی سریع در کمترین زمان، بهترین نتیجه را به ‌همراه دارد. برای انجام پیکرتراشی بازو، برش کوچکی در قسمت زیرین بازو زده می‌شود و چربی‌ها را خارج می‌کنند. لیپوماتیک بازو بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

۴. لیپوماتیک ساق پا

کمتر کسی است که دوست نداشته باشد پاهای تراشیده و زیبا بدون چربی اضافی داشته باشد. اگر ورزش و رژیم غذایی روی شما تأثیری نداشته، یا به‌ دلیل نداشتن تحرک کافی متوجه چاقی ساق پا و تجمع چربی در این ناحیه شدید، لیپوماتیک ساق پا گزینه خوبی است. در این روش، لوله فلزی باریکی وارد پوست می‌شوند و اتصال سلول‌های چربی زیر پوست را می‌شکند و چربی‌ها را بیرون می‌کشد.

 پیکرتراشی ساق پا روشی است که آسیبی به بدن نمی‌رساند و باعث شل شدن پوست ساق پا هم نمی‌شود. لیپوماتیک ساق پا هم بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. مثل هر عمل دیگری ممکن است عوارضی مثل تورم و کبودی داشته باشد که طی چند روز برطرف می‌شوند. به‌ علاوه اینکه دوره نقاهت لیپوماتیک ساق پا کوتاه است.

توصیه ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه و معاینه حضوری از متخصص و دکتر پوست و مو و زیبایی دکترتو، از نحوه و یا نیاز به این روش باخبر شوید.

آیا لیپوماتیک برای شما روش مناسبیه؟

همین حالا از بهترین دکتر مشاوره بگیرید!

چه کسی بهترین کاندید برای انجام لیپوماتیک است؟

اضافه وزن و چاقی، تأثیر آن روی قسمت‌های مختلف بدن و تجمع چربی در اندام‌هایی مثل شکم و پهلوها، ران، پاها، بازوها و غیره یکی از شایع‌ترین شکایت‌هایی است که افراد ناراضی از بدن خود عنوان می‌کنند. به‌طورکلی، افرادی که چاقی موضعی و تجمع چربی در برخی قسمت‌های بدن دارند که با کل بدن تناسب ندارد بهترین گزینه برای این عمل جراحی هستند. برای اینکه بتوانید پیکرتراشی با لیپو را انجام دهید باید چنین شرایطی داشته باشید:

  • در یک سال اخیر وزنتان ثابت باشد.
  • چربی موضعی داشته باشید.
  • سایر روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی مثل ورزش و رژیم غذایی روی شما جواب نداده باشد.
  • از سلامت عمومی جسمی و روحی برخوردار باشید.
  • بیماری زمینه‌ای جدی و خطرناکی نداشته باشید.
  • دارای بیماری جدی نباشند.
لیپوماتیک برای چه کسانی مناسب است
افرادی که چاقی موضعی و تجمع چربی در برخی قسمت‌های بدن دارند که با کل بدن تناسب ندارد بهترین گزینه برای عمل جراحی لیپوماتیک هستند.

چه افرادی برای انجام لیپوماتیک مناسب نیستند؟

افرادی که کلاً چاق هستند گزینه مناسبی برای این روش به ‌شمار نمی‌آیند. به‌طورکلی، این روش برای افراد زیر مناسب نیست:

  • افرادی که سابقه بیماری جدی و خطرناکی دارند (مثل فشارخون، اختلالات قلبی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های عفونی، دیابت، بیماری‌های سیستم ایمنی و غیره)
  • آنهایی که افزایش وزن و چاقی شدید دارند.
  • کسانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند مثل آسپرین، کومادین، وارفارین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی.
  • سن اهمیت زیادی در این عمل دارد و به زیر ۲۰ ساله‌ها توصیه نمی‌شود.
  • آن‌هایی که خاصیت الاستیسیته و انعطاف‌پذیری پوستشان پایین است گزینه مناسبی برای لیپوماتیک نیستند.
  • سیگاری‌ها و افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند هم بهتر است این روش را انجام دهند.
  • افرادی که اضطراب و استرس زیاد دارند.

کسانی که در کل بدنشان چربی انباشته دارند و. چاقی مفرط دارند یا افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای، افراد زیر ۲۰ سال از جمله افرادی هستند که بهتر است لیپوماتیک انجام ندهند.

دستگاه لیپوماتیک چگونه کار می کند؟

دستگاه لیپوماتیک نوعی دستگاه پیشرفته ساکشن است که چربی‌های موضعی را با تکنولوژی متفاوت با روش لیپوساکشن از بدن دفع می‌کند. این دستگاه پیوند سلول‌های چربی را از طریق ویبراسیون سلول‌ها و امواج اینفراسونیک تخریب می‌کند.

پزشک متخصص پس از شناسایی محل موردنظر، سوراخ ۲ تا ۵ میلی‌متری، ایجاد و کانولی دستگاه را از این سوراخ وارد بدن (بافت چربی زیر پوست) می‌کند. امواج مادون صوت از طریق همین وسیله به بافت چربی انباشته‌شده زیر پوست حمله می‌کند و باعث از بین رفتن پیوند سلولی می‌شود. همزمان هم برای بی‌حسی موضعی و جلوگیری از خون‌ریزی احتمالی، محلولی وارد بافت چربی می‌شود. در نهایت، مایع بی‌حسی و چربی دفع شده از همین سوراخ خارج می‌شوند. دستگاه لیپوماتیک اینفراسونیک مجهز به سیستم ایمنی است که اگر به بافت غیرچربی برخورد کند از کار می‌افتد. در نتیجه، ریسک پارگی اندام درونی یا پرفوراسیون پایین است.

نحوه کار دستگاه لیپوماتیک
ماشین لیپوماتیک پیوند سلول‌های چربی را از طریق ویبراسیون سلول‌ها و امواج اینفراسونیک تخریب می‌کند.

مزایای لیپوماتیک

در قسمت مقایسه این روش با لیپوساکشن به مزایای اصلی این نوع پیکرتراشی اشاره کردیم که ریسک کمتری به ‌نسبت لیپوساکشن دارد، اما لیپوماتیک مزایای دیگری هم دارد که باعث می‌شود یک سر و گردن بالاتر از روش لیپوساکشن قرار بگیرد. در ادامه برخی مزایای این روش را آورده‌ایم:

  • درد کمتر
  • کبودی ترومایی کمتر
  • بهبود و بازیابی سریع
  • طول کوتاه عمل جراحی
  • واکنش‌پذیری عالی پوست باعث شده که ظاهر پوستی یکدست و صافی ایجاد شود.

لیپوماتیک بهتره یا لیپوساکشن؟ همین حالا مشاوره بگیر!

عوارض لیپوماتیک

به نقل از «dynamiclinic» هرچند که لیپوماتیک ریسک پایینی دارد، اما به‌ معنی این نیست که انجام آن بدون عوارض است. این ادعا که لیپوماتیک بدون عوارض است صرفاً دروغی تبلیغاتی است که نباید آن را باور کنید. عوارض لیپوماتیک بسته به هر فرد فرق می‌کند. بهتر است پیش از اقدام برای عمل از عوارض آن آگاه باشید. مثلاً اگر نسبت به داروی خاصی حساسیت دارید حتماً پیش از عمل پزشک را در جریان بگذارید. از دیگر عوارض لیپوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبودی که حتی در مواردی ممکن است تا چند هفته طول بکشد.
  • کرختی و بی‌حسی در ناحیه عمل که معمولاً موقتی است.
  • آسیب به عروق که ممکن است به‌ خاطر ارتعاشات شدید در طول جراحی روی بدهد.
  • واکنش آلرژیک، برخی بیماران به داروهای خاصی حساسیت دارند.
  • مشکلات قلبی یا کلیوی، گاهی تزریق یا ساکشن مایعات روی میزان مایعات بدن تأثیر گذاشته و ممکن است بعد از عمل مشکلات قلبی یا کلیوی ایجاد کند.
  • ترومبوفلبیت (Thrombophlebitis): که باعث التهاب رگ‌ها، لخته خون و انسداد می‌شود.
  • عفونت، به ‌ندرت اتفاق می‌افتد.
  • تورم و التهاب

لیپوماتیک می‌تواند عوارضی مانند کبودی، کرختی و بی‌حسی در ناحیه عمل، آسیب به عروق، واکسن آلرژیک، عفونت و تورم و التهاب داشته باشد.

اقدامات لازم قبل از لیپوماتیک

پیش از این عمل بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید تا عوارض عمل را به حداقل برسانید.

  • میزان چربی زیر پوست را با استفاده از سونوگرافی اندازه بگیرید.
  • بررسی عملکرد کلیه، کبد، کم‌خونی، آزمایش بارداری با آزمایش خون
  • انجام آزمایش هپاتیت ب و انعقاد خون.

پیش از عمل باید از نواحی که قرار است جراحی شوند عکس گرفته شود. بهتر است شب قبل عمل مایعات و غذا نخورید. سیگار و الکل مصرف نکنید. داروهای رقیق‌کننده مثل آسپرین قبل از عمل مصرف نشود.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک

فکر نکنید که بعد از عمل همه چیز تمام است. رژیم غذایی و فعالیت بدنی از مراقبت‌های ضروری بعد از این روش هستند:

  • پرخوری و مصرف نمک را کاهش دهید.
  • بعد از عمل باید به‌صورت مداوم (حداقل سه ماه) از گن استفاده شود و فقط در موارد اجباری مثل استحمام باید دربیاورید.
  • معمولاً ناحیه جراحی‌شده ترشح دارد. برای اینکه ترشحات راحت‌تر بیرون بیاید می‌توانید ناحیه جراحی را به سمت پایین بدن ماساژ بدهید.
رژیم غذایی بعد از لیپوماتیک
بعد از لیپوماتیک باید رژیم غذایی کم چرب و کم نمک را حفظ کنید.

روش های جایگزین لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک به ‌نسبت سایر روش‌های تخلیه چربی، روش جدیدتر و محبوب‌تری است. هر چند که از نظر ظاهری شبیه لیپوساکشن و لیپولیزر است، اما تفاوت‌هایی باهم دارند. لیپولیزر شبیه لیپوساکشن است، اما پیش از لیپولیز کردن، مایعی به بافت‌های چربی تزریق می‌شود و روی چربی‌ها اشعه لیزر تابیده می‌شود و پیوند سلولی چربی‌ها را از بین می‌برد. سپس چربی‌ها به شکل مایع از بدن خارج می‌شوند. اگر لیپولیزر درست و توسط افراد غیرمتخصص انجام شود باعث سوختگی یا سفت شدن زیر پوست و ایجاد سلولیت می‌شود. در مقایسه با روش‌های مختلف، لیپوماتیک روشی ایمن‌تر است که آسیبی به پوست نمی‌رساند و علاوه بر کاهش سایر، سلولیت را هم از بین می‌برد.

جراحی اسلیو معده یا گاسترکتومی آستین هم نوعی عمل جراحی کاهش وزن است که حجم معده فرد را محدود می‌کند و نزدیک به ۷۰ درصد حجم معده را برمی‌دارند و باعث لاغری می‌شود. پس از جراحی اسلیو معده، میزان هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) کمتری در معده ترشح می‌شود و فرد با خوردن غذای کمی احساس سیری می‌کند و کم‌کم لاغر می‌شود.

افرادی که از چاقی مزمن رنج می‌برند کاندیدای مناسبی برای این جراحی نیستند و فردی هم که قصد دارد از شر چربی‌های اضافی بازوی چاق خود رها شود، عمل اسلیو معده گزینه مناسبی برای او نخواهد بود.

هزینه لیپوماتیک چقدر است؟

لیپوماتیک را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهند و هزینه آن بسته به ناحیه بدن، کلینیکی که قرار است عمل را انجام دهید، پزشکی که قرار است عمل را انجام دهد، بستگی دارد.

دلیل ناهمواری بعد از لیپوماتیک چیست؟

ناهمواری بعد از لیپوماتیک از عوارض نادر این پیکرتراشی است که ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند، البته ناهمواری بعد از لیپوماتیک به ‌صورت طبیعی و به مرور زمان از بین می‌رود، اما اگر طولانی شد حتماً به پزشک مراجعه کنید. ماساژ ناحیه عمل شده، پوشیدن گن مخصوص، رژیم غذایی مناسب، تحرک بدنی کافی و مصرف منظم داروها از راهکارهای رفع ناهمواری پوست و افتادگی و شل شدگی پوست بعد از عمل هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در این مقاله، لیپوماتیک را با عمل جراحی لیپوساکشن و سایر روش‌های لاغری مثل اسلیو معده مقایسه کردیم. در مجموع می‌توان گفت که عمل لیپوماتیک به ‌نسبت لیپوساکشن گزینه مناسب‌تر، مطمئن‌ و کم‌خطرتر و با درد کمتری است و دوره بهبودی کوتاه‌تری هم دارد، البته این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که لیپوماتیک برای تخلیه چربی اضافی موضعی مناسب است که در کنار مزایای متعدد، معایبی هم دارد. پیش از انجام عمل، حتماً با متخصص تغذیه، پزشک جراح زیبایی مشورت کنید.  توصیه ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه و معاینه حضوری از متخصص زیبایی و جراح پلاستیک دکترتو، از نحوه و یا نیاز به این روش باخبر شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مشاهده نتایج بسته به بدن هر فرد و ناحیه جراحی‌شده فرق می‌کند. بسته به اینکه چقدر چربی از بدن تخلیه شده است، نتایج جراحی را می‌توان بین ۱ تا ۳ ماه بعد از عمل به‌ طور کامل مشاهده کرد.

پس از ۲۰ سالگی، با مشورت با متخصص تغذیه و در صورت تائید جراح می‌توانید این عمل را انجام دهید.

خیر، این روش لاغری برای چاقی‌های مزمن مناسب نیست.

گوشت بدون چربی مثل سینه مرغ، ماهی، لوبیا، آجیل و مغزها، غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، گوشت قرمز و مکمل پروتئین.

در حال حاضر، انواع عمل لاغری در دنیا وجود دارند مثل عمل بای پس معده، حلقه معده، و عمل اسلیو معده که هر کدام محاسن و معایب خاص خود را دارند، به‌ علاوه اینکه این عمل‌های لاغری، روش ساده و سریع کاهش وزن نیستند.
تمام این عمل‌های لاغری صرفاً به فرایند کاهش وزن کمک می‌کنند و باید با رژیم غذایی مناسب و ورزش همراه باشند تا نتیجه بدهند. بیشتر عمل‌های لاغری مثل بای‌پس معده و اسلیو معده، ساختار معده را تغییر می‌دهند. در نتیجه این نوع عمل‌های لاغری برای افرادی که اضافه وزن زیادی ندارند مناسب نیستند و صرفاً افراد با چاقی مفرط که شاخص توده بدنی‌شان از ۴۰ بیشتر است می‌توانند از این گزینه استفاده کنند.

هر چند که این روش، عمل جراحی ساده‌ای است، اما گاهی عوارض آن می‌تواند خطرناک و مرگبار باشد. بهتر است در انتخاب کلینیک و پزشک متخصص نهایت دقت را داشته باشید.

هرگونه حساسیت دارویی، بیماری زمینه‌ای و مشکلات داخلی را به پزشک اطلاع دهید. حتماً قبل از عمل، آزمایش‌های لازم را انجام دهید. از مصرف آسپرین دو روز قبل از عمل خودداری کنید.

پوشیدن گن به ‌صورت منظم بعد از عمل لازم و ضروری است. دست کم باید سه ‌ماه بعد از عمل گن بپوشید.

خیر، لیپوماتیک بدون بیهوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

حجم سلول‌های چربی بعد از پیکرتراشی لیپوماتیک کاهش می‌یابد و میزان تکثیر این سلول‌ها هم کمتر می‌شود، بنابراین احتمال بازگشت چاقی بعد از عمل تقریباً پایین است. به ‌همین خاطر توصیه می‌شود که حرکات ورزشی و رژیم غذایی بعد از عمل در اولویت قرار بگیرند.

لیپو عموما به صورت مخفف برای عمل لیپوساکشن استفاده می‌شود، اما ممکن است به جای لیپوماتیک هم استفاده شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن