تخلیه چربی شکم چیست؟ آیا همان بوکال فت شکم است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تخلیه چربی شکم در زمانی که رژیم غذایی و ورزش موثر نباشد انجام می‌شود. در این روش با کمک روش‌هایی مانند تومسنت، لیپوماتیک، لیزر، pal، امواج اولتراسوند چربی‌های اضافه شکم خارج می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تخلیه چربی شکم چیست؟

گاهی اوقات علی‌رغم تلاش‌های ما برای لاغرتر شدن با رژیم غذایی و ورزش، اغلب چربی‌های شکم دست نخورده باقی می‌ماند. در این جا می‌توان از گزینه‌های مختلف برای از بین بردن چربی شکم کمک گرفت که به آنها روش‌های تخلیه چربی شکم گفته می‌شود.

روش‌ها مختلف است و بهترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای یافتن بهترین گزینه حذف چربی شکم مشاوره با جراح پلاستیک است. در پنل دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان جراح پلاستیک را در سرتاسر ایران پیدا کرده و نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با روش‌های مختلف تخلیه چربی شکم آشنا کنیم.

تخلیه چربی شکم یا بوکال فت شکم چیست؟

تخلیه چربی شکم در واقع شامل روش‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی است که در آن پزشک بر اساس شرایط بیمار مقدار چربی‌های اضافه در ناحیه شکم و پهلوها را تخلیه می‌کند. این روش‌ها می‌توانند به‌عنوان درمان چاقی نیز در نظر گرفته شوند. چربی‌های تخلیه شده در واقع چربی‌های مقاوم و انباشته شده‌ای هستند که با روش‌های معمول مانند رژیم غذایی یا ورزش از بین نمی‌روند و باید از روش‌های لاغری موضعی استفاده کرد (لاغری موضعی چیست؟).

در این روش‌ها چربی از زیر بافت‌ها تخلیه شده و به نوعی با پیکرتراشی، بدنی صاف‌تر و لاغرتر خواهیم داشت. در برخی موارد به‌اشتباه به تخلیه کردن چربی شکم بوکال فت شکم هم گفته می‌شود؛ درحالی‌که این دو روش اساساً با هم تفاوت دارند. بوکال فت در واقع روشی است که برای صورت کاربرد دارد و از آن برای ناحیه شکم استفاده نمی‌شود (عمل بوکال فت چیست؟).

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع روش تخلیه چربی شکم

می‌توان از روش‌های مختلفی برای تخلیه کردن چربی شکم استفاده کرد. این عمل های لاغری به دو دسته روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی یا کمتر تهاجمی دسته‌بندی می‌شوند. دوره نقاهت، میزان ریسک، طول دوره درمان و تعداد جلسات در هر یک از روش‌ها با هم متفاوت است. از لیپوساکشن گرفته تا روش‌های مدرن‌تری مانند کول اسگالپینگ، همگی جزء محبوب‌ترین روش‌های حذف چربی شکم هستند.

بوکال فت شکم که گاهی به‌اشتباه با تخلیه چربی شکم یکی در نظر گرفته می‌شود، یکی دیگر از تکنیک‌های زیبایی است که البته از آن برای کانتورینگ ناحیه صورت استفاده می‌شود. انتخاب بین این روش‌ها باید بر اساس مزیت‌ها و معایبی که هر روش دارد صورت بگیرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین تکنیک‌هایی که برای تخلیه چربی شکم کاربرد دارد معرفی می‌کنیم.

۱. روش تومسنت

لیپوساکشن Tumescent نوعی از لیپوساکشن است که گاهی اوقات می‌تواند بدون بیهوشی عمومی انجام شود که جراحی‌هایی با این ماهیت اغلب به آن نیاز دارند. این روش که “لیپوساکشن موضعی” نیز نامیده می‌شود، از تزریق آدرنالین، سالین و بی‌حسی موضعی قبل از برداشتن چربی استفاده می‌کند. مقدار محلول نمکی تزریق شده حدود دو تا سه برابر بیشتر از حجم چربی و مایعی است که خارج می‌شود.

این روش می‌تواند جایگزین ایمن‌تری برای روش‌های سنتی لیپوساکشن شکم و پهلو باشد و خطر خونریزی را به میزان زیادی کاهش دهد. مزیت اصلی دیگر این روش این است که ممکن است از جابه‌جایی‌های زیاد در مایعات بدن که گاهی پس از برداشتن حجم زیادی از چربی رخ می‌دهد و می‌تواند موجب کاهش فشارخون شود، جلوگیری کند.

متن انگلیسی:
Tumescent liposuction may be an alternative to more extensive surgeries of this type if you’re looking for a smaller amount of fat removal
ترجمه متن:
اگر به دنبال حذف چربی کمتری هستید، لیپوساکشن تومسنت ممکن است جایگزینی برای جراحی‌های گسترده‌تر از این نوع باشد.

Healteline

۲. روش لیپوماتیک

عمل لیپوماتیک چیست؟ یکی دیگر از روش‌های تخلیه چربی شکم، روش لیپوماتیک نام دارد. لیپوماتیک که با دستگاه لیپوماتیک انجام می‌شود و به لیپوساکشن اینفراسونیک تیکل معروف است با استفاده از آخرین فناوری‌ها اعمال می‌شود. بیهوشی عمومی در این روش موردنیاز نیست که بسیار سودمندتر از سایر برنامه‌های حذف چربی است. می‌توان آن را به‌راحتی با استفاده از بی‌حسی موضعی و بدون هیچ‌گونه خطر عارضه‌ای اعمال کرد. لیپوماتیک یک دستگاه ارتعاشی است که برای از بین بردن چربی استفاده می‌شود.

این دستگاه با امواج صوتی با فرکانس پایین کار می‌کند که توسط ما شنیده نمی‌شود. در طول فرایند چربی ناحیه تحت درمان به‌تدریج آب می‌شود. سپس در مرحله آخر نیز چربی سفت شده با دستگاه خلاء کشیده می‌شود. در این روش بافت چربی بیشتری نسبت به لیپوساکشن سنتی قابل برداشت است و به پوست بدن نیز آسیبی وارد نمی‌شود؛ بنابراین در کل دوره بهبودی آن نیز کمتر است.

امواج اولتراسوند می توانند چربی شکم را برطرف کنند.
تخلیه چربی با روش اسکالپچر هم مانند روش امواج اولتراسوند یک روش غیر تهاجمی برای لاغری شکم محسوب می‌شود.

۳. لیزر

روش بعدی برای تخلیه چربی شکم، روش لیزر لیپولیز نام دارد. لیزر لیپولیز در کل یک روش کانتورینگ بدن است که از انرژی لیزر برای حذف چربی‌های اضافه در نواحی مختلف بدن مانند شکم و پهلوها استفاده می‌کند. نام‌های دیگر این روش لیزر لیپوساکشن یا لیزر لیپو و لیپواسکالپچر نام دارد. این روش را می‌توان به دو طریق کم تهاجمی و غیرتهاجمی انجام داد.

در روش کم تهاجمی پزشک یک برش کوچک در پوست ایجاد می‌کند تا از طریق آن اپلیکاتور لیزر را وارد بدن کند. در روش غیرتهاجمی نیز هیچ برشی انجام نمی‌شود و اپلیکاتور لیزر روی پوست اعمال می‌شود. هر دوی این روش‌ها می‌توانند در کاهش سلول‌های چربی موثر باشند. معمولا افراد به یک تا دو جلسه درمان برای تخلیه چربی شکم به‌صورت کامل با لیزر نیاز دارند.

متن انگلیسی:
Laser lipolysis also isn’t appropriate for people who are pregnant or trying to get pregnant
ترجمه متن:
لیزر لیپولیز برای افرادی که باردار هستند یا در تلاش برای باردار شدن هستند، مناسب نیست.

my.clevelandclinic

۴. روش PAL

روش دیگر لیپوساکشن به لیپوساکشن به کمک قدرت یا به اختصار PAL معروف است. این یک تکنیک لیپوساکشن است که به سلول‌های چربی عمیق و سطحی شکم که رژیم غذایی و ورزش قادر به رفع آن نیست نفوذ کرده و آنها را حذف می‌کند.

لیپوساکشن باعث حذف کامل سلول‌های چربی می‌شود. عمل ارتعاشی آن باعث تسریع کار جراح در لیپوپلاستی سنتی شده و بنابراین میزان نیروی موردنیاز برای برداشتن چربی و پیکرتراشی ناحیه تحت درمان را کاهش می‌دهد. در نتیجه، روند حذف چربی‌ها سریع‌تر است. در این روش از یک کانول موتوردار استفاده می‌شود که بافت چربی را برای برداشتن راحت‌تر تجزیه می‌کند.

PAL میزان ضربه به بافت‌های اطراف را کاهش می‌دهد. همچنین از خطر سوختگی بافتی که لیپوساکشن مبتنی بر انرژی ایجاد می‌کند نیز جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه با تخلیه چربی شکم به روش PAL میزان کبودی و تورم بسیار کمتر است و روند بهبودی نیز سریع‌تر است.

۵. امواج اولتراسوند

امواج اولتراسوند روش بعدی برای تخلیه چربی های شکمی است. این فرایند شامل هدف قرار دادن سلول‌های چربی در بدن شما با امواج صوتی با فرکانس پایین است. سلول‌های چربی بدون آسیب دیدن بافت، ماهیچه یا اندام از بین می‌روند. این درمان برای درمان رسوبات چربی ناحیه شکم و پهلو کاملاً موثر است.

کاربرد تخلیه چربی شکم

به‌صورت کلی بدون در نظر گرفتن روش مورد استفاده برای تخلیه چربی شکم این روش برای حذف چربی در ناحیه خاصی از بدن کاربرد دارد. با روش‌های تخلیه چربی‌های شکم و پهلو می‌توان چربی را در یک ناحیه مشخص هدف قرار داد تا بدون هر گونه تغییری در سایر بخش‌ها، ناحیه موردنظر لاغر شود.

شکل‌دهی، فرمدهی و کانتورینگ بدن از دیگر کاربردهای تخلیه کردن چربی شکمی است. در مواردی نیز این روش برای بهبود سلامتی و درمان چاقی مزمن کاربرد دارد. افرادی که زایمان کرده‌اند یا مردان جوان مبتلا به ژنیکوماستی نیز می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند.

نمی‌دونی کدوم روش تخلیه چربی شکم مناسبه؟

از متخصص سوال کن.

تخلیه چربی شکم برای چه افرادی مناسب است؟

انتخاب کاندیدهای مناسب برای انجام تخلیه چربی بدن باید بر اساس نوع روش و شرایط افراد انجام شود. به‌صورت کلی افراد جوان بالای ۱۸ سال با سلامت عمومی خوب می‌توانند از روش‌های مختلف برای حذف چربی بدن استفاده کنند. افرادی که وزنشان مدت هاست ثابت است و ورزش کردن و رژیم غذایی نمی‌تواند چربی‌های سرسخت ناحیه شکمی آنها را از بین ببرد، کاندید مناسبی برای تخلیه چربی شکمی هستند.

کسانی که از نظر سلامتی مشکلی ندارند، افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای هستند و افراد جوان که چربی‌های انباشته شده زیادی در ناحیه شکم دارند می‌توانند کاندید مناسبی برای انجام این روش‌ها باشند. کاندیدهای مناسب این روش‌ها باید از نظر خاصیت ارتجاعی پوست شرایط ایده آلی داشته باشند.  افرادی که زایمان کرده‌اند نیز می‌توانند از این روش‌ها برای حذف چربی اضافه بعد از زایمان استفاده کنند.

چه افرادی نباید تخلیه چربی شکم انجام دهند؟

افراد سیگاری یا معتاد به الکل، افرادی که وزن ثابتی ندارند و مدام افزایش یا کاهش وزن پشت سر هم را تجربه می‌کنند، کسانی که ورزش نمی‌کنند یا از یک رژیم غذایی سالم پیروی نمی‌کنند، افراد باردار، افرادی که میزان اضافه وزن آنها بیشتر از حد معمول است و افراد مسن‌تر با برخی از بیماری‌های زمینه‌ای کاندید مناسبی برای تخلیه چربی شکم نیستند. افراد دیابتی، افرادی که مشکل قلبی دارند، بیماران کبدی یا زنان باردار گزینه خوبی برای انجام روش‌های مختلف تخلیه چربی شکم نیستند.

بوکال فت شکم همان تخلیه چربی شکم است.
لیپوساکشن یکی ازمعروف‌ترین روش‌های تخلیه چربی از ناحیه شکمی است.

مزایای تخلیه چربی شکم

روش‌های مختلف مزیت‌های متفاوتی دارند. در کل خلاص شدن از چربی‌های مقاوم و سفت شده‌ای که با ورزش و رژیم غذایی رفع نمی‌شوند از اصلی‌ترین مزیت‌های تخلیه چربی شکم است. روش‌های بدون جراحی و کمتر تهاجمی مزیت‌های بیشتری مانند ایمن بودن روش، عدم کبودی و خونریزی زیاد و دوره نقاهت کمتر را دارند. روش‌های تهاجمی نیز امکان برداشت بیشتر و سریع‌تر چربی از یک ناحیه مشخص از بدن، بدون تغییر بافت و پوست آن ناحیه را امکان‌پذیر می‌کنند.

مزایای تخلیه چربی شکممعایب تخلیه چربی شکم
از بین بردن چربی‌های مقاوم و سفتکبودی و تورم
خونریزی و کبودی کم در روش‌های بدون جراحیدرد در ناحیه برش
امکان حذف سریع چربی در روش‌های تهاجمیعفونت
ماندگاری بالاآسیب به اندام‌ها
مزایا و معایب تخلیه چربی شکم

روش انجام تخلیه چربی شکم

همان‌طور که مشاهده کردید روش‌های مختلفی برای تخلیه کردن چربی شکم وجود دارد. انتخاب روش‌ها باید بر اساس نظر پزشک و شرایط فردی انجام شود. هر روش قطعاً مزیت‌ها و معایب خود را دارد که در زمان معاینه باید بیمار در جریان آنها قرار بگیرد.

میزان ماندگاری تخلیه چربی شکم

میزان ماندگاری اکثر نتایج تخلیه چربی شکم با روش‌های ذکر شده در بالا طولانی‌مدت است. با این حال شرایطی مانند سیگار کشیدن، زایمان، افزایش سن و افتادگی پوست، افزایش وزن و چاقی، پیروی از رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن می‌تواند روی ماندگاری نتایج تاثیر بگذارد و موجب بازگشت آن شود.

آمادگی قبل از تخلیه چربی شکم

معمولا اکثر این روش‌ها به آمادگی خاصی نیاز ندارد. در خصوص روش‌های تهاجمی که به جراحی نیاز دارند شاید به رعایت ناشتایی نیاز باشد. انجام آزمایش‌های خونی مانند تست انعقاد خون، اطمینان از باردار نبودن بیماران و تهیه عکس قبل از عمل و تخمین چربی مورد نیاز برای برداشت بر اساس روش انتخابی از جمله اقداماتی است که باید قبل از تخلیه چربی شکمی انجام داد.

می‌خوای تخلیه چربی شکم انجام بدی و نگران عوارضی؟ همین الان مشاوره بگیر.

مراقبت های بعد از تخلیه چربی شکم

مراقبت های بعد از بوکال فت در تخلیه چربی شکم در هر روش ممکن است کمی متفاوت باشد. با این حال در کل داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم‌چربی و ورزش کردن از مراقبت‌های معمول است. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که مصرف آب و سبزیجات را افزایش دهند. بسته به میزان درد و ناراحتی ممکن است به مصرف برخی مسکن‌ها نیاز باشد.

در برخی از روش‌ها باید بعد از عمل تخلیه چربی شکم از گن استفاده کرد. این گن باید بین ۴ تا ۸ هفته بعد از عمل پوشیده شود تا هم به فرمدهی بدن و هم کاهش تورم کمک کند. در صورت وجود برش در ناحیه درمان باید تا زمان بهبودی از زخم مراقبت شود تا خطر عفونت وجود نداشته باشد.

عوارض تخلیه چربی شکم

عوارض بسته به روش تخلیه چربی شکم متفاوت است. معمولا عوارض شامل کبودی، تورم، درد، التهاب، سوزش پوست، خونریزی، عفونت، آسیب به بافت‌ها و اندام‌ها و سوختگی می‌شود. در برخی افراد نیز احتمال آمبولی و تجمع مایعات در زیر پوست وجود دارد.

هزینه تخلیه چربی شکم در دکترتو کلینیک

هزینه تخلیه چربی شکم بر اساس تکنیک انتخابی برای انجام این کار متفاوت است. همچنین میزان چربی موردنیاز برای تخلیه شدن و پیکرتراشی، تعداد جلسات مورد نیاز و نواحی مورد درمان نیز روی هزینه تاثیر دارد. هزینه ممکن است بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و حتی بیشتر متغیر باشد.

برای اطلاع از هزینه جراحی زیبایی شکم در دکترتو کلینیک روی این لینک کلیک کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است کسی به فکر خلاص شدن از شر چربی‌های شکمی باشد. فردی که وزن ثابتی دارد، سبک زندگی سالمی دارد، انتظارات و اهداف معقولی دارد و سیگار نمی‌کشد، کاندید مناسبی برای تخلیه چربی شکم است.

این شرایط بهترین نتایج را تضمین می‌کند و احتمال عوارض را کاهش می‌دهد. بسیار مهم است که با یک جراح پلاستیک دارای مجوز و باتجربه مشورت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا حذف چربی‌های سرسخت شکم بهترین گزینه برای شما است یا خیر.

برای تخلیه چربی حتما با پزشک جراحی پلاستیک مشورت کنید تا مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بوکال فت شکم نامی است که به اشتباه به‌جای روش تخلیه چربی شکم در نظر گرفته می‌شود.

بسته به نوع روش مورد استفاده، در صورت نیاز به برش و تهاجمی بودن روش انجام کار ممکن است درد داشته باشد.

مدت‌زمان هر روش متفاوت است و از یک ساعت تا دو ساعت زمان می‌برد.

اگر روش تهاجمی و جراحی موردنظر باشد به بیهوشی نیاز است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تخلیه چربی شکم

  1. ثنا گفت:

    فقط چربی شکم دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      ثنای عزیز
      سوالتان را دقیق تر بپرسید
      ممنونم از شما