کول اسکالپتینگ و هر چه باید درباره آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کول اسکالپتینگ روشی برای لاغری موضعی است. اگر دچار اضافه وزن شدید هستید، این روش برای شما مناسب نیست. این دستگاه هیچ برشی روی پوست ایجاد نکرده و دوره نقاهت ندارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کول اسکالپتینگ

اگر به دنبال روش‌های لاغری بوده باشید، احتمالا نام کول اسکالپتینگ را شنیده‌اید. چاقی از عوارض ناخوشایند زندگی مدرن و کمبود تحرک و فعالیت جسمی است که امروزه میلیون‌ها نفر را درگیر خود کرده است. چربی‌های اضافی که در نواحی مختلف بدن جمع می‌شوند، باعث شده است که هزاران نفر به ‌دنبال رژیم‌های غذایی مناسب برای کاهش وزن، لاغری و خلاص‌شدن از دست این چربی‌های اضافی باشند. عده‌ای هم سراغ عمل‌های جراحی لاغری می‌روند تا شاید اندام باریک‌تری نصیبشان شود. روش کرایولیپولیز نوعی روش لاغری است که از انواع دستگاه آن می‌توان به کول اسکالپتینگ (CoolSculpting) اشاره کرد. این دستگاه با هدف لاغری موضعی، طرفداران زیادی دارد.

این روش از سال ۲۰۱۰ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را گرفت و در سال ۲۰۱۹ هم به چهارمین روش زیبایی غیرتهاجمی پرطرفدار در آمریکا تبدیل شد. در ادامه با ما باشید تا با این روش، دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ، مزایا و معایب این روش لاغری بیشتر آشنا شوید.

کول اسکالپتینگ چیست؟

به نقل از «vibrantskinbar» کول اسکالپتینگ (CoolSculpting) نوعی دستگاه لاغری برای ازبین‌بردن چربی‌ها و فرم‌دهی بدن بدون بی‌هوشی، سوزن یا برش جراحی است. روش اسکالپتینگ از کرایولیپولیز یا منجمدسازی چربی‌ها برای دفع چربی‌های سرسخت استفاده می‌کند و بدون اینکه آسیبی به پوست، رگ‌ها، اعصاب یا ماهیچه‌های اطراف برسد، سلول‌های چربی را از بین می‌برد.

کول اسکالپتینگ یک روش لاغری موضعی است. شما نمی‌توانید با این دستگاه تمامی چربی‌های بدن در نواحیه مختلف را از بین ببرید. استفاده از این دستگاه لاغری در کمتر از یک ساعت می‌تواند سلول‌های چربی مقاوم که با رژیم غذایی و ورزش دفع نشده است، از بین ببرد؛ به‌علاوه اینکه نیازی به استراحت بعد از عمل نیست.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع روش کول اسکالپتینگ

کول اسکالپتینگ الیت مدل جدیدتر و ارتقایافته دستگاه کول اسکالپتینگ معمولی است که دقیقا تمام مزایای دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ قدیمی و مزایای بیشتر را دارد. در هر دو روش از کرایولیپولیز برای منجمدسازی چربی‌ها استفاده می‌کنند و روش غیرجراحی و غیرتهاجمی هستند و نیازی به بستری‌شدن ندارند. انواع مختلف این دستگاه برای ازبین‌بردن چربی‌ها و سلول‌های چربی اضافی قسمت‌های زیر در بدن به کار می‌روند:

  • قسمت داخل، بیرون و جلوی ران
  • شکم
  • پهلوها
  • چربی پهلوی سینه یا زیربغل
  • چربی پشت
  • چربی باسن
  • بازو
  • زیر چانه (غبغب)

‏کاربرد کول اسکالپتینگ

این روش، روش لاغری موضعی با دستگاه کرایولیپولیز است که با فریز کردن سلول‌های چربی، چربی‌های موضعی زیرپوست را از بین می‌برد. کاربرد این روش، بیشتر برای قسمت‌هایی از بدن است که با ورزش و رژیم چربی‌های خود را از دست نمی‌دهند. مهم‌ترین کاربرد کول اسکالپتینگ، استفاده از آن برای پیکرتراشی است و به همین دلیل به افرادی که چربی زیاد دارند توصیه نمی‌شود. در پیکرتراشی قسمت‌هایی که چربی زیاد دارد، هدف قرار می‌گیرند.

کول اسکالپتینگ دستگاهی برای حذف بافت چربی
کول اسکالپتینگ دستگاهی برای حذف بافت چربی اضافی زیرپوستی است.

‏چه کسانی می توانند از این روش استفاده کنند؟

با بالا رفتن سن معمولا سلول‌های چربی بیشتری در بدن ذخیره می‌شوند که می‌توان با کمک کول اسکالپتینگ، اثر زمان روی بدن را برعکس کرد. این روش گزینه مناسبی برای افرادی است که می‌خواهند برای همیشه و بدون دردسر و عمل جراحی از شر چربی‌های اضافی در ناحیه شکم، ران، باسن، بازوها، کمر و زیر بغل راحت شوند.

افرادی که با هزینه یا ماهیت تهاجمی عمل لاغری لیپوساکشن مشکل دارند، کاندیدای مناسب لاغری با این دستگاه هستند. افراد با شاخص توده بدنی کمتر از ۲۵ که اختلاف وزن فعلی‌شان با وزن مطلوب بیشتر از ۱۰ کیلوگرم نباشد، کاندیدای مناسبی برای انجام روش لاغری کرایولیپولیز هستند.

افراد با شاخص توده بدنی کمتر از ۲۵ که اختلاف وزن فعلی‌شان با وزن مطلوب بیشتر از ۱۰ کیلوگرم نباشد، کاندیدای مناسبی برای انجام روش لاغری کرایولیپولیز هستند.

‏چه کسانی نباید از کول اسکالپتینگ استفاده کنند؟

درست است که این گزینه، روش لاغری موضعی غیرتهاجمی با ریسک پایین است، اما افرادی که از نظر جسمی در سلامت کامل به سر نمی‌برند، نباید از کول اسکالپتینگ استفاده کنند. خانم‌های باردار یا شیرده، افرادی که مشکل گردش خون ضعیف یا اختلال ضربان قلب دارند، نباید از این روش استفاده کنند. افراد مبتلا به درماتیت یا اگزما، عفونت، زخم یا بریدگی باز هم تا زمان التیام کاندید مناسب این روش لاغری نیستند.

‏مزایای کول اسکالپتینگ

لاغری با روش کرایولیپولیز با این دستگاه نوعی روش لاغری بدون درد و ساده است که آمادگی قبل درمان هم نمی‌خواهد. مهم‌ترین مزیت کول اسکالپتینگ، دائمی بودن نتیجه عمل است. یعنی بافت چربی برای همیشه بدون بازگشت از بین می‌رود. البته عدم کنترل رژیم غذایی و پرخوری باعث تجمع سلول‌های چربی جدید خواهد شد.

دیگر مزیت این روش، سفت‌شدن پوست ناحیه تحت درمان است. سرمایی که دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ تولید می‌کند با کلاژن سازی باعث سفت و جوانسازی پوست ناحیه تحت درمان می‌شود.

از آنجایی که فرایند اثرگذاری کرایولیپولیز حدود چهارماه طول می‌کشد، پوست در این فاصله فرصت پیدا کرده تا به‌ شکل طبیعی ساختار خودش را از نو شکل دهد و درنتیجه شل نمی‌شود. دیگر مزیت این روش، عدم استفاده از داروی بی‌هوشی یا بی‌حسی موضعی است. اسکالپتیتگ کاملا بدون درد است و شبیه لایه‌برداری پوست عمل می‌کند.

نتایج اسکالپتینگ
نتایج این روش بلافاصله بعد شروع درمان قابل مشاهده نیستند.

‏روش کار با دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ

پزشک نواحی که باید با این دستگاه درمان شوند، علامت‌گذاری می‌کند و بعد پد ژل محافظ را روی سطح پوست می‌گذارد. پوست و سلول‌های چربی زیر پوستی با دستگاه ساکشن می‌شود و دمای بافت تا منفی ده درجه پایین می‌آید. بسته به بزرگی و تعداد نواحی درمان، هر جلسه کرایولیپولیز حدود یک ساعت طول می‌کشد. پس از پایان درمان، پزشک دستگاه را برمی‌دارد و چربی‌ یخ‌زده را ماساژ می‌دهد تا بافت چربی آسیب دیده به ‌شکل طبیعی شروع به دفع کند.

‏آمادگی برای کول اسکالپتینگ

این روش لاغری به آمادگی خاصی نیاز ندارد. البته بدن باید در سلامت کامل باشد و فرد فاصله چندانی با وزن ایده‌آل خود نداشته باشد. یادتان باشد که این دستگاه، روشی برای کاهش وزن نیست و به‌ همین دلیل برای افراد بیش‌ازحد چاق یا دارای اضافه‌وزن زیاد توصیه نمی‌شود. از آنجایی که ساکشن اپلیکاتور دستگاه ممکن است باعث کبودی ناحیه تحت درمان شود، بهتر است قبل عمل از مصرف داروهای ضدالتهابی مثل آسپرین خودداری کنید تا میزان کبودی کمتر شود.

می‌خوای بدونی کول اسکالپتینگ برای تو مناسبه؟

همین الان مشاوره بگیر!

‏مراقبت های بعد از کول اسکالپتینگ

مراقبت‌های بعد از این روش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ماساژ ناحیه درمان بعد عمل
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • استفاده از گن‌های کشی
  • پرهیز از لباس‌های تنگ و چسبان
  • پرهیز از مصرف قند، شکر مصنوعی و خوراکی‌های دارای افزودنی
  • نوشیدن آب کافی
  • ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • حفظ تحرک و فعالیت بدنی روزانه
  • مصرف مسکن با تجویز پزشک

بعد از درمان با کول اسکالپتینگ باید تحرک و فعالیت بدنی خود را حفظ کنید.

مراقبت های لازم کول اسکالپتینگ
بعد از این روش لازم است که برخی از روش‌های مراقبتی را در نظر بگیرید. در این تصویر شکم یک آقا را می‌بینید که کول اسکالپتینگ کرده‌است.

‏عوارض کول اسکالپتینگ

درست است که این روش، عمل جراحی غیرتهاجمی با ریسک پایین است، اما عوارض جانبی احتمالی هم دارد:

  • تورم
  • قرمزی
  • سوزش و خارش
  • کبودی
  • سفت‌شدن ناحیه تحت درمان
  • درد یا حس سوزن‌سوزن‌شدن
  • درد عصبی
  • افزایش بافت چربی در ناحیه درمان شده
  • عدم تقارن

‏هزینه کول اسکالپتینگ

هزینه لاغری با دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ بسته به ناحیه مورد درمان، تعداد جلسات و هدف نهایی متغیر خواهد بود. پزشک بسته به شرایط بیمار و متناسب با فرم بدنی بیمار هزینه را تعیین می‌کند. به‌ طور کلی هزینه کول اسکالپتینگ چیزی بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است.

‏قیمت هر جلسه دستگاه کول اسکالپتینگ

قیمت هر جلسه از این روش، بسته به ناحیه درمان و مرکزی که قرار است کرایولیپولیز در آن انجام شود متغیر خواهد بود.

‏برای کول اسکالپتینگ به چه دکتری مراجعه کنم؟

اگر به دنبال روشی برای لاغری هستید، باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. متخصص تغذیه باتوجه‌به فرم بدن و میزان چربی بهترین روش را برای شما انتخاب می‌کند. درصورتی‌که نیاز به لاغری موضعی داشته باشید، باید به دکتر زیبایی مراجعه کنید تا با استفاده از دستگاه لاغری، چربی‌ها از بین بروند.

برای ارتباط با دکتر زیبایی یا دکتر تغذیه می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زیبایی وجود دارد.

‏دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ

کول اسکالپتینگ دستگاهی برای حذف بافت چربی اضافی زیرپوستی با استفاده از انجماد سلول‌های چربی است. روش غیرجراحی و غیرتهاجمی محبوبی است که می‌تواند به‌جای لیپوساکشن استفاده شود. دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ بیشتر برای افراد سالمی مناسب است که قصد دفع چربی‌های سفت‌شده دور کمر، پشت، شکم، بازو یا غبغب را دارند، اما با ورزش و رژیم غذایی به نتیجه نرسیدند.

‏آیا کول اسکالپتینگ همان کرایولیپولیز است؟

به فرایند استفاده از دمای سرد برای دفع بافت و توده چربی انباشته زیر سطح پوست، کرایولیپولیز می‌گویند. در حالت عمومی برای اشاره به کرایولیپولیز از اصطلاح کول اسکالپتینگ استفاده می‌کنند، اما در حقیقت، کول اسکالپتینگ اسم یک برند و نام تجاری وسیله و دستگاه پزشکی است که با آن فرایند کرایولیپولیز را انجام می‌دهند.

‏کول اسکالپتینگ بهتر است یا ترو اسکالپ؟

به نقل از «healthline» تقاضا برای پیکرتراشی و کانتورینگ بدن بدون عمل جراحی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. این روش و ترواسکالپ هردو از روش‌های محبوب حذف چربی‌های اضافی بدن بدون عمل جراحی هستند که البته تفاوت‌هایی با هم دارند، فناوری ترواسکالپ پیشرفته‌تر است و با توجه به تفاوت‌های زیر می‌توان ترواسکالپ را بهتر دانست:

کول اسکالپتینگترواسکالپ
با انجماد، سلول‌های چربی را از بین می‌برد.ترواسکالپ با گرم‌کردن و ایجاد حرارت، سلول‌های چربی را دفع می‌کند.
اپلیکاتور ثابت و بدون حرکتداشتن پروب متحرک برای دسترسی راحت‌تر به تمام نواحی بدن
مساحت کمتری را در هر جلسه پوشش می‌دهد.مساحت بیشتری را در هر جلسه پوشش می‌دهد.
زمان مورد نیاز برای هر جلسه ۴۵ دقیقه است.زمان لازم برای هر جلسه ترواسکالپ ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است؛ این یعنی صرفه‌جویی در زمان و هزینه
صرفا برای حذف چربی‌های اضافی است.علاوه بر حذف چربی‌ها همزمان درمان افتادگی پوست هم خواهد بود و باعث لیفت و استحکام پوست می‌شود.
مقایسه دو مورد ترواسکالپ و کول اسکالپتینگ

‏دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ برای لاغری ران مناسب است؟

بله، یکی از نواحی که چربی‌های سرسختی دارد، قسمت ران است. تجمع چربی‌ها در قسمت داخل ران، بیرون ران و جلوی ران باعث چاقی ران پا شده و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. این دستگاه لاغری برای لاغری ران و حذف سلول‌های چربی موضعی این ناحیه مناسب است. 

‏آیا کول اسکالپتینگ باعث کاهش وزن می شود؟

در حقیقت، این روش، روش کانتورینگ و فرم‌دهی بدن است و هدف آن کاهش وزن نیست. بنابراین احتمال اینکه استفاده از این دستگاه لاغری باعث کاهش وزن زیاد و محسوس در افراد شود، تقریبا دور از انتظار است. با این حال، بیشتر افرادی که سراغ دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ می‌روند، حداقل ۲ کیلوگرم چربی بدنشان را از دست می‌دهند. این روش هم مانند لیپوساکشن است. در لیپوساکشن چربی‌های موضعی با مکش بیرون کشیده می‌شوند و نمی‌توان در افراد خیلی چاق با این روش‌ها تغییری ایجاد کرد.

به دنبال بهترین روش کاهش وزنی؟ همین حالا نوبت بگیر!

بیشتر افرادی که سراغ دستگاه لاغری کول اسکالپتینگ می‌روند، حداقل ۲ کیلوگرم چربی بدنشان را از دست می‌دهند.

‏درمان با اسکالپتینگ چند جلسه طول می کشد؟

در بیشتر موارد، بیماران بعد از یک جلسه درمانی نتیجه اسکالپتینگ را مشاهده می‌کنند. با این حال بیشتر بیماران برای تغییر محسوس در ناحیه تحت درمان معمولا دو جلسه کول اسکالپتینگ انجام می‌دهند.

بسته به سایز بیمار و وسعت ناحیه تحت درمان، ممکن است گاهی تعداد جلسات درمان با این دستگاه لاغری، بیشتر از دو جلسه شود. به خصوص برای ناحیه شکم معمولا دو جلسه توصیه می‌شود و گاهی بیمار برای ازبین‌بردن سلول‌های چربی بیشتر، درخواست افزایش تعداد جلسات می‌دهد.

‏هر جلسه چقدر طول می کشد؟

هر جلسه درمان کرایولیپولیز بین ۳۵ تا ۶۰ دقیقه بسته به ناحیه تحت درمان طول می‌کشد. معمولا حداقل زمان لازم کرایولیپولیز برای هر ناحیه درمان باید یک ساعت باشد.

‏نتایج کول اسکالپتینگ چقدر بعد از شروع درمان دیده می شود؟

نتایج این روش بلافاصله بعد شروع درمان قابل مشاهده نیستند. فرایند دفع چربی‌‌های اضافی از بدن در مجموع بین یک تا سه ماه (گاهی هم بیشتر) طول می‌کشد. تقریبا سه هفته بعد از درمان با این روش، نخستین نشانه‌های کاهش چربی در نواحی تحت درمان قابل مشاهده خواهند بود.

نتایج کول اسکالپتینگ
نتایج این روش بلافاصله بعد شروع درمان قابل مشاهده نیستند.

‏برای استفاده از این دستگاه نیاز به مراجعه به پزشک است؟

مرکزی که کرایولیپولیز را در آن انجام می‌دهید، باید معتبر و مجهز باشد. درست است که لاغری با این دستگاه، روش غیرتهاجمی و سرپایی است، اما هرکسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بهتر است به پزشک یا کلینیک‌های زیبایی مورد تایید پزشک مراجعه کنید.

‏کرایویپولیز چیست؟

لاغری با روش کرایولیپولیز که به آن فت فریز یا کول اسکالپتینگ هم می‌گویند، روشی بدون ریسک و بدون عوارض جدی است. به ‌علاوه اینکه در کرایولیپولیز نیازی به بی‌حسی و بی‌هوشی ندارید و بیمار بلافاصله می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد.

‏روش‌ های جایگزین کول اسکالپتینگ

سایر روش‌های غیرجراحی جایگزین این روش، شامل این موارد می‌شوند:

  • اِم اسکالپ (Emsculp) (استفاده از میدان مغناطیسی)
  • اسکالپشور (SculpSure) (استفاده از لیزر)
  • ونکوئیش (استفاده از انرژی فرکانس رادیویی)

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کرایولیپولیز روش لاغری با دستگاه کول اسکالپتینگ است که نوعی عمل جراحی لاغری غیرتهاجمی ایمن و کم خطر محسوب می‌شود. کول اسکالپتینگ صرفا یک روش زیبایی است و برای افرادی که به‌ دنبال کاهش وزن هستند توصیه نمی‌شود.

در کرایولیپولیز، دستگاه کول اسکالپتینگ با استفاده از سرما به لایه‌های چربی زیر پوست نفوذ کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. عوارض جانبی این روش تقریبا کم هستند، اما کمی درد، کبودی، تورم، خارش و قرمزی پوست ممکن است در هفته نخست بعد عمل مشاهده شود.

برای اینکه عوارض جانبی لاغری با این دستگاه را به حداقل برسانید، بهتر است به کلینیک معتبر و دکتر زیبایی متخصصی مراجعه کنید که از مهارت و سابقه خوبی برخوردار باشد. قبل از اقدام برای لاغری با دکتر تغذیه مشورت کنید. مشاوره لاغری راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. جهت مشاوره آنلاین و گفتگو با بهترین پزشکان سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

بله دستگاه کول اسکالپتینگ از سال 2010 تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را گرفت.

خیر، جز روش‌های غیرتهاجمی با ریسک پایین است.

درد یکی از عوارض احتمالی کول اسکالپتینگ است، اما به‌‌طورکلی این روش لاغری بدون درد محسوب می‌شود.

خیر، این روش لاغری بدون استفاده از برش و سرنگ، بی‌هوشی یا حتی بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بخیه هم ندارد.

کرایولیپولیز روش دائمی برای حذف چربی‌ها است و بافت چربی ازبین‌رفته باز نمی‌گردد، اما عدم رعایت رژیم غذایی ممکن است باعث تجمع دوباره سلول‌های چربی شود.

خیر، این روش بدون بخیه انجام می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “کول اسکالپتینگ و هر چه باید درباره آن بدانید.”

  1. علی گفت:

    بسیار مقاله عالی و سودمندی بود. بی نهایت ممنونم