عمل ساسی بای پس، روشی کارآمد برای لاغری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل ساسی بای پس یکی از انواع روش‌های لاغری و تناسب اندام است. این روش ترکیبی از جراحی بای پس و اسلیو معده است و برای درمان بیماری‌های مربوط به چاقی مانند دیابت نوع ۲ و فشارخون بالا نیز کاربرد دارد. در صورت وجود بیماری زمینه‌ای شاخص توده بدنی باید بالای ۳۰ و در صورت سالم بودن شاخص باید بالای ۴۰ باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل ساسی بای پس، روشی کارآمد برای لاغری

اگر به دنبال روش‌های مختلف لاغری هستید، احتمالا اسم عمل ساسی بای پس به گوشتان خورده است. این جراحی یکی از روش‌های لاغری و کاهش اشتها است که بسیار موفق عمل کرده است. اگر قصد کاهش وزن دارید و می‌خواهید در مورد این جراحی اطلاعات بیشتری داشته باشید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم جراحی ساسی بای پس معده چیست؟ برای چه افرادی مناسب است؟ مراحل این عمل جراحی به چه صورت است و مزایا و معایب عمل ساسی بایپس چیست؟

درصورتی‌که می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد این عمل جراحی داشته باشید و بدانید آیا این عمل برای شما مناسب است یا نه، باید با دکتر گوارش مشورت کنید. برای ارتباط با متخصص می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

عمل ساسی بای پس معده چیست؟

برای کاهش وزن جراحی‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از انواع عمل لاغری عمل ساسی بای پس است. این جراحی به افراد چاق کمک می‌کند تا کاهش وزن داشته باشند. جراحی ساسی بای پس معده ترکیبی از دو جراحی اسلیو معده و بای پس معده است.

در روش اسلیو معده حدود ۷۵٪ از حجم معده برداشته می‌شود. در روش بای پس معده به جای برداشتن بخشی از بافت، قسمتی از معده به هم دوخته شده یا منگنه می‌شود تا حجم معده کاهش پیدا کند. سپس روده کوچک به کیسه جدید وصل می‌شود.

با ترکیب این دو روش بهترین حالت جراحی انجام می‌شود. گاهی پزشک به‌صورت مستقل این عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد. گاهی هم عمل اسلیو معده جوابگو نبوده و پزشک برای بار دوم جراحی ساسی بای پس معده را انجام می‌دهد. جراح باید باتوجه‌به میزان نیاز به کاهش وزن این عمل را انجام دهد.

در عمل اسلیو ساسی یا جراحی ساسی بای پس غذا در مسیر حرکت، بخش ابتدایی روده کوچک را دور زده و قند و چربی کمتری جذب می‌شود. همچنین هضم غذا در روده کاهش پیدا کرده و هورمون‌های روده‌ای پیام توقف غذا خوردن را به مغز ارسال می‌کنند. در نتیجه شما کمتر غذا خورده و لاغر می‌شوید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. تفاوت بای پس معده با اسلیو ساسی معده چیست؟

در عمل بای پس معده روده کوچک به معده متصل شده و همانند روش ساسی بایپس قسمتی از روده دور زده می‌شود. اما به جای برداشتن معده قسمتی از بافت معده به هم دوخته شده یا منگنه می‌شود.

۲. تفاوت اسلیو معده با ساسی بای پس معده چیست؟

عمل اسلیو چیست؟ در روش اسلیو معده ۷۵٪ از حجم معده برداشته می‌شود. اما بخش اتصال به روده کوچک در طول جراحی انجام نمی‌شود. به همین دلیل عمل ساسی بایپس کارآمدتر است.

۳. عمل اسلیو ساسی با ساسج چه فرقی دارد؟

عمل ساسج بای پس چیست؟ یکی از عوارض این جراحی بوی بد دهان است. به دلیل متصل شدن معده به بخش‌های دورتر روده کوچک این بو ایجاد می‌شود. اگر این عارضه شدید باشد، عمل ساسج بای پس انجام می‌شود. در این جراحی معده به قسمت‌های نزدیک‌تر روده وصل می‌شود.

عمل اسلیو ساسی با ساسج چه فرقی دارد؟
جراحی ساسی بای پس معده ترکیبی از دو جراحی اسلیو معده و بای پس معده است.

هدف از عمل جراحی ساسی بای پس چیست؟

در افرادی با اضافه‌ وزن شدید و بیماری‌های زمینه‌ای مربوط به چاقی این جراحی می‌تواند مفید باشد. هدف از این جراحی کاهش اشتها از طریق کاهش حجم معده است. با برداشتن ۷۵٪ از حجم معده سطح هورمون گرلین (هورمون مربوط به گرسنگی) کاهش پیدا می‌کند.

در مرحله دوم جراحی قسمت پایین معده (آنتروم) به قسمت پایین روده کوچک (ایلئوم) وصل می‌شود. در نتیجه غذا قسمت ابتدایی روده کوچک را دور زده و جذب چربی، قند و کالری کم می‌شود. با انجام این روش غذا زودتر وارد قسمت پایینی روده کوچک شده و پیام سیری به مغز منتقل می‌شود.

این جراحی برای کمک به کاهش وزن در افراد چاق و کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با وزن انجام می‌شود. بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، کبد چرب غیرالکلی، آپنه خواب و دیابت نوع ۲ پس از انجام عمل اسلیو ساسی بهتر کنترل می‌شوند.

متن انگلیسی:
Gastric bypass surgery is performed to help with weight loss and reduce health risks associated with being overweight, including gastric reflux disease, heart disease, and high blood pressure.
ترجمه فارسی:
عمل ساسی بای پس معده برای کمک به کاهش وزن و کاهش خطرات سلامتی مرتبط با اضافه وزن از جمله بیماری ریفلاکس معده، بیماری قلبی و فشار خون بالا انجام می‌شود.

به نقل از سایت mayoclinic

عمل ساسی بای پس چقدر لاغر میکند؟

به طور متوسط، بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که بعد از عمل ساسی بای پس، ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن اضافی بدن خود را در سال اول از دست بدهند. عکس عمل ساسی بای پس بیماران نیز به خوبی این ادعا را ثابت کرده است.

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده چگونه است؟

برای اطلاع بیشتر، از متخصص گوارش بپرس.

عمل ساسی بای پس برای چه افرادی مناسب است؟

عمل جراحی ساسی بای پس برای گروهی از افراد می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. اگر موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، احتمالا پزشک این جراحی را به شما پیشنهاد می‌دهد:

  • شاخص توده بدنی شما بالای ۴۰ است.
  • شاخص توده بدنی شما بالای ۳۰ است و دچار بیماری مانند دیابت، فشارخون بالا یا آپنه خواب هستید.
  • برای کاهش وزن انواع روش‌های رژیم غذایی، ورزش و موارد دیگر را انجام داده، اما به نتیجه نرسیده‌اید.
  • روش‌های دیگر جراحی لاغری را انجام داده‌اید، اما نتیجه‌ای نگرفتید.
  • به جز چاقی بدن شما از سلامت کلی برخوردار است.
  • از داروهای روانپزشکی استفاده نمی‌کنید و به مواد مخدر اعتیاد ندارید.
  • بارداری نیستید یا به این زودی قصد بارداری ندارید.

اگر دچار اضافه‌وزن هستید و هیچ یک از روش‌های لاغری برای شما کارساز نبوده است، می‌توانید برای بررسی مزایا و معایب جراحی ساسی بای پس به متخصص گوارش مراجعه کنید. متخصص با بررسی شرایط شما، مناسب بودن این روش را ارزیابی می‌کند.

اینفوگرافی کاندیداهای مناسب برای عمل ساسی بای پس
اینفوگرافی کاندیداهای مناسب برای عمل ساسی بای پس

عمل ساسی بای پس برای جه افرادی مناسب نیست؟

این عمل برای افرادی که هنوز روش‌های لاغری مانند رژیم غذایی و ورزش را امتحان نکرده‌اند، انجام نمی‌شود. همچنین اگر شخص از سلامت کلی برخوردار نباشد یا به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد، نباید جراحی اسلیو ساسی را انجام دهد.

مزایای عمل ساسی بای پس چیست؟

هرکدام از روش‌های عمل لاغری مزایا و معایبی دارند. مطالعات زیادی نشان داده است که این روش نسبت به روش‌های بای پس معده یا اسلیو معده نتایج بهتری ایجاد می‌کند. برخی از مهم‌ترین مزایای آن عبارتند از:

  • احساس گرسنگی کاهش پیدا می‌کند.
  • کاهش وزن نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است.
  • خطر کمبودهای تغذیه‌ای نسبت به دو روش دیگر کمتر است.
  • تمامی فواید اسلیو و بای پس معده در این روش جراحی وجود دارد.
  • ۷۰ تا ۹۰٪ دیابت نوع ۲ کنترل می‌شود.
  • امکان دسترسی به مجرای صفراوی برای جراحی‌های آینده (مانند برداشتن سنگ صفراوی) وجود دارد.
  • خطر کمتر فتق داخلی
مزایای عمل ساسی بای پس چیست؟
در عمل ساسی بای پس، کاهش وزن نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است.

مراحل جراحی ساسی بای پس معده چگونه است؟

قبل از انجام جراحی احتمالا لازم باشد، آزمایش‌هایی را انجام دهید. همچنین جراح محدودیت‌هایی را در رژیم غذایی و داروهای مصرفی اعمال می‌کند. جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی انجام می‌شود. روش عمل ساسی بای پس لاپاراسکوپی است. در این روش لاپاراسکوپ از طریق برش‌های کوچکی وارد شکم می‌شود. لاپاراسکوپ ابزار باریک و انعطاف‌پذیری است که سر آن یک دوربین تعبیه شده است. جراح با استفاده از این دوربین داخل شکم را به‌راحتی می‌بیند.

در این جراحی برش‌های بزرگ به سبک سنتی ایجاد نمی‌شود. برش‌های کوچک در زمان بسیار کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند. معمولا این جراحی چندین ساعت طول می‌کشد.

عمل ساسی بای پس برای چه سنی مناسب است؟

معمولا پزشکان این جراحی را برای افراد ۱۸ تا ۷۰ سال انجام می‌دهند. این جراحی برای افراد زیر ۱۸ سال مورد تایید قرار نگرفته است. اما در شرایطی ممکن است به دلیل اضافه‌وزن شدید یا بیماری خاصی پزشک برای فرد زیر ۱۸ سال نیز این جراحی را پیشنهاد دهد.

عمل ساسی بای پس بهتره یا اسلیو؟

 

مراقبت های بعد از عمل ساسی بای پس چه هستند؟

بعد از عمل ساسی بای پس معده رعایت رژیم غذایی بسیار مهم است. به مدت یک یا دو روز بعد از عمل نباید چیزی بخورید. زیرا در این مدت معده و روده در حال بهبود یافتن هستند. بعد از آن برای چند هفته باید رژیم غذایی خاصی داشته باشید. در ابتدا تنها می‌توانید مایعات مصرف کنید. به‌مرور می‌توان غذاهای پوره شده و بسیار نرم را به رژیم غذایی اضافه کرد.

پس از چند هفته می‌توانید غذاهای معمولی مصرف کنید. احتمالا پزشک محدودیت‌هایی را در رژیم غذایی شما اعمال می‌کند. در چند ماه اول بعد از جراحی اسلیو ساسی باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید و به طور منظم معاینه شوید. پزشک در معاینات سلامت کلی بدن را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمایش خون یا آزمایش‌های دیگر را تجویز می‌کند.

اگر در رابطه‌ با نکات مراقبتی بعد از جراحی ساسی بای پس معده سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین یا تلفنی دکترتو استفاده کنید. در دکترتو با بهترین متخصص گوارش یا دکتر تغذیه به‌صورت آنلاین در ارتباط باشید و سوالات خود را با پزشک در میان بگذارید.

رژیم غذایی بعد از عمل ساسی بای پس (بعد از عمل بای پس معده چه بخوریم)

بعد از انجام جراحی ساسی بای پس یا هر جراحی لاغری دیگری باید به رژیم غذایی اهمیت زیادی بدهید. در تمامی مراحل رژیم لاغری باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، روزانه مقدار کافی آب مصرف کنید.
  • مایعات را به فاصله ۳۰ دقیقه قبل یا بعد غذا بنوشید. از نوشیدن آنها همراه غذا خودداری کنید.
  • آهسته بخورید و بنوشید.
  • از غذاهای بدون چربی و سرشار از پروتئین استفاده کنید.
  • مصرف قند و چربی را محدود کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • کافئین کمتر مصرف کنید. زیرا باعث کم‌آبی بدن می‌شود.
  • طبق دستور پزشک از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.
  • غذاها را به طور کامل بجوید.

غذاهایی که در هر مرحله می‌توانید استفاده کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • هفته اول: مایعات شفاف مانند آبگوشت، آبمیوه بدون شیرینی، شیر بدون چربی یا چربی ۱%، چای یا قهوه بدون کافئین و ژلاتین و بستنی بدون شکر
  • هفته دوم: غذاهای پوره شده و خمیری مانند گوشت چرخ‌کرده بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، غلات پخته شده، میوه‌های نرم، سبزیجات پخته شده و سوپ. (غذاهای جامد را با آب، شیر بدون چربی، آبگوشت یا آب‌میوه بدون شکر ترکیب کنید.)
  • چند هفته بعد عمل: ۳ تا ۵ وعده غذایی کوچک غذاهای نرم یک‌سومم تا یک‌دوم فنجان غذا. تمامی موارد ذکر شده در هفته دوم بعد از عمل را می‌توانید بدون ترکیب کردن با مایعات بخورید.
  • هفته هشتم: ۳ وعده غذای جامد در روز مانند نان، سبزیجات خام، سبزیجات فیبری پخته شده مانند کرفس، کلم بروکلی یا ذرت، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، آجیل و دانه‌ها و ذرت بوداده
بعد از عمل بای پس معده چه بخوریم؟
برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، روزانه مقدار کافی آب مصرف کنید.

میوه های ممنوع بعد از عمل بای پس معده کدامند؟

پس از جراحی بای پس معده، لزوما میوه های ممنوعی برای شما وجود ندارد. با این حال بهتر است به جای میوه‌های با قند بالا مانند موز یا انگور، گزینه‌های کم قندتر مانند انواع توت‌ها، خربزه و مرکبات را انتخاب کنید.

تجربیات کسانی که ساسی بای پس انجام داده اند

نظرات در مورد عمل ساسی بای پس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در تمامی روش‌های جراحی لاغری می‌توان دید که برخی افراد رضایت کامل داشته و برخی از این اقدام ناراضی هستند. در رابطه‌ با عمل ساسی بایپس نیز همین مسئله وجود دارد. برخی از تجربیات افراد را برای شما ذکر کرده‌ایم:

۱. از انجام عمل ساسی بایپس ناراضی هستم. بیش از حد لاغر شده‌ام و چهره حال حاضرم را نمی‌پسندم. حس می‌کنم نسبت به قبل پرخاسگر شده‌ام و همیشه احساس خستگی دارم.

۲. من خوشحال هستم که این جراحی را انجام دادم. از شر بیماری‌های مختلفی مانند کبدچرب، فشارخون بالا و پادرد راحت شدم. به همین خاطر این جراحی را به همه دوستانم پیشنهاد می‌دهم.

۳. من از انجام عمل ساسی بایپس راضی هستم. تنها نکته برای افرادی که قصد انجام این جراحی را دارند، این است که به رژیم خود اهمیت دهند. حتما به مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی توجه کنید. زیر نظر پزشک تغذیه باشید تا عوارضی برای شما ایجاد نشود.

تجربیات کسانی که ساسی بای پس انجام داده اند چیست؟
در تمامی روش‌های جراحی لاغری می‌توان دید که برخی افراد رضایت کامل داشته و برخی از این اقدام ناراضی هستند.

معایب و عوارض عمل ساسی بای پس چیست؟

عمل ساسی بای پس معده در کنار مزایا و فواید، عوارضی هم به همراه دارد. پیش از انجام این عمل جراحی یا دیگر روش‌های جراحی لاغری باید عوارض آنها را به طور دقیق بررسی کنید. عوارض و معایب این روش شامل موارد زیر می‌شود:

  • احتمال ایجاد زخم در قسمت اتصال معده به روده کوچک وجود دارد.
  • افزایش خطر رفلاکس صفرا به معده
  • خطرات مربوط به بیهوشی در حین جراحی
مزایای عمل ساسی بای پسمعایب و عوارض عمل ساسی بای پس
تمامی فواید اسلیو و بای پس معده در این روش جراحی وجود دارد.افزایش خطر رفلاکس صفرا به معده
کاهش وزن نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است.احتمال ایجاد زخم در قسمت اتصال معده به روده کوچک وجود دارد.
خطر کمبودهای تغذیه‌ای نسبت به دو روش دیگر کمتر است.خطرات مربوط به بیهوشی در حین جراحی
مزایا و عوارض عمل ساسی بای پس

مرگ در اثر عمل سادی بای پس معده ممکن است؟

خوشبختانه پشیمانی بعد از عمل بای پس معده بسیار کم است و میزان مرگ و میر بعد از جراحی ساسی بای پس حدود ۱ هزارم درصد یا ۱ نفر در ۱۰۰۰ نفر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دچار اضافه‌ وزن شدید هستید یا بیماری زمینه‌ای مربوط به چاقی دارید، یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای شما عمل ساسی بای پس است. این جراحی ترکیب دو جراحی اسلیو و بای پس معده است. برای انجام جراحی و تشخیص مناسب بودن این روش باید به دکتر متخصص گوارش و کبد، بهترین دکتر تغذیه یا در صورت لزوم به فوق تخصص جراحی پلاستیک مراجعه کنید. پزشک با بررسی شاخص توده بدنی، سلامت کلی و بیماری‌های زمینه‌ای در مورد انجام این عمل تصمیم می‌گیرد.

در طول این جراحی ۷۵% از حجم معده برداشته شده و قسمت انتهایی معده به بخشی از روده کوچک وصل می‌شود. در نتیجه غذا قسمت ابتدایی روده کوچک را دور زده و مسیر کمتری را طی می‌کند. این دو مرحله در جراحی باعث کاهش اشتها شده و به لاغری کمک می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر گوارش یا دکتر تغذیه می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر گوارش آنلاین، دکتر جراحی پلاستیک آنلاین و دکتر تغذیه آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این عمل معمولا برای افراد با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ پیشنهاد می‌شود. اگر شخص علاوه بر چاقی دچار بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشارخون بالا باشد، با شاخص توده بدنی بالای ۳۰ این جراحی مجاز است.

ازآنجایی‌که بعد از عمل ساسی بای پس غذا بخش ابتدایی روده کوچک را دور می‌زند، مسیر آن کوتاه‌تر می‌شود. در نتیجه مقدار جذب قند و کالری در روده کوچک پایین می‌آید. با مصرف کمتر غذا و جذب کمتر آن در روده کوچک دیابت نوع ۲ کنترل می‌شود.

هرکدام از روش‌های جراحی لاغری ممکن است برگشت‌پذیر باشد. باید بعد از جراحی سبک زندگی درستی را انتخاب کنید و به نکاتی که پزشک می‌گوید، عمل کنید. ورزش و رژیم غذایی جز موارد مهمی است که باید بعد از عمل رعایت شود تا نتایج طولانی‌مدت باقی بماند.

در عمل اسلیو ساسی حدود ۷۵٪ از حجم معده برداشته می‌شود. در نتیجه با خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کنید. همچنین به دلیل دورزدن بخشی از روده کوچک، غذا سریع‌تر به قسمت پایینی روده رسیده و پیام سیری به مغز منتقل می‌شود. این دو عامل در کنار هم به کاهش وزن موثر کمک می‌کنند.

جراحی مینی بای پس معده مشابه جراحی بای پس معده انجام می‌شود. اما در این روش پیوند معده به روده کمتر بوده و با یک پیوند به هم وصل می‌شوند.

خطر کمبود تغذیه‌ای در تمامی روش‌های جراحی لاغری وجود دارد. ممکن است شخص به دلیل کوچک شدن معده و کوتاه شدن مسیر روده کوچک دچار سوءتغذیه شود. در این فرایند جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها همانند جذب قند و چربی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید معاینات و آزمایش‌ها به‌موقع انجام شوند و رژیم غذایی درستی رعایت شود تا خطر کمبود تغذیه‌ای کاهش پیدا کند.

در این روش جراحی کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام قابل‌توجه است. تقریبا هیچ روش دیگری تا این حد به لاغری کمک نمی‌کند. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶ به طور میانگین افراد در ششمین ماه بعد از جراحی ساسی بای پس ۷۵٪ از وزن اضافی خود را از دست دادند. ۱۲ ماه بعد از جراحی نیز ۹۰٪ از وزن اضافی کاهش پیدا کرد.

بالن معده روش کم‌تهاجمی است و بدون نیاز به روش‌های جراحی انجام می‌شود. اما در این روش احتمال برگشت چاقی وجود دارد. معمولا از این روش برای لاغری قبل از عمل لاغری اصلی انجام می‌شود.

بله در این عمل جراحی حدود ۷۰٪ از معده برداشته می‌شود. با کم شدن حجم معده هنگام خوردن غذا سریع احساس سیری می‌کنید.

نتیجه عمل ساسی بایپس به شخص بیمار، رعایت رژیم غذایی و متابولیسم بدن او بستگی دارد. در برخی افراد کاهش وزن سریع اتفاق افتاده و در برخی افراد بیشتر طول می‌کشد. معمولا بیماران در حدود یک سال به نتیجه دلخواه خود می‌رسند.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن