عمل بای پس معده چیست و چقدر وزن کم می کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جراحی بای پس معده یک روش کاهش وزن است که شامل تغییر مسیر دستگاه گوارش برای ایجاد یک کیسه معده کوچکتر است. این روش می‌تواند منجر به کاهش وزن بالای ۲۰ کیلوگرم، بهبود کنترل قند خون و کاهش خطرات مرتبط با چاقی از جمله دیابت و انواع خاصی از سرطان شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عمل بای پس معده چیست و چقدر وزن کم می کنیم؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

در عمل بای پس معده به انگلیسی Gastric bypass surgery، جراح متخصص گوارش، تغییراتی در ساختار دستگاه گوارشی شما ایجاد می‌کند. تغییر در لوله گوارشی و کوچک شدن معده باعث می‌شود که مقدار غذای دریافتی بدن کم شده و بر اثر کوتاه شدن روده باریک، جذب مواد غذایی در روده هم کمتر شود. مطمئناً جراحی نباید گزینه اول شما برای کاهش وزن باشد؛ اما گاهی برخی انسان‌ها با وجود رژیم غذایی و ورزش هم وزن کم نمی‌کنند و این اضافه‌وزن باعث ایجاد مشکلات سلامتی متعدد برای آنها می‌شود. در حال حاضر عمل‌های جراحی‌های مختلفی وجود دارند که به نام عمل لاغری شناخته می‌شوند.

عمل بای پس معده یا گاستریک بای پس یکی از این عمل‌های لاغری است که عوارض کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد. البته باید بدانید که بعد از انجام بای پس معده هم، رژیم‌های غذایی و ورزش منظم همچنان ادامه دارد. برای انجام عمل بای پس معده باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان برای انجام عمل بای پس معده و یا دیگر عمل‌های لاغری آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

عمل بای پس معده چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که جراحی بای پس معده چیست؟ عمل بای پس معده که به آن بای پس معده به روش Roux-en-Y (roo-w-wy) هم می‌گویند نوعی عمل لاغری معده است که در آن قسمت کوچکی از بالای معده بریده شده و از بقیه معده جدا می‌شود، سپس قسمتی از ابتدای روده کوچک هم بریده می‌شود و روده باریک مستقیماً به این معده کوچک شده وصل می‌شود.

این جراحی شامل دو بخش است. در بخش اول، جراح قسمت بالای معده را برش می‌دهد و قسمت کوچکی از معده‌ی را می‌بندد. این قسمت کوچک‌تر به‌هم‌دوخته یا منگنه می‌شود تا کیسه‌ی کوچکی را ایجاد کند که تقریباً هم‌اندازه‌ی یک گردو است. کیسه‌ی جدید می‌تواند حدود ۳۰ گرم غذا را در خود نگه دارد، این در حالی است که معده‌ی معمولی می‌تواند حدود ۳ پیمانه غذا را در خود نگه دارد.

در قسمت دوم جراحی بای پس معده، جراح متخصص گوارش قسمتی از روده‌ی کوچک را برش می‌دهد و آن را مستقیماً به کیسه‌ی تازه ایجاد شده متصل می‌کند. این کار باعث می‌شود طول روده کوچک کمتر باشد. با کاهش میزان مواد غذایی که معده می‌تواند نگه دارد و تغییر در نحوه‌ی جذب غذا، کمتر غذا می‌خورید و سریع‌تر احساس سیری می‌کنید که این امر به شما کمک می‌کند تا وزن از دست دهید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

عمل اسلیو بهتر است یا بای پس و حلقه معده؟

نمی‌توان به‌طورقطع گفت که کدام یک از این جراحی‌های لاغری بهتر هستند. معمولاً از نظر قیمت و هزینه، عمل اسلیو معده بهتر و ارزان‌تر است. گاهی در مواردی که فرد دچار بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی و دیابت است، ممکن است امکان عمل بای پس معده وجود نداشته باشد؛ بنابراین در این موارد جراحی اسلیو معده پیشنهاد می‌شود.

در حلقه انداختن معده نیز یکی از انواع جراحی چاقی است که قابل تنظیم و برگشت‌پذیر است. این روش شامل قرار دادن یک نوار سیلیکونی به نام Lap-Band در اطراف شکم شما است. نوار معده ظرفیت معده شما را کاهش داده و عبور غذا از معده را کند می‌کند.

بعد از انجام عمل بای پس معده چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل بای پس معده برای لاغری می‌توانید انتظار داشته باشید که:

  • حدود ۳۰ درصد از وزن قبل از جراحی خود را از دست دهید.
  • احساس افزایش انرژی داشته باشید و بتوانید راحت‌تر حرکت کنید.
  • مشکلات سلامتی کمتری داشته باشید.

انواع عمل بای پس معده کدام است؟

معمولاً عمل بای پس معده به دو روش مینی بای پس و بای پس کلاسیک انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هر دو می‌پردازیم. هر یک از روش‌ها توسط متخصص با بررسی شرایط شما و بیماری‌های زمینه‌ای موجود، انتخاب می‌شوند.

۱. جراحی مینی بای پس معده

زمانی که حین عمل جراحی، ترکیب بای پس معده و اسلیو معده انجام شود، به اصلاح می‌گوییم عمل مینی بای پس معده انجام شده است. در این نوع عمل جراحی، بین روده و معده فقط یک اتصال وجود داشته و بخیه معده به صورتی زده می‌شود که معده به شکل کیسه‌ای بلند در می‌آید.

در مینی بای پس معده، جذب کالری و مواد مغذی کاملاً انجام می‌گردد اما هضم غذا با سرعت کمتری انجام می‌شود؛ در نتیجه فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌کند. به جراحی مینی بای پس معده، جراحی بای پس امگا هم می‌گویند.

۲. عمل بای پس کلاسیک معده چیست؟

بای پس کلاسیک معده، از بهترین جراحی‌های کاهش وزن محسوب می‌شود زیرا درصد برگشت وزن در این روش، بسیار پایین است. حجم معده در این روش بسیار کوچک می‌شود و در اکثر مواقع بخشی از روده هم حذف می‌شود. در این روش دو اتصال بین معده و روده ایجاد می‌شود.

متن انگلیسی:
Gastric bypass is a surgical procedure that can help people with obesity to lose weight and improve their health.
ترجمه فارسی:
بای پس معده یک روش جراحی است که می‌تواند به افراد با اضافه وزن بالا کمک کند وزن خود را کاهش دهند و سلامت خود را بهبود بخشند.

به نقل از سایت healthdirect

۳. جراحی بای پس معده با تکنیک ساسی

عمل ساسی معده چیست؟ این روش جراحی بای پس معده را با نام اسلیو ساسی یا عمل ساسی بای پس معده هم می‌شناسند. در این جراحی هر دو روش مینی بای پس (بای پس امگا) و اسلیو معده با هم ترکیب شده‌اند و از هر دو متد استفاده می‌شود.

جراحی بای پس معده با تکنیک ساسی چیست؟
در این جراحی هر دو روش مینی بای پس (بای پس امگا) و اسلیو معده با هم ترکیب شده‌اند.

۴. جراحی بای پس معده با تکنیک ساسج بای پس

در جراحی بای پس معده با تکنیک ساسج بای پس، بخشی از معده برش داده‌می‌شود و در انتهای روده پیوند زده می‌شود. البته در این روش لزوما نباید به انتهای روده، معده را پیوند زد، بلکه می‌توان آن را به بخش‌های دیگر روده که دورتر از معده قرار دارند هم پیوند زد.

در این روش نیز ترکیب هر دو روش اسلیو و بای پس را مشاهده می‌کنیم، با این تفاوت که در ابتدا اسلیو معده انجام می‌شود و سپس بای پس معده بر روی بیمار انجام می‌شود.

فواید جراحی گاستریک بای پس معده چیست؟

بعد از جراحی از سلامت بیشتری برخوردار خواهید بود و علائم بیماری مرتبط با وزن بالا در شما کاهش می‌یابد. بعد از درمان، ممکن است اختلالات زیر بهبود پیدا کنند یا حتی به طور کامل برطرف شوند:

  • آپنه خواب
  • فشارخون بالا
  • دیابت نوع ۲.

برای بیمارانی که با این بیماری مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، جراحی معمولاً منجر به بهبود سریع دیابت نوع ۲ می‌شود. بسیاری از بیمارانی که بیمارستان را ترک می‌کنند دیگر نیازی به مصرف داروهای دیابت نخواهند داشت.

فواید جراحی گاستریک بای پس معدهعوارض جانبی
درمان آپنه خوابسندرم دامپینگ
بهبود فشارخون بالاسنگ کیسه صفرا
بهبود دیابت نوع ۲خونریزی و کبودی
وزن بالا در شما کاهش می‌یابدنشت
برخی از عوارض و مزایای گاستریک بای پس معده

۱. عمل بای پس معده چرا انجام می شود؟

عمل بای پس معده برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مرتبط با وزن انجام می‌شود که این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • بیماری رفلاکس معده به مری
  • بیماری قلبی
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع ۲
  • سکته مغزی
  • سرطان
  • ناباروری.

۲. هدف از جراحی بای پس معده چیست؟

هر جراحی با هدف خاصی انجام می‌شود. از طرفی همیشه برای انجام دادن یک جراحی، هدف باید ارزش هزینه را داشته‌باشد. هنگامی که شما خطر جراحی را می‌پذیرید و حاضر به تجربه‌ی ریسک‌ها و خطرات آن می‌شوید، باید اهداف آن مشخص و فوایدی داشته‌باشد. در ادامه به برخی از اهداف جراحی بای پس معده می‌پردازیم. به طور کلی ۳ هدف زیر بعد از انجام بای پس معده در نظر گرفته‌می‌شوند؛

  • حجم معده کاهش پیدا می‌کند
  • غذا مسیر کوتاه‌تری را تا دفع طی می‌کند
  • مقدار هورمون‌ها و متابولیسم عملکرد روده تغییر می‌کند.
هدف از جراحی بای پس معده چیست؟
در این روش جراحی، مقدار هورمون‌ها و متابولیسم عملکرد روده تغییر می‌کند.

۳. بای پس معده و حاملگی

جراحی بای پس معده می‌تواند از طرق مختلفی بر بارداری تأثیر بگذارد. کاهش وزن سریع پس از جراحی، باروری را افزایش داده و تعادل هورمونی را بهبود می‌بخشد و باردار شدن را برای برخی از زنان آسان‌تر می کند. با این حال، اگر بعد از عمل جراحی قصد بارداری دارید، قبل از اقدام به بارداری حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه صبر کنید، زیرا بدن به زمان نیاز دارد تا پس از عمل به تثبیت وزن برسد.

۴. بای پس معده و سرطان

جراحی بای پس معده می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود و خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی را کاهش دهد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند در افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته‌اند، سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، روده بزرگ، آندومتر و کلیه کمتر است.

چه کسانی می توانند عمل بای پس معده را انجام دهند؟ 

عمل بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟ به‌طورکلی بای پس معده و سایر جراحی‌های کاهش وزن می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشند اگر:

  • شاخص توده‌ی بدنی (BMI) شما ۴۰ یا بالاتر باشد
  • شاخص توده‌ی بدنی شما بین ۳۵ تا ۳۹.۹ است (چاقی) و با مشکلات جدی مرتبط با وزن (نظیر دیابت نوع ۲، فشارخون بالا یا آپنه خواب شدید) دست‌وپنجه نرم می‌کنید.
  • در برخی موارد اگر BMI شما بین ۳۰ تا ۳۴ است ولی دچار مشکلات جدی مرتبط با اضافه‌وزن باشید هم برای انواع خاصی از عمل‌های لاغری واجد شرایط خواهید بود.

اما بای پس معده برای تمام افرادی که دارای اضافه‌وزن شدید هستند هم مناسب نیست. برای اینکه معیارهای لازم برای انجام عمل جراحی بای پس را داشته باشید، ممکن است نیاز به رعایت برخی از دستورالعمل‌های پزشکی داشته باشید. برای بررسی این که آیا کاندید مناسبی برای انجام این جراحی‌ها هستید یا نه، به پزشک فوق‌تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. پزشک یک پروسه‌ی غربالگری گسترده برای شما انجام خواهد داد و اگر معیارهای لازم را داشته باشید، شما را برای انجام عمل راهنمایی خواهد کرد.

بای پس معده روش لاغری مناسبی برای شماست؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

مراحل انجام بای پس معده چگونه است؟

بای پس معده چگونه است؟ پیش از اینکه وارد مراحل اصلی انجام بای پس معده وارد شویم، بهتر است این نکته را یادآور شویم که مهم‌ترین مرحله‌ی انجام این جراحی، پیدا کردن یک دکتر خوب است. این جراحی یک جراحی جدی و نسبتا خطرناک است و باید توسط یک پزشک ماهر و زبردست انجام شود. در غیر اینصورت نتیجه‌ی خوبی به دنبال نخواهد داشت. مراحل انجام این عمل لاغری شامل موارد زیر است:

۱. پیدا کردن بهترین دکتر عمل بای پس معده

از اصلی‌ترین مراحل این جراحی این است که بهترین دکتر عمل بای پس را در شهر خود پیدا کنید. حتی اگر امکان جابجایی دارید، برای انجام این جراحی به دکترهای دیگر در شهرهای دیگر هم مراجعه کنید. مثلا اگر در مشهد زندگی می‌کنید، به دنبال بهترین دکتر بای پس معده در مشهد باشید و در صورتی که پیدا نشد، به شهرهای دیگر مانند تهران مراجعه کنید.

از دکترتو می‌توانید برای پیدا کردن بهترین دکتر گوارش کمک بگیرید. با وارد شدن به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو، می‌توانید به لیستی از متخصصین گوارش دسترسی داشته باشید. هر کدام از متخصصین گوارش در این لیست یک پروفایل شخصی دارند که در آن فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند را می‌توانید جستجو و پیدا کنید. همچنین با مطالعه‌ی نظرات کاربرانی که برای انجام این جراحی به پزشک مورد نظر مراجعه کرده‌اند می‌توانید همان صفحه را مطالعه کنید و بهترین پزشک را با بیشترین رضایت مراجعه کنندگان بیابید.

۲. پر کردن رضایت نامه

قبل از عمل جراحی باید با جراحتان ملاقات کنید. برای تأیید خواسته شما برای انجام عمل بای پس معده، باید یک فرم رضایت‌نامه را امضا کنید. توصیه می‌کنیم که به‌دقت این فرم را مطالعه کنید. این کار به‌منظور اطمینان از درک کامل خطرات، مزایا و عوارض احتمالی جراحی انجام می‌شود. همچنین قبل از امضاکردن رضایت‌نامه هرگونه سؤالی که ممکن است داشته باشید را از پزشکتان بپرسید.

۳. بیهوشی عمومی

جراحی بای پس معده باید تحت بیهوشی عمومی انجام شود. این به این معناست که در طول این جراحی، کاملاً خواب هستید. بعداز این که به‌تدریج از خواب بیدار شدید ممکن است تا چند ساعت و تا زمانی که آثار بیهوشی عمومی کاملاً از بین برود، احساس خواب‌آلودگی کنید. ممکن است یک یا چند روز دچار اختلال در حافظه یا تمرکز شوید اما باگذشت زمان به حالت عادی بر می‌گردید.

مراحل انجام بای پس معده چگونه است؟
بای پس معده باید تحت بیهوشی عمومی انجام شود.

۴. برش شکم و انجام جراحی بای پس معده

بیشتر جراحی‌های بای پس معده با استفاده از برش‌های سوراخ کلید (لاپاروسکوپی) انجام می‌شوند که شامل قراردادن ابزار با استفاده از ۱ تا ۵ برش کوچک در شکم است. این برش‌ها، کوچک و کم تهاجم هستند و جای زخم کوچکی را بر جای می‌گذارند و خیلی زود بهبود پیدا می‌کنند.

پس از ایجاد برش با هر یک از تکنیک‌های موجود، جراح در قسمت بالای شکم برشی ایجاد می‌کند تا بتواند معده را کوچک کند. این کار باعث ایجاد کیسه‌ای می‌شود که حدوداً اندازه‌ی یک گردو است و تنها ۳۰ میلی‌لیتر غذا را در خود نگه می‌دارد. این در حالی است که معده‌ی معمولی ظرفیتی حدود ۱ لیتر (یا ۱۰۰۰ میلی‌لیتر) دارد.

گام بعدی برش روده خواهد بود. همان‌طور که گفتیم بخشی از ابتدای روده باریک بریده می‌شود و سپس روده باریک به کیسه کوچک باقی‌مانده از معده وصل می‌شود. این امر باعث می‌شود که غذا قسمت زیادی از معده و قسمت ابتدایی روده‌ی کوچک را بای پس کند (دور بزند) که به همین خاطر به این جراحی، بای پس معده می‌گویند.

۵. بستن برش با بخیه

پس از اتمام جراحی، جراح از بخیه برای بستن قسمت‌های برش داده شده استفاده می‌کند و محل برش‌ها را با پانسمان می‌پوشاند. ممکن است پزشک یک درن (Drain) را در شکم قرار دهد تا از بروز هرگونه ورم جلوگیری کند. باید در عرض ۱۰ الی ۱۴ روز پس از جراحی به بیمارستان برگردید تا پزشک بخیه‌ها و درن‌های شما را بردارد. قبل از این که از بیمارستان مرخص شوید، پرسنل بیمارستان زمان مراجعه‌ی بعدی را مشخص خواهند کرد.

۶. بازگشت به بخش عمومی بیمارستان

پس از اتمام جراحی، کارکنان بیمارستان شما را به بخش عمومی بیمارستان منتقل می‌کنند و جراح برای تسکین درد، مسکن‌های مناسبی را برای شما تجویز می‌کند. باید انتظار داشته باشید که پس از عمل جراحی بای پس معده، بین ۱ تا ۳ روز در بیمارستان بمانید. در طول این مدت ممکن است محدودیت‌های زیادی در خصوص خوردن و نوشیدن داشته باشید. ممکن است جراح توصیه کند که مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی را مصرف کنید.

متن انگلیسی:
Gastric bypass can be performed via open, laparoscopic, or robotic techniques.
ترجمه فارسی:
عمل بای پس معده را می‌توان از طریق روش‌های باز، لاپاراسکوپی یا روباتیک انجام داد.

به نقل از سایت ncbi

عمل بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

باندینگ معده را می‌توان در ۱ تا ۲ ساعت انجام داد در حالی که بای پس معده به طور کلی در ۲ تا ۳ ساعت انجام می‌شود.

اقدامات قبل از عمل بای پس معده چیست؟

برخی از اقداماتی که بهتر است قبل از انجام جراحی بای پس معده انجام دهید، شامل موارد زیر هستند؛

  • ورزش کردن و تغذیه سالم را در برنامه‌ی خود قرار دهید و سعی کنید از بدن جدیدی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، مراقبت کنید.
  • مشاوره روانشناسی و مشاوره‌های سلامت جسمی دریافت کنید تا از انجام این جراحی و موفقیت‌آمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • یک پزشک خوب و ماهر برای انجام جراحی خود پیدا کنید.
  • در رابطه با هزینه عمل بای پس معده تحقیق کنید و مطمئن شوید که از پس آن برمی‌آیید.
  • با کسانی که عمل بای پس معده انجام داده‌اند مشورت کنید و دغدغه‌های آنها را بشناسید.
  • سعی کنید که فیلم‌های جراحی بای پس معده را ببینید و با دیدن آنها متوجه فرایند جراحی شوید.

عمل بای پس معده بهتره یا بالون معده؟ از متخصص مشورت بگیر.

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده چه هستند؟

بلافاصله بعد از عمل بای پس معده می‌توانید مایعات مصرف کنید اما از مصرف مواد غذایی جامد بپرهیزید زیرا معده و روده در حال بهبود و ترمیم هستند. سپس باید رژیم غذایی به‌خصوصی را دنبال کنید که به‌تدریج از مایعات به سمت غذاهای پوره شکل می‌روند.

پس از آن می‌توانید مواد غذایی نرم را مصرف کنید و سپس سراغ غذاهای سفت‌تر بروید، زیرا سیستم گوارشتان دیگر می‌تواند این غذاها را هضم کند. برای دریافت انواع رژیم لاغری مناسب می‌توانید از متخصص تغذیه کمک بگیرید. این احتمال وجود دارد که در طول ۳ الی ۶ ماه اول پس از جراحی بای پس معده، تغییراتی را تجربه کنید؛ زیرا بدنتان به کاهش سریع وزن واکنش نشان می‌دهد.

برخی از این تغییرات عبارت‌اند از:

  • بدن درد
  • احساس خستگی، گویی آنفولانزا دارید.
  • احساس سرما
  • خشکی پوست
  • نازک شدن موها و ریزش موها
  • تغییرات روحی.

۱. ترک سیگار بعد از عمل بای پس معده

بعد از هر جراحی، توصیه می‌شود که تا ۴ هفته سیگار نکشید. زیرا این کار می‌تواند باعث بالا بردن احتمال سکته و تشکیل لخته‌ی خون شود. بنابراین اگر می‌تواند بهتر است که در این چهار هفته مصرف سیگار خود را قطع کنید. اگر توانایی انجام این کار را ندارید، می‌توانید با کم کردن سیگار، شرایط را کم‌تر خطرناک کنید.

از طرفی انجام جراحی های لاغری مانند بای پس معده می‌توانند برای دستگاه گوارش یک فرد سیگاری حتی خطرناک‌تر هم باشند. یکی از عوارض خطرناکی که سیگار کشیدن بعد از انجام بای پس معده باعث می‌شود، زخم معده است. در چنین شرایطی فرد باید سیگار را کنار بگذارد وگرنه دچار زخم معده خواهد شد. توجه داشته باشید که مصرف ماری جوآنا، حشیش، تنباکو و قلیان و سایر مواد کشیدنی هم در این دسته جای می‌گیرند.

ترک سیگار بعد از عمل بای پس معده ضروری است؟
بای پس معده می‌تواند برای دستگاه گوارش یک فرد سیگاری خطرناک‌ باشد.

۲. روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده چگونه است؟

این جراحی مانند منگنه زدن معده در وسط است که آن را به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌کند. زمانی که معده‌ی شما به دو قسمت تقسیم می‌شود، بخش کوچک‌تر معده‌ی اصلی شما می‌شود و آن را به روده وصل می‌کنند. اکنون شما یک معده‌ی کوچک دارید که اگر بخواهید هم نمی‌توانید آن را خیلی پر کنید. پس چند اتفاق می‌افتد؛

  • معده‌ی شما کوچک می‌شود و حجم غذای شما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین مقدار کم‌تری غذا می‌خورید و به دنبال آن مقدار کم‌تری کالری جذب می‌کنید. پس وزن شما به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.
  • بدن شما مقدار کم‌تری از مواد غذایی خورده‌شده را جذب می‌کند. زیرا ساختار معده‌ تغییر کرده‌ است.
  • سطح برخی از هورمون‌های روده بیشتر می‌شود و رضایت شما از وعده‌ای که می‌خورید افزایش پیدا می‌کند. بنابراین زودتر سیر می‌شوید.

۳. دوره نقاهت بای پس معده چقدر است و مکمل های لازم پس از عمل بای پس معده کدامند؟

اکثر بیماران ۱ الی ۲ روز در بیمارستان می‌مانند و می‌توانند ۲ الی ۴ هفته پس از جراحی به محل کار خود برگردند. پس از جراحی، باید یک برنامه‌ی غذایی گام‌به‌گام را دنبال کنید که شامل این موارد است:

  • مایعات شفاف همچون آب و آبگوشت برای ۱ روز
  • نوشیدنی‌های پروتئینی برای ۹ روز بعد
  • از روز یازدهم می‌توانید غذاهای نرم (همچون ماست و بلغور جو دو سر) را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید.
  • در هفته سوم می‌توانید غذاهای نرم (همچون مرغ، تخم‌مرغ و سبزیجات خوب پخته شده) را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید.
  • در هفته‌ی هفتم باید بتوانید اغلب مواد غذایی را مصرف کنید.
اینفوگرافی برنامه غذایی بعد از عمل بای پس معده
اینفوگرافی برنامه غذایی بعد از عمل بای پس معده

عوارض عمل بای پس معده چیست؟ (آیا عمل بای پس معده ضرر دارد؟)

بای پس معده و سایر عمل‌های لاغری همچنین هر عمل جراحی دیگری عوارضی دارند و ممکن است سلامتی فرد را در معرض خطرات بالقوه‌ی کوتاه‌مدت و بلند مدتی قرار دهند. قبل از اقدام برای عمل بای پس معده، با متخصص گوارش مشورت کنید. پزشک متخصص گوارش و کبد تمامی راهنمایی‌های لازم در مورد خطرات و عوارض بای پس معده را به شما خواهد کرد تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

مضرات بای پس معده مشابه سایر انواع عمل جراحی معده است و شامل موارد زیر است:

  • خونریزی زیاد
  • عفونت
  • اضافه وزن ناگهانی و ابتلا به عوارض چاقی مفرط
  • واکنش منفی به بیهوشی
  • لخته‌ی خون
  • گرسنگی بعد از بای پس
  • مشکلات ریوی یا تنفسی
  • نشت سیستم گوارش.
  • انسداد روده
  • فتق
  • افت قند خون (هیپوگلیسمی)
  • سوءتغذیه
  • سوراخ شدن معده
  • زخم
  • استفراغ.

۱. ابتلا به سندرم دامپینگ

بعد از جراحی بای پس معده، ممکن است ۱۰ الی ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذاهای سرشار از قند، حالات سبکی سر، نفخ، حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال را تجربه کنید. این عارضه با نام سندرم دامپینگ شناخته می‌شود و ممکن است منجر به ناتوانی در مصرف غذاهای حاوی قند شود. علت بروز این سندرم این است که به علت جراحی و تغییرات انجام شده، غذا خیلی سریع از معده وارد روده‌ی کوچک می‌شود.

عوارض عمل بای پس معده چیست؟
قبل از اقدام برای عمل بای پس معده، با متخصص گوارش مشورت کنید.

۲. سنگ کیسه صفرا

بیشتر سنگ‌های کیسه صفرا در اثر سطح بالای کلسترول ایجاد می‌شوند که با چاقی در ارتباط است؛ بنابراین افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و تحت عمل بای پس معده قرار می‌گیرند ممکن است از قبل سنگ کیسه صفرا داشته باشند. کاهش سریع وزن پس از بای پس معده، خطر بروز سنگ کیسه صفرا و عوارض مرتبط با آن را افزایش می‌دهد.

۳. خونریزی و کبودی

ممکن است در طول جراحی یا مدت کوتاهی پس از آن، دچار خونریزی شوید. همچنین ممکن است ۲ هفته پس از جراحی هم خونریزی را تجربه کنید. خونریزی‌ها و کبودی‌ها معمولاً جزئی هستند. اگر خونریزی شدید داشتید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

یکی از عوارض نادر اما جدی جراحی بای پس معده، نشت از جای برش معده برای تا یک کیسه را ایجاد کند. این می‌تواند باعث شود که محتویات معده، سایر اندام‌ها را تحریک کند و منجر به عفونت شدید شود. مهم است که بعد از عمل جراحی بای پس معده حتماً تحت نظارت دقیق فوق‌تخصص گوارش و کبد باشید و هرگونه مشکل و عارضه‌ای را به اطلاع پزشک برسانید.

۴. عفونت گوارشی

تمام جراحی‌ها خطر عفونت را به همراه دارند. جراح متخصص گوارش تمام تلاش خود را می‌کند تا این خطر را کاهش دهد. حتی اگر عفونت هم اتفاق بیفتد، خفیف خواهد بود و با مصرف یک دوره‌ی کوتاه آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان است. در برخی موارد، عفونت شدیدتر است و ممکن است نیاز باشد برای درمان به بیمارستان مراجعه کنید. عفونت می‌تواند با علائم زیر همراه باشد. اگر این علائم را داشتید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد
  • قرمزی که ۴۸ ساعت پس از جراحی در محل زخم مشاهده می‌شود.
  • ترشحات زرد و بدبو که از محل زخم ترشح می‌شوند.
  • خروج چرک از محل زخم
  • دردی که با داروهای مسکن تسکین پیدا نمی‌کند.

۵. مرگ در اثر عمل بای پس معده ممکن است؟

عمل بای پس معده به ندرت می‌تواند باعث مرگ شود. این عمل ممکن است عوارض مختلف و حتی خطرناک هم داشته باشد که احتمال ایجاد آنها کم است، مانند آناستوموز! اما اینکه باعث مرگ شود بسیار نادر است.

مرگ در اثر عمل بای پس معده ممکن است؟
این عمل ممکن است عوارض مختلف و حتی خطرناک هم داشته باشد که احتمال ایجاد آنها کم است.

۶. آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

بله، جراحی بای پس معده می‌تواند برگشت پذیر باشد، اما این اتفاق در همه بیماران رخ نمی‌دهد.

۷. عمل بای پس معده برای دیابت

جراحی بای پس می‌تواند درمان موثری برای عوارض چاقی مفرط دیابت نوع ۲ باشد. این جراحی شامل تغییر مسیر دستگاه گوارش است که معمولا با ایجاد یک کیسه کوچک در بالای معده، بخشی از روده کوچک را دور می‌زند. این روش مقدار غذایی را که معده می‌تواند نگه دارد کاهش داده و جذب مواد مغذی را محدود می‌کند.

۸. بای پس معده و فشار خون

به دنبال جراحی بای پس معده، بسیاری از بیماران کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را تجربه می‌کنند. با این حال، نظارت منظم فشار خون پس از جراحی ضروری است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جراحی مسلماً نمی‌تواند اولین گزینه برای رسیدن به وزن ایده‌آل باشد. قبل از تصمیم برای انجام جراحی بای پس معده، ابتدا با پزشک دکتر متخصص گوارش و کبد، بهترین دکتر تغذیه یا فوق تخصص جراحی پلاستیک مشورت کنید. راه‌های جایگزین را امتحان کنید. داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش راهی است که برای داشتن بدنی سالم و مناسب باید پیش بگیرید.

اما اگر تمام راه‌ها را امتحان کردید و بازهم به نتیجه دلخواه نرسیدید، با راهنمایی‌های فوق‌تخصص گوارش و کبد می‌توانید برای انجام عمل بای پس معده اقدام کنید. برای اطلاع از مزایا و معایب و عوارض عمل جراحی بای پس معده نیز می‌توانید از خدمات مشاوره دکتر گوارش آنلاین، دکتر تغذیه آنلاین و دکتر جراحی پلاستیک آنلاین دکترتو بهره بگیرید.

همچنین اگر جراحی بای پس معده انجام داده‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و از تجربیات خود بگویید. از عمل بای پس معده راضی هستین؟ به ما از خوبی‌ها و بدی‌های عملی که انجام داده‌اید، بگویید و به افراد دیگر در تصمیم گیری بهتر کمک کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، جراحی بای پس خطراتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، مشکلات کلیوی و مرگ را به دنبال دارد.

مینی بای پس معده نسبت به بای پس معمولی روش کوتاه‌تر و خطرات کمتری دارد.

حتماً وعده‌های غذایی مصرفی‌تان را کوچک‌تر کنید. مطمئن شوید که فیبر و پروتئین کافی در برنامه غذایی‌تان موجود است. همچنین نیاز به مصرف برخی از مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی (نظیر مولتی‌ویتامین با آهن، کلسیم و ویتامین B-۱۲) دارید؛ زیرا معده‌ی جدید و کوچک شما نمی‌تواند مواد مغذی کافی را از غذاهایی که مصرف می‌کنید جذب کند.

بعد از عمل جراحی مصرف مایعات، سوپ و پوره را جدی بگیرید تا زمانی که دوره نقاهتتان تمام شود.

برای انتخاب بهترین فوق تخصص گوارش و کبد برای انجام این عمل جراحی، به خوبی تحقیق کنید. با چند متخصص گوارش مشورت کنید. در جلسات مشاوره با متخصص گوارش و کبد حتماً از پزشک بخواهید عکس عمل بای پس معده و تغییرات افرادی که عمل شده‌اند را به شما نشان دهد.
برای یک انتخاب آگاهانه‌تر در مورد انجام این عمل و انتخاب بهترین جراح برای بای پس معده، دیدن فیلم عمل بای پس معده هم می‌تواند مفید باشد. یکی از موارد دیگری که باید در نظر بگیرید بیمارستانی است که عمل در آن انجام می‌شود. کادر جراحی مجرب یقیناً روی نتیجه عمل شما تأثیر خواهد گذاشت. ازاین‌رو عجله نکنید، به‌خوبی تحقیق کنید و یک انتخاب آگاهانه داشته باشید. سعی کنید عمل مینی بای پس معده فیلم را هم مشاهده کنید.

بعضی از افراد پس از انجام جراحی‌های کاهش وزن، دچار ایلئوس بعد از عمل (POI) می‌شوند؛ یعنی روده دیرتر از بقیه اعضای بدن به هوش می‌آید. اما وقتی فرد عمل دفع گاز معده را انجام می‌دهد، یعنی روده شروع به کارکرده است. در این شرایط به‌اصطلاح می‌گوییم از ایلئوس بعد از عمل (POI) خارج شده است.

اکثر افرادی که عمل بای پس معده را انجام داده‌اند، اظهار داشته‌اند که دندان‌هایشان به‌مرور شروع به خراب‌شدن کرده است.
دندان‌پزشکان معتقدند این پوسیدگی ناشی از مصرف کم ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز دندان‌ها است و هر کس بخواهد این عمل کاهش وزن را انجام دهد، حتماً باید زیر نظر یک دندانپزشک باشد تا با مصرف ویتامین‌های لازم و معاینه‌های دوره‌ای، از این عارضه پیشگیری کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بای پس معده

  1. فاطیما گفت:

    سلام واقعا منم بزرگترین اشتباه کردم.
    کاش همون اضافه وزنم بود با ورزش هم سلامتیم کنترل میکردم.
    الان دیگه راهی ندارم😔

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با ارزوی سلامتی شما فاطمیای عزیز

  2. ن خ گفت:

    سلام پسرم ۱۸۹کیلو وزنش بود چهار روز عمل بای پس انجام داده خداروشکرمشکلی نداشته باید دکترخوب انتخاب بشه تا نتیجه خوب بگیریم فقط تنهامشکلش غذانخوردنش همیشه غذاخیلی دوست داشت الان یکم براش سخته ماام تصمیم گرفتیم غذاهایی که دوست داره درست نکنیم تا شرایطش اوکی بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار عالی خوشحالیم نتیجه گرفتید
      امیدواریم از نظر کم کاری تیرویید هم بررسی شده باشند
      با ارزوی سلامتی

  3. ناشناس گفت:

    سلام پسرم ۱۸۹کیلو وزنش بود چهار روز عمل بای پس انجام داده خداروشکرمشکلی نداشته باید دکترخوب انتخاب بشه تا نتیجه خوب بگیریم فقط تنهامشکلش غذانخوردنش همیشه غذاخیلی دوست داشت الان یکم براش سخته ماام تصمیم گرفتیم غذاهایی که دوست داره درست نکنیم تا شرایطش اوکی بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار عالی خوشحالیم نتیجه گرفتید
      امیدواریم از نظر کم کاری تیرویید هم بررسی شده باشند
      با ارزوی سلامتی

  4. غزاله گفت:

    من عمل بای پس انجام دادم و در ۴ ماه و خرده ای از ۱۲۰ کیلو وزن به ۸۵ رسیدم… و فعلا هم جا داره ک کم کنم…خیلی راضی هستم خداروشکر،
    خیلی تلاش کردم قبلا با رژیم کم کنم نشد تصمیم گرفتم عمل کنم و خیلی خوشحالم که زودتر با این عمل اشنا شدم. کبدم رو ب چربی بود و الان خوب شده… فشار روی زانوهام خداروشکر کم شد .
    و تا الان مشکلی نداشتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار عالی
      تندرست باشید همیشه غزاله عزیز

      1. م.م گفت:

        من هفت روز پیش عمل بای پس انجام دادم و امیدوارم با مشکلی روبرو نشم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با رعایت اصول ریکاوری و تغذیه معمولا مشکلی ایجاد نمی شود

  5. ناشناس گفت:

    کاش هیچوقت عمل نمیکردم ،،بزرگترین اشتباه زندگیم بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      امیداورم همیشه تندرست باشید

    2. Ava گفت:

      عزیزم میشه بگی چرا بنظرت اشتباه بوده؟

    3. م.م گفت:

      چرا با چه مشکلی روبرو شدی؟

  6. نفیسه گفت:

    عمل بای پس انجام دادم الان سه ماهه بطور دائم چه غذا بخورم یا نه درد شدید معده دارم خودم و اطرافیانم به استیصال مطلق رسیدیم گویا سیستم ایمنی بدنم بشدت با شرایط جدید مبارزه می‌کنه ، لحظه ای بدون درد نیستم با آرام بخشای قوی می‌خوابم وبا درد بیدار میشوم ، اگر راه حلی دارید لطفاً راهنمایی کنید ، سه بار بعد عمل بستری شدم بعضی وقتا از شدت درد به خود کشی فکرمیکنم، ۰۹۱۱۷۲۴۹۲۶۱

    1. نازنین گفت:

      بهترین الان

    2. ناشناس گفت:

      سلام نفیسه جون خوبی من قصد عمل دارم ولی خیلی میترسم میشه بگی چی بیشتر اذیتت میکنه