سرترالین برای چیست؟ بهترین زمان مصرف و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرترالین نوعی داروی ضد افسردگی است که در کنار درمان افسردگی، برای حملات پانیک و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرترالین برای چیست؟ بهترین زمان مصرف و عوارض آن

سرترالین برای چیست؟ بیماری افسردگی یکی از اختلالات روانی است که باید مانند هر بیماری جسمی و روانی دیگری جدی گرفته‌شده و درمان شود. اگر نسبت به این بیماری بی‌توجهی کنید، ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما به جای بگذارد. اما چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد؟

یکی از را‌ه‌های درمان بیماری‌های روانی، درمان دارویی است. سرترالین از داروهای معروفی است که برای درمان افسردگی کاربرد دارد. این دارو، از دسته داروهای ضد افسردگی است و برای درمان افسردگی، حمله‌های هراس یا پانیک اتک، اختلالات وسواس، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال بدریختی بدن و شکل شدیدی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از دکترتو همراه ما باشید که می‌خواهیم با عوارض، روش مصرف و تداخلات دارویی آن صحبت کنیم.

قرص آسنترا سرترالین چیست؟

سرترالین یک داروی ضد افسردگی موثر است که توسط روانشناسان یا متخصصان روانپزشکی برای افزایش روحیه فرد، کیفیت خواب، اشتها و سطح انرژی تجویز می‌شود و می‌تواند به بهبود علاقه فرد به زندگی روزمره کمک کند. گاهی هم به عنوان قرص خواب تجویز می‌شود.

قرص آسنترا همچنین در زمینه کاهش ترس، اضطراب و افکار ناخواسته هم کاربرد دارد. این دارو وسواس و اجبار برای انجام کارهای تکراری را (مانند وسواس در شست و شوی دست، وسواس شمارش و بررسی کردن) که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند، کاهش می‌دهد.

سرترالین برای درمان افسردگی، حمله‌ هراس، وسواس، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) استفاده می‌شود.

داروی سرترالین به صورت قرص و خوراکی در دسترس قرار دارد.

اشکال دارویی سرترالین

داروی سرترالین به صورت قرص و خوراکی تولید می‌شود و از پرمصرف‌ترین داروهای ضد افسردگی در کل جهان محسوب می‌شود. اما لازم است بدانید که تجویز و راهنمای مصرف قرص سرترالین ۵۰ و ۱۰۰ باید توسط روانپزشک یا مشاوره با روانشناس انجام شود.

اسامی تجاری داروی آسنترا

  •  Lustral, Daxid, Altruline, Asentra, Besitran, Deprax, Elrval, Emergen, Gladem, Implicane, Sedoran, Sealdin, SerivoLowfin, Stimuloton, Zoloft ,Tresle، آسنترا، زولوفت (زلوفت، زلفت)

نام رایج قرص سرترالین

داروی آسنترا به صورت قرص روکش‌دار ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی در بازار موجود است. در فهرست زیر، برندهای رایج قرص سرترالین در بازار قرار دارد:

  • قرص آسنترا ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص آسنترا ۵۰ میلی گرم
  • قرص اینوسترال ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص اینوسترال ۵۰ میلی گرم
  • داروی سرترالین/ Sertraline
  • قرص مینو سرترالین ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترابایول ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین پورسینا ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین عبیدی ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین حکیم ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین سها ۵۰ میلی گرم
  • قرص سرترازین ۵۰ میلی گرم
  • قرص زولامین ۵۰ میلی گرم
  • کپسول سرترالین میدفارم ۱۰۰ میلی گرم
  • کپسول سرترالین اکسیر ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص سرترالین هگزال ۵۰ میلی گرم
  • قرص زولوفت (زلوفت) ۵۰ میلی گرم
  • قرص زولوفت (زلوفت) ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص سرمنتا ۵۰ میلی گرم

نحوه عملکرد و ساختار داروی سرترالین

سرترالین جزو مهارکننده‌های بازجذب هورمون سروتونین (SSRI) است و داروی آسنترا به بازگرداندن ماده طبیعی سروتونین (هورمونی که نقش کلیدی در تعادل خلق و خو، خواب، هضم غذا، التیام زخم، سلامت استخوان، لخته شدن خون و میل جنسی دارد) به مغز کمک می‌کند. شکل زیر، ساختار شیمیایی سرترالین را نشان می‌دهد.

نحوه مصرف قرص سرترالین

  • قبل از شروع به مصرف سرترالین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروخانه راهنمایی بگیرید.
  • برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی این دارو مانند خشکی دهان و گیجی ممکن است روانپزشک‌ درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را اضافه کند.
  • مصرف سرترالین در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید.
  • ممکن است در ۲-۳ هفته ی نخست درمان با این دارو علائم بهبودی را در خود نبینید با این حال به مصرف دارو ادامه دهید.
  • در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت‌کننده شما از گذشته بیشتر شود اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن است و به مرور زمان برطرف می شود. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و روانپزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه مصرف آسنترا سرترالین، می‌توانید به بخش مشاوره دارویی وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید.

نحوه مصرف داروی سرترالین چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

۱. دوز مصرف داروی سرترالین

دوز مصرف داروی سرترالین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ‌دهی بدن به دارو بستگی دارد. تعداد مجاز مصرف آن حداکثر ۱ عدد در روز است. مقدار مصرف هر دارو را پزشک معالج تعیین می‌کند اما مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر است:

شرایط و میزان مصرف در بزرگسالان

  • افسردگی و اختلالات وسواس
  1. دوز اولیه: ۵۰ میلی‌گرم یک‌بار در روز
  2. دوز نگهدارنده: ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم یک‌بار در روز
  3. تنظیم دوز این دارو در فواصل حداقل یک هفته‌ای انجام می‌شود.
  1. دوز اولیه: ۲۵ میلی‌گرم یکبار در روز، بعد از یک هفته افزایش دوز به ۵۰ میلی‌گرم یکبار در روز
  2. دوز نگهدارنده: ۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم یکبار در روز

تعداد مجاز مصرف سرترالین در شبانه روز

این دارو به صورت خوراکی، همراه یا بدون غذا طبق تجویز پزشک و معمولا ۱ بار در روز (صبح یا شب) مصرف می‌شود. اگر برای مشکلات قاعدگی این دارو را مصرف می‌کنید، ممکن است پزشک شما سرترالین را روزانه یا فقط ۲ هفته قبل از شروع دوره قاعدگی تجویز کند.

۲. بهترین زمان مصرف قرص آسنترا ۵۰

توصیه می‌شود کپسول خوراکی این دارو را بعد از صبحانه یا شام (قبل از خواب) مصرف کنید. در صورتیکه این دارو را به صورت تک دوز و تنها یک بار در روز مصرف می‌کنید، بهتر است آن را صبح‌ها بعد از صبحانه و یا شب بعد از شام مصرف کنید.

اگر این دارو به صورت دو دوزی تجویز می‌شود، می‌توان آن را در هر دو زمان اشاره شده مصرف کرد. به طور کلی زمان مصرف سرترالین چندان مشکل‌ساز نیست، اما باید در این باره با روانپزشک خود مشورت کنید.

۳. فراموشی مصرف قرص ضد افسردگی سرترالین

اگر در طول روز متوجه شدید مصرف داروی آسنترا را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید.

۴. مصرف بیش از حد (اوردوز) سرترالین

مصرف قرص سرترالین طبق دستور پزشک بسیار اهمیت دارد بنابراین سعی کنید خودسرانه دوز مصرفتان را بالا نبرید. علائم اوردوز این دارو شامل سرگیجه و از هوش رفتن می‌شوند. اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید، با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

۵. نحوه قطع مصرف قرص سرترالین چگونه است؟

اگر احساس بهبود کردید به مصرف سرترالین ادامه دهید و بدون مشورت با روانپزشک مصرف آسنترا را قطع نکنید.

سندرم قطع مصرف

سندرم قطع داروی ضد افسردگی شرایطی است که می‌تواند به دنبال وقفه، کاهش دوز یا قطع داروهای ضد افسردگی از جمله سرترالین ایجاد شود. این علائم می‌تواند شامل علائم مانند آنفلوانزا، اختلال در خواب، حواس، حرکت، خلق و خوی و تفکر باشد. در بیشتر موارد علائم خفیف و کوتاه مدت است و بدون درمان برطرف می‌شود. موارد شدیدتر اغلب با تجویز مجدد یا موقت دارو با کاهش کندتر بهبود می‌یابد.

مصرف قرص سرترالین طبق دستور پزشک بسیار اهمیت دارد بنابراین سعی کنید خودسرانه دوز مصرفتان را بالا نبرید.
مصرف قرص سرترالین طبق دستور پزشک بسیار اهمیت دارد بنابراین سعی کنید خودسرانه دوز مصرفتان را بالا نبرید.

موارد مصرف سرترالین

اگرچه کاربرد اصلی قرص سرمنتا در زمینه درمان افسردگی و علائم شایع آن است، اما می‌تواند تاثیرات مختلفی بر عملکرد مغز، درمان علائم بیماری‌های روان‌شناختی مانند علائم اضطراب اجتماعی، سوخت و ساز بدن، درمان سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس و پانیک قلبی بگذارد.

اگرچه این دارو بسیار پرکاربرد است و می‌تواند تاثیرات زیادی را از خود به جا بگذارد، اما توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک و بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه نیست. حتما قبل از استفاده با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید تا از عوارض جانبی ان در صورت تداخلات دارویی جلوگیری شود.

۱. سرترالین و لاغری

در حالی که برخی از افراد ممکن است کاهش وزن را به عنوان یک عارضه جانبی مصرف Zoloft (نام تجاری سرترالین) تجربه کنند؛ اما برای همه اینطور نیست. در واقع، تغییرات وزن با مصرف این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد ممکن است نوسانات جزئی وزنی داشته باشند در حالی که برخی دیگر اصلاً تغییر قابل توجهی احساس نکنند.

۲. سرترالین و فشار خون

مصرف سرترالین چهارده روز پس از قطع MAOI، ممکن است باعث افزایش ناگهانی دمای بدن، فشار خون بالا و تشنج شود.

۳. سرترالین و کبد چرب

در برخی از افرادی که سابقه مشکلات کبدی دارند، مصرف قرص سرمنتا ۵۰ سرترالین ممکن است باعث نارسایی حاد در کبد شود. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که خطر کمتری در آسیب به سلول‌های کبدی دارند، شامل فلوکستین، پاروکستین، سیتالوپرام و اسیتالوپرام هستند.

یکی از نگرانی‌هایی که هنگام استفاده از SSRI (داروهای جذب‌کننده سروتونین) در بیماران مبتلا به بیماری کبدی وجود دارد، ارتباط آن با خونریزی گوارشی و میزان خطر خونریزی در افراد است. برای اطلاعات بیشتر، بیماری کبدی می‌تواند باعث مشکلات جدی دیگری مانند گرفتگی یا تورم عروق خونی در انتهای مری شود که به واریس معده معروف است. اگر این بیماری را جدی نگیرید ممکن است در نهایت با پارگی عروق و خونریزی گوارشی خود را نشان دهد که بسیار خطرناک است.

۴. سرترالین برای درمان پانیک

قبل از اینکه به بررسی تاثیر قرص آسنترا بر بیماری پانیک بپردازیم، بهتر است بدانیم پانیک چیست. احساس وحشت به شدیدترین شکل اضطراب گفته می‌شود. حمله پانیک یک احساس اضطراب ناگهانی و شدید است که می‌تواند علائم فیزیکی از جمله لرزش دست و بدن و احساس سرگیجه را به همراه داشته باشد.

بعضی افراد زمانی که در موقعیت‌های خاص قرار می‌گیرند مثل فوبیا، ممکن است با این حالت روبه‌رو شوند. خوشبختامه پزشکان به این نتیجه رسیدند که سرترالین یک روش درمانی خوب و بسیار موثر برای اختلالات پانیک است. به صورتی که می‌تواند علائم پانیک را کاهش داده و به بهبود آن کمک کند.

۵. تأثیر سرترالین بر روی مغز

سرترالین با افزایش سطح ماده شیمیایی تقویت کننده خلق و خو به نام سروتونین در مغز کار می کند. این روش به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا از افسردگی نجات پیدا کنند. همچنین قرص سرمنتا ۵۰ عوارض جانبی ناخواسته کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی دارد.

سرترالین بهترین دارو برای درمان اضطراب و افسردگی هست؟ مشاوره بگیر.

۶. قرص سرترالین شادی آور است؟

احتمالا شنیده‌اید که قرص سرترالین شادی آور است. این مسئله حقیقت دارد. اما آیا آسنترا برای شادی تجویز می‌شود؟ در واقع قرص سرترالین ۵۰، آسنترا یا نام‌های رایج دیگر آن، برای تنظیم میزان سروتونین در بدن تجویز می‌شوند. تنظیم شدن این انتقال دهنده‌ی عصبی در بدن باعث برطرف شدن علائم افسردگی که شامل ناراحتی و خستگی است، می‌شود. بنابراین شادی رنگ پیدا می‌کند و خلق و خوی فرد بهبود می‌یابد.

این دارو برای افراد بالای ۱۸ سال تجویز می‌شود. در صورتیکه فرد علائم افسردگی داشته‌باشد با نظر پزشک می‌تواند از اثرات شادی‌آور این دارو بهره‌مند شود.

۷. قرص سرترالین چاق کننده است؟

داروهای ضد افسردگی از نوع مهارکننده‌ی جذب سروتونین باعث چاقی می‌شوند. بنابراین چاقی یکی از عوارض سرترالین است. فلوکستین هم مانند این دارو است. اضافه وزنی که بعد از خوردن داروهای ضد افسردگی مانند قرص سرمنتا ۵۰ برای فرد ایجاد می‌شود در حد چند کیلو است.

حققین دلیل اصلی اضافه وزن به علت مصرف داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین را نمی‌دانند، اما تئوری‌های برای توجیه این مسئله وجود دارد. گفته‌شده‌است که این دارو باعث ایجاد اختلال در متابولیسم بدن می‌شود و مصرف کالری را کاهش می‌دهد. همچنین این داروها بر اشتها نیز اثر می‌گذارند و آن را افزایش می‌دهند.

عوارض جانبی قرص سرترالین ۵۰

در صورتی که پزشک داروی سرترالین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آسنترا را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض جانبی رایج

  • گیجی
  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان
  • افزایش تعرق
  • از دست دادن اشتها
  • درد معده
  • اسهال
  • مشکلات خواب

عوارض جانبی نادر

  • مدفوع تیره یا خونی
  •  استفراغ به شکل قهوه
  • درد چشم، ورم یا قرمزی چشم
  • گشادی مردمک
  • علائم افسردگی و ناراحتی اعصاب (در برخی از افراد ممکن است اتفاق بیفتد)
  • تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان دور منابع نوری موقع شب)

اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

۱. عوارض سرترالین بر زنان و مردان

به ندرت در مردانی که از این دارو استفاده می‌کنند، نعوظ دردناک و طولانی مدت در حدود ۴ ساعت یا بیشتر دیده‌ شده است. اگر این نعوظ طولانی مدت و دردناک رخ داد، مصرف دارو را قطع کنید و با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید زیرا ممکن است مشکلاتی دائمی به وجود بیاورد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید. سایر عوارض سرترالین در مردان و زنان عبارت‌اند از:

  • خونریزی یا کبودی غیر طبیعی
  • کاهش توان یا میل جنسی (تاخیر در انزال)
  • گرفتگی عضلانی
  • لرزش دست و بدن
  • اختلال شخصیت وسواسی جبری
  • کاهش ناگهانی وزن

۲. قرص سرترالین و زود انزالی

یکی از دلایل انزال زودرس یا زودانزالی، افسردگی است. در صورتیکه افسردگی برطرف شود،‌ زودانزالی هم بهبود می‌یابد. سرترالین می‌تواند کمک کند که نعوظ برای مدت طولانی‌تری پایدار باشد. البته این دارو به طور رسمی برای درمان زودانزالی استفاده نمی‌شود بلکه در مواردی مشاهده شده‌ است که به طولانی‌تر شدن نعوظ کمک‌ می‌کند.

دوز مصرفی سرترالین ۵۰ برای زودانزالی معمولا ۵۰ میلی‌گرم در هر ۱۲ ساعت است. البته دوز مصرفی سرترالین از ۲۵ میلی‌گرم شروع می‌شود و به ۲۰۰ میلی گرم در روز می‌رسد. پزشک می‌تواند دوز مورد نظر را تعیین کند.

۳. عوارض مصرف طولانی مدت سرترالین

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جنسی مانند مشکلات نعوظ یا کاهش میل جنسی داشته باشند. در برخی موارد حتی پس از قطع دارو نیز ادامه داشته است. اگر نگران این موارد هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

متن انکلیسی: Taking sertraline for more than a year has also been linked to a small increased risk of getting diabetes.
ترجمه فارسی: مصرف مداوم سرترالین برای بیش از یک سال، با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

به نقل از سایت nhs.uk

۴. عوارض ترک قرص سرترالین

  • اگر مصرف سرترالین را خودسرانه قطع کنید ممکن است شرایط بدتر شود و عوارضی مانند تغییرات روانی، سردرد، خستگی و مشکلات خواب را تجربه کنید.
  • برای جلوگیری از این عوارض ممکن است پزشک شما در طی یک دوره کاهش مصرف داروی شما را قطع کند.
  • برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. اگر دچار عارضه‌ای شدید یا شرایطتان بدتر شد سریعا با پزشک تماس بگیرید.
  • نشانه‌های ترک قرص سرترالین ممکن است از چند روز تا چند هفته بعد از آخرین زمان مصرف داروی آسنترا ۵۰ باقی بماند.
  • توقف ناگهانی مصرف داروی سرترالین باعث یک یا چند مورد از نشانه‌های زیر خواهد شد: تحریک پذیری، حالت تهوع، احساس سرگیجه، استفراغ، کابوس شبانه، سردرد و فلج شدن ناگهانی بدن.

قرص سرترالین برای ترک اعتیاد

داروهای ضد افسردگی در بهبود و کاهش علائم قطع مورفین نقش دارند. بنابراین هنگامی که کسی قصد به ترک اعتیاد می‌گیرد، می‌تواند با کمک گرفتن از داروهای ضد افسردگی، احساس بهتری داشته باشد و علائم آزاردهنده را با شدن کمتری تجربه کند. البته مصرف و تجویز این داروها باید توسط روانپزشک تعیین شود و نمی‌توان سرخود اقدام به ترک اعتیاد همراه با مصرف داروهای ضد افسردگی کرد.

این نقش به مسیرهای مختلف اثر مواد مخدر در بدن ارتباط دارد. این دارو مسیرهای نوروترنسمیتری را تعدیل می‌کند و علائم سندروم قطع مصرف مورفین را کاهش می‌دهد. البته این اثر معمولا در روزهای اول بیشتر است و در روزهای بعدی کاهش پیدا می‌کند.

قرص سرترالین ایا خواب اور است؟

خواب آور بودن سرترالین معمول و همیشگی نیست. اما این دارو می‌تواند باعث ایجاد خواب آلودگی شود. در مواردی مشاهده ‌شده است که داروی آسنترا خواب آلودگی و خشونت را زیاد کرده است که در این صورت حتما باید به روانپزشک اطلاع داده‌شود. در مواردی هم که داروی سرترالین همراه با الکل و ماری جوانا مصرف شده‌است، علائمی مانند خواب آلودگی را تشدید کرده است.

بهتر است این دارو را به صورت تک دوز و تنها یک بار در روز بعد از صبحانه و یا شب بعد از شام مصرف کنید.
بهتر است این دارو را به صورت تک دوز و تنها یک بار در روز بعد از صبحانه و یا شب بعد از شام مصرف کنید.

۵. قرص سرترالین اعتیاد اور است؟

داروی سرترالین اعتیاد جسمی ایجاد نمی‌کند و مانند مورفین نیست. این دارو کم‌خطر است و دوز آن از کم آغاز شده و به مرور افزایش پیدا می‌کند. البته نباید با این امید مصرف سرترالین ۵۰ یا سرترالین ۱۰۰ را بدون مشورت با پزشک قطع کرد. در صورتیکه بدون مشورت با پزشک و هماهنگی با متخصص سرترالین را قطع کنید، اتفاقات ناخوشایندی برای شما رخ خواهد داد، در این زمینه حتما از پزشک مشاوره بگیرید.

۶. سندورم سروتونین

این دارو سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد و به ندرت منجر به بیماری بسیار جدی به نام سندروم/ مسمومیت سروتونین شده است. همچنین این خطر با استفاده از دیگر داروها که باعث افزایش سطح سروتونین می‌شوند افزایش می‌یابد لذا تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع پزشکتان برسانید.

اگر عوارضی مانند تپش قلب، توهم، ناهماهنگی در حرکات، سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ و اسهال شدید، لرزش ماهیچه‌ای، تب بی‌دلیل، آشفتگی و بی‌حوصلگی بی‌دلیل را تجربه کردید، با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. خطر افزایش بیش از حد سروتونین با تداخل دارویی دیگر داروها، امکان دارد. بنابراین تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به اطلاع روانپزشک برسانید.

متن انگلیسی: Serotonin syndrome can occur when you increase the dose of certain medications or start taking a new drug.
ترجمه فارسی: سندرم سروتونین ممکن است زمانی که دوز برخی از داروها را افزایش می‌دهید یا شروع به مصرف یک داروی جدید می‌کنید، رخ دهد.

به نقل از سایت mayoclinic

۷. عوارض جانبی آلرژیک سرترالین

لازم است بدانید واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی سرترالین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف سرترالین چیست؟

اگر به داروی سرترالین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا داروساز مشورت کنید. قرص سرمنتا ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. موارد مهمی که باید در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

  • این دارو ممکن است بر نتایج برخی از آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش مغز بیماری پارکینسون تاثیر بگذارد. در نتیجه کارکنان آزمایشگاه و پزشکتان را از مصرف این دارو آگاه سازید.
  • در مدت زمان درمان با این دارو، حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نمایید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت در رژیم غذایی باعث افزایش احتمال عوارض ناشی از سرترالین می‌شود. بنابراین مصرف این ماده غذایی را در رژیم خود محدود نمایید.
  • در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، چک کردن قند خون روزانه نسبت به قبل، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا این دارو می تواند سطح قند خون شما را تغییر دهد. در صورت بروز این مشکل توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت نمایید.

موارد منع مصرف سرترالین

  • سابقه حساسیت به سرترالین یا داروهای مشابه، رنگ و مواد محافظ
  • مصرف داروهای مونوآمین اکسیداز مانند سلژیلین، ایزوکربوکسازید و ترانیل سیپرومین در ۱۴ روز گذشته
  • مصرف داروهای آنتی سایکوتیک یا داروهای روان پریشی مثل داروی پیموزاید

قبل از مصرف قرص سرمنتا ۵۰ میلی‌گرم سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید به خصوص در موارد زیر که امکان دارد با تشخیص پزشک منع مصرف بگیرید:

  • سابقه اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی
  • مشکلات خونریزی
  • بیماری‌های کبدی
  • تشنج
  • بیماری تیروئید
  • سابقه گلوکوم (آب سیاه) در خانواده

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، تداخلات دارویی و عوارض این دارو بهتر است از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

مصرف قرص سرترالین در بارداری

محققین مطمئن نیستند که داروهای مهارکننده‌ی جذب سروتونین باعث ایجاد مشکلی در جنین شود، اما در مواردی بالا رفتن فشار خون ریوی مشاهده‌ شده‌ است. به همین علت مصرف داروی سرترالین در بارداری توصیه نمی‌شود و بهتر است که دارو را تغییر داد یا روش‌های درمانی غیر دارویی را مد نظر قرار دهید.

  • چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی سرترالین را استفاده کنید. زیرا ممکن است برای جنین مضر باشد. همچنین نوزادان مادرانی که تحت درمان قرص سرمنتا در سه ماه آخر بارداری بوده‌اند، به ندرت نشانه‌هایی از ترک دارو مانند مشکلات تغذیه‌ای و تنفسی، تشنج، انقباض عضلانی و یا گریه مداوم از خود نشان داده‌اند. اگر متوجه هر کدام از این عوارض در نوزاد شدید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.
  • از آن‌جایی که مشکلات روانی و روحی مانند افسردگی، اختلالات وسواس، اختلال اضطراب و اختلال روانی پس از سانحه می‌توانند شرایط سختی باشند، از قطع دارو اجتناب کنید؛ مگر این‌که توسط پزشک تجویز شده باشد.
  • اگر قصد بارداری دارید با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از سرترالین در زمان حاملگی مشورت کنید.

الکل و سرترالین

هنگام مصرف سرترالین از خوردن الکل پرهیز کنید. مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. البته در حالت کلی امکان نوشیدن الکل در زمان مصرف سرترالین وجود دارد، اما به این دلیل که باعث خواب آلودگی می‌شود، شاید بهتر باشد تا زمانی که متوجه شوید این دارو چه حساسیت‌هایی در شما ایجاد می‌کند، نوشیدن الکل را متوقف کنید.

مصرف سرترالین در سالمندان

سالمندان ممکن است در مقابل عوارض این دارو مثل خونریزی و عدم تعادل حساسیت بیشتری نشان بدهند. همچنین اگر نوعی عدم تعادل (هیپوناترمی) را به خصوص زمان مصرف قرص آب تجربه می‌کنید حتما با پزشک در این باره صحبت کنید. عدم تعادل باعث افزایش خطر سقوط و آسیب به شما می‌شود.

مصرف سرترالین در کودکان

کودکان ممکن است به عوارض قرص سرترالین ۵۰ و سرترالین ۱۰۰، مخصوصا کاهش اشتها و کاهش وزن، حساس‌تر باشند. همواره قد و وزن کودکی که سرترالین مصرف می‌کند را تحت نظر داشته باشید.

مصرف سرترالین در کودکان
کودکان ممکن است به عوارض قرص سرترالین ۵۰ و سرترالین ۱۰۰، مخصوصا کاهش اشتها و کاهش وزن، حساس‌تر باشند.

خطر خودکشی با سرترالین

داروهای ضد افسردگی برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها برای جلوگیری از افکار یا اقدام به خودکشی استفاده می‌شود و مزایای زیادی دارد. با این حال مطالعات نشان داده تعداد کمی از افراد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی (خصوصا افراد زیر ۲۵ سال) ممکن است دچار افسردگی شدید، دیگر اختلالات روانی و افکار یا اقدام به خودکشی شوند.

از این رو حتما در مورد خطرات و مزایای مصرف داروهای ضد افسردگی با متخصص اعصاب و روان مشورت نمایید، حتی اگر مصرف این دارو برای درمان موارد اختلالات روحی و روانی نباشد.

اگر متوجه شدید شرایط افسردگی بدتر شده یا دیگر شرایط روانی به وجود آمده با روانپزشک تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده تغییرات رفتاری غیرطبیعی (مانند احتمال افکار یا اقدام به خودکشی) یا دیگر تغییرات خلقی (مانند تشدید اضطراب، حملات اضطرابی، مشکلات خواب، خشونت یا احساس عصبانیت، اعمال بدون فکر و هیجانی، بی‌حوصلگی شدید و حرف زدن سریع) بهتر است با روانپزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی سرترالین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی سرترالین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی سرترالین نکنید.

تداخل دارویی با سرترالینانواع داروها
داروهایی که موجب خونریزی و کبودی می شوندآنتی‌پلاتلت‌هایی مانند کلوپیدوگرل، ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و رقیق‌کننده‌هایی مانند وارفارین
تذاخلات حاد و حتی کشنده داروییداروهای بازدارنده مونو آمین اکسیداز (MAO) – قرص اولانزاپین
قرص‌های ضد افسردگیفلوکستین – پروکستین – قرص‌های اکستاسی
داروهایی که خواب آلودگی ایجاد می‌کنندمخدرهایی که کاهنده سرفه یا درد هستند مثل کدئین
داروهای خواب یا ضداضطرابآلپرازولام، دیازپام، زولپیدم
شل کننده عضلانیکاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین
آنتی هیستامین‌هاسیترزین، دیفن هیدرامین
جدول تداخلات دارویی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سرترالین که به شکل قرص و با تجویز روانپزشک یا متخصص روانشناسی در دسترس است) نوعی داروی ضد افسردگی بوده که می‌تواند با افزایش جذب سروتونین (نوعی هورمون در مغز) به بهبود رفتار فرد، افزایش انرژی و امید به زندگی کمک کند. باتوجه به اینکه تداخلات دارویی برای مصرف آسنترا سرترالین گزارش شده است، بهتر است قبل از مصرف حتما با متخصص اعصاب و روان مشورت کنید. برای نوبت‌گیری می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر دوز مصرفی داروی سرترالین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی سرترالین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نکنید و داروی منقضی شده را دور بریزید.

داروهای ضد افسردگی متنوع با اثرات متفاوت وجود دارند در صورتی که احساس می کنید این دارو مناسب شما نیست می توانید با پزشک خود درباره تغییر دارو صحبت کنید اما از قطع ناگهانی آن خودداری کنید.

خیر، تنها در صورتی می‌توان این دو دارو را با هم مصرف کرد که پزشک با بررسی کامل شرایط فرد امکان استفاده را تایید کرده باشد.

خیر، توصیه کلی در حین مصرف داروی سرترالین این است که در کنار آن از مصرف الکل اجتناب نمایید. حتی میزان کم الکل نیز می تواند با قرص سرمنتا ۵۰ تداخل ایجاد نموده و عوارض جانبی ناخواسته در فرد ایجاد کند.

به طور کلی هیچ تداخلی بین ویتامین ها و زولوفت یافت نشده است. اما ضرورتا بدین معنی نیست که هیچ تداخلی وجود ندارد. همیشه با روانپزشک مشورت نمایید.

بله، تاکنون تداخلی بین قرص سرترالین و ویتامین D۳ یافت نشده است.

بر اساس مشاهدات، تفاوتی در اثر بخشی نوع ایرانی یا خارجی آن وجود ندارد.

مصرف آن به این منظور چندان موثر نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرترالین

  1. محمد گفت:

    خواب الودگی سرترالین همیشگیه و یا بدن بهش عادت میکنه بعد یه مدت

  2. Reyhaneh bahrami گفت:

    سلام خسته نباشید .
    ببخشید من نزدیک به دوماه و نیم میشه که همیشه دست و پام به شدت درد میکنه و ضعف میره. رفتم یه دکتر ارتوپد برام ازمایش روماتیسم نوشت که منفی بود و مشکلی نداشت . فقط یه چندتا قرص ویتامین بهم دادن که هیچ تاثیری نداشت.
    امروز مجدد رفتم پیش یه دکتر دیگه که ایشون گفتن بیماری پای بی قرار دارم. و سه مدل قرص بهم داد به اسم های (للوکساید۵) و سرترالین۵۰ و به خاطر بی خوابی هایی که داشتم قرص لورازپام دادن.
    دوتا قرص اولی که گفتم نوشته در صورت باردار بودن مصرف نشود و برای جنین تاثیر داره.
    من تازه دیروز ناخواسته احتمال داره باردار باشم
    میخواستم کمک کنید ایا این دارو رو مصرف کنم یا نه. ؟؟؟
    ممنون میشم جوابم رو بدید.

  3. نرگس امینی گفت:

    سلام وقت بخیر
    مصرف همزمان قرص سرترالین ۵۰ و قرص چربی سوز میتونه مشکل ساز بشه؟

  4. فرهادی یعقوب گفت:

    سلام کارم با کامپیوتر است استرس زیاد داشتم شاید بگم حدود ۷ سال تقریبا از ۱.۵ سال پیش دچار فشار خون شدم رفتم دکتر اعصاب و روان دارو سرترالین . الانزاپین. آلپرازولام استفاده میکنم خوب شده بودم الان چند روزه هر از گاهی فشارم می‌ره بالا احساس میکنم این روزا استرسم بیشتر شده برای همین فشارم می‌ره بالا به نظرتون از چی می‌تونه باشه؟ در ضمن بیشتر اوقات شبها فشارم می‌ره بالا و زمانیکه شام میل میکنم این اتفاق میافته
    با تشکر

  5. معصومه رضایی گفت:

    سلام من سه هفته است از داروی سرترالین و الازین مصرف میکنم برای عملم استرس دارم ب همین خاطر
    و حالا ک عوارضش رو اینجا میبینم منم دارمشون مثلا مشکل در بلع و لرزش دست ضربان قلب اهسته عرق زیاد سرگیجه میخاستم بپرسم ایا این ها جدی هستن یا خیر
    لدفن هر چه زودتر جوابم رو بدید من به دکترم نگفتم فک نمیکردم از دارو باشه دوزشو زیاد کرده
    با تشکر

    1. علی گفت:

      دوست عزیز منم مصرف میکنم
      همینجوره منم دقیقاان همینجوری میشم
      عوارض قرص

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

  6. fath گفت:

    سلام..مادرمن نصف داروروروزانه مصرف میکنه ولی تاثیرمثبتی درحال اوبوجودنیاورده هیچ.حال اوراهم بدترکرده وبیقراری واضطرابش بیشترشده چه بایدکنم..دسترسی به پزشک هم نیست

    1. رضا گفت:

      اگر به روانپزشک دسترسی ندارید، در وهله اول میتونین به متخصص مغز و اعصاب ( تاکید میکنم نورولوژی) و در وهله دوم به پزشک عمومی یا خانواده خود مراجعه کنین. در ضمن هفته های اول عوارض داره بعد برطرف میشه.علائم رو یادداشت کنید و به دکتر نشون بدید. دکتر دوز دارو رو برای مادر شما تنظیم میکنه و انشالله یک نتیجه خیلی خوب از دارو میگیرید.

    2. حامد تهرانی گفت:

      اصلا مشکتون چی هست؟ .برای چی شروع به مصرف کردین؟

      1. محسن رضایی گفت:

        من قرص سرترالین ۵۰ چهار روز استفاده میکنم …
        پیوند کلیه هستم برای تایم بیشتر از رابطه با دکتر پیوند صحبت کردم گفت برا کلیه خطری ندارد مصرف شود ولی این چند روزه یا گیجم یا خوابم یا پریشون …
        لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمالا علاوه بر این دارو نیاز بهع داروهای دیگری هم دارید
          زیر نظر روانپزشک باشید
          https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

    3. ناشناس گفت:

      منم بعد از چهار روز مصرف اسنترا یا سرترالین دچار استرس و بیقراری بیشتری شدم .که دکتر و مشاورم گفتن طبیعیه ….کم کم استرستون میاد پایین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        در هفته اول مصرف طبیعی است
        نگران نباشید

      2. ناشناس گفت:

        بادرود فراوان بله تا دوسه هفته هم طبیعی هست وبعدش درست میشه برمیگردید به روال طبیعی زندگی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          دقیقا
          ممنونم از نظرتان

      3. مصطفی گفت:

        منم مثل شما بودم در مرحله اول استرا بهم داد دکتر توفیقی نکرد ولی مرحله بعد که سرتالین نوشت یکی دو هفته اول همچنین میشدم ولی الان بسیار عالیم با تشکر از دکتر فوق متخصص مغزو اعصابم جناب عباس نوریان❤️❤️

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          همیشه سالم باشید و تندرست
          ولی آسنترا و سرترالین یک دارو هستند با نام تجاری مختلف

      4. مصطفی اسدی گفت:

        منم مثل شما بودم در مرحله اول استرا بهم داد دکتر توفیقی نکرد ولی مرحله بعد که سرتالین نوشت یکی دو هفته اول همچنین میشدم ولی الان بسیار عالیم با تشکر از دکتر فوق متخصص مغزو اعصابم جناب عباس نوریان❤️❤️

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          همیشه سالم باشید و تندرست
          ولی آسنترا و سرترالین یک دارو هستند با نام تجاری مختلف

  7. Houra گفت:

    جایگزین بهتری پیدا کردین؟

    1. حامد تهرانی گفت:

      به هر علتی می خوریم بهترین مشابه و حتی بهتر از سرترالین(پاروکستین ۲۰میلی گرم هست ۱ عدد صبح یا شب‌مصرف کن.میبوسمتون هورا جان خدانگهدار

  8. سوری جلیلی گفت:

    سلام ،من چهار ماهه سرترالین ۵۰مصرف میکنم اضطراب شدید گرفتم دو ماهه به خاطر اضطراب بوسپیرون۵ دو قرص در دو وعده مصرف میکنم البته هیجان منفی واذیت کننده وخجالت هم دارم اعتماد به نفسمو از دست دادم آیا دارو رو ادامه بدم این حالات بر طرف میشه؟ یا باید دوز داروها رو تغییر بدم؟ لطفا جواب بدین

    1. محمد حسین محمدی گفت:

      به هیچ عنوان بدون توصیه ی پزشک نباید اقدامی بکنید.این داو ها نقل و نبات نیستن و باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند .از بهترین پزشک محل زندگی خود اطلاع پیدا کنید و حتما این موارد را با ایشان در میان بگذارید.اینجا پزشک مخصوص شما وجود ندارد و علایم شما باید ب صورت مستقیم و تحت نظارت یک پزشک زبر دست قرار گیرد. موفق باشید

      1. نازي مقدسي گفت:

        خدا خیرتون بده توصیه خوبی کردن و حرفاتون درسته

    2. حامد تهرانی گفت:

      اصلا مشکتون چی هست؟ .برای چی شروع به مصرف کردین؟

  9. علیرضا گفت:

    این دارو برای کاهش میلی جنسی خوبه ؟ جایگزین بهتری هست ؟

    1. میترا گفت:

      من چندین ساله دارم مصرف میکنم و تقریبا حالم خیلی بهتر شده فقط بدترین حالتش کلا میل جنسی رو از بین میبره ، البته بشدت کم کرده و تمایلی به سکس ندارم .

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام میترا جان
        این مشکل کاملا قابل حله. می‌تونین در مورد مشکلتون از روانپزشک کمک بگیرین.
        نوبت گرفتن از متخصصین روانپزشکی
        لیست متخصصین روانپزشک

        1. مهدی گفت:

          آیا دارو با شربت اپیوم تداخل دارد؟ممنونم

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام خیر تداخل ندارد

      2. امین گفت:

        خوبه که خوشبحالت عالیه 😉

      3. سپهر گفت:

        برای افزایش میل جنسی خوردن خوراکی های گرم توصیه میشود. خوردن ادویه جات مثل فلفل سیاه همراه با غذا. ورزش و پیاده روی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه. دوری از خوراکی های سرد. گوشت قرمز روزانه به میزان ۲۵۰ گرم. مصرف سبزی هایی چون تره، پیاز و شاهی. استفاده از دمنوش. ورزش روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه که باعث افزایش هرمون در بدن و بالطبع باعث افزایش میل جنسی میشود. از نخوت و گوشه گیری فاصله بگیرید که پایه و اساس مشکلات جسمی و جنسی است.

      4. محمد گفت:

        دقیقا

    2. امیرحسین گفت:

      هر ادم باید دکتر خودش باشد الان من حدود ۵ ماه میخورم خدارشکر یه نتیجه ای گرفتم ودر این نتیجه به یه هدفی رسیدم که این قرص ها معمولا فقط در طی ۲۴ ساعت برا ادم جوابگو هستش بعد ۲۴ ساعت همون ادم عادی میشوی باید خودتو برنامه ریزی کنی وبعضی از مواد غذای هستش اونا میتواند به سیستم عضلانی عصبی مشکلاتی …..ایجاد کند ودر انگاه من اینجور تصور میکنم که باید هرواول صبحی عصل طبیعی و کره طبیعی با دمنوش زعفران به یه مدت استفاده کردم خیلی حالم رو خوب کرد

    3. ناشناس گفت:

      باسلام وعرض ادب میخواستم بدونم لگزوپرام بهتره یا سرترالین؟ممنونم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        متاسفیم
        با توجه به شرایط بحرانی بهتر است سرترالین مصرف نمایید

  10. مرجان گفت:

    سلام ۵سال پیش واسه بیماری افسردگی وآی بی اس دکتر قرص سرترالین رو داد که دوسال مصرف کنم بعد دو سال هم چندبار قطعش کردم ولی مشکل آی بی اس مشکلات رودم برمیگشت الانم دارم یک روز درمیون میخورم باز چندروزه مشکل روده پیدا کردم تروخدا جوابمو بدین واقعا داغونم باید چکار کنم

    1. شایان گفت:

      با سلام.
      دوست عزیز من هم مثل شما بیماری آی بی اس و مشکلات دیگر گوارشی داشتم و داروهای شیمیایی مختلفی برای مدت‌های طولانی استفاده کردم ولی به این نتیجه رسیدم که داروهای شیمیایی فقط برای کنترل بیماری هست و هیچ وقت درمان نمیکنه. من از یکسال پیش به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کردم و همزمان ورزش رو شروع کردم که شکر خدا الان تقریبا بدون دارو و در وضعیت خوبی هستم.

      1. عرفان گفت:

        سلام من مربی ورزش هستم و ۱۸ ساله منظم ورزش میکنم. الان سه هفتس مشکل خواب دارم دکتر طب سوزنی گفت افسردگی داری و گفت اینو مصرف کنم. ایا مشکلی ایجاد نمیکنه؟ دوست ندارم طولانی مدت مصرف کنم.

        1. رضا گفت:

          ۲ ماه از پیام شما گذشته اما اگر شما و بقیه پیام من رو میخونید، به عنوان کسی که ۱ سال از SSRIs ( ضدافسردگی ها) استفاده کردم، واقعا میگم این داروها خیلی خوب هستن . واقعا اضطراب و افسردگی شما رو برطرف میکنند اما به شرطی که :
          مرتب زیر نظر متخصص باشید و طبق تجویز ایشون مصرف کنید نه بیشتر نه کمتر.
          به پزشکتون اعتماد کنید
          علائم خودتون رو هر از چند روز یادداشت کنید و در ویزیت های آینده به دکتر اعلام کنین
          دارو رو منظم مصرف کنین
          تا اثر گذاری کامل دارو صبور باشین

          در نهایت بعد از بهبود، متخصص داروی شما رو قطع میکنه و انگار شما هیچ وقت دارویی مصرف نکردید. موفق باشید

      2. ایلیا گفت:

        سلام من استفاده کردم امروز اولین روز اولم بود الان چشامویبندم سرگیجه دارم نمیتونم بخوابم و صبح هم کمی فکم بی حس شده بود و خمیازه میکشیدم یه حالت تهوع ضعیف داشتم آیا برطرف میشه؟یا به پزشک مراجعه کنم؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این عوارض با ادامه مصرف از بین می رود و اگه این علایم ادامه دار بود یا تشدید شد بهتره با متخصص روانپزشکی برای ادامه مصرف دارو یا تغییر دارو مشورت کنید.
          متخصص اعصاب و روان

    2. سپهر گفت:

      افسردگی ریشه در ضمیر ناخودآگاه دارد. اختلالات و تنش های روحی عدم رضایت از زندگی خصوصی تعاملات اجتماعی و دوری از عبادت خداوند بخش اعظم بیماری افسردگی رو شامل میشود. استفاده بیش از حد از داروهای شیمیایی به این نقیصه کمک میکند. در درجه اول برای بهبود کامل ابتدا از داروهای گیاهی منجمله عرقیجات مثل عرق نعنا و عرق خارشتر روزی یک لیوان ناشتا اقدام کنید. خوردن سبزیجات و لبنیات رو بخاطر داشتن آنزیمهای فعال ر معده و روده رو تا ۲ هفته قطع کنید. پیاده روی روزانه ب مدت ۳۰ دقیقه رو انجام بدید. ادویه رو از غذا حذف کنید.

    3. خودم هستم گفت:

      ببخشید من به هر کسی گفتم، حتی در مصرف اولیه حالت تهوع وجود دارد؟
      ممنون میشم جواب بدهید
      من ۶ سال پیش یک سکته مغزی هم داشته‌ام

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        بله حالت تهوع می تونه یکی از عوارض این دارو باشه. می تونین برای کاهش تهوع از اندانسترون استفاده کنین.