همه چیز در مورد قرص ملوکسیکام

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ملوکسیکام جز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی است که درد، تورم و سفتی عضلات و مفاصل را کاهش می‌دهد. از این قرص برای کاهش علائم آرتریت استفاده می‌شود و معمولا خواب‌آور نیست. اما مصرف طولانی مدت و بیش از حد آن می‌تواند عارضه جدی ایجاد کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

قرص ملوکسیکام (meloxicam) چیست؟

ملوکسیکام یکی از داروهای مسکن و ضد التهاب است که برای تسکین درد، حساسیت، تورم و سفتی ناشی از استئوآرتریت (آرتریت ناشی از شکسته شدن پوشش مفاصل) و آرتریت روماتوئید (آرتریت ناشی از تورم پوشش مفاصل) استفاده می‌شود.

اگر پزشک برای شما قرص ملوکسیکام تجویزکرده است و می‌خواهید با موارد مصرف و عوارض این دارو آشنا شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم که ملوکسیکام چه قرصی است؟ عوارض قرص ملوکسیکام چیست؟ برای چه بیماری‌هایی تجویز می‌شود؟ چه تداخلات دارویی دارد؟ منع مصرف آن چیست؟ چه تاثیراتی در دوران بارداری یا شیردهی دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض، نحوه مصرف، تداخلات دارویی و مقدار دوز موردنیاز باید با متخصص روماتولوژی، دکتر ارتوپد یا دکتر داخلی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت دکترتو مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با پزشک موردنظر خود تعیین کنید. همچنین می‌توانید سؤالات خود در مورد این دارو را با استفاده از سرویس مشاوره دارویی دکترتو از پزشکان داروساز بپرسید.

قرص ملوکسیکام (meloxicam) چیست؟

ملوکسیکام دارویی است که به شکل قرص، کپسول و آمپول تزریقی وجود دارد. شما می‌توانید ملوکسیکام خارجی یا ایرانی را از داروخانه‌ها تهیه کنید. این دارو جز دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) محسوب می‌شود. پزشک برای درمان آرتریت و کاهش علائم مربوط به آن این دارو را تجویز می‌کند. این دارو درد مفاصل، تورم و سفتی آن را کاهش می‌دهد.

نام تجاری: موبیک (mobic)

نام انگلیسی: Meloxicam

اشکال رایج دارویی در ایران:

  • موبیک mobic 15 mg
  • قرص کاملوکس
  • ملوکسیب
  • ملوکسی کام
  • قرص روماتوبیک ۷.۵ و ۱۵ میلی‌گرم
  • ملوکسی فام
  • ملوکاکس

مکانیسم اثر قرص ملوکسیکام به چه صورت است؟ (قرص ملوکسیکام ۱۵ میلی گرم برای چیست)

این دارو روی آنزیم‌هایی تاثیر می‌گذارد که در التهاب نقش دارند. آنزیم‌های پروستاگلاندین سنتتاز به‌وسیله این دارو مهار شده و علائم مربوط به التهاب و درد تسکین پیدا می‌کنند. این آنزیم‌ها باعث حساسیت گیرنده‌های درد عصبی می‌شوند. به همین دلیل مهار آنها درد را نیز کاهش می‌دهد.

مکانیسم اثر قرص ملوکسیکام به چه صورت است؟
ملوکسیکام دارویی است که به شکل قرص، کپسول و آمپول تزریقی وجود دارد.

نحوه مصرف قرص ملوکسیکام چگونه است؟

طریقه مصرف ملوکسیکام ۱۵ چیست؟ حتما پیش از مصرف قرص ضدالتهاب ملوکسیکام راهنمای دارویی آن را بخوانید و در مورد نحوه مصرف قرص روماتوبیک از پزشک خود یا داروساز سوال کنید. معمولا این دارو یک‌بار در روز مصرف می‌شود. همراه آن باید یک لیوان آب بنوشید.

ممکن است پزشک قرص ملوکسیکام ۷/۵ میلی گرم یا ملوکسیکام ۱۵ را برای شما تجویز کرده باشد. بهتر است پس از مصرف این دارو حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید. اگر دارو به شکل شربت تجویز شده است، باید پیش از مصرف آن را خوب تکان دهید.

درصورتی‌که زمان مصرف این دارو دچار معده درد شدید، باید آن را همراه غذا، شیر یا یک آنتی‌اسید مصرف کنید. دوز مصرفی باتوجه‌به شدت علائم و پاسخ این دارو به بیماری تعیین می‌شود. به‌هیچ‌وجه این دارو را بیشتر از دوز تعیین شده مصرف نکنید. زیرا احتمال زخم و خونریزی معده را افزایش می‌دهد.

این دارو را باید هر روز در ساعت مشخص استفاده کنید. حدود دوهفته طول می‌کشد تا تاثیرات آن در بدن مشخص شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه مصرف قرص روماتوبیک، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف ملوکسیکام ۱۵ کی است؟

اگر می‌خواهید بدانید که قرص ملوکسیکام هر چند ساعت مصرف می‌شود، معمولا این دارو یک بار در روز با غذا یا بدون غذا در یک زمان مشخص تجویز می‌شود. دستورالعمل‌های روی نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید توضیح دهد. ملوکسیکام باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شود.

در صورت فراموش کردن مصرف ملوکسیکام چه کنیم؟

مصرف منظم و به‌موقع این دارو در عملکرد آن تاثیر زیادی دارد. در این شرایط ممکن است دارو به‌خوبی تاثیر نداشته باشد یا تاثیر آن به طور کامل از بین برود. برای عملکرد بهتر این دارو، باید همیشه مقدار معینی از آن در بدن شما وجود داشته باشد.

اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده‌اید، باید دراسرع‌وقت آن را مصرف کنید. اما اگر تنها چند ساعت به مصرف دوز بعدی مانده است، نوبت فراموش شده را نادیده گرفته و نوبت بعدی را مصرف کنید.

نحوه مصرف داروی ملوکسیکام در کودکان چگونه است؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

موارد مصرف قرص ملوکسیکام چیست؟

برای تسکین درد، تورم، حساسیت و سفتی ناشی از بیماری آرتریت این دارو تجویز می‌شود. پزشک ممکن است در درمان استئوآرتریت (آرتریت ناشی از شکسته شدن پوشش مفاصل) و آرتریت روماتوئید (آرتریت ناشی از تورم پوشش مفاصل) داروی ملوکسیکام را تجویز کند.

نوعی از بیماری آرتریت روماتوئید کودکان ۲ سال به بالا را درگیر می‌کند. به این بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان گفته می‌شود. برای کاهش علائم این بیماری و تسکین درد، تورم، حساسیت و سفتی می‌توان از این دارو استفاده کرد. این دارو تولید ماده‌ای در بدن که باعث التهاب و درد می‌شود، متوقف کرده و از این طریق به تسکین علائم کمک می‌کند.

پزشک برای افراد با بیماری‌های زیر ممکن است این دارو را تجویز کند:

  • آرتروز
  • دشمن روماتیسم
  • آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان در کودکان بالای ۲ سال
  • آرتریت روماتوئید

۱. مقدار مصرف ملوکسیکام چقدر است؟ (دوز مصرف داروی ملوکسیکام)

مقدار دوز این دارو باتوجه‌به شدت و نوع بیماری و همچنین سن بیمار تعیین می‌شود. این دارو در دو دوز موجود است:

  • قرص ملوکسیکام ۷.۵
  • قرص ملوکسیکام ۱۵

دوز مناسب برای بیماری آرتروز و آرتریت روماتوئید شامل موارد زیر است:

گروه سنیدوز مصرفی روزانه قرص ملوکسیفار
کودکان زیر ۲ سالدر این گروه سنی از بیماران ممکن است دارو موثر و بی‌خطر نباشد. به همین دلیل میزان دوز مشخص نشده است.
بیماران ۲ تا ۱۷ سال (برای بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان)مقدار دوز در شروع مصرف و حداکثر مقدار آن باید ۷.۵ میلی‌گرم در روز باشد.
مقدار مصرف در بیماران بالای ۱۸ سالمقدار دوز در شروع مصرف ۷.۵ میلی‌گرم در روز و حداکثر دوز آن ۱۵ میلی‌گرم در روز است.
دوز داروی مصرفی ملوکسیکام چقدر است؟

۲. اوردوز با داروی ملوکسیکام

با مصرف بیش از حد این دارو ممکن است میزان آن در بدن به سطح خطرناک برسد. مصرف بیش از حد علائم زیر را در بدن ایجاد می‌کند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل‌درد
  • خونریزی معده

در این شرایط ممکن است آسیب جدی به اندام‌ها وارد شده و باعث نارسایی اندام‌ها یا مشکلات جدی قلبی شود. اگر از این دارو بیش از حد استفاده کرده‌اید، سریعا با پزشک خود یا اورژانس تماس بگیرید.

۳. قرص موبیک برای کمر درد و دیسک کمر

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند به کاهش علائم و نشانه های دیسک کمر و تسکین فتق دیسک کمر کمک کنند. ممکن است پزشک برای درمان دیسک کمر قرص ضدالتهاب ملوکسیکام یا دیگر داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن را تجویز کند.

قرص موبیک برای کمر درد و دیسک کمر خوب است؟
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند به کاهش علائم و نشانه‌های دیسک کمر و تسکین فتق دیسک کمر کمک کنند.

۴. آیا قرص ملوکسیکام خواب آور است؟

معمولا مصرف این دارو چنین عارضه‌ای ایجاد نکرده و روی خواب تاثیری ندارد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است چنین عارضه‌ای ایجاد کند. در این شرایط باید با پزشک خود تماس بگیرید و او را مطلع کنید.

۵. قرص ملوکسیکام برای سردرد

ملوکسیکام یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) است. این داروها برای کاهش درد در افرادی که از مشکلاتی مانند سردرد، آرتریت، دردهای قاعدگی و درد ناشی از صدمات جزئی رنج می‌برند استفاده می‌شوند.

۶. تاثیر قرص ملوکسیکام بر قاعدگی

داروهای ضد التهابی مانند ملوکسیکام و ایبوپروفن ممکن است قاعدگی شما را کاهش دهند یا حتی به تاخیر بیاندازند. مطالعات نشان دادند که ملوکسیکام خوراکی می‌تواند پارگی فولیکول را به تاخیر بیندازد (زمان تخمک‌گذاری را تغییر دهد).

۷. ملوکسیکام برای دندان درد

باتوجه به خاصیت تسکین درد این دارو، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۱۵ میلی‌گرم ملوکسیکام در بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی دهان قرار گرفته‌اند، درد بعد از جراحی را کاهش می‌دهد.

۸. ملوکسیکام برای گرفتگی عضلات و آرتریت

ملوکسیکام یک NSAID است که التهاب مفاصل را درمان می‌کند و باعث درمان درد عضلانی می‌شود. اما این دارو شل کننده عضلات نیست. در تحقیقات پزشکان مشخص شده است که ملوکسیکام به عنوان یک مسکن برای درمان کمردرد و بیماری آرتروز نیز کاربرد دارد.

۹. ملوکسیکام و بیماری کلیوی

مصرف ملوکسیکام تا حداکثر ۱۵ میلی‌گرم در روز، عملکرد کلیوی را به خطر نمی‌اندازد. همچنین منجر به تجمع دارو در کلیه در بیماران مبتلا به نارسایی خفیف کلیوی نمی‌شود.

ملوکسیکام برای درمان آرتریت مناسب است؟ همین حالا مشاوره بگیر!

عوارض جانبی قرص ملوکسیکام چیست؟

این دارو عوارض خفیف تا شدید در افراد ایجاد می‌کند. برخی از عوارض جانبی شایع بوده و پس از مصرف احتمال بروز آنها وجود دارد. اما برخی دیگر از عوارض در تعداد بسیار کمی از مصرف‌کنندگان این دارو مشاهده شده است. بهتر است برای اطلاع از عوارض دقیق این بیماری با پزشک خود یا داروساز مشاوره داشته باشید. در لیست زیر می‌توانید برخی از این عوارض را مشاهده کنید:

  • درد شکم
  • اسهال
  • سوءهاضمه یا سوزش سر دل
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خارش یا بثورات پوستی

نشانه‌های جدی‌تر بعد از مصرف داروی ضد التهاب ملوکسیکام شامل موارد زیر است:

  • حمله قلبی: علائم آن شامل درد یا ناراحتی در قفسه سینه، مشکل در تنفس، عرق سرد و درد در بازو، کمر، شکم، گردن، فک یا بالای ناف است.
  • سکته: علائم آن شامل بی‌حسی یا ضعف در صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن، سردرگمی ناگهانی، مشکل در صحبت، مشکل بینایی، مشکل در راه‌رفتن، ازدست‌دادن تعادل، سرگیجه و سردرد شدید است.
  • مشکلات معده و روده مانند خونریزی، زخم یا پارگی که علائمی از قبیل درد شدید معده، استفراغ خونی، مدفوع خونی یا مدفوع سیاه و چسبناک ایجاد می‌کند.
  • آسیب کبدی: علائمی از قبیل ادرار تیره، مدفوع کم‌رنگ، حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه معده یا زردی پوست ایجاد می‌کند.
  • افزایش فشارخون: علائم فشارخون شدید شامل سردرد، سرگیجه و خونریزی معده است.
  • احتباس آب یا تورم: علائم آن شامل افزایش وزن سریع و تورم دست، پا و مچ است.
  • مشکلات پوستی مانند تاول یا بثورات پوستی
  • آسیب به کلیه: علائم آن شامل تغییر در میزان یا تعداد دفعات ادرار، درد و کم‌خونی است.

عوارض جانبی در کودکان

عوارض جانبی شایع در کودکان نیز احتمال دارد، ظاهر شوند. برخی از عوارض در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر رخ می‌دهد و ممکن است مشکلات جدی ایجاد کنند. از جمله:

  • درد شکم
  • اسهال
  • استفراغ
  • ناراحتی معده

متن انگلیسی:
You shouldn’t take meloxicam for pain before, during, or after coronary artery bypass graft surgery. This can increase your risk for a heart attack or stroke.
ترجمه فارسی:
شما نباید ملوکسیکام را برای درد قبل، حین یا بعد از جراحی پیوند عروق کرونری مصرف کنید. زیرا می‌تواند خطر حمله یا سکته قلبی را افزایش دهد.

به نقل از سایت medicalnewstoday

موارد احتیاط در مصرف داروی ملوکسیکام چیست؟

در زمان مصرف این دارو باید موارد احتیاط و هشدارهای مربوط به آن را بررسی کنید. باتوجه‌به این موارد در مورد استفاده از آن تصمیم بگیرید. هنگام مصرف این دارو موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر هر نوع واکنش آلرژیک به دارو، غذا، رنگ، مواد نگهدارنده یا هر مورد دیگری دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  • این دارو برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.
  • در سالمندان تاثیر زیادی نداشته و عوارض آن جدی‌تر است.
  • استفاده از این دارو همزمان با داروی کتورولاک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • برای جلوگیری از تداخلات دارویی حتما داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.
  • این دارو را همراه با الکل نباید مصرف کنید.
  • برخی مشکلات پزشکی مانند آسم، کم‌خونی، فشارخون بالا و زخم معده در عملکرد و عوارض این دارو تاثیر دارند.
موارد احتیاط در مصرف داروی ملوکسیکام چیست؟
ملوکسیکام برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

۱. مصرف قرص ملوکسیکام در بارداری و شیردهی

به طور دقیق مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا نه. اگر بتواند به شیر انتقال پیدا کند، عوارض جانبی آن در نوزاد نیز مشاهده می‌شود. باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک داروی شما را تغییر دهد یا به شما توصیه کند به نوزاد شیر مادر ندهید.

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید، نباید این دارو را مصرف کنید. مصرف این دارو در هفته ۲۰ام بارداری با بعد از آن ممکن است خطر آسیب به جنین را در پی داشته باشد. در هفته ۲۰ تا ۳۰ بارداری تنها باید با تجویز و توصیه پزشک این دارو را استفاده کنید. اما اگر در هفته ۳۰ یا بالاتر هستید، باید مصرف این دارو را به طور کامل قطع کنید.

۲. مصرف ملوکسیکام و الکل

این دارو نباید همراه با الکل یا تنباکو مصرف شود. الکل می‌تواند عوارض مربوط به آن را تشدید کند. به همین دلیل پزشک تاکید می‌کند که ملوکسیکام فقط همراه با آب مصرف شود.

۳. عوارض مصرف طولانی مدت ملوکسیکام چیست؟

اگرچه این دارو تاثیرات زیادی برای بهبود بیماری‌های التهابی دارد اما مصرف طولانی آن می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش داده و موارد زیر را ایجاد کند:

  • خونریزی لثه
  • نفخ روده
  • خون در ادرار
  • تاری دید
  • سوزش یا درد بالای شکم و معده
  • زخم‌های شانکر
  • سفتی یا سنگینی قفسه سینه

موارد منع مصرف ملوکسیکام کدامند؟

مصرف این دارو در برخی از افراد می‌تواند عوارض شدیدتری ایجاد کند. به همین دلیل باید به موارد منع مصرف آن دقت کرد تا مشکلی پیش نیاید. افراد با مشکلات زیر نباید قرص ضدالتهاب ملوکسیکام را مصرف کنند:

  • آسم، آبریزش بینی و پولیپ بینی
  • مشکل تنفسی
  • واکنش آلرژیک به آسپرین
  • افراد باردار
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
  • فشارخون بالا
  • زخم معده یا خونریزی معده
  • ابتلا به آسیب کبدی
  • افراد بالای ۶۵ سال
  • کودکان کمتر از ۲ سال.

اگر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، تنفسی، فشار خون یا آسیب کبدی هستید، باردارید و یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی ملوکسیکام با داروهای دیگر

این دارو ممکن است با برخی داروها تداخل داشته و باعث شود، فعل‌وانفعالات آن تغییر کند. برخی از تداخلات باعث افزایش عوارض جانبی شده و برخی دیگر می‌توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند. در لیست زیر برخی از مهم‌ترین داروهایی که تداخل ایجاد می‌کنند، ذکر می‌کنیم. در زمان مراجعه به پزشک در مورد تمامی داروهای مصرفی خود اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار دهید تا از این تداخلات جلوگیری شود.

۱. تداخل با داروهای ضد افسردگی و اضطراب

اگر قرص ضدالتهاب ملوکسیکام را همراه با این دسته از داروها مصرف کنید، احتمال خونریزی افزایش پیدا می‌کند. مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام
  • مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین مانند ونلافاکسین

۲. تداخل با کورتیکواستروئیدها

اگر داروی ملوکسیکام را با این دسته از داروها مصرف کنید، احتمال زخم معده یا خونریزی بیشتر می‌شود. نمونه‌ای از این داروها شامل موارد زیر است:

  • پردنیزون
  • دگزامتازون

۳. تداخل با داروی سرطان

برای درمان سرطان دارویی به نام پمترکسد وجود دارد که اگر همراه با این قرص مصرف شود، خطر ابتلا به مشکلات کلیوی و معده و عفونت را افزایش می‌دهد.

تداخلات دارویی ملوکسیکام با داروهای دیگر چیست؟
برخی از تداخلات باعث افزایش عوارض جانبی شده و برخی دیگر می‌توانند در عملکرد دارو اختلال ایجاد کنند.

۴. تداخل با داروی ضد روماتیسمی

مصرف داروی ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری به نام داروی متوترکسات همراه با این دارو می‌تواند سطح متوترکسات را در بدن افزایش دهد و باعث مشکلات کلیوی و افزایش خطر عفونت شود.

۵. تداخل با داروی ضد انعقاد

مصرف داروهای ضدانعقاد و رقیق‌کننده خون مانند داروی وارفارین همراه با این دارو احتمال خونریزی معده را افزایش می‌دهد.

۶. تداخل با داروی اختلال دو قطبی

مصرف داروی اختلال دوقطبی لیتیوم همراه با این دارو باعث افزایش لیتیوم در خون شده و ممکن است مقدار آن به سطح خطرناک برسد. علائم سمی شدن بدن با لیتیوم شامل لرزش، تشنگی بیش از حد یا گیجی می‌شود.

۷. تداخل با داروهای فشار خون

مصرف داروهای فشارخون همراه با این دارو باعث می‌شود، تاثیر داروی فشارخون پایین بیاید. نمونه‌ای از این داروها عبارت‌اند از:

  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین مانند کاندسارتان و والزارتان
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند بنازپریل و کاپتوپریل
  • مسدودکننده‌های بتا مانند پروپرانولول و آتنولول

۸. تداخل با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

ملوکسیکام خود جز داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی محسوب می‌شود. مصرف آن در کنار دیگر داروها از این گروه خطر زخم معده یا خونریزی را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این دسته داروها عبارت‌اند از:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • اتودولاک
  • دیکلوفناک
  • فنوپروفن
  • کتوپروفن
  • تولمتین
  • ایندومتاسین

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر متخصص روماتولوژی برای درمان آرتریت قرص ملوکسیکام را تجویز کرده است، باید به نحوه مصرف و مقدار دوز آن توجه کنید. درصورتی‌که داروی خاصی مصرف کرده یا بیماری زمینه‌ای دارید، به پزشک اطلاع دهید. این دارو با برخی از گروه داروها تداخل داشته و باعث بروز عوارض می‌شود. همچنین درصورتی‌که عوارض جدی این دارو در بدن شما ظاهر شد، باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض داروی ملوکسیکام، نحوه مصرف، تداخلات دارویی و منع مصرف آن باید با دکتر روماتولوژی، متخصص ارتوپدی، دکتر عمومی و یا از طریق سرویس مشاوره دارویی دکترتو با دکتر داروساز مشورت کنید. برای مشاوره با پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کرده و از مشاوره حضورییا مشاوره آنلاین دکتر متخصص روماتولوژی، مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دارو روی هورمون‌هایی که باعث التهاب و تورم در بدن می‌شوند، تاثیر می‌گذارد و تولید آنها را کاهش می‌دهد. برای درمان درد ناشی از بیماری آرتریت و کاهش علائم درد سیاتیک کمر، این دارو تجویز می‌شود. دوزهای قوی این دارو درد متوسط تا شدید را در بزرگسالان کاهش می‌دهد.

خیر، ملوکسیکام یک ماده مخدر نیست.
این دارو به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) طبقه‌بندی می‌شود. برخلاف مواد مخدر، داروهای ضد التهابی با کاهش تولید هورمون‌های خاصی که باعث درد و التهاب می‌شوند، عمل می‌کنند.

در حالت عادی خیر. اگر با مصرف این دارو اضافه وزن یا ادم (احتباس مایعات یا تورم بدن) بدون دلیل داشتید، به پزشک اطلاع دهید.

خیر، داروهای استروئیدی کورتون دارند و این دارو غیر استروئیدی است.

درد شکم، اسهال، سوءهاضمه یا سوزش سر دل از عوارض جدی قرص روماتوبیک هستند.

بله این دارو ضد درد و مسکن است.

بله ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد یا بدتر کند. در زمان مصرف دارو درباره تداخل دارویی با داروهای فشار خون با پزشک مشورت کنید.

استفاده از ملوکسیکام در دوران بارداری (به خصوص از هفته ۳۰ام بارداری به بعد) توصیه نمی‌شود مگر اینکه پزشک شما آن را تجویز کرده باشد.

ملوکسیکام برای درمان آرتریت استفاده می‌شود و درد، تورم و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد.

برای درمان بیماری آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان در سنین ۲ تا ۱۷ سال ملوکسیکام ۷.۵ تجویز می‌شود. اما پزشک به‌هیچ‌وجه برای کودکان زیر ۲ سال این دارو را توصیه نمی‌کند.

افراد بالای ۶۵ سال بهتر است از این دارو استفاده نکنند. عوارض این قرص در افراد سالمند شدیدتر بوده و ممکن است باعث بروز عوارض جدی‌تر شود.

خیر، این دارو با نسخه پزشک ارائه می‌شود. ازآنجایی‌که این دارو عوارض جدی داشته و در برخی افراد منع مصرف دارد، حتما باید با مشورت پزشک آن را استفاده کنید. تداخلات دارویی و عوارض جدی آن می‌تواند علائم تهدیدکننده زندگی را ایجاد کنند.

قیمت این قرص باتوجه به دوز آن تعیین می‌شود. اگر پزشک برای شما ملوکسیکام ۱۵، قرص موبیک خارجی یا قرص موبیک آلمانی را تجویز کرده باشد، قیمت بسته ۳۰ عددی آن به طور میانگین حدود ۱۸,۵۰۰ تومان می‌شود. اما اگر باید ملوکسیکام ۷.۵ را مصرف کنید، قیمت آن حدود ۹,۰۰۰ تومان است.

 

این دارو جز مسکن‌های قوی است که نباید بدون تجویز پزشک آن را مصرف کرد. ملوکسیکام با مهار برخی هورمون‌ها حساسیت سیستم عصبی را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد.

معمولا داروی دیکلوفناک به‌طور عمومی تجویز می‌شود و درد و التهاب را کاهش می‌دهد. اما ملوکسیکام به طور خاص در درمان انواع آرتریت تجویز می‌شود. قرص ملوکسیکام عوارض جدی‌تری داشته و نباید در مدت زمان طولانی استفاده شود.

ناپروکسن برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط تجویز می‌شود. به‌عنوان مثال برای تسکین درد قاعدگی، دندان درد و آرتریت خفیف گزینه خوبی است. این دارو بدون نسخه در دسترس بوده و نسبت به قرص ملوکسیکام مشکلات معده کمتری ایجاد می‌کند.

یکی از عوارض شایع این دارو ایجاد زخم معده و حتی خونریزی است. اگر مشکلات مربوط به معده و دستگاه گوارش دارید، باید به پزشک اطلاع دهید تا داروی دیگری جایگزین شود.

ملوکسیکام برای حیوانات نیز تجویز می‌شود. در حیواناتی مانند سگ، گربه و گاو برای تسکین درد، التهاب و تب این دارو استفاده می‌شود. این دارو برای درمان دردهای مربوط به جراحی و درد آرتروز گزینه خوبی است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ملوکسیکام

  1. علی گفت:

    دارو ملوکسیکام با دندانپزشکی چه ارتباطی دارد . برای جرم گیری و پر نمودن دندان هایم اقدام کرده ام و این دارو را نیز جهت تسکین درد زانو استفاده میکنم . آیا این دارو رقیق کننده خون مانند آسپیرین هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      این دارو رقیق کننده خون نیست و مسکن است و ممکنه به علت درد به شما تجویز کرده باشد.

  2. صدیقه نوروزی گفت:

    سلام وخسته نباشید
    آیا قرص ملوکسیکام ۱۵ باعث ریزش مو میشه
    یکماهی میخورم ریزش شدید مو دارم
    لطفاً راهنماییم کنید چکارکنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این دارو سبب ریزش مو نمی شود. ریزش موی شما ممکنه علل هورمونی داشته باشد که نیازه به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
      دکتر پوست و مو خوب

  3. Zari گفت:

    مطالب بسیار عالی و مفید،سپاسگزارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. حمیدی گفت:

      سلام من در حال ترک تریاک هستم این دارو تسکین دهنده است

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این دارو درد، تورم و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد. به عنوان مسکن و ضد درد التهابی میتونید با نظر پزشک مصرف کنید.

  4. علی گفت:

    سلام ممنون از مطالب ارزشمند شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  5. علیرضا گفت:

    برای ازبین رفتن بثورات پوستی چه باید کرد؟؟؟ در انگشتان پا و عصلات و زبان

  6. محسن گفت:

    سلام خیلی ممنونم از مطالب ارزشمندتان
    سپاس

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  7. علیرضا بهراد گفت:

    درود بر شما
    تشکر بسیار از مطالب ارزشمندتان
    آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمام دست اندرکاران تان را دارم

  8. khatibi گفت:

    درود بر شما، سرکار خانم دکتر خداپناه، زنذه باد، مقاله های زیادی در خصوص داروها و نظریه های پزشکی را مرور نمودم، ولی نه اینچنین زیبا، جامع، گویا و پرعین حال سلیس
    متاسفانه بسیارند دوستانی که به واسطه ی پیشنهادات پیرامونی به مصرف برخی داروها پناه میبرند و گاها دچار مسمومیت، صد البته این نوع نگارش، مانع نگرانی خواهد شد.

  9. ali khatibi گفت:

    درود بر سرکار خانم دکتر خداپناه، زنده باد، مقاله های زیادی در خصوص داروها را مطالعه نمودم، ولیکن این نوع نگارش ( جامع و گویا) و در عین حال سلیس به نظر رسید. چه بسیار هستند دوستانی که صرفا حسب پیشنهادات پیرامونی، تصمیم به استفاده ی برخی داروها میگیرند که خطرساز است ، صدالبته حسن توجه شما و دیگر بزرگواران جامعه ی پزشکی، مانع اینگونه‌ احتمالات‌ که در کشورمان کم نیست، میگردد.

  10. مهتاب گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من دکتر زنان واسم قرص لاکتافوم داده و همزمان با ملوکسیکام مصرف میکنم و از دیروز هست ک درد معده گرفتم در حالی ک قبلا اصلا درد معده نداشتم ایا تداخل داره؟

    1. ناشناس گفت:

      ایا ملوکسیکام ۱۵ ترکیبات هورمونی دارد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        خیر
        ضد التهاب غیر استروییدی است