ام آر آی مفصل هیپ چیست و چه زمانی لازم است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ام ار ای مفصل هیپ روشی قدرتمند در تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، تصاویر دقیقی از این مفاصل ایجاد می‌کند. این روش به‌خاطر عدم استفاده از پرتوهای X، امن‌تر است و به تشخیص بیماری‌ها، آسیب‌ها، التهابات و تغییرات ساختاری مفصل ران و لگن کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ام ار ای مفصل هیپ

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ام آر آی مفصل هیپ یا همان ام ار ای مفصل ران و لگن یک تکنیک تصویربرداری جهت تشخیص و ارزیابی مشکلات مفصل ران و لگن است. مفصل هیپ یکی از مهمترین مفاصل بدن است که وظیفه اتصال استخوان ران به استخوان لگن را برعهده دارد و در فعالیت‌های روزمره و حرکت افراد نقش حیاتی ایفا می‌کند. Mri مفصل هیپ امکان مشاهده و تصویربرداری ساختارهای مختلف مفصل هیپ یعنی استخوان‌ها، غضروف، بافت‌های نرم و سایر عناصر مفصلی را دارد و به رادیولوژیست‌ و پزشک امکان می‌دهد تا بررسی دقیقی از وضعیت مفصل هیپ داشته باشند و مشکلاتی مانند التهاب، سندروم ترشح مایع مفصلی، آسیب غضروف و ترک‌های استخوانی را تشخیص دهند.

اگر پزشک برای شما این آزمایش تصویربرداری را تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نحوه انجام آن با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با ام ار ای مفصل هیپ آشنا شوید.

ام آر آی مفصل هیپ (ام ار ای مفصل ران و لگن) چیست؟

ام آر آی چیست و چگونه انجام میشود؟ این روش تکنیکی است که برای تشخیص و پیشگیری از مشکلات مفصل ران و لگن، برنامه‌ریزی جراحی، ارزیابی جراحی‌های پیشین و پیگیری بعد از عمل مناسب است. به لطف این اسکن مغناطیسی، تصاویر دقیقی از ساختارهای مفصلی به دست می‌آید که به پزشکان کمک می‌کند تا تصمیمات درمانی بهتری برای بیماران خود بگیرند.

متن انگلیسی:
MRI scans are a non-invasive way of diagnosing problems with the hip joint. They use a powerful magnetic field and radio waves to create images of the inside of the body
ترجمه متن:
ام آر آی مفصل هیپ یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی برای تشخیص مشکلات مفصل ران است که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می‌کند.

mermaidbeachradiology
از این روش به عنوان یک ابزار تشخیصی مفید برای بررسی علت درد مفصل هیپ استفاده می‌شود.
از این روش به عنوان یک ابزار تشخیصی مفید برای بررسی علت درد مفصل هیپ استفاده می‌شود.

علت انجام ام ار ای مفصل ران و لگن

انجام ام ار ای مفصل ران و لگن دلایل و علت مختلفی دارد که عبارتند از:

علت انجام ام آر آیشرح علت
۱. درد مفصل هیپاین روش به عنوان یک ابزار تشخیصی مفید برای بررسی علت درد مفصل هیپ استفاده می‌شود. درد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند التهاب، آسیب غضروف، ترک‌های استخوانی، آرتروز و سایر مشکلات مفصلی باشد که با این آزمایش منشا درد مشخص می‌شود.
۲. آرتروزآرتروز یک بیماری التهابی در مفصل هیپ است که با تخریب غضروف و تغییرات در استخوان‌های مفصل همراه است. ام آر آی مفصل هیپ می‌تواند به پزشک کمک کند تا شدت و میزان تخریب مفصل را ارزیابی کرده و درمان مناسب را انتخاب کند.
۳. آسیب‌ها و شکستگی‌هادر صورت وجود شکستگی یا آسیب، mri مفصل هیپ می‌تواند برای تشخیص دقیق و ارزیابی گستره آسیب به کار گرفته شود تا پزشک بتواند درباره نیاز به جراحی یا درمان دیگر تصمیم‌گیری کند.
۴. ارزیابی قبل و بعد از جراحیام ار ای مفصل ران و لگن ممکن است قبل از انجام جراحی مفصل هیپ برای بررسی دقیق ساختار و شرایط مفصل استفاده شود. همچنین، بعد از جراحی نیز می‌توان از این روش برای ارزیابی نتایج جراحی و پیگیری درمانی استفاده کرد.
علت انجام ام آر آی مفصل هیپ

چه کسانی باید ام ار ای مفصل هیپ را انجام دهند؟

پزشک برای افرادی که یکی از علائم و نشانه‌های زیر را دارند این آزمایش را تجویز می‌کند:

  • تروما
  • درد مفصل هیپ
  • راه رفتن غیرطبیعی
  • ناتوانی در تحمل وزن
  • آرتروپاتی
  • لنگ زدن
  • درد (برای تشخیص علت درد لگن می‌توان از این تست استفاده کرد.)
  • حساس شدن
  • ورم
  • تغییر شکل در ناحیه لگن
  • افراد مبتلا به آرتروز لگن (علائم آرتروز پا و لگن چیست؟)
  • افراد دچار شکستگی یا التهاب در ناحیه ران و لگن (التهاب لگن چیست؟)

ام ار ای مفصل هیپ برای چه افرادی مناسب نیست؟

ام ار ای مفصل هیپ ممکن است برای بعضی افراد مناسب نباشد:

  • افرادی که نسبت به ماده حاجب حساسیت دارند.
  • افرادی که در بدنشان شی، پین یا ایمپلنت فلزی یا دستگاه الکترونیکی دارند.
  • خانم‌های باردار
  • افرادی که از نارسایی کلیه رنج می‌برند.

‏مزایای ام ار ای مفصل هیپ

مزایای mri مفصل هیپ عبارتند از:

  1. تصویربرداری با میدان مغناطیسی و امواج رادیویی بدون استفاده از پرتوهای مضر
  2. تشخیص دقیق‌تر و ارائه تصاویر با جزئیات از مفصل هیپ و بافت‌های اطراف
  3. ارزیابی گسترده‌تر از ناحیه مفصل هیپ در مقایسه با روش‌های تصویربرداری دیگر
  4. تشخیص بیماری‌های مختلف، مشکلات التهابی، تخریب استخوان، شکستگی، آسیب‌های بافت نرم و تشکیل توده‌های غیرطبیعی در مفصل هیپ
  5. شناسایی بیماری‌های آرتروز هیپ، التهابات مفصلی، ترمیم بعد از جراحی و سایر شرایط مشابه
  6. بررسی قبل و بعد از جراحی

دنبال بهترین متخصص برای ام آر آی هستی؟

همین حالا مشاوره بگیر.

نحوه انجام ام آر آی مفصل هیپ

اسکن ام آر آی روش امن و کم خطری است. اولین قدم برای انجام آن پوشیدن لباس راحت بدون هیچ زیپ یا دکمه فلزی است تا با میدان مغناطیسی دستگاه تداخل پیدا نکنند. قبل از ورود به اتاق هم جواهرات، انگشتر، گردنبند ساعت، کمربند و هر چیز فلزی که با خودتان دارید در بیاورید. اگر موهای بلندی دارید توصیه می‌کنیم که حتما از پشت ببندید تا روی وضوح تصاویر تاثیر منفی نگذارد. اگر باردارید یا در دوره شیردهی هستید حتما از قبل به پزشک اطلاع دهید چرا که میدان مغناطیسی دستگاه روی رشد جنین یا نوزادتان اثر سو می‌گذارد.

برای انجام آزمایش باید به پشت روی میزی دراز بکشید که تخت متحرکی دارد و داخل دستگاه ام آر آی می‌رود. روی میز روکش نرمی قرار دارد که بیمار اذیت نشود و بندهایی هم هستند که برای ثابت نگه داشتن بیمار داخل دستگاه استفاده می‌شوند. به‌خاطر سروصدای زیاد معمولا از گوش‌گیر یا هدفون استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
You may also be given a contrast dye through an IV to help improve the quality of the images. The dye can make you feel warm or hot all over, but this sensation is temporary and will go away once the scan is complete
ترجمه متن:
ممکن است از طریق تزریق داخل وریدی رنگ کنتراست برای کمک به بهبود کیفیت تصاویر وارد بدن شود که احساس گرما یا گرگرفتگی ایجاد می‌کند. جای نگرانی نیست چرا که این علائم موقتی هستند و بعد از پایان اسکن خودبه‌خود رفع می‌شوند.

mermaidbeachradiology
دقت ام ار ای مفصل هیپ به عنوان یک روش تصویربرداری پزشکی بسیار بالا است.
دقت ام ار ای مفصل هیپ به عنوان یک روش تصویربرداری پزشکی بسیار بالا  و بین ۹۵ تا ۹۹ درصد است.

دقت این روش چقدر است؟

دقت ام ار ای مفصل هیپ به عنوان یک روش تصویربرداری پزشکی بسیار بالا  و بین ۹۵ تا ۹۹ درصد است که می‌تواند تصاویری از بافت‌ و ساختارهای داخلی بدن با جزئیات دقیق ارائه دهد؛ به این معنی که بیشترین توانایی را در تشخیص خطاها و تغییرات آب و هوا در ساختارهای مورد بررسی دارد. البته دقت این روش به عوامل دیگری هم بستگی دارد:

  1. استفاده از تجهیزات پیشرفته و با کیفیت بالا در تصویربرداری ام آر آی می‌تواند دقت تصاویر را افزایش دهد.
  2. تجربه و مهارت پزشک متخصص در تفسیر تصاویر نیز می‌تواند دقت تشخیص را تحت تأثیر قرار دهد.
  3. عواملی مانند حرکت بیمار حین تصویربرداری، وجود تداخل از جنس فلزی در بدن یا وجود تومورهای بزرگ ممکن است بر دقت تصاویر تأثیر بگذارد.

جواب ام‌ ار ای مفصل هیپ چند روز طول میکشد؟

ام ار ای مفصل ران و لگن در مراکز تصویربرداری بیمارستانی یا مراکز تخصصی انجام می‌شود و مدت زمان انتظار برای دریافت جواب آزمایش متفاوت است. در حالت معمول گرفتن جواب این آزمایش حدود یک تا دو هفته زمان می‌برد. اما در موارد اورژانسی در برخی مراکز ممکن است در عرض چند روز یا حتی همان روز بتوانید جواب ام آر آی مفصل هیپ خود را بگیرید.

تفسیر جواب MRI مفصل هیپ

تفسیر جواب ام آر آی مفصل هیپ برعهده پزشک متخصص یا رادیولوژیست است که می‌تواند وجود بیماری یا التهاب را براساس نتایج آزمایش تشخیص دهد. اگر نتیجه آزمایش غیرعادی باشد نشانه وجود مشکل در استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها، لیگامان‌ها و عروق خونی و وجود بیماری‌هایی مانند آرتروز، التهاب و عفونت تاندون‌ها یا شکستگی‌های تنشی است.

آمادگی قبل از ام ار ای مفصل ران و لگن

قبل از ام ار ای مفصل ران و لگن، باید توصیه‌های لازم جهت آمادگی قبل از ام ار ای را رعایت کنید:

  • در صورتی که حساسیت، آلرژی، عفونت یا سابقه عمل قبلی دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • چنانچه داروی خاصی مصرف می‌کنید پزشک را در جریان بگذارید. 
  • در مواردی لازم است چند ساعت قبل آزمایش غذا و مایعات نخورید تا روی کیفیت تصاویر ام آر آی تاثیر منفی نگذارند.
  • در صورت امکان، جواهرات و لباس‌هایی که ممکن است حاوی فلزات باشند قبل از ام آر آی بردارید. فلزات می‌توانند با تصویربرداری تداخل ایجاد کنند.
  • اگر ترس یا اضطراب دارید با پزشک درمیان بگذارید تا از مسکن یا آرامبخش استفاده کند.

در مورد نکات قبل از ام آر آی مفصل ران سوال داری؟ از متخصص سوال کن.

مراقبت پس از ام ار ای مفصل هیپ

بعد از انجام ام ار ای مفصل ران و لگن، ممکن است نیاز به مراقبت‌های خاصی داشته باشید. توصیه می شود که با پزشک خود گفتگو کنید و دستورالعمل های خاص و شخصی را رعایت کنید. دستورالعمل‌های مراقبتی کلی بعد از mri مفصل هیپ عبارتند از:

  • نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی جهت دفع سریع‌تر ماده کنتراست
  • در برخی موارد، ممکن است پزشک توصیه کند بعد از ام آر آی مفصل هیپ، استراحت و فعالیت بدنی شدید را محدود کنید.
  • اگر پس از ام آر آی مفصل هیپ احساس درد یا عدم راحتی می‌کنید، بهتر است با پزشک در مورد مدیریت درد صحبت کنید.
  • بعد از ام ار ای مفصل ران و لگن حتما برای بررسی و تفسیر نتایج به پزشک مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسب برایتان تجویز کند.

عوارض و خطرات ام ار ای مفصل ران و لگن

ام ار ای مفصل ران و لگن به طور کلی فرآیندی ایمنی است که خطر جدی بیمار را تهدید نمی‌کند، اما همانند هر فرایند پزشکی دیگری ممکن است عوارض و خطراتی هم داشته باشد. در ادامه برخی عوارض و خطرات ام ار ای مفصل هیپ را آورده‌ایم:

۱. حساسیت به ماده حاجب

درصد بسیار کمی از افراد، نسبت به ماده حاجبی که در برخی از ام ‌آر‌ آی‌ها استفاده می‌شود حساسیت دارند. این حساسیت می‌تواند علائمی مانند آلرژی، سردرد، تهوع یا استفراغ و خارش را در برخی افراد ایجاد کند. در صورتی که سابقه آلرژی به ماده کنتراست دارید حتما به پزشک اطلاع دهید.

۲. خطرات مربوط به میدان مغناطیسی

میدان مغناطیسی قوی در دستگاه MRI وجود دارد. بنابراین، افرادی که دارای تجهیزات پزشکی فلزی مانند پیچ و مهره‌های فلزی، پیس‌های قلبی-عروقی، استنت‌های عروقی، پیش‌سابقه جراحی نیازمند آنژیوپلاستی، پیش‌سابقه جراحی سر و گردن یا دیسک‌های فلزی در نزدیکی محل ام ‌آر‌ آی هستند، باید از انجام این تست خودداری کنند، مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

۳. تأثیرات حرارتی

میدان مغناطیسی قوی ممکن است باعث ایجاد گرمای زیادی در بدن شود که معمولا چندان اثرگذار نیست، اما در برخی افراد با بیماری‌ یا شرایط خاص مانند دیابت، ضعف قلبی، اختلالات تنفسی و سندرم مزمن، ممکن است اثرگذار باشد.

ام ار ای مفصل ران و لگن به طور کلی فرآیندی ایمنی است که خطر جدی بیمار را تهدید نمی‌کند.
ام ار ای مفصل ران و لگن به طور کلی فرآیندی ایمنی است که خطر جدی بیمار را تهدید نمی‌کند.

هزینه ام ار ای مفصل هیپ

هزینه mri مفصل هیپ متغیر و به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، نوع مرکز پزشکی، تخصص پزشک و بیمارستان، بیماری‌های همراه، نیاز به استفاده از ماده حاجب، و تامین کننده بیمه بستگی داشته باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ام ار ای مفصل هیپ یک روش تصویربرداری پزشکی قدرتمند است که به پزشکان کمک می‌کند تا تصاویر دقیقی از مفاصل ران و لگن بدست آورند. با استفاده از این تکنیک می‌توان بیماری‌ها، آسیب‌ها، التهابات و سایر تغییرات این ناحیه را تشخیص داد. ام ار ای مفصل ران و لگن بدون استفاده از پرتو X کار می‌کند و به طور کلی ایمن‌تر است. در مواردی ممکن است جهت بهبود کیفیت تصاویر نیاز به تزریق ماده حاجب باشد تا ساختارهای مفصل ران و لگن در تصاویر بهتر دیده شوند. همانند هر روش دیگری، ام آر آی مفصل هیپ هم محدودیت‌هایی دارد که ممکن است برخی افراد نتوانند از آن استفاده کنند به‌خصوص خانم‌های باردار و بیمارانی که از نارسایی کلیوی رنج می‌برند.

اگر پزشک برای شما این ام آر آی را تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نحوه انجام آن با متخصص رادیولوژی یا دکتر ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد و همچنین مشاوره آنلاین متخصص رادیولوژی و سونوگرافی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

خیر، روشی کم تهاجمی و امن است که حداقل عوارض را برای بیمار دارد.

بسته به نوع پوشش بیمه‌ای و بیمه‌گذار دارد. باید با شرکت بیمه تماس بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن