داروی کلسولام چیست و چه مصرفی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کلسولام داروی موثر در کنترل هایپرکلسترولمی و قند خون در بیماران دیابتی است که با تشکیل کمپلکس‌های غیرقابل حل با اسیدهای صفراوی در روده، به عنوان یک ماده جاذب اسیدهای صفراوی عمل می‌کند و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و قند خون را هم پایین می‌آورد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
داروی کلسولام

آیا پزشک برای شما داروی کلسولام را تجویز کرده است؟ در دنیای پرتنوع و جذاب داروها، برخی از قرص‌ها به دلیل خاصیت‌ها و اثرات خود، به عنوان تخصصی‌ترین و کارآمدترین گزینه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. یکی از این داروهای بی‌نظیر، کلسولام است. با ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود، قرص کلسولام علاوه بر اثربخشی در برطرف کردن مشکلات بهداشتی، در دنیای پزشکی همواره به عنوان یک ابداع فوق‌العاده تحسین شده است. اما چه چیزی کوله سوالام را به یک انتخاب بی‌نظیر تبدیل کرده است؟ چه ویژگی‌های خاصی در آن پنهان است که مورد توجه پزشکان و بیماران قرار می‌گیرد؟ در این مقاله، به بررسی این معجزه دارویی می‌پردازیم.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و در مورد آن سوالی دارید، می‌توانید از متخصص قلب و عروق سوالات خود را بپرسید یا مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

‏داروی کلسولام چیست؟

داروی کولسولام (Colesevelam) همراه با رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش برای درمان علائم کلسترول بالا تجویز می‌شود. این دارو به عنوان یک ماده جذب‌کننده صفرا در عملکرد دستگاه گوارش عمل می‌کند. با اتصال به اسیدهای صفرا در روده، کلسولام باعث می‌شود که صفرا جذب نشده و به صورت طبیعی از بدن دفع شود.

این فرآیند می‌تواند منجر به کاهش سطح کلسترول خون شود. معمولا کوله سوالام به عنوان یک تکمیل کننده درمانی برای کاهش کلسترول و درمان چربی خون در بیمارانی که نتوانسته‌اند با تغییرات در سبک زندگی و دیگر داروها بهبود یابند، تجویز می‌شود. به‌علاوه اینکه برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ هم مناسب است.

کلسولام یک داروی صفراکورتیکوئیدی است که برای هایپرکلسترولمی استفاده میشود.
کلسولام یک داروی صفراکورتیکوئیدی است که برای درمان هایپرکلسترولمی و کنترل قند خون در بیماران دیابتی استفاده می‌شود.

نحوه مصرف داروی کلسولام

داروی کلسولام خوراکی است و باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. نحوه مصرف کوله سوالام روزی یک یا دوبار و همراه با غذا و آب یا شیر است. افرادی که مشکل بلع دارند با تجویز پزشک می‌توانند از شکل پودر این دارو به عنوان سوسپانسیون استفاده کنند. در این صورت نحوه مصرف ترکیب یک بسته پودر با یک لیوان آب، شیر آب میوه یا نوشیدنی‌های رژیمی است.

خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شده و بعد بنوشید. مصرف پودر بدون ترکیب با آب ممنوع است. برای مشاهده نتیجه و اثرگذاری بهتر توصیه می‌شود که دارو را منظم و سروقت بخورید. معمولا دوره درمان چند هفته‌ای طول می‌کشد. این نکات مهم درباره نحوه مصرف داروی کلسولام را فراموش نکنید:

  • همیشه باید به دستورات و توصیه‌های پزشک خود پایبند باشید. داروی کلسولام در هر فرد به صورت منحصر به فرد تجویز می‌شود و دوز و زمان مصرف دقیق باید بر اساس شرایط شما و سطح کلسترول خون تعیین شود.
  • کلسولام با یک لیوان آب و همراه با غذا مصرف ‌شود تا عوارض معده و روده کاهش یابد و جذب بهتر دارو در بدن انجام شود.
  • اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است با پزشک در مورد تداخلات دارویی احتمالی و توصیه‌های مصرف همزمان داروها صحبت کنید. کلسولام ممکن است تاثیر جذب برخی داروها را داشته باشد یا اینکه شاید باید دوز سایر داروها را تنظیم کنید.
  • همانند هر داروی دیگری، مصرف کوله سوالام هم ممکن است باعث بروز عوارض جانبی یا ناراحتی‌های معده و روده شود. اگر علائم ناخوشایندی مانند درد معده، سوء هاضمه، گازهای معده و غیره تجربه می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید تا داروی جایگزین معرفی کند.

نمی‌دونی کلسولام رو چه زمانی مصرف کنی؟

از متخصص سوال کن.

متن انگلیسی:
Take this medication by mouth with a meal as directed by your doctor, usually 1 to 2 times daily. Take the tablet form with a liquid (such as water, milk). If you have trouble swallowing the tablet, talk to your doctor about switching to the powder form of this medication
ترجمه متن:
این دارو را به صورت خوراکی همراه با غذا طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۲ بار در روز مصرف کنید. فرم قرص را با نوشیدنی (مانند آب یا شیر) مصرف کنید. اگر در بلعیدن قرص مشکل دارید، با پزشک خود در مورد تغییر شکل پودری این دارو مشاوره داشته باشید.

webmd

موارد مصرف داروی کلسولام

داروی کولسولام برای موارد زیر مصرف می‌شود:

۱. کاهش کلسترول خون

کلسولام به عنوان یک داروی افزایش‌دهنده پیش‌گیری از کلسترول، برای کاهش کلسترول خون و بهبود علایم چربی خون در افرادی که دچار افزایش کلسترول خون هستند، تجویز می‌شود. این دارو به عنوان یک عامل جذب کننده صفرا در روده عمل می‌کند و با اتصال به اسیدهای صفرا، کلسترول را از روده جذب نمی‌کند و از بدن دفع می‌شود.

۲. کنترل قند خون در دیابت

کلسولام همچنین ممکن است در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار گیرد. با کاهش جذب قند و افزایش احتمالی حساسیت به انسولین، می‌تواند به کنترل موثر قند خون و بهبود علایم دیابت نوع دو کمک کند.

۳. درمان اسهال

در برخی موارد، کوله سوالام ممکن است برای درمان اسهال مصرف شود، به خصوص زمانی که اسهال با افزایش اسیدهای صفرا در روده همراه است. ابتدا برای تشخیص علت اسهال مداوم به پزشک مراجعه کرده و سپس دارو مصرف کنید.

مشکلات معده و روده، درد معده، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست از شایع‌ترین عوارض دارو هستند.
مشکلات معده و روده، درد معده، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست از شایع‌ترین عوارض دارو هستند.

دوز مصرفی داروی کلسولام

مقدار مصرف داروی کلسولام بسته به شرایط بیمار متفاوت است و باید بر اساس توصیه پزشک باشد. مقدار دوز مصرفی بسته به قدرت داروی تجویزی دارد؛ تعداد دوزهای روزانه، فاصله بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو هم بسته به نوع بیماری متفاوت خواهد بود.

دوز مصرفی کوله سوالام به شکل سوسپانسیون:

  • برای کلسترول بالا در بزرگسالان یک بسته ۳.۷۵ گرمی در روز
  • برای دیابت نوع ۲ یک بسته ۳.۷۵ گرمی در روز

دوز مصرفی قرص کلسولام:

  • برای کلسترول بالا ۶ قرص در روز (در هر نوبت یک قرص یا ۳ قرص دوبار در روز)
  • برای دیابت نوع ۲ هم ۶ قرص در روز

مقدار مصرف برای کودکان زیر ۱۰ سال و نوجوانانی که هنوز به بلوغ نرسیدند باید طبق نظر پزشک تعیین شود. معمولا برای کودکان شکل پودری و سوسپانسیون توصیه می‌شود که باید طبق نظر پزشک باشد. در صورتی که یکی از وعده‌های مصرف دارو را جا انداختید، نیازی نیست که حتما در همان روز آن دوز را مصرف کنید. بدون توجه به وعده فراموش کرده برنامه زمانی را طبق ساعت ادامه دهید. به‌هیچ وجه برای جبران دوز از دست رفته، دوز بعدی را دوبرابر نکنید.

نکته مهم درباره نگهداری قرص کولسولام هم این است که باید در دمای اتاق در محیط خشک و خنک و دور از نور مستقیم نگهداری شود. تاریخ مصرف دارو را هم حتما چک کنید.

متن انگلیسی:
The dose of this medicine will be different for different patients
ترجمه متن:
دوز مصرفی داروی کلسولام در هر بیماری متفاوت است.

mayoclinic

عوارض جانبی داروی کلسولام

داروی کولسولام ممکن است برخی عوارض جانبی داشته باشد که در ادامه برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو را آورده‌ایم. در صورت بروز هرگونه عارضه، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • مشکلات معده و روده، درد معده، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست
  • نفخ و تورم شکمی: دلیل نفخ زیاد می‌تواند عوارض این دارو باشد.
  • تهوع و استفراغ
  • بی‌خوابی
  • خستگی
  • سردرد
  • بی‌اشتهایی
  • افت سطح ویتامین K

در صورت بروز هرگونه عارضه یا نگرانی، باید به پزشک اطلاع دهید تا با راهنمایی پزشک بتوانید با عوارض جانبی مقابله کنید و در صورت لزوم تغییراتی در دوز یا روش مصرف دارو ایجاد کند.

کلسترولت بالاست و قصد مصرف داروی کلسولام رو داری؟ مشاوره بگیر.

منع مصرف و موارد احتیاط داروی کلسولام

مصرف قرص کلسولام یا هر شکل دیگر آن در برخی موارد منع شده یا نیاز به احتیاط دارد:

  1. حساسیت شدید به کلسولام. در صورتی که بعد از مصرف اشکال مختلف دارو دچار حساسیت شدید بلافاصله مصرف دارو را متوقف کنید و به پزشک اطلاع دهید تا داروی جایگزین برایتان تجویز کند.
  2. در صورت داشتن تنگی معده یا روده، مصرف کلسولام باعث تشدید این مشکل می‌شود.
  3. در صورت داشتن مشکلات جدی در کبد، مصرف کلسولام باید احتیاط و طبق نظر پزشک انجام شود.
  4. برخی داروها ممکن است با کلسولام تداخل کنند و اثربخشی یا عوارض جانبی را تغییر دهند. قبل از شروع مصرف کوله سوالام باید در مورد تمامی داروهای مصرفی تجویزی و داروهای بدون نسخه حتما با پزشک صحبت کنید.
  5. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید چرا که ممکن است عوارضی برای جنین یا نوزاد داشته باشد.

‏مصرف داروی کلسولام در بارداری

در مورد مصرف داروی کلسولام در بارداری، اطلاعات محدودی وجود دارد و بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. تا به امروز، اطلاعات کافی درباره ایمنی کلسولام در بارداری وجود ندارد و استفاده از این دارو در این دوران به صورت عمومی توصیه نمی‌شود.

در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، درباره ریسک و فواید این دارو در بارداری، جایگزین‌های امن برای کنترل کلسترول در این دوره، و پیشنهادات تغذیه‌ای جهت تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند با بررسی موقعیت شما و در نظر گرفتن فواید و ریسک‌های مربوطه، تصمیم مناسب را بگیرد.

مصرف داروی کلسولام در شیردهی

درباره مصرف داروی کلسولام در شیردهی هم اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما از آنجایی که ممکن است از طریق شیر روی نوزاد تاثیر منفی بگذارد بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود یا جایگزین امن دیگری برایش تجویز گردد.

‏تداخلات دارویی داروی کلسولام

داروی کلسولام ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و میزان اثربخشی یا عوارض جانبی آن‌ها را تغییر دهد. قبل از شروع مصرف کلسولام یا در صورتی که در حال مصرف آن هستید، باید به پزشک یا فارماسیست خود در مورد تمامی داروهایی که استفاده می‌کنید، از جمله داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه، اطلاع دهید. در ادامه برخی از تداخلات دارویی شایع این دارو را آورده‌ایم:

  • کلسولام ممکن است با داروهای کنترل کلسترول مانند استاتین‌ها (مانند آتورواستاتین، سیمواستاتین) و فیبرات‌ها (مانند فنوفیبرات) تداخل داشته باشد. این تداخل باعث کاهش جذب داروها در روده شده و اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد. بنابراین، باید میان مصرف کلسولام و این داروها فاصله‌گذاری زمانی باشد.
  • کلسولام باعث افزایش غلظت لیتیوم در خون می‌شود که عوارض جانبی مرتبط با لیتیوم، مانند سمپتوم‌های نوروموسکولار، اضطراب و افزایش فشار خون را تشدید می‌کند.
  • کوله سوالام باعث کاهش جذب داروهای تیرویید مانند لووتیروکسین می‌شود. در صورت همزمان مصرف این دو دارو، فاصله‌گذاری زمانی بین آن‌ها لازم است.
  • مصرف همزمان کلسولام و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن باعث کاهش جذب کلسولام در روده می‌شود.
آیا قرص کوله سوالام کاهش وزن تجویز میشود؟
داروی کلسولام در هر فرد به صورت منحصر به فرد تجویز می‌شود و دوز و زمان مصرف دقیق باید بر اساس شرایط شما و سطح کلسترول خون تعیین شود.

اطلاعات دارویی کلسولام

در جدول زیر اشکال دارویی، عوارض و تداخلات دارویی کوله سوالام را آورده‌ایم:

اشکال داروییعوارضتداخلات دارویی
قرصنفخ معده و گازهای روده‌ایداروهای کنترل کلسترول (مانند آتورواستاتین، سیمواستاتین)
پودرسوء هاضمه و تهوعفیبرات‌ها (مانند فنوفیبرات)
 افزایش وزنداروهای شریب کننده‌های لیتیوم
 اسهال یا یبوستداروهای تیروئید (مانند لووتیروکسین)
 سردردداروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
 خستگی و ضعف 
اطلاعات دارویی کلسولام

‏مکانیسم عملکرد داروی کلسولام

کلسولام یک داروی صفراکورتیکوئیدی است که برای درمان هایپرکلسترولمی و کنترل قند خون در بیماران دیابتی استفاده می‌شود. مکانیسم عملکرد کلسولام مربوط به ترکیبات فیبری است که موجب تشکیل یک مواد جاذب در روده می‌شود. کلسولام یک رزین آنیونیک است که به عنوان یک ماده جاذب وابسته به اسید عمل می‌کند. در روده بزرگ، کلسولام به فعالیت هیدروفیلیک خود ادامه می‌دهد و مواد چسبنده می‌سازد که به اسیدهای صفراوی پیوند بخورند. این مواد جاذب موجب تشکیل یک کمپلکس غیرقابل حل بین کلسولام و اسیدهای صفراوی در روده می‌شوند و این کمپلکس غیرقابل حل به صورت اسیدهای چسبیده به کلسولام از بدن دفع می‌گردد.

با افزایش جذب اسیدهای صفراوی توسط کلسولام، کلسترول بدن نیاز دارد تا برای سنتز جدید اسیدهای صفراوی بیشتری مصرف کند که کاهش سطح کلسترول خون را به دنبال دارد. علاوه بر این، این دارو به جذب گلوکز در روده کمک می‌کند و در نتیجه سطح قند خون را هم تحت کنترل قرار می‌دهد.

مهم‌ترین نکته در مورد کلسولام این است که نباید به عنوان جایگزین یا به جای داروهای دیگری مصرف شود که برای کنترل کلسترول یا قند خون تجویز شده‌اند. بلکه بهتر است با توصیه پزشک و به عنوان یک بخش از برنامه درمانی کلی برای مدیریت هایپرکلسترولمی یا کنترل قند خون در بیماری های دیابتی مصرف کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کلسولام داروی موثر در کنترل هایپرکلسترولمی و قند خون در بیماران دیابتی است که با تشکیل کمپلکس‌های غیرقابل حل با اسیدهای صفراوی در روده، به عنوان یک ماده جاذب اسیدهای صفراوی عمل می‌کند و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و قند خون را هم پایین می‌آورد. در همه موارد، برای استفاده از این دارو بهتر است همیشه به توصیه و دستورات پزشک خود پایبند باشید.

علاوه بر این، در صورت بروز هرگونه علائم ناخوشایند یا عوارض جانبی، پیش از شروع یا قطع استفاده از هر داروی دیگری، از جمله مکمل‌ها و داروهای تجویزی دیگر، حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که پزشک شما بهترین منبع برای ارائه راهنمایی و اطلاعات مربوط به استفاده از داروی کلسولام است و می‌تواند نیازهای ویژه شما را بررسی و داروی مناسب را تجویز کند.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، برای اطلاع از نحوه مصرف و تداخلات دارویی می‌توانید با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. همچنین می‌توانید مشاوره دارویی داشته باشید. از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث تشدید عوارض جانبی شود، اما معمولا به عنوان مسمومیت دارویی شدید شناخته نشده است.

بله، قرص کوله سوالام (Colesevelam) برای درمان کلسترول بالا توصیه می‌شود که ماده جاذب اسیدهای صفراوی است که با تشکیل کمپلکس‌های غیرقابل حل با اسیدهای صفراوی در روده باعث کاهش جذب اسیدهای صفراوی و کلسترول در روده می‌شود، که در نتیجه کاهش سطح کلسترول خون را به‌دنبال دارد.

خیر، به‌طور معمول قرص کلسولام خواب آور نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن