بهترین زمان مصرف انواع قرص ویتامین دی را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویتامین دی از مهم‌ترین مکمل های بدن است و باید در زمان مخصوصی مصرف شود. بهترین زمان مصرف این ویتامین در روز است. ویتامین دی انواع مختلفی دارد و در دوزهای مختلفی تهیه شده است که مصرف آن‌ها با هم متفاوت است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی روز است.

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

همه‌ی ما می‌دانیم که ویتامین‌ها و مواد معدنی چه اهمیتی برای سلامتی ما دارند. اگر هر کدام از این موارد در بدن ما کاهش پیدا کنند، با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند سرعت‌دهنده‌ها در واکنش‌های مهم و حیاتی بدن ما عمل می‌کنند. این موارد از مواد غذایی به بدن ما می رسند و یا برخی از آنها را بدن ما با توانایی‌های ویژه‌ی خود می‌سازد. یکی از این ویتامین‌ها ویتامین ‌D است. ویتامین دی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است که محلول در چربی است و باید مقدار کافی از آن در بدن باشد و بیشتر از حد نیاز نشود. اما چه زمانی بهترین زمان مصرف ویتامین دی است؟

برای این که بیشتر با این ویتامین و بهترین زمان مصرف آن آشنا شوید، مقاله‌ی نوشته‌شده در این باره را در دکترتو بخوانید. توجه داشته‌باشید که در صورت کمبود ابن ویتامین در بدن شما باید با دکتر تغذیه مشورت کنید. برای دریافت نوبت از دکتر تغذیه می‌توانید از سایت آنلاین نوبت دهی دکترتو استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که داشتن یک برنامه‌ی غذایی مناسب و ورزش کافی می‌تواند در جبران کمبود بسیاری از ویتامین‌ها موثر باشد. با ما همراه باید.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی صبح است یا شب؟

اولین سوالی که درباره مصرف ویتامین دی به ذهن ما می‌رسد،‌ این است که این ویتامین را روز مصرف کنیم یا شب؟ چه زمانی بهترین زمان برای دریافت این ویتامین است؟ حتما می‌دانید که ویتامین دی در بدن توسط نور خورشید ساخته می‌شود. سوال ساده‌ای که از شما می‌پرسیم این است که چه زمانی بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کنید؟ بدون شک در روز! بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین دی در روز است.

جالب است بدانید که ویتامین دی برعکس ملاتونین در بدن عمل می‌کند. ملاتونین در شب‌ها بیشتر می‌شود و دریافت آن در آن بازه از شبانه روز بهتر است. در حالیکه ویتامین دی را باید در روز دریافت کنید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

ویتامین دی چگونه باید مصرف شود؟

هر کدام از شما که تا به حال مکمل ویتامین دی مصرف کرده‌اید، می‌دانید که این مکمل در دوزهای مختلفی وجود دارد. از آنجایی که ویتامین دی در بدن سمیت ایجاد می‌کند، باید هر کدام از دوزهای آن را با دقت بالایی مصرف کرد. متناسب با شرایط مصرف کننده، دکتر تغذیه و یا سایر پزشکان، نوع مصرف این ویتامین را برای فرد مشخص می‌کنند. سپس می‌توان دوز مخصوص را در بهترین زمان مشخص مصرف کرد. توجه داشته‌باشید، طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین دی را متناسب با میزان ویتامین دی موجود در بدن مصرف می‌کنند. اگر فرد کمبود شدید ویتامین دی داشته‌باشید، باید دوز بیشتری مصرف کند و اگر میزان ویتامین دی در بدن او در حد طبیعی باشد،‌ می‌تواند مقدار طبیعی ویتامین دی را دریافت کند.

۱.     زمان مصرف قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ کی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین دی ۵۰۰۰۰ بستگی به میزان آن در بدن فرد دارد. از آنجایی که بیشترین و بالاترین دوز ویتامین دی کپسول‌های ژله‌ای ۵۰۰۰۰ تایی هستند، در مصرف آنها باید دقت بالایی از خود نشان دهید. کسانی که میزان ویتامین دی آن‌ها در حد طبیعی قرار دارد،‌ می‌توانند از قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ را ماهی یک عدد، اول صبح اولین روز ماه (یا اخرین روز ماه) مصرف کنند. می‌توان ویتامین دی ۵۰۰۰۰ تایی را در وسط ماه هم استفاده کرد اما بهتر است که روز مشخصی داشته‌باشد تا فراموش نشود. معمولا دوز مکمل‌هایی که فاصله‌ی زیادی تا مصرف دوز بعدی آنها فرص باقی است، فراموش می‌شوند.

در صورتیکه میزان ویتامین دی بدن فرد در محدوده‌ی ناکافی باشد، می‌تواند قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ را دو هفته یک بار مصرف کند. مجددا بهترین زمان مصرف این مکمل در روز است.‌

در مواردی ویتامین دی بدن بسیار کم است که در آزمایش‌ها معمولا با عبارت deficient نشان داده می‌شود. در این مواقع مقدار ویتامین دی به قدری کم است که انگار در بدن وجود ندارد. برای کسانی که ویتامین دی بدن آنها در این محدوده قرار دارد، معمولا تزریق ویتامین دی صورت می‌گیرد، یا اینکه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به صورت هفتگی تجویز می‌شود. توجه داشته‌باشید که دوزهای این دسته از افراد اصلا نباید فراموش شود زیرا در فقر شدید ویتامین دی قرار دارند.‌

اینفوگرافی راهنمای زمان مصرف مکمل ویتامین دی
اینفوگرافی راهنمای زمان مصرف مکمل ویتامین دی

۲.     زمان مصرف قرص ویتامین دی ۲۰۰۰ کی است؟

قرص ویتامین دی ۲۰۰۰ از دیگر قرص‌های موجود ویتامین دی در داروخانه‌هاست. معمولا کسانی که این دوز ویتامین دی را دریافت می‌کنند، طریقه‌ی مصرف آن را می‌دانند اما برای آگاهی بیشتر در این مطلب برای شما توضیح داده‌ایم. در صورتیکه ویتامین دی بدن شما در محدوده‌ی طبیعی قرار دارد، می‌توانید قرص ویتامین دی ۲۰۰۰ را یک روز در میان مصرف کنید. قرص ویتامین دی ۲۰۰۰ دوز کمتری است و برای دو روز می‌تواند پاسخگوی نیازهای بدن باشد. توجه داشته‌باشید که فرق چندانی نمی‌کند که ویتامین دی را در روز یا شب مصرف کنید اما بهتر است که آن را در روز دریافت کنید.

۳.     بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3  1000 کی است؟

تنها دوزهای موجود برای مکمل ویتامین دی، قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ و قرص ویتامین دی ۲۰۰۰ نیستند. دوز دیگری هم وجود دارد که ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی است. ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی را باید روزانه مصرف کرد. البته که منطقی هم به نظر می‌رسد. توجه کنید که ویتامین دی ۲۰۰۰ واحدی برای دو روز کارکرد داشت و اما ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی نصف آن و بنابراین برای یک روز کارآمد است. می‌توان این مکمل را در اول صبح هر روز مصرف کرد.

بهترین زمان مصرف انواع قرص ویتامین دی کیه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

بهترین زمان مصرف ویتامین دی در بارداری

دوران بارداری یکی از دوره‌های حساس زندگی فرد است. این دوره هم برای مادر و هم برای جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتیکه می‌خواهید از این دوره به سلامت عبور کنید، می‌توانید تحت نظر متخصص‌های ماهری باشید که به شما کمک‌های لازم را بکنند و مشاوره‌های مناسبی بدهند. یکی از بخش‌های مهم سلامت مادر باردار، تغذیه است. تغذیه مادر باردار شامل مکمل‌ها هم می شود. در صورتیکه مادر باردار مکمل‌های لازم را مصرف نکند، ممکن است که رشد جنین با اختلال مواجه شود.‌

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که باید مصرف آن را مورد توجه قرار دهید، ویتامین دی است. ویتامین دی برای خانم‌های باردار اهمیت زیادی دارد. از طرفی، باید توجه داشته‌باشید که این ویتامین به صورت مکمل باید دریافت شود زیرا مقدار دریافتی آن از نور خورشید و ساخته شدن آن در بدن کافی نیست. معمولا مادران باردار بهتر است که مکمل‌های با دوز پایین را مصرف کنند. مثلا مصرف روزانه قرص ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی از بهترین انتخاب‌هاست.

برای جذب بهتر ویتامین دی چه باید کرد؟

چه کار کنیم که ویتامین دی بهتر جذب بدن شود؟ توصیه‌ها و نکات زیر را مد نظر داشته‌باشید؛

  1. برای اینکه ویتامین دی بهتر در بدن شما جذب شود، می‌توانید این ویتامین را همراه با کلسیم مصرف کنید. مصرف کلسیم و ویتامین دی برای بدن بسیار مفید است. برخی از لبنیاتی که تهیه می‌کنید غنی شده با هر دو این مکمل‌ها هستند.
  2. یکی دیگر از راه‌های افزایش جذب ویتامین دی مکمل این است که آن را همراه با داروهای ضد اسید نخورید. اسید معده برای هضم و جذب بسیاری از مواد غذایی ضروری است. هنگامی که این اسید را سرکوب کنیم، جذب بسیاری از مواد با مشکل مواجه می‌شود. یکی از آنها مکمل ویتامین دی است. در صورتیکه حتما باید از داروهای ضداسید استفاده کنید، با پزشک در این باره مشورت کنید.
  3. مصرف ویتامین دی را همراه با روغن‌های صنعتی نکنید. روغن‌های صنعتی می‌توانند جذب ویتامین دی را با مشکل مواجه کنند.
  4. در صورتیکه از داروهای ادرارآور یا دیورتیک استفاده می‌کنید، حتما با پزشک در این باره مشورت کنید.
ویتامین دی در تخم مرغ و روغن ماهی وجود دارد.
ویتامین در مواد غذایی مختلفی وجود دارد.

علائم کمبود ویتامین دی چیست؟

از آنجایی که ویتامین دی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در بدن است، کمبود آن در بدن علائمی ایجاد می‌کند که شامل موارد زیر هستند؛

  • سیستم ایمنی بدن کسانی که ویتامین دی کمی دارند، ضعیف است. این افراد بیشتر از باقی دوستان خود بیمار می‌شوند و ضعف بدنی دارند.
  • بدن درد از دیگر علائم کسانی است که کمبود ویتامین دی دارند. این به علت ضعف در استخوان‌هاست.
  • کسانی که ویتامین دی بدنشان کم است، معمولا خسته هستند و نمی‌توانند فعالیت زیادی انجام دهند.
  • معمولا کسانی که ویتامین دی کمی دارند، زخم‌هایشان دیر بهبود پیدا می‌کند.
  • آنهایی که ویتامین دی بدنشان کم است، در خطر افسردگی قرار دارند.

فقط یک کلیک تا درمان پوکی استخوان فاصله داری!

ویتامین دی در بدن چقدر باید باشد؟

اما مقدار طبیعی ویتامین دی چقدر است؟ چه میزانی طبیعی است؟ مقدار طبیعی ویتامین در در بدن بالای ۳۰ نانو گرم در میلی گرم است. اگر مقدار آن بین ۱۰ تا ۳۰ باشد، ویتامین دی ناکافی و اگر زیر ۱۰ باشد در بدن ناموجود است.

راهنمای دکترتو برای استفاده از ویتامین دی

در صورتیکه کمبود ویتامین دی دارید و یا هر یک از علائم کمبود ویتامین دی در شما مشاهده شده‌است، باید با دکتر تغذیه مشورت کنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید بکنید، دریافت نوبت دکتر تغذیه از دکترتو است. همچنین با مشاوره دارویی درباره مکمل ویتامین دی می‌توانید درباره مصرف آن و زمان مصرف این مکمل اطلاعات خوبی کسب کنید.

پرسش‌های متداول

بهتر است ویتامین دی را با غذا مصرف کنید. این به جذب آن کمک می‌کند.

در روزها بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین دی و کلسیم است.

صبح‌ها. متناسب با دوزی که دارد، هفته ای سه باز، روزانه و یا ماهانه می‌توان آن را مصرف کرد.

بستگی به دوز آن دارد. البته ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی را روزانه مصرف می‌کنند.

ساعت قرص ویتامین دی چندان اهمیتی ندارد.

خیر. در صورتیکه کمبود ویتامین دی شدید داشته‌باشید می توانید این قرص را هفته ای یک عدد مصرف کنید.

بستگی به دوز آن دارد.

شیر پرچرب به جذب بهتر ویتامین دی کمک می‌کند.

ویتامین دی پوست صورت را جوان نگه می‌دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره زمان مصرف ویتامین دی

  1. فرانک گفت:

    سلام من قرص های ضد اسید برای معده مصرف میکنم
    یک مدت هست خیلی پادرد و خستگی و کمر درد دارم
    آیا قرص های ضد اسید باعث کاهش ویتامین دی میشود؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکلات معده موجب کاهش جذب مواد و ویتامین ها می شود ولی قرص ضد اسید موجب کاهش ویتامین دی نمی شود. ویتامین دی از راه آفتاب و مواد غذایی در بدن تامین می شود. بهتره برای درمان مشکل رفلاکس معده به متخصص گوارش مراجعه کنید.
      فوق تخصص گوارش

      1. حمید گفت:

        اسید معده برای جذب بهتر چربی ها و ویتامینهای محلول در چربی مفید است!!!

    2. ناشناس گفت:

      قرص ضد اسید معده مانع جذب ویتامین B12 میشه.

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    ممنون از توضیحات کاملتون
    عالی بود

  3. ناشناس گفت:

    سلام من قرص رینگ پلاس مصرف میکنم هر روز بعداز صبحانه مصرف قرص ویتامین دی سی ۱۰۰۰با این قرص مشکلی نداد؟

  4. H.kh گفت:

    سلام
    من مرداد ماه آزمایش دادم سطح ویتامینD آزمایشی ۲۶بود
    دکتر گفته یک روز درمیان قرص۱۰۰۰ واحدی بخورم بنظرتون همینطور ادامه بدم یا نه؟
    البته قصد بارداری دارم

  5. T.A گفت:

    سلام
    من مرداد ماه آزمایش دادم سطح ویتامینD آزمایشی ۲۶بود
    دکتر گفته یک روز درمیان قرص۱۰۰۰ واحدی بخورم بنظرتون همینطور ادامه بدم یا نه؟
    البته قصد بارداری دارم

  6. مهدی نسب گفت:

    ممنون از مطالب اموزنده تون

  7. کیان گفت:

    پسرم دوسال و۳ماهشع وویتامین دی بدنش متاسفانه ۱۳ دکترش براش قطره دی تجویزکرده هرجمعه فقط وفقط ۵قطره ب مدت یکماه امروز جمعه ۱۱شهریور۴۰۱هست و من میخواستم بدونم دقیقن چ زمانی قطره رو بهش بدم وترجیحا با چ غذایی پرسشها وپاسخهای شما عزیزان جوابم روبهم داد سپاس ازشما وارزوی سلامتی برای شما

  8. ناشناس گفت:

    سلام من ۲۹ خرداد آزمایش دادم ویتامین دی بدنم عددش ۵ بود خیلی کم هفته ای یک عدد قرص ۵۰۰۰۰به مدت ۱۱ هفته هفته ای یک عدد مصرف کردم خواستم بپرسم حداکثر تا چند هفته میتونم پشت سر هم مصرف کنم که مشکلی پیش نیاد و اینکه میزان ویتامین دی بدنم خیلی کم بوده می خوام به حد معقول برسه

  9. مریم صادقی گفت:

    سلام. من چند روز پیش جواب آزمایشم رو گرفتم. سطح ویتامین D من رو ۴۸ بود

    ولی دکتر برام قرص ویتامین D 50000 واحدی برام نوشتن و گفتن هفته ای یدونه

    ولی من شک دارم. میترسم اگه هفته ای یدونه بخورم باعث مسمومیتم بشه ، آخه فکر نکنم خیلی پایین اومده باشه

    نظر شما چیه آقای دکتر ؟

    چطور مصرف کنم بهتره ؟

  10. فائزه هستم گفت:

    با سلام
    سنم ۳۰ ازالان زانو سمت راستم درد دارم و همیشه خسته ام آیا کمبود ویتامین د دارم میتونم خودم آزاد از داروخونه ویتامین تهیه کنم یا باید حتما قبلش آزمایش بدم