۱۰ تا از بهترین غذاهایی که برای کاهش وزن استفاده می شوند

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با اصلاح رژیم غذایی، مصرف بهترین غذاها برای کاهش وزن و استفاده از غذاهای مغذی و کم کالری می‌توانید وزن کم کنید. غذاهای دارای پروتئین بالا مثل گوشت بدون چربی، تخم مرغ و میوه‌ها و سبزی‌ها با داشتن فیبر بالا و کالری کم باعث لاغری و کاهش وزن می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

۱۰ تا از بهترین غذاهایی که برای کاهش وزن استفاده می شوند

بهترین غذاها برای کاهش وزن کدامند؟ اگر فردی در تلاش برای کاهش وزن است، باید از غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده کند. غذاهایی که پروتئین و فیبر را به میزان مناسب تهیه می‌کنند و به طور ویژه برای مدیریت وزن مناسب هستند. در نتیجه از مزایای تغذیه سالم می‌توان به مدیریت و کنترل وزن اشاره کرد. اگر مایل به تغییر رژیم غذایی خود برای لاغر شدن و کاهش وزن هستید، بهتر است ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر تغذیه در شهر خود آشنا شوید، با پزشکتان به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و همچنین برای مشاوره حضوری نوبت ویزیت بگیرید.

چه غذاهایی باعث کاهش وزن می شوند؟

مطالعات نشان دادند که برخی از غذاها مثل میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها و آجیل و غلات و پیروی از انواع رژیم غذایی با کاهش وزن مرتبط هستند. در واقع برخی غذاها کالری کمی دارند و در عوض نیاز به کالری زیادی برای هضم دارند، مانند پروتئین‌ها. از این رو مقدار کالری که بدن برای هضم آنها استفاده می‌کند بیشتر از مقدار کالری است که از آن غذا دریافت می‌کند. در ادامه مهمترین غذاهایی که باید در رژیم لاغری خود داشته باشید را آورده‌ایم.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. پروتئین بدون چربی، از خوراکی هایی که باعث لاغری میشود

چه غذاهایی برای لاغری خوب است؟ منابع پروتئین بدون چربی مانند غذاهای دریایی و تخم‌مرغ را نادیده نگیرید. این گزینه‌ها نه‌تنها به شما کمک می‌کنند احساس رضایت از رژیم‌تان کنید، بلکه می‌توانند به شما در ساخت و حفظ عضله نیز کمک کنند.

پروتئین مسئول بازسازی و ترمیم ماهیچه‌ها و بافت‌ها است. اگر ورزش می‌کنید، خوردن پروتئین کافی برای بازسازی ماهیچه‌هایی که در حین ورزش تجزیه می‌شوند، به‌ویژه تمرینات مقاومتی بسیار مهم است.

۲. تخم مرغ، بهترین غذا برای کاهش وزن

تخم‌مرغ یک منبع بزرگ مواد مغذی است و در گروه غذاهایی که باعث کاهش وزن می شوند قرار دارد. یک غذای محبوب به‌خصوص برای صبحانه است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اگرچه قبلاً از مصرف زرده تخم‌مرغ به دلیل میزان کلسترول بالای آن اجتناب می‌شد. اما نشان‌داده‌شده است که تخم‌مرغ کامل به محافظت از سلامت قلب در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند کمک می‌کند. همچنین یک غذای مهم برای کاهش وزن است.

مطالعات نشان داده‌اند که صبحانه‌های حاوی تخم‌مرغ در افراد دارای اضافه‌وزن و چاق باعث کاهش میزان گرسنگی و افزایش احساس سیری برای چند ساعت می‌شوند. در نتیجه تخم‌مرغ با داشتن میزان سیری بیشتر منجر به کمتر غذا خوردن و حفظ یا کاهش وزن می‌گردد.

در یک مطالعه کنترل شده ۸ هفته‌ای بر روی ۲۱ مرد، کسانی که سه تخم‌مرغ برای صبحانه خوردند، ۴۰۰ کالری کمتر در روز مصرف کردند و در مقایسه با گروهی که صبحانه نان شیرینی می‌خوردند، ۱۶ درصد کاهش چربی بدنشان بیشتر بود.

تخم‌مرغ همچنین منبع خوبی از پروتئین باکیفیت بالاست که بر اساس چندین مطالعه، سرعت متابولیسم را حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد برای چند ساعت پس از خوردن غذا افزایش می‌دهد. خوردن ۳ عدد تخم‌مرغ چندین بار در هفته می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند و درعین‌حال شما را سیر نگه دارد. می‌توان از تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از بهترین غذاهای کاهش‌دهنده وزن نام برد.

اینفوگرافی بهترین غذاها برای کاهش وزن
چه غذاهایی باعث کاهش وزن می‌شوند؟

۳. میوه ها، سریعترین راه لاغری شکم و پهلو

برای لاغری چی بخوریم؟ میوه‌ها علاوه بر اینکه گزینه‌ای عالی برای نوشیدنی‌ یا میان وعده هستند، سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هستند. میوه‌هایی مانند سیب، آووکادو، موز، پرتقال، خانواده توت‌ها (مثل زغال‌اخته و توت‌فرنگی)، آناناس و غیره را در رژیم غذایی خود قرار دهید. میوه‌ها می‌توانند سرشار از قند طبیعی و کربوهیدرات باشند. در ادامه چند مثال از میوه‌هایی که برای کاهش وزن استفاده می‌شوند را شرح می‌دهیم. مصرف میوه‌ها برای داشتن تغذیه سالم ضروری است.

  • آووکادو: میوه‌ای است که فیبر و چربی‌های مفید و همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر را تأمین می‌کند. افرادی که آووکادو می‌خورند به‌طورکلی رژیم غذایی سالم‌تری دارند. همچنین خطر ابتلا به سندرم متابولیک در آن‌ها کمتر از افرادی است که آووکادو مصرف نمی‌کنند.
  • توت‌ها: مانند سایر میوه‌ها، توت‌ها سرشار از آب و فیبر هستند که می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. زغال اخته مثال خوبی از این دسته است که همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست.
  • سیب: باعث کاهش اشتها می شود. میوه‌های کامل اشتها را طوری کم می‌کند که آب‌میوه‌ها و سس‌ها این کار را نمی‌کنند. از دلایل این امر این است که میوه خام فیبر بیشتری دارد. به‌علاوه، جویدن یک ماده غذایی سیگنال‌هایی به مغز شما می‌فرستد که نشان می‌دهد چیز قابل‌توجهی خورده‌اید و احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کند.
  • موز و کاهش وزن: موز حاوی نشاسته مقاوم است که اگر به مقدار محدود مصرف شود ممکن است در تعداد کالری مصرفی نقشی نداشته باشد. موز همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر طبیعی و پتاسیم است که معمولاً به کاهش وزن کمک می‌کنند.

۴. سبزی‌ ها از مواد غذایی که برای رژیم لاغری مناسب است

چه چیزی باعث لاغری سریع میشود؟ اگر می‌خواهید بدانید که برای لاغر شدن و کاهش وزن چی بخوریم، به سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، نخودفرنگی و گل‌کلم که سرشار از فیبر هستند، روی‌آورید. این فیبر در معده شما منبسط می‌شود و باعث می‌شود احساس سیری کنید، بنابراین می‌توانید وعده‌های غذایی اصلی خود را کاهش دهید.

به‌خاطر داشته باشید که سبزی‌ها کم‌کالری‌ترین گروه غذایی هستند و به طور متوسط در هر وعده ۲۵ کالری انرژی به شما می‌دهند. سبزی‌ها به‌عنوان یک غذای آزاد (از نظر کالری ایجاد شده توسط آن‌ها) در نظر گرفته می‌شوند. به این معنی که شما می‌توانید به مقدار نامحدود بخورید و همچنان وزن کم کنید. سبزی‌ها از مهم‌ترین غذاهایی که برای کاهش وزن و به طور کلی تناسب‌اندام کاربرد دارند هستند.

کدام غذا باعث کاهش وزن می‌شود؟

با مشورت دکتر رژیمت رو شروع کن!

۵. غلات کامل از غذاهایی که باعث لاغری شکم میشود

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در یک هفته ۱۰ کیلو لاغر شویم یا صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم، باید گفت یکی از گزینه‌های خوب، مصرف غلات کامل است. جو، برنج قهوه‌ای و غیره، این‌ها نمونه‌هایی از غلات کامل هستند. غلات کامل که منبع فیبر و پروتئین است، انتخاب خوبی برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غلات کامل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

غلات کامل را با غلات تصفیه شده مانند نان سفید، برنج یا ماکارونی و محصولات پخته شده اشتباه نگیرید. خوردن آنها در حد اعتدال خوب است، اما ارزش غذایی مشابه غلات کامل را ندارند. فیبر و پروتئین موجود در غلات کامل به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید، می‌تواند قند خون را تثبیت کند و می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد که همگی می‌توانند به اهداف کاهش وزن شما منجر شوند.

بلغور جو دوسر ۳ ویژگی دارد: جو که غلات کامل غنی از فیبر است، آب زیاد و گرم بودن. این یک ترکیب بسیار سیرکننده است و از غذاهای عالی برای لاغر شدن به‌حساب می‌آید. خوردن غذای داغ زمان بیشتری می‌برد و تمام آن مایعات و فیبر به شما کمک می‌کند مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید. از بلغور جو دوسر پر شکر خودداری کنید. به‌جای استفاده از شکر، ترکیب کردن با دارچین یا جوز هندی طعم شیرینی را به غذای شما می‌دهد.

متن انگلیسی:
When a person adds these fat-burning foods to their diet, they can burn fat and lose weight over time.
ترجمه فارسی:
وقتی فردی غذاهای چربی‌سوز را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کند، می‌تواند به مرور زمان چربی بسوزاند و وزن کم کند.

به نقل از سایت medicalnewstoday

۶. حبوبات، خوراکی لاغر کننده

لوبیا و سایر حبوبات می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند. این‌ها عبارت‌اند از عدس، لوبیا سیاه، لوبیاچشم‌بلبلی و دیگر موارد. این غذاها سرشار از پروتئین و فیبر به‌عنوان دو ماده مغذی که باعث سیری می‌شوند هستند.

لوبیا به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد در برخی افراد باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شود. بااین‌حال، تهیه صحیح آن‌ها می‌تواند به کاهش این عوارض جانبی کمک کند. سعی کنید حبوبات خود را خشک بخرید و چند ساعت قبل از تهیه آن‌ها را خیس کنید.

حبوبات نیز مانند بلغور جو دوسر حاوی فیبر محلول هستند که ممکن است میزان و زمان هضم و جذب را کاهش دهد. خوردن پروتئین منجر به ترشح هورمون‌هایی می‌شود که نشانه سیری هستند. مطالعات نشان داد رژیم‌های غذایی حاوی حبوبات نسبت به رژیم‌هایی که این مواد را نداشتند به طور قابل‌توجهی منجر به کاهش وزن شدند.

حبوبات، خوراکی لاغر کننده است؟
لوبیا و سایر حبوبات می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند.

۷. آجیل و مغزها، بهترین مواد غذایی برای لاغری

در مطالعه‌ای که شامل زنان چاق و دارای اضافه‌وزن بود، رژیم کاهش وزن حاوی ۵۰ گرم بادام در روز را با رژیم کاهش وزن بدون آجیل مقایسه کردند. پس از ۳ ماه، زنان حاضر در گروهی که بادام در رژیم غذایی خود داشتند بیشتر از زنان حاضر در گروه بدون آجیل وزن کم کردند. همچنین زنان در گروه بادام کاهش بسیار بیشتری در اندازه دور کمر، شاخص توده بدنی (BMI)، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون خود داشتند.

آجیل بسیار مغذی است. آن‌ها سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید (برای قلب اهمیت دارند) هستند که هر دو برای رفع گرسنگی طولانی‌مدت مفید هستند. نکته مهم این است که افراد می‌توانند آجیل را بدون افزایش وزن در یک رژیم غذایی سالم بگنجانند. البته آجیل‌ها نیز مثل هر ماده غذایی دیگر نباید بیش از حد مصرف شوند چراکه مواد غذایی پرانرژی‌ای هستند.

۸. روغن‌ های گیاهی و کاهش وزن (چه چیزی باعث لاغری سریع میشود)

در مورد روغن‌های گیاهی مانند زیتون، آووکادو، آفتاب‌گردان، دانه انگور یا بادام‌زمینی، گزینه‌های زیادی وجود دارد. با استفاده از این روغن‌ها، از مزیت مصرف یک چربی سالم بهره‌مند خواهید شد. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون بکر می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد. اگر در حال پخت، سرخ کردن و کباب کردن هستید، روغن بادام‌زمینی یا روغن آووکادو را در نظر بگیرید.

روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری هستند که در صورت استفاده به‌جای چربی‌های اشباع شده یا حیوانی مانند کره، گوشت، پنیر، خامه و غیره بر کاهش کلسترول، فشارخون و وزن مؤثرند. در ادامه دو مثال از روغن‌های گیاهی توضیح داده شده‌اند.

  • روغن زیتون: یکی از سالم‌ترین چربی‌های روی زمین است که ترشح GLP-1، یکی از هورمون‌هایی که به سیر نگه‌داشتن شما کمک می‌کند را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که روغن زیتون ممکن است میزان متابولیسم را افزایش داده و باعث کاهش چربی شود. برای اینکه آن را را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، چند قاشق غذاخوری را روی سالادتان بریزید یا به غذای پخته اضافه کنید.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل حاوی سطح بالایی از تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است. این نوع خاصی از چربی است که ممکن است طیف وسیعی از مزایای سلامتی داشته باشد. این تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط می‌توانند منجر به کاهش وزن شوند.
چه چیزی باعث لاغری سریع میشود؟
روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و بهترین روغن‌هایی است که می‌توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۹. غذاهای غنی از کلسیم، از غذاهایی که باعث لاغری میشود

شیر برای بدن مفید است، درست است؟ کلسیم موجود در شیر نه‌تنها به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های قوی کمک می‌کند، بلکه طبق تحقیقات، کلسیم می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. کلسیم ممکن است متابولیسم را با افزایش دمای مرکزی بدن شما افزایش دهد.

بنابراین، علاوه بر شیر، غذاهای غنی از کلسیم دیگر مانند ماست کم‌چرب و پنیر را نیز در نظر بگیرید. اگر لبنیات برای شما مناسب نیست، جایگزین‌های لبنی برای کلسیم را در نظر بگیرید. توفو (نوعی غذا که از شیر سویا درست می‌شود) غنی شده یا جایگزین شیر بدون لبنیات مانند شیر بادام، سویا، نارگیل یا جو دوسر یا ماست را امتحان کنید. سبزی‌های برگ‌دار، بروکلی و بادام و نیز حاوی کلسیم هستند.

۱۰. ماهی های چرب سرشار از امگا ۳ (برای کاهش وزن چه بخوریم؟)

ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی، ساردین، ماهی خال‌مخالی و سایر ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نشان‌داده‌شده است که التهاب را کاهش می‌دهد و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کنند. همین امر ماهی‌ها را گزینه خوبی در لیست غذاهایی که برای کاهش وزن مصرف می‌شوند قرار می‌دهد.

ماهی منبع عالی پروتئین باکیفیت بالا است. هضم پروتئین منجر به احساس سیری بیشتر می‌شود. همچنین سرعت متابولیسم را به طور قابل‌توجهی نسبت به هضم چربی یا کربوهیدرات افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و لاغری چیست؟
رژیم کتوژنیک از کم‌ترین میزان کربوهیدرات استفاده می‌کند به‌طوری‌که کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی در این رژیم از طریق کربوهیدرات‌ها است.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و لاغری چیست؟

برای لاغری چی بخورم و چه چیزی برای کاهش وزن خوب است؟ برنامه‌های غذایی متنوعی در انواع رژیم لاغری وجود دارد که هرکدام هدف متفاوتی را به دنبال دارد. از رژیم‌های مناسب برای کاهش وزن می‌توان رژیم‌های کم کربوهیدرات را نام برد. این‌ها جزو محبوب‌ترین رژیم‌های لاغری هستند و یکی از معروف‌ترین انواع آن، رژیم کتوژنیک (کتو) است که با اولویت قرار دادن غذاهای مفید برای بدن طرفداران زیادی پیدا کرده است.

رژیم کتوژنیک از کم‌ترین میزان کربوهیدرات استفاده می‌کند به‌طوری‌که کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی در این رژیم از طریق کربوهیدرات‌ها است.

رژیم غذایی مناسب برای لاغریبرای لاغر شدن چی نخوریم؟
انواع پروتئین‌هانوشیدنی قندی (نوشابه)
تخم مرغ و لبنیاتموادغذایی کنسرو شده
سبزیجات و گیاهان با برگ سبزتنقلاتی مانند چیپس و پفک
در دوران رژیم چه غذاهایی بخوریم؟

بهترین رژیم لاغری کدام است؟

چه رژیمی برای لاغری خوبه؟ از معروف‌ترین رژیم‌های غذایی دنیا می‌توان به رژیم مدیترانه‌ای، رژیم‌های گیاهی و انعطاف‌پذیر و رژیم‌های کم کربوهیدرات مثل رژیم کتوژنیک اشاره کرد. انتخاب بهترین رژیم بستگی به موارد زیادی از جمله وضعیت سلامتی فرد، میزان اضافه‌وزن و دیگر شرایط بدنی او دارد. برای انتخاب بهترین رژیم لاغری سریع بهتر است با دکتر تغذیه مشورت کنید.

برای کاهش وزن چه غذاهایی نباید خورد؟

حذف چه چیزهایی باعث لاغری میشود؟ غذاهای پرچرب، چربی‌های حیوانی، چیپس سیب‌زمینی، نوشیدنی‌های گازدار و قندی و دیگر غذاهای پر کربوهیدرات از جمله غذاهایی که در رژیم لاغری باید خورد هستند که اگر هدف شما کاهش وزن هست باید از آن‌ها دوری کنید. به زبان ساده رسیدن به هدف کاهش وزن یعنی اینکه میزان کالری مصرفی شما در روز بیشتر از کالری دریافتی شما از غذاها و خوردنی‌ها باشد.

نمی‌دونی به کدوم غذاهای کاهنده وزن آلرژی داری؟ با دکتر مشورت کن!

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شما هم این سؤال را شنیده‌اید که چی بخورم تا لاغر شوم؟ تعجب نکنید، شما با خوردن برخی غذاهای خاص هم می‌توانید لاغر شوید. البته به شرطی که با مشورت دکتر تغذیه غذاهای سالمی را انتخاب کنید. غذاهایی با پروتئین بالا مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، ماهی‌های چرب منبع خوبی از پروتیئن هستند که در کنار سیرکنندگی، کالری زیادی ندارند و می‌توانند به احساس سیری بیشتر و کاهش وزن کمک کنند.

علاوه بر پروتئین‌ها، باید از میوه‌هایی مانند آووکادو، سیب، موز و انواع توت‌ها هم استفاده کنید. البته جایی هم باید برای فیبر در رژیم غذایی در نظر گرفت. سبزی‌ها با داشتن فیبر بالا و کالری کم بسیار سیرکننده هستند. حبوبات، غلات کامل، منابع امگا ۳ و غذاهای غنی از کلسیم هم به کاهش وزن کمک زیادی می‌کنند. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر تغذیه در شهر خود آشنا شوید، نوبت ویزیت حضوری بگیرید یا از سیستم مشاوره با دکتر تغذیه آنلاین و مشاوره متنی و تلفنی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

چه چیزی برای لاغری خوب است و برای کاهش وزن چی بخوریم؟ از انواع غذاهای لاغر کننده یا غذاهای لاغری می‌توان به آجیل‌ و مغزها، مواد غذایی فیبردار مانند سیب و موادغذایی آبکی مانند عدسی و دال عدس اشاره کرد.انتخاب غذا برای رژیم یا غذاهای رژیم لاغری را بهتر است بر اساس آلرژی غذایی یا بیماری زمینه‌ای خود به صورت شخصی‌سازی از متخصص تغذیه دریافت کنید.

از جمله مایعاتی که باعث لاغری می شود می‌توان به آب گازدار، قهوه و چای سبز اشاره کرد.

رژیم لوکرب یا بدون کربوهیدرات، رژیم اتکینز و رژیم غذایی وحشی از جمله بهترین رژیم‌های کم کالری برای لاغری سریع هستند. برای دریافت بهترین برنامه غذایی برای لاغری یا لیست برنامه غذایی برای لاغری باید ابتدا با انواع رژیم آشنا شوید و بهترین را انتخاب کنید.

رژیم غذایی مناسب هم برای داشتن تناسب‌اندام هم سبک زندگی سالم بسیار حائز اهمیت است. اما به‌تنهایی کافی نیست و اگر همراه با تمرینات بدنی و ورزش باشد بسیار مؤثرتر است.

برای مثال تمرینات ورزشی با وزنه‌ها می‌تواند به سوزاندن کالری در حین و بعد از تمرین به کاهش وزن کمک کند. همچنین ممکن است به شما در عضله‌سازی کمک کند که میزان متابولیسم در حالت استراحت را افزایش می‌دهد. (کالری‌هایی که بدن شما در حالت استراحت می‌سوزاند.)

سرکه سیب یک درمان سنتی با فواید سلامتی ثابت شده است. در مطالعات به کاهش اشتها و کاهش سطح قند خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت مرتبط شده است. علاوه بر این، ترکیب اصلی سرکه، اسید استیک، در چندین مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی بررسی شد و نتیجه این بود که باعث افزایش چربی‌سوزی و کاهش ذخیره چربی شکم می‌شود.

متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن توسط بعضی غذاها مانند ۱۰ مورد از غذاهایی که برای کاهش وزن معرفی شدند افزایش می‌یابد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. بااین‌وجود برخی دیگر از مواد غذایی نیز هستند که میزان متابولیسم بدن را کاهش می‌دهند و برعکس عمل می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به غلات تصفیه شده، نوشیدنی‌های قندی، الکل و روغن سویا اشاره کرد.

بدن سالم در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارد. درحالی‌که کاهش وزن یک گلوله جادویی برای سلامتی نیست، و همه نیازی به کاهش وزن ندارند، ممکن است شما بخواهید برای رسیدن به آن تلاش کنید تا احساس سلامتی داشته باشید. درهرصورت داشتن تغذیه سالم برای داشتن بدن سالم و تناسب‌اندام لازم است. برنامه غذایی سالم را می‌توانید با موارد گفته شده در بالا و همچنین مشورت با دکتر تغذیه مشخص کنید.

قراردادن هویج در رژیم غذایی به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟ پاسخ مثبت است. هویج به طور طبیعی کالری کمی دارد و سرشار از مواد مغذی است. اگر می‌خواهید با راهکاری سالم و داشتن تغذیه سالم وزن کم کنید، خوردن هویج یکی از راه‌هایی است که در این مسیر به شما کمک می‌کند.

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است. این که به کاهش وزن کمک کند خیلی خوب به نظر می‌رسد که درست باشد. تصور کنید یکی از نوشیدنی‌های موردعلاقه شما ممکن است متابولیسم را بهبود بخشد و به کاهش وزن کمک کند. البته که این‌طور نیست، قهوه متابولیسم را تحریک می‌کند، اما فقط به میزان کمی. در نتیجه نمی‌توان برای کاهش وزن روی آن حساب کرد.

آیا می‌خواهید بین وعده‌های غذایی از شکلات لذت ببرید؟ یک یا دو شکلات تلخ را به‌جای انواع شیری آن انتخاب کنید. در یک مطالعه، به افراد علاقه‌مند به شکلات، شکلات تلخ داده شد. این گروه دیرتر و کمتر از بقیه افرادی که شکلات شیری خورده بودند غذا خوردند.

چای سبز یک نوشیدنی عالی برای سلامتی است و علاوه بر تأمین مقدار متوسطی کافئین، منبع عالی نوعی آنتی‌اکسیدان است که باعث چربی‌سوزی و ازبین‌رفتن چربی شکم می‌شود.

آب می‌تواند واقعاً برای کاهش وزن مفید باشد. این ماده ۱۰۰٪ بدون کالری است، به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید و حتی اگر قبل از غذا مصرف شود، اشتهای شما را کاهش می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بهترین غذاها برای کاهش وزن

  1. ماریا گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و ۶۷ کیلو هستم و قدم ۱۵۸
    باید رژیم بگیرم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر از هیکل خود راضی نیستید
      ابتدا ازمایش تیرویید دهید
      سپس رژیم بگیرید

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۳سالمه و وزنم ۵۶کیلو و قدم ۱۶۳سانتی متر هست آیا من باید رژیم بگیرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نرمال است

  3. بی نام گفت:

    من ۱۵ سالمه و رژیم غذای هم میگیرم و ورزش هم میکنم ولی نمی‌دونم چند کیلو هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اندازه گیری وزن بطور منظم و هفتگی ضرورری است

  4. ملورین گفت:

    سلام من شکم دارم می‌خوام کوچیک بشه چیکار کنم قهوه میخورم دمنوش های لاغری میخورم دراز نشست میکنم ولی بازم شکمم بزرگه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چربی خونتان باید اندازه گیری شود
      از ورزش حلقه استفاده کنید

  5. ناشناس گفت:

    سلام ۱۵سالمه ۴۵کیلو دارم بنظرتون باید رژیم بگیرم البته در کنارش ورزش هم میکنم غذا هم کم میخورم اب هم روزی سه یا چهار لیوان میخورم نظرتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نرمال هستید

  6. S.M گفت:

    سلام.با توجه به اینکه من الان تحت نظر پزشک برای بیماری تشنج که درسطح خیلی خفیف هست، هستم. و میخوام لاغر بشم در صورتی هم که خیلی چاق نیستم فقط برای کوچک کردن شکم، سلامتی و خوش اندامی
    از چه رژیم غذایی باید استفاده کنم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف رژیم‌های غذایی کتوژنیک (ketogenic diets; KDs)، با محتوای چربی زیاد و کربوهیدرات پائین، برای کاهش فراوانی تشنج در افراد مبتلا به صرع توصیه شده‌اند.
      ولی حتمن تحت نظارت متخصص تغذیه باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dietitian

  7. حسین اسحاقی گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید من ۷۰ کیلو وزن دارم باید چکار کنم تا لاغر بشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      راه های زیادی از جمله رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن وجود دارد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید بهترین دکتر تغذیه

  8. نیایش جون گفت:

    سلام من ۱۲سالمه ۶۴کیلو هستم چه غذا هایی رو بخورم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      اگر قصد کاهش وزن یا افزایش وزن دارید باید رژیم غذایی درست به همراه ورزش اصولی داشته باشید.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید.فوق تخصص تغذیه

  9. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید ۱۳ سال که ۴۹ کیلو باشد باید رژیم بگیرد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      باید نمایه توده بدنی طبق جنسیت بررسی شود.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید.بهترین دکتر تغذیه

  10. Fateme گفت:

    چه غذاهای مثلا ناهارو شام چی ها برای لاغری خوبه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      رژیم غذایی مناسب متناسب با وزن و اندام و متابولیسم شما توسط متخصص تغذیه ارائه می گردد. از این لینک میتونید نوبت گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص تغذیه

      1. لیلا محمدی گفت:

        سلام من ۱۳سالمه و وزنم ۵۵ کیلو و قدم ۱۶۳ سانتی متر هست آیا باید رژیم بگیرم یا نه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          نرمال است