داروی کلستیپول چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص کلستیپول داروی صاف‌کننده روده‌ای برای کاهش سطح کلسترول خون است. این قرص با کاهش میزان کلسترول بد خون و پایین آوردن میزان اسید صفراوی خون از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است دوز و مدت زمان مصرف بر اساس وضعیت شما متفاوت باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آیا مصرف کلستیپول بر رانندگی اثر دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا پزشک برای شما داروی کلستیپول را تجویز کرده است؟ علم پزشکی در جستجوی راه‌حل‌های بهبود سلامتی و کاهش ریسک بیماری‌ها، همواره در تلاش بوده تا داروها و روش‌های جدیدی را به جامعه معرفی کند. یکی از این داروهای نوآورانه، قرص کلستیپول (Colestipol) است که در برای مدیریت برخی از اختلالات متابولیک و کاهش کلسترول خون موثر است.

قرص کلستیپول نوعی داروی صفراوی است که به عنوان یک ابزار قدرتمندی در رژیم غذایی و کنترل کلسترول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص با اثرگذاری روی جذب صفرا و چربی‌ها در روده، باعث بهبود سطح کلسترول خون و حفظ سلامت قلب و عروق می‌شود. در این مطلب، به بررسی خواص، کاربرد و اثرات جانبی قرص کلستیپول خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا این داروی فوق‌العاده را در عمق تحقیقات و مطالعات پزشکی بهتر بشناسیم و بهره‌وری آن را در بهبود سلامتی خود تجربه کنیم.

اگر می‌خواهید از این دارو استفاده کنید حتما پیش از مصرف با متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

داروی کلستیپول چیست؟

این دارو به‌عنوان داروی صاف‌کننده روده برای کاهش و درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود و در دسته‌ی داروهای معروف به «صاف‌کننده‌های صفراوی» قرار می‌گیرد. کلستیپول با تعامل با اسیدهای صفراوی و کلسترول در روده‌ها از جذب کلسترول در روده‌ها جلوگیری می‌کند.

مکانیسم عمل کلستیپول به این صورت است که با تشکیل یک ترکیب کمپلکس با اسیدهای صفرا، آن‌ها را به صورت غیرقابل جذب به مدفوع متصل می‌کند. به این ترتیب، کلستیپول از بازگشت صفرا و چربی‌ها به به خون جلوگیری می‌کند؛ این فرآیند باعث کاهش چربی خون و پایین آوردن میزان ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط با کلسترول می‌شود. البته این دارو با رژیم غذایی و ورزش اثرگذارتر می‌شود و حتما باید تحت نظر پزشک و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های مربوط مصرف شود چرا که در برخی موارد با عوارض جانبی مانند اختلال در جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه است.

متن انگلیسی:
COLESTIPOL (koe LES ti pole) treats high cholesterol. It works by removing bile acid from your body and decreasing the amount of bad cholesterol (such as LDL) in your blood
ترجمه متن:
داروی کلستیپول برای درمان کلسترول بالا است که با دفع اسید صفراوی از بدن و کاهش میزان کلسترول بدن (مانند LDL) از خون عمل می‌کند.

clevelandclinic

نحوه مصرف داروی کلستیپول

کلستیپول داروی خوراکی است که باید همراه با آب دقیقا طبق نسخه پزشک سر ساعت مقرر در هر روز مصرف شود. قرص کلستیپول را نباید از وسط نصف یا خرد کنید و به‌هیچ وچه آن را نجوید. بهترین نحوه مصرف آن قورت دادن قرص به شکل کامل است و تا زمانی که پزشک نگفته نباید مصرف آن را قطع کنید. اگر همزمان داروی دیگری هم مصرف می‌کنید بهتر است ساعت متفاوتی باشد. بهترین زمان برای مصرف قرص کلستیپول ۴ ساعت قبل یا ۱ ساعت بعد از مصرف داروهای دیگر است.

نحوه مصرف این دارو رو نمی‌دونی؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

موارد مصرف داروی کلستیپول

داروی کلستیپول همراه با رژیم غذایی مناسب جهت کاهش میزان کلسترول خون و رفع علائم چربی خون بالا تجویز می‌شود. پایین آمدن سطح کلسترول هم ریسک سکته و حملات قلبی را کاهش می‌دهد. در کنار رژیم غذایی مناسب کم کلسترول و کم چربی، تغییر در سبک زندگی و انتخاب سبک زندگی سالم مانند ورزش و کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند و ترک سیگار و دخانیات باعث افزایش اثرگذاری قرص کلستیپول می‌شوند. این دارو با دفع کلسترول خون از بروز بیماری های قلبی مانند آنژین صدری و ایسکمی قلبی پیشگیری می‌کند.

دوز مصرفی داروی کلستیپول

دوز مصرفی داروی کلستیپول بستگی به وضعیت بالینی بیمار، میزان کلسترول، واکنش به درمان و دستورالعمل پزشک دارد. معمولا پزشک بر اساس نیاز بیمار و شرایطی که دارد دوز مناسب را تجویز می‌کند. طبیعی است که باید نسخه پزشک را رعایت کنید و بدون مشورت با پزشک تغییری در میزان مصرف قرص کلستیپول ندهید.

کلستیپول معمولا به عنوان قرص‌های ۱۰ میلی‌گرم، ۲۰ میلی‌گرم و ۴۰ میلی‌گرم عرضه می‌شود. دوز مصرفی داروی کلستیپول برای بیشتر بیماران عبارت است از:

  • دوز اولیه معمولا کلستیپول ۱۰ میلی گرم یا کلستیپول ۲۰ میلی گرم یکبار در روز.
  • در شرایطی که کاهش بیشتر کلسترول مورد نیاز باشد، ممکن است تا ۴۰ میلی‌گرم یک‌بار در روز افزایش یابد.

عوارض جانبی داروی کلستیپول

استفاده از داروی کلستیپول ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی شود که در ادامه برخی از آن‌ها را آورده‌ایم. اگر عوارض جانبی شدید یا نگران‌کننده باشند حتما به پزشک اطلاع دهید:

  1. از جمله عوارض جانبی متداول کلستیپول می‌توان به مشکلات گوارشی مانند سو هاضمه، افزایش گازهای معده و روده، نفخ معده و روده، دل درد و تهوع اشاره کرد.
  2. برخی از افراد در مصرف کلستیپول دچار مشکلات عضلانی شده و علائمی مانند درد عضلانی، سفتی عضلانی، ضعف و کشش عضلانی را تجربه می‌کنند.
  3. در برخی موارد نادر، استفاده از کلستیپول ممکن است با عوارض آسیب کبدی همراه باشد. اگر علائمی مانند زردی پوست و چشمان، تیرگی ادرار، خارش، درد شکمی یا افزایش آنزیم‌های کبدی را تجربه می‌کنید، باید به پزشک اطلاع دهید.
  4. برخی از عوارض جانبی نادرتر کلستیپول شامل عوارض پوستی نظیر آکنه، خارش، ترک‌های پوستی و آلرژی‌های پوستی می‌شود. همچنین، گزارش شده است که استفاده از کلستیپول در برخی از افراد باعث اختلال در عملکرد حافظه و تمرکز شده است.
  5. ممکن است قرص کلستیپول با برخی از داروها و مکمل‌ها تداخل پیدا کند و عوارض جانبی احتمالی را افزایش دهد. بنابراین، حتما پزشک را در جریان داروها و مکمل‌های مصرفی قرار دهید.
قرص کلستیپول با اثرگذاری روی جذب صفرا  باعث بهبود سطح کلسترول می‌شود.
قرص کلستیپول با اثرگذاری روی جذب صفرا و چربی‌ها در روده، باعث بهبود سطح کلسترول خون و حفظ سلامت قلب و عروق می‌شود.

منع مصرف و موارد احتیاط داروی کلستیپول

افرادی که نسبت به قرص کلستیپول و مواد تشکیل‌دهنده آن آلرژی دارند یا خانم‌های باردار و شیرده به‌هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند. مگر آنکه از نظر پزشک مزایای این دارو بیشتر از خطراتش باشد. موارد احتیاطی که باید در مصرف کلستیپول رعایت شوند هم عبارتند از:

  1. در صورت وجود مشکلات کبدی، باید در مورد مصرف کلستیپول با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است نیاز به تنظیم دوز دارو یا انجام آزمایشات کبدی باشد.
  2. اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها و مکمل‌ها ممکن است با کلستیپول تداخل داشته باشند و نیاز به تنظیم دوز یا مشاوره پزشکی باشد.
  3. اگر با مصرف دارو دچار درد یا سفتی عضلانی، ضعف عضلانی یا کشش عضلانی شدید، به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که ممکن است نشانه‌ عوارض جانبی جدی باشد.
  4. دیگر موارد احتیاط مصرف قرص کلستیپول، مصرف همزمان مقادیر زیادی الکل است که خطر افزایش عوارض جانبی کلستیپول را بالا می‌برد. بنابراین، توصیه می‌شود مصرف الکل را محدود کنید یا بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

مصرف داروی کلستیپول در بارداری

مصرف داروی کلستیپول در بارداری خطری ندارد چرا که جذب جریان خون نمی‌شود. البته این دارو باعث جذب نادرست ویتامین‌های حلال در چربی (A، D، E و K) می‌شود که می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. بنابراین مزایای مصرف این قرص باید بر عوارض آن بچربد تا در دوره بارداری مصرف شود. بنابراین، برای اطمینان از ایمنی و مناسب بودن مصرف کلستیپول در دوران بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا براساس تاریخچه پزشکی شما و شرایط خاصتان، تصمیم مناسب را بگیرد و راهنمایی لازم را ارائه دهد.

مصرف داروی کلستیپول در شیردهی

از آنجایی که کلستیپول جذب جریان خون نمی‌شود پس وارد شیر مادر هم نخواهد شد. بنابراین مصرف داروی کلستیپول در شیردهی منعی ندارد. بر اساس اطلاعات موجود، ممکن است مقدار کمی از کلستیپول به شیر انتقال پیدا کند. اما هنوز اطلاعات کافی درباره‌ ایمنی و اثر آن روی نوزاد در دوران شیردهی وجود ندارد. بنابراین، قبل از استفاده از قرص کلستیپول در دوران شیردهی، بهتر است با پزشک خود درباره‌ این موضوع مشورت کنید تا بر اساس شرایط خاص شما و نیاز به درمان، تصمیم مناسبی بگیرد.

نمی‌دونی کلستیپول برات عوارض داره یا نه؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

اختلالات دارویی کلستیپول

استفاده از داروی کلستیپول ممکن است با اختلالات و عوارض جانبی همراه باشد که در ادامه به برخی از اختلالات قرص کلستیپول اشاره می‌کنیم:

  1. استفاده از کلستیپول ممکن است باعث ایجاد اختلالات در الگوی خواب شما شود و با مشکلاتی مانند بی‌خوابی، خواب زیاد، یا خواب آرامش‌بخش مواجه شوید.
  2. برخی افراد در اثر مصرف کلستیپول ممکن است با تحریک عصبی، عصبانیت یا اضطراب مواجه شوند.
  3. گاهی اوقات استفاده از کلستیپول می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شود.
  4. استفاده طولانی مدت از کلستیپول ممکن است منجر به افزایش وزن شود.
  5. برخی افراد ممکن است با اختلالات دید مانند کدر شدن دید، دوبینی یا تاری دید روبرو شوند.
  6. استفاده از این قرص ممکن است باعث ایجاد اختلالات عضلانی مانند سفتی و درد عضلانی شود.
  7. عوارض جانبی دیگری مانند سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، تپش قلب و تغییرات خونی هم از جمله اختلالات نادر مصرف این دارو هستند.

اطلاعات دارویی کلستیپول

در جدول زیر اشکال دارویی، عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص کلستیپول را آورده‌ایم:

اشکال داروییتداخل داروییعوارض جانبی
قرص کلستیپول ۱۰ میلی گرمبا داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارینتحریک عصبی
قرص کلستیپول ۲۰ میلی گرممایکوفنولاتافزایش وزن
قرص کلستیپول ۴۰ میلی گرمرالوکسیفناختلال خواب، اختلال عضلانی
 داروهای ضدصرع مانند فنوباربیتال، فنیتوئینسردرد
 داروهای ضدتشنج مثل کاربامازپینتنگی نفس
 داروهای ضد انعقاد مانند آلپرازولامتپش قلب
 داروی ضداضطراب مثل بنزودیازپین‌هاسرگیجه
 داروهای استروئیدیاختلال بینایی
اطلاعات دارویی کلستیپول

مکانیسم عملکرد داروی کلستیپول

قرص کلستیپول برای کاهش سطح کلسترول خون استفاده می‌شود که مکانیسم عملکرد آن به تعامل با اسیدهای صفراوی و کلسترول در روده‌ها برمی‌گردد. در زیر، مکانیسم عملکرد کلستیپول برای کاهش کلسترول را آورده‌ایم:

  • اتصال به اسیدهای صفراوی

کلستیپول به عنوان یک پودر صاف‌کننده روده‌ای، در روده‌ها حل نمی‌شود. به جای آن، بدون تغییر از طریق دستگاه گوارش عبور می‌کند. در دستگاه گوارش، کلستیپول به اسیدهای صفراوی موجود در روده‌ها متصل شده و یک ترکیب غیرقابل حل در آب به نام «کلستیپول-اسید صفراوی» تشکیل می‌دهد.

  • کاهش جذب کلسترول

با تشکیل کلستیپول-اسید صفراوی، این ترکیب غیرقابل حل در آب می‌شود و قادر به جذب کلسترول نیست. به عبارت دیگر، کلستیپول مانع از جذب کلسترول در روده‌ها می‌شود.

  • اثر صاف‌کنندگی روده‌ای

کلستیپول به عنوان یک صاف‌کننده روده‌ای عمل می‌کند و با افزایش حجم ماده معده‌ای و تشدید حرکات روده‌ای، تخلیه روده‌ها را تسهیل می‌کند. این اثر باعث افزایش دفع کلسترول و اسیدهای صفراوی می‌شود.

با استفاده از کلستیپول، کلسترول و اسیدهای صفراوی به صورت متمرکزتر از روده‌ها دفع می‌شوند و در نتیجه سطح کلسترول خون کاهش می‌یابد.

متن انگلیسی:
Its primary mechanism of action is the formation of insoluble complexes with bile acids in the small intestine that are subsequently excreted in the feces
ترجمه متن:
مکانیسم اصلی این دارو از طریق تشکیل ترکیبات غیرحلال با اسید صفراوی در روده کوچک است که از طریق مدفوع دفع می‌شود.

ncbi.nlm.nih
خانم‌های باردار و شیرده به‌هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند.
خانم‌های باردار و شیرده به‌هیچ وجه نباید این دارو را مصرف کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

قرص کلستیپول (Colestipol) داروی صاف‌کننده روده‌ای برای کاهش سطح کلسترول خون است که  بر اساس تعامل با اسیدهای صفراوی و کلسترول در روده‌ها عمل می‌کند. این قرص با کاهش میزان کلسترول بد خون و پایین آوردن میزان اسید صفراوی خون از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است دوز و مدت زمان مصرف بر اساس وضعیت شما و نیازهای خاص شما متفاوت باشد.

در برخی افراد، مصرف این دارو عوارض جانبی مانند اختلالات خواب، گوارشی، و بینایی به‌دنبال دارد. به‌علاوه اینکه برخی هم دچار سردرد، سرگیجه، تهوع و مشکلات دیگر می‌شوند. در صورتی که در دوره مصرف این دارو با چنین عوارض جانبی روبه‌رو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد که قرص کلستیپول تنها یک قسمت از برنامه کاهش کلسترول است و برای اینکه به نتیجه بهتری برسید سبک زندگی سالم، رژیم غذایی، و ورزش را هم باید درنظر داشته باشید.

جهت مشاوره با متخصص قلب و عروق یا دکتر داخلی درباره نحوه مصرف قرص کلستیپول می‌توانید از مشاوره دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از آنجایی که مصرف این قرص در برخی باعث سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی و تاری دید می‌شود ممکن است روی رانندگی اثر بگذارد.

دارو را در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد دور از رطوبت و دسترس بچه‌ها نگهداری کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن