وازکتومی یا عمل عقیم سازی مردان به چه صورت است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وازکتومی روشی برای پیشگیری از بارداری است که در ان لوله‌های اسپرم‌بر قطع می‌شوند. این روش تقرییا همیشگی است و برگرداندن آن چندان امکان‌پذیر نیست. عمل عقیم‌سازی مردان تضمینی برای پیشگیری از بارداری است پس تا زمانی که مطمئن نیستید که دیگر بچه نمی‌خواهید، برای انجام آن اقدام نکنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
وازکتومی یا عمل عقیم سازی مردان به چه صورت است؟

وازکتومی نوعی روش پیشگیری از بارداری است که از آزاد شدن اسپرم در هنگام انزال جلوگیری می‌کند. در طی این عمل، لوله‌ای به نام مجرای وابَران (Vas deferens) بریده یا مسدود می‌شود. وابران مجرایی است که اسپرم را از بیضه‌ها به مجرای ادرار منتقل می‌کند. عمل وازکتومی معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. البته انواع مختلفی از بستن لوله مردان وجود دارد که در ادامه بیشتر در این باره بحث خواهیم کرد.

اگرچه وازکتومی از نظر تئوری برگشت‌پذیر است اما معکوس کردن (عمل وازووازستومی) همیشه موفقیت‌آمیز نیست. تر این رو فقط زمانی انجام وازکتومی را در نظر بگیرید که مطمئن هستید نمی‌خواهید فرزند دیگری داشته باشید.برای اطمینان از تصمیمتان باید با متخصص اورولوژی در دکترتو مشاوره نمایید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با دکتر اورولوژیست به صورت آنلاین، متنی، تلفنی و یا حضوری مشورت کنید.

عمل وازکتومی مردان چیست؟

منظور از وازکتومی چیست؟ وازکتومی به انگلیسی vasectomy، یکی از روش‌های جلوگیری از خروج اسپرم و عقیم سازی مردان است. در وازکتومی آقایان که لوله‌های اسپرم‌بر از بیضه بریده می‌شوند، هنوز هم اسپرم توسط بیضه ساخته می‌شود. اما اسپرم‌ها می میرند و جذب بدن می‌شوند تا بارداری صورت نگیرد. مردی که وازکتومی کرده است هنوز منی می‌سازد و می‌تواند انزال کند. اما منی حاوی اسپرم نیست. سطح تستوسترون و سایر صفات جنسی مردانه نیز ثابت می‌مانند.

به طور خلاصه، وازکتومی یک روش جراحی است که در مردان برای برش یا بستن مجرای دفران استفاده می‌شود. این مجرا لوله‌ای است که اسپرم را از بیضه‌ها به خارج از بدن می‌رساند. هدف از وازکتومی ایجاد کنترل بارداری دائمی است. معمولاً این عمل شامل بریدن پوست کیسه بیضه با چاقوی جراحی است.

وازکتومی چگونه کار می کند؟ (وازکتومی مردان چگونه است؟)

روش وازکتومی چیست؟ همه می‌دانیم اسپرم چیست؛ اسپرم‌ها سلول‌های جنسی هستند که برای هدف تولیدمثل در بیضه‌ها تولید می‌شوند. دستگاه تناسلی مردان به گونه‌ای طراحی شده‌است که اسپرم‌ها بعد از تولید از طریق دو لوله به نام لوله‌های وابران از بیضه‌ها خارج می‌شود و با مایعات دیگر مخلوط می‌شود و منی تولید می‌کند. در وازکتومی که یکی از روش های پیشگیری از بارداری است، هر دو لوله واس دفران مسدود یا قطع می‌شوند.

به این صورت اسپرم دیگر وارد مایع منی نمی‌شود. پس از انجام عمل، سلول‌های اسپرم در بیضه‌ها می‌مانند و توسط بدن جذب می‌شوند. با گذشت حدود ۳ ماه پس از وازکتومی، منی شما حاوی هیچ اسپرمی نخواهد بود، بنابراین نمی‌تواند باعث بارداری شود. اما همچنان همان مقدار مایع منی را خواهید داشت که قبلا داشتید. فقط هیچ اسپرمی در آن وجود نخواهد داشت. وازکتومی ارگاسم یا احساس انزال را تغییر نمی‌دهد. مایع منی شما بعد از عمل وازکتومی همچنان ظاهر و بافت یکسانی همانند قبل خواهد داشت.

وازکتومی موقت چیست؟

چیزی به نام وازکتومی موقت وجود ندارد. عمل بستن لوله مردان به دلیل ماهیت خود به گونه‌ای طراحی شده است که شکل دائمی پیشگیری از بارداری باشد. با این حال، اگرچه دائمی هستند، اما برگشت‌پذیر نیز هستند. از طریق روشی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، مجرای وابران می‌تواند دوباره به دستگاه تناسلی مرد متصل شود.

بعد از وازکتومی چه اتفاقی برای اسپرم ها می افتد؟

پس از وازکتومی، بیضه‌ها به تولید اسپرم ادامه می‌دهند. هنگامی که سلول‌های اسپرم می‌میرند، تجزیه می‌شوند و توسط بدن شما جذب می‌شوند. این همان روشی است که بدن شما با انواع دیگر سلول‌هایی که هر روز می‌میرند و جایگزین می‌شوند، رفتار می‌کند. وازکتومی چه تاثیری بر قوای جنسی دارد؟ این عمل به هیچ وجه بر میل جنسی یا مردانگی شما تأثیر نمی‌گذارد. مردان حتی رضایت جنسی بالاتری را پس از عمل بستن لوله گزارش کرده‌اند.

پس از وازکتومی چه زمانی دوباره می توان رابطه جنسی داشت؟

شما می‌توانید هفت روز پس از عمل وازکتومی رابطه جنسی را شروع کنید، اما باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، تا زمانی که آزمایشات نشان دهد که منی شما فاقد اسپرم است. به طور معمول، تجزیه و تحلیل مایع منی حدود دو تا سه ماه پس از وازکتومی کامل می‌شود.

پس از وازکتومی چه زمانی دوباره می توان رابطه جنسی داشت؟
شما می‌توانید هفت روز پس از عمل وازکتومی رابطه جنسی را شروع کنید.

انواع روش وازکتومی چیست؟

نحوه و راه‌های عقیم شدن مردان چیست؟ عمل بستن لوله مردان معمولا با بیحس کردن کیسه بیضه توسط بیحسی موضعی انجام می‌شود. اگرچه فیزیولوژی برخی افراد ممکن است دسترسی به مجرای وابَران را دشوارتر کند که در این صورت ممکن است بیهوشی عمومی توصیه شود. پس از بیهوشی، از یک اسکالپل (نوعی تیغ جراحی) برای ایجاد دو برش کوچک در بیضه استفاده می‌شود. برش‌ها در نزیک‌ترین نقطه به مجاری ایجاد می‌شوند تا جراح بتواند به راحتی آنها را برای برداشتن به سطح بیاورد.

پزشک پس از پیدا کردن مجاری وابران، آنها را می‌بُرد و حداقل یک طرف آنها را بخیه می‌زند تا مسدود شوند. مواردی که گفته شد اساس اصلی عمل وازکتومی هستند. انواع مختلفی از بستن لوله مردان وجود دارد که ممکن است اثربخشی و روند بهبود متفاوتی داشته باشند. بسته به خصوصیات فرد، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به کاهش دردهای طولانی‌مدت مانند سندروم درد پس از وازکتومی یا اپیدیدیمیت کمک کنند.

۱. وازکتومی معمولی

در طی این عمل جراحی، برش‌های کوچکی در کیسه بیضه ایجاد می‌شود تا به لوله‌های وابران برسند. پس از ایجاد برش یک قطعه کوچک از لوله برداشته می‌شود و فضای کوچکی بین دو انتهای آن باقی می‌ماند. سپس، دو سر لوله ممکن است به هم گره بخورند، یا مقداری بافت بین آن‌ها قرار داده شود. بریدگی‌های کوچک در کیسه بیضه ممکن است با بخیه‌های قابل جذب به هم بخیه شوند یا به حال خود رها شوند تا خودبه‌خود بهبود یابند.

۲. وازکتومی بدون اسکالپل یا وازکتومی با لیزر

تفاوت این روش با روش سنتی در نحوه دسترسی به لوله‌های وازدفران است. در وازکتومی بدون برش، برش‌های پوستی برای دسترسی به لوله‌ها ایجاد نمی‌شود. اورولوژیست لوله وابران را با دست خود احساس می‌کند و سپس آن را با یک گیره در خارج از کیشه بیضه در جای خود نگه می‌دارد. بعد از ثابت شدن لوله‌ها، یک سوراخ کوچک در کیسه بیضه ایجاد می‌شود تا پزشک بتواند لوله را بیرون بیاورد و برش بزند.

بعد از اتمام فرآیند، لوله وابران به داخل کیسه بیضه برگردانده می‌شود و نیازی به بخیه نیست. خطر و عوارض بعد از عمل در این روش بسیار کمتر است. روش دیگری نیز وجود دارد که اساس آن‌ همان وازکتومی لیزری است. در این روش هیچ برشی پوستی ایجاد نمی‌شود و هیچ بخشی از مجرای وابران برداشته نمی‌شود. این روش با عنوان وازکتومی کم‌تهاجم شناخته می‌شود.

وازکتومی لیزری یا همان بدون اسکالپل یک شیوه نوین و بسیار عالی است که درد کمتری نسبت به سایر شیوه‌ها دارد. این روش همچنین خطرات کمتری به خصوص در حیطه عفونت دارد.

۳. داروی عقیم سازی مردان

یکی از قرص‌های کاربردی به‌عنوان جایگزین عمل مردان برای جلوگیری از بچه‌دار شدن، dimethandrolone undecanoate یا به اختصار DMAU است که یک داروی جدید شبیه تستوسترون است و در توقف تولید اسپرم تاثیر دارد. عوارض جانبی آن نیز افزایش وزن، افزایش هموگلوبین و اختلالات چربی خون است. به همین دلیل قبل از مصرف بهتر است با دکتر اورولوژیست مشورت کنید.

داروی عقیم سازی مردان چیست؟
محققان در حال آزمایش یک رویکرد امیدوارکننده برای پیشگیری از بارداری مردان هستند، رویکردی که شامل بی‌حرکت‌کردن اسپرم است.

۴. جدیدترین روش پیشگیری از بارداری در مردان کدام است؟

محققان در حال آزمایش یک رویکرد امیدوارکننده برای پیشگیری از بارداری مردان هستند، رویکردی که شامل بی‌حرکت کردن اسپرم است. در حال حاضر گزینه‌های موجود برای پیشگیری از بارداری مردانه عبارت‌اند از کاندوم، استفاده از دستگاه ضد بارداری مردان وازکتومی و سایر روش‌های ورهیزی.

۵. آیا بعد از وازکتومی، باید سایر روش های پیشگیری از بارداری را کنار بگذاریم؟

خیر. اسپرم می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از وازکتومی در مجرای وابران شما در بالای ناحیه عمل باقی بماند. شما دو تا سه ماه بعد از عمل آزمایش مایع منی حاوی اسپرم خواهید داشت.

۶. هزینه یا قیمت عمل وازکتومی چقدر است؟

با توجه به ممنوعیت این عمل در کشور، تعیین قیمت دقیق برای این عمل تقریبا غیر ممکن است.

۷. وازووازستومی چیست؟ (عمل برگشت از وازکتومی)

وازووازوستومی یک میکروجراحی و یکی از دو روش برای معکوس کردن وازکتومی است. در طی وازکتومی، مجرای وابران بریده می‌شوند. بنابراین، وازوواستومی شامل اتصال مجدد دو انتهای مجرای بریده شده است.
این روش برای بازگرداندن باروری به مردانی که قبلا تحت عمل وازکتومی قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود. این عمل همچنین برای کمک به تسکین درد درمل مردانی که پس از انجام وازکتومی درد دارند، انجام می‌شود. این درد اغلب با عنوان درد پس از وازکتومی شناخته می‌شود.

چگونه برای عمل بستن لوله مردان آماده شویم؟ (اقدامات قبل از عمل وازکتومی مردان)

قبل از هر عمل جراحی، بهتر است نکات مهمی را که توسط پزشک یا پرستار توصیه می‌شود را رعایت کنید. برای جلوگیری از بروز خطرات وازکتومی و عوارض آن، قبل از انجام عمل وازکتومی، باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

۱. مشاوره برای انجام وازکتومی

قبل از انجام عمل، باید با پزشک خود به طور جدی در مورد جراحی صحبت کنید. باید مطمئن باشید که نمی‌خواهید فرزندان بیشتری داشته باشید. شما باید وازکتومی را یک شکل دائمی پیشگیری از بارداری در نظر بگیرید. اگرچه روشی برای معکوس کردن وازکتومی وجود دارد، اما همیشه موفقیت‌آمیز نیست. جراح وازکتومی شما در مورد موارد زیر با شما صحبت خواهد کرد:

  • سابقه خونریزی بیش‌ازحد یا اختلالات خونی
  • آلرژی یا حساسیت به بیحس‌کننده‌های موضعی یا آنتی‌بیوتیک‌ها. بیحس‌کننده‌های موضعی شامل بنزوکائین، لیدوکائین و پروکائین هستند
  • بیماری‌های پوستی که کیسه بیضه شما را درگیر می‌کنند، به ویژه جوش‌های عفونی
  • استفاده منظم از آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین یا داروهایی که بر خونریزی تأثیر می‌گذارند
  • سابقه آسیب یا جراحی قبلی در ناحیه تناسلی، کیسه بیضه و یا کشاله ران (مانند فتق)
  • سابقه عفونت‌ دستگاه ادراری یا تناسلی.

متن انگلیسی: «Avoid Aspirin for one week and aspirin-like products (ibuprofen, naproxen—Advil, Aleve, etc.) for a minimum of 48 hours prior to your procedure. Make sure that you talk to your doctor about any other medications you may be taking.»
ترجمه فارسی: «قبل از عمل، از مصرف آسپرین به مدت یک هفته و محصولات مشابه آسپرین (ایبوپروفن و ناپروکسن) تا حداقل ۴۸ ساعت قبل از عمل خودداری کنید. مطمئن شوید که در مورد سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید با پزشک خود مشورت کرده‌اید.»

به نقل از سایت med.virginia
مشاوره برای انجام وازکتومی خوب است؟
قبل از انجام عمل، باید با پزشک خود به طور جدی در مورد جراحی صحبت کنید.

۲. ممنوعیت های دارویی قبل از وازکتومی

هیچ یک از محصولات گفته شده در پایین را به مدت هفت روز قبل از جراحی مصرف نکنید، مگر اینکه توسط متخصص به شما گفته شده باشد. مصرف این داروها خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. این داروها عبارت‌اند از:

  • آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • وارفارین
  • کلوپیدوگرل
  • تیکلوپیدی
  • ضدانعقادهای خوراکی مانند دابیگاتران، ریواروکسابان، آپیکسابان و ادوکسابان.

۳. اصلاح و شستشو دستگاه تناسلی

شب قبل یا صبح وازکتومی، موهای کل کیسه بیضه خود را بتراشید. موهای زائد را تا بالای آلت تناسلی خود بتراشید، از جمله موهای ناحیه تناسلی. بهتر است برای این کار از ماشین‌های مو زنی روی کیسه بیضه خود استفاده نکنید. تیغ یکبار مصرف بهترین گزینه برای شِیو کامل است. برای کاهش خطر عفونت، کیسه بیضه و کشاله ران خود را یک روز قبل و صبح بعد از عمل کاملا بشویید.

مراقبت های بعد از انجام وازکتومی چیست؟

برای کمک به کاهش درد و تورم، از داروهای مسکن بدون نسخه (مانند ایبوپروفن) یا کمپرس یخ استفاده کنید. به مدت ۲ روز شنا یا حمام نکنید و یک هفته هیچ کار فیزیکی یا ورزش سختی انجام ندهید. بعد از عمل بستن لوله مردان باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

۱. برطرف کردن درد و کبودی

احتمالاً بعد از عمل، ناراحتی خفیف، کبودی و تورم خواهید داشت. برای کاهش درد می‌توانید هر چهار ساعت یک‌بار استامینوفن مصرف کنید. همچنین می‌توانید کیسه‌های یخ یا کیسه‌ای از سبزیجات یخ‌زده را روی پانسمان کیسه بیضه خود قرار دهید. استفاده مکرر از کیسه یخ در ۳۶ ساعت اول به کاهش تورم کمک می‌کند. همیشه کیسه یخ را در یک حوله بپیچید یا چیزی بین آن و پوست خود قرار دهید.

۲. عوض کردن پانسمان

زمانی که پانسمان لکه‌دار یا کثیف شد آن را عوض کنید. می‌توانید گازهای استریل کوچک مربعی را در هر داروخانه‌ای پیدا کنید. اگر پانسمان خشک یا بدون لکه است، تقریبا روزی یک‌بار آن را عوض کنید. مقدار کمی تراوش مایعات به بیرون مانعی ندارد و نگران نباشید. تخلیه مایع به بیرون بهتر از جمع شدن آن در داخل کیسه بیضه است.

مراقبت های بعد از انجام وازکتومی چیست؟
اگر پانسمان خشک یا بدون لکه است، تقریبا روزی یک‌بار آن را عوض کنید.

۳. حمام کردن

می‌توانید از روز بعد از عمل وازکتومی دوش بگیرید. تا چند هفته از رفتن به وان حمام یا شنا کردن خودداری کنید. برای خشک کردن کیسه بیضه خود، آن را با یک حوله خشک کنید و به هیچ عنوان آن را مالش ندهید.

۴. مراقبت از زخم دستگاه تناسلی

گاهی اوقات، لبه‌ها زخم ممکن است به دلیل ترشح مایع بافتی، خون یا مایعات بدن از هم جدا شود. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید از گاز استریل و انگشتان خود برای چسباندن لبه‌ها به هم استفاده کنید. این کار پوست شما را به هم نزدیک می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا بهبود یابد.

تا یک هفته یا بیشتر از هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید. اگر در طول این یک هفته انزال داشته باشید، ممکن است احساس درد کنید یا متوجه خون در مایع منی خود شوید. داشتن برخی علائم پس از وازکتومی معمول هستند. آنها باید ظرف ۷۲ ساعت پس از جراحی از بین بروند. با این حال، اگر موارد زیر را دارید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد غیر قابل تحمل و بیش‌از‌حد
  • تورم شدید کیسه بیضه
  • ادامه خونریزی
  • تب (بیش از ۳۷.۷ درجه سانتیگراد).

عوارض و خطرات وازکتومی چه هستند؟

شایع‌ترین خطر در وازکتومی عفونت است، اما این موارد معمولا جزئی هستند و با آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند. همچنین ممکن است بعد از عمل مقداری درد، خونریزی، کبودی یا تورم داشته باشید. اگر طولانی مدت بودند حتما با پزشک مشورت کنید. سایر خطرات جزئی این عمل عبارت‌اند از:

۱. درد بیضه

هر عملی می‌تواند بر اعصاب تأثیر بگذارد، اما در این عمل به‌ندرت ممکن است درد مداوم وجود داشته باشد. بیضه‌های شما اندام‌های حساسی هستند، بنابراین درد بیضه در هر فردی ممکن است رخ دهد، چه وازکتومی کرده باشند یا نه.

مشخص نیست که آیا دقیقا وازکتومی علت درد بیضه است یا آن را افزایش می‌دهد. سندروم درد پس از وازکتومی پیچیده است و در ۱٪ تا ۲٪ از افراد رخ می‌دهد. محققان دقیقاً نمی‌دانند که چرا این علائم ایجاد می‌شوند، اما برخی از افراد ممکن است درد بیضه، درد همراه با انزال و ناراحتی روانی را تجربه کنند.

۲. گرانولوم اسپرم

ممکن است در نتیجه نشت اسپرم از مجرای بریده شده، یک توده سخت و گاهی دردناک به اندازه یک نخود در کیسه بیضه شما ایجاد شود. این توده خطرناک نیست و تقریبا همیشه توسط بدن شما جذب می‌شود. حمایت از کیسه بیضه و استفاده از مسکن‌های خفیف (مانند استامینوفن) می‌تواند به تسکین این مشکل کمک کند.

۳. احتقان در کیسه بیضه

ممکن است یک احساس فشار در بیضه‌ها، اپیدیدیم (ساختاری که اسپرم را ذخیره می‌کند) و مجرای پایینی داشته باشید که به خاطر تجمع اسپرم است. این ناراحتی ممکن است دو تا ۱۲ هفته پس از وازکتومی رخ دهد. مانند گرانولوم، احتقان معمولاً به مرور زمان برطرف می‌شود.

۴. عوارض شایع عمل جراحی بستن لوله مردان

سایر خطرات به شرح زیر هستند:

  • عفونت: تب و قرمزی یا درد در کیسه بیضه می‌تواند نشانه عفونت باشد.
  • هماتوم: این خونریزی زیر پوست و شبیه به یک کبودی تیره است. این عارضه همچنین می‌تواند منجر به تورم شود.
  • موفقیت‌امیز نبودن وازکتومی: گاهی اوقات ممکن است این عمل با شکست مواجه شود. البته این مورد بسیار نادر است به طوری که در کمتر از یک درصد مواقع رخ می‌دهد.
عوارض شایع عمل جراحی بستن لوله مردان چیست؟
گاهی اوقات ممکن است این عمل با شکست مواجه شود. البته این مورد بسیار نادر است به طوری که در کمتر از یک درصد مواقع رخ می‌دهد.

آیا پس از وازکتومی عوارض جانبی ناخواسته ای هم وجود خواهد داشت؟ (عوارض عمل وازکتومی برای مردان چیست؟)

بعد از انجام این عمل ممکن است سؤالاتی برای شما به وجود آید:

  • آیا تستوسترون کمتری در بدن تولید خواهد شد؟
  • آیا بعد از بستن لوله باز هم میل به رابطه جنسی دارم؟
  • آیا منی کمتری تولید خواهم کرد؟
  • آیا مایع منی من متفاوت خواهد بود؟
  • آیا همسرم بعد از وازکتومی متوجه تفاوت میل جنسی من قبل و بعد از عمل خواهد شد؟

جواب این سؤالات منفی است. وازکتومی بر تولید یا ترشح تستوسترون تأثیر نمی‌گذارد. تستوسترون هورمونی است که مسئول میل جنسی، موهای صورت، صدای بم و سایر ویژگی‌های ظاهری مردان است. وازکتومی بر روی میل جنسی هم تأثیر منفی نمی‌گذارد. نعوظ و ارضای شما بعد از این عمل مانند قبل خواهد بود.

مقدار انزال و طعم آن هم تغییر نخواهد کرد. تنها تفاوت این است که منی شما دیگر حاوی اسپرم نخواهد بود (آزواسپرمی). اغلب، افرادی که این روش را انجام داده‌اند، متوجه می‌شوند که رابطه جنسی با شریک‌شان خودبه‌خودی و لذت‌بخش‌تر است، زیرا دیگر لازم نیست نگران بارداری یا قطع فعالیت جنسی برای مقابله با پیشگیری از بارداری باشند.

مزایا و معایب وازکتومی چه هستند؟

به طور کلی مزایا و معایب عمل وازکتومی به شرح زیر هستند:

مزایای وازکتومی در مردانمعایب عقیم سازی مردان
وازکتومی در بیش از ۹۹ درصد موارد، در پیشگیری از بارداری موثر استوازکتومی را نمی‌توان به راحتی معکوس کرد و به‌طورکلی معکوس کردن آن دشوار و هزینه‌بر است
اثرات طولانی مدت نادری بر سلامتی شما داردباید بعد از عمل استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری را ادامه دهید تا زمانی که آزمایش‌ها نشان دهند منی فاقد اسپرم است
عمل بستن لوله مردانه بر سطح هورمون و میل جنسی تأثیر نمی‌گذارد و در رابطه جنسی دخالت نمی‌کندعوارض احتمالی شامل جمع‌آوری خون در داخل کیسه بیضه (هماتوم)، توده‌های سخت به نام گرانولوم اسپرم و عفونت در آلت تناسلی مردان یا درد طولانی‌مدت بیضه است. در این موارد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید
ممکن است به عنوان یک جایگزین ساده‌تر و ایمن‌تر به‌جای عقیم سازی زنان انتخاب شودمجاری وابران (اسپرم‌بر) می‌توانند دوباره وصل شوند، اما این مورد بسیار نادر است
وازکتومی در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند، بنابراین ممکن است لازم باشد همچنان از لوازم پیشگیری استفاده کنید
عمل جلوگیری از بارداری در مردان

دوره نقاهت بعد از وازکتومی چقدر است؟

اکثر مردم می‌توانند در کمتر از یک هفته به سر کار برگردند. با این حال، اگر کارتان سخت و فیزیکی است، ممکن است لازم باشد یک هفته کامل استراحت کنید. شما می‌توانید فعالیت‌های روزمره را در عرض چند روز (معمولاً ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت) پس از عمل از سر بگیرید، مگر اینکه فعالیت‌ها به طور غیرعادی شدید باشند.

افرادی که پس از وازکتومی مورد بررسی قرار گرفتند، به طور متوسط ​​طی هشت تا نه روز بهبودی کامل را گزارش کردند. به طور خلاصه، ۲ تا ۳ روز بعد از وازکتومی می‌توانید فعالیت‌های روزمره را از سر بگیرید و در عرض یک هفته به سر کار برگردید.

آیا وازکتومی باعث چاقی میشود؟

وازکتومی باعث افزایش وزن نمی‌شود. آنچه می‌تواند بر وزن شما تأثیر بگذارد این است که سبک زندگی شما پس از وازکتومی تغییر کند و افزایش توده چربی را به همراه داشته باشد. همچنین عمل پیشگیری از بارداری در مردان باعث نمی‌شود که مرد احساس مردانگی خود را از دست داده یا بازدهی کمتری داشته باشد.

آیا احتمال بروز وازکتومی و سرطان پروستات وجود دارد؟

سرطان پروستات و سرطان بیضه می‌تواند در مردانی که وازکتومی کرده‌اند اتفاق بیفتد. شواهد کافی برای اطمینان از اینکه انجام وازکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد وجود ندارد. در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک عمومی یا دکتر اورولوژی در دکترتو صحبت کنید.

آیا وازکتومی بهترین روش پیشگیری از بارداری است؟

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد و انتخاب بین آنها کار ساده‌ای نیست. وازکتومی تاثیری پایدار دارد و تقریبا غیر قابل برگشت است. بنابراین یک گزینه عالی برای افرادی است که تصمیم قطعی بر عدم فرزند آوری دارند.

متن انگلیسی: «A vasectomy is over 99.99% effective in preventing pregnancies.»
ترجمه فارسی: «وازکتومی بیش از ۹۹.۹۹ درصد در پیشگیری از بارداری موثر است.»

به نقل از سایت clevelandclinic

برای وازکتومی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

تصمیم‌گیری برای انجام این عمل بسیار دشوار است، چرا که آینده شما تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهد گرفت. خارج از این، اندام تناسلی بخشی حساس از بدن است که ارتباط تنگاتنگی با خلق‌وخوی فرد دارد؛ بنابراین اعتماد به هر فردی برای عمل وازکتومی کار چندان معقولی نیست.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصص اورولوژی ارتباط تلفنی برقرار کنید و از تمامی جوانب تصمیم خود بهتر آگاه شوید. همچنین در صورت قطعی بودن تصمیم‌تان می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات دریافت نمایید.

برای وازکتومی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟
اگر مطمئن هستید که نمی‌خواهید بچه‌دار شوید یا بچه دیگری داشته باشید، ممکن است تصمیم بگیرید که وازکتومی انجام دهید.

توبوکتومی چیست؟ (وازکتومی زنان)

بستن لوله رحمی زنان یکی از روش های جلوگیری از بارداری است که معمولا به آن عقیم سازی زنانه نیز گفته می‌شود. در طی این جراحی هر دو لوله فالوپ مسدود یا بریده می‌شوند. این عمل مانند وازکتومی مردانه معمولا در بیمارستان یا در یک کلینیک جراحی سرپایی انجام می‌شود. در بیشتر موارد، فرد می‌تواند در روز جراحی به خانه بروید..

بعد از این عمل فرد همچنان پریود خواهد شد و به طور معمول می‌تواند رابطه جنسی داشته باشد. در واقع بعد از این عمل، زنان نیز مانند مردان ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشند، زیرا نیازی به نگرانی در مورد بارداری ناخواسته ندارند.

بستن لوله رحم یک روش پیشگیری دائمی از بارداری است. اگرچه ممکن است با یک عمل جراحی دیگر معکوس شود، اما تنها حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از زنان پس از بستن لوله‌های فالوپ خود می‌توانند باردار شوند. این جراحی از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند و فرد همچنان باید از لوازم پیشگیری استفاده کند.

بستن لوله در مردان بهتر است یا زنان؟ وازکتومی بهتر است یا توبکتومی؟

عمل جلوگیری از بارداری در مردان و بستن لوله‌ زنان دو مورد از محبوب‌ترین روش‌های کنترل بارداری دائمی هستند و درک تفاوت‌های بین این دو و خطرات و فوایدشان می‌تواند بخش مهمی از درک بهترین گزینه برای شما و همسرتان باشد. وازکتومی یک روش جراحی جزئی برای عقیم سازی مردان است که شامل بریدن یا مسدود کردن دو لوله در کیسه بیضه مردانه است. از طرف دیگر، توبوکتومی شامل ایجاد برشی در دیواره شکم و بستن لوله‌های فالوپ زنانه است.

همه روش‌های جراحی دارای خطر هستند، اما خطرات سلامتی مرتبط با روش وازکتومی جزئی هستند. آنها معمولاً شامل کبودی، تورم و در موارد نادر عفونت هستند. روش توبوکتومی در معرض خطرات سلامت دیگری مانند تهوع، استفراغ، خونریزی، کبودی و اختلال در عملکرد مثانه یا روده است. علاوه بر این، خطر ابتلا به حاملگی خارج رحمی در زنان بیشتر است. این مورد زمانی رخ می‌دهد که لوله‌های فالوپ به طور ناقص بسته شده باشند. حاملگی خارج از رحم یک بیماری خطرناک برای سلامتی است که نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر مطمئن هستید که نمی‌خواهید بچه‌دار شوید یا بچه دیگری داشته باشید، ممکن است تصمیم بگیرید که وازکتومی انجام دهید. اگر در یک رابطه جدی هستید، این تصمیم را با همسرتان و سپس با دکتر ارولوژیست خود در میان بگذارید. برخی از وازکتومی‌ها را می‌توان معکوس کرد، اما این عمل را انجام ندهید مگر اینکه کاملاً مطمئن باشید از تصمیمی که گرفته‌اید. اگر برای انجام وازکتومی مصمم هستید، باید بدانید که این روش ایمن، مؤثر، کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری است.

برای اینکه بیشتر در مورد وازکتومی، مزایا و معایب و عوارض آن بدانید بهتر است با بهترین دکتر وازکتومی یا دکتر اورولوژیست در دکترتو مشورت کنید. شما در دکترتو می توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص اورولوژی کنید و یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد و انتخاب بین آنها کار ساده‌ای نیست. وازکتومی تاثیری پایدار دارد و تقریبا غیر قابل برگشت است. بنابراین یک گزینه عالی برای افرادی است که تصمیم قطعی بر عدم فرزند آوری دارند.

وازکتومی لیزری یا همان بدون اسکالپل یک شیوه نوین و بسیار عالی است که درد کمتری نسبت به سایر شیوه‌ها دارد. این روش همچنین خطرات کمتری به خصوص در حیطه عفونت دارد.

عمل بستن لوله مردان، فقط اسپرم را از مایع منی حذف می‌کند و هیچ تاثیری بر هورمون‌های ترشحی بدن ندارد. این بدین معناست که شما همچنان به قوت قبل قوای جنسی خواهید داشت و به ارضای جنسی و انزال مورد نظر خواهید رسید.

وازووازوستومی یک میکروجراحی و یکی از دو روش برای معکوس کردن وازکتومی است. در طی وازکتومی، مجرای وابران بریده می‌شوند. بنابراین، وازوواستومی شامل اتصال مجدد دو انتهای مجرای بریده شده است.
این روش برای بازگرداندن باروری به مردانی که قبلا تحت عمل وازکتومی قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود. این عمل همچنین برای کمک به تسکین درد درمل مردانی که پس از انجام وازکتومی درد دارند، انجام می‌شود. این درد اغلب با عنوان درد پس از وازکتومی شناخته می‌شود.

چیزی به نام وازکتومی موقت وجود ندارد. عمل بستن لوله مردان به دلیل ماهیت خود به گونه‌ای طراحی شده است که شکل دائمی پیشگیری از بارداری باشد. با این حال، اگرچه دائمی هستند، اما برگشت پذیر نیز هستند. از طریق روشی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، مجرای وابران می‌تواند دوباره به دستگاه تناسلی مرد متصل شود.

شما می‌توانید هفت روز پس از عمل وازکتومی رابطه جنسی را شروع کنید، اما باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید، تا زمانی که آزمایشات نشان دهد که منی شما فاقد اسپرم است. به طور معمول، تجزیه و تحلیل مایع منی حدود دو تا سه ماه پس از وازکتومی کامل می‌شود.

وازکتومی خطر کمی برای مشکلات بعدی دارد، اما برخی از مردان به سندرم درد پس از وازکتومی دچار می‌شوند. این بیماری شامل درد مزمن در یک یا هر دو بیضه است که همچنان سه ماه پس از عمل وجود دارد. درد می‌تواند از یک درد نادر و مبهم تا درد تیز و مداوم که می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند، متغیر باشد.

روش وازکتومی لیزری کم تهاجم، جدیدترین شیوه بستن لوله مردان است که در آن نیازی به ایجاد برش روی کیسه بیضه نیست. این روش خطر کمتری را نسبت به شیوه‌های سنتی دارد.

با توجه به سیاست‌های جمعیتی کشور، متاسفانه انجام وازکتومی در ایران ممنوع است.

تنها راه قطعی جلوگیری از باردار شدن، پرهیز از رابطه جنسی است. با این حال، میزان شکست وازکتومی بسیار پایین است. در موارد نادر پس از وازکتومی (تقریباً ۱ مورد از هر ۱۰۰۰۰ مورد) ممکن است اسپرم از انتهای جدا شده وابران عبور کند. وازکتومی سال‌هاست که یک روش کنترل بارداری ایمن و موفق بوده است.
نمونه‌های مایع منی به طور معمول پس از وازکتومی برای تایید یک روش موفق بررسی می‌شوند. اگر نمونه‌های مایع منی شما همچنان حاوی اسپرم هستند، ممکن است مجبور شوید وازکتومی دیگری انجام دهید.

خیر، عمل بستن لوله مردان تحت بی حسی انجام می‌شود و معمولا درد بعد از عمل وازکتومی ناچیز است.

پس از وازکتومی، بیضه‌ها به تولید اسپرم ادامه می‌دهند. هنگامی که سلول‌های اسپرم می‌میرند، تجزیه می‌شوند و توسط بدن شما جذب می‌شوند. این همان روشی است که بدن شما با انواع دیگر سلول‌هایی که هر روز می‌میرند و جایگزین می‌شوند، رفتار می‌کند.

خیر. اسپرم می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از وازکتومی در مجرای وابران شما در بالای ناحیه عمل باقی بماند. شما دو تا سه ماه بعد از عمل آزمایش مایع منی حاوی اسپرم خواهید داشت.

با توجه به ممنوعیت این عمل در کشور، تعیین قیمت دقیق برای این عمل تقریبا غیر ممکن است.

این عمل به هیچ وجه بر میل جنسی یا مردانگی شما تأثیر نمی‌گذارد. مردان حتی رضایت جنسی بالاتری را پس از عمل بستن لوله گزارش کرده‌اند.

بله افراد مجرد نیز می‌توانند این عمل را انجام دهند. اما اگر زیر ۳۰ سال دارید، متوجه خواهید شد که بسیاری از جراحان تمایلی به انجام این کار ندارند؛ به دلیل اینکه ممکن است شرایط شما تغییر کند و بعد از آن پشیمان شوید.

سرطان پروستات و سرطان بیضه می‌تواند در مردانی که وازکتومی کرده‌اند اتفاق بیفتد. شواهد کافی برای اطمینان از اینکه انجام وازکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد وجود ندارد. در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک عمومی یا دکتر اورولوژی در دکترتو صحبت کنید.

عمل جلوگیری از بارداری در مردان شما را از ابتلا یا انتقال بیماری های مقاربتی (STD) از جمله HIV حفظ نمی‌کند‌. برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی همچنان باید از کاندوم یا روش مانع دیگری استفاده کنید.

مانند ترس از سرطان، به نظر نمی‌رسد ارتباطی بین وازکتومی و مشکلات قلبی وجود داشته باشد.

خیر، عمل جلوگیری از بارداری در مردان در کوتاه مدت برگشت‌پذیر نیست اما ممکن است در طولانی مدت برگردد.

میانگین سنی برای یک مرد برای انجام این عمل حدود ۳۵ سال است.

عمل وازکتومی ضرر دارد؟ عوارض وازکتومی در دراز مدت برای اکثر افراد بسیار ایمن است، اما همه اقدامات پزشکی خطراتی دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره وازکتومی

  1. ونکی گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده قصد بستن لوله اسپرم را دارم ، شما انجام میدین ؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

      1. ونکی گفت:

        مچکرم🙏

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باششید

    2. ماری گفت:

      سلام دکتر نصیر احمدی انجام میدهند

  2. اسماعیل گفت:

    با سلام بنده۴۴سال دارم و دچار بزرگی پروستات هستم آیا وازکتومی تاثیری در بهبودی آن دارد؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      نیاز به درمان یا جراحی پروستات دارید

  3. جواد گفت:

    سلام من سه تا بچه دارم و۳۷سالمه ونمیخوام عمل کنم راه دیگه ای برای جلو گیری دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      همسرتان می تواند از امپول سه ماهه، آیودی و… استفاده کنند

  4. هستی گفت:

    من همسرم حدود ۱۳ ساله که عمل وازکتومی رو انجام داده و ۴۶ سال سن داره آیا امکان اینکه عمل معکوس انجام بده و دوباره بچه‌دار بشه هست؟
    از این عمل بعد از این همه سال پشیمان است و بسیار پیگیره
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید معاینه شوند
      با پیشرفت تکنیک های جراحی، برگشت عمل تا حدودی انجام پذیر است

  5. هستی گفت:

    من همسرم حدود ۱۳ ساله که عمل وازکتومی رو انجام داده و ۴۶ سال سن داره آیا امکان اینکه عمل معکوس انجام بده و دوباره بچه‌دار بشه هست؟
    از این عمل بعد از این همه سال پشیمان است و بسیار پیگیری
    ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید معاینه شوند
      با پیشرفت تکنیک های جراحی، برگشت عمل تا حدودی انجام پذیر است

  6. Hosein گفت:

    باسلام
    من۴۴سال سن دارم ویه فرزند۱۰ساله دارم
    ومیخوام وازکتومی دایم انجام بدم
    پزشک معرفی میکنیدوهزینه چقدراست

    1. ناشناس گفت:

      سلام ۴۱ سال دارم هزینه عمل چقدر میشه

  7. گیسو گفت:

    سلام آیا جز عمل دارو یا آمپولی وجود دارد که دایمی باشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر

  8. مریم باقری گفت:

    سلام من همسرم الان نزدیک پنج ساله که خودش رو بسته اگر بخواد دوباره باز کنه امکان بارداری داره؟؟؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله امکانش وجود دارد
      و البته بستگی به سن هم دارد

  9. فاطمه گفت:

    من طلاق گرفتم تازه ازدواج کردم فکر کنم شوهرم لوله خودشو بسته از کجا بفهم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با بررسی علائم ظاهری بیضه ها به طور دقیق نمی توانید متوجه شوید که شوهرتان وازکتومی انجام داده یا خیر؛ تنها راهی که می توانید اطمینان یابید که او عمل وازکتومی انجام داده است و شوهرتان نابارور است یا خیر؛ آزمایش و بررسی مایع منی اوست.