درمان لرز، راه حل فوری برای کنترل و درمان سریع آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لرز معمولا در اثر افت دمای بدن رخ می‌دهد؛ اما گاهی نیز در اثر ابتلا به تب به لرز دچار می‌شویم. درمان لرز بستگی به علت بروز آن دارد. در این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
درمان لرز فوری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا به دنبال درمان لرز هستید؟ لرز بخشی از واکنش طبیعی بدن شما به تب و سرماست و معمولا دلیلی برای نگرانی دراین‌خصوص نیست. مردم معمولا لرز را با سرد بودن بدن مرتبط می‌دانند و براین‌اساس منظور از لرز، احساس سرما پس از قرارگرفتن در یک محیط سرد است.

لرز داشتن می‌تواند به دوره‌ای از لرز همراه با رنگ‌پریدگی و احساس سرما نیز اشاره داشته باشد. گاهی نیز لرز به همراه تب در شروع یک عفونت ایجاد می شود. بااین‌حال در تمام این موارد یافتن راه هایی برای درمان لرز بسیار مهم است و در این بخش ما به بررسی راه های درمان فوری لرز می‌پردازیم.

برای تشخیص علت لرز نیاز است به متخصص عمومی یا داخلی مشورت کنید. در پنل دکترتو می‌توانید از متخصصان سراسر ایران نوبت حضوری یا حتی آنلاین دریافت کنید.

راه های درمان لرز بدن – چگونه لرز را درمان کنیم؟

به‌صورت کلی راه های درمان لرز بسته به این که علت لرز بدن چیست ممکن است متفاوت باشد. علل می‌تواند از قرار گرفتن در یک محیط سرد تا عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و حتی ترس و غیره متفاوت باشد. بااین‌حال معمولا راه های درمان شامل درمان با دارو و درمان‌های گیاهی و درمان در منزل است. می‌توان با کمک یک سری تکنیک‌ها و روش‌های ساده خانگی نیز لرز را درمان کرد. درمان‌های گیاهی نیز می‌توانند به‌عنوان ترفند درمان سریع لرز مورد استفاده قرار بگیرند.

متن انگلیسی:
Chills are a symptom, not a disease, so treating chills largely depends on what is causing them
ترجمه متن:
لرز یک علامت است نه یک بیماری، بنابراین درمان لرز تا حد زیادی به عامل ایجاد آن بستگی دارد.

medicalnewstoday

درمان فوری لرز با دارو

در درجه اول برای درمان فوری لرز از درمان با داروهای مخصوص استفاده می‌شود. البته این گزینه مربوط به زمانی است که علت لرز، عفونت بدن است و لرز به همراه تب ایجاد می‌شود. در این شرایط اگر دلیل لرز و تب عفونت باکتریایی باشد باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد. درصورتی‌که دلیل تب یک عفونت ویروسی باشد، درمان دارویی با داروهای ضدویروسی شروع می‌شود.

در ادامه برای کنترل تب و به دنبال آن درمان سریع لرز نیز از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن، ایبوبروفن یا در بزرگسالان آسپرین استفاده می‌شود.

مدام دچار لرز میشی؟

دلیلش رو نمی‌دونی؟ از پزشک مشاوره بگیر.

۱. درمان فوری لرز با شیاف

یکی از سریع‌ترین راه‌هایی که می‌توان با آن تب و لرز را کنترل کرد، شیاف است. شیاف استامینوفن به‌عنوان یک شیاف تب بر می‌تواند با کنترل تب، لرز را نیز از بین ببرد. شیاف از طریق مقعد وارد بدن شده و به همین دلیل هم سریعاً جذب بدن می‌شود و تأثیرگذاری خوبی دارد. 

۲. درمان لرز با قرص

قرص‌هایی که برای درمان فوری لرز تجویز می‌شوند شامل قرص استامینوفن، قرص ایبوپروفن و قرص آسپرین می‌شوند که آنها را در دسته داروهای تب بر دسته‌بندی می‌کنند و به‌صورت خوراکی مصرف می‌شوند.

۳. درمان لرز با آمپول

در مواردی که بیماری شدید است و علائم بسیار خطرناک هستند، خصوصا زمانی که تب بیمار بسیار بالاست و به درمان فوری لرز نیاز است می‌توان از طریق مسکن‌ها و تب‌برهای تزریقی نیز تب و لرز را کنترل کرد. در این شرایط برای لرز و سردی بدن از استامینوفن تزریقی (معمولا تزریق در سرم) استفاده می‌شود.

درمان لرز در خانه – درمان خانگی لرز بدن

اصلی‌ترین گزینه‌های درمان لرز و سرمای بدن، درمان در خانه است. معمولا تا زمانی که لرز نگران‌کننده نیست می‌توان با استراحت کردن در خانه و مصرف مایعات فراوان علائم را کنترل کرد. برای درمان لرز شدید در خانه می‌توان با نوشیدن مایعات زیاد و استراحت کامل تا حدود زیادی مشکل را درمان کرد. حمام آب ولرم یا استفاده از یک پارچه به همراه آب ولرم نیز می‌تواند به کاهش تب و لرز کمک کند. در خصوص کودکان برای درمان لرز آنها توصیه می‌شود که در تن آنها لباس‌های سبک بپوشانید و سعی نکنید که دمای اتاق را بیش از حد گرم کنید.

برای درمان سریع لرز (اگر دلیل آن سردی هوا و پایین آمدن بیش از حد دمای بدن است) همچنین می‌توان نوشیدنی‌های گرم مانند چای داغ، قهوه یا شکلات گرم نوشید. خصوصا اگر دلیل لرز سردی بدن است و علائم عفونت و بیماری در فرد دیده نمی‌شود. این موارد در کنار افزایش پوشش لباس می‌تواند به بالا رفتن دمای داخلی بدن کمک کنند.

با تغذیه و مصرف برخی غذاها نیز می‌توان در خانه لرز و سرمای بدن را درمان کرد. غذاهایی مانند سوپ مرغ گرم می‌تواند لرز را بهبود ببخشد. سایر گزینه‌های درمان خانگی شامل مصرف منابع غنی ویتامین C و پروبیوتیک‌ها هستند.

یهترین راه درمان لرز در خانه نوشیدن آب گرم است.
بهترین راهکار برای درمان فوری لرز، نوشیدن مایعات گرم است.

درمان لرز بدن در خانه با روش های گیاهی

در درمان‌های خانگی می‌توان از روش های گیاهی نیز برای درمان لرز استفاده کرد. گیاهانی مانند سیر، دم‌نوش آویشن، زنجبیل، اکیناسه، نعناع فلفلی، رزماری، بومادران، اکالیپتوس و چای سبز از جمله گزینه‌های درمان گیاهی برای درمان فوری لرز هستند.

متن انگلیسی:
You experience chills when your body’s core temperature drops
ترجمه متن:
هنگامی که دمای مرکزی بدن شما کاهش می‌یابد، احساس لرز می‌کنید.

my.clevelandclinic

درمان فوری لرز در طب اسلامی – درمان لرز در طب سنتی

در طب سنتی نیز از روش‌های طبیعی برای درمان لرز استفاده می‌شود. یکی از گزینه‌های رایج در طب سنتی برای درمان فوری لرز، استفاده از حمام سرکه است. در طب سنتی توصیه می شود که در وان حمام یا در صورت نداشتن وان در یک تشت آب گرم مقداری سرکه بریزید و برای مدت ده الی ۱۵ دقیقه در آن بمانید. این روش خصوصا برای درمان لرز و سردی بدن به همراه تب موثر است.

علاوه بر این موارد از سایر ترکیبات گیاهی و دم‌نوش‌های درمانی نیز برای درمان فوری لرز در طب سنتی استفاده می‌شود. دم‌نوش‌هایی مانند پونه یا مرزنجوش، دمن و چای سبز، دم‌نوش زنجبیل و دارچین به همراه عسل و غیره از دیگر گزینه‌هایی است که در طب سنتی برای درمان لرز و سرمای بدن توصیه می‌شود.

درمان لرز از نظر دکتر خیراندیش

در روش درمان سنتی دکتر خیراندیش به استفاده مداوم از زنجبیل برای درمان فوری لرز تاکید شده است. همچنین دکتر خیراندیش بر این باور است که باید دمای محیط را بیش از حد گرم نکرد و در عوض با استراحت زیاد و داشتن خواب کافی به همراه مصرف مقادیر کافی مایعات گرم، لرز را از بین برد. علاوه بر این بهتر است دائماً نوشیدنی‌های حاوی ویتامین سی مانند آب سیب و آب پرتقال را مصرف کرد. حجامت نیز گزینه دیگری است که در طب سنتی دکتر خیراندیش برای درمان لرز توصیه می‌کند.

درمان فوری لرز در سالمندان

در سالمندان لرز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر لرز به همراه احساس سرما یا تب باشد می‌توان از درمان‌های دارویی برای درمان فوری لرز در سالمندان کمک گرفت. در خصوص سالمندان گاهی اوقات لرز بدن و خصوصا دست‌ها یکی از علائم رایج پیری است. در این شرایط بعد از بررسی‌های پزشکی و تشخیص بیماری، می‌توان از داروهای مخصوص مناسب باتوجه‌به نوع لرزش استفاده کرد.

درمان تب و لرز در بزرگسالان

در بزرگسالان می‌توان از آسپرین برای درمان فوری لرز استفاده کرد. همچنین استراحت کافی، خوردن سوپ داغ، مصرف آب‌میوه‌های طبیعی حاوی ویتامین سی، مصرف دم‌نوش‌های طبیعی گیاهی مانند دم‌نوش آویشن و عسل یا دم‌نوش زنجبیل می‌تواند برای درمان تب و لرز در بزرگسالان توصیه شود. استراحت کافی و دوش آب ولرم نیز می‌تواند به کم شدن تب و بهبود حال عمومی بیماران کمک کند.

درمان لرز در کودکان با توجه به علت آن مشخص می شود.
کودکانی که دچار لرز به همراه تب هستند حتما باید دارو مصرف کنند و زیر نظر پزشک باشند.

درمان لرز در کودکان

در خصوص کودکان باید به علائم همراه لرز برای درمان توجه کرد. اگر لرز بدن ناشی از عفونت بدون تب باشد می‌توان با گرم کردن محیط خانه و افزایش پوشش لباس، لرز در کودکان را مدیریت کرد. اما اگر کودکان تب نیز داشته باشند، باید با مراجعه به پزشک از داروهای مناسب تب بر به همراه سایر درمان‌های پزشکی برای کنترل و درمان لرز در کودکان کمک گرفت.

درمان تب و لرز کودکان در خانه

درمان یک کودک مبتلا به لرز و تب به سن، درجه حرارت و علائم همراه کودک بستگی دارد. به‌طورکلی، اگر تب کودک شما بین ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۸ درجه سانتیگراد) تا ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) است و ناراحت کننده است، می‌توانید استامینوفن را به شکل قرص یا مایع به او بدهید. هرگز کودکان تب دار را در پتوهای سنگین یا چند لایه لباس نپوشانید. به آنها لباس سبک پوشانده و با مایعات فراوان آنها را هیدراته نگه دارید. به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری هرگز به کودکان زیر ۱۸ سال آسپرین ندهید.

درمان تب و لرز

درصورتی‌که لرز به همراه تب باشد، برای درمان لرز همراه با تب باید دید که علت چیست (تب چند درجه خطرناک است؟). در صورت عفونت باکتریایی باید از آنتی‌بیوتیک‌ها به همراه داروهای تب بر استفاده کرد. در خصوص عفونت‌های ویروسی نیز می‌توان از داروهای تب بر به همراه داروهای ضدویروسی برای درمان سریع لرز کمک گرفت.

درمان تب و لرز و استفراغ

برای درمان تب و لرز به همراه استفراغ می‌توان از ایبوپروفن یا ترجیحاً استامینوفن برای کنترل تب کمک گرفت. اگر به دنبال تسکین حالت تهوع (حالت تهوع نشانه چیست؟) یا اسهال هستید، پزشک ممکن است یک داروی ضد استفراغ تجویز کند. همچنین می‌توانید یک داروی ضداسهال بدون نسخه را امتحان کنید.

کودکت مدام لرز داره؟ برای درمان لرز همراه با تب با متخصص مشورت کن.

درمان فوری لرز بدون تب – درمان لرز بدن بدون تب

همیشه لرز همراه تب نیست و این حالت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. قرارگرفتن در سرما، اثرات جانبی مصرف برخی داروها، واکنش نسبت به فعالیت‌های فیزیکی، دهیدراته شدن، هایپو تیروئید، افت قند خون و استرس همگی می‌توانند موجب بروز لرز بدون تب شوند.

در هر یک از این شرایط از روش‌های متفاوتی برای درمان فوری لرز استفاده می‌شود. برای مثال درصورتی‌که افت قند دلیل لرز باشد، باید با مصرف قند، سطح قند خون را متعادل کرد. اگر دلیل لرز، سرمای شدید بدن است برای درمان سریع لرز باید بدن را خشک کرد و پوشش لباس خود را افزایش داد. درصورتی‌که لرز بدون تب ادامه‌دار بود باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

درمان لرز و بدن درد

درصورتی‌که لرز به همراه بدن درد باشد مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن به همراه دوش آب ولرم می‌تواند برای تسکین درد بدن و درمان لرز موثر باشد.

درمان لرز سرماخوردگی

برای درمان لرز ناشی سرماخوردگی باید با مصرف داروهایی مانند قرص سرماخوردگی یا کلداستاپ و استراحت کردن و خواب کافی لرز را درمان کرد. مصرف مایعات فراوان و غذاهای مقوی و گرم مانند سوپ مرغ می‌تواند به طرز موثری برای درمان لرز و سردی بدن و علایم سرماخوردگی مفید واقع شود.

درمان فوری لرز آنفولانزا

برای درمان سریع لرز ناشی از آنفولانزا باید به میزان کافی بخوابید و استراحت کنید. همچنین تا حد ممکن خودتان را گرم نگه دارید و از داروهای بدون نسخه مسکن و تب بر برای کنترل و درمان تب و لرز ناشی از بیماری استفاده کنید. برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن به میزان کافی مایعات مصرف کنید. مصرف مایعات به دفع ویروس و کاهش دمای بدن نیز کمک می‌کند.

درمان لرز بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان تب و لرز به همراه عرق سرد ممکن است یکی از علائمی باشد که بیماران تجربه می‌کنند و این امر معمولا با استفاده از مسکن‌های ضددرد و ضدالتهاب و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

درمان لرز ناشی از استرس

درصورتی‌که لرز ناشی از عوامل استرس باشد که معمولا با عرق سرد هم همراه است روش دیگری برای درمان لرز ناشی از استرس وجود دارد. برای درمان لرز و عرق سرد ناشی از استرس کنترل احساسات، نفس عمیق کشیدن، مصرف آب‌قند، تغییر موقعیت و در برخی مواقع نیز مصرف داروهای آرام‌بخش می‌تواند به کنترل لرز ناشی از ترس و استرس کمک کند.

درمان لرز کرونا

لرز به همراه تب شدید می‌تواند از اولین علائم کرونا باشد. درمان قطعی و فوری برای لرز و تب ناشی از کرونا وجود ندارد و تنها با استراحت کافی و مصرف مایعات گرم و همچنین مصرف استامینوفن می‌توان دمای بدن را متعادل‌تر کرد.

درمان لرز کرونا با داروهای کرونا انجام می شود.
یکی از مهمترین علائم کرونا، لرز به همراه تب شدید است.

درمان فوری لرز بعد از ترک اعتیاد

لرز می‌تواند یکی از نشانه‌های رایج بعد از ترک اعتیاد نیز باشد. با دفع مواد سمی از بدن و شروع ریکاوری بدن ممکن است شروع به لرزیدن کند. در این شرایط برای درمان لرز و عرق سرد بیماران، پزشک از داروهای مخصوصی مانند داروی لوفکسیدین به‌منظور کاهش علائم ناشی از ترک اعتیاد کمک می‌گیرد.

درمان لرز بعد از عمل

بسیاری از بیماران بلافاصله بعد از عمل جراحی لرز شدیدی را تجربه می‌کنند. برای درمان سریع لرز بیماران بعد از عمل اولین کاری که باید انجام داد گرم کردن بیماران است. آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مسکن نیز ممکن است به‌صورت تزریقی تجویز شوند. Meperidine یکی از رایج‌ترین داروهای داخل وریدی است که برای درمان و پیشگیری از لرز بعد از عمل تجویز می‌شود.

درمان لرز بعد از دیالیز

لرز یک عارضه شایع در بیماران تحت همودیالیز مزمن است. بیماران همودیالیزی که دوره‌ای از لرز را تجربه می‌کنند معمولا با دریافت درمان آنتی‌بیوتیکی درمان می‌شوند.

درمان فوری لرز بعد از زایمان

گرم نگه داشتن بیماران بعد از زایمان، دریافت داروهای آنتی‌بیوتیکی برای کنترل عفونت و تب، دریافت داروهای مسکن و تب بر و استراحت کافی از جمله گزینه‌های درمان لرز بعد از زایمان است.

درمان لرز بعد از خوردن خربزه

بعد از خوردن خربزه برای درمان لرز و سردی بدن بهتر است یک نوشیدنی گرم مصرف کرد.

دلایل لرزدرمان آنها
درمان تب و لرزآنتی‌بیوتیک‌ها به همراه داروهای تب بر
درمان لرز و استفراغداروی ضد استفراغ
درمان لرز سرماخوردگیقرص سرماخوردگی یا کلداستاپ و استراحت کردن
درمان لرز آنفولانزاداروهای بدون نسخه مسکن و تب بر برای کنترل و درمان تب و لرز ناشی از بیماری
درمان لرز بعد از کشیدن دندانمسکن‌های ضددرد و ضدالتهاب و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها
درمان لرز ناشی از استرسکنترل احساسات، نفس عمیق کشیدن، مصرف آب‌قند
درمان لرز بعد از ترک اعتیادداروهای مخصوصی مانند داروی لوفکسیدین
درمان لرز بعد از عمل جراحیگرم کردن بیمار و آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مسکن
درمان لرز بعد از دیالیزدرمان آنتی‌بیوتیکی
درمان لرز بعد از زایمانداروهای آنتی‌بیوتیکی برای کنترل عفونت و تب
درمان علل مختلف لرز بدن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

لرز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از عفونت، سرمای هوا و تغییرات هورمونی گرفته تا استرس، بیماری‌های زمینه‌ای، کم‌خونی و غیره همگی می‌توانند از دلایل عمده لرز باشند. در هر یک از این شرایط بسته به این که دلیل لرز چیست می‌توان از روش‌های مختلفی برای درمان لرز کمک گرفت. داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن بهترین گزینه برای درمان فوری لرز با تب هستند.

بهتر است برای درمان لرز طولانی مدت به متخصص عمومی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر عمومی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

استراحت، مصرف مایعات زیاد و دریافت داروهای تب بر مانند استامینوفن برای تب و لرز خوب است.

بهتر است با یک دکتر مشورت کرد تا با تشخیص دلیل لرز مداوم درمان ایده‌آل را ارائه دهد.

استراحت کافی و مصرف مایعات زیاد می‌تواند لرز بدون تب در بارداری را بهبود ببخشد.

مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای زنجبیل یا آب‌لیمو و عسل می‌تواند برای درمان لرز بدون تب مفید باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان لرز

  1. ارسلان محمدی گفت:

    اگر خانم حامله تب لرزه یا سردرد داشته باشد چه نوع دارو به مریض حامله ۸ماه توصیه میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هیچ دارویی مصرف نکنید
      مگر با معاینه مستقیم پزشک

  2. ارسلان محمدی گفت:

    اگر خانم حامله تب لرزه سردرد باشد کدام دارو توصیه می‌شود که کدام ضررنداشته باشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هیچ دارویی مصرف نکنید
      مگر با معاینه مستقیم پزشک

  3. عایشه گفت:

    میشه بگید برای درمان لرزش سر و بدن چیکار باید کرد؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      علایم کم‌خونی و افت فشار شدید دارید
      توصیه به سروم‌درمانی میشود
      در صورت عدم بهبود ازمایش تیرویید و نوارمغز ضروری ست

  4. عایشه گفت:

    سلام وقت بخیر من چند روزی هست لرز بدون تب دارم و حتی سرم هم میلرزد دکتر هم رفتم به طور دقیق نگفتن علتش چیه چیکار کنم.؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      علایم کم‌خونی و افت فشار شدید دارید
      توصیه به سروم‌درمانی میشود
      در صورت عدم بهبود ازمایش تیرویید و نوارمغز ضروری ست

  5. طيبه گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید

  6. امیرحسین گفت:

    سلام خسته نباشید الان ۵ ساعتی هستش که لرز بدون تب دارم هر چی اسپرین و استامینوفن هم خوردم جواب گو نبوده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط این دارو ها تاثیر ندارد
      احتمال افت فشار خون بسیار بالا تر است
      و نیاز به سروم تراپی دارید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/primary-care-physician

  7. علی گفت:

    سلام خانمم بیشتر وقت ها لرز واستفراغ میکند هرچه به پزشک هم رفته اثری نداشته باید چه کار کنم ؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است از نظر هورمون تیروییدی و فشار خون بطور دقیق چک شوند و ازمایش دهند

    2. سعید گفت:

      سلام دخترم لرز داره با دستگاه تب سنج تبش رو میگیرم نشون نمیده که تب داره شش و نیم سالش هست چکار باید بکنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        تب و لرز به علت عفونت در بدن و یا ویروس ایجاد می شود. میتونید از تب بر استفاده کنید تا لرز نیز برطرف شود.

  8. علی گفت:

    سلام من خانمم بیشتر استفراغ ولرز میکند نمیدانم چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است از نظر هورمون تیروییدی و فشار خون بطور دقیق چک شوند و ازمایش دهند