عمل ناخنک چشم چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل ناخنک چشم روشی است که در آن رشته‌های غیر سرطانی ملتحمه را حذف می‌کنند و با استفاده از چسب یا بخیه رشد دوباره ملتحمه را سرکوب می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
Pterygium-surgery

زمانی‌که ملتحمه یا غشای مخاطی چشم بیش‌ازاندازه رشد می‌کند و قسمت سفید چشم را در برمی‌گیرد، بیماری به نام ناخنک چشم ایجاد می‌شود. عمل ناخنک چشم روشی است که در آن رشته‌های غیرسرطانی ملتحمه را حذف می‌کنند و با استفاده از چسب یا بخیه رشد دوباره ملتحمه را سرکوب می‌کنند.

عمل ناخنک چشم یکی از انواع شایع عمل چشم است، هرچند این عمل با دیگر انواع عمل چشم کمی شرایط متفاوتی دارد، چرا که در اکثر اوقات ناخنک نیازی به عمل ندارد و مشکلی در سطح بینایی شما ایجاد نمی‌کند. اگر ناخنک چشم دارید باید تحت نظر چشم پزشک باشید تا شرایط شما تحت کنترل باشد. هرچند ناخنک چشم مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، اما اگر شما دچار بیماری‌های دیگر چشم باشید باید در درمان آن کوشا باشید.

در این مقاله با عمل ناخنک چشم و روش‌های آن آشنا می‌شویم. اگر شما هم دچار این مشکل هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های عمل ناخنک چشم

عمل ناخنک زمانی انجام می‌شود که ناخنک دید شما را مختل کرده‌ باشد یا باعث ایجاد آستیگماتیسم شده باشد. در غیر این‌ صورت به جزء مقاصد زیبایی، ناخنک چشم نیازی به عمل ندارد. در ادامه شیوه‌های درمانی که برای حذف ناخنک چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی خواهیم کرد.

۱. عمل ناخنک چشم و بخیه

شیوه عمل ناخنک چشم در بیشتر اوقات یکسان است اما پس از عمل، پزشک ملتحمه را با کمک پیوندی از بافت غشایی جایگزین می‌کند تا از رشد مکرر ناخنک جلوگیری کند.به‌طورکلی این عمل یک عمل سرپایی و غیرتهاجمی است که در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به‌طول می‌انجامد.

برای انجام عمل ابتدا چشم پزشک، چشم را بی‌حس می‌کند تا شما دردی را در هنگام عمل احساس نکنید. سپس ناخنک را به‌همراه مقداری بافت ملتحمه مرتبط با آن برمی‌دارد.

بعد ازاین اقدام نوبت به بستن راه رشد دوباره ناخنک می‌رسد. پزشکان معمولا از بخیه‌های تجزیه‌پذیر برای بستن ناخنک چشم استفاده می‌کنند. استفاده از بخیه زمان بهبود را افزایش می‌دهد و ممکن است تا زمان بهبود کامل ناراحتی‌هایی را در چشم‌تان احساس کنید. اما این تکنیک خطر عود دوباره ناخنک چشم را کاهش می‌دهد.

ناخنک چشم یک مشکل شایع است و در اکثر موارد نیاز به عمل ندارد، اما اگر باعث سوزش و درد چشم و تاری دید شود، باید برای درمان اقدام کنید.

۲. عمل ناخنک چشم و چسب فیبرین

در این روش همانند روش بخیه ابتدا ناخنک و قسمتی از ملتحمه برداشته می‌شود. استفاده از چسب فیبرین ناراحتی چشمی و زمان بهبود را به نصف می‌رساند. از آنجایی که چسب فیبرین یک محصول مشتق‌شده از خون است، احتمال دارد خطر انتقال عفونت‌ چشم و بیماری‌های ویروسی چشم را افزایش دهد.

هر دو شیوه مزیت‌ها و معایبی دارند که باید آنها را در نظر داشته باشید. یکی دیگر از مزیت‌های عمل ناخنک چشم با بخیه، کاهش هزینه درمان است.


۳. عمل ناخنک چشم با استفاده از تکنیک صلبیه برهنه

گزینه دیگر، اگرچه خطر عود ناخنک را افزایش می‌دهد تکنیک صلبیه برهنه است. در این روش سنتی‌تر، پزشک بافت ناخنک را بدون جایگزینی آن با دیگر پیوند بافت‌ها برمی‌دارد. این نوع عمل ناخنک باعث می‌شود که سفیدی زیرین چشم در معرض بهبودی خود‌به‌خودی قرار گیرد.

درحالی‌که تکنیک صلبیه برهنه خطرات ناشی از بخیه یا چسب فیبرین را از بین می‌برد، اما احتمال رشد مجدد ناخنک با سرعت بالاتر و در اندازه بزرگ‌تر را افزایش می‌دهد.

LaserPterygium-surgery
استفاده از لیزر تقریبا شبیه به شیوه سنتی عمل ناخنک چشم است.

۴. حذف ناخنک چشم با استفاده از لیزر

شاید با شنیدن نام لیزر یک عمل فوق ‌پیشرفته و با دقت بالا در ذهن شما شکل بگیرد، اما استفاده از لیزر تقریبا شبیه به شیوه سنتی است. با این تفاوت که به‌جای دست، ناخنک با لیزر حذف می‌شود. این شیوه نیاز به دقت بالایی دارد که باید پزشک شما آن را دارا باشد، چراکه انجام هر بی‌دقتی زمان بهبود را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود شما درد بیشتری را متحمل شوید. عمل با لیزر هزینه بیشتری را در پی دارد و احتمال عود دوباره ناخنک چشم را کاهش نمی‌دهد.

۵. داروهای جراحی ناخنک چشم

اگر ناخنک باعث قرمزی و تحریک چشم شود، معمولا قبل از تصمیم‌گیری برای شیوه درمان، پزشک دارو‌ها و پماد‌های چشمی که حاوی کورتیکواستروئیدها هستند را برای کاهش التهاب چشم تجویز می‌کند.

می‌خوای برای عمل ناخنک چشم اقدام کنی و مردد هستی؟

همین الان از متخصص نوبت بگیر.

مراقبت‌های لازم بعد از عمل ناخنک چشم

بعد از عمل جراحی، پزشک روی چشم شما را با استفاده از پد و چسب می‌پوشاند تا از عفونت جلوگیری کند. بهبود کامل چشم بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و شما باید تمام نکاتی که پزشک به شما می‌گوید، اعم از مصرف به‌موقع آنتی‌بیوتیک‌ها و روش تمیز‌کردن چشم را رعایت کنید. به‌طور‌کلی شما باید نکات زیر را مو‌به‌مو انجام دهید تا بهترین بهبود را داشته باشید:

  • تا زمانی‌که دکتر اجازه نداده‌است، رانندگی نکنید.
  • تا ۴۸ ساعت پس از جراحی، از تماشای تلویزیون یا مطالعه خودداری کنید.
  • ۲۴ ساعت پس از جراحی، برای دوش‌گرفتن یا حمام‌کردن صبر کنید.
  • چشم‌ها را به‌آرامی بشویید و زمانی‌که در برخورد با آب هستند، آنها را ببندید.
  • هنگام خواب چشم‌ها را با استفاده از محافظ چشم بپوشانید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی از آرایش چشم خودداری کنید.
  • برای ورزش حداقل تا یک هفته بعد از جراحی صبر کنید.
  • به مدت یک ماه شنا و ورزش‌های آبی نکنید.
  • حداقل تا سه ماه پس از جراحی از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.
Pterygium-symptoms
زمانی که شما علائم ناخنک چشم را در خود مشاهده کردید و این علائم زندگی روزانه شما را مختل کرده باشد، باید برای عمل ناخنک چشم اقدام کنید.

چگونه تشخیص دهیم که به جراحی ناخنک چشم نیاز داریم؟

هر بیماری علائمی دارد که وجود خود را با آنها نشان می‌دهد. زمانی‌که شما علائم ناخنک چشم را در خود مشاهده کردید و این علائم زندگی روزانه شما را مختل کرد یا باعث اختلال در بینایی شما شد، باید برای عمل ناخنک چشم اقدام کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • قرمزی
  • تاری دید
  • رشد یک چیز قهوه‌ای رنگ در چشم
  • احساس وجود عمل خارجی در چشم
  • سوزش چشم
  • اختلال در بینایی.

آزمایش‌های قبل از جراحی ناخنک چشم

برای عمل ناخنک چشم باید اول تشخیص داده شود که شما ناخنک چشم دارید و دیگر بیماری‌های شایع چشم مانند آب‌مروارید، رتینوپاتی دیابتی یا گلوکوم (آب‌سیاه چشم) باعث ایجاد این علائم نشده‌اند. برای تشخیص این بیماری و بررسی ضرورت انجام عمل باید تست‌های زیر را انجام دهید:

  • تست توانایی بینایی: این مورد همان بینایی‌سنجی معمولی است که باید با چشم‌تان جهت علامت‌ها روی تابلو نشانگر را تشخیص دهید.
  • توپوگرافی قرنیه: این تکنیک نقشه‌برداری پزشکی، برای اندازه‌گیری تغییرات انحنای قرنیه شما استفاده می‌شود.
  • ثبت مقدار رشد ناخنک: در این شیوه شما باید به‌طور مداوم از ناخنک چشم خود عکس بگیرید تا تغییرات آن و سرعت رشد را متوجه شوید.

عوارض عمل ناخنک چشم

به جز مدت نقاهتی که بعد از عمل می‌گذارید، عوارضی هم وجود دارند که بعد از این عمل شایع هستند. خونریزی زیر ملتحمه یکی از موارد شایع است که در بیشتر موارد گزارش شده‌است. دیگر عوارض شامل عود دوباره ناخنک و عدم پیوند صحیح ملتحمه است. در یک مورد بسیار خاص و نادر مشاهده شده‌است که قرنیه بعد از عمل ناخنک چشم شروع به ذوب‌شدن کرده‌است. البته نترسید این مورد خیلی خیلی نادر است و جایی برای نگرانی ندارد.

نگران عوارض عمل ناخنک چشم هستی ؟ تا دیر نشده از متخصص مشاوره بگیر.

چگونه از ناخنک چشم جلوگیری کنیم؟

اگر شما علت بروز ناخنک چشم را شناسایی کنید می‌توانید با جلوگیری از به‌وجود‌آمدن ناخنک چشم از عمل ناخنک چشم جلوگیری کنید. در واقع علت اصلی بروز ناخنک چشم ناشناخته‌است اما تحقیقات نشان داده‌است که کسانی‌که در معرض پرتو‌های فرابنفش خورشید هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. مردمی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند نسبت به مردمی که در نیم‌کره شمالی و جنوبی زندگی می‌کنند بیشتر به مشکل دچار می‌شوند. به‌طور‌کلی علت‌های اصلی بروز ناخنک چشم عبارت‌اند از:

  • قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش زیاد (مانند نور خورشید)
  • خشکی چشم
  • محرک‌هایی مانند گرد و غبار و باد.

با مراقبت درست از چشم‌ها خطر ابتلا به هر بیماری چشم از جمله ناخنک را کاهش خواهید داد.

avoiding-pterygium-surgery
با مراقبت درست از چشم و چکاپ روتین چشم پزشکی می‌توان از ایجاد ناخنک تا حد زیادی جلوگیری کرد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

احتمالا همه‌ی شما کسی را دیده‌اید که ناخنک داشته باشد. در این افراد یک بافت سفیدرنگ از قسمت سفیدی چشم رشد کرده‌است و حتی وارد قرنیه شده‌است. این اتفاق زمانی می‌افتد که ملتحمه یا غشای مخاطی چشم بیش‌ازاندازه رشد می‌کند. برای درمان آن پزشک در ابتدا یک سری قطره و پماد چشمی تجویز می‌کند. اگر این داروها تأثیری نداشته باشد و ناخنک بینایی را مختل کرد، باید به فکر عمل چشم باشید. عمل ناخنک چشم روشی است که در آن چشم پزشک رشته‌های غیرسرطانی ملتحمه را با روش‌های جراحی یا لیزر حذف می‌کنند و با استفاده از چسب یا بخیه رشد دوباره ملتحمه را سرکوب می‌کنند.

عمل ناخنک چشم یک عمل غیرتهاجمی است که انجام آن زیاد شایع نیست، چرا که ناخنک چشم در بیشتر موارد مشکلی در دید انجام نمی‌کند. اما در مواردی که ناخنک باعث سوزش، درد و تاری دید می‌شود شما باید سریعا برای درمان آن اقدام کنید. برای انتخاب بهترین روش عمل ناخنک چشم باید تمام مزایا و معایب آنها را در نظر داشته باشید تا با مشورت پزشک خود بهترین روش‌ یا کمترین عوارض را انتخاب کنید.

برای دریافت مشاوره در مورد این بیماری و روش‌های درمان و جراحی آن می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. دکترتو علاوه‌بر راهنمایی برای انتخاب بهترین چشم پزشک، خدمات نوبت‌هی آنلاین و مشاوره آنلاین و تلفنی را هم برای شما فراهم کرده‌است.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص چشم پزشک در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکتر چشم پزشک تهران

دکتر چشم پزشک شیراز

دکتر چشم پزشک اصفهان

دکتر چشم پزشک مشهد

دکتر چشم پزشک کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

همان‌طور که می‌دانید هزینه‌های درمان بیماری در شهرهای مختلف یکسان نیست و تعیین یک قیمت مشخص چندان کار عاقلانه‌ای نیست، اما می‌توان یک میانگین برای این عمل در نظر گرفت. برای مثال هزینه عمل ناخنک چشم با بیمه در حدود یک و نیم میلیون تا دومیلیون و دویست هزارتومان است. در تعیین قیمت باید نوع بیمه را هم در نظر گرفت. اگر بیمه نداشته باشید یا بیمه‌ی شما این عمل را پوشش ندهد، هزینه عمل شما در حدود 2 تا 3 میلیون تومان خواهد بود.

سلامت بینایی شما باید همیشه اولویت اصلی شما باشد چراکه تصور جهانی خاموش، بی‌رنگ و تار غیرقابل تصور است. چشم پزشک متخصصی است که بیماری‌های چشمی و ضعف‌های چشمی شما را به‌خوبی تشخیص می‌دهد و آن را به بهترین شکل درمان می‌کند یا اینکه بهترین شیوه برای سهولت در دیدن را ارائه می‌کند.
دکترتو، دوست تو اینجاست تا بهترین چشم پزشک را به تو معرفی کند. در وحله اول می‌توانید برای مشکلات چشمی‌تان در بخش مشاوره تلفنی و آنلاین از بهترین متخصصین مشاوره دریافت کنید تا در صورت نیاز از یک پزشک نوبت مطب دریافت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل ناخنک چشم

  1. فاطمه گفت:

    سلام من ناخنک چشم دارم همیشه چشمم قرمزه و موقع درس خوندن واقعا اذیتم میکنه درد دارم میخواستم بدونم واقعا نیاز به عمل داره ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا از قطره استفاده کنید در صورت عدم بهبود به متخصص مراجعه فرمایید
      قطره یا پمادهای مرطوب کننده چشمی که بدون نسخه پزشک نیز در دسترس شما قرار خواهند گرفت
      قطره‌های مخصوص برای برطرف کردن التهاب و قرمزی چشم مانند قطره Pterygium ایندومتاسین

  2. محمد نورانی گفت:

    سلام سه ماه پیش ناخونک چشم داشتم عمک کردم ولی جای قرمزی عمل یا جای عمک سفید نشده دکتر چیکار کنم اشک مصنوعی هم دارم استفاده میکنم هنوز طبیعی هست بعد سه چهار ماه کاملا سفید فشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی نیست
      احتمالا نیاز به پماد های مخصوص هم دارید
      حتمن به پزشکتان برای معاینه دقیق تر مراجعه کنید

  3. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید
    ناخنک چشمم داره روزبه روز بزرگ تر میشه و گاهی اوقات هم باعث سوزش میشه آیا نیاز به جراحی داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا از روش های زیر استفاده کنید
      قطره‌های مخصوص برای برطرف کردن التهاب و قرمزی چشم مانند قطره Pterygium ایندومتاسین
      قطره‌های استروئیدی مخصوص برای کاهش علائمی مثل قرمزی، خارش، تورم و درد

      در صورت عدم درمان حتمن به پزشک مراجعه نمایید

  4. Zahra گفت:

    سلام بابام ناخنک چشمشونو عمل کردن و واسه کشیدن بخیه ب دکترشون مراجعه کردن چشمشون مشکلی نداشته و بخیه ها رو کشیدن ۲ روز بعد کشیدن بخیه نقطه قرمز رنگی تو کنار سیاهی چشمشون دیده میشه آیا مشکلی داره امکان داره خدای نکرده عود کرده باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      یلام
      احتمال عفونت و التهاب ملتحمه چشم وجود دارد
      معمولا با قطره درمان می شود

  5. ناشناس گفت:

    سلام منم چشمم ناخنک داره میترسم از جراحی چیکار کنم دکتر خوب سراغ دارین که برم پیشش هم مشاوره بده هم دکتر عالی باشه

  6. ناشناس گفت:

    سلام من چشمم ناخنک داشت عمل کردم دوباره رشد بعد یه هفته دوباره برداشت الان باز اومده دید من هم اصلا خوب نشده حتی بدتر هم شده به نظر شما دلیلش چیه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این تومور خوش خیم بوده و از سرطان های چشم نمی‌باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.بهترین دکتر چشم پزشک

  7. مجتبی گفت:

    کم اشتاهی،لاغری،زود سیر شدن،،خستگی و همیشه کسل بودن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه آزمایش کامل خون انجام شده و مشکلات تیروئید و مشکلات کبد و غدد بررسی شود. از این لینک نوبت متخصص داخلی گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص غدد و متابولیسم