علائم پارکینسون را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پارکینسون یک بیماری عصبی است که روی حرکت و عملکرد عضلانی فرد، و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. این بیماری که بیشتر در سالمندان دیده می‌شود با علائم اصلی شامل رعشه، سفتی عضلات، کندی حرکتی و مشکلات تغذیه و خواب رخ می‌دهد. درمان پارکینسون شامل استفاده از داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی و در موارد پیشرفته‌تر، روش‌های جراحی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درمان علایم پارکینسون

آیا علائم پاکینسون را می‌شناسید؟ پارکینسون یک اختلال عصبی مزمن است که روی سیستم حرکتی بدن تاثیر می‌گذارد. علت این بیماری به خوبی مشخص نیست، اما به‌خاطر کاهش تولید یک ماده شیمیایی مغزی به نام دوپامین ایجاد می‌شود. این کاهش دوپامین باعث اختلال در عملکرد سلول‌های عصبی مسئول کنترل حرکت و تنظیم عملکرد عضلات می‌شود. نشانه های پارکینسون ممکن است به تدریج ظاهر شوند و در هر فردی متفاوت باشند.

نشانه‌های شایع آن عبارتند از لرزش دست، سفتی و افزایش تنش عضلانی، کندی حرکت، عدم تعادل و مشکلات در مکالمه و نوشتن. علاوه بر این، بیماران ممکن است با مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب و مشکلات روانی دیگری هم روبرو شوند. هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با کنترل وضعیت و نشانه‌ها می‌توان طول عمر معمول را انتظار داشت. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با نشانه های پارکینسون در سنین و جنسیت‌های مختلف و روش‌های درمان آن آشنا شوید.

اگر علائم این بیماری را در خود یا یکی از عزیزانتان مشاهده می‌کنید حتما با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

‏علائم پارکینسون چیست؟

پارکینسون چیست؟ این بیماری به دلیل کاهش دوپامین در بدن ایجاد می‌شود. پارکینسون از بیماری های مغز و اعصاب رایج است. علایم پارکینسون که در همه به یک شکل نبوده و در طول زمان تغییر می‌کنند عبارتند از:

علائم پارکینسونتوضیحات
لرزشیکی از علائم اصلی بیماری است و معمولا در دستان، انگشتان، ساعد، پاها و حتی صورت ظاهر می‌شود. این لرزش معمولا در حالت استراحت بیشتر است و با انجام حرکات ارادی کاهش می‌یابد.
سفتی و افزایش تنش عضلانیعضلات به طور غیرطبیعی فشرده و سفت می‌شوند که منجر به مشکلات حرکتی و انعطاف‌پذیری بدن خواهد شد.
کندی حرکتیبیماران دچار کندی و آهستگی در حرکت شده و در انجام وظایف روزمره مانند راه رفتن و تحرک به مشکل برخورد می‌کنند.
عدم تعادل و مشکلات در حرکتبیماران به‌سختی می‌توانند تعادل بدن را حفظ کرده یا حتی راه بروند و هر لحظه امکان افتادن دارند.
مشکلات گفتاری و نوشتاریبیماران پارکینسون در تلفظ کلمات دچار مشکل شده، و کندتر صحبت می‌کنند، صدایشان تغییر کرده و مشکلات نوشتاری پیدا می‌کنند.
نشانه های بیماری پاکینسون

علاوه بر این، بیماران پارکینسون ممکن است با علائم دیگری مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب، مشکلات روانی و مشکلات صحت روانی دیگری نیز مواجه شوند.

با افزایش سن علائم پاکینسون ظاهر شده؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

۱. اولین علائم پارکینسون

علت پارکینسون هنوز مشخص نیست. اما اولین نشانه های پارکینسون که به آرامی شروع شده و در طول زمان تشدید می‌شوند عبارتند از لرزش، کشیدگی و سفتی عضلانی، درد و سندرم پای بیقرار. در صورتی که بیماری روی خواب بیمار اثر بگذارد، خستگی و خواب آلودگی در طول روز را هم باید اضافه کرد. داروهای پارکینسون برای کاهش این علائم تجویز می‌شوند.

یکی از اولین نشانه هایی که بیمار با آن درگیر است مشکلات گوارشی و مثانه است. بیمار مبتلا معمولا دچار پرکاری مثانه و دفع ادرار مکرر می‌شود یعنی بدون هیچ گونه هشداری بلافاصله نیاز به دفع پیدا می‌کند یا مکرر در طول شب باید دفع ادرار داشته باشد. این اختلال در سیستم مثانه یا پرکاری مثانه از نشانه های شایع اولیه پاکینسون هستند.

متن انگلیسی:
Someone with Parkinson’s may notice that their sense of smell may not be as strong as it was or has disappeared. For example, someone may struggle to smell their favourite foods
ترجمه متن:
برخی بیماران پارکینسون متوجه کاهش یا از دست دادن حس بویایی می‌شوند. برای مثال نمی‌توانند عطر غذای مورد علاقه خود را حس کنند.

parkinsons
علائم پارکینسون با لرزش دست و سفتی عضلات شروع می شوند.
اولین نشانه های پارکینسون که به آرامی شروع شده و در طول زمان تشدید می‌شوند عبارتند از لرزش، کشیدگی و سفتی عضلانی، درد و سندرم پای بیقرار.

‏۲. علائم پارکینسون زودرس

علائم پارکینسون زودرس، به علائمی اشاره دارند که در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ظاهر می‌شوند و ممکن است قبل از ظهور علائم کلاسیک مانند لرزش شروع شوند. معمولا این علائم ناشی از اختلال در سیستم عصبی مرکزی به دلیل کاهش تولید دوپامین هستند. برخی از نشانه های پارکینسون زودرس عبارتند از:

  • تنبلی و سنگینی عضلات و احساس خستگی
  • سفتی عضلات بازوها، پاها و گردن و ایجاد حس کشیدگی
  • آهستگی و کندی در حرکات روزمره و عدم کنترل
  • عدم تعادل در حرکات، ایستادن و راه رفتن، احتمال سقوط و افتادن
  • مشکلات در نوشتن و کوچک شدن دست خط بیمار

۳. علائم پارکینسون خفیف

پارکینسون خفیف مرحله اولیه این بیماری است که فرد مبتلا نشانه های خفیف از خود نشان می‌دهد و معمولا تداخل جدی یا تاثیر چندانی در زندگی روزمره ندارند و به عنوان نشانه های اولیه بیماری تلقی می‌شوند. این نشانه‌ها در مراحل اولیه بیماری ظاهر شده و معمولا با پیشروی بیماری تشدید خواهند شد.

در مرحله خفیف، لرزش به صورت ضعیف در دست‌ها، انگشتان، ساعد و پاها آن هم صرفا در یک طرف بدن ظاهر می‌شود. سفتی و افزایش تنش عضلانی، کندی حرکتی و آهستگی، تغییر ژست بدن، و حالات چهره از نشانه‌های نوع خفیف هستند که ممکن است در صورت واکنش بدن به درمان بهبود پیدا کنند.

۴. علائم پارکینسون پیشرفته

اینکه پیشروی مراحل بیماری در چه بازه زمانی شکل می‌گیرد در هر فردی متفاوت است. اما به طور معمول سطح و شدت بیماری هر دوسال یکبار یک درجه بدتر می‌شود تا بیمار از حالت خفیف به درجه ۶ بیماری برسد. البته از سطح خفیف تا مرحله ۲ حدود پنج سال طول می‌کشد. علائم پارکینسون پیشرفته در مراحل پیشرفته‌تر بیماری ظاهر می‌شوند و شدت بیشتری دارند و کیفیت زندگی فرد را به شدت کاهش می‌دهند.

رعشه شدید و گسترده، تنش عضلانی زیاد که انعطاف‌پذیری و حرکت را به صفر می‌رساند، کندی حرکات و عدم تعادل و افتادن مکرر، در کنار اختلالات شخصیتی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب و مشکلات فکری همگی از علایم پارکینسون پیشرفته هستند. به علاوه اینکه در مراحل پیشرفته‌تر، بیمار مشکلات بلع و اختلال حافظه هم پیدا می‌کند. درمان پارکینسون در این مراحل بسیار مهم است.

علائم پارکینسون و توهم

توهم یکی از علایم پارکینسون است که در برخی بیماران دیده می‌شود که با توهمات بصری معمول متفاوت است و به آن «توهمات جزئی» می‌گویند. بیمار پارکینسونی مبتلا به توهم همه چیز را متفاوت از واقعیتی که هست تجربه می‌کند.

البته خاطر نشان می‌کنیم که توهم از نشانه‌هایی است که در مرحله پیشرفته بیماری بیشتر دیده می‌شود و بیمار چیزی را می‌بیند، می‌شنود یا حس می‌کند که اصلا نبوده یا واقعیت ندارد. تفکرات، باورها یا نگرانی‌های غیرعادی که واقعیت ندارند همگی همان توهمات ناشی از ابتلا به این عارضه هستند.

۵. علائم پارکینسون در پیری (علائم پارکینسون در سالمندان)

پیری ممکن است با افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون همراه باشد و تقریبا همان نشانه های مبتلایان در سن جوانی را دارد و بیمار با رعشه، سفتی عضلات و افزایش تنش، کندی حرکتی و آهستگی انجام حرکات روزمره، مشکلات تعادل و پایداری، و اختلال گفتاری و نوشتاری روبه‌رو می‌شود. اختلالات شخصیتی و روانی هم در سالمندان مبتلا دیده می‌شود.

اگر دچار رعشه و لرزش مداوم هستی، برای تشخیص بیماری به متخصص مراجعه کن.

۶. علائم پارکینسون در بزرگسالان

در بزرگسالان با نشانه‌هایی مشابه سالمندان روبه‌رو هستیم و سیستم عصبی مرکزی بیشتر از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و حرکات و کنترل عضلات در بزرگسالان دچار اختلال می‌شود. لرزش دست‌ها در حالت سکون هم شدید است اما حین انجام کار کمتر می‌شود. بزرگسالان به تدریج دچار کندی حرکتی شده و کارهای خیلی ساده را سخت و در زمان طولانی انجام می‌دهند.

۷. علائم پارکینسون در زنان

نشانه های پارکینسون در زنان با مردان متفاوت است. میزان لرزش در زنان مبتلا بیشتر بوده، و دیسکینزی یا همان حرکات غیرارادی، پاهای بیقرار و بی‌حالت شدن چهره از نشانه‌ های پارکینسون در زنان هستند.

متن انگلیسی:
Parkinson’s tends to progress, or change, more slowly over time in women
ترجمه متن:
پارکینسون در زنان پیشروی یا تغییرات بسیار آرامی دارد.

michaeljfox

علائم پارکینسون در زنان باردار

علایم پارکینسون در زنان باردار تفاوت چندانی با نشانه‌های شایع بیماری ندارد اما شدت علایم چندبرابر بیشتر است و ریسک بیماری هم به‌خاطر عدم مصرف داروها در زنان باردار جدی‌تر خواهد بود. چرا که هنوز عدم تاثیر داروهای ضدپارکینسونی در زنان باردار ثابت نشده است. نیمی از زنان مبتلا پس از باردار شدن با وخیم شدن علایم پارکینسون مواجه می‌شوند.

نشانه های پارکینسون در سالمندان مانند جوانان است.
پیری ممکن است با افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون همراه باشد و تقریبا همان نشانه‌های مبتلایان در سن جوانی را دارد.

۸. علائم پارکینسون در مردان

علائم پارکینسون در مردان معمولا مشابه علائمی است که در سایر بزرگسالان و سالمندان دیده می‌شود و سیستم عصبی مرکزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بیمار با اختلال در حرکات دست و پاها و کنترل عضلات روبه‌رو می‌شود.

‏۹. علائم پارکینسون در جوانی

هرچند که این عارضه در جوانان نادر است و بیشتر در افراد بزرگسال و سالمند دیده می‌شود اما حدود ۵ تا ۱۰ درصد بیماران قبل از ۵۰ سالگی مبتلا شدند و نیمی از آن‌ها هم نخستین علایم را پیش از ۴۰ سالگی تجربه کردند. نشانه های پارکینسون در جوانان نسبت به بزرگسالان ممکن است متفاوت باشد. در جوانان مبتلا، رعشه ممکن است به صورت یک یا هر دو روز یکبار در دست یا پا با سرعت کندتری نسبت به رعشه در بزرگسالان ظاهر شود.

سفتی و افزایش تنش عضلانی نیز ممکن است در جوانان مبتلا دیده شود. در برخی موارد، سفتی عضلات می‌تواند در قسمت‌هایی از بدن که رعشه وجود دارد نیز حضور داشته باشد. فرد مبتلا ممکن است در حرکات روزمره کندتر و سخت‌تر عمل کند مانند راه رفتن کندتر، تغییر جهت دشوارتر، حرکات کمتر. صدای فرد ضعیف و خمیده شده و دست خطش هم نامنظم و کوچکتر می‌شود.

۱۰. علائم پارکینسون در نوزاد

پارکینسون بیشتر در سنین میانسالی و سالمندی شروع می‌شود و بروز آن در نوزادان بسیار نادر است. با این حال، در برخی موارد خاص، علائمی مانند رعشه، سفتی عضلات، کندی حرکت، مشکلات تغذیه و نگه داشتن غذا در دهان، کم غذا خوردن، و مشکلات خواب، ناآرامی و بیداری‌های مکرر ممکن است در نوزادان دیده شوند.

درمان علائم پارکینسون

درمان علائم پارکینسون بسته به شدت علائم، نوع پارکینسون، و واکنش بیمار به درمان متفاوت خواهد بود و شامل استفاده از دارو، درمان فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی است. در برخی موارد پیشرفته‌تر، روش‌های جراحی نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه، روش‌های درمانی رایج برای علایم پارکینسون را آورده‌ایم:

  1. دارو درمانی مانند لوودوپا، کاربیدوپا، آگونیست‌های دوپامینی مانند پرامیپکسول و روپینیرول به منظور افزایش سطح دوپامین در مغز و کاهش نشانه‌های بیماری
  2. فیزیوتراپی و تمرینات فیزیکی، تمرینات استقامتی، تعادلی، تمرینات تقویت عضلات و تکنیک‌های تنفسی جهت بهبود و کنترل علائم
  3. تغییرات در سبک زندگی مانند تغییر روش تغذیه، استراحت و خواب منظم، مدیریت استرس، و اجتناب از مواردی مانند مصرف الکل و سیگار. مصرف مواد غذایی مفید برای پارکینسون و دوری از غذاهای مضر برای پارکینسون را جدی بگیرید.
  4. روش‌های جراحی مانند عمل جراحی عمق عملکردی مغز که با استفاده از الکترودها به محل‌های خاصی در مغز وصل شده و علائم را تسکین می‌دهد.

بسیاری از بیماران پارکینسون نیاز به ترکیبی از روش‌های مختلف درمانی دارند و درمان به صورت شخصی و با هماهنگی با تیم درمانی انجام می‌شود. برای دریافت درمان مناسب، مهم است که با پزشک تخصصی در زمینه بیماری پارکینسون مشورت کنید. او می‌تواند بر اساس شدت علائم و ویژگی‌های شخصیتی، برنامه درمانی مناسب را برای بیمار تعیین کند.

طول عمر بیماران پارکینسون چقدر است؟
طول عمر بیماران پارکینسون نرمال یا نزدیک به نرمال است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پارکینسون یک بیماری عصبی است که روی حرکت و عملکرد عضلانی فرد، و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. این بیماری بیشتر در سالمندان دیده می‌شود. علائم پارکینسون شامل رعشه، سفتی عضلات، کندی حرکتی و مشکلات تغذیه و خواب می‌شود. درمان پارکینسون شامل استفاده از داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی و در موارد پیشرفته‌تر، روش‌های جراحی است.

برای دریافت درمان مناسب، مهم است که با متخصص نورولوژی مشورت کنید و برنامه درمانی خاصی را دنبال کنید. پارکینسون یک بیماری مزمن است و مدیریت آن نیازمند همکاری مستمر بیمار با تیم درمانی است. تاکنون درمان کاملی برای این بیماری ارائه نشده است اما با درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و مداخلات جراحی، می‌توان علایم پارکینسون را کنترل کرد و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشید.

برای بررسی دقیق نشانه های پاکینسون حتما با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این بیماری مستقیم باعث مرگ بیمار نمی‌شود اما شرایط بیماری فشار و تنش زیادی به بدن وارد کرده و برخی افراد را به شدت نسبت به عفونت‌های جدی و خطرناک آسیب‌پذیر می‌کند. اما به لطف پیشرفت در زمینه درمان، بیشتر مبتلایان به این بیماری طول عمر نرمال و معمولی دارند.

لازم به ذکر است که طول عمر بیماران پارکینسون نرمال یا نزدیک به نرمال است. البته عواملی وجود دارند که طول عمر را کوتاه می‌کنند اما براساس اعلام بنیاد پژوهش پارکینسون، بیماران مبتلا معمولا 10 تا 20 سال بعد از تشخیص زنده می‌مانند.

لرزش و رعشه در دست، پاها و انگشتان، سفتی و کشیدگی عضلات و کند شدن حرکات از اولین نشانه های شایع پارکینسون هستند. اختلالات خواب، به هم ریختگی الگوی خواب و بیدار شدن مکرر از دیگر نشانه‌هایی هستند که خبر از بروز این بیماری می‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم پارکینسون

  1. احسان نیک اندیش گفت:

    من ۳۷ سال سن دارم و لرزش شدیدی دستام دارم ایا قابل درمان هست؟؟؟؟؟
    ناگفته نمونه پدرمم لرزش داره ولی تو سن ۷۸ سالگی لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به سن
      قبل ازینکه به بیماری عصبی مشکوک شوید
      بهتر است از نظر هورمون تیرویید چک شوید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  2. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من از وقتی یادم میاد لرزش دست دارم ولی علائم دیگرو ندارم
    می‌خوام بدونم ممکنه من پارکینسون داشته باشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید بررسی شود
      هم از نظر پرکاری تیرویید و هم پارکینسون

  3. رها گفت:

    سلام ببخشید دکتر من لرزش دست دارم تو خوا بعضی وقتا ی جوری میشم و بعد دوباره ب خودم میام بی حوصلگی و افسردگی را دارم و توانم برا کارای خونه خیلی کمه و این روزا گردنم هستم درد میکنه ایا من ب پارکینسون مبتلا هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعید بنظر می رسد
      از نظر تنگی مانال نخاعی ناحیه گردن باید mri انجام دهید