غذاهای مضر برای پارکینسون که باعث تشدید علائم می شوند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مصرف بالای غذاهای چرب، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و شور می‌تواند برای بیماران پارکینسون عوارضی نظیر تشدید لرزش، اختلالات حرکتی و افزایش عوارض عصبی را بوجود آورد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
غذاهای مضر برای پارکینسون

آیا غذاهای مضر برای پارکینسون را می‌شناسید؟ بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که بر حرکت فرد تأثیر می‌گذارد. می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. داروها می‌توانند در کنترل این بیماری تاثیر زیادی داشته باشند. اما در کنار آن، باید از یک رژیم غذایی مخصوص برای بیماران مبتلا به پارکینسون نیز پیروی کرد.

داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم ممکن است بتواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در افراد مستعد کاهش دهد یا این که از شدت گرفتن بیماری در افراد مبتلا جلوگیری کند. اما اجتناب از یک سری مواد غذایی یا محدودکردن مصرف آنها هم می‌تواند پیشرفت بیماری در افراد را کند کرده و از شدت علائم بکاهد.

یکی از مهمترین راه‌های کنترل علائم پارکینسون، رعایت یک برنامه غذایی مناسب است. برای گرفتن‌ نوبت حضوری یا حتی آنلاین از متخصصان مشهور مغز و اعصاب و متخصص تغذیه در سرتاسر ایران می‌توانید از طریق پنل دکترتو اقدام کنید. در این مقاله با غذاهای مضر برای پارکینسون بیشتر آشنا می‌شویم.

غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟

غذاهای مضر برای بیماری پارکینسون برخلاف رژیم غذایی توصیه‎ شده برای این بیماران است و پیش‌بینی می‌شود که با مصرف این غذاها علائم بیماری در بیماران بیشتر شود و بیماری با سرعت بیشتری پیشرفت کند. اکثر این غذاها در واقع مواردی هستند که شاید برای اکثر افراد خصوصاً سالمندان هم مضر باشند.

پارکینسون از بیماری های مغز و اعصاب است. برای درمان آن باید از غذاهای فراوری‎‌شده گرفته‌ تا غذاهایی حاوی چربی‌های اشباع، غذاهای قندی و مواردی مشابه که یا باید کلاً آنها را از رژیم غذایی افراد مبتلا حذف کرد یا این که مصرفشان را تاحدامکان محدود ساخت.

علت پارکینسون هنوز مشخص نیست. اما این بیماری باید با تغییر سبک زندگی کنترل شود.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. مواد غذایی حاوی چربی اشباع

چربی از جمله مواد مضر برای بیماری پارکینسون است؛ خصوصاً مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع از جمله مواردی است که باید از مصرف آنها برای این بیماران پرهیز کرد. مصرف بالای چربی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد و علائم پارکینسون را تشدید می‌کند.

به‌صورت کلی رژیم‌های غذایی سرشار از چربی اشباع شده با بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی مرتبط است که خود این بیماری‌ها و افزایش خطر ابتلا به آنها می‌تواند برای مبتلایان به پارکینسون تهدیدکننده سلامتی باشد. در نتیجه بهتر است یا مصرف این مواد غذایی را قطع کرد یا این که میزان مصرف آنها را به میزان زیادی کاهش داد. گوشت پرچرب، کره، برخی از روغن‌ها و گوشت گاو از جمله مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند.

۲. مواد غذایی حاوی قند زیاد

قند زیاد از دیگر مواد مضر برای بیماری پارکینسون است که باید در افراد مبتلا میزان مصرف آن کاملاً کنترل شده باشد. از طرفی قند بالا برای افراد سالمند مضر است و خطر ابتلا به دیابت در آنها را افزایش می‌دهد و ازآنجایی‌که اکثر مبتلایان به پارکینسون افراد مسن هستند، ریسک ابتلا به بیماری دیابت می‌تواند شرایط آنها را دشوارتر کند. خود بیماری دیابت نیز به‌عنوان عامل تشدیدکننده آسیب‌های عصبی از جمله پارکینسون در نظر گرفته‌می‌شود.

از طرفی نیز برخی از بیماران گزارش داده‌اند که با مصرف غذاها و موادی که میزان قند آنها بالاست علائم بیماری در آنها بدتر شده است. برخی محققان دریافتند که وقتی افراد مبتلا به پارکینسون قند خون ثابتی دارند، علائم بیماری در آنها به‌سرعت پیشرفت نمی‌کند و همچنین با محدود کردن مصرف قند روند زوال عقل در آنها کند می‌شود؛ بنابراین باید در لیست غذاهای مضر برای پارکینسون هر ماده غذایی که قند بالایی دارد جای داد و در مصرف منابع قندی محتاط بود. این مواد غذایی در درمان پارکینسون اختلال ایجاد می‌کنند.

نگران تشدید علائم پارکینسون هستی؟

برای تغییر رژیم غذاییت مشاوره بگیر.

۳. شیر و محصولات لبنی

هیچ‌کس مطمئن نیست که چرا این اتفاق می‌افتد، اما به نظر می‌رسد افرادی که مقادیر زیادی لبنیات مصرف می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پارکینسون هستند. کسانی که قبلاً مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند، می‌توانند با محدود کردن میزان مصرف لبنیات، پیشرفت آن را کاهش دهند.

زمانی که عزیز شما از محصولات لبنی مانند پنیر یا شیر استفاده می‌کند، باید گزینه‌های کم‌چرب را انتخاب کند. لبنیات پرچرب در دسته محصولات و غذاهای مضر برای پارکینسون قرار می‌گیرند.

۴. غذاهای فراوری شده

غذاهای فراوری‌شده از دیگر غذاهای مضر برای پارکینسون است. این غذاها مانند غذاهای کنسروی، غذاهای سرخ‌شده و مواردی از این دست می‌توانند با پیشرفت سریع‌تر بیماری پارکینسون مرتبط باشند؛ بنابراین یا باید کلاً آنها را حذف کرد یا مصرفشان را به میزان زیادی محدود کرد. این غذاها همچنین ممکن است سلامت روده را هم مختل کنند که همین مورد به‌تنهایی بر شدت علائم بیماری تاثیر می‌گذارد.

افراد مبتلا به پارکینسون اغلب یبوست را تجربه می‌کنند. غذاهای فراوری‌شده فاقد فیبر هستند که حرکات مناسب روده را برای افراد مسن مشکل می‌کنند. این غذاهای بسته‌بندی‌شده همچنین دارای نمک و نیتریت بالایی هستند که برای سلامت مغز مفید نیستند. در نتیجه به‌عنوان مواد مضر برای بیماری پارکینسون باید مصرف آنها را قطع یا محدود کرد.

غذاهای فراوری شده برای بیماران پارکینسون مضره
مبتلایان به پارکینسون نباید زیاد پیتزا و فست فود مصرف کنند.

۵. مصرف پروتئین زیاد

با وجودی که مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند فواید سلامتی زیادی داشته باشد و اساساً وجود آن ضروری است؛ اما برخی از افراد دریافتند که مصرف غذاهایی که میزان پروتئین آنها بسیار زیاد است می‌تواند با مصرف برخی از داروهای پارکینسون تداخل داشته باشد و مانع جذب سطوح مناسب دارو برای کنترل علائم آنها شود؛ پس نتیجه آن بدتر شدن علائم بیماری است.

در نتیجه اگرچه ذاتاً پروتئین را به‌عنوان یکی از غذاهای مضر برای پارکینسون در نظر نمی‌گیریم، اما مهم است که با پزشک در خصوص نحوه و مقدار گنجاندن این ماده غذایی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به پارکینسون صحبت کنید. ممکن است برخی از بیماران به کاهش میزان پروتئین مصرفی نیاز داشته باشند.

متن انگلیسی:
some people with Parkinson’s disease find taking their medication with high-protein foods can make it difficult to absorb the right levels of the medicine to control their symptoms
ترجمه متن:
مصرف بالای پروتئین در افراد مبتلا به پارکینسون می‌تواند روی جذب مناسب دارو برای کنترل علائم تاثیر منفی بگذارد.

homecareassistanceamarillo

۶. آب مرکبات زیاد مانند آب پرتقال

داروهایی که برای سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون تجویز می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند باعث تهوع به‌عنوان یک عارضه جانبی شوند. حالت تهوع باعث ترس از وعده‌های غذایی سالمندان شده و مانع بزرگی برای دستیابی به اهداف تغذیه‌ای آنها است.

علائم فرد بیمار را مشاهده کنید تا مشخص شود که آیا او بعد از غذا دچار تهوع می‌شود یا خیر. اگر چنین است، ممکن است مجبور شوید مصرف غذاهای اسیدی مانند مرکبات را محدود کنید تا فرد بیمار بتواند دارو را جذب کند و علائم جانبی شدیدی را تجربه نکند. آب‌پرتقال یکی از مواد مضر برای بیماری پارکینسون است.

۷. غذاها و نوشیدنی های شیرین

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین هم می‌توانند همان تاثیر مواد غذایی با قند بالا را داشته باشند و با تشدید خطر دیابت، موجب بدتر شدن علائم در بیماران پارکینسون شوند. آبمیوه‌ها از جمله غذاهای مضر برای پارکینسون هستند. نوشیدنی‌هایی که حاوی قند مصنوعی هستند جزء مواد مضر برای بیماران پارکینسونی محسوب می‌شوند. البته که کمتر مصرف کردن مواد نام‌برده‌شده کافی است و نیازی به حذف مصرف برخی از مواد نیست (مگر در مواردی که ماده‌ی غذایی از همه نظر برای بدن مضر است، مثل سوسیس و کالباس که حتی اگر به پارکینسون مبتلا نباشید هم بهتر است از این غذاها استفاده نکنید).

پارکینسون داری و می‌خوای شیرینی‌جات بخوری؟ قبلش مشاوره بگیر.

۸. مواد غذایی سخت جویدنی

یکی از علائم رایج بیماری پارکینسون دشواری در جویدن و بلعیدن مواد غذایی است. در واقع تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری با پیشرفت علائم، مشکل بلعیدن غذاها را تجربه می‌کنند. با پیشرفت بیماری پارکینسون، ممکن است فرد در جویدن و بلعیدن غذا دچار مشکل شود. برای جلوگیری از خفگی، ممکن است لازم باشد به جای سرو کردن آنها به‌صورت خام، راه‌های جدیدی برای طبخ غذاهای سالم مانند سبزیجات جستجو کنید.

خورشت‌ها یک راه عالی برای نرم کردن گوشت و سبزیجات هستند و همچنین می‌توانید غذاهایی مانند پوره سیب زمینی و پوره هویج را برای رفع نیازهای غذایی بیمار درست کنید. انتخاب غذاهایی که جویدن و بلعیدن آنها آسان‌تر است بسیار مهم است، چرا که می‌تواند تغذیه راحت آنها را امکان پذیر کند و خطر خفگی را نیز از بین ببرد.

متن انگلیسی:
In fact, it’s estimated that 80% of people with this condition experience difficulty swallowing as the disease progresses
ترجمه متن:
تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از افراد مبتلا بیماری پارکینسون، با پیشرفت بیماری، مشکل بلع را تجربه می‌کنند.

Healthline

۹. مواد غذایی شور

سالمندان به گردش خون خوب در سراسر بدن نیاز دارند تا اثرات علائم پارکینسون را به حداقل برسانند. غذاهای شور، مانند چیپس و کنسروها، منجر به مشکلاتی مانند فشارخون بالا می‌شوند که می‌تواند علائم پارکینسون را بدتر کند؛ بنابراین نمک و مواد غذایی شور نیز جزء غذاهای مضر برای پارکینسون هستند. اگر می‌خواهید آجیل مصرف کنید، سعی کنید از نوع بدون نمک آن بهرمند شوید.

۱۰. نوشابه های گازدار برای بیماری پارکینسون

نوشابه‌های گازدار و حتی نوشیدنی‌های رژیمی نیز جزء غذاهای فراوری شده‌ دسته‌بندی می‌شوند و قطعاً مصرف آنها برای بیماران پارکینسون مضر است. مصرف این نوشابه‌ها می‌تواند با تاثیری که روی بدتر شدن علائم بیماری می‌گذارد، روند پیشرفت آن را سریع‌تر کند. به همین دلیل هم نوشابه‌های گازدار را در لیست غذاهای مضر برای پارکینسون دسته‌بندی می‌کنند.

مواد غذایی مضرنمونه مواد غذایی
چربی اشباعگوشت پرچرب و روغن‌های مضر
مواد غذایی با قند زیادکیک، کلوچه و بستنی
محصولات لبنیشیر و ماست
غذاهای فرآوری شدهپیتزا، سوسیس، کالباس و مواد کنسروی
مواد غذایی شورچیپس و پفک
آب مرکباتآب پرتقال
مواد غذایی مضر برای پارکینسون

غذاهایی که به ندرت در رژیم غذایی پارکینسون گنجانده می شوند.

در کنار غذاهای مضر برای پارکینسون، برخی غذاها را نمی‌توان کلاً از رژیم غذایی حذف کرد، چرا که مقداری از آنها برای بدن ضروری هستند. اما به‌هرحال باید در مصرف این غذاها محتاط بود و آنها را در مقادیر کمتری یا محدودتری مصرف کرد. غذاهایی مانند گوشت قرمز یا انواع کلوچه‌ها و آب‌نبات‌ها از جمله مواد مضر برای بیماری پارکینسون هستند که بهتر است مصرف آنها را به مناسبت‌های خاصی مانند جشن‌ها و مهمانی‌ها محدود کرد.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی مفید برای پارکینسون چیست؟

غذاهایی که به‌ندرت باید در رژیم غذایی پارکینسون گنجانده شوند
افراد مبتلا به پارکینسون باید سعی کنند خیلی کم کیک و کلوچه و آب نبات مصرف کنند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع بالایی از آهن است. از طرفی میزان چربی آن هم بالاست. آهن ممکن است میزان جذب داروی PD را کاهش دهد. در نتیجه به‌عنوان غذاهای مضر برای پارکینسون در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال این منبع غذایی منبع غنی انرژی و پروتئین است که افراد سالمند به آن نیاز دارند.

علاوه بر این گوشت منبع خوبی از روی است که میزان مناسب آن برای افراد سالمند ضروری است. در نتیجه نمی‌توان آن را کاملاً حذف کرد. بهتر است با کم‌کردن مصرف گوشت قرمز و مصرف گوشت بدون چربی، اعتدال را در مصرف این ماده غذایی رعایت کرد.

شیرینی هایی مانند آب نبات و کلوچه

شیرینی‌هایی مانند آب‌نبات یا کلوچه جزء مواد غذایی محبوب افراد سالمند هستند و گاهی کنترل آنها در خصوص مصرف این مواد غذایی دشوار است. بااین‌حال هم شیرینی‌ها و هم آب‌نبات‌ها جزء غذاهای مضر برای بیماری پارکینسون هستند و باید مصرف آنها بسیار محدود و کم باشد. بهتر است تنها در شرایطی خاص مانند مراسم و مهمانی‌ها به‌صورت محدود این مواد غذایی را به بیماران مبتلا به پارکینسون داد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

تا کنون هیچ تحقیقات کافی برای توصیه یک رژیم غذایی خاص جهت درمان بیماری پارکینسون انجام نشده است. با این حال دلایلی وجود دارد که باور کنیم یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش منظم می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. در کنار این موارد برخی از مواد غذایی هم وجود دارند که مصرفشان برای بیماران پارکینسون مضر است و بهتر است از آنها اجتناب کند.

این غذاها می‌توانند موجب بدتر شدن علائم، کاهش تاثیر داروها و شدت گرفتن پیشرفت بیماری شوند. غذاهای فراوری شده، غذاهای کنسروی، محصولات لبنی مانند ماست و پنیر و مواد غذایی که کلسترول و چربی اشباع‌شده بالایی دارند از جمله غذاهای مضر برای پارکینسون هستند که بهتر است از مصرف آنها پرهیز کرد.

برای اطلاع از رژیم غذایی بیماران پارکینسون بهتر است با متخصص مغز و اعصاب یا دکتر تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان دکتر مغز و اعصاب آنلاین و همچنین دکتر تغذیه آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زنجبیل یکی از ترکیبات موثر گیاهی است که در طب سنتی از آن به‌عنوان محافظت‌کننده از سیستم عصبی، برای درمان پارکینسون استفاده می‌شود.

خرما قند بالایی دارد و مصرف زیاد آن می‌تواند برای بیماران پارکینسون مضر باشد. در نتیجه بهتر است به‌صورت کنترل‌شده و بسیار کم آن را مصرف کرد.

غذاهای کنسروی جزء غذاهای فراوری‌شده هستند و معمولاً نمک زیادی دارند و به همین دلیل هم برای بیماران پارکینسون مضرند.

خیر در برخی تحقیقات اثربخشی باقلا در کند کردن پیشرفت بیماری پارکینسون تایید شده‌ و در یک مطالعه منبع معتبر نشان می‌دهد که مصرف باقلا ممکن است منجر به بهبود قابل‌توجهی در عملکرد حرکتی افراد مبتلا به پارکینسون شود، بدون اینکه عوارض جانبی ایجاد کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن