مولوسکوم کونتاژیوزوم یا زگیل آبکی چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مولوسکوم یا زگیل آبکی یک بیماری مقاربتی و در مواردی غیرجنسی است. این بیماری با تماس پوستی منتقل می‌شود. زگیل‌های پر آب و برجسته ویژگی ظاهری آن هستند. برای درمان آن هم می‌توانید از پماد استفاده کنید و هم به تشخیص پزشک، سراغ روش‌های دیگر بروید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عوارض بیماری مولوسکوم چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر روی پوست خود یا فرزندتان زگیل‌های آبکی دیده‌اید که کوچک، برآمده و پرآب هستند، به بیماری مولوسکوم مبتلا شده‌اید. این زگیل‌های کوچک می‌توانند مقاربتی باشند یا بدون داشتن رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. آیا این بیماری خطرناک است؟ آیا زگیل آبکی بدشکلی که روی پوست شما ایجاد شده‌ یا در ناحیه‌ تناسلی دیده‌ می‌شود، درمان دارد؟ اصلا چرا به مولوسکوم کونتاژیوزوم دچار می‌شویم و چگونه می‌توان از شر آنها خلاص شد؟

در صورتی‌که با این زگیل‌های کوچک و بدون درد مواجه شدید، نگران نباشید. زیرا می‌توانید برای درمان به دکتر پوست مراجعه کنید. پزشک متخصص پوست با بررسی این ضایعات برای درمان اقدامات لازم را انجام می‌دهد. برای پیدا کردن جواب برای سوالات تخصصی‌تر خود می‌توانید از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم چیست؟

اگر از خود می‌پرسید که مولوسکوم کانتوژیوزوم، بیماری مولوسکوم کونتاژیوزوم یا مولوسکوم چیست، در نقطه درستی قرار گرفته‌اید. یکی از انواع بیماری های جنسی، مولوسکوم تناسلی است. البته این بیماری در انواع غیرمقاربتی از طریق تماس پوستی هم منتقل می‌شود و اغلب در کودکان دیده‌ می‌شود. این بیماری‌ پوستی ظاهری شبیه به زگیل‌های پرآب ایجاد می‌کند و به همین دلیل به آن زگیل آبکی هم گفته می‌شود.

بیماری مولوسکوم کانتاژیوزوم یکی از انواع بیماری‌های ویروسی است که ویروس آن در پوست لانه می‌گزیند. بیماری‌های پوستی از آنجایی‌که جلوی چشم هستند، ممکن است نگران‌کننده باشند. به همین دلیل احتمالا پیش از باقی بیماری‌ها برای درمان آنها اقدام می‌کنیم.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

بیماری مولوسکوم کانتاژیوزوم یکی از انواع بیماری‌های پوستی است و ظاهری شبیه به زگیل‌های پرآب ایجاد می‌کند.

دوره‌ نهفتگی بیماری مولوسکوم متغیر است و می‌تواند به زودی رفع شود یا از بین رفتن آن مدت زیادی طول بکشد. برای درمان این بیماری می‌توان از روش‌های دارویی یا روش‌های جراحی استفاده کرد.

علائم بیماری مولوسکوم کونتاژیوزوم چیست؟

این بیماری علائم واضحی دارد که به راحتی قابل تشخیص هستند. البته بعد از ابتلا به ویروس، بروز علائم آن ممکن است از ۲ تا ۷ هفته طول بکشد. در مواردی نیز ممکن است تا ۶ ماه بعد از ابتلا به بیماری هیچ علامتی در شما بروز نکند. این اتفاق بیشتر در کودکان می‌افتد. اما اگر علائم بروز کند، می‌تواند شبیه به هر یک از موارد زیر باشد:

  • زگیل‌ها به صورت تکی یا تا ۲۰ عدد کنار هم مشاهده می‌شوند.
  • ظاهر زگیل‌ها شفاف، گرد و برآمده است.
  • بافت آنها صورتی یا شبیه به پوست است.
  • دانه‌های زگیل سفت، قابل لمس و برجسته هستند.
  • ممکن است در میانه‌ آنها فرورفتگی دیده‌ شود.
  • داخل زگیل‌ها ماده‌ی چسبنده‌ای شبیه به موم و وکس وجود دارد.
  • اندازه‌ زگیل‌ها بین ۲ تا ۵ میلی‌متر و مانند نوک مداد یا پاک‌کن ته مداد هستند.
  • این دانه‌ها در هر قسمتی از بدن دیده‌ می‌شود، ولی بروز آنها در کف دست و کف پا کمتر است.

شکل ظاهری مولوسکوم در عکس مولوسکوم به چه شکل است؟

اکنون که ویژگی‌های ظاهری زگیل‌ها را می‌دانید، بهتر است عکس آنها را نیز مشاهده کنید.

بیماری مولوسکوم کونتاژیوزوم
می‌بینید که ظاهر این زگیل‌های آبکی گرد، برجسته و شبیه به پوست است.

با دیدن علائم بیماری مولوسکوم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر علائم این بیماری را در خود یا در فرزندتان مشاهده کردید، بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید. تمامی ضایعاتی که روی پوست ایجاد می‌شوند، توسط پزشک متخصص درمان می‌شوند و اگر درمانی برای آنها وجود نداشته‌ باشد، دکتر آنها را محدود خواهد کرد. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

علائم خوب شدن مولوسکوم چیست؟

این بیماری معمولا بعد از مدتی خود به خود درمان می‌شود. اگر ضایعات شما را اذیت نکنند و نگران انتقال آنها به کسی نباشید، بین ۲ ماه تا ۴ سال زگیل‌ها باقی می‌مانند و سپس از بین می‌روند. علائم خوب شدن این بیماری از بین رفتن زگیل‌ها به مرور زمان است.

زگیل دستگاه تناسلی داری و روش درمانش رو نمی‌دونی؟

همین حالا با متخصص مشورت کن!

علت مولوسکوم چیست؟

ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم یا ویروس پوستی مولوسکوم علت این بیماری است. اگر می‌خواهید بدانید که ویروس مولوسکوم چیست و ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم چگونه بیماری‌زایی می‌کند، با ما همراه باشید.

  • ویروس مولوسکوم از طریق تماس پوست به پوست و برخورد فیزیکی افراد با هم منتقل می‌شود. همچنین ممکن است با استفاده از وسایل و لباس‌های آلوده‌ شخص هم منتقل شود. مثلا اگر از لیف، کیسه، لوفا، حوله و لباس‌های شخصی فرد آلوده استفاده کنید، ممکن است به بیماری آلوده شوید. با آفتاب گرفتن و استفاده از لباس‌های شنای یکدیگر هم احتمال آلودگی افزایش می‌یابد.
  • اگر فرد مبتلا زگیل‌ را لمس کند، بخاراند و سپس به بخش‌های دیگر بدن خود دست بزند، ممکن است آن را به قسمت‌های دیگر منتقل کند. تراشیدن موهای زائد و استفاده از ژیلت و خودتراش مشترک هم می‌تواند در انتقال ویروس موثر باشد.
  • یکی دیگر از اصلی‌ترین روش‌های انتقال این بیماری رابطه جنسی است. همانطور که گفته شد این بیماری نوع تناسلی هم دارد که مولوسکوم تناسلی نامیده می‌شود و از انواع بیماری‌های مقاربتی است. پس با برقراری رابطه جنسی و تماس نزدیک با شریک جنسی آلوده، به این بیماری مبتلا می‌شوید.

عوامل خطر ابتلا به بیماری مولوسکوم تناسلی چیست؟

برخی از عواملی که می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را بالا ببرد، شامل موارد زیر است:

  • رابطه جنسی با افراد متعدد
  • رابطه جنسی با کسانی که پرخطر هستند
  • ابتلا به بیماری‌های پوستی دیگر
  • استفاده از وسایل شخصی افراد آلوده
  • زندگی با کسی که به این بیماری مبتلا است
  • رفتن به استخر و رعایت نکردن اصول بهداشتی
  • استحمام بعد از فرد آلوده و استفاده حوله‌ شخصی او
ویزیت دکتر مولوسکوم کانتوژیوزوم
دکتر با معاینه و مشاهده زگیل آبکی را تشخیص می‌دهد.

بیماری زگیل آبکی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این بیماری به سادگی و با مشاهده‌ زگیل‌ها انجام می‌شود. دکتر با بررسی ضایعات پوستی می‌گوید به کدام بیماری پوستی مبتلا هستید. در صورت لزوم از زگیل‌ها یا ضایعه‌ پوستی نمونه گرفته می‌شود و نمونه بررسی می‌گردد.

ازمایش مولوسکوم چگونه انجام می شود؟

آزمایش مولوسکوم از طریق بیوپسی انجام می‌گیرد. دکتر بخشی از زگیل را برمی‌دارد و آن را زیر میکروسکوپ و با آزمایش‌های مختلف بررسی می‌کند. هر ویروسی که پوست را آلوده کند، ویژگی‌های ظاهری خاصی ایجاد می‌کند که می‌توان آنها را بررسی کرد. همچنین آزمایش‌هایی برای بررسی وجود ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم وجود دارند.

فرق مولوسکوم و ایدز در چیست؟

کسانی که به بیماری‌های نقص ایمنی مبتلا هستند، بیشتر از دیگران به در خطر ابتلا به مولوسکوم قرار دارند. معمولا افراد مبتلا به ایدز، زگیل بیشتری می‌زنند و این ضایعات را به صورت واضح نشان می‌دهند. ممکن است تعداد زگیل‌های نشان داده‌ شده بیشتر از افراد با سیستم ایمنی معمولی باشد.

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی بیشتر شبیه به پوست است و در آن آب وجود ندارد. زگیل مولوسکوم کونتاژیوزوم که به آن اصطلاحا زگیل آبکی هم گفته می‌شود، پر از آب و برجسته هستند. همچنین در آزمایش این دو زگیل از هم تفکیک می‌شوند.

افراد مبتلا به ایدز، زگیل بیشتری می‌زنند و این ضایعات پوستی را با وضوح بیشتری نشان می‌دهند.

درمان مولوسکوم چگونه انجام می شود؟

از آنجایی‌که مولوسکوم بعد از مدتی خود به خود رفع می‌شود، چندان خطرناک نیست. از این بابت بسیاری از افراد برای درمان آنها اقدامات خاصی انجام نمی‌دهند. اما در ادامه به روش‌های درمانی این بیماری پرداخته‌ایم.

درمان دارویی و پزشکی

درمان دارویی و پزشکی زگیل آبکی تناسلی شامل موارد زیر است:

۱. پماد برای درمان مولوسکوم

یکی از روش‌هایی که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و دکتر پوست می‌تواند آن را تجویز کند، روش موضعی است. در روش موضعی پمادهایی تجویز می‌شوند که حاوی اسید باشند و بلند شدن پوست را تحریک کنند. برخی از پمادهای تجویزی حاوی سالیسیک اسید، ید و ترتینونین یا ایمی کوییمود هستند. این پمادها بلند شدن زگیل را تحریک می‌کنند و کم‌کم پوست صاف می‌شود. سایر پمادهای تجویزی شامل موارد زیر هستند:

  • پودوفیلین
  • تری کلرواستیک اسید
  • کانتاریدین
درمان مولوسکوم با پماد
استفاده از پماد برای درمان یکی از روش‌های سریع به شمار می‌رود.

۲. قرص برای مولوسکوم

به نقل از healthline، معمولا برای کسانی که به بیماری‌های نقص ایمنی مبتلا هستند، داروهایی تجویز می‌شود که ویروس را متوقف کند و گسترش آن را محدود کند. مثلا برای کسانی که به بیماری HIV مبتلا هستند، درمان دارویی ضد ویروسی تجویز می‌شود.

۳. زینک اکساید برای مولوسکوم

بعد از لیزرتراپی می‌توان از زینک اکساید برای پیشگیری از سوختن بیشتر پوست استفاده کرد.

۴. فریز مولوسکوم

کرایوتراپی یا فریز ضایعات روشی است که برای برطرف کردن لیزرها کاربرد دارد. این روش بیماری را درمان نمی‌کند و تنها ضایعات پوستی را از بین می‌برد. معمولا در افرادی که وجود ضایعات بر اعتماد به نفس آنها تاثیر می‌گذارد، این روش بسیار کارآمد است.

۵. درمان قطعی مولوسکوم: بهترین درمان مولوسکوم

بهترین روش درمان مولوسکوم، یا روش قطعی درمان این بیماری استفاده از داروهای ضدویروس و در عین حال برطرف کردن ضایعات به وسیله‌ داروهای موضعی یا کرایوتراپی، همراه با هم است. با این روش هم می‌توان ضایعات را از بین برد و هم ویروس‌ها را برطرف کرد تا ظاهر آنها مشخص نباشد.

درمان خانگی زگیل آبکی

برخی از روش‌های خانگی برای درمان مولوسکوم توصیه شده‌اند که برای استفاده از این روش‌ها باید با دکتر مشورت کنید. حتما از دکتر آنلاین پوست استفاده کنید تا این مسئله برای شما مشکل اضافه‌ای ایجاد نکند.

۱. درمان مولوسکوم با سرکه سیب

محصولات اسیدی می‌توانند پوست را بلند کنند و باعث تحریک پوسته پوسته شدن پوست شوند. یکی از روش‌هایی که برای درمان زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از سرکه‌ی سیب که ماده‌ای اسیدی است برای بلند کردن پوست و برطرف کردن ضایعات است.

درمان خانگی زگیل آبکی
یکی از روش‌های درمان خانگی مولوسکوم استفاده از سرکه سیب است.

۲. درمان مولوسکوم با بتادین

همانطور که گفتیم، یکی از پمادهایی که برای درمان بیماری مولوسکوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، پمادهای حاوی ید هستند. بتادین ماده‌ای ضدعفونی‌کننده حاوی ید است. از این ماده نیز برای برطرف کردن زگیل آبکی استفاده می‌شود. اما به خاطر داشته‌ باشید که بتادین می‌تواند پوست را خشک کند و اگر جذب پوست شود، سمیت ایجاد می‌کند.

۳. درمان مولوسکوم با سیر

برخی از افراد توصیه کرده‌اند که برای برطرف کردن مولوسکوم می‌توانید از سیر استفاده کنید. سیر خاصیت ضدویروس دارد. اما برای استفاده از این ماده‌ غذایی حتما با دکتر مشورت کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید آن را به صورت ضماد روی پوست قرار دهید.

مولوسکوم بعد از چند مدت از بین می رود؟

از بین رفتن این ویروس کاملا به سیستم ایمنی فرد بستگی دارد. در مواردی ممکن است دوماهه این ویروس پوستی آن برطرف شوند یا حتی تا ۴ سال بر روی فرد باقی بمانند.

تیم درمان زگیل آبکی تناسلی متشکل از چه دکترهایی است؟

زگیل آبکی برای درمان نیاز به مداخله‌ دکتر پوست دارد. اگر برای چکاپ‌های زنانه به دکتر زنان مراجعه کرده‌ باشید، ممکن است دکتر زنان این تظاهرات پوستی را ببنند و شما را به دکتر پوست ارجاع دهند یا درمان را شروع کنند. در مواردی نیز ممکن است دکتر اورولوژیست این زگیل‌ها را در مردانی که به آنها مراجعه کرده‌اند، مشاهده کنند و بیمار را به دکتر پوست ارجاع دهند. همچنین گاهی دکتر اطفال با دیدن زگیل آبکی در کودک، درمان را شروع می‌کند یا در صورت لزوم کودک را به دکتر پوست ارجاع می‌دهد.

برای درمان عفونت پوستی با متخصص مشورت کن.

انواع زگیل ابکی کدامند؟

مولوسکوم کونتاژیوزوم تنها توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در نواحی مختلفی و از طرق متفاوت به بیمار منتقل شده‌ باشد. برای راحتی شما، این بیماری را دسته‌بندی کرده‌ایم.

۱. مولوسکوم در زنان

زگیل آبکی تناسلی ممکن است در زنان و در ناحیه‌ تناسلی، اطراف فرج، لب‌های بزرگ و کوچک و در کشاله‌ ران و نزدیکی مقعد دیده‌ شوند.

۲. مولوسکوم در مردان

مولوسکوم تناسلی در مردان می‌تواند روی آلت تناسلی مردانه، نزدیکی مقعد یا در کشاله‌های ران دیده شود.

۳. مولوسکوم در کودکان

زگیل آبکی در کودکان،در سنین ۱ تا ۱۰ سال دیده می‌شود. کودکان معمولا با لمس یکدیگر و با استفاده از وسایل شخصی هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. حدود ۶ ماه طول می‌کشد که بیمار زگیل‌ها را نشان دهد. هرچند ممکن است در ۲ تا ۷ هفته هم علائم بروز کنند.

۴. مولوسکوم در دهان یا مولوسکوم تناسلی

کسانی که سکس و سکس دهانی داشته‌ باشند، می‌توانند به این زگیل‌ها دچار شوند. این ضایعات معمولا اطراف دهان و روی لب‌ها بروز پیدا می‌کنند.

عوارض بیماری مولوسکوم چیست؟

این بیماری می‌تواند عوارضی را برای فرد ایجاد کند. هرچند مولوسکوم خوش‌خیم است و معمولا مشکل‌ساز نمی‌شود، در هر صورت عوارض زیر محتمل هستند:

  • ایمپتیگو: یکی از عوارض این بیماری، التهاب و عفونت پوست در اثر خارش و آسیب زدن به پوست است. اگر پوست آسیب ببیند یا زخم شود، ممکن است عفونت کند.
  • کونژکتیویت: اگر زگیل‌های آبکی روی پلک ایجاد شوند، ممکن است عفونت ملتحمه‌ چشم ایجاد شود.
  • اگزما: این اتفاق برای کسانی می‌افتد که سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به این ویروس واکنش شدید نشان می‌دهد.
  • زگیل زیاد، ماندگار و در صورت: این مورد در افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، بیشتر دیده می‌شود.
  • اسکار: کسانی که زگیل روی بدن خود را با روش‌های جراحی برمی‌دارند، ممکن است دچار این حالت می‌شوند.
عوارض بیماری مولوسکوم چیست؟
مولوسکوم با ایجاد اگزما و خارش، عوارض آزاردهنده‌ای در فرد ایجاد می‌کند.

آیا می توان از مولوسکوم تناسلی یا زگیل آبکی تناسلی پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از این بیماری باید نکات زیر را به خاطر داشته‌ باشید:

  • از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید.
  • ناشناخته با هر فردی رابطه‌ی جنسی نداشته‌ باشید.
  • تا حد ممکن از حمام‌ها و استخرهای عمومی استفاده نکنید و موارد بهداشتی را رعایت کنید.
  • از رفتارهای پرخطر در رابطه جنسی پرهیز کنید.

برای پیشگیری از نوع مقاربتی این بیماری توصیه می‌شود از روابط جنسی پرخطر پرهیز کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری مولوسکوم یا زگیل آبکی یکی از انواع بیماری‌های پوستی است که انواع مقاربتی هم دارد. زگیل آبکی تناسلی از انواع بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود و از طریق سکس قابل انتقال خواهد بود. این بیماری زگیل‌های آبکی، گرد و برجسته روی پوست ایجاد می‌کند و می‌تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود.

زگیل‌های ایجاد شده در این بیماری خوش‌خیم هستند، اما می‌توان با روش‌های درمانی مختلف آنها را برطرف کرد. برای درمان این بیماری باید به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از ویزیت آنلاین متخصص پوست بهره ببرید. لیست بهترین دکترهای پوست را در شهر خود در دکترتو مشاهده خواهید کرد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درمان قطعی مولوسکوم تناسلی، استفاده از داروهای ضدویروس و روش‌های از بین برنده‌ ویروس‌ها به صورت موضعی است.

خیر. این ویروس از انواع خوش‌خیم به شمار می‌رود و مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مولوسکوم

  1. پرنده گفت:

    آقا دکتر من فیروز کردم آیا جواب میده دوباره امکانش هس بر گردن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت فریز
      برگشت احتمال کم دارد

  2. ناشناس گفت:

    روش درمان مولوسکوم‌ با سرکه سیب چگونه انجام میشود و دستور مصرف آن چیست ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با یک پنبه کمی سرکه سیب رقیق را روی پوستتان و مستقیم روی لکه ها بمالید و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی آن ها بماند و سپس بشویید. این کار را یک تا دو بار در روز انجام دهید.

    2. ممرضا گفت:

      میشه یه پماد خوب معرفی کنید

  3. گل گفت:

    سلام من متوجه شدم ک کشاله رانم زگیل زده اولش یکی بود فکر کردم جوشه زخمش کردم الا ۱۲ تا شده هر شب با سرکه سیب با پنبه اون هارو اغشته میکنم و بعد لاک میزنم روشون و با چسب میپوشونمشون اذیتم نمیکنن ولی میترسم بیشتر بشه
    میخواستم بدونم من لیزر موهای زائد میرم میتونم ادامش بدم یا فعلا دست نگهدارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این روش ها را متوقف کنید
      نیاز به راههای اساسی تری مثل کرایوتراپی دارید
      تا بهبود کامل لیزر نروید

  4. ناشناس گفت:

    این بیماری هیچ خطری نداره خیلی کم پیش میاد که از رابطه جنسی دچار بشین امکانش هست که بیماری رو از قسط هم بهتون منتقل کنن مثل بندع که حدود کمتر از ۱ سال پیش شد😉 که با ضعیف شدن بدن امکان پدید اومدنش هست😉

    1. مهربان گفت:

      دقیقن نامردا بمن از قصد این ویروس انتقال دادن

      1. ناهید گفت:

        سلام میشه بگید چجوری از عمد؟

  5. محمدرضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا این بیماری روی گردن ایجاد میشه؟