چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چکاپ برای ریزش مو شامل آزمایش‌هایی برای بررسی کم‌خونی، اختلالات هورمونی و کمبود ویتامین می‌شود. این آزمایش‌ها به تشخیص زودهنگام ریزش مو کمک می‌کنند. معمولا علت ریزش مو وراثت یا اختلالات هورمونی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آزمایش های چکاپ ریزش مو

یکی از معضلاتی که بسیاری از خانم‌ها و آقایان به آن دچار می‌شوند، ریزش مو است. چکاپ برای ریزش مو شامل آزمایش‌هایی است که علت این مشکل را شناسایی می‌کند. اگر دچار ریزش مو هستید و می‌خواهید این چکاپ را انجام دهید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چه آزمایش‌هایی برای تشخیص علت ریزش مو لازم است؟ چرا افراد دچار ریزش مو می‌شوند؟ آیا انجام آزمایش‌های هورمونی در این چکاپ لازم است؟

اگر قصد انجام چکاپ برای ریزش مو دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر پوست و مو یا دکتر عمومی ارتباط داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

معرفی آزمایش های تشخیصی در چکاپ برای ریزش مو

ریزش مو جز اختلالاتی است که هم در خانم‌ها و هم در آقایان دیده می‌شود. در مورد خانم‌ها معمولا علت ریزش مو تغییرات بدن در شرایط مختلف از جمله تغییرات هورمونی است. در رابطه با آقایان نیز معمولا طاسی با الگوی مردانه که یک اختلال ارثی است، باعث بروز این مشکل می‌شود.

به نقل از mayoclinic در رابطه با علت ریزش مو در افراد:

معمولا افراد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهند. اگر ریزش موهای شما در این حد است، جای نگرانی نیست. زیرا به همین تعداد، مو درحال‌رشد و جایگزینی است. زمانی باید برای ریزش مو نگران باشید که در ازای موهای ریخته شده، مویی جایگزین نشود. ریزش مو معمولا مربوط به سابقه خانوادگی (وراثت)، تغییرات هورمونی و بیماری‌ها، داروها، مکمل‌ها، پرتودرمانی، استرس و نوع بستن مو است.

گاهی ممکن است با تشخیص علت آن، از ریزش موها جلوگیری کرد. به همین دلیل در این شرایط باید به متخصص پوست و مو یا دکتر عمومی مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم برای چکاپ ریزش مو تجویز شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص در ارتباط باشید و برای انجام آزمایش از پزشک راهنمایی دریافت کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا مهم‌ترین آزمایش‌ها در چکاپ برای ریزش مو را نام برده و هر یک را توضیح دهیم. در چکاپ کامل بدن نیز این موارد بررسی شده و علت ریزش موها مشخص می‌شود.

علت‌های ریزش مومعرفی آزمایش های تشخیصی در چکاپ برای ریزش مو
سابقه خانوادگی (وراثت)۱. آزمایش کشیدن مو
تغییرات هورمونی و بیماری‌ها۲. شمارش کامل سلول های خونی
داروها۳. آزمایش سلامت پوست و مو
مکمل‌ها۴. چکاپ عملکرد تیروئید و هیپوفیز
پرتودرمانی۵. ارزیابی هموگلوبین خون
استرس و نوع بستن مو۶. بررسی ذخیره آهن بدن
۷. آزمایش ویتامین D و B12
۸. بررسی اختلالات هورمونی
۹. بررسی هورمون جنسی مردانه
۱۰. نمونه برداری از پوست سر برای ریزش مو
علت‌های ریزش مو و آزمایش چکاپ تشخیص علت

۱. آزمایش کشیدن مو

آزمایش کشیدن مو نوعی آزمایش فیزیکی است که در مطب پزشک انجام می‌شود. زمانی که برای بررسی مشکل ریزش مو به دکتر پوست و مو یا دکتر عمومی مراجعه می‌کنید، پزشک ابتدا مقدار کمی از موهای شما را می‌کشد. اگر در یک دسته کوچک مو، بیشتر از ۳ تار مو کنده شود، شخص ریزش مو دارد. در این شرایط لازم است آزمایش‌های دیگر برای بررسی علت آن انجام شود.

تست چکاپ سلامت پوست و مو
متخصص پوست و مو در اولین مرحله برای چکاپ ریزش مو، موها را معاینه کرده و تست کشش مو را انجام می‌دهد.

۲. شمارش کامل سلول های خونی

در این آزمایش کلیه سلول‌های خونی شامل گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها بررسی می‌شوند. این تست، آزمایش خون جامع است و وضعیت کلی بدن را نشان می‌دهد. بیماری‌هایی مانند کم‌خونی و لوسمی با انجام این آزمایش تشخیص داده می‌شوند. همچنین اگر شخص علائمی مانند خستگی، ضعف یا تب داشته باشد، پزشک این فاکتور را در آزمایش خون لحاظ می‌کند.

در آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی میزان گلبول‌های سفید با علامت WBC و گلبول قرمز با MCV نشان داده می‌شود. برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتایی نیست.


۳. آزمایش سلامت پوست و مو

گاهی برای بررسی سلامت ساختار مو لازم است، تار مو به طور دقیق بررسی شود. از این طریق می‌توان برخی مشکلات مانند آلوپسی را شناسایی کرد. گاهی برای آزمایش لازم است یک دسته مو بررسی شود و گاهی باید تار مو همراه با پوست برای بررسی دقیق به آزمایشگاه فرستاده شود.

در آزمایشگاه مو تمیز می‌شود تا عرق و چربی از روی آن پاک شود. سطح مواد مغذی و سایر مواد معدنی در مو بررسی شده تا علت ریزش مو مشخص شود.


۴. چکاپ عملکرد تیروئید و هیپوفیز

اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند روی ریزش مو تاثیر داشته باشد. بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید باعث می‌شوند، هورمون‌های مربوط به متابولیسم بدن بیش از حد یا کمتر از حد معمول ترشح شوند. به همین دلیل یکی از مواردی که در چکاپ برای ریزش مو باید بررسی شود، آزمایش تیروئید است.

هورمون تحریک‌کننده تیروئید، هورمون TSH نام دارد و سطح آن باید در آزمایش تعیین شود. اگر سطح TSH پایین‌تر یا بالاتر از حد معمول باشد، شخص دچار یکی از اختلالات تیروئید است.

می‌خوای برای یک بار هم شده دلیل ریزش موهات رو بفهمی؟

پس برای انجام آزمایش‌های لازم همین الان مشاوره بگیر

۵. ارزیابی هموگلوبین خون

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول قرمز وظیفه حمل اکسیژن به سمت اندام‌ها و انتقال دی‌اکسیدکربن به ریه‌ها را برعهده دارد. اگر در آزمایش خون، میزان هموگلوبین پایین باشد، نشان‌دهنده کاهش گلبول قرمز و کم‌خونی است. اگر فقط آزمایش هموگلوبین می‌دهید، نیازی به ناشتا بودن نیست.

محدوده طبیعی هموگلوبین برای آقایان بین ۱۳٫۲ تا ۱۶٫۶ گرم در دسی‌لیتر بوده و برای خانم‌ها ۱۱٫۶ تا ۱۵ گرم در دسی‌لیتر است. سطح پایین هموگلوبین و کم‌خونی می‌تواند نشانه کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، کمبود فولات، خونریزی، برخی سرطان‌ها (مانند سرطان خون)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، کم‌کاری تیروئید یا تالاسمی باشد.


۶. بررسی ذخیره آهن بدن

یکی از دلایل ریزش مو می‌تواند کمبود آهن در خون باشد. به همین دلیل در چکاپ برای ریزش مو، این فاکتور باید بررسی شود. برای بررسی کمبود خون آزمایش فریتین انجام می‌شود. فریتین پروتئینی است که آهن را ذخیره می‌کند. معمولا سطح این پروتئین در افرادی که دچار کم‌خونی هستند، خانم‌ها در دوران پریود و گیاهخواران پایین است.

درصورتی‌که میزان آهن یا سطح فریتین کمتر از حد طبیعی باشد، احتمالا پزشک مکمل آهن تجویز می‌کند تا این کمبود جبران شود.

بررسی ذخیره آهن بدن برای ریزش مو
چه آزمایش هایی باید در چکاپ برای ریزش مو انجام شوند؟

۷. آزمایش ویتامین D و B12

طبق تحقیقات انجام شده کمبود این دو ویتامین نیز می‌تواند در سلامت پوست و مو موثر باشد. به همین دلیل ممکن است پزشک در آزمایش این دو فاکتور را نیز لحاظ کند. اگر شخص دچار کمبود ویتامین باشد، لازم است روزانه مکمل مصرف کند.


۸. بررسی اختلالات هورمونی

در خانم‌ها یکی از مواردی که باعث ریزش مو و نازکی موها می‌شود، عدم تعادل و اختلالات هورمونی است. در این حالت سطح آندروژن بیش از حد بالا می‌رود. این مشکل مربوط به دسته‌ای از هورمون‌ها است که تستوسترون نیز شامل آن می‌شود.

افزایش بیش از حد آندروژن علاوه بر نازکی تار مو باعث بروز علائمی مانند رشد مو زائد در صورت، سینه و شکم، پریود نامنظم و آکنه می‌شود. با استفاده از آزمایش هورمونی می‌توان افزایش سطح آندروژن را تشخیص داد. عدم تعادل تستوسترون در خانم‌ها می‌تواند نشانه بیماری سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم باشد. این سندروم می‌تواند دلیل ریزش مو باشد.

نتیجه تستوسترون طبیعی در افراد ۱۹ تا ۴۹ سال ۸ تا ۴۸ نانوگرم در دسی‌لیتر بوده و در افراد بالای ۵۰ سال باید ۲ تا ۴۱ نانوگرم در دسی‌لیتر باشد.

از ریزش موهات خسته شدی و می‌خوای دلیلش رو بدونی؟ همین الان مشاوره بگیر

۹. بررسی هورمون جنسی مردانه

هورمون تستوسترون هورمون جنسی اصلی در مردان است. اگر آزمایش تستوسترون نتواند علائم را توضیح دهد، آزمایش دیگری به نام SHBG تجویز می‌شود. SHBG پروتئینی است که توسط کبد ساخته شده و به هورمون‌های جنسی زنان و مردان متصل می‌شود. این پروتئین به سه نوع هورمون جنسی در زنان و مردان متصل می‌شود. اما بیشتر برای بررسی تستوسترون در آزمایش آن را تجویز می‌کنند.

معمولا این آزمایش برای مردان در زمانی که سطح تستوسترون پایین است، تجویز می‌شود. اما در خانم‌ها بالعکس بوده و زمانی که سطح تستوسترون بالا است، آن را تجویز می‌کنند. در مردان این مشکل باعث مشکل در نعوظ و باروری می‌شود. اما در خانم‌ها می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

بالا بودن نتیجه این آزمایش می‌تواند نشانه بیماری کبد، پرکاری تیروئید، اختلالات اشتها یا بیماری آدیسون باشد.

بررسی هورمون های جنسی برای چکاپ ریزش مو
اختلالات هورمون‌های جنسی در خانم‌ها ممکن است باعث ریزش مو، نازک شدن موها و نامنظمی پریود شود. به همین دلیل انجام این آزمایش در چکاپ برای ریزش مو ضروری است.

۱۰. نمونه برداری از پوست سر برای ریزش مو

معمولا پزشک با معاینه فیزیکی و تجویز آزمایش خون علت ریزش مو را تشخیص می‌دهد. اما گاهی لازم است، از پوست سر نمونه‌برداری انجام شود. این اقدام بیشتر زمانی ضروری است که ضایعاتی روی پوست سر وجود داشته باشد. در این شرایط پزشک برای تشخیص نوع اسکار یا نوع آلوپسی بیوپسی را توصیه می‌کند.

بیوپسی پوست سر بسیار ساده است. به این تکنیک نمونه‌برداری، بیوپسی پانچ گفته می‌شود. زیرا با یک ابزار مدادی شکل پوست سر برداشته شده و ناحیه برش‌خورده بخیه زده می‌شود.


قیمت آزمایش خون برای ریزش مو در سال ۱۴۰۲

چکاپ برای ریزش مو شامل فاکتورهای مختلفی می‌شود. پزشک باتوجه‌به علائم در صورت لزوم ممکن است تمامی این موارد را در آزمایش قید کند و یا تنها موارد ضروری را تجویز کند. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای این چکاپ در نظر گرفت. اما به طور معمول هزینه آزمایش از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. معمولا قیمت آزمایش‌هایی که برای چکاپ ریزش مو تجویز می‌شود، حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. زیرا آزمایش‌های هورمونی در این چکاپ ضروری بوده و هزینه آنها بالاتر از آزمایش‌های دیگر است.

برای انجام چکاپ ریزش مو می‌توانید از خدمات بیمه استفاده کنید. بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و سایر بیمه‌ها مقداری از هزینه آزمایش شما را پوشش می‌دهند.  

برای تجویز چکاپ ریزش مو به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار ریزش مو هستید و می‌خواهید علت این مشکل را بدانید، باید به دکتر پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. متخصص ابتدا معاینه فیزیکی انجام داده و آزمایش کشیدن مو را برای ارزیابی میزان ریزش انجام می‌دهد. سپس بر اساس علائم، آزمایش‌های لازم برای چکاپ ریزش مو را تجویز می‌کند. این آزمایش‌ها معمولا شامل آزمایش سطح آهن، شمارش کامل سلول‌های خونی، عملکرد تیروئید، ارزیابی هموگلوبین خون و اختلالات هورمونی می‌شود.

برای بررسی علت این مشکل و انجام چکاپ برای ریزش مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص پوست و مو و زیبایی یا دکتر عمومی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای تشخیص علت ریزش مو باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد. پزشک باتوجه‌به الگوی ریزش علت را شناسایی می‌کند. اگر علت آن افزایش سن یا وراثت باشد، برای درمان آن کاری نمی‌توان انجام داد. اما درصورتی‌که شخص مشکوک به بیماری زمینه‌ای باشد، باید آزمایش‌های دقیقی برای تشخیص بیماری انجام شود.

معمولا علت ریزش مو در مردان وراثت است که به آن طاسی با الگوی مردانه گفته می‌شود. اما گاهی هم ممکن است، مشکلات پزشکی مانند کم‌خونی، دیابت، مشکلات تیروئید، فشارخون بالا و افسردگی هم در آن نقش دارند. درمان ریزش مو در مردان در صورت ارثی بودن آن دشوار بوده و اقدام تاثیرگذاری نمی‌توان انجام داد. به همین دلیل لازم است در این شرایط به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. برای پیداکردن بهترین دکتر پوست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علت ریزش مو در زنان نیز می‌تواند ژنتیک باشد. اما گاهی بیماری‌های زمینه‌ای نیز باعث بروز این مشکل می‌شوند. اختلالات تیروئید، کم‌خونی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و بیماری‌های پوستی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. برای درمان ریزش مو در زنان باید ابتدا مشکلات هورمونی بررسی شود. زیرا این نوع بیماری‌ها در خانم‌ها شایع است.

اگر پس از چکاپ ریزش مو مشخص شود که بیماری خاصی باعث بروز این مشکل شده است، باید برای درمان آن اقدام کرد تا ریزش برطرف شود. اما اگر این عارضه ارثی باشد، می‌توان با برخی داروهای ضد ریزش مو به بهبود آن کمک کرد. داروهای ضد ریزش مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌توانند تا حدودی ریزش را برطرف کنند. اما در هر صورت نمی‌توان از ریزش موی ارثی جلوگیری کرد.

برای تشخیص علت ریزش مو آزمایش‌های مختلفی از جمله شمارش سلول‌های خونی، آزمایش آهن و آزمایش هموگلوبین برای تشخیص کم‌خونی انجام می‌شوند. برای بررسی مشکلات هورمونی نیز لازم است آزمایش عملکرد تیروئید، اختلالات هورمونی و بررسی هورمون مردانه انجام شود. در نهایت برای ارزیابی سلامت پوست و مو از پوست و موی سر نمونه‌برداری انجام می‌شود.

اگر سالانه چکاپ کامل انجام دهید، می‌توانید هر نوع بیماری مربوط به ریزش مو را به‌موقع تشخیص دهید. انواع آزمایش‌های هورمونی و آزمایش‌های مربوط به کم‌خونی می‌توانند ریزش مو را تشخیص دهند.

پزشک ابتدا به معاینه فیزیکی و انجام تست کشش مو مقدار ریزش را تشخیص می‌دهد. برای پیداکردن علت آن سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و نوع رژیم غذایی می‌پرسد. روش‌های مراقبت از مو نیز در این عارضه تاثیر داشته و باید نحوه مراقبت را به طور کامل به پزشک توضیح دهید. اما معمولا برای تشخیص دقیق علت آن نیاز به آزمایش خون است. گاهی ممکن است علاوه بر آزمایش خون، بیوپسی پوست سر هم تجویز شود.

تست ریزش مو یک معاینه فیزیکی است که با کشیدن موها، ریزش تشخیص داده می‌شود. اگر در یک دسته کوچک از مو بیشتر از ۶ تار مو جدا شود، شخص دچار ریزش مو بوده و باید برای تشخیص علت آن چکاپ انجام دهد.

ریزش مو هورمونی معمولا با علائم دیگری همراه است. به‌عنوان‌مثال اگر به دلیل عدم تعادل در هورمون تیروئید، موها دچار ریزش شده باشند، باید علائم دیگری مانند کاهش یا افزایش وزن، خشکی پوست و احساس خستگی در شخص ظاهر شود. در خانم‌ها معمولا اختلالات هورمونی علاوه بر ریزش مو، باعث بروز پریود نامنظم و رشد موهای زائد روی صورت و سینه می‌شود.

یکی از دلایل اصلی ریزش و نازک شدن موها مشکلات هورمونی است. به همین دلیل در بیشتر مواقع پزشک برای بررسی علت این مشکل، آزمایش‌های هورمونی را لحاظ می‌کند. ممکن است مشکل مربوط به عدم تعادل در تیروئید یا هیپوفیز باشد و یا علت آن اختلالات در هورمون‌های جنسی تشخیص داده شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره چکاپ برای ریزش مو

  1. ناشناس گفت:

    هر دکتری میریم فقط دارو مینویسه هیچ دکتری ازمایش نمینویسه انگاری علم غیب دارن چی تو بدنمون کمه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      براساس علاین بالینی شما خیلی موارد مشخص است و اگر لازم باشد برای شما آزمایش نیز تجویز می شود.