کوکائین چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کوکائین یکی از انواع مواد مخدر است که از گیاه کوکا، از گیاهان بومی آمریکای جنوبی به دست می‌آید. مصرف زیاد این ماده مخدر باعث آسیب به اندام‌های داخلی مانند قلب و ریه می‌شود. کراک یکی از انواع کوک است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کوکائین چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی دارد؟

مضرات مصرف کوکائین چیست؟ آیا ترک ماده مخدر کوکائین دشوار است؟ مصرف کوکایین در طولانی‌مدت چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ کوکائین به شکل‌های مختلف وجود داشته و مصرف آن پیام‌های بین مغز و بدن را سرعت می‌بخشد. در صورت مصرف طولانی‌مدت ترک این ماده دشوار بوده و نیاز به مشاوره با درمانگر دارد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار اعتیاد به کوک است، باید برای ترک آن با روانشناس متخصص در زمینه ترک اعتیاد یا روانپزشک صحبت کرده و از یک متخصص راهنمایی بخواهید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای تعیین وقت حضوری با روانشناس و روانپزشک اقدام کنید. در دکترتو همچنین امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

کوکائین یا کوک چیست؟

کوکائین به انگلیسی cocaine، یک ماده محرک قوی و اعتیادآور است. این ماده مخدر از برگ‌های گیاه کوکا به دست می‌آید. گیاه کوکا بومی آمریکای جنوبی است. در حوزه مراقبت‌های بهداشتی متخصصان می‌توانند برای اهداف پزشکی مانند بی‌حسی موضعی در برخی جراحی‌ها از کوکائین استفاده کنند. اما مصرف تفریحی آن در بسیاری از کشورها ممنوع است.

کوکایین شبیه به پودر ریز سفید و کریستالی است. برخی از فروشندگان خیابانی برای افزایش سود خود کوکائین را با موادی مانند نشاسته ذرت، پودر تالک یا آرد مخلوط می‌کنند. در برخی مواقع این دارو با ماده‌های دیگر مانند آمفتامین محرک یا مواد مخدر مصنوعی مثل فنتانیل ترکیب می‌شود. زمانی که شخص نداند، کوک با مواد مخدر مصنوعی ترکیب شده است، مصرف آن بسیار خطرناک‌تر می‌شود. کوکایین بسیار اعتیادآور است و سطح هوشیاری، توجه و انرژی شخص را بالا می‌برد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

تاریخچه کوکائین چیست و کوکائین از چی ساخته میشود؟

کوکائین اولین‌بار در سال ۱۸۵۹ توسط شیمی‌دان آلمانی، آلبرت نیمان، از برگ‌های کوکا استخراج شد. در دهه ۱۸۸۰ استفاده از کوکایین در جامعه پزشکی رونق گرفت. زیگموند فروید، روانکاو اتریشی، از این دارو استفاده می‌کرد. او اولین شخصی بود که به طور گسترده کوکائین را برای درمان افسردگی و ناتوانی جنسی تجویز کرد. او در سال ۱۸۸۴ مقاله‌ای تحت عنوان “Cocber Coca” منتشر کرد و مزایا کوکایین را تبلیغ کرد. فروید کوکایین را یک ماده جادویی نامید.

در سال ۱۸۸۶ جان پمبرتون از برگ کوکا برای تهیه نوشابه جدید خود، کوکاکولا استفاده کرد. در آن دوره محبوبیت این دارو افزایش پیدا کرد. همچنین تأثیرات سرخوش کننده و ایجاد نیرومندی باعث افزایش محبوبیت برند کوکاکولا شد. زمانی که مصرف کوک در جامعه افزایش یافت، خطرات این دارو به‌تدریج آشکار شد. فشار عمومی باعث شد تا شرکت کوکاکولا در سال ۱۹۰۳ کوکایین را از نوشابه‌های خود خارج کند.

منشأ کوکائین از کدام کشور است و کوکائین چگونه تولید میشود؟

کوکائین مال کدوم کشوره؟ کوکا یکی از قدیمی‌ترین، قوی‌ترین و خطرناک‌ترین محرک‌ها با منشأ طبیعی است. سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، اینکاها در آنِد برگ‌های کوکا را می‌جویدند تا قلب آن‌ها به تپش بیفتد. این عمل باعث می‌شد، تنفس در هوای کوهستان تسریع شود. بومیان پرو نیز در مراسم‌های مذهبی خود برگ کوکا را می‌جویدند.

با حمله سربازان اسپانیایی به پرو در سال ۱۵۳۲ مصرف برگ کوکا خارج از مراسم‌های مذهبی متداول شد. اسپانیایی‌ها کارگران هندی در معادن نقره را مجبور به مصرف برگ‌های کوکا می‌کردند. در این صورت کنترل و بهره‌وری آن‌ها بهتر می‌شد.

منشأ کوکائین از کدام کشور است و کوکائین چگونه تولید میشود؟
کوکا یکی از قدیمی‌ترین، قوی‌ترین و خطرناک‌ترین محرک‌ها با منشأ طبیعی است.

تفاوت کوکائین و کراک چیست؟ (فرق کوکائین بیس و خام)

فرق کراک و کوکائین چیست؟ کوکائین نمک هیدروکلراید در شکل پودری است. درحالی‌که مواد مخدر کراک ترکیبی از پودر کوکائین با آب و ماده‌ای دیگر است. معمولاً در تهیه کراک از جوش‌شیرین (بی‌کربنات سدیم) استفاده می‌شود. بعد از ترکیب کوکائین با جوش‌شیرین، مخلوط جوشانده شده و ماده جامدی تشکیل می‌شود. بعد از سرد شدن و تبدیل‌شدن به قطعات کوچک‌تر این ماده به‌عنوان کراک فروخته می‌شود.

نام کراک از صدای ترک خوردن هنگام گرم‌شدن دارو منشأ گرفته است. نحوه استفاده از این دو ماده مخدر نیز متفاوت است. همان‌طور که گفتیم کوکائین معمولاً به‌صورت پودر مصرف شده و کراک معمولاً دود می‌شود. به گفته یک داروساز بالینی کوک و کراک اثرات بسیار متفاوتی در بدن ایجاد می‌کنند. اثرات کوکایین ۱ تا ۵ دقیقه بعد از مصرف ایجاد شده و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد به اوج می‌رسد. طی ۱ تا ۲ ساعت اثرات آن از بین می‌رود. اثرات کراک در کمتر از یک دقیقه ایجاد شده و در ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تأثیر آن از بین می‌رود.

ماده مخدر کوکائین در حالت عادی و بدون ترکیب، از آسیاب برگ‌های خشک‌شده گیاه کوکا به شکل پودری سفید رنگ به دست می‌آید. کوکائین بیس‌، طی فرآیندهای تغییرات شیمیایی فری بیسینگ ایجاد می‌شود که به آن کراک می‌گویند.

روش مصرف مواد کوکایین چیست؟

طریقه مصرف کوکائین و کشیدن مواد مخدر کوکائین چگونه است؟ این ماده مخدر به چند شکل مختلف وجود دارد. رایج‌ترین آن پودر سفیدرنگ است. همچنین می‌توان آن را به کریستال سنگی و جامد تبدیل کرد. بیشتر افراد کوک را از طریق بینی بالا کشیده یا آن را روی لثه خود می‌مالند (کشیدن کوکائین با دماغ).

گاهی ممکن است پودر را حل کرده و به جریان خون تزریق کنند. برخی نیز کوکایین را با هروئین ترکیب کرده و موادی به نام اسپیدبال به دست می‌آورند. کشیدن کوکائین با جویز، کوکائین در نوشابه و کوکائین در قهوه نیز از سایر روش‌ها است که افراد در مصرف کوکائین برای اولین بار استفاده می‌کنند.

انواع روش مصرف کوکایینعوارض کوک
بالاکشیدن با بینیخون دماغ شدن یا آبریزش بینی، ازدست‌دادن بویایی و مشکلات در بلع
تزریقاحتمال ابتلا به هپاتیت یا HIV و سایر بیماری‌های منتقله از راه خون، عفونت‌های پوستی و ایجاد زخم
مصرف از طریق دهانپوسیدگی شدید روده در اثر کاهش جریان خون
کشیدن کوکایینسرفه، آسم، ناراحتی تنفسی و خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه
روش مصرف مواد کوکایین چیست؟

توجه: این مطلب صرفا جهت آگاهی بیشتر تهیه شده و مصرف کوکایین را توصیه نمی‌کند.

کوکائین برای بی حس کردن

کوکائین خاصیت بی‌حس‌کننده دارد. به همین دلیل در پزشکی برای برخی جراحی‌ها از آن استفاده می‌شد. همچنین هنگامی که فرد کوکایین را از راه بینی بالا می‌کشد، بی‌حسی را در گلو، دهان و زبان خود احساس می‌کند. بسته به ترکیب کوک مزه آن متفاوت است. در شکل خالص بوی شیرین داشته و در برخی ترکیبات بوی شیمیایی یا شبیه به بنزین دارد.

در اولین مصرف کوکایین از راه بینی شخص قبل از بی‌حس یا بیهوش شدن، احساس سوزش در بینی خود کرده و تا مدت زمانی در گلو و حفره بینی این احساس را تجربه می‌کند.

بهترین روش ترک کوکائین چیه؟

برای جلوگیری از عوارض ترک ناگهانی، مشاوره بگیر!

کوکائین چگونه بر مغز و بدن تأثیر می‌ گذارد؟

این دارو سطح بالایی از دوپامین را به قسمت‌هایی از مغز ارسال می‌کند. دوپامین یک پیام‌رسان شیمیایی و طبیعی در بدن است. به طور معمول بعدازاین که سلولی دوپامین آزاد می‌کند، این ماده بازیافت شده و سیگنال بین سلول‌های عصبی خاموش می‌شود. اما کوکائین از بازیافت دوپامین جلوگیری می‌کند. این روند باعث تجمع مقادیر زیادی دوپامین در فضای بین دو سلول عصبی می‌شود و ارتباط عادی بین آن‌ها را متوقف می‌کند.

سیل دوپامین در مدارهای مغز رفتارهای مربوط به مصرف دارو را تقویت می‌کند. با ادامه مصرف مواد مخدر، مدارهای مغزی سازگار شده و حساسیت کمتری نسبت به دارو پیدا می‌کنند. در نتیجه افراد به‌مرور دوز قوی‌تری برای ایجاد احساس قبلی نیاز دارند.

۱. اثرات کوتاه‌ مدت مصرف کوکائین (علائم مصرف و اعتیاد به کوکائین)

کوکائین چقدر در بدن میماند و مصرف کوکائین چه علائمی دارد؟ مصرف کوک در کوتاه‌مدت اثراتی را نشان می‌دهد. این تأثیرات عبارت‌اند از:

  • شادی و انرژی فوق‌العاده
  • هوشیاری ذهنی
  • حساسیت بیش از حد به نور، صدا و لمس شدن
  • تحریک‌پذیری
  • پارانوئید (بی‌اعتمادی شدید و بی دلیل نسبت به دیگران)
  • کاهش اشتها

برخی افراد پس از مصرف کوکائین احساس می‌کنند، کارهای ساده را سریع‌تر انجام می‌دهند. اگرچه برخی دیگر نتیجه معکوسی را تجربه می‌کنند. مصرف مقادیر زیاد کوکایین می‌تواند منجر به رفتارهای عجیب، غیرقابل‌پیش‌بینی و خشونت‌آمیز شود.

معمولاً اثرات کوک بلافاصله ظاهر می‌شود و در عرض چند دقیقه تا یک ساعت از بین می‌رود. روش استفاده از کوکائین در مدت‌زمان ماندگاری و شدت این عوارض تأثیر دارد. به‌عنوان‌مثال تزریق یا کشیدن کوکائین تأثیرات سریع‌تر و قوی‌تری داشته، اما در مدت‌زمان کوتاه‌تری از بین می‌رود.

۲. تاثیر کوکایین برای پوست

پوست مهم‌ترین و طویل‌ترین اندام بدن ما است و بیماری‌های اندام‌های داخلی بدن هم می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. برخی از بیماری‌های پوستی که با سو مصرف کوک ایجاد می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • نکروز یا مرگ سلول‌های پوست
  • تشکیل بافت فیبری در پوست یا اسکار بیش از حد پوست
  • سیاه شدن کف دست (دست‌های ترک خورده)
  • پوسچولوز، بیماری پوستی که منجر به ایجاد نواحی بزرگ تاول مانند پر از چرک روی پوست می‌شود که به نام پوسچول نیز شناخته می‌شود.
  • پورپورای هنوخ شونلین، یک اختلال پوستی ناشی از التهاب و خونریزی در رگ‌های خونی کوچک (می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های بنفش مایل به قرمز در اندام‌های تحتانی شود)
  • بیماری بورگر (thromboangiitis obliterans) یک بیماری پوستی است که در آن رگ‌های خونی متورم می‌شوند، از جریان خون جلوگیری می‌کنند و باعث لخته شدن خون می‌شوند که منجر به درد، آسیب بافتی و قانقاریا (مرگ یا پوسیدگی بافت‌های بدن) می‌شود.
کوکائین چگونه بر مغز و بدن تأثیر می‌ گذارد؟
مصرف کوکایین می‌تواند باعث ریزش مو شود.

۳. کوکایین و ضربان قلب و فشار خون

درد قفسه سینه معمولاً تا مدت زمان ۶۰ دقیقه ایجاد می‌شود، اما می‌تواند ساعت‌ها یا روزها پس از مصرف کوکائین ادامه داشته باشد. سایر علائم همراه با مسمومیت حاد کوک ممکن است شامل تنگی نفس، اسهال، علائم فشار خون بالا، اضطراب، تپش قلب، سرگیجه و حالت تهوع باشد.

متن انگلیسی:
Cocaine is typically used in two forms: powdered (aka cocaine hydrochloride) or “rock” form (aka» «crack and freebase), which is typically smoked
ترجمه فارسی:
«کوکائین معمولاً به دو شکل استفاده می‌شود: پودری (معروف به هیدروکلراید کوکائین) و شکل جامد یا سنگی (معروف به کراک و فری‌بیس)، که معمولاً دود می‌شود.»

به نقل از سایت americanaddictioncenters

۴. کوکایین و بی خوابی

کوکائین با افزایش سطح دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش، در مغز عمل می‌کند. این افزایش دوپامین منجر به افزایش احساس سرخوشی و بالا رفتن انرژی می‌شود و احساس خستگی یا خوابیدن را برای مصرف کنندگان دشوار می‌کند.

۵. کوکائین و ریزش مو

کوک می‌تواند باعث ریزش مو شود. این ماده مخدر باعث کاهش وزن سریع می‌شود، به این معنی که بدن شما مواد مغذی کافی برای حفظ سلامت موهای شما را دریافت نمی‌کند. در نتیجه ریشه مو ضعیف می‌شود. مصرف کوکائین همچنین ممکن است باعث تلوژن افلوویوم یا ریزش موی ناشی از استرس شود.

دچار عوارض مصرف کوک شدی؟ همین الان از دکتر کمک بگیر!

انواع کوکائین کدامند؟

در حالیکه بیشتر افراد تصور می‌کنند کوک فقط به صورت پودر سفید رنگ یافت می‌شود، طیفی از انواع مواد مخدر کوکایین وجود دارد که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند:

انواع ماده مخدر کوکمشخصات آن‌ها
خمیر کوکاخالص‌ترین شکل کوکائین است که به رنگ خاکستری روشن است و مقداری رطوبت از روش تولید اولیه را حفظ می‌کند. خمیر کوکا تا ۹۰ درصد کوکائین خالص است.
پودر سفید معمولاً سفید خالص است و بافت ریز و دانه‌ای دارد.
کراک دومین شکل پرمصرف کوکائین، کراک است. کراک با حذف نمک (هیدروکلراید) از کوکائین خالص با پختن آن تولید می‌شود و سنگ‌های زرد متمایل به سختی باقی می‌ماند که قرار است از طریق کراک پیپ یا بونگ دود شوند. کراک در مقایسه با پودر کوکائین نسبتاً ارزان است و استفاده از آن در مناطق کم درآمد بیشتر است.
کوکائین مصنوعیمشتق فنیل تروپان است که تقریباً ۵ برابر قوی‌تر از کوکائین است.
مخدر کوکائین صورتیکوکائین صورتی در واقع یک ماده مخدر کاملا متفاوت است و یک ترکیب مصنوعی به نام ۲C-B است که بخشی از خانواده مواد مخدر ۲C است.
کوکائین سیاه
کوکائین سیاه اغلب به عنوان زغال چوب، کود و رنگدانه به منظور فریب دادن آزمایش‌های دارویی پلیس پنهان می‌شود. کربن فعال موجود در زغال چوب نیز در برخی موارد قادر به عبور از سگ‌های مواد یاب است. هنگامی که مواد مخدر به مقصد نهایی خود رسید، کوکائین سیاه در فرآیند استخراج قرار می‌گیرد تا جدا شود.
باسوکو (کوکائین زباله)از بقایای فرآیند اولیه تولید کوکائین ساخته می‌شود. همچنین مشخص شده است که حاوی گرد و غبار آجر، خاکستر، اسید سولفوریک و در برخی موارد استخوان‌های انسان است!
کوکائین فلس ماهیفلس ماهی نامیده می‌شود زیرا شبیه کوکائین پودری معمولی نیست و ساختار پوسته پوسته‌ای براق دارد که شبیه فلس‌های ریز ماهی است. این نوع، اغلب از کوکا خالص تشکیل شده است.
کوکائین زردکراک گاهی اوقات به عنوان کوکائین زرد نیز شناخته می‌شود.
مخدر کوک قهوه‌ایترکیبی از کوکائین خالص و باروت بدون دود است. باروت حاوی نیتروگلیسیرین است که مصرف آن باعث اتساع عروق می‌شود و به خون اجازه می‌دهد سریع‌تر در بدن حرکت کند تا اثرات کوکائین شدیدتر و بیشتر شود.
انواع کوکائین کدامند؟

عوارض مصرف کوکایین چیست؟

افرادی که کوکائین را به‌صورت غیر تزریقی مصرف می‌کنند، بازهم در معرض ابتلا به HIV قرار دارند. زیرا مصرف کوکایین قدرت تشخیص و قضاوت را مختل کرده و ممکن است منجر به روابط جنسی خطرناک با شرکای آلوده شود.

مصرف طولانی‌مدت کوکایین همچنین باعث سوءتغذیه می‌شود. زیرا کوکائین اشتها را کاهش می‌دهد. اختلالات حرکتی از جمله بیماری پارکینسون نیز احتمال دارد، پس از سال‌ها استفاده ایجاد شود.

مضرات کوکائین برای سلامتی

علاوه بر اثراتی که کوکائین در کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند و برای برخی افراد خوشایند است، این ماده عوارض جانبی و مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • تشنج
  • بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی
  • مشکلات خلقی و ابتلا به انواع اختلالات روانی
  • آسیب به ریه
  • گرفتگی عروق خونی
  • حالت تهوع
  • افزایش دمای بدن و فشارخون
  • ضربان قبل سریع یا نامنظم
  • مشکلات جنسی و دیر انزالی در مردان
  • لرزش و گرفتگی عضلات
  • بی‌قراری.

مضرات مصرف کوکائین در مادران باردار

بیشتر زنانی که به کوکائین معتاد هستند، در سن باروری قرار دارند. حدود ۵% از زنان باردار در سراسر جهان از یک یا چند ماده اعتیادآور استفاده می‌کنند. سالانه حدود ۷۵۰ هزار بارداری در افراد معتاد به کوکائین ثبت می‌شود. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری خطرات خاصی همراه دارد. خطراتی مانند میگرن و تشنج مادر، پارگی زودرس کیسه آب و جداشدن پوشش جفت از رحم قبل از زایمان ممکن است برای شخص ایجاد شود.

بارداری با تغییرات طبیعی قلبی – عروقی همراه است. مصرف کوک این موارد را تشدید می‌کند. گاهی می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی مانند فشارخون بالا، سقط خودبه‌خود، بروز علت کاهش وزن ناگهانی، زایمان زودرس و زایمان دشوار شود. زنان باردار باید از کمک روان‌شناس استفاده کرده و برای کاهش این خطرات با دستورالعمل‌های متخصص کوکائین را ترک کنند.

مضرات کوکائین برای نوزاد

نوزادان مادران معتاد به کوکائین اغلب نارس به دنیا می‌آیند. وزن کم و دور سر کوچک‌تری دارند و قد آن‌ها کوتاه‌تر از نوزادان دیگر است. با استفاده از فناوری‌های پیچیده، دانشمندان دریافته‌اند که قرارگرفتن در معرض کوک در دوره رشد جنین منجر به نقص‌های ظریف اما قابل‌توجه در برخی کودکان می‌شود. مواردی مانند مشکلات رفتاری و نقص در برخی جنبه‌های عملکرد شناختی، پردازش اطلاعات و توجه مستمر به وظایف ازاین‌دست عوارض هستند.

برخی از مشکلات نیز در سال‌های بعد ایجاد می‌شود. ممکن است در نوجوانی خطر ابتلا به مشکلات زبان یا حافظه افزایش پیدا کند. اسکن مغز در این نوجوانان نشان می‌دهد که عملکرد برخی قسمت‌های مغز از جمله مناطق درگیر توجه، برنامه‌ریزی و زبان با عملکرد مغز سایر نوجوانان متفاوت است.

عوارض کوک چیست؟
این ماده مخدر هم در کوتاه‌مدت و هم در طولانی‌مدت عوارض زیادی در بدن ایجاد می‌کند.

خطرات مصرف بیش از حد کوکائین چیست؟

مصرف بیش از حد کوکایین خطر مرگ را به همراه دارد. فرد ممکن است در اولین مصرف کوکائین زیاده‌روی کرده و یا پس از مدتی مقدار آن را افزایش دهد. درهرصورت احتمال مرگ در اثر استفاده زیاد وجود دارد. بسیاری از افراد معتاد به کوک هم‌زمان با آن الکل نیز مصرف کرده و برخی دیگر نیز کوکایین را با هروئین ترکیب می‌کنند. هر دو ترکیب بسیار خطرناک بوده و احتمال مرگ وجود دارد.

برخی از شایع‌ترین و شدیدترین عوارض مصرف بیش از حد کوکایین شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب نامنظم
  • حملات قلبی
  • تشنج
  • سکته مغزی
  • مشکل در تنفس
  • فشارخون بالا
  • بالارفتن دمای بدن
  • توهم و تحریک شدید
  • اضطراب.

در صورت مشاهده عوارض مصرف بیش از حد کوکائین به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای رفع عوارض مصرف بیش از حد کوکائین هیچ داروی خاصی وجود ندارد. مدیریت چنین شرایطی به علائم موجود بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال شایع‌ترین عارضه در این موقعیت حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج است. در این حالت پزشکان اورژانس سعی می‌کنند، جریان خود را به قلب بازگردانده یا خون غنی از اکسیژن را به قسمت آسیب‌دیده مغز برسانند.

چگونه می‌ توان کوکائین را ترک کرد؟ (بهترین روش ترک اعتیاد کوکایین)

استفاده مکرر از کوکائین همانند سایر مواد مخدر باعث تغییرات طولانی‌مدت در مدارها و سیستم‌های مغزی می‌شود. مدار مغزی در نهایت با دوپامین اضافی ناشی از مصرف کوکایین سازگار شده و شخص باید دوز بیشتری مصرف کند. برای ترک کوکایین معمولاً از روش‌های رفتاردرمانی استفاده می‌شود. روش‌های درمانی کمک می‌کنند تا از عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر دور بمانید. نمونه‌ای از این اقدامات عبارت‌اند از:

  • درمان شناختی – رفتاری
  • مدیریت حوادث غیرمترقبه و ایجاد انگیزه (ارائه پاداش به بیمارانی که برای مدتی کوکائین را ترک کرده‌اند)
  • گروه‌های درمانی (اقامتگاه‌هایی که افراد در حال بهبود بدون مصرف دارو به یکدیگر کمک کرده تا رفتارهای خود را تغییر دهند)

متن انگلیسی:
The regular use of cocaine can damage chemical pathways in the brain, and those changes can» make clear thinking difficult.»
ترجمه فارسی:
«استفاده منظم از کوکائین می‌تواند به مسیرهای شیمیایی در مغز آسیب برساند و تفکر صحیح را دشوار کند.»

به نقل از سایت changegrowlive

روش از بین بردن اثر کوکائین چیست؟

اگر دچار اعتیاد به کوکائین هستید، رایج‌ترین روش درمان، مشاوره با روان‌شناس است. ممکن است روان‌شناس تشخیص دهد که آزمایش عدم اعتیاد و سپس مراجعه به مراکز ترک اعتیاد برای شما مناسب باشد. جلسات مشاوره با یک درمانگر آموزش‌دیده می‌تواند به تغییر در رفتارها و فرایندهای فکری کمک کند.

روان‌شناس قبل از هر چیزی از شما می‌خواهد که بلافاصله مصرف مواد مخدر را ترک کنید. این ماده بسیار اعتیادآور بوده و در زمان ترک علائم زیر ایجاد می‌شود. این علائم معمولاً حدود ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از آخرین مصرف شروع می‌شود:

  • افسردگی
  • خستگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز
  • لرز، درد عصبی و درد عضلانی
  • افزایش اشتها
  • کابوس و بی‌خوابی
  • کند شدن ذهن

در صورت مصرف بیش از حد کوک ترک آن دشوارتر بوده و ممکن است شخص علائم زیر را تجربه کند:

  • افزایش تعریق، دمای بدن یا ضربان قلب
  • مشکل در تنفس
  • درد قفسه سینه
  • تهوع یا استفراغ
  • گیجی، تشنج یا لرزش
  • وحشت
  • پارانوئید
  • توهم
  • هذیان
روش از بین بردن اثر کوکایین چیست؟
اگر دچار اعتیاد به کوکائین هستید، رایج‌ترین روش درمان، مشاوره با روان‌شناس است.

تداخل دارویی کوکائین چیست؟

برخی از مهم‌ترین داروهایی که ممکن است عوارض شدید و خطرناکی با مصرف همزمان کوک در بدن ایجاد کند، شامل موارد زیر هستند:

  • آبماسیکلیب (برای درمان سرطان پستان)
  • داروی آبامتاپیر (ضد شپش)
  • ابیراترون (جلوگیری از سرطان پروستات در مردان)
  • داروی آسبوتولول (برای درمان فشار خون بالا)
  • استامینوفن (ضد سرماخوردگی و ضد درد)
  • قرص استازولامید (داروی ضد تشنج)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دچار اعتیاد به کوکائین یا مشتقات آن هستید و برای ترک آن دنبال بهترین درمان می‌گردید، بهتر است با یک روان‌شناس حرفه‌ای یا روانپزشک مشاوره داشته باشید. برخی روانشناسان در حوزه ترک اعتیاد تخصص داشته و می‌توانند با روش‌های مختلف درمان به شما کمک کنند. تأثیر مشاوره و رفتاردرمانی در ترک کوک بسیار بالا بوده و حتماً باید پس از قطع مصرف کوکایین از مشاوره با درمانگر استفاده کرد.

درصورتی‌که به دنبال بهترین دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک برای ترک کوکائین هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین روانشناس و مشاوره آنلاین روانپزشک نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از برگ درخت کوکا به دست میاید که شبیه به برگ‌های مرکبات است.

کوکائین با بدن چه میکند؟ بررسی علائم کسانی که کوکائین مصرف می‌کنند نشان می‌دهد که باعث افزایش فشار خون، حالت تهوع و ریزش مو می‌شود.

 

بله، کوکایین بسیار اعتیادآور است و سطح هوشیاری، توجه و انرژی شخص را بالا می‌برد.

 

حمل کنندگان کوک به ۱ میلیون تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی و تا ۳۰ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

 

بویی شبیه به پلاستیک سوخته و مواد پاک کننده دارد. طعم و فاز کوکائین نیز تلخ است.

بله، هم از طریق بینی و هم به صورت تزریقی مصرف می‌شود.

 

هروئین از مشتقات کدئین و مورفین است و کوکایین از برگ گیاه کوکا به دست می‌آید.

 

ماده مخدر شیشه به صورت کریستالی است و کوک پودری مصرف می‌شود.

 

مصرف مداوم این ماده مخدر باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(2.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کوکائین

  1. ناشناس گفت:

    سلام به دوستان عزیزم.
    من ۲۸ سالمه و چهار ساله که مصرف میکنم و تقریبا حس میکنم روزای آخره
    من خارج از کشور هستم .اما دوری و اعتیاد و افسردگی دردناکه.
    لطفا قضاوت نکنید .پدر و مادر عزیز اگر فرزندتون بهتون گفت من افسردم جدی بگیرید و کمکش کنید.
    به امید رهایی
    دوستون دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از نظر ارزنده تان
      تندرست باشید

  2. نیکو گفت:

    سلام به دوستان عزیزم.
    من ۲۸ سالمه و چهار ساله که مصرف میکنم و تقریبا حس میکنم روزای آخره
    من خارج از کشور هستم .اما دوری و اعتیاد و افسردگی دردناکه.
    لطفا قضاوت نکنید .پدر و مادر عزیز اگر فرزندتون بهتون گفت من افسردم جدی بگیرید و کمکش کنید.
    به امید رهایی
    دوستون دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از نظر ارزنده تان
      تندرست باشید

    2. خوبی گفت:

      سلام کدوم کشوری ترک در حدسرماخوردگی روششو خودم امتحان کردم

  3. ناشناس گفت:

    سلام خوبید من با رفیقام رفته بودم بیرون من تو کل زندگیم دوبار کوک زدم بعد یجایی دعوت شدیم یدفعه کوک اوردن من قبل از که بزنم ۱۷ساعت بیدار بودم اولین روز دولاین زدم بعد نشستیم میگفتیم میخندیدیم دیدم یروز رد شده بود سرمو گذاشتم چون مشروب هم میخوردیم کشمش یعنی من تا اینجا یروز۱۷ساعت بیدارم سرمو گذاشتم بالش خاستم بخوابم نتونستم فازم قوی بود حال میکردم اصلن حوصلی خوابیدن نداشتم تا شب بیدار موندیم بعد یدفه یبار دیگه اوردن من گفتم نمیزنم بهت چت کردن زدم اینبارو بیشتر بهم دادن۴لاین بهم دادن چون من همچیو یک بار امتحان کردم اینم لیدرشون بودم اینارو زدم الان من ۲روز ۱۷ساعت بیدارم یه راه حل میخوام فقط چند ساعت بخوابم چون من قرص خواب واسم اوردم نخوردم گلناز پام بودن از قرص میترسم الان فقط میخوای ۷یا۸ساعت بخوابم کافیمه ولی نمیتونم یه راه حلی اگه کسی داره بیاد پیج انستا دایرکت بده منتظرم چون این گوشی داداشمه کسی راه حلی داره بفرسته تو انستا چون دارم میمیرم
    @heisam.sariii

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام متوجه سوالتان نشدم

  4. مریم گفت:

    ۲۰ سال است همسرم بینی خود را می‌مالد و خارش دارد تغییرات خلق و خوی شدید دارد و زر ورق چندین بار مشاهده کردیم بعضی روز ها که مصرف کرده خارش شدید بینی دارد و زور بدنی اش بسیار شدید است لاغر است اما لو نمی‌دهد و نمی‌دانم چه مصرف می‌کند هروئین است ؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      نوع ماده مخدر را نمی توان به علایم ربط داد. مواد صنعتی اکثرا این علایم را متاسفانه دارد.

    2. ولش گفت:

      هروینه تو کیسه ی کرمی خاکی شکله