آبله مرغان در کودکان، علائم و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم آبله مرغان کودک در درجه اول شامل جوش‌ها و تاول‌های قرمز رنگ و خارش‌دار است. مدیریت آبله مرغان در کودکان، شامل مراقبت‌های پوستی مناسب، استفاده از داروهای تسکینی، ارائه مواد غذایی مناسب، ایجاد محیطی آرام و مراقبت‌های حمایتی است که بهبودی سریعتر، کاهش عوارض و راحتی بیشتر برای کودکان مبتلا را فراهم می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آبله مرغان کودکان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا آبله مرغان در کودکان خطرناک است؟ آبله مرغان (همچنین به عنوان عفونت ویروس واریسلا نیز شناخته می‌شود) به طور کلی یک بیماری خفیف در نوزادان و کودکان است و باعث ایجاد بثورات خارش‌دار، قرمز رنگ و تاول‌دار می‌شود. آبله مرغان ارتباط نزدیکی با زونا دارد و هر دو بیماری توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شوند. اگرچه این ویروس در کودکان شایع است، اما می‌تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. کودکان سالم معمولاً به‌سرعت از آبله مرغان بهبود می‌یابند، اما پزشکان آبله مرغان کودک را جدی می‌دانند زیرا می‌تواند باعث سایر مشکلات سلامتی شود. یکی از گروه‌های حساس نوزادان و کودکان زیر دو سال تا یک سال هستند.

برای درمان آبله مرغان و بیماری‌های ویروسی باید زیر نظر متخصص داخلی یا عفونی باشید تا بهترین دارو را برای شما تجویز کند. در پنل دکترتو به راحتی از بهترین متخصصان و پزشکان سراسر کشور نوبت حضوری، تلفنی یا آنلاین بگیرید. در این مقاله علائم و نشانه‌های بیماری در کودکان و نوزادان را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

آبله مرغان در کودکان

از زمان معرفی واکسن آبله مرغان در سال ۱۹۹۵، شیوع این بیماری که زمانی یکی از بیماری‌های شایع دوران کودکی بود، شیوع کمتری دارد. بااین‌حال این بیماری به‌صورت معمول در کودکان زیر ۱۲ سال با شدت‌های کم تا متوسط و گاها شدید ایجاد می‌شود و عموماً نیز اگر کودک سالم باشد مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

بااین‌حال این بیماری در نوزادان زیر یک سال و همچنین در کودکانی که واکسن دریافت نکرده‌اند یا مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای دارند می‌تواند مشکل‌ساز شود. نوزادان تا ۱۲ ماهگی نمی‌توانند واکسن را دریافت کنند. بااین‌حال، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، موارد ابتلا به آبله مرغان در نوزادان زیر یک سال همچنان بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸، ۹۰ درصد کاهش یافته است. این ممکن است تا حدی به دلیل “مصونیت گله‌ای یا ایمنی جمعی” باشد. آبله مرغان در نوزادان معمولاً بیشتر آزاردهنده است تا نگران‌کننده، اما گاهی اوقات می‌تواند عوارضی ایجاد کند که برای سلامتی آنها خطرناک باشد.

اولین علامت آبله مرغان در کودکان، نمایان شدن تاول‌ها و دانه‌های آبکی است.
اولین علامت آبله مرغان در کودکان، نمایان شدن تاول‌ها و دانه‌های آبکی است.

علائم آبله مرغان در کودکان

قطعاً در کودکان زیر یک سال و کودکان زیر دو سال نیز علائم آبله مرغان کودک در درجه اول شامل همان جوش‌ها و تاول‌های قرمز رنگ و خارش‌دار است. به‌صورت معمول علائم آبله مرغان در کودکان با تعداد انگشت‌شماری لکه در یک مکان خاص مانند گردن یا بالاتنه شروع می‌شود و به‌تدریج تعداد این لکه‌ها و دانه‌های روی پوست افزایش می‌یابد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله علائم آبله مرغان را مطالعه کنید.

تاول‌ها همچنین ممکن است در مکان‌هایی ظاهر شوند که انتظارش را ندارید، مانند داخل دهان، روی پلک‌ها و حتی ناحیه تناسلی. اگر تاول‌ها در این مکان‌ها ظاهر شدند نگران نباشید، این یک علامت طبیعی آبله مرغان است. این بثورات معمولاً به‌صورت لکه‌های قرمز کوچک روی صورت، قفسه سینه یا شکم شروع می‌شود، اما به‌سرعت در سراسر بدن پخش می‌شود. در برخی موارد، بثورات تنها ۱۲ ساعت پس از ظاهرشدن اولین لکه‌ها می‌توانند تمام بدن را بپوشانند. علاوه بر این علائم دیگری نیز ممکن است در کودکان ظاهر شود که شامل سردرد، گلودرد، تب و احساس ناخوشی می‌شود.

متن انگلیسی:
The chickenpox rash in children can appear suddenly – ۱ to 2 days after developing the early flu-like symptoms, a red rash with groups of itchy, fluid-filled blisters usually develops
ترجمه متن:
بثورات آبله مرغان در کودکان می‌تواند به طور ناگهانی ظاهر شود؛ ۱ تا ۲ روز پس از بروز علائم اولیه شبیه آنفولانزا، معمولاً یک بثورات قرمزرنگ با گروه‌هایی از تاول‌های خارش‌دار و پر از مایع ایجاد می‌شود.

healthclinics

علائم آبله مرغان در نوزادان

یکی از علائم اولیه آبله مرغان در کودکان، علائمی شبیه آنفلوانزاست. تشخیص این که نوزادان قبل از ظاهرشدن بثورات ممکن است به آبله مرغان مبتلا شده باشند دشوار است، چرا که معمولاً علائم اولیه این بیماری در نوزادان بیشتر مشابه با بیماری آنفلوانزاست تا آبله مرغان. این علائم اولیه ممکن است ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهرشدن بثورات لکه‌دار قرمز شروع شوند. البته در مواردی نیز ممکن است نوزاد هیچ یک از این علائم اولیه را تجربه نکرده و تنها جوش‌های قرمزرنگ روی بدن او ظاهر شوند.

علائم اولیه و مهم آبله مرغان در نوزادان تازه متولدشده و کودکان زیر یک سال تقریباً مشابه است و شامل مواردی همچون درجه حرارت بالا، ازدست‌دادن اشتها یا مشکل در تغذیه، خواب‌آلودگی یا خواب طولانی‌تر از حد معمول، تحریک‌پذیری و بی‌قراری نوزاد، ناراحتی و آشفتگی و مواردی ازاین‌دست می‌شود.

در کنار این علائم ممکن است یک سری علائم هشداردهنده نیز در کودکان و نوزادان دیده شود که در صورت بروزشان باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. این علائم شامل ظاهر شدن بثورات در یک یا هر دو چشم، خواب‌آلودگی شدید یا ناتوانی در بیدارشدن، گرفتگی گردن، سرفه شدید، استفراغ، ضربان قلب سریع، مشکل در تنفس و لرزش عضلات می‌شود.

روی بدن فرزندت تاول ظاهر شده؟

برای بررسی علائم به متخصص مراجعه کن.

علل آبله مرغان در کودکان

به‌صورت کلی اگر کودکان و نوزادان در معرض ویروس آبله مرغان قرار بگیرند احتمال ابتلا به آن وجود دارد. خصوصاً اگر واکسینه نشده باشند یا این که سیستم ایمنی آنها ضعیف باشد. تماس با مایعی که از تاول‌های بثورات ترشح می‌شود می‌تواند از علل ابتلای کودکان به آبله مرغان باشد. تماس کودکان با کسانی که به بیماری مبتلا هستند از هر نوعی که باشد می‌تواند دلیل ابتلای کودک به این بیماری باشد.

کودکان بزرگ‌تر معمولاً در مدارس و کودکستان‌ها به این ویروس مبتلا می‌شوند. بااین‌حال معمولاً ابتلای کودکان زیر یک سال و نوزادان از مادر یا از ارتباط داشتن با بزرگسالانی است که به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

متن انگلیسی:
Chickenpox in children is caused by the varicella-zoster virus, which is highly contagious and spreads through direct contact or respiratory droplets
ترجمه متن:
آبله مرغان در کودکان به علت ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می‌شود که بسیار سریع منتشر شده و از طریق تماس مستقیم یا قطرات تنفسی منتقل می‌شود.

cdc

نحوه انتقال آبله مرغان به کودکان و نوزادان

ابتلا به آبله مرغان در کودکان و انتقال ویروس به آنها معمولاً از طریق تماس با ترشحات آلوده، تماس پوستی یا حتی تنفسی است. معمولاً کودکان در مکان‌هایی مانند مراکز نگهداری از کودکان، زمین‌های بازی و حتی در خانه با این ویروس مواجه می‌شوند. تماس کودک با قطرات عطسه و سرفه فرد مبتلا یکی از راه‌های انتقال این ویروس به آنهاست.

بااین‌حال در نوزادان معمولاً دلیل ابتلا به این بیماری و روش انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است. نوزادان معمولاً در صورت ابتلای مادر در دوران بارداری یا پس از آن می‌توانند به آبله مرغان مبتلا شوند. نوزادی که از مادرش درست در بدو تولد به آبله مرغان مبتلا می‌شود ممکن است به‌شدت بیمار شود. نوزادان همچنین در صورت تماس مستقیم با مایعی که از تاول‌های بثورات ترشح می‌شود ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

تشخیص آبله مرغان در کودکان در ابتدا شبیه به آنفلوانزا است.
تشخیص آبله مرغان در کودکان در ابتدا شبیه به آنفلوانزا است.

تشخیص آبله مرغان در کودکان

به‌صورت کلی تشخیص آبله مرغان کودک تا قبل از ظاهر شدن بثورات پوستی دشوار است، چرا که علائم اولیه معمولاً شبیه به آنفلوانزاست و تشخیص آنها از هم سخت است. بااین‌حال معمولاً پزشک با مشاهده تاول‌های روی پوست بیماری را در آنها تشخیص می‌دهد. پزشک همچنین ممکن است مایع تاول‌های کودک را برای بررسی ویروس واریسلا زوستر آزمایش کند.

درمان آبله مرغان در کودکان

در بیشتر موارد، نوزاد یا کودک مبتلا به آبله مرغان به هیچ دارویی نیاز نخواهد داشت. اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌توان آنها را برای درمان آبله مرغان در کودکان امتحان کرد. برای مثال داروی پاراستامول می‌تواند به کاهش تب کودک کمک کند.

پیشنهاد مجله سلامت دکترتو: آیا آبله مرغان در بارداری برای جنین خطرناک است؟

ازآنجایی‌که این بیماری یک عفونت ویروسی است پس طبیعتاً با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شود. بااین‌حال آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای عفونت‌های احتمالی تاول‌ها تجویز شوند، چرا که خاراندن و مالش تاول‌ها منجر به عفونت باکتریایی می‌شود.

در اکثر مواقع با گذراندن دوره بیماری، کودکان مبتلا به آبله مرغان بهبود می‌یابند و نیازی به درمان خاصی نیست. بااین‌حال در مواردی که بیماری شدت می‌یابد ممکن است از داروهای ضدویروسی برای درمان آبله مرغان کودک استفاده شود.

درمان آبله مرغان کودکانشرح درمان
داروی پاراستامولکاهش تب کودک
آنتی بیوتیکدرمان عفونت احتمالی تاول‌ها
داروهای ضدویروسیتضعیف ویروس آبله مرغان
پماد کالامینتسریع بهبودی تاول‌ها
آنتی هیستامین‌هاکاهش خارش بدن کودک
انواع راه درمان ابله مرغان کودکان

پماد آبله مرغان در کودکان

برای درمان آبله مرغان در کودکان مهم‌ترین بخش، درمان زخم‌ها و تاول‌هاست. با لوسیون یا پماد کالامین می‌توان تا حدود زیادی موجب بهبود هر چه سریع‌تر تاول‌ها در کودکان و نوزادان شد.

درمان خارش پوست در آبله مرغان کودکان

آبله مرغان در کودکان و نوزادان بیشتر از این که خطرناک باشد برای آنها آزاردهنده است. در نتیجه برای درمان باید از گزینه‌های موجود برای رفع خارش پوست کمک گرفت. لوسیون کالامین و سایر لوسیون‌های تسکین‌دهنده و انواع آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به کاهش خارش بدن در کودکان و نوزادان کمک زیادی کنند.

درمان خانگی آبله مرغان کودکان

برای درمان آبله مرغان در کودکان می‌توان از گزینه‌های درمان خانگی نیز استفاده کرد. یکی از این گزینه‌ها حمام بلغور جو دو سر است. می‌توان از حمام آب ولرم به همراه بلغور جو دو سر خیس‌خورده برای کاهش خارش تاول‌ها و بهبود التهاب آنها استفاده کرد. عسل نیز می‌تواند جزء گزینه‌های درمان خانگی آبله مرغان در کودکان باشد.

غذا برای آبله مرغان کودکان

برای درمان آبله مرغان کودک باید آنها را با آب و سایر مایعات هیدراته نگه داشت. مصرف غذاهای گرم و مایع و مغذی می‌تواند به تسریع روند بهبودی آنها کمک زیادی کند. سوپ هویج و گشنیز با ماهیچه به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند. بهتر است در طول دوره بیماری یک رژیم غذایی مایع و مقوی را برای کودک در نظر گرفت.

درمان آبله مرغان در نوزادان

در نوزادان سالم معمولاً به درمان خاصی برای آبله مرغان نیاز نیست و با گذراندن طول دوره بیماری، علائم به‌خودی‌خود از بین می‌روند. بااین‌حال ازآنجایی‌که بیماری برای نوزادان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، برای تسکین خارش‌ها می‌توان از کرم یا ژل‌های خنک‌کننده مخصوص نوزادان روی بثورات استفاده کرد.

بهتر است حتماً از لباس‌های نخی و گشاد برای نوزادان استفاده شود. حمام با آب ولرم نیز می‌تواند برای نوزادان مبتلا به آبله مرغان تسکین‌دهنده و آرام‌بخش باشد. می‌توان از دستکش‌های نخی برای نوزاد استفاده کرد تا مانع تماس ناخن‌های کودک با تاول‌ها شد.

بااین‌حال در خصوص برخی از نوزادان نارس که در زمان به‌دنیاآمدن به آبله مرغان مبتلا شده‌اند و شدت بیماری در آنها زیاد است ممکن است به بستری‌شدن در بیمارستان و تزریق دوره‌های مختلفی از آسیکلوویر داخل وریدی نیاز باشد. علاوه بر این نوزادانی که دچار کم‌آبی شدید شده‌اند شاید به دریافت مایعات داخل وریدی و تزریق سرم نیاز داشته باشند.

دنبال بهترین راه برای درمان آبله مرغان کودکت هستی؟ پس مشاوره بگیر.

عوارض آبله مرغان در کودکان

در نوزادان و کودکان ممکن است آبله مرغان کودک موجب بروز یک سری عوارض شدید شود. جدی‌ترین عوارض این بیماری در کودکان و نوزادان شامل موارد زیر است.

  • کم آبی شدید بدن
  • عفونت‌های باکتریایی پوست یا بافت‌های نرم
  • اسکار دائمی پوست که البته معمولاً فقط در صورت خراشیده شدن لکه‌ها ایجاد می‌شود.
  • ذات‌الریه
  • التهاب مغز یا آنسفالیت ویروسی
  • التهاب بافت‌های اطراف مغز و ستون فقرات (مننژیت)
  • التهاب سایر قسمت‌های بدن از جمله کلیه‌ها، پانکراس، مفاصل، مخچه (بخشی از مغز که هماهنگی/تعادل را کنترل می‌کند)، بیضه‌ها، چشم‌ها، آپاندیس
  • سندروم ری که یک بیماری نادر است و می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند سوهان مغزی شود.

پیشگیری از آبله مرغان کودک

واکسن آبله مرغان بعد از هر دو دوز حدود ۹۴ درصد موثر است. نوزادان زیر یک سال نمی‌توانند واکسن را دریافت کنند. این دارو از ۱۲ ماهگی به کودکان نوپا داده می‌شود. سپس کودکان بین سنین ۴ تا ۶ سالگی برای بهبود ایمنی خود در برابر ویروس نیاز به تزریق واکسن تقویت‌کننده دارند. این به این دلیل است که اثربخشی اولین دوز واکسن بعد از پنج سال تا حدودی کاهش می‌یابد.

نوزاد یا کودک نوپایی که این واکسن را دریافت نکرده است باید از فرد مبتلا به آبله مرغان یا زونا دور نگه داشته شود تا از عوارض شدید آبله مرغان در کودکان در امان بماند.

کم آبی بدن یکی از عوارض شایع آبله مرغان است.
کم آبی بدن یکی از عوارض شایع آبله مرغان است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

با وجود واکسن آبله مرغان این بیماری شیوع بسیار کمتری بین کودکان دارد. بااین‌حال هنوز هم می‌توان آبله مرغان در کودکان را یکی از بیماری مسری و رایج بین کودکان زیر ۱۲ سال در نظر گرفت. اگر کودک واکسینه شده باشد، معمولاً بیماری در او به‌صورت خفیف ظاهر شده و بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می‌شود. بااین‌حال در نوزادان تازه‌متولدشده به دلیل نقص سیستم ایمنی و عدم امکان تزریق واکسن ممکن است بیماری عوارض جدی‌تری را ایجاد کند.

به همین دلیل اکیداً توصیه می‌شود تاحدامکان نوزادان را از ریسک ابتلا به آبله مرغان دور نگه داشت و حتی مادران نیز تا زمان تولد نوزاد خود در معرض ابتلا به بیماری قرار نگیرند. این بیماری شدیداً مسری است و می‌تواند به‌راحتی از طریق تنفس نیز منتقل شود.

اگر کودک شما دچار این بیماری شده است، حتما با متخصص اطفال یا دکتر عفونی مشورت کنید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص عفونی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص کودکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به‌صورت معمول آبله مرغان در کودکان بین 5 تا 10 روز طول می‌کشد. گاهی نیز بیماری بین دو هفته تا 21 روز ادامه خواهد داشت.

معمولاً علائم اولیه در کودکان شامل علائمی شبیه آنفلوانزاست و با تب و گلودرد شروع می‌شود.

آبله مرغان معمولا در کودکان خفیف است و با نشانه‌هایی مانند تب، بی‌حالی و بثورات پوستی شروع می‌شود.

بله یکی از عوارض خطرناک آبله مرغان کودک ظاهرشدن دانه‌ها و تاول‌ها در چشم آنهاست که به پیگیری سریع نیاز دارد.

آبله مرغان در نوزادان می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. نوزادان تازه‌متولدشده سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، زیرا زمانی برای رشد ندارند، بنابراین آبله مرغان می‌تواند یک عفونت بسیار جدی باشد.

کودکان معمولاً در سنین یک سال به بالا به این عفونت مبتلا می‌شوند بااین‌حال ممکن است نوزادان تازه‌متولدشده نیز آبله مرغان بگیرند.

خیر باید تا زمانی که تاول‌ها کاملاً خشک نشده و حالت پوسته‌پوسته‌شده پیدا نکرده‌اند از مدرسه رفتن کودک مبتلا به آبله مرغان جلوگیری کرد.

این یک باور غلط است و نباید کودکان را عمداً در معرض ابتلا به بیماری قرار داد، چرا که به‌هرحال ممکن است آبله مرغان در کودکان نیز خطرساز شود و عوارضی جدی به دنبال داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آبله مرغان در کودکان

  1. دانشجو گفت:

    آیا احتمال مبتلا نشدن به آبله مرغان در جوانی هست؟
    در کودکی دو دوز واکسن زدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در هر سنی ممکن است
      ولی با وجود واکسن امکان ابتلا به حداقل می رسد

  2. یاسمین گفت:

    اگر در کودکی دو دوز واکسن ابله مرغان زده باشیم احتمال مبتلا نشدن به بیماری در جوانی هست؟
    یا اگر کسی در کنارمان مبتلا باشد با واکسن مجدد جلوگیری میشه از انتقال به من که تاحالا نگرفتم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در هر سنی ممکن است
      ولی با وجود واکسن امکان ابتلا به حداقل می رسد

  3. اسفندیار یوسفی گفت:

    سلام نوه من ۷ سال سن داره ابله مرغان گرفته خیلی شدید اکثر قسمت‌های بدنش تحت تاثیر این بیماری لعنتی قرار گرفته طوریکه نمی تواند دستهای خود را پایین بیاره ما هم به شدت ناراحت اولا اگر بچه ای که واکسن زده چرا اینقدر شدید بیمار شده دوما در حال حاضر راه درمان چیست که بچه کمتر اذیت بشه سوما دوره بهبودی نسبی چند روزه
    ممنون از پاسخ تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب یوسفی عزیز
      طول دوره حدود دو هفته است
      حتمن زیر نظر پزشک دارو های لازم مثل اسیکلوویر را مصرف کنید

  4. امیرعباس گفت:

    سلام من پسرم یک هفته است بدنش تاول زده بردم دکتر گفت ابله مرغان خارشش خیلی کم و حال عمومی اش خوب فقط گلودردداره دکتربراش هیچ دارویی ننوشت به نظرتون چیکارکنم چه قدر دیگه خوب میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به سن پسرتان
      نیاز به داروهایی مثل اسیکلوویر و کالامین دارند
      پزشکتان را تغییر دهید

  5. مامان مرتضی گفت:

    سلام و وقت بخیر من و پسر ۸ ساله ام امروز روز سوم آبله هست که گرفتیم کل صورت و بدن من پر از آبله هست ولی پسرم تو بدنش داره و دو سه تا تو صورتش ولی بشدت گلوم هم پسرم هم خودم چرک داره نه میتونیم آب دهنمان رو قورت بدیم نه چیزی بخوریم میخواستم ببینم از روز سوم بهبودی حاصل میشه آیا؟ و آیا درمانی برای گلو وجود داره که کمی آروم بشیم خیلی دردناکه واقعا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هنگام ابتلا به آبله مرغان، احتمالا با کاهش اشتها یا دشواری در بلع غذا روبه‌رو می‌شوید. در این موارد، می‌توانید از غذاهایی استفاده کنید که نرم، خنک و آسان برای مصرف باشند. برخی از غذاهایی که برای آبله مرغان مناسبند عبارتند از:

      سوپ‌های نرم و آسیاب شده مانند سوپ مرغ یا سوپ سبزیجات
      پوره‌ها و پودینگ‌ها مانند پوره برنج، پوره ارد و پودینگ‌هایی مانند پودینگ وانیلی یا پودینگ موز
      مواد آسیاب شده مانند آرد جو، آرد برنج یا ماهی آسیاب شده به صورت پوره یا همراه با سوپ و غذاهای مایع دیگر
      غذاهایی که نرم هستند و نیازی به زیاد جویدن ندارند، می‌توانند مناسب باشند مانند ماهی نرم پخته، تخم مرغ پخته، موز نرم و آووکادو
      مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه‌های طبیعی، نوشیدنی‌ها و سوپ‌های گرم

  6. فرانک گفت:

    سلام ، من با طب سنتی و اسلامی بچه‌هامو درمان کردم
    خواستم تجربمو اینجا هم بگم
    آبله مرغان پسر ۱۳ سالم، در روز سوم بیماریش فقط با یک بار حجامت کلا متوقف شد و زخمهاش از همون شب شروع به خشک شدن کردن
    دخترم هم بعداز حجامت، دوروز فقط مربضیش ادامه پیداکرد و روز سوم به بعد علائم فروکش کرد و ازبین رفت
    بدون هیچ دارو و درمان پزشک

    طب اسلامی وابرانی در خیلی موارد خیلی بهتر جواب میدن و لازم نیست اینقدر داروهای شیمیایی مضر مصرف کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سپاس از به اشتراک‌گذاشتن تجربه‌تان
      تندرست باشید

    2. سیدمصطفی گفت:

      بسیار عالی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        تندرست باشید مصطفای عزیز

    3. سیدمصطفی گفت:

      بسیار عالی.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        تندرست باشید مصطفای عزیز

  7. محمداسلم گفت:

    سلام بچه من آبله‌ مرغان گرفته بعد از گذشت یک هفته شروع کرد به استفراغ وحالت تهوع الان یک هفته است که فقط بالا میاره چه کارش کنم کلا الان تعادل‌ نداره از بس که استفراغ کرده راهنمائی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است سرم تراپی گردد
      چون با خوردن هرگونه دارو احتمال استفراغ وجود دارد

    2. تیارا گفت:

      تو رو خدا بگین بچه اتون چطور شده خوب شده؟

    3. ناشناس گفت:

      هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید عدم تعادل نشونه خوبی نیس.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی خوب تان

  8. اسدالله گفت:

    سلام بچه امون یکسال و چهار ماهه هست و دانه های سرخ رنگ شبیه تاول اولش دست چپش بود بعد دوتا دست پا پایین تنه و دهان پو بینی رو گرفت قبلش خیلی تب داشت بعد این علایم پیدا شد بردیم دکتر گفتیم اینجوری هست و بی‌قراری می‌کنه شدید گفت خوب میشه بدون توضیح و هیچ حرفی بس که بد اخلاق و بود دکتره کلینیک رفتیم .چون ت منطقه محروم بلوچستان هستیم و دکتر دیگه ای نبود مجبور به تحمل اینجور مسائل هستیم .و پماد کارامین و شربت داد به نظر شما ابله مرغان هست و همین داروها کافیه ؟الان شب دوم داروها هست بهتر شده و شیرشم بهتر میخوره ممنون از شما.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر مطمین هستید از ابلهُ کالامین تاثیر چندانی ندارد
      و نیاز به اسیکلوویر است
      پزشکتان را تغییر دهید

      1. ناشناس گفت:

        ببخشید این دارویی که میگید برای نوزاد دو ماه سه هفته هم میتونیم استفاده کنیم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          فقط از پماد ان می توانید استفاده کنید

  9. ناشناس گفت:

    سلام وقتبخیر.ممکنه دونه های آبله فقط روی نیم تنه بالاایجادبدبشه؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم مشترک بیماری هایی مثل سرخک و ابله
      احتمالا مبتلا شده اید
      نیاز به دارو های مخصصوصی مثل اسیکلوویر و شوینده دارید
      به پزشک مراجعه کنید

  10. مهنا گفت:

    خیلی خوب بود و تمام چیزهایی که نمی‌دونستم را توانستم به راحتی در این مپ یاد بگیرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهنا عزیز
      با ارزوی سلامتی

      1. ناشناس گفت:

        سلام پسر من شب اول تب کرد از صبحش در آورد الان سه روزه آبله مرغان کل بدنشو گرفته هیچ درد یا تب عطسه سرفه نداره آیا لازمه ببرم دکتر یا نه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          زمان را از دست ندهید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید