رژیم غذایی آبله مرغان، تغذیه مناسب برای بهبود این بیماری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم غذایی آبله مرغان معمولاً به عنوان یک رژیم غذایی ترازمند برای کمک به بهبود بیمارانی که مبتلا به آبله مرغان هستند، مطرح نیست. مهمترین نکته در رژیم آبله مرغان، مراعات تغذیه سالم و متنوع است. این شامل مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C (مانند مرکبات، توت‌فرنگی و سبزیجات تازه) و ویتامین A (مثل پرتقال، هویج، کدو تنبل و سبزیجات تاریک رنگ) است. همچنین، مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات پروتئینی می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
رژیم غذایی آبله مرغان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا رژیم غذایی آبله مرغان در کاهش علائم آن تاثیری دارد؟ آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری است که علائم آن سردرد، تب و گلودرد است. ناراحت‌کننده‌ترین و آزاردهنده‌ترین علامت آن لکه‌های قرمز و خارش پوست هستند. خوشبختانه با تزریق واکسن واریسلا در کودکی می‌توان از ابتلا به آبله مرغان به‌طورکلی جلوگیری کرد.

بااین‌حال برای افرادی که مبتلا می‌شوند انجام مراقبت‌های اصولی خصوصاً برای کاهش شدت علائم ناراحت‌کننده بسیار ضروری است. در این میان داشتن رژیم غذایی آبله مرغان برای به‌حداقل‌رساندن علائم عفونت بسیار مهم است. هیدراته ماندن و داشتن یک رژیم غذایی مقوی می‌تواند به مدیریت بیماری و کم کردن دوره آن کمک زیادی کند.

برای اینکه زودتر از شر آبله مرغان خلاص شوید باید توجه ویژه‌ای به برنامه غذاییتان داشته باشید. برای مشاوره لازم است با متخصص تغذیه یا پزشک بیماری عفونی مشورت کنید. در پنل دکترتو می‌توانید براحتی از این متخصصان در سرتاسر ایران نوبت حضوری و تلفنی دریافت کنید. در این مقاله با رژیم غذایی در آبله مرغان و بایدها و نبایدهای غذایی این بیماری بیشتر آشنا می‌شویم.

رژیم غذایی آبله مرغان چیست؟

پس از ابتلا به بیماری و آلوده شدن با ویروس آبله مرغان گزینه‌های دارویی زیادی برای درمان وجود ندارد. درمان این بیماری اغلب حول مدیریت علائم متمرکز است که یکی از مهم‌ترین آنها داشتن رژیم غذایی آبله مرغان است. این رژیم غذایی بر دو اصل استوار است.

در درجه اول رژیم غذایی مناسب آبله مرغان باید بیماران را هیدراته کند، چرا که هیدراته ماندن در طول بیماری اهمیت زیادی در تسریع روند بیماری و دفع ویروس‌ها دارد. از طرفی نیز باید غذاهایی را در برنامه غذایی برای آبله مرغان قرار داد که موجب تحریک بیشتر ضایعات دهانی و پوستی نشوند. برای مثال غذاهای اسیدی، تند، شور و غیره نباید در این رژیم باشند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

رژیم غذایی آبله مرغان در کودکان

رژیم غذایی آبله مرغان در کودکان باید شامل یک رژیم غذایی مقوی، سرشار از اسیدآمینه، هیدراته کننده و ضدالتهاب باشد. معمولا آبله مرغان در کودکان سریع‌تر بهبود می‌یابد. اما مهم است که بثورات پوستی در کودکان کمتر آزاردهنده باشد و همچنین از تب شدید در کودک نیز جلوگیری شود. رژیم غذایی در دوران آبله مرغان برای کودکان باید یک رژیم غذایی سرشار از مایعات، مواد مغذی و کاهش‌دهنده التهابات پوستی باشد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم در کودکان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و کمتر شدن دوره عفونت کمک زیادی کند. علاوه بر این مصرف برخی غذاها و خوراکی در این دوره باید برای کودکان ممنوع شود. برای مثال ازآنجایی‌که شاید تاول‌ها در دهان نیز ظاهر شوند، در کودکان باید از مصرف غذاهای ترد و خشک مانند چوب‌شور، چیپس و غذاهای بسیار تند یا اسیدی خودداری کرد.

اگر کودک شما ناراحتی معده دارد، می‌توانید او را برای یک یا دو روز در رژیم غذایی BRAT نگه دارید. این شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است که همگی حاوی نوعی فیبر اتصال‌دهنده هستند که به‌ویژه برای سیستم گوارشی ملایم و مفید است.

رژیم غذایی آبله مرغان در بزرگسالان

در بزرگسالان باید علاوه بر روتین‌های معمولا در رژیم غذایی آبله مرغان به یک سری نکات دیگر هم توجه کرد. دلیل آن هم این است که معمولا بزرگسالان ممکن است فرم شدیدتری از بیماری را بگیرند و علائم در آنها شدت بیشتری داشته باشد. خصوصاً این که در افراد بزرگسال این احتمال وجود دارد که سایر مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای نیز مشکل‌ساز شود.

برای مثال درصورتی‌که سیستم ایمنی در افراد چندان قوی نباشد احتمال زیاد عوارض شدیدی مانند ورم معده نیز ایجاد می شود. ورم معده وضعیتی است که در آن التهاب معده منجر به علائمی مانند درد، تهوع و استفراغ خواهد شد. در نتیجه بهتر است تغذیه بیماران مبتلا به آبله مرغان یک رژیم غذایی ملایم باشد که تحمل آن برای افراد آسان‌تر است.

علاوه بر این اگرچه بسیار رایج نیست، اما یکی دیگر از نگرانی‌های احتمالی در هنگام ابتلا به آبله مرغان، افزایش خطر کم‌خونی یا کمبود آهن در خون است. به همین دلیل در رژیم غذایی مناسب آبله مرغان در بزرگسالان توصیه می شود که مصرف غذاهای حاوی آهن در هنگام مبارزه با آبله مرغان ممکن است به کاهش این خطر کمک کند.

متن انگلیسی:
Because chickenpox may affect your mouth and throat, it’s important to follow a mild diet. Iron-rich foods may be beneficial as well
ترجمه متن:
ازآنجایی‌که آبله مرغان ممکن است دهان و گلوی شما را تحت تاثیر قرار دهد، پیروی از یک رژیم غذایی ملایم بسیار مهم است. غذاهای غنی از آهن نیز ممکن است مفید باشند.

Healthline

چه غذاهایی برای آبله مرغان خوب است؟ – غذاهای مفید برای آبله مرغان

بهترین غذاها برای آبله مرغان غذاهای ملایم و آرام‌بخش هستند. علاوه بر این غذاهای مفید باید بتوانند میزان مواد مقوی موردنیاز بدن را تامین کرده، سیستم ایمنی را تقویت کنند و از میزان تحریک و التهابات بکاهند. به توصیه کارشناسان WebMD، نوشیدن مقدار زیادی مایعات نیز مهم است. غذاهای ضدویروسی هم می‌توانند به مبارزه بدن با ویروس‌ها، حذف سریع‌تر آنها از بدن و تسریع روند بهبودی بیمار کمک کنند.

تغذیه مناسب آبله مرغان چیست؟

همین الان از متخصص سوال کن.

۱. آبگوشت استخوان برای آبله مرغان

یک گزینه بسیار مفید در رژیم غذایی مناسب آبله مرغان، آبگوشت استخوان است. آبگوشت استخوان یک سوپ غنی از مواد مغذی است که از جوشاندن استخوان و بافت هم‌بند حیوانات تهیه می شود. این غذا سرشار از اسیدهای آمینه تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند گلیسین و پرولین و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر است. آبگوشت استخوان همچنین منبعی غنی از کلاژن است که برای سلامت پوست و بهبود زخم ضروری است.

راه های درمان خانگی آبله مرغان را بیشتر بشناسید

هنگامی که آبله مرغان دارید، آب استخوان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و مواد مغذی موردنیاز بدن برای ترمیم پوست آسیب‌دیده را تامین کند. همچنین هضم آن آسان است که زمانی که احساس ناخوشی دارید مهم است.

۲. غذاهای آنتی هیستامینی و پروتئینی برای آبله مرغان

غذاهای آنتی‌هیستامینی نیز برای مبارزه با بیماری آبله مرغان مفید است. این رژیم غذایی آبله مرغان برای جلوگیری از تولید بیش از حد هیستامین در بدن که منجر به خراشیدن لکه‌ها و در نتیجه عفونت می شود ضروری است. غذاهایی مانند کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج، پیاز، کیوی، سیب و توت‌فرنگی دارای اثرات آنتی‌هیستامینی هستند.

دسته دیگر غذاهایی که برای این دوره مفیدند، غذاهای غنی از پروتئین‌اند. پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت‌های بدن از جمله پوست ضروری است. هنگامی که مبتلا به آبله مرغان هستید، خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ، مرغ، ماهی و لوبیا برای کمک به روند بهبودی بدن شما مهم است. این غذاها همچنین سرشار از مواد مغذی دیگری مانند روی و آهن هستند که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است.

متن انگلیسی:
Spicy, salty, acidic, and crunchy foods should be avoided when you have chickenpox
ترجمه متن:
در صورت ابتلا به آبله مرغان باید از مصرف غذاهای تند، شور، اسیدی و سرخ‌شده خودداری شود.

Healthline

۳. غذاهای ضد ویروسی برای آبله مرغان

غذاهای ضدویروسی در واقع غذاهایی هستند که میزان اسیدآمینه آرژنین آنها بسیار کمتر است. تکثیر برخی از ویروس‌ها به‌شدت به سطوح مختلف اسیدآمینه در بدن بستگی دارد. دو اسیدآمینه به طور خاص – آرژنین و لیزین – در سنتز پروتئین نقش دارند و به‌عنوان موثر بر رشد ویروس شناخته شده‌اند؛ بنابراین غذاهای ضدویروسی در واقع غذاهایی هستند که میزان آرژنین کمتر و در مقابل لیزین بالاتری دارند.

یکی از این ترکیبات موثر ضدویروسی، زردچوبه است که می‌توان با افزودن آن به سوپ یا انواع خورشت‌ها، از تاثیر آن برای بهبود آبله مرغان استفاده کرد. سیر نیز از دیرباز به دلیل خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی و اثرات ضدویروسی شناخته شده است. این ترکیب غذایی حاوی ترکیبی به آلیسین است که خواص ضدویروسی زیادی دارد.

هنگامی که به آبله مرغان مبتلا هستید، افزودن سیر به رژیم غذایی آبله مرغان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و تسریع روند بهبودی کمک کند. در نهایت برای داشتن یک رژیم غذایی در آبله مرغان بهتر است غذاهایی با محتوای لیزین تا آرژنین بالاتر مانند ماست، پنیر ارگانیک و شیر و میوه‌هایی مانند انبه، پاپایا، گیلاس، سیب و آناناس را مصرف کنید.

فواید لیمو در یک رژیم غذایی آبله مرغان را باید جدی گرفت.
از جمله بهترین دمنوش‌ها برای مبتلایان به آبله مرغان می‌توان به دمنوش لیمو اشاره کرد.

۴. نوشیدنی های مناسب برای ابله مرغان – دمنوش ها و داروهای گیاهی مفید برای آبله مرغان

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفته شد هیدراته ماندن در دوران آبله مرغان بسیار مهم است. در رژیم غذایی آبله مرغان مصرف نوشیدنی‌ها، خصوصاً آب‌میوه، آب گوشت و از همه مهم‌تر آب فراوان بسیار اهمیت دارد و مصرف آنها بهتر از نوشیدنی‌های شیرین یا نوشابه‌های رژیمی است.

آب نارگیل نیز می‌تواند یک نوشیدنی مفید در برنامه غذایی برای آبله مرغان باشد. برای بزرگسالان ممکن است مصرف انواع دم‌نوش‌های گیاهی مانند دم‌نوش زنجبیل و عسل، دم‌نوش لیمو، دم‌نوش چای سبز و عسل و آب گرم یا دم‌نوش بابونه بسیار مفید باشد. این دم‌نوش‌های گیاهی نقش دارویی دارند و با اثر ضدالتهابی خود می‌توانند تاثیر زیادی در تسریع روند بهبودی داشته باشند. شیر هم می‌تواند یک نوشیدنی مفید در برنامه غذایی برای آبله مرغان باشد.

۵. میوه های مفید برای آبله مرغان

در یک رژیم غذایی آبله مرغان میوه‌ها و سبزیجات نقش بسیار مهمی دارند. میوه‌هایی مانند پرتقال، کیوی و توت‌فرنگی مملو از ویتامین C هستند که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند به کاهش التهاب و بهبودی کمک کند و وجود آن در رژیم غذایی در دوران آبله مرغان ضروری است.

میوه‌های دیگر مانند زغال‌اخته و تمشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانین هستند که خواص ضدویروسی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی دارند. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم‌پیچ و کلم‌بروکلی سرشار از ویتامین‌های A، C و K و همچنین سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مانند بتاکاروتن و لوتئین هستند. این مواد مغذی نیز برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری بوده و می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

یک رژیم غذایی سالم برای بهبود علائم آبله مرغان

در جدول زیر می‌توانید رژیم غذایی سالم برای آبله مرغان را مشاهده کنید.

صبحانهمیان‌وعدهناهارشام
سوپ هویج به همراه یک نوشیدنی گرم مانند چای کم‌رنگانگور یا سایر میوه‌ها آبگوشت استخوان با آب فراوانپوره سبزیجات آب‌پز
توفوماست میوه‌ای یا ماست پروبیوتیکسوپ مرغ به همراه نوشیدنیلوبیا و عدسی
تخم آب‌پز و آووکادو به همراه آب‌میوه‌های تازهکاستاردسوپ چغندر و نخودفرنگی به همراه آب کافیسیب‌زمینی شیرین
اوتمیل به همراه شیرانواع اسموتی‌ها یا بستنیبرنج قهوه‌ای با اسفناج و ماست به همراه مصرف مایعات زیادمرغ آب‌پز به همراه بروکلی آب‌پز شده
تخم‌مرغمیوه مانند موز، توت‌فرنگی، تمشک، آناناس و غیرهپاستا با مرغ و سبزیجات به همراه مصرف مایعات زیادپوره سبزیجات آب‌پز شده به همراه ماهی آب‌پز شده
برنامه رژیم غذایی برای آبله مرغان

چه غذاهایی برای آبله مرغان خوب نیست؟ – غذاهای مضر برای آبله مرغان

نگرانی اصلی در مورد غذا خوردن در هنگام آبله مرغان، تاول‌هایی است که ممکن است در داخل دهان ایجاد شود. اینها می‌توانند بسیار حساس باشند، بنابراین بهتر است از غذاهای شور اجتناب کرد. علاوه بر این مصرف غذاهایی که تحریک بیشتری را موجب می‌شوند؛ مانند غذاهای اسیدی و تند نیز توصیه نمی‌شود.

مصرف غذاهایی که میزان آرژنین بالاتری دارند هم در رژیم غذایی آبله مرغان ممنوع است. به گفته مراقبان ACC Adult Home Care، پرهیز از غذاهای حاوی ال آرژنین، اسیدآمینه‌ای که ویروس‌ها دوست دارند از آن تغذیه کنند، ممکن است مفید باشد. این غذاها شامل انواع صدف‌ها، مغزها و دانه‌ها می‌شوند.

علاوه بر این مصرف غذاهایی که می‌توانند موجب تحریک معده یا افزایش التهاب آن شوند هم باید ممنوع شود. فست‌فودها، غذاهای سرخ‌کردنی یا غذاهایی که حاوی اسید یا ادویه‌جات زیادی هستند بهتر است در رژیم غذایی آبله مرغان قرار نداشته باشند. در نهایت آب‌میوه‌های دارای شیرین‌کننده‌های مصنوعی، قهوه یا الکل می‌تواند به کم‌آبی بدن منجر شود و بهتر است از مصرف آنها خودداری کرد.

چه غذاهایی علائم آبله مرغان را تشدید می‌کند؟ همین الان مشاوره بگیر.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هیچ رژیم غذایی خاصی برای درمان بیماری آبله مرغان تایید نشده است. رژیم غذایی مناسب آبله مرغان در واقع رژیمی است که به بیمار کمک می‌کند تا این دوره را راحت‌تر و سریع‌تر پشت سر بگذارد و برخی علائم آزاردهنده در بیماران را تسکین دهد. غذاهای ملایم که خوردن آنها راحت است می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از تاول‌های درون دهان کمک کند. همچنین مصرف غذاهای ضدویروسی هم شاید در دفع سریع‌تر ویروس از بدن موثر باشند. هدف اصلی در داشتن رژیم غذایی در آبله مرغان کاهش اثر خارش تاول‌ها، تسریع روند سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی است.

بهتر است برای تغذیه سالم در دوره آبله مرغان با متخصص بیماری های عفونی یا دکتر تغذیه مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای تغذیه مناسب آبله مرغان باید مصرف غذاهای ملایم، کم ادویه و مقوی را در نظر گرفت. هیدراته ماندن نیز در رژیم غذایی آبله مرغان بسیار مهم است.

غذاهایی مانند انواع سوپ‌ها یا آبگوشت استخوان می‌تواند علاوه بر مقوی بودن، کار آبرسانی را نیز انجام دهند.

ماست هم به دلیل خنک بودن و هم به دلیل بافت نرم و ملایمی که دارد برای آبله مرغان خوب است.

موز جزء میوه‌های مفید و توصیه شده در رژیم غذایی مناسب آبله مرغان است.

خیر، شیر یک نوشیدنی مقوی و مفید هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مبتلا به آبله مرغان است.

خیر آب‌هویج می‌تواند با آبرسانی و تامین ویتامین‌های مفید مانند بتاکاروتن و ویتامین e به تسریع روند بیماری کمک کند.

عدسی و در کل حبوبات منبع بسیار خوب و مغذی در رژیم غذایی آبله مرغان هستند.

غذاهای تندوتیز، غذاهای شور و اسیدی و غذاهایی که حاوی آرژنین بالایی هستند برای بیماران مبتلا به آبله مرغان ضرر دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رژیم غذایی آبله مرغان

  1. نرگس گفت:

    سلام من اولین روزمه که ابله مرغون گرفتم تا حالا نگرفتم و اینکه دونه ها خیلی میخارنند من دوسوعال دارم وقتی ابله مرغون میگیری باید از گرما دور باشی ؟ سوعال دو اگر دونه های روی پشت و شکم و گردن بترکه تا اخر امر جاش میمونه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است دور از گرمای زیاد باشید
      برای درمان نیاز به قرص و پماد اسیکلوویر دارید

  2. arvin گفت:

    سلام خوب هستین پسرم ۱۴ سالشه ابله مرغون گرفته همجای بدنش مخصوصا صورتش جوش های زیادی در اومدن باید چیکار کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از ترکیب پماد اسیکلوویر + زینک اکساید استفاده کنید

  3. ناشناس گفت:

    سلام خوب هستین پسرم ۱۴ سالشه ابله مرغون گرفته همجای بدنش مخصوصا صورتش جوش های زیادی در اومدن باید چیکار کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از ترکیب پماد اسیکلوویر + زینک اکساید استفاده کنید

    2. ناشناس گفت:

      حتما به دکتر مراجعه کنید
      اگر می بینید ۴ دونه مثل ابله در بدن زد سریع به دکتر مراجعه کنید دوتا قرص میده سریع خوب میشه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از راهنمایی خوبتان

      2. Aliiiii گفت:

        چه قرص و پمادی.من دخترم رو بردم دکتر فقط پماد کالامین و قرص سیتریزین داده

  4. معین گفت:

    سلام من آبله مرغان گرفتم خیلی خارش داره پماد و شربت گرفتم‌ ولی وازم خارش داره چی کار کنم ؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دوره درمان دو هفته طول میکشد
      نیاز به قرص و پماد اسیکلوویر و کالامین هم دارید

      1. ناشناس گفت:

        سلام.پسرم ۷ سالشه کالامین میکشم
        پماد اسیکوویر منع مصرف نیست برای این سن

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          پماد اسیکلوویر ایرادی ندارد می توانید استفاده کنید

  5. ترانه گفت:

    سلام خسته نباشید ۲۳ سالمه و دوروزه تاول های قرمز آبکی از شکم و پشتم و سر بدون علائم تب و لرز گلودرد در اومده و امروز که روز سوم تاول های قبلی دارن خوب میشن و تاول های جدید از صورت و انگشتان دست و پا در میاد به پزشک مراجعه کردم گفتن حساسیت پوستی ولی ممکنه بیماری جدی ای باشه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم تان به حساسیت نزدیک است
      اما بهتر است فاکتورهای کبدی تان اندازه گیری شود

      1. محمود گفت:

        بهترین دارو برای آبله مرغان حجامت هستش حجامت عام

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          این نظر علمی نیست
          شاید از نظر تجربی فوایدی داشته باشد

  6. قادر پورمحمد گفت:

    سلام خسته نباشید پسرم ابله مرغان گرفته چیکار کنم بقیه نگیرن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      تا جایی که امکان دارد از دیگران دور باشند
      افرادی هم که قبلا مبتلا شدند معمولا این ویروس را نمی گیرند
      درمان را ادامه دهید

  7. محمد طاها گفت:

    خیار برای آبله مرغان خوب است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهترین درمان برای ابله قرص و پماد اسیکلوویر می باشد

  8. الياس گفت:

    آش برای آبله‌مرغان خوب است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است برای درمان ابله به پزشک مراجعه کنید
      نیاز به داروهای خوراکی و موضعی دارید
      چیزی که مهم است باید مصرف اب و سبزیجات را بیشتر کنید
      از ادویه کمتر استفاده کنید

  9. سوران گفت:

    سلام من چهار روزە کە آبلە مرغان گرفتە ام شکم درد خیلی زیادی دارم چیکار کنم حتی بعضی وقتا تنگە نفس میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چون حالت سیستمیک رخ داده باید به پزشک مراجعه کنید
      نیاز به قرص اسیکلوویر دارید

  10. شیوا اکبریان گفت:

    با سلام پسر من در ۶ سالگی آبله مرغان گرفته الان هم باز در ۱۴ سالگی گرفته. مگر یکبار احتمال گرفتنش نیست. چطور دوبار گرفته؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم مشابه ممکن است سرخک یا هرپس گرفته باشد
      در هر صورت درمان را تکمیل کنید