مدت زمان خوب شدن آبله مرغان چقدر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی و انتقال هوایی از طریق رطوبت هوا منتقل می‌شود. رعایت مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از تماس با افراد مبتلا یا حساس به آبله مرغان بسیار مهم است. مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در بزرگسالان ممکن است بین 10 تا 14 روز طول بکشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
مدت زمان خوب شدن آبله مرغان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آبله مرغان یک بیماری ویروسی شدید است که توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود. دوره بیماری و مدت زمان خوب شدن آبله مرغان به عوامل متعددی بستگی دارد مانند سن و سلامتی فرد مبتلا، شدت عفونت، سیستم ایمنی بدن و نیز فاصله زمانی بین ابتلا و تداوم درمان. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد، اما می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. علائم اصلی بیماری آبله مرغان تب، خستگی، سردرد و مهم‌تر از همه ظهور جوش و دانه‌های قرمز و خارش هستند که به تدریج به زخم‌های آبله‌ای تبدیل می‌شوند. زخم‌هایی که معمولا از سر و صورت شروع شده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند.

به طور کلی، آبله مرغان در انسان ممکن است به طور طبیعی خودبه‌خود خوب شود، اما بهبودی کامل و کاهش قرمزی‌ها و زخم‌های آبله‌ای ممکن است مدت زمانی طولانی‌تر نیاز داشته باشد. در این مطلب با ما باشید تا با مدت زمان خوب شدن آبله مرغان و روش‌های بهبود بیشتر آشنا شوید.

اگر علائم این بیماری در بدن شما ظاهر شده است به متخصص عفونی یا دکتر عمومی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان

به‌طورکلی ریکاوری و دوره بهبودی آبله مرغان معمولا در چند مرحله اتفاق می‌افتد که مدت زمان هر مرحله بسته به شدت عفونت، سیستم ایمنی فرد و عوامل دیگری متغیر است:

مراحل آبله مرغانشرح هر مرحله
مرحله اولدر این مرحله، جوش‌ها و دانه‌های قرمز همراه با خارش روی پوست در مناطقی مانند صورت، سر و گردن ظاهر می‌شوند و به تدریج به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند.
مرحله دوم (زخم‌های آبله‌ای)در این مرحله، جوش‌های سرقرمز به زخم‌های آبله‌ای کوچک، پر آب و قرمز روی پوست تبدیل می‌شوند.
مرحله سوم (کوره‌های آبله‌ای)در این مرحله، زخم‌ها به تدریج خشک شده و کوره‌های آبله‌ای به شکل قرمز و پوستی تشکیل می‌دهند. معمولا خارش کمتر شده و طی این مرحله، کوره‌ها به تدریج ترک می‌خورند و پوست به طور طبیعی بهبود می‌یابد.
مرحله چهارم (بهبودی کامل)در این مرحله، تمام زخم‌ها و کوره‌های آبله‌ای به خوبی بهبود می‌یابند و پوست به حالت عادی برمی‌گردد و علائمی مانند خارش، درد و تورم نیز به طور کامل از بین می‌روند. در این مرحله، فرد بهبود یافته به فعالیت‌های روزمره برمی‌گردد.
مراحل خوب شدن آبله مرغان

متن انگلیسی:
it will take another 7-10 days from the full stage to the complete recovery. However, for people with weakened immune systems, chickenpox can also take 2 to 3 weeks to completely heal
ترجمه متن:
مدت زمان خوب شدن آبله مرغان ۷ تا ۱۰ روز از مرحله آخر بیماری تا بهبودی کامل است. البته در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند مدت زمان خوب شدن آبله مرغان ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.

vinmec

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در نوزادان

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در نوزادان ممکن است کمی بیشتر از مدت زمان در بزرگسالان باشد که علت این امر  سیستم ایمنی نسبتا ضعیف نوزادان است. در نوزادان، مدت زمان خوب شدن آبله مرغان و بهبودی بین ۱۴ تا ۲۱ روز طول می‌کشد.

مراقبت‌های ویژه و مراقبت‌های بهداشتی از نوزادان با آبله مرغان بسیار مهم است. در صورت مشاهده دانه‌ها یا زخم‌های آبله‌ای در نوزاد خود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص صحیح و راهنمایی‌های لازم به شما داده شود.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان نسبتا مشابه بزرگسالان است.
مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان نسبتا مشابه بزرگسالان است و معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان از بیماری‌های شایع این دوران است که با علائم مشابه سرماخوردگی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه شروع می‌شود. مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان نسبتا مشابه بزرگسالان است و معمولا بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. با این حال، همانند همه بیماری‌ها، مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در کودکان بسته به فاکتورهایی مانند سن، سیستم ایمنی کودک، شدت عفونت و سلامت عمومی متغیر است.

در مدت زمان بهبودی، دانه‌های قرمز به زخم‌های آبله‌ای تبدیل شده و به تدریج خوب می‌شوند. در طول مدت بیماری آبله مرغان در کودکان، مهم است دستورات پزشک را رعایت و از مراقبت‌های بهداشتی مناسب استفاده کنید. محدودیت‌ها، درمان‌های موثر و فعالیت‌هایی که در طول این مدت باید انجام داد رعایت کنید تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

تاول‌هایی روی پوست کودکت ظاهر شده؟

برای تشخیص آبله مرغان مشاوره بگیر.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در نوجوانان

مدت زمان خوب شدن ابله مرغان در نوجوانان تفاوت چندانی با روند بهبودی بیماری در بزرگسالان ندارد و احتمالا بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. در نوجوانان هم عواملی مانند سیستم ایمنی بدن، شدت عفونت و سلامت عمومی فرد روی مدت زمان خوب شدن آبله مرغان اثر می‌گذارند.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در جوانان

دوره بهبودی در جوانان تقریبا مشابه بزرگسالان و نوجوانان حدود ۱۰ تا ۱۴ روز خواهد بود، البته منوط به اینکه بیمار از سیستم ایمنی نسبتا قوی برخوردار باشد.

مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در بزرگسالان

ابتلای فرد به آبله مرغان در بزرگسالی خطرناک است و معمولا با علائم شدیدتری نسبت به کودکان و نوجوانان بروز پیدا می‌کند. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در بزرگسالان ۲۵ درصد بیشتر از مرگ ومیر در کودکان مبتلا است. آبله مرغان در بزرگسالان با سرگیجه، ضعف، لرزش بدن و تپش قلب شروع شده و به عفونت، حالت تهوع و استفراغ، سرفه مکرر، تب و سفت شدن گردن می‌رسد.

از زمان ابتلای فرد به بیماری ۲۱ روز طول می‌کشد تا علائم خود را نشان دهند. مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در بزرگسالان ۱۰ روز است که البته بسته به شدت بیماری، سن و شرایط سیستم ایمنی بدن فرد می‌تواند بیشتر هم باشد.

انتقال آبله مرغان تا چند روز است؟

آبله مرغان بیماری ویروسی است که از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی یا انتقال هوایی از طریق رطوبت هوا منتقل می‌شود. مدت زمان انتقال آبله مرغان از فرد به فرد ممکن است تا چند روز بعد از ظهور بثورات قرمز و خارش‌آور طول بکشد.

در طول دوره دانه‌ها و بثورات پوستی قرمز و خارش‌آوری روی بدن بیمار ظاهر شده و قابل انتقال به افراد دیگر است. پس از ظهور زخم‌های آبله‌ای، ویروس نیز در زخم‌ها حضور دارد و می‌تواند از طریق تماس مستقیم با زخم‌ها منتقل شود.

معمولا پس از التیام و خوب شدن زخم‌ها و رسیدن به مرحله و تشکیل کوره‌های آبله‌ای که زخم‌ها بهبود یافته‌اند، بیمار دیگر قابلیت انتقال آبله مرغان را ندارد که حدود ۷-۱۰ روز پس از ظهور اولین بثورات پوستی رخ می‌دهد.

با این حال، بهتر است تا بهبودی کامل و زمانی که زخم‌ها به طور کامل خوب شوند، از تماس مستقیم با افرادی که به آبله مرغان حساس هستند یا از تماس با افرادی که آبله مرغان را تازه گرفته‌اند، خودداری کنید تا از انتقال بیماری به دیگران پیشگیری کنید.

نگرانی مدت زمان خوب شدن آبله مرغان طول بکشه؟ از متخصص مشاوره بگیر.

دوره نهفتگی آبله مرغان چه مدت است؟

دوره نهفتگی آبله مرغان به مدت زمان بین آلودگی به ویروس آبله مرغان و ظهور نشانه‌ها و علائم بیماری اشاره دارد. در این دوره، ویروس در بدن فرد وجود دارد و در حال تکثیر است، اما هنوز نشانه‌های بالینی آبله مرغان ظاهر نمی‌شود.

مدت زمان دوره نهفتگی آبله مرغان معمولا بین ۱۰ تا ۲۱ روز است، با میانگین حدود ۱۴ روز. به این معنا که پس از آلودگی به ویروس آبله مرغان، ممکن است ۱۴ روز بگذرد تا نشانه‌ها و علائم بیماری مشاهده شوند.

در برخی موارد، دوره نهفتگی ممکن است کوتاه‌تر یا بلندتر از این باشد. همچنین، نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که طی دوره نهفتگی، شخص آلوده به آبله مرغان نیز ناقل بیماری است و می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد، حتی اگر خودش هنوز نشانه‌ها و علائم را نداشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا زمان بهبودی کامل و تا زمانی که زخم‌ها به طور کامل خوب شوند، از تماس مستقیم با افراد حساس به آبله مرغان یا افرادی که به تازگی آبله مرغان گرفته‌اند، خودداری شود تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنید.

متن انگلیسی:
The average incubation period for varicella is 14 to 16 days after exposure to a varicella
ترجمه متن:
متوسط دوره نهفتگی واریسلا ۱۴ تا ۱۶ روز پس از قرار گرفتن در معرض آبله مرغان است.

cdc.gov
انتقال آبله مرغان تا چند روز است؟
مدت زمان دوره نهفتگی آبله مرغان معمولا بین ۱۰ تا ۲۱ روز است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری آبله مرغان نوعی بیماری ویروسی است که از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی و انتقال هوایی از طریق رطوبت هوا منتقل می‌شود. بنابراین، رعایت مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از تماس با افراد مبتلا یا حساس به آبله مرغان بسیار مهم است. مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در بزرگسالان ممکن است بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد.

البته عوامل مختلفی روی مدت زمان خوب شدن آبله مرغان تاثیر می‌گذارند از جمله سن، سیستم ایمنی بدن، شرایط و سلامت عمومی بدن. در صورت بروز هرگونه نگرانی یا سوال، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دچار آبله مرغان شده‌اید حتما به متخصص بیماری عفونی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد. از مشاوره آنلاین دکتر عفونی در مورد درمان و مدت زمان خوب شدن آبله مرغان در سنین مختلف کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مدت زمان واگیر بودن آبله مرغان از زمان ظهور اولین دانه‌های قرمز تا زمان بهبود زخم‌ها حدود 7-10 روز است.

آبله مرغان در بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی برای مادر و جنین شود. در واقع، بارداری باعث کاهش سیستم ایمنی مادر می‌شود و احتمال بروز عوارض جدی در صورت ابتلا به آبله مرغان افزایش می‌یابد.

علائم آبله مرغان معمولا در مدت زمان مشخصی بهبود می‌یابند که ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد علائم آبله مرغان به طور کلی طی 10 تا 14 روز از بین می‌روند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مدت زمان خوب شدن آبله مرغان

  1. برزگر گفت:

    سلام مندو تابچم ابله گرفتن وهمسرم نیز گرفت اما باشدد یسیار زیاد الان تاولها دارن خوب میشن ولی سرگیجه وحالت تهوع زیاد دارن ایا طبیعیه یا نه…ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      قابل انتظار است

      1. .... گفت:

        سلام دخترم ۱۲سالشه آبله گرفته داخل دهانش کنار دندون هایش نمیدونم آف یا آبله سفیده فکر نکنم آق باشه
        سوال دیگه از ۲۵ اسفند شروع شده الان ۱فروردینه تاکی طول میکشه؟
        و یه سوال توی سرش هم زده و برجسته شده و درد میکنه چیکارش کنم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حدود ۱۴ روز از شروع علایم طول میکشد
          از محلول نیستاتین برای شستشو دهان استفاده کنید

        2. ساقی گفت:

          بدبخت من حدود ۳۰۰تا دون زده بدنم شکم کمر پاهام دستام پوست سرم وصورتم همه جام

        3. همیارِ دکترِتو گفت:

          ساقی عزیز
          درمان فوری فقط داروهای اختصاصی ضد ویروس است
          که پزشک می تواند خوراکی یا موضعی تجویز کند
          در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید
          تا درمان سریعتر انجام شود
          متخصص عفونی

    2. محمد هادی گفت:

      سلام،روزتون به خیر.پسر من آبله مرغان گرفته،دو هفته بعدش،خواهرش گرفت،می ###خواستم ببینم آیا در تمام مدت این ۱۴ روز،خواهرش ناقل بوده یا از دو سه روز قبل از شروع علایم ناقل می شود؟
      ###ببخشید پدرو مادر دز صورتی که در کودکی گرفته باشند آیا ناقل هستند؟
      ###احتمال داره پدر بزرگ که در کودکی آبله گرفته،الان در صورت تماس با فرد ناقل ،زونا بگیرد؟پیشاپیش از پاسخگوییتون سپاسگزارم.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ۱. از قبل از شروع علایم انتقال ویروس صورت گرفته است
        ۲. خیر
        ۳.خیر

        ولی باید مطمیین بشوید که آنچه در کودکی مبتلا شدید واقعا ابله بوده با بیماری های مشابه

      2. امیر گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        در ۳۷ سالگی آبله مرغان گرفتم و‌امروز یک هفته هست که علائمش رو سپری میکنم . بدن درد بسیار شدید و تب و لرز وحشتناک رو چند روز اول تجربه کردم . بعد از گذشت یک هفته هنوز هم لرز میام سراغم و‌بعد یه ساعت تب میکنم باز . حدودا ۳۸ تا ۳۹.۵ درجه که به زور میاد پایین . طبیعیه؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          نیاز به اسیکلوویر دارید

  2. نا شناس گفت:

    سلام.
    من چهار روز هست که آبله گرفتم و یک الی بیشتر داخل دهانمم زده است لطفاً راهنمایی کنید.،؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به قرص اسیکلوویر
      دهان شویه های مخصوص
      و ویتامین دارید

      تحت نظارت پزشک مصرف کنید

    2. عاطی گفت:

      شربت دیفن هیدرامین تو دهنتون قرقره کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس

        1. میثم رضایی گفت:

          سلام ببخشید جای جوش ابله مرغان رو صورت آیا خوب خواهد شد ؟

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          در اکثر موارد خودبخود خوب می شود
          پماد اسیکلوویر و زینک اکساید می تواند کمک بیشتری بکند

  3. حسام گفت:

    سلام دکتر من امروز دیدم روی بدن آبله زده چنتا اما اصلا بدن درد و تب و خارش ندارم
    سبک یا نه
    زود خوب میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر جوش یا زخمی آبله نیست
      روزانه شستشو دهید
      و
      از پماد تریامسینولون ان‌ان استفاده کنید

    2. نیازی گفت:

      سلام پسرم دوهفته پیش آبله مرغان گرفت خوب شد الان باز دوباره گیچ شده خوابه آیا نیاز به ام ار ای یا سیتی اسکن از سر داره یانه درضمن دیروز هواسرد باموتور سوار شده ممنون که جوابمو بدین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        نیاز به دارو های تقویتی مثل ب کمپلگس می باشد
        بهتر است به پزشک مراجعه کنید
        ولی احتمالا نیازی به اسکن نباشد

  4. ... گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه و الان سه روزه آبله مرغان گرفتم خارش بسیار شدیدی دارم قابل تحمل نیس دکتر هم رفتم باید چیکار کنم؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط نیاز به قرص و پماد اسیکلوویر دارید

    2. عاطی گفت:

      پمادکالامین استفاده کنید برای خارش

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        سپاس از راهنمایی تان

  5. حه گفت:

    من نزدیک ۳ روزه آبله در آوردم و تقریبا کل بدنم رو فرا گرفتع ۱۱ سالمه‌ الان دارم دیوووونه میشم تورو خدا کسی راه حلی بلده یا میدونه دریق نکنید خدا خیرتون بده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به محلول های شستشوی مخصوص، قرص و پماد اسیکلوویر دارید
      حتمن باید تحت نظارت پزشک باشید

    2. علی گفت:

      سلام ابله گرفتم طب لرزداشتم یک خانم مسن بهم گفتن پوست خروس بزارم زیر گلوم باورم نمیشد این رو به اونورو شدم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        تندرست باشید

      2. حمید گفت:

        سلام . پوست خروس رو چطوری؟ منظورت اینه خروش بکشیم بعد پوستشو بکنم و بزارم رو پوستم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          تا مطمئن نشدن از روش علمی
          از این روش ها استفاده نکنید

  6. داریوش گفت:

    با سلام
    بنده در زمان کودکی و نوجوانی نگرفتم امسال بچه گرفت من بعد از ده روز گرفتم با سن ۴۷ سالگی پدرم در اومد از درد حالا هنوز ۴ روز گذشته جوشهای صورت کی ازبین میره پماد مخصوص هست در بهبودی سرعت بده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم نیاز به محلول شتسشو و هم پماد اسیکلوویر است
      تحت نظر پزشک مصرف کنید

  7. ناشناس گفت:

    با سلام
    بنده در زمان کودکی و نوجوانی نگرفتم امسال بچه گرفت من بعد از ده روز گرفتم با سن ۴۷ سالگی حالا هنوز ۴ روز گذشته جوشهای صورت کی ازبین میره پماد مخصوص هست در بهبودی سرعت بده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم نیاز به محلول شتسشو و هم پماد اسیکلوویر است
      تحت نظر پزشک مصرف کنید

  8. Mama alireza گفت:

    سلام وقتتون بخیر من و پسرم الان دوروز درگیر ابله شدیم و من شدت درگیریم بالاتری اینی ک منو نگران کرده اینه که پسرم دوی شقیقه اس تاول ترکیده و دورو بر التهاب پیدا کرده و ور داره و خود تاول عفونی شده نیازه دوباره بریم دکتر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن نیاز به اسیکلوویر و محلول های شستشو مخصوص دارد
      فورا به پزشک مراجعه نمایید

  9. حسنلو گفت:

    پسرم ۵ روز پیش علائم بی حالی وسرگیجه داشت ۳ روزه بثورات زده
    از امروز سرفه هاش شدید شده نگرانم میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم حساسیت و بالا بودن انزیم های کبدی دارید تا ابله
      نیاز به معاینه و ازمایش دارید

      1. ناشناس گفت:

        سلام من دخترم دوهفته گذشته آبله مرغان گرفت الان خوب شد بعد از دوهفته پسرم گرفت در حد اسهال استفراغ اونم خوب شد اما بدن وصورتش تاول زیاد زده چند روز بعد خودم گرفتم خیلی شدید در حدی اصلا نمیتونم راه برم کمر درد پا درد سردرد با تاول های فراوان دور بعد از علایم شروع کردم قرص آسیکلوویر رو خوردم دوشنبه خواب اصلا ندارم آیا میشه مال عوارض قرصه؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          دچار زونا شده اید
          قرص و پماد اسیکلوییر را انجام دهید
          برای خواب از قرص ملاتونین می توانید استفاده کنید

  10. رفیعیان گفت:

    پسرم ۱۰روزآبله گرفته،۱۱سالشه،ودانه خشک شدندامانریختن،چقدرزمان می‌بره نباشه درصورت بدن؟وهنوزواگیرداره یانه،چون من باردارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر شما در کودگی به این بیماری مبتلا نشده اید احتمال واگیری بسیار بالاست

      1. ناشناس گفت:

        سلام همشون سرشون خشک شده کی کلا از بین میره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حدود دو هفته بعد از شروع علایم

      2. ناشناس گفت:

        سلام دخترم ۱۲سالشه آبله گرفته داخل دهانش کنار دندون هایش نمیدونم آف یا آبله سفیده فکر نکنم آف باشه
        یه سوال دیگه از ۲۵ اسفند شروع شده الان ۱فروردینه تاکی طول میکشه؟
        و یه سوال توی سرش هم زده و برجسته شده و درد میکنه چیکارش کنم؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حدود ۱۴ روز از شروع علایم طول میکشد
          از محلول نیستاتین برای شستشو دهان استفاده کنید