آبله مرغان در بارداری، خطری در کمین مادر و جنین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبله مرغان در بارداری موضوع جدی است که در صورت مبتلا نشدن به آبله مرغان پیش از بارداری، باید از سمت مادر و پزشک متخصص او جدی گرفته شود. به این دلیل که ابتلا به آبله مرغان در حاملگی خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آبله مرغان در بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آبله مرغان در بارداری می‌تواند برای سلامتی همه مادران در این دوران خطرناک باشد. عوارضی مانند عفونت قفسه سینه (پنومونی)، التهاب کبد (هپاتیت) و التهاب مغز (آنسفالیت) ممکن است عوارضی باشد که ابتلا به آبله مرغان در حاملگی از دلایل آن‌ها خواهد بود.

علاوه‌براین به ندرت، زنان ممکن است بر اثر ابتلا به آبله مرغان بارداری جان خود را از دست بدهند. به دلیل این خطرات احتمالی، تمامی خانم‌ها باید پیش از اقدام به بارداری و نیز در طول بارداری پزشک خود را در جریان عدم ابتلا به آبله مرغان در طول زندگی قرار دهند. در این شرایط پزشک بهترین پیشگیری را با توجه به شرایط فرد در نظر خواهد گرفت.

دکترتو پلتفرم آنلاینی است که به شما در یافتن مناسب‌ترین پزشک زنان و زایمان کمک خواهد کرد. بدین ترتیب شما یک بارداری ایمن را به بهترین شکل ممکن پشت سر می‌گذارید.

آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان عفونتی است که توسط ویروسی به نام ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. در گذشته آبله مرغان یک عفونت شایع بود ولی در حال حاضر کمتر رایج است؛ زیرا واکسنی برای جلوگیری از آن در دسترس قرار گرفته است. واکسنی که همه افراد را در برابر برخی بیماری‌ها مصون می‌کند.

ابتلا به آبله مرغان معمولا در کودکان خطرناک نیست. اما برخی از افراد از جمله افراد باردار و نوزادان در معرض خطر بالاتری برای عوارض آبله مرغان هستند. احتمال ابتلا به آبله مرغان در بارداری کم است. اکثر افراد باردار در برابر آبله مرغان مصون هستند، زیرا قبلاً به این عفونت مبتلا بوده یا در برابر آن واکسینه شده‌اند. لازم است قبل از باردار شدن یا در اوایل دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که در برابر آبله مرغان مصون هستید.

اصلی ترین علامت آبله مرغان بارداری بثورات خارش‌دار است.
شایع‌ترین علامت آبله مرغان بارداری ایجاد بثورات خارش‌دار است.

علائم آبله مرغان در بارداری

آبله مرغان باعث ایجاد بثورات خارش‌دار می‌شود که به تاول و سپس دلمه تبدیل می‌شود. بثورات معمولا از قفسه سینه، پشت و صورت شروع شده و در تمام بدن پخش می‌شود. بثورات حدود ۱۰ تا ۲۱ روز پس از آلوده شدن ظاهر می‌شوند و می‌توانند ۵ تا ۱۰ روز طول بکشند. علائم دیگر نیز ممکن است شامل تب، سردرد، خستگی و گرسنگی باشد. این علائم ممکن است ۱ تا ۲ روز قبل از راش ظاهر شوند.

علائم آبله مرغان را به طور کامل در اینجا مطالعه کنید.

آبله مرغان در بارداری خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفن که اگر باردار هستید، آبله مرغان دارید و هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده می‌کنید، باید در بیمارستان بستری شوید:

  • مشکلات قفسه سینه و تنفس
  • سردرد، خواب آلودگی، استفراغ یا احساس بیماری
  • خونریزی واژینال
  • جوش همراه با خونریزی
  • راش شدید

این علائم نشانه ابتلا به آبله مرغان بارداری بوده و ممکن است نیاز به مراقبت ویژه داشته باشید. در این شرایط حتی ممکن است پزشک بستری شدن در بیمارستان را توصیه کند.

در بارداری دچار آبله مرغان شدی؟

هر چه زودتر به پزشک مراجعه کن.

علت آبله مرغان در بارداری

افراد بارداری که به آبله مرغان مبتلا می‌شوند در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی هستند. این بیماری توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود که یک شکل از ویروس هرپس است. این بیماری از طریق تماس با بثورات فرد مبتلا می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. در واقع علت آن در افراد باردار همان علل اصلی در سایر افراد است.

تشخیص آبله مرغان در بارداری

زنان باردار با سابقه نامشخص یا بدون سابقه قبلی ابتلا به آبله مرغان، یا از کشورهای گرمسیری یا نیمه گرمسیری، که در معرض عفونت قرار گرفته‌اند، باید آزمایش خون برای تعیین ایمنی یا عدم ایمنی VZV انجام دهند. پزشک شما ممکن است یک آزمایش خون انجام دهد یا یک سواب از بثورات را بگیرد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد تا مطمئن شود که بیماری شما آبله مرغان است.

متن انگلیسی:
If you have been infected with chickenpox once before, then you are most likely immune to chickenpox. If you have NOT been infected with chickenpox and are pregnant, you may be at risk for contracting the virus. You will want to avoid contact with anyone who has chickenpox
ترجمه متن:
اگر قبلاً یک بار به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، به احتمال زیاد در برابر آبله مرغان مصون هستید. اگر به آبله مرغان مبتلا نشده و باردار هستید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این ویروس باشید. باید از تماس با افرادی که آبله مرغان دارند اجتناب کنید.

americanpregnancy

درمان آبله مرغان در بارداری

اگر در دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است پزشک یک داروی ضدویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر تجویز کند. یک ضدویروس، دارویی برای درمان عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها است. استفاده از این داروها در دوران بارداری بی خطر است.

همه زنان باردار مبتلا به آبله مرغان باید آسیکلوویر خوراکی ۸۰۰ میلی گرم پنج بار در روز به مدت هفت روز یا والاسیکلوویر ۱ گرم سه بار در روز دریافت کنند. در مقایسه با دارونما، اگر ظرف ۲۴ ساعت پس از ایجاد بثورات شروع شود، طول مدت تب و علائم آبله مرغان را در بزرگسالان دارای سیستم ایمنی ضعیف کاهش می‌دهد.

اگر باردار هستید و فکر می‌کنید آبله مرغان دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک ممکن است آسیکلوویر که یک داروی ضد ویروسی بوده و باید در عرض ۲۴ ساعت پس از ظاهر شدن راش آبله مرغان مصرف شود تجویز کند. آسیکلوویر آبله مرغان در حاملگی را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند علائمی مانند تب را کاهش دهد و به جلوگیری از عوارض کمک کند.

دارو برای درمان آبله مرغان در باردارینحوه مصرفعلائم قابل درمان
آسیکلوویر خوراکیقرص ۸۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز به مدت ۷ روزکاهش تب و خارش و جلوگیری از عوارض بارداری
والاسیکلوویروالاسیکلوویر ۱ گرم ۳ بار در روزکاهش طول مدت تب و علائم آبله مرغان
داروهای تجویزی برای آبله مرغان در بارداری

درمان خانگی آبله مرغان در بارداری

برای کمک به کاهش علائم آبله مرغان در حاملگی، می‌توان موارد زیر را امتحان کرد:

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • پاراستامول را برای کاهش دمای بدن یا کمک به درد مصرف کنید.
  • از کرم‌ها یا ژل‌های خنک کننده استفاده کنید.
  • آنتی هیستامین را فقط در صورت توصیه یک داروساز یا پزشک عمومی مصرف کنید.

آبله مرغان در بارداری چه عوارضی دارد؟

آبله مرغان می‌تواند هم برای مادر باردار و هم برای جنین عوارضی ایجاد کند. بنابراین باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کرد. اگر در ۲۰ هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است جنین در معرض خطر ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی قرار گیرد. این یک گروه نادر از نقایص جدی مادرزادی است که می‌تواند باعث ایجاد مواردی مانند اسکار روی پوست، مشکلات بازوها، پاها، مغز و چشم شود.

عوارض آبله مرغان برای جنین

اگر آبله مرغان در چند روز قبل از زایمان تا ۴۸ ساعت پس از زایمان ایجاد شود، ممکن است کودک با یک عفونت بالقوه تهدیدکننده زندگی به نام واریسلا نوزاد متولد شود. در شرایطی که مادر به آبله مرغان مبتلا شده و نوزاد نیز دچار ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی شود، ممکن است زخم‌های پوستی و ناهنجاری‌های چشم، مغز، اندام‌ها و دستگاه گوارش در کودک ایجاد شود.

نگران خطرات آبله مرغان در بارداری هستی؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

متن انگلیسی:
Once you have chickenpox, there’s no treatment that can prevent your baby getting chickenpox in the uterus
ترجمه متن:
هنگامی که به آبله مرغان مبتلا شدید، هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند از ابتلای جنین به آبله مرغان در رحم جلوگیری کند.

nhs

آبله مرغان در هفته های اول بارداری

اگر مادر در ۲۰ هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شود، ممکن است کودک در معرض خطر ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی باشد. این بیماری یک گروه نادر از نقایص جدی مادرزادی است که می‌تواند باعث بروز اسکار روی پوست و همچنین مشکلات بازوها، پاها، مغز و چشم در نوزاد شود.

آبله مرغان در سه ماهه دوم بارداری

اگر باردار هستید و مبتلا به آبله مرغان که یک عفونت ویروسی بسیار مسری است شده‌اید، شما دچار بثورات خارش دار و تاول مانند خواهید شد که ممکن است شما و کودکتان را با خطرات جدی مرتبط با سلامتیتان روبه‌رو کند. همچنین ابتلا به آبله مرغان در بارداری و در سه ماهه دوم آن خطر بروز عوارضی مانند ذات الریه را در شما تشدید می‌کند.

آبله مرغان در سه ماهه سوم بارداری

اگر بیش از هفته ۲۰ بارداری هستید و به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، می‌توانید با داروهای ضد ویروسی برای کاهش تب و علائم درمان شوید. ممکن است این دارو قبل از هفته ۲۰ نیز تجویز شود، اما لازم است با پزشک مشورت کنید.اگر نوزاد تازه متولد شده شما به آبله مرغان مبتلا شود، تغذیه با شیر مادر می‌تواند به محافظت از او کمک کند.

آبله مرغان در ماه پنجم بارداری

به دلیل خطراتی که برای مادر و جنین وجود دارد، لازم است در صورت بروز علائم آبله مرغان در ماه پنجم بارداری، هر چه سریع‌تر به پزشک خود اطلاع دهید.

پیشگیری از آبله مرغان در بارداری

می‌توان گفت که پیشگیری از آبله مرغان در بارداری ممکن است. واکسن واریسلا می‌تواند از شما در برابر آبله مرغان محافظت کند. در واقع این واکسن سالانه از بیش از ۳.۵ میلیون مورد ابتلا به آبله مرغان جلوگیری می‌کند. اما دریافت این واکسن در دوران بارداری بی‌خطر نیست.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و مطمئن نیستید که قبلا واکسن زده یا آبله مرغان داشته‌اید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند یک آزمایش خون انجام دهد تا متوجه شود آیا شما در برابر ابتلا به آبله مرغان بارداری مصون هستید یا خیر.

زن باردار مبتلا به آبله مرغان باید تحت نظارت پزشک قرار گیرد.
پیش از اینکه آبله مرغان در بارداری بر سلامت جنین و مادر تاثیر بگذارد، باید مادر باردار تحت نظارت پزشک قرار گیرد.

واکسن آبله مرغان در بارداری

واکسن آبله مرغان حاوی یک ویروس زنده ضعیف شده (غیرفعال) مشابه واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) است. بنابراین اگر در حال حاضر باردار هستید ممکن است بنا به تشخیص پزشک متخصصتان اجازه واکسینه شدن را نداشته باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در دوران بارداری و در شرایطی که مادر تاکنون به آبله مرغان مبتلا نشده باشد، احتمال ابتلا به آبله مرغان باداری وجود دارد. با اینحال خبر خوب این است که اگر آنتی بادی آبله مرغان نداشته و باردار هم نیستید، می‌توانید واکسن آبله مرغان دریافت کنید. اما دانستن این نکته هم مهم است که باید قبل از اقدام به بارداری ۳ ماه صبر کنید.

شما می‌توانید برای کم کردن هرگونه خطر و استرس احتمالی که می‌تواند در دوران بارداری شما را نگران کند، با یک پزشک متخصص زنان و زایمان باتجربه مشورت کنید. همچنین می‌توانید دوره بارداری خود را نیز زیر نظر همین پزشک بگذرانید. اما برای اطمینان، لازم است که بهترین پزشک را بیابید.

اگر دچار آبله مرغان در بارداری هستید حتما به متخصص عفونی یا دکتر زنان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص زنان و همچنین مشاوره آنلاین دکتر عفونی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آبله مرغان 1 تا 2 روز قبل از ظاهر شدن بثورات تا زمانی که تاول ها خشک شده و پوسته پوسته شوند، مسری است. هنگامی که فردی در معرض ویروس قرار می‌گیرد، ممکن است 14 تا 16 روز طول بکشد تا آبله مرغان ظاهر شود.

بله ابتلا به آبله مرغان زن باردار می‌تواند خطرات جدی و تهدید کننده‌ای برای جنین به همراه داشته باشد. خطراتی مانند ابتلا به برخی نقایص مادرزادی مانند اسکار پوستی.

در صورتی که تاکنون به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید، لازم است که هر چه سریع‌تر این موضوع را با پزشک خود در میان گذارید. پزشک متخصص بهترین راهکار را به شما پیشنهاد خواهد داد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آبله مرغان در بارداری

  1. M.m گفت:

    سلام من ۲۰ هفته باردار هستم وقبلا ابله مرغان گرفتم الان پسر کوچکم ابله گرفته ممکن است دوباره من هم مبتلا بشم لطفا جواب بدید؟؟🙏🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      یا وجود آنتی بادی در بدن شما امکان ابتلا کم است. بهرحال رعایت فاصله و نکات بهداشتی رو داشته باشید.

    2. طلا گفت:

      سلام ببخشید من ۲۸ هفته باردارم و مبتلا به آبله مرغون شدم خیلی استرس دارم امکان داره واسه بچه مشکل جدی از نظر مغز یا کلیه ایجاد بشه؟؟؟
      آزمایشی هست که مغز بچه نشان داده شه که سالمه یا نه؟؟؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله
        احتمال انتقال ویروس به جنین وجود دارد
        ولی قابل کنترل است
        در اسرع وقت به پزشک مراجع نمایید

        https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  2. حمیده گفت:

    سلام من هفته۱۳ بارداری هستم و پسرم ابله مرغان گرفته و در تماس با من بوده ولی از وقتی علائم مشخص شد ازش فاصله گرفتم
    امکان خطر برای من و جنین وجود دارد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قبل بروز علایم هم امکان انتقال هست. فاصله بگیرید. ممکنه مبتلا نشده باشید. تا بروز علایم در شما مشخص نمی شود.

  3. مامان المیرا گفت:

    سلام من ۳۲ هفته باردارم و پسر ۱۱ ساله ام مشکوک به ابله مرغون هستش ومن تماس مستقیم باهاش داشتم امکان انتقال به منم هستش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در هفته های پایانی بارداری خطرناک نیست

  4. الناز گفت:

    سلام من هفته ۳۲ هستم بچه سه سالم ابله مرغان گرفته و علایمش تازه بروز کرده ومن در ارتباط کامل با اون بودم الان باید چکار کنم و چه خطری من تهدید میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در ماه های اخر بارداری چندان خطرناک نیست
      ولی با این حال تحت نظارت پزشکتان باشید

  5. مهدیه گفت:

    سلام من ۲۸بارداری هستم آبله مرغان گرفتم بچه توشکمم خطرناکه میشه لطفاجواب بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر در ۲۰ هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است جنین در معرض خطر ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی قرار گیرد. این یک گروه نادر از نقایص جدی مادرزادی است که می‌تواند باعث ایجاد مواردی مانند اسکار روی پوست، مشکلات بازوها، پاها، مغز و چشم شود
      در ۲۸ چندان خطرناک نیست
      ولی با این حال زیر نظر پزشک باشید

  6. عاطفه گفت:

    سلام
    من نوزده هفته و ۵ روزمه پسرم آبله مرغان گرفته، آنتی بادی خودم بالاست، ممکنه برای جنین خطر داشته باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال انتقال وجود دارد

      1. مهدیه گفت:

        سلام من۲۸هفته هستم آبله مرغان گرفتم آیا برای بچه توشکمم خطرناکه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          اگر در ۲۰ هفته اول بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، ممکن است جنین در معرض خطر ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی قرار گیرد. این یک گروه نادر از نقایص جدی مادرزادی است که می‌تواند باعث ایجاد مواردی مانند اسکار روی پوست، مشکلات بازوها، پاها، مغز و چشم شود
          در ۲۸ چندان خطرناک نیست
          ولی با این حال زیر نظر پزشک باشید

  7. پاییز گفت:

    سلام من در هفته ۱۱ بارداری آبله مرغون گرفتم ایا امکان داره اختلالی برای جنین به وجود بیاره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال انتقال وجود دارد
      زیر نظر پزشک تان باشید

    2. شبنم گفت:

      سلام شما آبله مرغان گرفته بودین چیشد؟

  8. ناشناس گفت:

    سلام من هفته هجده بارداری هستم و علایمی مثل سوزن سوزن شدن بدن و تب رو دارم چیکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای بررسی مشکلات احتمالی تیروییدی و یا دیابت حاملگی به پزشک مراجعه کنید

  9. شهرکی گفت:

    با سلام من تویه هفته سیزدهم بارداری الله مرغان گرفتم و دکتر برام فقط پماد و قرص آسیکلوویر را تجویز کردند می‌خوام بدونم آیا احتمال داره که بچه ام مشکلی پیدا کرده و اینکه چطور بفهمم جنین تویه شکمم سالم هست آیا با سونو گرافی انومالی ۱۸هفته مشخص میشه سلامتی چشم و گوش هایش و مغزش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در زمان خوبی گرفتید و قابل کنترل است
      حتمن سونو لازم برای سلامت جنین را انجام دهید
      اگر آبله مرغان در چند روز قبل از زایمان تا ۴۸ ساعت پس از زایمان ایجاد شود، ممکن است کودک با یک عفونت بالقوه تهدیدکننده زندگی به نام واریسلا نوزاد متولد شود. در شرایطی که مادر به آبله مرغان مبتلا شده و نوزاد نیز دچار ابتلا به سندرم واریسلا مادرزادی شود، ممکن است زخم‌های پوستی و ناهنجاری‌های چشم، مغز، اندام‌ها و دستگاه گوارش در کودک ایجاد شود

  10. یکتا گفت:

    سلام من چند سال پیش قبلاً آبله مرغان گرفتم و الان حامله ام و امروز جایی رفتم که ی نفر آبله مرغان داشت من خب قبلا گرفتم ولی آیا جنین داخل شکمم امکان داره از اون فرد آبله مرغان بگیرد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      نگران نباشید