راه های انتقال آبله مرغان چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبله مرغان (Varicella) یک بیماری عفونی ویروسی است که به وسیلهٔ ویروس Varicella-zoster منتقل می‌شود. این بیماری عمدتاً در کودکان رخ می‌دهد و با علائمی مانند آبله‌های قرمز روی پوست، خارش و تب همراه است. بیماری آبله مرغان توسط تماس مستقیم با ذرات آبله مرغان از فرد به فرد منتقل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
انتقال آبله مرغان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

راه های انتقال آبله مرغان چیست؟ آبله مرغان یک عفونت ویروسی مسری است که توسط ویروسی به نام واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود. آبله مرغان با بثورات پوستی قرمز و خارش‌داری همراه است که اغلب از صورت شروع می‌شوند و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند. ما در این مقاله نحوه انتقال آبله مرغان و روش‌های پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد. برای درمان آبله مرغان و بیماری‌های ویروسی باید زیر نظر متخصص داخلی یا عفونی باشید تا بهترین دارو را برای شما تجویز کند. در پنل دکترتو به راحتی از بهترین متخصصان و پزشکان سراسر کشور نوبت حضوری، تلفنی یا آنلاین بگیرید.

راه های انتقال آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما بیشتر کودکان را درگیر می‌کند. این ویروس به‌راحتی از افراد مبتلا به آبله مرغان به افرادی که تابه‌حال به این بیماری مبتلا نشده‌اند یا اینکه واکسینه نشده‌اند سرایت می‌کند. اگر یک نفر به آن مبتلا شود، حدود ۹۰ درصد از افرادی که به او نزدیک‌اند و در برابر این ویروس مصون نیستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این ویروس راه‌های انتقال زیادی دارد و قدرت مسری بودن آن تا حدی است که حتی با یک تماس کوچک هم منتقل می‌شود. ویروس واریسلا زوستر همچنین باعث بروز بیماری به اسم زونا می‌شود.

پس از ابتلا به آبله مرغان، ویروس این بیماری در بدن باقی می‌ماند. اگر فرد مجدد در معرض این بیماری قرار بگیرد، ویروس واریسلا زوستر در بدن او دوباره فعال می‌شود و بیماری زونا به وجود می‌آید. افراد مبتلا به زونا می‌توانند ویروس واریسلا زوستر را به افرادی که قبلاً آبله مرغان نگرفته‌اند یا واکسینه نشده‌اند منتقل کنند. دانستن نحوه انتقال آبله مرغان کمک می‌کند که به نحو موثری از بروز آن پیشگیری کنید.

ویروس آبله مرغان بهت سرایت کرده؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

۱. انتقال آبله مرغان از هوا

یکی از اصلی‌ترین روش های سرایت آبله مرغان از طریق هوا است. انتقال آبله مرغان از طریق هوا زمانی رخ می‌دهد که ویروس به ذرات ریز در هوا تبدیل می‌شود. زمانی که فرد در فضای کوچک با تهویه ضعیف قرار بگیرد، احتمال این که از طریق استنشاق این ذرات به آبله مرغان دچار شود بالا می‌رود. این ویروس مسری می‌تواند چندین ساعت در هوا زنده بماند. با قرار گرفتن در اتاقی مشترک با فرد مبتلا به آبله مرغان یا قرار گرفتن در اتاقی که اخیراً فرد مبتلا به آبله مرغان در آن بوده است، ممکن است این بیماری اتفاق بیفتد.

متن انگلیسی:
Chickenpox is highly contagious, with infected individuals being most contagious from one to two days before the appearance of the rash until all blisters have crusted over
ترجمه متن:
آبله مرغان بسیار مسری است و افراد آلوده از یک تا دو روز قبل از بیرون ریختن بثورات تا زمانی که همه تاول‌ها از بین نرفته‌اند بیشترین احتمال انتقال را دارند.

relainstitute

۲. انتقال آبله مرغان از مایع درون تاول ها

زمانی که یک فرد دیگر مایع درون تاول‌های آبله مرغان را لمس کند یا به هر طریقی با این مایع تماس پیدا کند، به این بیماری مبتلا می‌شود.

۳. انتقال آبله مرغان از طریق تماس

آبله مرغان در درجه اول از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده به‌خصوص از طریق تماس با قطرات تنفسی هنگام سرفه یا عطسه انتقال پیدا می‌کند. این بیماری همچنین می‌تواند به طور غیرمستقیم از طریق اشیای آلوده پخش شود. ویروس می‌تواند برای مدت کوتاهی روی سطوحی مانند اسباب‌بازی‌ها و دستگیره‌های در زنده بماند. اگر کسی این سطوح را لمس کند و دست آلوده را به بینی و دهان و به‌طورکلی صورت خود بزند، ممکن است آلوده شود.

انتقال آبله مرغان چند روز است؟
دوره کمون یا نهفتگی آبله مرغان بین ۲ تا ۳ هفته است.

انتقال آبله مرغان چند روز است؟

همچون سایر انواع عفونت‌های هوابرد (منتقله از طریق هوا)، احتمال بروز آبله مرغان در هوای سرد بیشتر است. این یعنی معمولاً در پاییز و زمستان شاهد اپیدمی آبله مرغان هستیم. دوره کمون یا نهفتگی آبله مرغان نیز معمولاً بین ۲-۳ هفته (بیشتر ۱۴-۱۶ روز) است.

مدت زمان انتقال آبله مرغان معمولاً ۱-۲ روز قبل از ظهور دانه‌های پوستی و حداکثر ۵ روز پس از ظهور اولین تاول است. البته زمان انتقال آبله مرغان در افراد دارای نقص ایمنی ممکن است طولانی‌تر باشد. احتمال وقوع حملات ثانویه در افراد آلوده‌ای که در یک‌خانه زندگی می‌کنند بین ۷۰-۹۰ درصد است. بیماران زونا می‌توانند این بیماری را تا یک هفته پس از ایجاد بثورات پوستی به دیگران انتقال دهند. بدن آلوده می‌تواند ۱۰ تا ۲۱ روز پس از تماس، علائم آبله مرغان را نشان دهد و بیمار شود.

فرزندت آبله مرغان گرفته و می‌خوای بدونی چند روز ممکنه به دیگران سرایت کنه؟

چگونه از انتقال آبله مرغان جلوگیری کنیم؟

آبله مرغان معمولاً یک بیماری جدی در نظر گرفته نمی‌شود و بسیاری از افراد در دوره‌ای از زندگی به‌خصوص در دوران کودکی به آن مبتلا می‌شوند. اما بااین‌وجود، این بیماری می‌تواند عواقب جدی‌تری را در برخی از افراد (از جمله نوزادان، زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند) ایجاد کند. پس این افراد باید بیش از سایرین مراقب باشند و روش‌های جلوگیری و نکات مراقبتی را به‌درستی رعایت کنند.

برخی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال آبله مرغان شامل این مواردند:

روش جلوگیری از انتقال آبله مرغانشرح روش
واکسیناسیونواکسیناسیون بهترین روش پیشگیری از آبله مرغان است که خطر عفونت و عوارض مرتبط با آن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. ایمن‌سازی جامعه باعث کاهش تعداد مبتلایان به آبله مرغان خواهد شد.
اقدامات بهداشتیرعایت بهداشت مانند شستن مرتب دست‌ها و پوشاندن دهان هنگام سرفه، به جلوگیری از انتشار آبله مرغان کمک می‌کند. این اقدامات ساده خطرات انتقال را کاهش می‌دهند.
قرنطینه کردنقرنطینه کردن افراد آلوده به آبله مرغان و کسانی که در تماس نزدیک با او هستند برای جلوگیری از شیوع بسیار مهم است. دور نگه‌داشتن این افراد از مدرسه یا محل کار به پیشگیری از انتقال این ویروس کمک می‌کند.
ایمونوگلوبولیندرصورتی‌که مدت کوتاهی پس از قرارگرفتن در معرض آبله مرغان، به فرد ایمونوگلوبولین (IG) داده شود، می‌تواند محافظت موقتی را ارائه دهد. این روش به‌ویژه برای افرادی که به میزان زیاد در معرض خطر هستند مناسب است. ایمونوگلوبولین حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که می‌توانند شدت بیماری را کاهش دهند.
روش های جلوگیری از انتقال آبله مرغان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

آشنایی با نحوه انتشار آبله مرغان برای جلوگیری از انتقال و محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیر خیلی مهم است. این ویروس از طریق تماس مستقیم، ذرات معلق در هوا، تماس با اشیاء آلوده و غیره انتقال پیدا می‌کند. اگر در خصوص رعایت اقدامات پیشگیرانه جدی عمل کنید، می‌توانید از خودتان و عزیزانتان در برابر این بیماری محافظت کنید. آگاهی از ارتباط بین آبله مرغان و زونا نیز برای حفظ سلامت مهم است و کمک می‌کند که از این دو بیماری در امان باشید.

برای اطلاع از راه های انتقال آبله مرغان حتما با متخصص عفونی یا دکتر داخلی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص عفونی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

همان‌طور که گفتیم بیماری آبله مرغان معمولاً یک الی دو روز قبل از این که دانه‌های پوستی ظاهر شوند قابل‌انتقال است. همچنین تا پنج روز پس از ظهور تاول‌ها، فرد ناقل است و باید از تماس داشتن با دیگران خودداری کند.

بهترین روش پیشگیری از بروز آبله مرغان این است که واکسینه شوید. روش‌هایی مثل ماسک زدن نمی‌توانند ایمنی صددرصد را فراهم کنند. پس اگر احتمال می‌دهید فردی بیمار است حتی با ماسک هم به او یا اتاقی که در آن بوده نزدیک نشوید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره راه های انتقال آبله مرغان

  1. مهرنوش گفت:

    چقدر طول می‌کشه تا جای آبله مرغون پاک شه از روی صورت

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حداقل دو هفته
      از پماد اسیکلوویر هم می توانید استفاده کنید

    2. شیوا گفت:

      سلام من توی عروسی یکی از فامیلام رودیدم پسرش بغلش بود .لپ پسر کوچیکه رو کشدم که.بعد دیدم صورت جوش داره به مامانش گفتم چشه گفت ابله زد😐گفتم خو خیر دیده برا چی بهم نگفتی.خلاصه از عصر روز بعد دیگه تبو لرز کمر درد شدید نفس تنگی گرفتم تا شب بعدش رفتم دکتر گفت سرما خودری و تب که کردی یه چنتا جوش تو صورتم بود گفت مال تبت بود .دیگه سرم و دارو داد امدم خونه دوباره تب کرد تا صبح تو گرمی و سوختم .بعد دیدم جوشام خیلی بیشتر شدن و خیلی ابکین .شک کردم گفتم مگه گرمی تب چقده تا الان امدم این متالب رو خوندم .فهمیدم ابله هست🤕دوتا هم پسر دارم که نگرفن هنوز .اینقد میترسم که بگیرن .اگه بخوان از من بگیرن چند روز بعد میگیرن و علاعمش رو نشون میده؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        سه تا یک هفته طول میکشد تا علایم اشکار گردد

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۱۳سالم هست و اولین بارم هست که ابله مرغون گرفتم ایا جاش میره؟ ویه سوال روش درمان ابله مرغون سریع

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از ترکیب پماد های زینک اکساید+ اسیکلوویر استفاده کنید

    2. فاطمه و امیر رضا گفت:

      سلام دختر ۱۲ ساله و پسر ۷ ساله ام ابله مرغان گرفتن الان ده روز از بیماری گذشته هنوززخم ها هستن و سیاه شدن و مدرسه نرفتن. کی میتونن به مدرسه بروند؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        دو هفته بعبد از شروع علایم

    3. ناشناس گفت:

      سلام چه مدت زمانی ویروس آبله مرغان بر روی صابون حمام زنده میماند؟

    4. نازنین گفت:

      سلام چه مدت زمانی ویروس آبله مرغان بر روی صابون حمام زنده میماند؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        معمولا این ویروس از راه برخورد نزدیک و تنفسی منتقل می شود
        ولی روی سطوج زیاد باقی نمی ماند
        ولی توصیه می شود برای احتیاط از همان صابون مشکوک استفاده نکنید

  3. سرنا گفت:

    سلام وقت بخیر یکی از هم کلاسی های من ۴ روز پیش اومده بود مدرسه با حالت های خیلی بد فردای اون روز متوجه شدیم به ویروس آبله مبتلا است من تا حالا این ویروس را نگرفتم و نیم ساعتی هم در کنار هم کلاسی ام نشسته بودم الان من به این ویروس مبتلا هستم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال انتقال به شما وجود دارد

  4. ناهيد گفت:

    دوستم در نوجوانی به آبله مبتلا شده بود چندوقت پیش بچه هاش دچار این بیماری شدن من با دوستم دیدار داشتم و من آبله نگرفنم امکان داره دوستم ناقل بوده باشه؟!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمال انتقال ویروس وجود دارد

  5. وحید. گفت:

    سلام. وقت بخیر. من ۴۲ ساله هستم و ۳ روز پیش با یک کودک مبتلا به آبله مرغان حدود ۴ تا ۵ ساعت توی یه جمع بودیم که همه در بچگی آبله مرغان گرفته بودند به غیر از من. الان هم علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و عطسه دارم. آیا اینها علائم زونا هست و آیا در این مرحله میشه از ابتلا به زونا جلوگیری کرد. ممنون از پاسخگوئی و سایت خوبتون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله در صورتی که در گذشته ابله نگرفتید احتمال ابتلا به زونا وجود دارد
      می توانید تحت نظارت پزشک از قرص اسیکلوییر استفاده نمایید

  6. نرگس گفت:

    سلام میخواستم بدونم ،من ک با پسرم ک آبله مرغان گرفته، در یک خانه هستم ولی قبلاً آبله مرغان گرفتم آیا ناغل هستم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال انتقال پایین است

      1. یوسفی گفت:

        سلام من قبلا ابله گرفتم آگه با فردی که دچار ابله باشه در تماس باشم میتوانم به فردی که ابله نگرفته انتقال بدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          لام
          احتمالش زیاد نیست ولی امکانش وجود دارد

  7. آرنیکا گفت:

    من می‌خوام آبله مرغان بگیرم تا در آینده زونا نگیرم میشه راه های گرفتن این بیماری رو برام توضیح بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این روش علمی نیست
      بهتر است واکسن بزنید

  8. ناشناس گفت:

    روستاها از همه نظر از شهر ها تمیز ترن هوای الوده موشهای شهر اندازه گربن چرا مریضی از روستاست بعد به بی سوادی چه

  9. عباس خا گفت:

    دوری ازامکانات وپزشکان مجرب ومتخصص دروستا ،بی سوادی وکم تجربگی مادران روستایی موجب شیوع ابله مرغاک در روستا هست.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این عوامل در شهرها هم باعث شیوع این بیماری شده است

  10. ناشناس گفت:

    دوری ازاگکانات وپزشکان مجرب ومتخصص دروستا ،بی سوادی وکم تجربگی مادران روستایی موجب شیوع ابله مرغاک در روستا هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این عوامل در شهرها هم باعث شیوع این بیماری شده است
      سپاس از شما

      1. نرگس گفت:

        سلام من سه روز قبل کنار. زن باردار. بودم وسه دو روز بعدش. علائم ابلع مرغان دیدم ع خدم ایا امکان مبتلا شدن دارن

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله امکان انتقال ویروس وجود دارد