آیا درمان پارکینسون با طب سوزنی ممکن است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

استفاده از طب سوزنی به عنوان روش جایگزین برای درمان بیماری پارکینسون می‌تواند علایم و نشانه‌های این بیماری را کاهش دهد و باعث بهبود لرزش، سفتی عضلات و مشکلات حرکتی شود. البته واکنش بدن هر فرد متفاوت است و برای تصمیم‌گیری درباره درمان پارکینسون با طب سوزنی باید با تیم درمانی متخصص و پزشک معالج مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آیا درمان پارکینسون با طب سوزنی نتیجه بخش است؟

پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده سیستم عصبی مرکزی است که عوارضی مانند لرزش، سفتی عضلات، مشکلات حرکتی و اختلالات در کنترل حرکتی ایجاد می‌کند. درمان پارکینسون با طب سوزنی یکی از روش‌های جایگزین متداول برای مدیریت علائم این بیماری مزمن است. طب سوزنی، یکی از روش‌های درمانی سنتی چین محسوب شده که بر پایه نظریه‌های فیزیولوژیکی و انرژی‌ با تحریک نقاط خاص بدن با سوزن‌های بسیار نازک انجام می‌شود.

درمان پارکینسون با طب سوزنی به منظور کاهش علائم بیماری از جمله لرزش، سفتی عضلات، مشکلات حرکتی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مورد بررسی قرار گرفته است. واکنش افراد ممکن است نسبت به این روش درمانی متفاوت باشد و اثربخشی آن به واکنش بدنی و شرایط بیمار بستگی دارد.

اگر می‌خواهید از این روش درمان استفاده کنید، حتما با متخصص مغز و اعصاب یا دکتر طب سوزنی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان پارکینسون با طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی (Acupuncture) از قرن‌ها قبل در پزشکی سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک تکنیک سنتی و جایگزین درمانی شناخته می‌شود. درمان پارکینسون به عنوان یکی از بیماری های مغز و اعصاب با طب سوزنی روش درمانی است که در آن سوزن‌های نازک به نقاط خاصی در بدن فرد فرو می‌روند. ارتباط دقیق بین طب سوزنی و درمان پارکینسون هنوز کاملا مشخص نیست و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. در حال حاضر، طب سوزنی به عنوان یک انتخاب مکمل درمان‌های متداول پارکینسون در نظر گرفته می‌شود (پارکینسون چیست؟)

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی به دلیل تاثیرات ضد التهابی، ضد درد و آرامش‌بخش ممکن است برخی از علائم مانند لرزش، سفتی عضلات، افتادگی و درد ناشی از این بیماری را بهبود ببخشد. به هر حال، قبل از اینکه سراغ درمان پارکینسون با طب سوزنی بروید، مهم است با پزشک خود مشورت کنید تا از مزایا، محدودیت‌ها و احتیاط‌های مربوط به طب سوزنی مطلع شوید و بر اساس شرایط، تصمیم مناسبی بگیرید. همچنین، توصیه می‌شود از متخصص طب سوزنی کمک بگیرید تا از درست پیش رفتن درمان مطمئن باشید.

دنبال درمان غیردارویی پارکینسون هستی؟

برای طب سوزنی به متخصص مراجعه کن.

کاربرد طب سوزنی در درمان پارکینسون

استفاده از طب سوزنی به عنوان روش درمانی برای پارکینسون هنوز به طور کامل مورد تایید و تحقیق قرار نگرفته است. با این حال، برخی از تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند بعضی از علائم و نشانه‌های پارکینسون را تسکین دهد و بهبود لرزش، سفتی عضلانی، افتادگی و درد در برخی از بیماران پارکینسون را به همراه داشته باشد.

به طور کلی، درمان پارکینسون با طب سوزنی معمولا به صورت تکمیلی و مکمل درمان‌های متداول انجام می‌شود؛ به این معنی که طب سوزنی به تنهایی نمی‌تواند برای درمان پارکینسون کافی باشد و باید به همراه درمان‌های دیگر از جمله مصرف داروهای پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه درمان پارکینسون با طب سوزنی

نحوه درمان پارکینسون با روش طب سوزنی ممکن است بین پزشکان و متخصصان طب سوزنی متفاوت باشد. اما نحوه کلی درمان به شکل زیر است:

  • مشاوره و ارزیابی

قبل از شروع هرگونه درمان با طب سوزنی، مهم است که به متخصص طب سوزنی مراجعه کنید تا براساس ارزیابی شرایط شما این کار را انجام دهند.

  • جلسات درمانی

درمان با طب سوزنی برای پارکینسون به صورت جلسات مکرر انجام می‌شود. تعداد جلسات و فاصله زمانی بین آنها بسته به شرایط بیمار و توصیه پزشک متخصص تعیین می‌شود. معمولا جلسات درمانی در مدت زمان معینی برای ارزیابی نتایج و تعیین ادامه درمان برگزار می‌شوند.

  • سوزن‌گذاری

در جلسات طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازک را به نقاط خاصی در بدن وارد می‌کند. نقاطی که برای سوزن‌گذاری انتخاب می‌شوند، شامل نقاطی در نزدیکی مناطق متأثر از پارکینسون یا نقاط دیگری هستند که از نظر متخصص و پزشک تاثیر مثبتی در بهبود علائم پارکینسون دارند.

آیا طب سوزنی درد دارد؟ ممکن است ناراحتی جزئی داشته باشید. اما درد آن زیاد نیست.

تکنیک‌های دیگری مانند ماساژ، تنفس عمیق، تمرینات فیزیکی و تمرینات روانشناختی نیز باید همراه با طب سوزنی باشند.

چه افرادی نمی توانند از طب سوزنی استفاده کنند؟
استفاده از طب سوزنی برای برخی افراد مناسب نیست و باید با پزشک متخصص مشورت شود.

نقاط طب سوزنی در پارکینسون

نقاط مهم برای سوزن‌گذاری در درمان پارکینسون عبارتند از:

  • نقطه حاشیه‌ای (GB20): این نقطه در قسمت پشتی گردن و طرف خارجی استخوان گردن قرار دارد. سوزن‌گذاری در این نقطه به کاهش سفتی عضلانی و بهبود تعادل کمک می‌کند.
  • نقطه سوزنگاه (GV20): این نقطه در قسمت بالا و مرکزی سر در خط وسط بین دو دماغه قرار دارد. سوزن‌گذاری در این نقطه باعث کاهش لرزش و بهبود تمرکز می‌شود.
  • نقطه دست (LI4): این نقطه بین انگشت شصت‌ و ششم و انگشت شصت ‌و هفتم دست قرار دارد. سوزن‌گذاری آن باعث کاهش درد و استرس می‌شود.
  • نقطه پا (ST36): این نقطه داخل پا، حدود ۳ انگشت زیر ساق قرار دارد سوزن گذاری آن به بهبود تعادل و کاهش سفتی عضلانی کمک می‌کند.
  • نقطه گوش (AH6): در قسمت بیرونی گوش واقع شده است. سوزن‌گذاری آن به کاهش لرزش، بهبود کنترل حرکتی و بهبود عملکرد عصبی کمک می‌کند.
  • نقطه شانه (GB21): این نقطه در قسمت بیرونی شانه و در نزدیکی نقطه حاشیه‌ای (GB20) قرار دارد. سوزن‌گذاری در آن ممکن است به کاهش تنش عضلانی و بهبود حرکت کمک کند.

توجه کنید که انتخاب و استفاده از نقاط خاص در طب سوزنی برای درمان پارکینسون باید بر اساس ارزیابی دقیق شرایط بیمار و توصیه پزشک متخصص طب سوزنی صورت گیرد.

آیا طب سوزنی برای شرایط بیماری پارکینسون شما مناسبه؟ با دکتر مشورت کن.

نکات قبل و بعد از درمان پارکینسون با طب سوزنی

نکات قبل و بعد از درمان پارکینسون با طب سوزنی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نکات قبل از درماننکات بعد از درمان
ملاقات با پزشک متخصص طب سوزنی و مشاوره کامل درباره درماناستراحت و آرامش بعد از جلسه
بررسی و تشخیص شرایط پارکینسون توسط پزشک معالجپیگیری با پزشک در صورت بروز هرگونه عارضه پس از جلسه
اطلاع رسانی به پزشک درباره داروها و درمان‌های دیگری که استفاده می‌کنید.رعایت توصیه‌های پزشک مربوط به فاصله زمانی بین جلسات درمانی
اعلام آلرژی‌ها و تجربیات قبلی درمانی به پزشکاعلام هرگونه تغییر در علائم و وضعیت بهبودی به پزشک
رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظممراقبت از نقاط سوزن‌گذاری و جلوگیری از عفونت
اطمینان از استفاده از وسایل ضد عفونی در جلسات سوزن‌گذاریمشاوره با پزشک درباره برنامه‌های توسعه‌یافته برای درمان پایدار
عدم مصرف الکل و مواد مخدر قبل از درمانشرکت در جلسات پیگیری و ارزیابی به منظور تعیین ادامه درمان
نکات مراقبتی قبل و بعد از طب سوزنی

مهم است که با پزشک خود در مورد هرگونه نکته خاص قبل و بعد از درمان با طب سوزنی در پارکینسون صحبت کنید. هر فرد و شرایط درمانی ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشد و پزشک می‌تواند راهنمایی مناسبی ارائه کند.

مزایای درمان پارکینسون با طب سوزنی

درمان پارکینسون با طب سوزنی، رویکرد جایگزین متداولی برای مدیریت علائم پارکینسون مزمن است. از مزایای آن می‌توان به بهبود نشانه‌های غیرحرکتی این بیماری مانند مشکلات خواب و اضطراب اشاره کرد. برخی از بیماران پارکینسون می‌گویند که طب سوزنی به آن‌ها کمک کرده است تا عوارض جانبی داروهای ضد پارکینسونی که معمولا مصرف می‌کنند، کاهش یابد. مهمترین مزیت این روش درمانی هم بهبود کیفیت زندگی با بهبود خواب و افزایش انعطاف‌پذیری است که روی طول عمر بیماران پارکینسون تاثیر خوبی دارد.

متن انگلیسی:
Anecdotal evidence suggests acupuncture can improve some Parkinson’s symptoms including tremor, walking difficulties, rigidity and pain
ترجمه متن:
براساس شواهد، طب سوزنی می‌تواند برخی نشانه‌های بیماری پارکینسون مانند لرزش، سخت راه رفتن، سفتی عضلانی و درد را بهبود ببخشد.

parkinsonseurope

عوارض درمان پارکینسون با طب سوزنی

برخی از عوارض درمان پارکینسون با طب سوزنی عبارتند از:

  1. خونریزی در نواحی که سوزن وارد می‌شود.
  2. پس از جلسات طب سوزنی، ممکن است درد و تورم در نقاط وارد شده‌ سوزن‌ها رخ دهد.
  3. برخی افراد ممکن است پس از جلسات درمانی، احساس خستگی و فرسودگی کنند.
  4. در مواردی ممکن است استفاده از سوزن‌ها به عفونت‌ها منجر شود.
  5. برخی افراد ممکن است احساس ضعف یا افت توانمندی بعد از جلسات داشته باشند.

توجه داشته باشید که عوارض بسته به وضعیت جسمی بیمار، میزان تحمل و واکنش بدن او به درمان متفاوت خواهند بود. برای اطمینان از ایمنی و موثر بودن این نوع درمان، همیشه با پزشک متخصص مشورت کنید.

کاربرد طب سوزنی در درمان پارکینسون اثبات شده است.
برخی از تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند بعضی از علائم و نشانه‌های پارکینسون را تسکین دهد.

هزینه درمان پارکینسون با طب سوزنی

هزینه‌ درمان پارکینسون با طب سوزنی بسته به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، تعداد و نوع جلسات طب سوزنی، تجربه و تخصص پزشک، و نحوه پوشش بیمه متفاوت و متغیر خواهد بود. عواملی مانند هزینه مشاوره، جلسات طب سوزنی، و هزینه‌های مربوط به هر سوزن ممکن است در هزینه نهایی تأثیرگذار باشند.

قبل از شروع هر گونه درمان، با پزشک در مورد هزینه‌های مربوطه و گزینه‌های پوشش بیمه مشورت کنید. ممکن است بیمه‌ها یا سازمان‌های دیگر پرداختی جلسات طب سوزنی را پوشش دهند یا پیشنهادهای مختلفی برای کاهش هزینه به شما ارائه کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

استفاده از طب سوزنی به عنوان روش جایگزین برای درمان بیماری پارکینسون می‌تواند علائم و نشانه‌های این بیماری را کاهش دهد و باعث بهبود لرزش، سفتی عضلات و مشکلات حرکتی شود. البته واکنش بدن هر فرد متفاوت است و برای تصمیم‌گیری درباره درمان پارکینسون با طب سوزنی باید با تیم درمانی متخصص و پزشک معالج مشورت کنید.

در نهایت، انتخاب استفاده از طب سوزنی برای درمان پارکینسون نیازمند ارزیابی دقیق و شناخت عمیق از وضعیت فردی بیمار است و این تصمیم بهتر است با مشاوره با پزشک تخصصی و متخصص طب سوزنی انجام شود.

حتما پیش از اقدام با دکتر مغز و اعصاب و متخصص طب سوزنی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین مغز و اعصاب و همچنین مشاوره آنلاین طب سوزنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

استفاده از طب سوزنی، همانند هر درمان دیگری، ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد ازجمله:

    1. افرادی که درمعرض خطر عفونت هستند مانند بیماران هموفیلی، افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند.

    1. افرادی که ترس یا اضطراب شدید نسبت به سوزن دارند.

    1. افرادی که نسبت به فلزات حساسیت دارند ممکن است با وارد شدن سوزن فلزی به بدن دچار حملات واکنشی شوند.

    1. افرادی که دچار خونریزی یا سایر مشکلات خونی هستند.

    1. در برخی موارد، استفاده از طب سوزنی برای زنان باردار مناسب نیست و باید با پزشک متخصص مشورت شود.

استفاده از طب سوزنی به عنوان یکی از روش‌های درمان پارکینسون مورد تحقیق قرار گرفته است و برخی مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی ممکن است در کاهش علائم پارکینسون موثر باشد. اما واکنش بدنی افراد به این نوع درمان ممکن است متفاوت باشد. برخی از بیماران گزارش داده‌اند که بعد از طب سوزنی بهبود قابل توجهی در علائم مانند لرزش، سفتی عضلات و اختلالات حرکتی پیدا کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر احساس تاثیر چندانی نکرده‌اند. در نهایت، اثربخشی درمان با طب سوزنی برای هر فرد به ویژگی‌های شخصیتی او، واکنش بدن به این نوع درمان، و شدت علائم پارکینسونی بیمار بستگی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن