طول عمر بیماران پارکینسون و عوامل موثر آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مدت زمان بقای بیماران پارکینسون ممکن است متغیر باشد و بستگی به عوامل مختلفی دارد. در بیشتر موارد، بیماران پارکینسون ممکن است طول عمر مشابهی به افراد سالم داشته باشند. با توجه به پیشرفت در تشخیص و درمان بیماری پارکینسون، بهبود در کیفیت درمان، کنترل علائم و عوارض بیماری ممکن است تأثیر مثبتی بر طول عمر بیماران داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
طول عمر بیماران پارکینسون

طول عمر بیماران پارکینسون چقدر است؟ بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی پیش‌رونده است که بر تحرک و توانایی ذهنی افراد تاثیر زیادی می‌گذارد و قطعاً کیفیت زندگی آنها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. وضعیت بیماران مبتلا به این بیماری به‌تدریج بدتر می‌شود. زمانی که یکی از نزدیکان شما به این بیماری مبتلا می‌شود قطعاً یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که دارید، میزان امید به زندگی و طول عمر بیماران پارکینسون است.

مهمترین عامل در تعیین طول عمر بیماران پارکینسونی، شدت بیماریشان است؛ بنابراین هر چه زودتر به متخصص مراجعه کنید طول عمر بیشتری خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید علائم خود را کنترل کنید. برای گرفتن‌ نوبت حضوری یا حتی آنلاین از متخصصان مشهور مغز و اعصاب در سرتاسر ایران می‌توانید از طریق پنل دکترتو اقدام کنید. در این مقاله، امید به زندگی فرد مبتلا به پارکینسون و همچنین مراحل بیماری و عوارض احتمالی را موردبحث قرار می‌دهیم.

طول عمر بیماران پارکینسون چقدر است؟

به‌صورت معمول اکثر افراد مبتلا به این بیماری مغز و اعصاب دارای امید به زندگی یکسان یا مشابه با افراد سالم هستند. بااین‌حال فاکتورهای مختلفی مانند سن تشخیص بیماری، قومیت و کیفیت درمان می‌تواند روی طول عمر بیماران پارکینسون تاثیر بگذارد (پارکینسون چیست؟).

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ در خصوص طول عمر بیماران پارکینسون نشان می‌دهد که میزان بقای افراد مبتلا به این بیماری به شدت به نوع اختلال پارکینسون افراد مبتلا بستگی دارد. برای مثال بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون ایدیوپاتیک که عملکردی طبیعی دارند، امید به زندگی آنها نیز مانند افراد طبیعی است و معمولاً مشابه سایر افراد عمر می‌کنند.

متن انگلیسی:
Parkinson’s disease is a progressive disorder of the nervous system. It affects a person’s movement and mental ability, with the symptoms getting worse over time
ترجمه متن:
بیماری پارکینسون یک اختلال پیش‌رونده در سیستم عصبی است. این بیماری بر حرکت و توانایی ذهنی فرد تأثیر می‌گذارد و با گذشت زمان علائم بدتر می‌شود.

medicalnewstoday
عوامل موثر در طول عمر بیماران پارکینسون مختلف است.
بسته به‌شدت بیماری و نوع پارکینسونی که افراد به آن مبتلا هستند، طول عمر آنها متفاوت خواهد بود.

آیا بیماری پارکینسون کشنده است؟

طبق تحقیقات انجام‌شده در خصوص این بیماری به طور متوسط افراد مبتلا به پارکینسون می‌توانند انتظار داشته باشند که تقریباً به‌اندازه افرادی که این بیماری را ندارند، زندگی کنند و زنده بمانند. بااین‌وجود درحالی‌که این بیماری به‌خودی‌خود کشنده نیست، عوارض مرتبط می‌تواند امید به زندگی را یک تا دو سال کاهش دهد. در نتیجه بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری درحالی‌که ممکن است به دلیل خود بیماری نمیرند، ممکن است به دلیل عوارض این بیماری فوت کنند.

بااین‌حال میزان کشندگی بیماری در خصوص افرادی که به انواع پارکینسونیسم غیرمعمول مانند زوال عقل یا LBD، فلج فوق هسته‌ای پیش‌رونده و آتروفی سیستم چندگانه مبتلا هستند، در مقایسه با جمعیت عمومی بسیار بیشتر است.

عوامل موثر در طول عمر بیماران پارکینسون

علت بیماری پارکینسون به طور دقیق مشخص نیست. اما فاکتورهای بسیار متعددی می‌تواند روی طول عمر بیماران پارکینسون تاثیر بگذارد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهای موثر فرم بیماری است. درست مانند چیزی که در بالا اشاره شد بسته به شدت بیماری و نوع پارکینسونی که افراد به آن مبتلا هستند، میزان امید به زندگی آنها نیز فرق می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ در ژورنال Neurology نشان می‌دهد که بقا در میان افراد مبتلا به بیماری پارکینسون به‌شدت به نوع و ویژگی‌های این اختلال بستگی دارد.

هر چقدر شدت بیماری بیشتر باشد، قطعاً طول عمر بیماران کوتاه‌تر و میزان مرگ‌ومیر آنها نیز در مقایسه با افراد سالم جامعه بیشتر خواهد بود. سایر فاکتورهایی که می‌تواند روی میزان مرگ‌ومیر بیماران و امید به زندگی آنها تاثیر داشته باشد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • علائم بیماری
  • جنسیت بیماران مبتلا به پارکینسون
  • سن تشخیص بیماری
  • قومیت
  • مراحل بیماری
  • داروها و درمان‌هایی که بیماران دریافت می‌کنند

هر یک از این موارد می‌تواند روی مدت زمانی که بیماران مبتلا به پارکینسون عمر می‌کنند تاثیر داشته باشند.

نگران تشدید بیماری پارکینسون هستی؟

هر سوالی داری از متخصص بپرس.

۱. طول عمر بیماران پارکینسون از نظر علائم و عوارض بیماری

میزان علائم بیماری پارکینسون یکی از موارد مهمی است که می‌تواند روی امید به زندگی افراد مبتلا به این بیماری تاثیر داشته باشد. بیمارانی که به پارکینسون مبتلا هستند می‌توانند در هر مرحله از بیماری و باتوجه‌به شدت پارکینسون، طیف وسیع و متفاوتی از عوارض و علائم را نشان دهند.

در واقع بین میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری و وجود علائم مختلف پارکینسون مانند اختلال بویایی یا مشکلات مربوط به حس بویایی ارتباط وجود دارد. عوارض بیماری نیز در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. افتادن و سقوط در افرادی که فرم پیشرفته‌تر بیماری را دارند بیشتر اتفاق می‌افتد و همین مورد می‌تواند یکی از دلایل مهم مرگ‌ومیر افراد مبتلا باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پارکینسون حدود سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی احتمال زمین خوردن‌ دارند و زمین خوردن‌های جدی می‌تواند منجر به ضربه مغزی و شکستگی استخوان شود. در موارد نادر، زمین خوردن‌های جدی می‌تواند کشنده باشد.

سفتی شدید در پاها که ایستادن یا راه رفتن بیماران را غیرممکن می‌کند هم می‌تواند به‌تدریج مشکلات بیشتری را برای افراد ایجاد کند و عوارض تهدیدکننده زندگی را موجب شود. یکی دیگر از عوارض بسیار مهم این بیماری ذات‌الریه است. به‌عنوان‌مثال، تحقیق در مورد مرگ ۲۱۹ نفر مبتلا به بیماری پارکینسون ایدیوپاتیک گزارش داد که به نظر می‌رسد ۴۵٪ از این افراد بر اثر ذات‌الریه مرده‌اند.

پنومونی آسپیراسیون زمانی اتفاق می‌افتد که غذا، اسید معده یا بزاق را به داخل ریه‌های خود استنشاق کنید. با پیشرفت پارکینسون، بلع دشوارتر می‌شود و باعث می‌شود غذا و مایعات وارد ریه‌ها شود.

متن انگلیسی:
Pneumonia, particularly aspiration pneumonia, is the leading cause of death for people with Parkinson’s, accounting for 70 percent of Parkinson’s deaths
ترجمه متن:
ذات‌الریه، به‌ویژه ذات‌الریه آسپیراسیون، علت اصلی مرگ‌ومیر ۷۰ درصد افراد مبتلا به پارکینسون است.

HEALTHLINE

۲. طول عمر بیماران پارکینسون از نظر جنسیت

جنسیت بیماران فاکتور دیگری است که می‌تواند روی طول عمر بیماران پارکینسون تاثیر داشته باشد. مطالعات مختلف و متعددی که در این زمینه انجام‌شده‌ نشان می‌دهد که نرخ و مرگ‌ومیر بالاتری در بین زنان مبتلا به این بیماری نسبت به مردان ثبت شده است.

۳. سن تشخیص بیماری

سن تشخیص بیماری یکی دیگر از عوامل موثر در طول عمر بیماران پارکینسون است. تحقیقاتی که روی بیش از ۱۲۰۰۰ نفر انجام شده است نشان می‌دهد که اگر قبل از ۷۰ سالگی تشخیص داده شود، پارکینسون می‌تواند امید به زندگی را کاهش دهد. در نتیجه اگر این بیماری در افرادی با سنین پایین‌تر تشخیص داده شود، احتمال این که طول عمر پایین‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند، بیشتر است.

دقت داشته باشید که مصرف مواد غذایی مفید برای پارکینسون و دوری از غذاهای مضر برای پارکینسون در بهبود علائم و افزایش طول عمر بیماران تاثیر خوبی دارد.

۴. قومیت

قومیت فاکتور تأثیرگذار دیگری است که می‌تواند روی طول عمر بیماران پارکینسون تاثیر بگذارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ روی بیش از ۲۰۶ شرکت‌کننده انجام شد نشان داد که قومیت عامل مهمی است و افراد غیرسفیدپوست، از جمله سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

بااین‌حال در این بررسی تایید شده‌‌ که این یافته احتمالاً منعکس‌کننده تفاوت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که ممکن است برخی از افراد را از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی تخصصی باز دارد.

طول عمر بیماران پارکینسون از نظر مراحل بیماری باید بررسی شود.
مرحله بیماری پارکینسون مهمترین عامل در تعیین طول عمر فرد مبتلا است.

۵. طول عمر بیماران پارکینسون از نظر مراحل بیماری

مرحله بیماری پارکینسون فاکتور موثری است که می‌تواند تعیین کند طول عمر بیماران پارکینسونی چقدر است. در کل این بیماری چند مرحله مختلف دارد که در هر مرحله شدت علائم، عوارض و میزان پیشرفت بیماری متفاوت است.

برای مثال در مرحله یک بیماری که علائم خفیف‌تر است، عملکرد روزانه افراد طبیعی است و قطعاً نمی‌تواند روی امید به زندگی آنها تاثیری داشته باشد. درمان پارکینسون در این مرحله می‌تواند از پیشرفت علائم و افزایش خطر مرگ‌ومیر جلوگیری کند.

مرحله دو بیماری شدیدتر است و علائم بیشتر قابل‌توجه است و در نتیجه ممکن است روی زندگی روزمره افراد تاثیر بگذارد. بااین‌حال باز هم شدت علائم به حدی نیست که بتواند امید به زندگی را کاهش دهد. مراحل بعدی شامل مرحله سه، چهار و پنج است که در هر یک از آنها شدت علائم به‌تدریج افزایش می‌یابد. با افزایش علائم ناتوان‌کننده احتمال این که بیماران ریسک بالاتری داشته باشند و احتمال مرگ‌ومیر آنها افزایش یابد بسیار بیشتر است.

عوامل موثر در طول عمر بیمارانتوضیحات
از نظر علائم و عوارض بیماریبین میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری و وجود علائم مختلف پارکینسون مانند اختلال بویایی یا مشکلات مربوط به حس بویایی ارتباط وجود دارد.
از نظر جنسیتنرخ و مرگ‌ومیر بالاتری در بین زنان مبتلا به این بیماری نسبت به مردان ثبت شده است.
سن تشخیص بیماریدر افرادی با سنین پایین‌تر احتمال این که طول عمر پایین‌تری نسبت به سایر افراد داشته باشند، بیشتر است.
قومیتقومیت عامل مهمی است و افراد غیرسفیدپوست، از جمله سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.
از نظر مراحل بیماریبا افزایش علائم ناتوان‌کننده احتمال این که بیماران ریسک بالاتری داشته باشند و احتمال مرگ‌ومیر آنها افزایش یابد بسیار بیشتر است.
عوامل موثر در امید به زندگی بیماران پارکینسون

علت مرگ در بیماران پارکینسون

علت اصلی مرگ در بیماران پارکینسون معمولاً به پیشرفته شدن بیماری و عوارض جانبی آن مربوط است. در موارد پیشرفته بیماری پارکینسون، عوارض جانبی مربوط به مصرف داروهای ضد پارکینسونی می‌توانند ایجاد مشکلات جدی کنند. برخی از داروهای ضد پارکینسونی ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی شدید، اختلالات قلبی، عوارض تنفسی و اختلالات گوارشی را به همراه داشته باشند.

این عوارض می‌توانند وضعیت سلامتی عمومی بیمار را تحت تأثیر قرار داده‌ و در نهایت به مرگ بیمار منجر شوند. عوامل دیگری مانند عفونت‌ها، تشکیل لخته‌های خونی، ضعف سیستم ایمنی بدن و مشکلات قلبی نیز می‌توانند در افزایش خطر مرگ در بیماران پارکینسون نقش داشته باشند.

می‌خوای علت اصلی مرگ در بیماران پارکینسون رو بدونی؟ پس مشاوره بگیر.

داروها و درمان های دریافتی، چقدر در طول عمر بیماران پارکینسون تاثیرگذار است؟

امروزه در سراسر دنیا با پیشرفت‌هایی که علم پزشکی و داروسازی داشته، درمان‌های تخصصی بسیار موثری نیز برای این بیماری وجود دارد. دسترسی به داروها و درمان‌های مدرن می‌تواند طول عمر بیماران مبتلا به پارکینسون را افزایش دهد.

داروهای پارکینسون و درمان‌های مدرن به این معنی است که افراد می‌توانند علائم خود را مدیریت کنند و از وقوع یا شدت عوارضی که در غیر این صورت ممکن است کشنده باشند، بکاهند. اصلی‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان و کنترل بیماری شامل آمانتادین، آگونیست‌های دوپامین و مهارکننده‌های MAO-B می‌شوند.

طول عمر بیماران شبه پارکینسون

شبه پارکینسون (PSP) یک بیماری نادر و پیشرونده است که بر طول عمر بیماران تاثیر می‌گذارد؛ اما معمولاً متوسط ​​عمر بیماران شبه پارکینسون در حدود ۵ تا ۱۰ سال پس از تشخیص بیماری است. برخی افراد ممکن است بیشتر از این زمان زنده بمانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است طول عمر کمتری داشته باشند؛ این به این خاطر است که هر فرد ممکن است به طور متفاوت به بیماری پاسخ دهد.

طول عمر بیماران شبه پارکینسون به عوامل مختلفی بستگی دارد.
بیماری پارکینسون به خودی خود کشنده نیست و فاکتورهای زیادی در طول عمر بیماران دخیل است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

همانطور که گفته شد طول عمر بیماران پارکینسون به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله سن شروع بیماری، شدت علائم، پاسخ به درمان و وجود عوامل دیگر مانند داشتن بیماری‌های دیگر یا عوارض جانبی داروها. علاوه بر این، هر یک از بیماران پارکینسون بسته‌ به شرایط بدنی و زندگی خود ممکن است پاسخ متفاوتی به درمان داشته باشند.

در بیشتر موارد، بیماران پارکینسون طول عمر مشابهی با افراد سالم دارند. با این حال، باید توجه داشت که بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است و ممکن است در طول زمان علائم و عوارض شدت یابد و بر کیفیت زندگی و طول عمر آنها تاثیر بگذارد.

اگر هر سوالی در مورد بیماری پارکینسون دارید، با فوق تخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این بیماری به‌خودی‌خود کشنده نیست، اما فاکتورهایی مانند شدت و نوع بیماری و از همه مهم‌تر عوارض ناشی از آن می‌تواند امید به زندگی بیماران را کاهش داده و موجب مرگ‌ومیر آنها شود.

میزان امید به زندگی در زنانی که با این بیماری تشخیص داده می‌شوند کمتر است.

امید به زندگی بیماری پارکینسون را می‌توان از طریق درمان‌های مختلف و تغییر سبک زندگی بهبود بخشید. فیزیوتراپی، ورزش، رژیم غذایی، گفتاردرمانی و مصرف برخی داروها از جمله آمانتادین می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران پارکینسون کمک کند.

خیر قرصی که به طور مستقیم و با اطمینان بتواند طول عمر بیماران پارکینسون را افزایش دهد، وجود ندارد. هدف درمان پارکینسون معمولاً شامل کنترل علائم بیماری، بهبود کیفیت زندگی و کاهش ناتوانی‌های روزمره است.

بیماری پارکینسون معمولا در افراد بالای ۶۰ سال و بیشتر شروع می‌شود؛ اما جوانان هم می‌توانند به بیماری پارکینسون مبتلا شوند. این موارد که به عنوان پارکینسون جوانان (Young-Onset Parkinson’s Disease) شناخته می‌شوند، بسیار نادر و کمتر از ۱۰٪ کل مبتلایان به پارکینسون را شامل می‌شوند.

بله، تمرینات یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند برای بیماران پارکینسون مفید و مؤثر باشند. این تمرینات می‌توانند باعث کاهش علائم بیماری، افزایش انعطاف و تعادل بدن، کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت زندگی بیماران شود.

بله، تغییر در سبک زندگی می‌تواند به طول عمر بیماران پارکینسون کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره طول عمر بیماران پارکینسون

  1. ناشناس گفت:

    سلام مادرم ۵ ساله لرزش دست و..داره.خوابهای آشفته میبینه.مشکلات گوارشی داره اکثرا یبوست داره.دکتر رفتن تشخیص پارکینسون دادن.الان بی اختیاری ادرار کمی دارن آیا مشکل از بیماریشون هست؟بیماری مادرم پیشرفتش زیاد هست?😟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله علایم پارکینسون دارند
      حتمن زیر نظر پزشکتان باشید
      با ارزوی سلامتی

      متخصص مغزواعصاب

  2. Samaneh گفت:

    سلام مادرم ۵ ساله لرزش دست ومشکل گوارشی داره شبها تو خواب اشفتگی داره.دکتر رفته بیماری پارکینسون تشخیص دادن.الان بی اختیاری ادرار گرفتن تقریبا آیا علتش همون بیماری پارکینسون هست؟بیماری مادر پیشرفتش زیاده😟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله علایم پارکینسون دارند
      حتمن زیر نظر پزشکتان باشید
      با ارزوی سلامتی

  3. مهسا گفت:

    علت مرگ در بیماران پارکینسون

    علت اصلی مرگ در بیماران پارکینسون معمولاً به پیشرفته شدن بیماری و عوارض جانبی آن مربوط است. در موارد پیشرفته بیماری پارکینسون، عوارض جانبی مربوط به مصرف داروهای ضد پارکینسونی می‌توانند ایجاد مشکلات جدی کنند. برخی از داروهای ضد پارکینسونی ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی شدید، اختلالات قلبی، عوارض تنفسی و اختلالات گوارشی را به همراه داشته باشند.

    این عوارض می‌توانند وضعیت سلامتی عمومی بیمار را تحت تأثیر قرار داده‌ و در نهایت به مرگ بیمار منجر شوند. عوامل دیگری مانند عفونت‌ها، تشکیل لخته‌های خونی، ضعف سیستم ایمنی بدن و مشکلات قلبی نیز می‌توانند در افزایش خطر مرگ در بیماران پارکینسون نقش داشته باشند

    سلام این مطلب بالا فکرم درگیر کرد داروهای ضد پارکینسون این عوارض داشته باش پدرم پارکینسون داره و این اعلایم داره خواب آلودگی قلب ریه لخته خون پس داروهای پارکینسون بخوره یا نخوره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      عوارض دارو حتمی نیست
      مصرف نکردن دارو عوارضش بیشتر است

  4. ناشناس گفت:

    سلام پدر من پارکینسون داره کلا بی حرکت زخم بستر گرفته ۱۰روز قدرت بلع ندارن حتی آب الآنم مشکل کلیه پیداکردن آیا قابل درمان هست مشکل کلیه و زخم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت عدم بلع نیاز به سروم تراپی دارند
      زخم بستر باید جداگانه و موضعی درمان شود
      بهتر است حداقل یک هفته بستری شوند

  5. نازنین گفت:

    سلام۲۴سالمه دست وپام بی حس میشه نفس بندمیاداحساس سبکی سرمیکنم خیلی استرس واضطراب دارم ازهمه چی میترسم احساس خفگی میکنم گلووگردنم سفت میشه خیلی نامیدم دلم نمیخواد راه برم ایابیماری پارکینسون دارم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      علایم تپش قلب دارید

  6. زهرا گفت:

    سلام۲۴سالمه دست وپام بی حس میشه نفس بندمیاداحساس سبکی سرمیکنم خیلی استرس واضطراب دارم ازهمه چی میترسم احساس خفگی میکنم گلووگردنم سفت میشه خیلی نامیدم دلم نمیخواد راه برم ایابیماری پارکینسون دارم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      علایم تپش قلب دارید

  7. ناشناس گفت:

    سلام من ۶۰ سالمه و دکتر تشخیص داد پارکینسون دارم فقط دست چپم مشکل حرکتی دارد ۲ ساله دارم قرص ایزیکام مصرف میکنم..چند ماهه امانتادین هم تجویز شده ولی چون حالم بد میشه دیگه مصرف نکردم ایا بیماری من درست تشخیص داده شده ..؟ ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله علایم پارکینسون را دارید