توده هیپو اکو کبد چیست؟ آیا این توده خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

توده هیپو اکو کبد نوعی توده جامد و متراکم است که گاهی می‌تواند خطرناک باشد. معمولا این توده علائمی ندارد؛ اما گاهی باعث دل درد می‌شود. اگر توده سرطانی باشد، نیاز به درمان‌های تهاجمی مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

توده هیپو اکو کبد

توده هیپو اکو کبد جز ضایعات کبدی است که می‌تواند خطرناک باشد. اگر در آزمایش‌های تصویربرداری شما این توده تشخیص داده شده است یا متخصص احتمال آن را داده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که توده هیپواکو کبد چیست؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ چرا چنین توده‌ای در کبد به وجود می‌آید؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟ این توده‌ها خوش‌خیم بوده یا بدخیم هستند؟ وجود چنین توده‌ای در کبد تا چه حد خطرناک است؟

اگر دچار توده هیپو اکو کبد هستید یا علائم بیماری کبدی را دارید، حتما برای بررسی علت آن و درمان به‌موقع به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

توده هیپو اکو کبد چیست؟

توده هیپواکو بافتی متراکم یا جامد است که ممکن است در هر قسمتی از بدن تشکیل شود. معمولا در آزمایش سونوگرافی به شکل بافتی تیره دیده می‌شود. بسیاری از توده‌های خوش‌خیم و بدخیم سینه از نوع توده هیپو اکو هستند. این توده در کلیه، رحم، معده، بیضه‌ها، تخمدان‌ها، روده، غده تیروئید و پوست یافت می‌شود.

یکی از شایع‌ترین اندام‌های بدن برای ایجاد این نوع توده، کبد است. توده هیپو اکو کبد یکی از بیماری های کبد است. این توده انواع مختلفی داشته و می‌تواند در عملکرد کبد اختلال ایجاد کند. زمانی که به دلایل دیگری از شکم تصویربرداری می‌شود، توده هیپواکو کبد به شکل یک نقطه و گاهی هم چندین نقطه مشخص می‌شود. توده خوش خیم هیپو اکو کبد در بیشتر از ۲۰٪ بزرگسالان یافت می‌شود. گاهی چنین توده‌ای در کبد کاملا سالم هم به وجود آمده و ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

توده هیپو اکو کبد بافتی متراکم یا جامد در کبد است. در سونوگرافی ممکن است یک توده یا چندین توده در کبد تشخیص داده شود. این نوع توده هم می‌تواند خوش‌خیم و هم بدخیم باشد. در حدود ۲۰٪ از بزرگسالان دچار نوع خوش‌خیم توده هیپواکو کبد می‌شوند.

انواع توده هیپواکو کبد

توده های هیپو اکو کبد ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند. این توده‌ها جامد بوده و احتمال سرطانی بودن آنها وجود دارد. برخی از انواع خوش‌خیم این توده شامل موارد زیر می‌شود.

  • آبسه کبدی
  • آنژیوم کبدی
  • هیپرپلازی ندولار کانونی
  • آدنوم‌های کبدی

گاهی ممکن است توده هیپو اکو کبد به دلیل گسترش سرطان از بافت دیگری به کبد ایجاد شده باشند. در این حالت به توده سرطانی متاستاز کبد می‌گویند. علل بدخیم بودن توده هیپواکو کبد عبارتند از:

  • لنفوم غیر هوچکین
  • لنفوم اولیه کبدی
  • کارسینوم سلول‌های کبد
  • کارسینوم فیبرولاملار
  • سرطان مجری صفراوی (کلانژیو کارسینوما)
  • آنژیوسارکوم
  • سارکوم
توده هیپواکو بدخیم به دلیل گسترش سرطان به کبد ایجاد شده و می‌تواند باعث درد شکم شود.
توده هیپواکو بدخیم به دلیل گسترش سرطان به کبد ایجاد شده و می‌تواند باعث درد شکم شود.

علائم توده هیپو اکو کبد

معمولا توده هیپو اکو علامتی ندارد. زمانی که شما برای مشکل دیگری آزمایش تصویربرداری انجام می‌دهید، این توده مشخص می‌شود. برخی از علائم به خوش‌خیم بودن و بدخیم بودن آن بستگی دارد.

اگر توده خوش‌خیم باشد:

در صورت کوچک بودن توده هیچ علامتی ایجاد نمی‌شود. اما در مواقع نادر توده بزرگ شده و به بافت‌ها و اندام‌های مجاور فشار وارد می‌کند. در این شرایط ممکن است درد شکم داشته باشید.

اگر توده بدخیم باشد، علائم مربوط به سرطان کبد ایجاد می‌شود. از جمله:

  • درد شکم
  • خستگی
  • احساس سیری بعد از خوردن کمی غذا
  • ازدست‌دادن اشتها
  • احساس وجود توده در سمت راست بالای شکم
  • زردی پوست یا سفیدی چشم

در صورت بروز هر یک از علائم ذکرشده حتما برای بررسی بیماری کبد به فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. متخصص علائم شما را بررسی کرده و آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. برای مراجعه به بهترین دکتر می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا توده‌ای در سمت راست شکم خود حس می‌کنی؟

برای اطمینان با پزشک مشورت کن.

علت توده هیپو اکو کبد

علت دقیق ایجاد توده هیپو اکو در کبد مشخص نیست. اما پزشکان احتمال می‌دهند، ایجاد چنین توده‌ای در افراد با شرایط زیر وجود دارد.

  • ابتلا به هپاتیت B یا C
  • سیروز کبدی: در بیماری سیروز کبدی بافت اسکار به‌جای بافت سالم کبد رشد می‌کند. ممکن است منجر به سرطان شود.
  • بیماری ذخیره آهن (هموکروماتوز): در این اختلال بدن آهن زیادی را از غذا دریافت می‌کند. آهن اضافی در اندام‌های مختلف از جمله کبد تجمع می‌یابد.
  • چاقی
  • آرسنیک: این ماده شیمیایی سمی است.
  • آفلاتوکسین: سمی که در کپک غلات و آجیل وجود دارد.

علت دقیق ایجاد توده هیپو اکو کبد مشخص نیست. بیماری‌های هپاتیت B و C، سیروز کبدی و هموکروماتوز می‌توانند در ایجاد ضایعات کبدی نقش داشته باشند. البته گاهی در کبد سالم هم توده هیپواکو تشکیل می‌شود.

ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند هپاتیت ممکن است باعث ایجاد توده هیپو اکو در کبد شود.
ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند هپاتیت ممکن است باعث ایجاد توده هیپو اکو در کبد شود.

عوارض توده هیپو اکو کبد

عوارض این توده‌ها به نوع توده بستگی دارد. گاهی توده‌ها نیاز به درمان نداشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند. ممکن است در آزمایش‌های منظم تشخیص داده شود که توده در حال کوچک شدن است. اگر علت ایجاد توده بیماری زمینه‌ای باشد، باید مراقب عوارض آن بیماری بود. عدم توجه و درمان بیماری زمینه‌ای ممکن است باعث آسیب به کبد یا نارسایی آن شود.

اگر توده هیپو اکو کبد بدخیم باشد و به‌سرعت رشد کند، عوارض آن جدی است. در این شرایط توده تهدیدکننده زندگی بوده و درمان به‌موقع آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی می‌توان توده هیپواکو کبد را تشخیص داد.
در روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی می‌توان توده هیپواکو کبد را تشخیص داد.

تشخیص توده هیپو اکو کبد

معمولا برای تشخیص این نوع توده از آزمایش‌های تصویربرداری استفاده می‌شود. در اولین معاینه سونوگرافی پیشنهاد می‌شود. با این تست می‌توان کبد و اطراف آن را مشاهده کرد. اما تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم بودن توده هیپو اکو با سونوگرافی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط آزمایش‌های زیر تجویز می‌شوند.

  • آزمایش خون: برای بررسی عملکرد کبد باید آزمایش عملکرد کبد انجام شود. در این تست میزان آنزیم‌های کبدی در خون مشخص می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن
  • اسکن ام‌آرآی
  • بیوپسی کبد

اگر در اسکن‌ها توده دارای ویژگی‌های زیر باشد، احتمال سرطانی بودن آن بالا است.

  • سایه یا هاله اطراف توده
  • طرح مبهم یا نامنظم به‌جای صاف بودن شکل توده
  • الگویی شبیه به انشعاب یا انفجار یک ستاره
  • حالت زاویه‌دار به‌جای شکل دایره یا بیضی
  • محوشدگی
  • رشد سریع
  • رشد شاخک مانند
  • عروق خونی داخل یا اطراف آن

در صورت وجود هر نوع نشانه مشکوک باید برای تشخیص به‌موقع توده هیپو اکو کبد به دکتر کبد مراجعه کنید. متخصص باتوجه‌به شرایط و علائم شما بهترین تست‌های تشخیصی را تجویز می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای تشخیص توده هیپو اکو کبد همین امروز اقدام کن.

درمان توده هیپو اکو کبد

درمان توده هیپو اکو به اندازه، نوع آن و علائم بیمار بستگی دارد. گاهی کنترل توده عوارض کمتری نسبت به درمان آن دارد. اگر عفونت، التهاب یا بیماری زمینه‌ای باعث ایجاد توده شده باشند، با درمان آنها ممکن است توده هم کوچک شود. گاهی توده‌ها خودبه‌خود از بین می‌روند. به همین دلیل پزشک چکاپ منظم را توصیه کرده و در فواصل مشخص ابعاد توده را بررسی می‌کند.

اگر توده بزرگ شده باشد، بهترین روش جراحی است. اگر توده خوش‌خیم باشد، بزرگ‌شدن آن باعث درد و انسداد می‌شود. گاهی حتی توده خوش‌خیم می‎تواند سرطانی یا پاره شود. در این شرایط جراحی ضروری است.

گاهی هم روش‌هایی با تهاجم کمتر مانند فرکانس رادیویی گزینه مناسبی است. در این روش توده با تابیدن جریان الکتریکی کوچک می‌شود.

زمانی که توده بدخیم تشخیص داده شود، نیاز به درمان‌های تهاجمی است. برای درمان سرطان از روش‌هایی مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده می‌شود.

به نقل از healthline در رابطه با درمان توده هیپو اکو کبد:

زمان بهبودی بستگی به نوع تومور و درمان دارد. ممکن است به مدیریت درد و همچنین آنتی‌بیوتیک برای کاهش خطر عفونت بعد از برخی روش‌های درمان نیاز داشته باشید. توده های هیپواکو که خوش‌خیم هستند معمولا پس از برداشتن دوباره رشد نمی‌کنند. تومورهای بدخیم گاهی حتی پس از جراحی و درمان می‌توانند دوباره رشد کنند. انجام اسکن‌های منظم کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اگر رشد جدیدی وجود داشته باشد، دراسرع‌وقت تشخیص داده شده و درمان شود.

گاهی توده هیپو اکو نیازی به درمان نداشته و تنها باید در فواصل منظم با سونوگرافی بررسی شود.
گاهی توده هیپو اکو نیازی به درمان نداشته و تنها باید در فواصل منظم با سونوگرافی بررسی شود.

برای تشخیص و درمان توده هیپو اکو کبد به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

توده هیپو اکو کبد یک بافت جامد و متراکم است. این نوع توده در قسمت‌های مختلف بدن مانند سینه، کلیه، بیضه‌ها، تخمدان‌ها و معده هم به وجود می‌آید. گاهی ممکن است خوش‌خیم باشد و بدون درمان برطرف شود. گاهی هم توده خوش‌خیم بزرگ شده و خطر پاره شدن آن وجود دارد. در این شرایط برای کاهش خطرات و بهبود درد شکم جراحی انجام می‌شود. در برخی مواقع هم توده بدخیم بوده و به‌سرعت رشد می‌کند. برای درمان توده بدخیم باید جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی انجام شود.

برای تشخیص و درمان این توده باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. در آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی و ام‌آرآی توده مشخص می‌شود. دکترتو امکان مشاوره حضوری، آنلاین و تلفنی با بهترین پزشکان را برای شما فراهم کرده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

توده های هیپو اکو کبد انواع مختلفی دارند. برخی از آنها خوش‌خیم بوده و خود‌به‌خود از بین می‌روند. اما برخی دیگر ممکن است عوارض جدی ایجاد کنند یا منجر به سرطان کبد شوند. در این شرایط باید درمان به‌موقع انجام شود. برای درمان توده سرطانی باید جراحی یا شیمی‌درمانی انجام شود.

توده های هیپو اکو کبد می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. در سونوگرافی نوع توده مشخص می‌شود. اگر توده جامد باشد، از نوع هیپواکو است. این نوع توده‌ها گاهی سرطانی هستند. اما اگر توده از نوع کیست پر از هوا یا مایع باشد، هیپراکو بوده و معمولا سرطانی نیست.

آبسه کبدی یکی از انواع توده هیپو اکو کبد است. این ضایعه خوش‌خیم بوده و به اندام‌های دیگر سرایت نمی‌کند. اما ممکن است در اثر پاره شدن عوارض جدی ایجاد کند یا حتی تهدیدکننده زندگی باشد.

گاهی ممکن است سرطان مجرای صفراوی به کبد متاستاز کند. در نتیجه باعث ایجاد توده‌های سرطانی در کبد می‌شود. این توده‌ها می‌توانند از نوع هیپو اکو کبد باشند.

سیروز کبدی بیماری است که در نتیجه کبد چرب، هپاتیت یا سایر بیماری‌های کبد به وجود می‌آید. در این بیماری بافت اسکار جایگزین بافت سالم کبد شده و باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شود. ایجاد ضایعه در کبد به‌ویژه توده هیپو اکو می‌تواند به دلیل ابتلا به بیماری سیروز کبدی باشد. البته در کبد سالم هم می‌توان این توده به وجود بیاید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره توده هیپو اکو کبد

  1. سودا☆☆☆☆♡♡ گفت:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید من مادرم معده درد داشتن بردیم دکتر آندوسکوپی و سونو نوشتن تو آندوسکوپی زخم معده نشون داد و سونو کبد و صفرا شکل طبیعی خودشونو داشتن و اینکه نوشته بود ضایعه ی همانژیوم کبدی دیده شده و همیشه از درد بالای شکم شاکی هست و دکترم چیزی نگفت آیا خطرناکه؟ممنون میشم جواب بدی د

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر نگران نباشید
      همانژیوم کبدی نوعی تومور غیر سرطانی در کبد است که از رگ‌های خونی انباشته با شکل نامناسب تشکیل می‌شود. این رگ‌های خونی توسط شریان کبدی تغذیه خواهند شد و به ندرت مشکل مهمی در کبد ایجاد می‌کنند.

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید من مادرم معده درد داشتن بردیم دکتر آندوسکوپی و سونو نوشتن تو آندوسکوپی زخم معده نشون داد و سونو کبد و صفرا شکل طبیعی خودشونو داشتن و اینکه نوشته بود ضایعه ی همانژیوم کبدی دیده شده و همیشه از درد بالای شکم شاکی هست و دکترم چیزی نگفت آیا خطرناکه؟ممنون میشم جواب بدی د

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر نگران نباشید
      همانژیوم کبدی نوعی تومور غیر سرطانی در کبد است که از رگ‌های خونی انباشته با شکل نامناسب تشکیل می‌شود. این رگ‌های خونی توسط شریان کبدی تغذیه خواهند شد و به ندرت مشکل مهمی در کبد ایجاد می‌کنند.

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  3. ناهید گفت:

    سلام مادرم سونودادتوده همانژیوم کبدواسکن تزریقی که هپودنیس ۵۳Huباحدودناواضع به ابعاد۲۰و۲۱ mmدرسمگان ۴bکبدویک یافته ومشابه به ابعاد۲۱.۱۸mmدرساب کپسولارسمگان ۷کبد…ضایعه سمگان ۴bبنظردارای peripheral..enhancementمیباشد…ایاخطرناکه سونوگرافی دادیم میگه ۳تاتوده هایپراکوباهمانژیوم مطرح است دردداره معده اشم اذیت میشه

  4. تنها گفت:

    سلام من اکوکبدکردم توده هایپراکو۲۷mm31درسگمنت چهارکبدو۱۳و۱۱درسمگنت یک کبدو۱۹و۱۷درسمگنت ۷کبدبه همانژیوم مطرح است اسکن انجام دادم یک ضایعه هایپودنس ۵۳HUباحدودناواضح به ابعاد۲۰و۲۱mmدرسگمان ۴bکبدویک وهفت کبدضایعه سگمان ۴bبنظردارای peripheral enhacementمیباشد….دکترابهم میگن بایدبسوزونی وگرنه خطرناکه میشه کمکم کنید

  5. عسل گفت:

    سلام من دوهفته میشه رفتم سنو گرفتم دکتر بهم گفت روی کبدت لکه ۹ملی هست ولی خوشخیم هست ولی چرا درد دارم باید چیکار کنم

    1. میلان گفت:

      اسم تودت چی بود .خیلی ممنون

  6. ویدا گفت:

    سلام وقت بخیر
    پارسال دوماه بعد زایمان سونوگرافی دادم که تشخیص این بود: تصویر توده مدور مختصری هایپراکو باحدود مشخص ۲۲×۲۴میلی در پارانشیسم لوب راست کبد در سگمان ۸ و در مجاورت ورید ونا کارای داخل کبدی رویت میگردد که نمای آن در درجه اول با همانژیوم کبدی سازگار است.بعد نشون دکتر زنان دادم گفتن چیزیت نیست الان ۱۰ میگذره گاهی یه دردی بالای سمت راست شکمم دارم ولی درد شدید یا غیرقابل تحملی نیست
    آیا خطرناکه وضعیتم یا مشکل جدی هست؟به دکتر مراجعه خواهم کرد اما میخوام نظر شمارو بدونم لطفا پاسخ بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      همانژیوم ها غالبا دردناک و خطرناک نیستند و نیاز به درمان خاصی جز تکرار سونوگرافی برای بررسی سایز ندارند. بهتره برای انجام سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید.

  7. یاسمین گفت:

    درود بر شما فرشتگان زمینی ،عذر می‌خوام آیا ایندومتریوز شدید رحمو ولگنو تخمدان که متاسفانه اطراف کلیه چپ راهم درگیر کرده بود باتوجه به تالاسمی مینور وکم خونی بعد از جراحی نزد آقای دکتر پروفسور سعید البرزی در شیراز که تشخیص چند هماژیوم درکبد داده شده محلات اضافتر شده این مشکلات کبدی ب بیماری قبلی مرطبت میشد هماژیوم بوده والان هیپواکو درسگنال ۸ دیده شده وکمی هم قبلی‌ها رشد کرده برام مهم هست آیا مشکل کردم ب تالاسمی مربوط می‌شد یا متریوزها ومشگل یوبست وجراحی هموریبد که از بچگی داشتم وجراحی شدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مشکلات کبدی شما نمیتونه ارتباط مستقیم به اندومترویوز و عمل جراحی قبلی داشته باشد. ممکنه برخی داروهای مصرفی در روند بیماری در کنار عوامل دیگر این مشکل کبد را ایجاد کرده باشد.

  8. نرگس گفت:

    سلام چرا در مورد درمان توده های هیپراکو چیزی ننوشتید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهترین گزینه برای از بین بردن توده‌های بزرگ هیپواکو جراحی است. در بعضی موارد رشد خوش خیم توده می‌تواند باعث درد، انسداد و سایر عوارض شود. حتی ممکن است توده ها سرطانی باشد یا دچار پارگی شود و بیمار را دچار خونریزی داخلی کنند.

  9. ناشناس گفت:

    سلام
    اکوس کبدی یعنی چه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      منظور اکوی کبدی می باشد.

  10. رویاامیری گفت:

    چربی کبدوبیماری گواتر