درمان عفونت واژن و آنچه باید درباره روش های درمان بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیشتر خانم‌ها با مشکل عفونت واژن مواجهند. درمان عفونت واژن به نوع عفونت واژینال و شدت عفونت بستگی دارد. داروهای مختلفی برای عفونت واژن تجویز می‌شود. برخی درمان‌های خانگی هم موثر هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
آیا عفونت واژن به سختی درمان می شود؟

عفونت واژن یکی از شایع‌ترین مشکلات زنانه ناشی از عوامل مختلفی چون باکتری، قارچ‌ یا انگل‌ است که باعث بروز علائم ناراحت‌کننده‌ای همچون سوزش، خارش و ترشحات غیرطبیعی می‌شود. درمان عفونت واژن بسته به علت آن متفاوت است و  شامل استفاده از داروهای موضعی یا خوراکی، بهبود بهداشت فردی و رعایت سبک زندگی سالم می‌شود که در این مقاله از دکترتو به طور کامل به آنها پرداخته خواهد شد. اما اگر علائم آزاردهنده عفونت را دارید بهتر است در این باره با پزشک زنان یا مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات دکترتو برای دریافت نوبت حضوری یا مشاوره تلفنی و متنی با پزشکان استفاده کنید.

درمان عفونت واژن چیست؟

عفونت واژن، مشکل شایع زنانه‌ای است که دراثر رشد بیش از حد انواع باکتری‌ها یا قارچ در واژن ایجاد می‌شود. این عفونت به ایجاد عوارضی مانند خارش، سوزش، ترشحات غیرطبیعی و ناراحتی در ناحیه تناسلی منجر می‌گردد. بسته به نوع عفونت، روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارند. در عفونت واژنی باکتریایی، معمولا استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا کرم‌های واژینال حاوی این داروها موثر است.

برای درمان عفونت واژن از نوع قارچی از داروی عفونت قارچی واژن به‌صورت کرم، ژل یا قرص واژینال استفاده می‌کنند. همچنین در مورد تریکومونیازیس، آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند مترونیدازول مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تمام موارد، شریک جنسی نیز باید به صورت همزمان درمان شود تا از انتقال مجدد عفونت جلوگیری شود. علاوه بر این، رعایت بهداشت مناسب و استفاده از لباس زیر راحت نیز در پیشگیری از عفونت واژینال موثر هستند. 

عفونت واژن چیست؟
عفونت واژن، مشکل شایع زنانه‌ای است که در اثر رشد بیش از حد انواع باکتری‌ها یا قارچ در واژن ایجاد می‌شود.

داروی عفونت قارچی واژن و عفونت باکتریایی

داروهای مختلفی برای درمان عفونت باکتریایی و عفونت قارچی واژن تجویز می‌شوند که عبارتند از:

  1. اصلی‌ترین داروی عفونت قارچی واژن کلوتریمازول و فلوکونازول هستند که به‌شکل کرم، ژل یا قرص مصرف می‌شوند. 
  2. داروهای اصلی برای درمان عفونت باکتریایی واژن شامل آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند مترونیدازول و کلیندامایسین، کرم یا ژل‌های واژینال حاوی این آنتی بیوتیک‌ها می‌شوند.

۱. قرص سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت واژن

قرص سیپروفلوکساسین تاثیری برای درمان عفونت واژینال ندارد. اما در مواردی که بیمار علاوه بر عفونت واژن، از عفونت ادراری هم رنج می‌برد، می‌توان از قرص سیپروفلوکساسین استفاده کرد.

۲. درمان عفونت واژن با مترونیدازول

قرص مترونیدازول ۲۵۰ یکی از بهترین داروهای عفونت قارچی واژن است که روزی سه بار با فاصله ۸ ساعت باید مصرف شود. البته پزشک دوز دارو را براساس سن و شرایط فرد تجویز می‌کند.

۳. قرص کتوکونازول برای عفونت واژن

قرص کتوکونازول ۲۰۰ ، داروی عفونت قارچی واژن از جمله کاندیدیازیس، هیستوپلاسموز و کریپتوکوکوز است که گزینه خوبی هم برای درمان عفونت‌های پوستی قارچی است که کرم و پماد تاثیری در درمان‌شان نداشته است.

۴. میکونازول برای عفونت واژن

میکونازول برای درمان برفک واژن به شکل کرم واژینال به صورت موضعی اطراف و خارج واژن یا داخل واژن استفاده می‌شود.

۵. قرص آزیترومایسین برای درمان عفونت واژن

یکی از گزینه‌های درمان عفونت واژن، قرص آزیترومایسین است که در یک دوره ۵ روزه به صورت تک دوز تجویز می‌شود. 

۶. قرص فلوکونازول برای درمان عفونت واژن

قرص فلوکونازول داروی عفونت قارچی واژن است که رشد قارچ‌های واژینال را متوقف می‌کند و به‌عنوان جایگزین آمفوتریسین برای درمان عفونت کریپتوکوکی توصیه می‌شود.

۷. کپسول داکسی سایکلین برای عفونت واژن

برای درمان عفونت واژن و رحم که از نوع باکتریایی هستند، کپسول داکسی سایکلین تجویز شده که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

۸. قرص پروبیوتیک برای درمان عفونت واژن

قرص‌های پروبیوتیک با بازسازی فلور طبیعی واژن و جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماری‌زا می‌توانند در درمان برخی عفونت های واژنی مانند درمان واژینوز باکتریایی مفید باشند. پروبیوتیک‌ها با مهار رشد کاندیدا آلبیکنس و تقویت سیستم ایمنی، می‌توانند در زمره داروی عفونت قارچی قرار بگیرند.

۸. قرص سفیکسیم ۴۰۰ برای عفونت واژن

قرص سفیکسیم ۴۰۰ یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان عفونت واژن از نوع باکتریایی به‌خصوص سوزاک است. سوزاک نوعی عفونت مقاربتی از باکتری نایسریا است که زنان و مردان را مبتلا می‌کند.

۹. کپسول سفالکسین برای عفونت واژن

سفالکسین یا سفکسیم، داروی درمان عفونت واژینال، رحم و عفونت‌های دستگاه ادراری و تناسلی است. بهترین دوز، سفالکسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت یک بار به مدت یک تا دو هفته است که باید پزشک تعیین کند.

۱۰. قرص فنازومکس برای عفونت واژن

قرص فنازومکس بیشتر داروی درمان عفونت‌های ادراری و رفع مشکلات سوزش ادرار است و برای درمان عفونت واژن تجویز نمی‌شود.

۱۱. قرص فنازوپیریدین برای عفونت واژن

قرص فنازوپیریدین هم بیشتر برای رفع علائم تحریک مجاری ادراری تجویز می‌شود. ضربه، عمل جراحی، آندوسکوپی، عفونت یا سوندگذاری ممکن است باعث ایجاد سوزش و درد در مجاری ادراری شوند، در چنین مواردی قرص فنازوپیریدین تجویز می‌شود.

۱۲. آمپول جنتامایسین برای عفونت واژن

یکی از گزینه‌های درمانی و داروی عفونت قارچی واژن، آمپول جنتامایسین است که علائم عفونت تناسلی را کاهش داده و باعث تسریع روند سلامت واژن می‌شود.

۱۳. آمپول سفتریاکسون برای عفونت واژن

آمپول سفتریاکسون برای درمان سوزاک در زنان و تسکین عفونت های واژینال و باکتریایی مجاری ادراری تجویز می‌شود.

۱۴. قرص متروماکس برای عفونت واژن

قرص متروماکس داروی عفونت قارچی از جمله عفونت تریکوموناس واژینال، واژینوز باکتریایی و درمان التهاب لگن در خانم‌ها به شمار می‌آید. 

۱۵. قرص تاوانکس برای عفونت واژن

قرص تاوانکس یا لووفلوکساسین بیشتر برای درمان عفونت‌های باکتریالی مناسب است و برای درمان عفونت واژن کاربرد ندارد. 

چه دارویی برای درمان عفونت واژن مناسب است؟
با مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات لازم می‌توانید بهترین دارو و روش درمانی را برای عفونت واژن پیدا کنید.

۱۶. افلوکساسین برای عفونت واژن

این دارو خوراکی و تک دوزی است و برای درمان عفونت دهانه رحم و مجرای ادراری در یک بازه ۷ روزه با فاصله هر دوازده ساعت یک عدد قرص تجویز می‌شود. از آن برای درمان بیماری التهابی حاد لگنی هم استفاده می‌کنند.

۱۷. کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

کلیندامایسین، آنتی‌بیوتیکی است که باکتری‌های عامل عفونت های واژنی مانند واژینوز باکتریایی را هدف قرار می‌دهد. این دارو با نفوذ به داخل سلول‌های باکتریایی و مهار سنتز پروتئین آن‌ها، باعث کاهش جمعیت باکتری‌های بیماری‌زا در واژن می‌شود. 

متن انگلیسی:
Clindamycin is used to treat certain vaginal infections. It belongs to the class of medicines known as macrolide antibiotics. It works by killing bacteria or preventing their growth. This medicine will not work for vaginal fungus or yeast infections
ترجمه متن:
کلیندامایسین برای درمان برخی عفونت های واژینال تجویز می‌شود و جزء دسته داروهای آنتی‌بیوتیک ماکرولید است که با کشتن باکتری‌ها یا توقف رشد آن‌ها عمل می‌کند. این دارو برای قارچ واژن یا عفونت‌های مخمری موثر نخواهد بود.

mayoclinic

۱۸. قرص سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت واژن

قرص سیپروفلوکساسین هیچ تاثیری برای درمان عفونت واژن ندارد و صرف گزینه مناسبی در افرادی است که علاوه بر عفونت واژینال از عفونت مجاری ادراری هم رنج می‌برند.

۱۹. قرص زاکسیم برای عفونت واژن

قرص زاکسیم (سفیکسیم) نوعی آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین است که برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای درمان عفونت های واژنی توصیه نمی‌شود. عفونت های واژنی اغلب ناشی از رشد بیش از حد باکتری‌های طبیعی واژن یا قارچ‌های کاندیدا هستند. برای این نوع عفونت‌ها، داروهای موضعی (واژینال) مانند آنتی بیوتیک‌ها یا ضد قارچ‌ها انتخاب مناسب‌تری به‌شمار می‌آیند.

۲۰. قرص سیپروفکت برای عفونت واژن

قرص سیپروفلوکساسین با نام تجاری سیپروفکت، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان عفونت های واژنی است که مصرف آن به مدت ۳ تا ۷ روز برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن مانند واژینوز باکتریایی موثر است.

داروهای مختلف برای عفونت امتحان کردی و نتیجه نگرفتی؟

همین الان از متخصص نوبت بگیر.

۲۱. قرص بینافین برای عفونت واژن

قرص بینافین (بینوفلوکساسین)، آنتی بیوتیکی از گروه فلوروکینولون‌ها است که برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما داروی عفونت قارچی واژن نیست. داروهای خوراکی مانند بینافین به دلیل اثر سیستمیک، بیشتر برای درمان عفونت‌های باکتریایی منتقله از راه جنسی مانند گنوره یا کلامیدیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

۲۲. مفنامیک اسید ۲۵۰ برای عفونت واژن

مفنامیک اسید ۲۵۰ کاربرد زیادی برای درمان عفونت‌های زنانه ازجمله عفونت واژن ندارد. برای درمان عفونت واژن، پزشک متخصص، آنتی‌بیوتیک خاص یا داروی عفونت قارچی واژن تجویز می‌کند.

۲۳. پماد درمان عفونت واژن

داروهای موضعی (واژینال) به صورت پماد، کرم یا ژل برای درمان عفونت های واژنی استفاده می شوند مانند: 

  1. پماد یا کرم کلوتریمازول برای درمان عفونت‌ قارچی واژن
  2. پماد یا کرم مترونیدازول برای درمان عفونت های باکتریایی واژن مانند واژینوز باکتریایی 
  3. پماد یا کرم تینیدازول برای درمان عفونت باکتریایی واژن
  4. پماد یا کرم کلیندامایسین برای درمان واژینوز باکتریایی

۲۴. درمان عفونت واژن با پماد کلوتریمازول (درمان عفونت واژن با کلوتریمازول)

پماد کلوتریمازول ۲ درصد برای درمان عفونت قارچی واژن در کودکان بالای ۱۲ سال و بزرگسالا تجویز شده که جلوی رشد قارچی‌های عامل عفونت را می‌گیرد.

۲۵. پماد موپیروسین برای عفونت واژن

موپیروسین، آنتی‌بیوتیکی از گروه آمینوگلیکوزید‌ها است که باکتری‌های عامل عفونت های واژنی را هدف قرار می‌دهد. این دارو با مهار سنتز پروتئین باکتری‌ها، باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

۲۶. پماد تتراسایکلین برای عفونت واژن

پماد تتراسایکلین برای عفونت واژن تجویز نمی‌شود و بیشتر جهت درمان عفونت‌های باکتریایی سیستمیک مانند عفونت ادراری، پوستی و تنفسی به‌کار می‌رود.

۲۷. پماد باکتروماد برای عفونت واژن

پماد باکتروماد نیز برای درمان عفونت های واژنی استفاده نمی‌شود. باکتروماد، پماد آنتی باکتریال است که حاوی ترکیبات مختلفی مانند نئومایسین، پلی میکسین B و باسیتراسین است و بیشتر برای درمان عفونت‌های پوستی و زخم‌های عفونی استفاده می‌شود، نه عفونت های واژنی.

۲۸. ژل مترونیدازول برای عفونت واژن

ژل مترونیدازول یکی از داروهای موضعی مناسب برای درمان عفونت های واژنی است که به صورت موضعی داخل واژن استفاده می‌شود. پزشکان معمولا ژل مترونیدازول را به عنوان اولین درمان برای واژینوز باکتریایی تجویز می‌کنند و به مدت ۵-۷ روز استفاده می‌شود تا عفونت کاملا درمان شود.

۲۹. شیاف درمان عفونت واژن

شیاف یکی از فرم‌های دارویی موضعی برای درمان عفونت های واژنی است که داخل واژن قرار داده می‌شود و حاوی داروهایی مانند مترونیدازول، کلیندامایسین، کلوتریمازول و غیره است که به طور موضعی در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های عامل عفونت های واژنی اثر دارند. استفاده از شیاف‌های ضد‌عفونی معمولا به مدت ۳ تا ۷ شب متوالی تجویز می‌شود تا درمان کامل انجام گیرد. این روش درمانی در مقایسه با داروهای خوراکی اثربخشی بالاتری دارد، زیرا جذب موضعی دارو بیشتر است و عوارض جانبی سیستمیک نیز کمتر هستند.

۳۰. درمان عفونت واژن با بتادین

بتادین (پوویدون-ید) یکی از داروهای موضعی برای درمان عفونت های واژنی با خاصیت ضد‌میکروبی است. بتادین به عنوان ترکیب ضد‌عفونی‌کننده موضعی، اثر ضد‌باکتریایی، ضد‌قارچی و ضد‌ویروسی دارد و با نفوذ داخل واژن، محل عفونت را هدف قرار داده و با مهار رشد و تکثیر عوامل عفونی، موجب کاهش و درمان عفونت می‌شود. بتادین معمولا به صورت ژل یا محلول واژینال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارو برای درمان عفونت واژن در بارداری

در دوران بارداری، درمان عفونت های واژنی باید با احتیاط انجام شود تا مشکلی برای جنین پیش نیاید. در دوران بارداری، داروهای موضعی که به طور مستقیم در واژن استفاده می‌شوند، گزینه مناسب‌تری نسبت به داروهای خوراکی هستند مانند:

نوع داروشرح
مترونیدازول واژینالآنتی‌بیوتیک موضعی برای درمان واژینوز باکتریایی است.
کلوتریمازول واژینالضد‌قارچ موضعی برای درمان کاندیدیاز واژنی است.
کلیندامایسین واژینالبرای درمان واژینوز باکتریایی
داروهای درمان عفونت واژن در بارداری

پزشک با توجه به نوع عفونت و شدت آن، یکی از این داروهای موضعی را برای درمان عفونت واژن در دوران بارداری تجویز می‌کند. رعایت دستورات مصرف دارو و پیگیری درمان مهم است تا عفونت به طور کامل برطرف شود. به‌خاطر حساسیت دوره بارداری، تنها چند داروی خاص قابل استفاده هستند. داروهای بدون نسخه مانند کلیترومازول، میکرونازول و ترکونازول در یک دوره ۷ روزه توصیه می‌شود. درمان عفونت‌های مخمری در بارداری بیشتر از حالت معمول طول می‌کشد. 

قوی ترین دارو برای درمان عفونت واژن

داروهایی مانند مترونیدازول، سفیکسیم و فلوکونازول از قوی‌ترین داروها برای درمان عفونت واژن هستند. مترونیدازول برای درمان عفونت های باکتریایی واژن و رحم مانند واژینوز باکتریایی تجویز می‌شود. همچنین سفیکسیم که آنتی‌بیوتیک است، برای درمان عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلوکونازول نیز قرص نسخه‌ای و داروی عفونت قارچی واژن مانند کاندیدیاز است. جالب است بدانید که در بسیاری از موارد بیماران تنها به یک دوز فلوکونازول نیاز دارند تا عفونت قارچی آن‌ها برطرف شود. در مجموع، تجویز داروهای مناسب تحت نظر پزشک می‌تواند به طور موثری عفونت های واژینال و رحمی را درمان کند.

دنبال یک داروی قوی برای عفونت واژن می‌گردی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

دستگاه پلاسما برای عفونت واژن

دستگاه پلاسما روش جدید و نوظهوری برای درمان عفونت های واژنی است که طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. دستگاه پلاسما، پلاسمای غیرحرارتی را برای کشتن و حذف عوامل عفونی در واژن به کار می‌برد. پلاسما به عنوان چهارمین حالت ماده در کنار جامد، مایع و گاز، محیط بسیار فعالی را ایجاد می‌کند که قادر است با باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های موجود در عفونت های واژنی مقابله کند.

روش کار این دستگاه به این صورت است که یک سر آن به درون واژن فرو برده می‌شود و پلاسمای سرد را به طور موضعی در محل عفونت قرار می‌دهد. این پلاسما با ایجاد رادیکال‌های فعال، سلول‌های میکروبی را از بین می‌برد و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.

مزایای این روش درمانی عبارتند از:

  • درمان موضعی و بدون عوارض سیستمیک
  • نتیجه‌گیری سریع و موثر
  • امکان استفاده در دوران بارداری
  • کاهش خطر عود عفونت

درمان خانگی عفونت واژن

عفونت های واژینال شایع هستند و در بسیاری از موارد می‌توان آن‌ها را با روش‌های خانگی و طبیعی درمان کرد. برخی از روش‌های درمان عفونت واژن در خانه عبارتند از:

  • مصرف مکمل‌های پروبیوتیک یا مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک‌ مانند ماست
  • شستشوی ملایم واژن با آب ولرم
  • مصرف سرکه سیب
  • استفاده از پودر جوش شیرین

این روش‌های خانگی گاهی موثر هستند اما در صورت تداوم عفونت یا تشدید علائم، حتما باید با پزشک مشورت کرد و داروهای تجویزی را مصرف نمود. 

درمان خانگی عفونت واژن چگونه است؟
با بسیاری از روش‌های درمانی خانگی هم می‌توان عفونت واژن را کنترل و یا درمان کرد.

درمان عفونت واژن در طب سنتی

در طب سنتی، برای درمان عفونت های واژنی توصیه‌های متعددی وجود دارد که بر اساس اصول طب سنتی طراحی شده‌اند. برخی از مهم‌ترین این درمان‌های سنتی عبارتند از:

  1. استفاده از داروهای گیاهی مانند بابونه، پوست انار، گل سرخ و زیره سبز
  2. حمام آب ولرم همراه با گیاهانی مانند دم‌کرده گل‌ها و گیاهان معطر
  3. استفاده از شیر مادر برای شستشوی واژن
  4. رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند میوه و سبزی‌ و کاهش مصرف غذاهای تند و گرم

درمان قطعی عفونت واژن

برای درمان عفونت های باکتریایی واژن، معمولا از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی مانند مترونیدازول یا کلیندامایسین استفاده می‌شود. برای درمان عفونت های قارچی واژن هم از داروهای ضدقارچ مانند کلوتریمازول یا میکونازول به صورت کرم، شامپو یا قرص واژینال کمک می‌گیرند. در موارد نادر عفونت‌های انگلی مانند تریکومونیاز، از داروهای ضدانگل خوراکی مانند مترونیدازول استفاده می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت های واژینال، اتفاق شایعی در خانم‌ها است که تقریبا همه به‌نوعی با آن مواجه می‌شوند. بیشتر عفونت های واژن خود به خود با ترشحات طبیعی واژن درمان می‌شوند، در برخی موارد هم با مصرف دارو قابل درمان هستند. روش‌های خانگی و سنتی هم برای درمان عفونت واژن توصیه شده‌اند. البته بهتر است با مشاهده علائم عفونت ناحیه تناسلی به دکتر متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید و براساس نوع عفونت و شدت آن، درمان مناسب را آغاز نمایید. چنانچه فرصت کافی برای حضور در مطب را ندارید می‌توانید از طریق پزشک زنان آنلاین یا مشاور مامایی آنلاین دکترتو مشکلات خود را به صورت تلفنی یا متنی مطرح نمایید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مترونیدازول و سفکسیم بهترین قرص و داروی عفونت قارچی واژن هستند.

بیشتر عفونت‌های تناسلی طی چند روز با مصرف دارو درمان می‌شوند، اما گاهی ممکن است بهبودی تا یک هفته هم طول بکشد. مواردی که عفونت شدیدتر باشد، طول بهبودی هم طولانی‌تر خواهد بود. عفونت‌های مخمری نهایت طی سه روز خوب می‌شوند و گاهی حتی نیاز به درمان خاصی هم ندارند. درمان عفونت به شدت و دفعات عفونت بستگی دارد. در عفونت‌های خفیف تا متوسط و با فاصله، بهبودی بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد.

در زمان پریود، به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش رطوبت در ناحیه واژن، شرایط برای رشد میکروب‌ها مساعد‌تر است. بنابراین، درمان در این دوره باید با احتیاط بیشتری انجام شود. در این موارد، پزشک از داروهای ضدقارچی یا ضدباکتریایی موضعی استفاده می‌کند تا علائم را کاهش داده و عفونت را درمان کند. در برخی موارد نیز پزشک ممکن است داروهای خوراکی را تجویز کند.

قرص سفکسیم، مترونیدازول و فلوکونازول.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان عفونت واژن

  1. ناشناس گفت:

    سلام دکتر من خیلی وقته شکمم درد میکنه سونو هم رفتم فیبروم دارم به خاطر فیبروم درد دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله دقیقا بخاطر فیبروم است
      و بسته به سایز باید درمان دارویی یا جراحی صورت گیرد
      زیر نظر متخصص باشید

      متخصص زنان و زایمان

  2. ناشناس گفت:

    ایا قرص فلوکونازول ۱۵۰ وسیفکسیم ۴۰۰ با مترونیدازول مصرف کنم دکترم نوشته بود الان استفاده کنم برای عفونت مشکلی نداره پماد هم در کنارش دارم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت تشخیص عفونت
      باید مصرف کنید
      طبق دستور مصرف نمایید