قرص لیورگل چه کاربرد و عوارضی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص‌ گیاهی لیورگل از عصاره گیاه خار مریم تهیه می‌شود و خواص آنتی‌اکسیدانی آن برای درمان بیماری‌های مختلف مانند مشکلات مفصلی، درمان کبد چرب و حفاظت از کبد به‌کار می‌رود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص لیورگل

قرص لیورگل (Livergol (LG)) دارویی از عصاره خار مریم است که خواص محافظ کبدی دارد. این قرص یکی از داروهای متداول برای درمان بیماری کبد چرب محسوب می‌شود که عوارض جانبی جدی ندارد. به‌همین دلیل برای پیشگیری به افراد در معرض آسیب کبدی سمی برووبنزن توصیه می‌شود. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با این قرص، نحوه مصرف و موارد مصرف آن بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این دارو بهتر است از طریق سایت دکترتو با متخصص گوارش و کبد مشاوره آنلاین یا حضوری داشته باشید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی آنلاین هم استفاده کنید.

قرص لیورگل چیست؟

قرص لیورگل (Livergol) به عنوان یکی از داروهای شایع برای درمان کبد چرب استفاده می‌شود. کبد چرب به تجمع چربی اضافی در کبد اطلاق می‌شود و عموما علائم خاصی ندارد، اما در صورت عدم درمان ممکن است به مشکلات جدی مانند آسیت (تجمع مایع در شکم)، گیجی، نارسایی کبد و حتی سرطان کبد منجر شود.

این قرص حاوی عصاره‌ گیاه خارمریم است که به عنوان یکی از گیاهان دارویی موثر و مفید برای درمان بیماری‌های کبدی شناخته می‌شود. این گیاه دارویی بیش از ۲۰۰۰ سال در طب سنتی قدمت دارد. این قرص تولید شرکت گل دارو در ایران است که در دو دوز ۷۰ و ۱۴۰ میلی‌گرم در بسته‌بندی ۳۰ عددی عرضه می‌شود. 

 لیورگل برای درمان کبد چرب استفاده میشود.
این گیاه دارویی بیش از ۲۰۰۰ سال در طب سنتی قدمت دارد.

نحوه مصرف قرص لیورگل

نحوه مصرف این قرص روزی ۳ نوبت، صبح، ظهر و شب با فاصله یک ساعت قبل از غذا همراه با یک لیوان آب است. در افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا به‌خاطر مصرف این قرص، حساسیت گوارشی پیدا می‌کنند، می‌توانند با فاصله یک ساعت بعد غذا، قرص را همراه با یک لیوان آب مصرف کنند. طول درمان این دارو، حداقل دو ماه است. 

قرص لیورگل روزی چند عدد مصرف میشود؟

روزانه ۳ نوبت باید این قرص را مصرف کنید. اگر قرص لیورگل دوز ۱۴۰ باشد، در هر نوبت یک عدد قرص استفاده کنید. درصورتی‌که قرص لیورگل دوز ۷۰ باشد، در هر نوبت باید دو عدد قرص میل کنید. 

بهترین زمان مصرف قرص لیورگل ۱۴۰

برای آنکه تاثیرگذاری این قرص به مراتب بیشتر شود لازم است که به زمان مصرف توجه کنید. بهتر است این دارو را قبل از غذا مصرف کنید.

متن انگلیسی:
Most liver tonics are recommended to be used before meals instead of before going to sleep. The reason is because at this time the drug is easier to absorb and maximize the effect of eliminating toxins. Then bile secretion also increases to help the digestive process be promoted
ترجمه متن:
معمولا توصیه می‌شود بیشتر داروهای تقویت‌کننده کبد قبل از غذا به جای قبل از خواب استفاده شوند. دلیل آن این است که در این زمان دارو راحت‌تر جذب می‌شود و اثر دفع سموم را به حداکثر می‌رساند. سپس ترشح صفرا نیز افزایش می‌یابد تا به بهبود فرآیند گوارش کمک کند.

vinmec

طریقه مصرف قرص لیورگل برای لاغری

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افرادی که از این قرص استفاده می‌کنند، تجربه کاهش وزن چشمگیری داشته‌اند. با این حال، باید تاکید کرد که این قرص‌ها به همراه ورزش و رژیم غذایی موثر هستند. البته پایداری کاهش وزن با مصرف لیورگل به سبک زندگی فرد بستگی دارد. اگر پس از پایان مصرف قرص، به رژیم غذایی و ورزش ادامه دهید، وزن به حالت قبلی برنمی‌گردد.

با مصرف این قرص، میزان کلسترول خون کاهش می‌یابد. همچنین، کنترل قند خون منجر به کاهش اشتها و در نتیجه کاهش دریافت کالری می‌شود. تمامی این اثرات لیورگل در کاهش وزن تاثیرگذار هستند. در رژیم کاهش وزن، افراد باید پس از هر وعده غذایی دو قرص لیورگل ۷۰ میلی‌گرمی مصرف کنند. به عبارت دیگر، روزانه باید ۶ قرص با دوز ۷۰ میلی‌گرم مصرف شود.

نمی‌دونی روزی چندتا از این قرص بخوری؟

برای بهترین تاثیر روی کبد مشاوره بگیر.

موارد مصرف قرص لیورگل

از موارد مصرف قرص لیورگل می‌توان به کاربردهای زیر اشاره کرد: 

  • محافظت از کبد 
  • کاهش علائم کبد چرب
  • بهبود بیماری هپاتیت حاد و مزمن
  • رفع مشکلات سیروز کبدی
  • صفرا آور
  • کاهش جوش‌های صورت و بدن
  • لاغری و کاهش وزن
  • کاهش عوارض داروهای کبدی

۱. قرص لیورگل برای کبد چرب

خاصیت آنتی اکسیدانی در این قرص، آن را به گزینه مناسبی برای بیماران مبتلا به کبد چرب تبدیل کرده است (کبد چرب چیست؟). افرادی که از هپاتیت مزمن و حاد ویروسی، سیروز کبدی و کبد چرب رنج می‌برند، می‌توانند از این قرص استفاده کنند که قابلیت بازتولید سلول‌های کبدی را افزایش می‌دهد. خاصیت ترمیمی و محافظتی آن باعث بهبود و کاهش نسبی تجمع چربی در کبد می‌شود.

۲. قرص لیورگل برای لک صورت

این قرص حاوی عصاره خار مریم است که مهم‌ترین ویژگی‌ آن، خاصیت ضدپیری است و باعث شادابی و درخشندگی پوست صورت می‌شود. این قرص به روند کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند و با از بین بردن سلول‌های مرده و تقویت رشد سلول‌های سالم پوستی، لک‌های صورت را از بین می‌برد. تولید کلاژن ناشی از مصرف این قرص، روند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد. 

۳. قرص لیورگل برای پوست

یکی از کاربردهای این قرص، دفع سموم و عوارض ناشی از مصرف داروهای کبدی است. اختلال کبد باعث تولید سموم کبدی شده که به‌دلیل اختلال کبد، ممکن است از بدن دفع نشود. تجمع سموم دفع نشده باعث بروز علائم بیماری‌های کبدی یعنی زرد شدن رنگ پوست و خارش می‌شود. به‌همین دلیل، پزشک در بیشتر موارد، همراه سایر داروهای کبدی، این قرص را هم تجویز می‌کند تا عوارض پوستی را به حداقل برساند و تاثیر منفی بیماری‌های کبدی را کاهش دهد. 

۴. قرص لیورگل برای جوش

یکی دیگر از موارد مصرف این قرص، برای درمان جوش است. این دارو دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی‌کنندگی است که می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی جوش‌ها کمک کند. همچنین، این قرص با کنترل ترشح چربی پوست می‌تواند جلوی تشکیل جوش‌های جدید را بگیرد.

قرص لیورگل به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه میشود.
خاصیت آنتی اکسیدانی در این قرص، آن را به گزینه مناسبی برای بیماران مبتلا به کبد چرب تبدیل کرده است.

۵. قرص لیورگل برای چربی خون

یکی دیگر از موارد مصرف این قرص، کاهش میزان چربی خون است. این دارو دارای خواص کاهنده کلسترول است که می‌تواند به کنترل سطح چربی‌های مضر در خون از جمله کلسترول و تری‌گلیسریدها، کمک کند. لیورگل با کاهش تولید چربی در کبد و افزایش تجزیه آن، باعث کاهش سطح چربی خون و بهبود علائم چربی خون بالا می‌شود.

قرص لیورگل برای لاغری مناسب است؟

این قرص برای لاغری استفاده نمی‌شود. این دارو در واقع برای مشکلات کبدی مانند کبد چرب، التهاب کبد و سایر اختلالات مرتبط با کبد تجویز شده و دارای خواص محافظتی و ترمیمی برای کبد است و نقش مستقیمی در فرایند لاغری ندارد. اگر به دنبال راهکارهای لاغری هستید، بهتر است با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه برنامه مناسب برای رسیدن به هدف لاغری خود اتخاذ کنید. تغذیه سالم، ورزش منظم و تعدیل سبک زندگی به‌طور کلی بهترین راه برای کاهش وزن و رسیدن به لاغری است.

دوز مصرفی قرص لیورگل

دوز مصرفی این قرص به طور کلی بستگی به شرایط و نیازهای هر فرد دارد و باید توسط پزشک تعیین شود. در هر صورت، منابع معتبر توصیه می‌کنند که معمولا دوز استاندارد این قرص برای بزرگسالان درمان کبد چرب و مشکلات کبدی حدود ۱۴۰-۷۰ میلی‌گرم در روز به صورت تقسیم شده بین دو یا سه وعده است. در صورتی که شرایط خاصی مانند بارداری، شرایط پزشکی مزمن، یا تداخل با داروهای دیگر وجود دارد، پزشک ممکن است دوز خاصی را تعیین کند.

قرص لیورگل ۷۰

قرص لیورگل ۷۰ میلی‌گرم برای درمان مشکلات کبدی مانند کبد چرب و التهاب کبد استفاده می‌شود. با این حال، همواره توصیه می‌شود که دستورات و دوز مصرفی را از طریق پزشک دریافت کنید. 

قرص لیورگل ۱۴۰

این قرص علاوه بر دوز ۷۰، در دوز ۱۴۰ گرمی هم تولید می‌شود که ترکیبات کاملا یکسانی دارند و تنها تفاوتشان در دوز دارو است. این دوز به‌صرفه‌تر از دوز ۷۰ است.

عوارض جانبی مصرف قرص لیورگل

مصرف این دارو ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند که بسته به واکنش بدن هر فرد، شدت آن متفاوت خواهد بود:

  • نفخ و اضطراب معده
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست
  • سردرد
  • تهوع یا استفراغ
  • خارش و آزار پوست
  • افزایش آنزیم‌های کبدی در آزمایش خون

متن انگلیسی:
There are negligible adverse side effects associated with human consumption of Livergol. For this reason, it might be given prophylactically to persons at risk for toxic liver damage of bromobenzene
ترجمه متن:
عوارض جانبی ناچیزی در ارتباط با مصرف انسانی لیورگل وجود دارد. به همین دلیل، ممکن است به طور پیشگیرانه به افراد در معرض خطر آسیب سمی کبدی بروموبنزن داده شود.

sciencedirect

قرص لیورگل برای معده ضرر دارد؟

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیلیمارین (ماده موجود در این قرص) ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت گوارشی ایجاد ‌کند. اما به‌طورکلی، این دارو برای معده ضرر خاصی ندارد.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص لیورگل

در صورتی که مشکلات کبدی شدیدی دارید، قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید، چرا که ممکن است روی داروهای کبدی اثر منفی بگذارد. از موارد احتیاط و منع مصرف این قرص، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری و شیردهی
  • کودکان زیر ۱۸ سال
  • واکنش آلرژیک
  • افرادی که به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارند، ازجمله گل داوودی، گل همیشه بهار، راگوید.
  • بیماران مبتلا به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئید رحم به‌خاطر خاصیت استروژن مانند گیاه خارمریم
  • بیماران دیابتی به‌خاطر کاهش قند خون ناشی از مصرف قرص لیورگل

می‌خوای برای درمان کبد چرب از قرص لیورگل استفاده کنی؟ حتما قبلش مشاوره بگیر.

تداخلات دارویی قرص لیورگل

مصرف همزمان این قرص با داروهای زیر ممکن است تداخل ایجاد کرده و عوارض جانبی ایجاد کند:

  • داروهای حاوی استروژن
  • داروهای کاهنده کلسترول
  • مورفین
  • استامینوفن
  • دیازپام
  • لورازپام
  • دیگوکسین

اطلاعات دارویی قرص لیورگل

اسامی دارویی، عوارض و تداخلات این قرص را در جدول زیر مشاهده می‌کنید: 

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص لیورگل دوز ۷۰ میلی‌گرمنفخ و اضطراب معدهداروهای حاوی استروژن
قرص لیورگل دوز ۱۴۰ میلی‌گرممشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوستدیازپام
افزایش آنزیم‌های کبدی در آزمایش خونداروهای کاهنده کلسترول
خارش و تحریک پوستلورازپام
تهوع یا استفراغدیگوکسین
سردردمورفین
استامینوفن
اطلاعات دارویی قرص لیورگل

مکانیسم عملکرد داروی لیورگل

ماده اصلی در گیاه خارمریم که باعث حفاظت از کبد می‌شود، سیلیمارین نام دارد. این ماده باعث بازسازی سلول‌های کبد آسیب‌دیده ناشی از مصرف الکل می‌شود. همچنین، سیلیمارین با تغییر در لایه بیرونی سلول‌های کبد، از ورود سموم مختلف به داخل سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، خارمریم با تحریک کبد، ترشح مایع صفرا را افزایش می‌دهد که به تصفیه کبد و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. این مکانیزم باعث توصیه این گیاه به بیماران کبدی و افرادی با مشکلات گوارشی مانند اشتهایی نامنظم و یبوست می‌شود.

قرص لیورکر بهتر است یا لیورگل؟

قرص لیورکر در مقایسه با لیورگل، ترکیبات بیشتر و کامل‌تری دارد و سریع‌تر می‌تواند مشکلات کبدی را درمان کند. بنابراین، برای درمان مشکلات کبدی حاد، قرص لیورکر بهتر از لیورگل عمل می‌کند. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قرص لیورگل حاوی ماده فعال سیلیمارین است که به کاهش التهاب و ترمیم سلول‌های کبد کمک می‌کند. این ماده از اتصال سموم به سلول‌های کبدی جلوگیری کرده و رادیکال‌های آزاد را کنترل می‌کند. این دارو از عصاره گل خار مریم در دو دوز ۷۰ و ۱۴۰ میلی گرمی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و علائم متاثر از مشکلات کبدی تجویز می‌شود.

این قرص، داروی نسبتا ایمن و کم عوارضی است که مزایای بیشماری دارد و در برخی افراد باعث از بین بردن لک‌های پوست، شادابی و شفافیت صورت و لاغری می‌شود. در صورتی که با علائم گوارشی مانند نفع، تهوع یا سرگیجه و یا واکنش‌های حساسیتی مواجه شدید، بلافاصله مصرف دارو را متوقف و به پزشک مراجعه کنید. 

بهتر است قبل از مصرف قرص لیورگل با فوق تخصص کبد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر گوارش آنلاین وجود دارد. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی آنلاین هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف این قرص ممکن سات با تغییر روی متابولیسم باعث لاغری و کاهش وزن شود، اما داروی مخصوص لاغری نیست.

خرید این قرص نیازی به تجویز و نسخه پزشک ندارد و می‌توانید بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید.

این قرص تولید داخل است و قیمت منصفانه‌ای دارد. جهت اطلاع دقیق از قیمت این قرص به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید.

بله، بدون نسخه قابل خریداری است.

در صورت فراموشی، بلافاصله بعد از یادآوری، دوز فراموش شده را میل کنید. اگر فاصله بین دوز فراموش شده و دوز بعدی نزدیک است، بهتر است وعده فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه را طبق روال ادامه دهید.

بهترین روش نگهداری از این دارو، در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید است. نیازی به نگهداری در یخچال نیست. بهتر است دور از دسترس کودکان باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص لیورگل

  1. فاطمه گفت:

    سلام من ازمایش ندادم ولی صورتم یکساله جوش میزنه میشه بخلطر جوشام استفاده کنم از لیورگل ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      تا مطمین نشدن از مشکلات کبدی
      از این دارو استفاده نکنید

  2. رها گفت:

    سلام وقت بخیر قرص لیورگل را تا چند ماه محاز هست که مصرف کنیم ؟ و با قرص آترواستاتین تداخلی نداره ؟
    البته من لیورگل را ظهرها و آترواستاتین را شبها میخورم .
    ممنون از پاسختون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر تداخلی ندارد
      این دارو را می‌توانید روزانه ۳ نوبت به همراه یک لیوان آب استفاده کنید. دوز ۱۴۰ در هر نوبت ۱ عدد و دوز ۷۰ در هر نوبت ۲ عدد باید میل شود. برای درمان بیماری‌هایی مانند کبد چرب، بهتر است قرص گیاهی لیورگل را حداقل ۳ ماه مصرف کنید.
      تندرست باشید

  3. جهان گفت:

    من گرید١-٢دارم هم لیورگل و هملیو۵٢دی اس هیمالیا،آتور واستاتین٢٠

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      داروهای مناسبی است
      ولی هر سه ماه نیاز به چکاپ کلی کبد دارید
      تندرست باشید
      زیر نظر پزشک تان باشید