انواع قرص جوشان، موارد مصرف، مزایا و عوارض آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص جوشان انواع مختلفی دارد. برخی از آنها حاوی ویتامین و مواد مغذی بوده و برخی حاوی مسکن و تب‌بر هستند. برای مشکلات تنفسی هم انواعی از این قرص ساخته شده است. مصرف آنها نسبت به قرص معمولی راحت‌تر بوده و باید مراقب مصرف بیش‌ازحد آن باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
انواع قرص جوشان، موارد مصرف، مزایا و عوارض آنها

قرص جوشان چه تفاوتی با قرص معمولی دارد؟ احتمالا زمانی که به داروخانه می‌روید تا ویتامینی تهیه کنید، انتخاب بین قرص معمولی و قرص جوشان برای شما سخت است. هر دو نوع دارو برای بدن خواص دارند؛ اما بهترین انتخاب کدام است؟ اگر می‌خواهید از این نوع قرص استفاده کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه انواع آن را معرفی می‌کنیم. نحوه مصرف و موارد مصرف آنها را توضیح می‌دهیم و بهترین زمان مصرف و عوارض احتمالی آن را عنوان می‌کنیم.

بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین با پزشک متخصص یا مشاور دارویی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با پزشکان وجود دارد.

قرص جوشان چیست؟

قرص‌های جوشان جزء داروهای محبوبی هستند که بدون نسخه می‌توان آنها را تهیه کرد. این قرص‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها حاوی مواد فعالی مانند پاراستامول هستند که به کاهش تب و تسکین درد کمک می‌کنند. برخی از آنها نیز حاوی ویتامین و مواد معدنی هستند.

این دارو با قرص معمولی تفاوت‌هایی دارد. قرص باید در آب به‌صورت محلول دربیاید و سپس آن را میل کنید. مواد تشکیل‌دهنده قرص به طور کامل در مایع پخش شده و می‌توانید آن را مصرف کنید.

نحوه مصرف قرص جوشان

برای استفاده از قرص جوشان باید یک عدد قرص یا دوز مناسب را در یک لیوان آب تمیز حل کنید. صبر کنید تا قرص کامل حل شود. سپس می‌توانید محلول را میل کنید. نباید این نوع قرص را بشکنید یا مثل قرص معمولی قورت دهید.

اگر هر سوالی در مورد نحوه مصرف قرص خود دارید، باید با متخصص یا داروساز مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

احساس ضعف جسمانی می‌کنی؟ با دکتر مشورت کن!

نمی‌دونی چطور باید قرص جوشان رو مصرف کنی؟

انواع قرص جوشان

قرص جوشان انواع مختلفی داشته و هر کدام برای مورد خاصی کاربرد دارند. برخی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و افراد برای بهبود سلامت خود آنها را استفاده می‌کنند. اما برخی دیگر حاوی داروهایی مانند استامینوفن یا کدئین هستند و هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت باید مصرف شوند. در ادامه انواع این قرص را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. قرص جوشان ویتامین C

ویتامین C جز ویتامین‌های مهم برای بدن است. این ویتامین به سلامت عمومی بدن و سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین این ویتامین سلول‌ها را در برابر آسیب اکسیداتیو حفظ می‌کند. ویتامین C در تولید کلاژن، عملکرد غضروف و استخوان و سلامت پوست تاثیر دارد. خاصیت دیگر این ویتامین کاهش خستگی است. به همین دلیل افراد برای سلامت بدن، افزایش قدرت سیستم ایمنی و افزایش انرژی از قرص جوشان ویتامین C استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که عوارض مصرف زیاد ویتامین سی ممکن است جدی باشد و باید به اندازه مصرف شود.

۲. قرص جوشان ویتامین D و کلسیم

این نوع قرص جوشان حاوی ویتامین D و کلسیم است. موارد مصرف ویتامین دی حفظ سلامت استخوان‌ها است. مصرف این دارو در حفظ تراکم بافت استخوانی و سلامت ماهیچه‌ها موثر است. به داشتن دندان‌های سالم کمک کرده و از پوکی‌استخوان پیشگیری می‌کند.

۳. قرص جوشان منیزیم

انواع قرص منیزیم در داروخانه‌ها موجود است. قرص جوشان منیزیم برای درمان ضعف عضلانی تجویز می‌شود. این دارو به فرایندهای آنزیمی بدن و انقباضات طبیعی عضلات ازجمله قلب کمک می‌کند. همچنین در عملکرد درست سیستم عصبی، فشارخون و قند خون تاثیر دارد.

۴. قرص جوشان مولتی ویتامین

قرص مولتی ویتامین چیست؟ مولتی ویتامین جوشان همان‌طور که از نام آن پیداست، از چندین نوع ویتامین تشکیل شده است. برای برخی افراد مصرف این قرص‌ها نسبت به قرص و کپسول‌های مولتی‌ویتامین راحت‌تر است. معمولا این قرص حاوی ویتامین A، ویتامین D3، E، B1، B2، B6، B12، نیکوتین آمید، فولیک‌اسید، بیوتین، ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر است. شما می‌توانید لیست ویتامین‌های موجود در قرص را روی بسته‌بندی آن مشاهده کنید. این دارو برای افراد در گروه‌های سنی مختلف مناسب بوده و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

قرص جوشان چیست
قرص جوشان طعم خوبی دارد و به همین دلیل افراد تمایل دارند از آن استفاده کنند.

۵. قرص جوشان انرژی زا

این نوع قرص‌ها همانند مکمل‌های انرژی‌زا هستند. عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی را افزایش داده و باعث تقویت قوای بدن می‌شود. با مصرف قرص جوشان انرژی زا خستگی کمتر شده و برای انجام فعالیت‌ها انرژی بیشتری دارید. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند. این قرص علاوه‌بر افزایش قدرت جسمانی به افزایش تمرکز هم کمک می‌کند. معمولا در قرص انرژی زا از موادی مانند کافئین، تائورین و ویتامین‌های C و گروه B استفاده می‌شود. البته بهتر است ابتدا علت خستگی زیاد را تشخیص دهید و سپس این قرص را مصرف کنید.

۶. قرص جوشان اسستین – قرص جوشان استیل سیستئین یا اسلیت

از قرص جوشان اسستین یا استیل سیستئین برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و کاهش حملات در برونشیت شدید استفاده می‌شود. این دارو احتمال ایجاد بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس را پایین می‌آورد. بیماران مبتلا به COPD برای درمان سرفه‌های خلط دار هم می‌توانند از این قرص جوشان استفاده کنند.

بهترین زمان مصرف قرص جوشان

اگر قرص جوشان شما حاوی ویتامین C یا کلسیم است، آن را پایان روز مصرف نکنید. زیرا این مواد ممکن است اختلال در خواب ایجاد کنند. بهتر است این قرص‌ها را با معده خالی مصرف نکنید. زیرا برخی از ویتامین‌ها محلول در چربی بوده و باید بعد از غذا مصرف شوند تا تاثیر بهتری داشته باشند.

مصرف بیش از حد قرص جوشان

مصرف زیاد این دارو می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. عوارض بستگی به نوع قرص جوشان دارد. به‌عنوان‌مثال مصرف زیاد ویتامین C باعث اسهال و سنگ کلیه می‌شود و مصرف زیاد کلسیم مشکلاتی مانند یبوست، حالت تهوع و درد استخوان ایجاد می‌کند. اگر داروی شما حاوی مسکن یا ضد تب باشد، مصرف بیش‌ازحد آن به کبد آسیب وارد می‌کند.

موارد مصرف قرص جوشان

این نوع قرص در آب یا آب‌میوه حل شده و به شکل مایع مصرف می‌شود. انواع آن کاربردهای مختلفی دارند. از مزایای آن نسبت به قرص معمولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مناسب کودکان، افراد مسن و بیمارانی است که در بلع مشکل دارند.
  • برای سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان
  • این محلول بوی مطبوعی دارد و به همین دلیل مصرف آن برای کودکان خوشایند است.
  • این دارو در آب حل شده و انتقال آن به معده سریع‌تر بوده و در خون جذب سریع‌تری دارد.
  • تحریک مخاط معده با این نوع دارو بسیار کمتر است. زیرا قبل از ورود به معده رقیق می‌شود.
  • به دلیل حل‌شدن در آب باعث می‌شود مصرف آب افزایش پیدا کند.

آیا قرص جوشان برای نوزاد و کودک شما مفید است؟ از یک متخصص مشاوره بگیر!

متن انگلیسی:
Conventional tablets once ingested can sometimes only partially dissolve in the stomach, which can lead to irritation or stomach discomfort in some cases. On the other hand, effervescent tablets dissolve completely and evenly meaning that localized concentrations of the ingredients do not occur. They are gentle on the digestive tract and cause no stomach or esophageal discomfort.
ترجمه متن:
قرص‌های معمولی پس از مصرف، گاهی اوقات تا حدی در معده حل می‌شوند که در برخی موارد می‌تواند منجر به تحریک یا ناراحتی معده شود. از طرف دیگر، قرص های جوشان به طور کامل و یکنواخت حل می‌شوند به این معنی که غلظت‌های موضعی مواد در بافت معده تشکیل نمی‌شود. تاثیر آنها روی دستگاه گوارش ملایم است و هیچ ناراحتی معده یا مری ایجاد نمی‌کنند.

wellbeingnutrition

قرص جوشان برای چی خوبه؟

هر کدام از انواع قرص های جوشان برای درمان مشکل خاصی مناسب هستند. در ادامه به طور خلاصه کاربرد آنها را قید می‌کنیم.

  • قرص جوشان ویتامین C: به حفظ سلامت عمومی بدن و بالارفتن سیستم ایمنی کمک می‌کند.
  • قرص جوشان ویتامین D: برای سلامت استخوان‌ها تجویز می‌شود.
  • قرص جوشان منیزیم: در درمان و پیشگیری از ضعف عضلانی و منظم‌شدن ضربان قلب تاثیر دارد.
  • قرص جوشان مولتی ویتامین: از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی تشکیل شده و برای سلامت عمومی بدن مفید است.
  • قرص جوشان انرژی زا: به افزایش قدرت جسمانی و تمرکز و کاهش خستگی کمک می‌کند.
  • قرص جوشان اسستین: برای درمان مشکلات تنفسی و سرفه‌های شدید مناسب است.
انواع قرص جوشان برای چی خوبه
برخی از این قرص‌ها به افزایش انرژی و تقویت قوای بدن کمک می‌کنند.

دوز مصرفی قرص جوشان

معمولا قرص های جوشان حاوی ویتامین روزی یک عدد مصرف می‌شوند. دقت داشته باشید که نباید این نوع قرص را بشکنید و باید کامل آن را مصرف کنید. اما مصرف قرص‌هایی که مسکن، ضد تب یا درمان‌کننده عفونت تنفسی هستند، ممکن است دو یا سه بار در روز تجویز شوند.

عوارض جانبی قرص جوشان

عوارض قرص جوشان به نوع مواد به‌کاررفته در آن بستگی دارد. دقت داشته باشید که اگر قرص کامل مصرف نشود، ممکن است تاثیرات آن کاهش پیدا کند. اگر آن را به اندازه مصرف کنید، بروز عوارض نادر است. اما در صورت مصرف زیاد ممکن است عوارض زیر ظاهر شوند.

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • سنگ کلیه
  • درد استخوان
  • مشکلات کبدی
  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • ناراحتی معده

موارد احتیاط و منع مصرف قرص جوشان

قرص جوشان ممکن است برای افراد با بیماری فشارخون مضر باشد. زیرا این قرص‌ها ماده کمکی حل‌کننده گاز دارند که مقدار نمک آن بالا بوده و برای این بیماران خطرناک است.

ازآنجایی‌که این محلول طعم خوبی دارد، باعث می‌شود برخی افراد در مصرف آن زیاده‌روی کنند. مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض جدی داشته باشد.

عوارض قرص جوشان
قبل از مصرف قرص‌های جوشان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اختلالات دارویی قرص جوشان

تداخلات دارویی به نوع قرص جوشان بستگی دارد. معمولا ویتامین‌ها تداخلی با داروهای دیگر نداشته و می‌توان آنها را استفاده کرد. اگر دارویی مصرف می‌کنید، بهتر است برای اطمینان با پزشک متخصص یا دکتر داروساز مشاوره داشته باشید. پزشک هر نوع تداخل دارویی را به شما توضیح می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با داروساز وجود دارد.

اطلاعات دارویی قرص جوشان

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص جوشان را مشاهده کنید.

انواع قرص جوشانکاربردعوارض احتمالی
ویتامین Cسلامت عمومی
افزایش سیستم ایمنی
سنگ کلیه
اسهال
ویتامین D و کلسیمسلامت استخوان
جلوگیری از پوکی‌استخوان
تهوع
درد استخوان
مشکلات کلیوی
تکرر ادرار
منیزیمپیشگیری از ضعف عضلانی
بهبود ضربان قلب
حالت تهوع
اسهال
ناراحتی معده
مولتی‌ویتامینسلامت عمومی بدنتکرر ادرار
خونریزی معده
ضربان قلب ناهماهنگ
لکه‌شدن دندان
گیجی
ضعف عضلانی
انرژی‌زاکاهش خستگی
افزایش قوای جسمانی
افزایش تمرکز
عوارض قلبی
اضطراب
بی‌خوابی
اسستیندرمان مشکلات تنفسی
کاهش سرفه‌های شدید
مشکل در تنفس
کهیر
استفراغ
تورم چشم
خستگی
اطلاعات دارویی قرص جوشان

مکانیسم عملکرد قرص جوشان

مکانیسم این قرص‌ها به صورتی است که بعد از تماس با آب دی‌اکسیدکربن آزاد کرده و تجزیه می‌شوند. روند تجزیه قرص چند دقیقه طول کشیده و بعد از حل‌شدن آن در آب می‌توان محلول را نوشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

قرص جوشان با قرص‌های معمولی تفاوت داشته و باید در آب حل شود. این نوع قرص انواع مختلفی مانند ویتامین C، ویتامین D و کلسیم، منیزیم و مولتی‌ویتامین دارد. هر کدام از انواع آن کاربرد متفاوتی داشته و باید در زمان مناسب مصرف شوند. مصرف این قرص برای افرادی که در بلع مشکل دارند و کودکان و افراد مسن مناسب است. زیرا به‌راحتی در آب حل شده و طعم خوبی دارد. البته باید دقت داشته باشید برخی افراد به دلیل طعم خوب این نوع قرص آن را بیش‌ازحد مصرف کرده و دچار عوارض می‌شوند. برای دریافت کمک در مورد مصرف این مکمل می‌توانید از مشاور تغذیه کمک بگیرید و از مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه بهرمند شوید.

بهتر است قبل از مصرف این دارو با داروساز یا پزشک متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با مشاوره دارویی دریافت کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قیمت این قرص‌ها متنوع است. از ۴۰ هزار تومان شروع شده و برخی برندهای خارجی حدود ۵۰۰ هزار تومان هستند.

 

معمولا قرص‌هایی که حاوی ویتامین هستند روی اشتها تاثیر گذاشته و باعث پرخوری می‌شوند. اگر نتوانید جلوی اشتهای زیاد خود را بگیرید، مصرف این قرص باعث چاقی می‌شود.

 

بهتر است آب هم‌دمای اتاق باشد. زیرا آب خیلی سرد باعث کندشدن انحلال شده و آب گرم کف خیلی زیادی تولید می‌کند.

 

قرص لانگ تیل یکی دیگر از اسامی تجاری قرص جوشان اسستین است که برای درمان بیماری‌های تنفسی و جلوگیری از عفونت ریه تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص جوشان

  1. عبدالرسول گفت:

    من راضی بودم تاچندمدت میتوانم مصرف کنم؟..

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبق دستور پزشک مصرف کنید
      بر اساس نیاز باید مصرف شود

  2. ناشناس گفت:

    سلام کد دارویی این قرصها در نسخه الکترونیک را لطفا اعلام کنید

  3. علی گفت:

    سلام من بخاطر کم خوابی از قرص منیزیم و رایحه اسطوخودوس استفاده میکنم ولی هردوتا باعث افت فشار خون میشن برا جلوگیری از افت فشار خون باید چکار کنم؟ آیا استفاده از قرص جوشان منیزیم بدلیل وجود نمک و سدیم برا تنظیم فشار بهتر نیست؟

  4. ناشناس گفت:

    سلام آیاباقرص دابل بول میشودبرای جذب بهترقرص جوشان ویتامین ث ۵۰۰میلی گرمی مصرف کرد ودرضمن بنده هرروزیک عددقرص لوزار۲۵ صبح ویک عددشب مصرف میکنم