واکسن‌های برچسبی کرونا: واکسن سه بعدی، بدون درد با ایمنی‌زایی موثر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهتر است بدانید که تنها شکل واکسن، تزریقی نیست، بلکه انواع مختلفی دارد. جدیدترین واکسنی که به جهانیان معرفی شده است، واکسن برچسبی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

واکسن برچسبی

کووید ۱۹ شرایطی را پدید آورد که بسیاری از ایمونولوژیست‌ها، پزشکان، پرستاران و حتی سیاست‌مداران را متعجب و سردرگم کرد. مدت زیادی است که با این پاندمی عظیم دست و پنجه نرم می‌کنیم و عوارض آن را به دوش می‌کشیم. این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر انسانی، واکسینه شدن در برابر ویروس کروناست. همین مسئله سبب ایجاد یک رقابت مفید بین شرکت‌های تولید واکسن جهت ساخت بهترین و موثرترین واکسن شده است. جدیدترین واکسنی که به جهانیان معرفی شده است، واکسن برچسبی است.

اگر در مورد انواع واکسن کرونا و نوع جدید آن یعنی واکسن برچسبی کرونا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنم با یک متخصص عفونی مشورت کید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصص عفونی برای تشخیص و درمان کرونا و مشورت در مورد انواع واکسن کرونا را پیدا کنید.

واکسن جدید برچسبی کرونا

در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به COVID-19 واکسن کرونا است. شاید با شنیدن نام واکسن، تنها تصویری که در ذهن ما شکل می‌گیرد، یک ویال دارو است که توسط یک سرنگ کوچک به بدن تزریق می‌شود. این تصویر، نزدیک‌ترین و ملموس‌ترین ذهنیت از واکسن است. احتمالا تصور واکسن برچسبی برای شما غیر‌ممکن باشد. حتی تصور واکسن خوراکی فلج اطفال نیز، چندان ملموس نیست. بهتر است بدانید که تنها شکل واکسن، تزریقی نیست، بلکه انواع مختلفی دارد. سوالی که مطرح می‌شود این است که بهترین شکل واکسن کدام است؟

برای این که یک واکسن بیشترین اثربخشی را داشته باشد، نوع دارو، زمان و نحوه‌ی ورود آن به بدن در ایمنی زایی تعیین کننده‌اند. ایمن‌سازی کرونا با واکسن‌های متنوعی صورت می‌گیرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛ سینوفارم، فایزر، مدرنا، اسپوتنیک و آسترازنکا. صرف نظر از نوع داروی موجود در ویال واکسن، روش ورود آن به بدن نیز از عوامل موثر در افزایش اثربخشی است. در این مقاله به بررسی نوع جدیدی از واکسن برچسبی می‌پردازیم که به تازگی معرفی شده است.

واکسن برچسبی کرونا

اثربخشی واکسن جدید برچسبی کرونا

دانشگاه‌های استندفورد و کارولینای شمالی به‌تازگی در تحقیقات جدید خود واکسنی را معرفی کرده اند که به جای تزریق، شکل برچسبی دارد. این واکسن سه بعدی ایمنی بسیار موثرتری از نوع تزریقی آن ایجاد می‌کند. محققان دانشگاه استندفورد اعلام کردند که واکسنی که به تازگی طراحی کرده‌اند، هم درد کم‌تری دارد و هم اثربخشی آن به طرز معجزه آسایی از سایر انواع واکسن بیشتر است.

این برچسب واکسن، اندازه‌ی بسیار کوچکی دارد. طبق اطلاعاتی که سازندگان آن در مقالات منتشر کرده‌اند، واکسن برچسبی‌شان شامل ۱۰۰ میکرونیدل یا سوزن بسیار کوچک در اندازه‌ی ۱ سانتی‌متر مربع است. این میکرونیدل‌های سه بعدی ۷۰۰ میکرومتر طول دارند. این سوزن‌ها به اندازه‌ی کافی بلند هستند که وارد پوست شده و اثر خود را بر بدن بگذارند.

این واکسن به طور آزمایشی بر روی موش‌ها امتحان شده است و نتایج تعجب برانگیز بوده‌اند. اثربخشی این واکسن بعد از ورود به بدن با گذشت ۳ هفته، ۲۰ برابر قوی‌تر از تزریق عادی واکسن در عضله‌ی دلتوئید دست بوده‌است. همچنین آنتی‌بادی تولید شده در بدن بعد از یک ماه، ۵۰ برابر بیشتر از شکل سنتی تزریق واکسن بوده است. این میزان تفاوت اثر بسیار چشمگیر است!

واکسن‌هایی که به شکل سنتی تزریق می‌گردند وارد عضله و یا زیر جلد می‌شوند. اما این نوع واکسن با سوزن‌های بسیار کوتاه خود وارد جلد می‌شود و به لایه‌های زیرین آن نمی‌رسد. اما کدام یک بهتر اثر می‌کنند؟ بهتر است بدانید که در پوست ما تعداد زیادی سلول ایمنی وجود دارد. این سلول‌ها با دریافت واکسن، واکنش نشان می‌دهند و در زمان کوتاه‌تری بدن را ایمن می‌کنند. بنابراین تزریق داخل جلدی بهترین نوع تزریق واکسن است. انجام این تزریق با سوزن‌های معمولی دردناک است. همچنین عوارض بیشتری را به بار می‌آورد. میکرونیدل‌های واکسن معرفی شده این ایرادات را ندارند و اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارند.

بهترین واکسن در برابر کرونا چیه؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر!

مزایای واکسن برچسبی کدام‌‌اند؟

اگر به دنبال این هستید که واکسن تزریقی بهتر است یا واکسن برچسبی این مقاله را ادامه دهید و مزایای واکسن برچسبی را بدانید:

۱. درد ندارد

همان طور که گفته شد، سوزن حداقل ۲.۵ تا ۳ سانتی‌متر و یا بیشتر طول دارد. ورود این اندازه سوزن به بدن ایجاد درد و گاهی ترس برای بیمار می‌کند. کم نیستند کسانی که از آمپول زدن می‌ترسند و تنها دلیل آن‌ها درد سوزن وارد شده به بدن است. سوزن‌های کوچک واکسن برچسبی به قدری ریز هستند که هنگام ورود هیچ دردی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

واکسن برچسبی کرونا

۲. می‌توان آن را به تنهایی تزریق کرد

تزریق این واکسن نیازی به متخصص و اپراتور ندارد. هر کسی می‌تواند آن‌ها را خریداری کرده و طبق یک دستورالعمل ۱ یا ۲ خطی، مصرف کند. هنگامی که نیازی به نیروی تزریقات واکسن نباشد، در وقت و انرژی صرفه‌جویی چشمگیری می‌شود. همچنین عملیات واکسیناسیون با سرعت بهتری انجام می‌پذیرد.

۳. انتقال آن نیاز به حفظ زنجیره‌ی سرما ندارد

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتقال واکسن باید رعایت شود، حفظ زنجیره‌ی سرماست. از آن‌جایی که واکسن‌ها میکروب کشته شده، ضعیف شده و یا آنتی ژن میکروب هستند، باید در دمای خاصی نگهداری شوند تا به تزریق برسند. اگر هر جای فرایند انتقال از محل تولید تا تزریق، واکسن‌ها در شرایط نامساعدی قرار بگیرند، امکان فاسد شدن و از بین رفتن آن‌ها وجود دارد. نکته‌ی بسیار جالبی که درباره‌ی واکسن برچسبی وجود دارد، عدم نیاز آن به انتقال با کلدباکس (جعبه‌ی سرد حاوی بسته‌های یخ که انتقال دهنده‌ی واکسن است) است.

تا کنون نزدیک به ۲ میلیارد نفر از مردم جهان واکسن کرونا زده و نسبت به آن ایمن شده‌‌اند. اما هنوز هستند افرادی که در مناطق دور از دسترس زندگی می‌کنند و به علت کمبود امکانات، انتقال واکسن به آن‌ها دشوار و تاحدودی غیرممکن است. همان‌طور که گفته شد، حفظ زنجیره‌ی سرما در انتقال واکسن بسیار اهمیت دارد. اگر واکسن‌های تولید شده نیازی به حفظ این زنجیره نداشته باشند، انتقال آن‌ها بسیار ساده خواهد بود. واکسن برچسبی جدیدی که طراحی شده است، می‌تواند انتخاب خوبی برای انتقال به همه‌ی بخش‌های جهان باشد. زیرا این واکسن می‌تواند برای ۳۰ روز در دمای اتاق سالم باقی بماند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکسن برچسبی کرونا می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

زنجیره ی سرما چیست؟

به نظامی که سبب می‌شود دمای واکسن از لحظه‌ی تولید تا لحظه‌ی توزیع ثابت بماند، زنجیره‌ی سرما گفته می‌شود. تجهیزاتی که به حفظ دمای واکسن کمک می‌کنند، شامل دو بخش ثابت و سیار هستند.

  • بخش ثابت شامل یخچال، ژنراتور، سردخانه و آلارم هشدار هستند.
  • بخش سیار شامل کلد باکس، واکسن کاریر، آیس پک‌ها و اتومبیل سردخانه‌دار هستند.

همان طور که می‌بینید، برای این که واکسن قابل استفاده باشد و دمای آن حفظ شود، تجهیزات و هزینه‌ی بسیاری لازم است. اکنون تصور کنید که انتقال واکسن از یک کشور به کشور دیگر صورت گیرد. این هزینه‌ها و امکانات باید چند برابر شوند. از وسایل نقلیه‌ی بزرگی همچون کشتی و هواپیما استفاده شود و سردخانه‌ها نیز متفاوت از آنچه که در انتقال شهر به شهر استفاده می‌شوند، باشند.

ساخت واکسنی که بی‌نیاز از همه‌ی این هزینه‌ها باشد، پیشرفتی فوق‌العاده و منحصر به فرد است. واکسن‌های برچسبی می‌توانند نجات‌دهنده‌ی بشر باشند. همچنین سرعت واکسیناسیون و کنترل پاندمی را با سرعتی غیر قابل باور پیش خواهند برد. علاوه بر آن، صرفه جویی در وقت و پول به قدری چشم‌گیر است که ارزش هزینه کردن در راه تکنولوژی میکرونیدل‌ها را دارد.

می‌دونی بهترین روش پیشگیری از کرونا چیه؟

۴. پایدارتر است

FDA سه نوع واکسن را تایید کرده است که یک مورد آن بر پایه‌ی پروتئین و دو مورد دیگر بر پایه‌ی RNA بوده‌اند. هر ۳ مورد تایید شده باید در دمای خاصی منتقل شوند. علاوه بر آن باید توسط یک فرد آموزش‌دیده به فرد متقاضی تزریق عضلانی شوند. واکسن طراحی شده توسط محققان دانشگاه استندفورد و کارولینا، بر پایه‌ی DNA می‌باشد. علاوه بر آن نیازی به فرد تزریق کننده و نگهداری در شرایط خاص، ندارد. واکسنی که بر پایه‌ی DNA ساخته شده باشد، پایداری بیشتری نسبت به واکسن RNA دار است.

مشکلات تولید انبوه واکسن برچسبی

طبق اطلاعاتی که از این واکسن در دسترس است، استفاده از آن بسیار موثر و مقرون به صرفه است. به طور خلاصه اگر بخواهیم مزایای این واکسن را برشمریم، عبارت‌اند از؛

  • تزریق آن بسیار ساده است و نیازی به نیروی آموزش دیده ندارد.
  • میزان اثربخشی ان نسبت به سایر روش‌های دریافت واکسن بیشتر است.
  • نیازی به صرف هزینه و وجود تجهیزات خاص برای انتقال آن نیست.
  • تزریق آن بدون درد است!
  • پایداری آن نسبت به سایر واکسن‌ها بیشتر است.

اما در کنار این خوبی‌ها، مشکلاتی در روند تولید انبود آن وجود دارد. میکرونیدل‌ها اختراعات جدیدی نیستند، اما تکنولوژی ساخت آن‌ها مانع تولید انبوه آن‌ها شده است. در صورتی که دشواری‌های ساخت آن‌ها در تعداد بالا برطرف شود، می‌توان از آن‌ها برای تزریق واکسن‌های سرخجه، آنفولانزا و هپاتیت هم استفاده کرد. مهم‌ترین دغدغه‌ی سازندگان این سوزن‌های کوچک، ساخت آن‌ها به بهترین شکل و با کمترین هزینه است. طبق آخرین آماری که تیم تحقیقاتی این واکسن‌های برچسبی داده‌اند، قدم بعدی آنان ساخت واکسن‌های برچسبی مدرنا و فایزر است.

آیا واکسن‌های برچسبی می‌توانند جایگزین واکسن‌های سنتی شوند؟ آیا می‌توان به طور گسترده در جهان از این واکسن‌ها استفاده کرد؟ این‌‌ها سوالاتی هستند که به مرور زمان جواب آن‌ها را خواهیم دید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن