لیفت گونه چیست؟ چند نوع روش برای لیفتینگ گونه وجود دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لیفت گونه یکی از روش‌های زیبایی برای بالا‌بردن گونه‌ها است که با روش‌های مختلفی مانند جراحی، تزریق ژل، چربی و نخ انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
لیفت گونه چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

لیفت گونه در زیبایی و جوان‌سازی صورت بسیار مؤثر است. بسیاری از افراد با افزایش سن چربی ناحیه گونه خود را از دست می‌دهند و به دنبال روش‌هایی برای جوان‌سازی پوست خود هستند. لیفت گونه بسیاری از علائم پیری را کاهش می‌دهد. روش‌های مختلفی برای لیفتینگ گونه وجود دارد. پزشک باتوجه‌به میزان افتادگی پوست و انتظارات شما یکی از روش‌ها را پیشنهاد می‌دهد.

اگر به دنبال جوان‌سازی و لیفت گونه‌های خود هستید، باید با چند متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید. متخصص پس از بررسی پوست شما و میزان افتادگی گونه‌ها با مناسب‌ترین روش گونه‌ها را بالا می‌کشد. برای پیداکردن بهترین متخصص می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص پوست و مو و زیبایی وجود دارد.

لیفت گونه چیست؟

برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان شل شدن و افتادگی پوست، یکی از مهم‌ترین اثرات پیری است. با گذشت زمان کلاژن زیرپوست کاهش پیدا کرده و با کمبود این پروتئین پوست افتاده و چروک می‌شود. در این حالت بافت صاف و انعطاف‌پذیر پوست تا حدودی از بین می‌رود. هم‌زمان با کاهش پروتئین چربی در بافت زیرجلدی نیز کمتر شده و حجم گونه‌ها کاهش پیدا می‌کند. لیفت گونه روشی مؤثر برای ازبین‌بردن افتادگی گونه و کانتورینگ چهره است. برخی تکنیک‌های لیفتینگ گونه کم تهاجمی بوده و در برخی مواقع تکنیک تهاجمی جراحی مناسب است. با استفاده از لیفت چین‌وچروک سطح پوست در این ناحیه از بین می‌رود و خطوط عمیق کم‌رنگ می‌شود.

متخصص پوست می‌تواند برای رفع افتادگی گونه چندین روش لیفت را با هم ترکیب کند و به گونه‌ها حجم بدهد. طی چند دهه گذشته برای لیفتینگ گونه علاوه بر جراحی تکنیک‌های غیرتهاجمی زیادی ایجاد شده است. بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای داشتن ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر به دنبال انجام این تکنیک‌های غیرتهاجمی هستند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

چگونه گونه را لیفت کنیم؟

در جلسه مشاوره اولین سؤال افراد از متخصص این است که لیفت گونه چگونه انجام می‌شود؟ همان‌طور که گفتیم لیفتینگ گونه روش‌های مختلفی داشته و متخصص باتوجه‌به نوع پوست، میزان چین‌وچروک، افتادگی گونه‌ها و انتظارات مراجعه‌کننده روش مناسب را انتخاب می‌کند. کلیه روش‌های لیفت بسیار پیشرفته بوده و در مدت‌زمان کوتاهی نتایج چشمگیری را ایجاد می‌کنند.

در ادامه روش‌های مختلف لیفت با جراحی و بدون جراحی را به شما معرفی می‌کنیم. هرکدام از این روش‌های زیبایی مزایا و معایب خاص خود را دارند.  

اینفوگرافی چگونگی لیفت گونه
اینفوگرافی چگونگی لیفت گونه

لیفت گونه بدون جراحی

روش لیفت گونه بدون جراحی در مطب یا کلینیک زیبایی انجام شده و هیچ‌گونه دوره نقاهتی ندارد. افرادی که تمایل دارند، تأثیرات سریع روش زیبایی را مشاهده کنند و به دنبال روش تهاجمی جراحی نیستند، می‌توانند با روش‌های بدون جراحی به نتیجه دلخواه خود برسند.

از معایب این روش می‌توان به موقتی بودن آن اشاره کرد. کلیه روش‌های بدون جراحی هرچند وقت یک‌بار نیاز به تمدید دارند تا نتایج حاصل از آن روش باقی بماند. اگر به دنبال تغییرات چشمگیر در صورت خود هستید و یا افتادگی و چین‌وچروک گونه‌های شما شدید است، روش‌های بدون جراحی نتیجه دلخواه را ایجاد نمی‌کنند. متخصص پوست در جلسه مشاوره پس از بررسی‌های لازم و اطلاع از انتظارات شما در مورد مناسب بودن روش‌های غیر جراحی تصمیم می‌گیرد.

۱. لیفت گونه با نخ

یکی از روش‌هایی که در تکنیک‌های لیفت انقلاب ایجاد کرد، لیفت با نخ بود. لیفت گونه با نخ توسط FDA تایید شده است و توسط نخ‌های پزشکی انجام می‌شود. این نخ‌ها از جنس پلی گلیکولیک اسید و پلی لاکتیک اسید است. این مواد ایمن، زیست سازگار و قابل حل هستند. روش لیفت با نخ، نتایج طولانی مدتی در پوست ایجاد می‌کند. به مرور نخ‌ها حل می‌شوند. اما تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کنند. با تولید کلاژن و الاستین گونه‌ها درخشان‌تر و جوان‌تر شده و این حالت ممکن است تا ۱۸ ماه یا بیشتر دوام داشته باشد.

این روش بسیار کم تهاجمی بوده و در مطب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش هیچ برشی روی پوست ایجاد نشده و حداقل عوارض جانبی را دارد. با استفاده از نخ شما می‌توانید گونه‌های برجسته‌تر و ظاهری جوان‌تر داشته باشید.

۲. لیفت گونه با تزریق ژل

فیلرهای پوستی از نوع ژل در چند دهه گذشته بسیار محبوب شده‌اند. تزریق ژل یکی از رایج‌ترین روش‌ها در سراسر جهان برای لیفت گونه است. بیشتر ژل‌های مورداستفاده برای لیفتینگ گونه ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک هستند. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن وجود داشته و برای سلامتی هیچ‌گونه ضرری ندارد. ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک مانند Juvederm، Belotero و Restylane برای لیفت ناحیه گونه مورداستفاده قرار می‌گیرند. گزینه‌های جایگزین برای این ژل‌ها Sculptra،  Bellafill و Radiesse هستند که به افزایش تولید کلاژن و کاهش چین‌وچروک کمک می‌کنند.

روش تزریق ژل گونه غیرتهاجمی بوده و با هدف بهبود ساختار پوست و حجم‌دهی به گونه‌ها انجام می‌شود. با تزریق ژل فضای خالی زیرپوست پر شده و چین‌وچروک‌ها تا حدودی برطرف می‌شوند. افرادی که افتادگی گونه آن‌ها خفیف تا متوسط است، می‌توانند از روش تزریق ژل استفاده کنند. اما باید بدانید که این روش نمی‌تواند جایگزین جراحی لیفتینگ گونه شود.


۳. لیفت گونه با تزریق چربی

روش تزریق چربی به گونه کاملاً مشابه تزریق ژل است. در این روش نیز متخصص با استفاده از سوزن چربی را به زیرپوست تزریق می‌کند و به گونه‌ها حجم می‌دهد. تفاوت این دو روش در ماده اولیه است. در این روش، چربی از بدن شخص (معمولاً چربی شکم و پهلو) با روش ساکشن گرفته شده و پس از انجام فرایندهای لازم به ناحیه موردنظر تزریق می‌شود.

۴. لیفت گونه با اولتراپی

این روش کاملاً غیرتهاجمی بوده و توسط FDA تایید شده است. لیفت گونه با اولتراپی برای اصلاح پوست شل مناسب بوده و بافت پوست را سفت‌تر می‌کند. این روش برای افرادی که می‌خواهند علاوه بر گونه، افتادگی و شلی پوست در نواحی دیگر صورت مانند زیر گردن و چانه، خط ابرو یا افتادگی پوست روی پلک را برطرف کنند، بسیار ایده‌آل است.

اولتراپی از طریق انرژی متمرکز اولتراسوند رشد و تولید کلاژن را تحریک می‌کند. با این روش پوست سفت و شاداب می‌شود. در روش اولتراپی عوارض بسیار کم بوده و برای افرادی که افتادگی گونه آن‌ها خفیف تا متوسط است، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در اولتراپی از فناوری نوآورانه و بسیار پیشرفته برای بازگرداندن لطافت به پوست استفاده می‌شود.

انرژی اولتراسوند یک اثر حرارتی زیرپوست ایجاد می‌کند. با این اثر حرارتی پاسخ درمانی پوست تحریک شده و تولید کلاژن در این ناحیه بیشتر می‌شود. افرادی که به دنبال نتایج طبیعی هستند و درعین‌حال می‌خواهند شلی پوست در ناحیه گونه خود را برطرف کنند، می‌توانند از روش اولتراپی استفاده کنند.

لیفت گونه بدون جراحیقیمت آنها در سال ۱۴۰۲
لیفت گونه با نخهزینه‌ی آن بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است
لیفت گونه با تزریق ژلاز ۲ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان
لیفت گونه با تزریق چربیاز ۲ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان
لیفت گونه با اولتراپیقیمت آن متنوع است.
انواع روش‌های غیرجراحی لیفت گونه و قیمت آنها در سال ۱۴۰۲

لیفت گونه با جراحی

روش جراحی لیفت گونه تحت بیهوشی و توسط جراح زیبایی انجام می‌شود. پس از بیهوشی، جراح برش‌های کوچکی نزدیک خط رویش مو و اطراف گوش ایجاد می‌کند. پزشک لایه بالایی پوست و ناحیه چربی گونه را بلند کرده و می‌کشد. پس از تعیین موقعیت مناسب، روی گونه بخیه زده می‌شود. در این حالت چین‌وچروک‌های پوست برطرف شده و پوست صاف دیده می‌شود. در روش جراحی لیفت گونه، پزشک پیش از بخیه، پوست اضافی را برمی‌دارد.

برخی از جراحان برای انجام جراحی لیفت میانی صورت از روش آندوسکوپی استفاده می‌کنند. آندوسکوپ یک لوله باریک است که سر آن دوربین کوچکی وجود دارد. جراح آندوسکوپ را از طریق برش کوچک در ناحیه رویش مو وارد می‌کند. لیفت آندوسکوپی گونه اغلب همراه با لیفت ابرو یا جراحی پلک انجام می‌شود. در این روش جای زخم‌ها کوچک‌تر بوده و بهبودی سریع‌تر است. اما باید بدانید، نتایج در این روش لیفت به‌خوبی روش جراحی سنتی نمی‌شود. زیرا در این روش نمی‌توان پوست اضافه را از بین برد.

معمولاً روش جراحی لیفت میانی صورت حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. اگر همراه با روش‌های دیگر مانند جراحی پلک انجام شود، مدت‌زمان عمل طولانی‌تر می‌شود.

به دنبال تغییری اساسی در چهره‌ات با لیفت و بزرگ‌کردن گونه هستی؟

با دکتر مشورت کن

لیفت گونه با اندوتاین

اندوتاین روشی نوین در لیفت گونه و صورت است. این روش در واقع نوعی جراحی لیفت میانی صورت محسوب می‌شود. در این روش از پروتز نواری استفاده می‌شود. روی این پروتز باریک شاخک‌های ریزی قرار دارد که در بافت زیرپوست متصل می‌شوند. با قرارگیری شاخک‌ها در میان بافت‌های پوست و چربی و کشیدن آن به سمت بالا، لیفت گونه انجام می‌شود.

جنس این پروتز همانند نخ‌های پزشکی است و پس از مدتی جذب می‌شود. حدود ۶ ماه بعد از جراحی اندوتاین جذب شده اما تأثیر آن در صورت از بین نمی‌رود.


لیفت گونه با ورزش

برخی از حرکات و ورزش‌های مخصوص صورت می‌توانند به‌مرور برخی چین‌وچروک‌ها و افتادگی‌ها را برطرف کنند. البته نباید از این روش به اندازه روش‌های زیبایی در کلینیک انتظار تغییر داشت. با انجام ورزش طی گذشت چندین سال می‌توان تا حدودی از پیری پوست و عضلات جلوگیری کرد. اما اگر به دنبال تغییرات چشمگیر هستید، لیفتینگ گونه با ورزش نتیجه مطلوب را برای شما ایجاد نمی‌کند.


لیفت گونه در خانه

برای انجام لیفت گونه در خانه علاوه بر انجام تمرینات ورزشی در خانه می‌توان از داروهای گیاهی و ماسک‌های طبیعی استفاده کرد. لیفت گونه با داروهای سنتی و گیاهی نیاز به تکرار مداوم داشته و با استفاده طولانی می‌توان به نتیجه رسید. یکی از این داروهای سنتی و گیاهی عسل است. عسل آبرسان و آنتی‌اکسیدان طبیعی است و به جوان‌سازی پوست گونه کمک می‌کند. برای انجام لیفت گونه با داروهای سنتی و گیاهی می‌توان از موادی مانند گلاب، آلوئه‌ورا، دارچین، خاک رس، لیمو یا خیار استفاده کرد.

جراحی لیفت میانی صورت
روش جراحی لیفت میانی صورت تهاجمی بوده اما همانطور که در تصویر می‌بینید، نتیجه چشمگیری ایجاد می‌کند.

نکات مهم قبل از انجام لیفت گونه

قبل از انجام هر نوع روشی لیفت باید با متخصص جلسه مشاوره داشته باشید. در مورد سوابق پزشکی و حساسیت‌های خود با متخصص صحبت کنید. ممکن است، پزشک پس از بررسی سوابق پزشکی متوجه شود که انجام لیفت برای شما مناسب نیست. حدود ۲ هفته قبل از انجام لیفت گونه باید از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن خودداری کنید.

همچنین پزشک توصیه می‌کند، پیش از انجام لیفت به‌ویژه در روش جراحی مصرف سیگار را قطع کنید. با رعایت این موارد عوارض بعد از عمل کاهش پیدا کرده و احتمال خونریزی بعد از عمل به کمترین مقدار می‌رسد. همچنین کبودی و تورم نیز تا حدودی کنترل می‌شود.


مراقبت‌های بعد از لیفت گونه

در کلیه روش‌های بدون جراحی نیازی به مراقبت‌های خاصی نبوده و دوره نقاهتی وجود ندارد. تنها ممکن است، متخصص توصیه کند تا چند روز از انجام حرکات شدید مثل ورزش خودداری کنید. اما در روش جراحی لیفت گونه باید دوره نقاهت گذرانده شود. معمولاً زمان بهبودی از ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. بعد از یک هفته می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. در ۴۸ ساعت اول پس از عمل باید برای کاهش کبودی و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید.

همین الان بهترین دکتر برای لیفت صورت رو پیدا کن

عوارض و خطرات لیفت گونه

در روش‌های بدون جراحی لیفت گونه، عوارض در حداقل ممکن بوده و در چند روز اول شخص ممکن است علائم زیر را مشاهده کند.

  • قرمزی
  • تورم
  • کبودی

اما در روش جراحی به دلیل تهاجمی بودن این روش، عوارض و خطرات بیشتر است. حتماً در جلسه مشاوره با جراح در مورد عوارض و خطرات پیشرو صحبت کرده و با آگاهی کامل برای عمل آماده شوید. برخی از عوارض جراحی لیفت گونه عبارتند از:

  • واکنش به مواد بیهوشی
  • درد
  • تورم
  • کبودی
  • قرمزی
  • عفونت
ماندگاری لیفت گونه
میزان ماندگاری لیفت با توجه به تکنیک مورد استفاده متفاوت است. در روش‌های بدون جراحی نیاز به تمدید بوده و ماندگاری کوتاه است.

چگونه برای لیفت گونه بهترین متخصص پوست را پیدا کنیم؟

برای پیداکردن بهترین متخصص پوست باید با چند پزشک جلسه مشاوره داشته باشید. در جلسه مشاوره در مورد نتایج مورد انتظار خود صحبت کرده و سوابق پزشکی خود را به متخصص اطلاع دهید. حتماً نمونه کارهای پزشک را بخواهید. دیدن عکس قبل و بعد مراجعه‌کنندگان به شما کمک می‌کند تا نتایج حاصل از عمل لیفت گونه را بهتر درک کنید.

اگر به دنبال متخصص پوست، مو و زیبایی هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای پیداکردن بهترین پزشکان اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد. در جلسه آنلاین سؤالات و نگرانی خود را با پزشک مطرح کرده تا برای انجام عمل زیبایی بهترین تصمیم را بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

در روش‌های مختلف لیفت گونه ماندگاری متفاوت است. روش تزریق ژل معمولاً ۶ ماه تا یک سال ماندگاری دارد. میزان دوام ژل به برند مورداستفاده و شرایط شخص بستگی دارد. لیفت با نخ نیز حدود یک سال ماندگاری داشته و به‌مرور نخ‌ها جذب می‌شوند. اما اگر به دنبال جراحی لیفت میانی صورت هستید، نیازی به تمدید ندارید. این موضوع را در نظر داشته باشید که با هیچ یک از روش‌های زیبایی نمی‌توان جلوی روند طبیعی پیری را گرفت. تنها می‌توان آن را کمی کنترل کرد. به همین دلیل چند سال پس از جراحی نیز کمی افتادگی در گونه‌ها ایجاد می‌شود.

افرادی که با افزایش سن یا به دلایل ارثی حجم گونه کمی دارند، با استفاده از لیفت گونه می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. افتاده بودن گونه در برخی افراد باعث خسته به نظر رسیدن می‌شود. این افراد باید با متخصص مشورت کرده و در صورت تأیید پزشک برای لیفت گونه اقدام کنند.

انجام کلیه روش‌های زیبایی به‌خصوص جراحی زیبایی برای افرادی که مشکلات و بیماری‌های خاصی دارند، توصیه نمی‌شود. به همین دلیل باید در زمان مراجعه به پزشک اطلاعات در مورد سابقه پزشکی خود ارائه دهید. افراد دارای مشکلات قلبی، افراد مبتلا به دیابت و کسانی که به مواد بیهوشی حساسیت دارند، باید در انجام روش‌های زیبایی با دقت بیشتری اقدام کنند.

این روش تحت بیهوشی انجام می‌شود؛ بنابراین در حین جراحی دردی احساس نمی‌کنید. بلافاصله بعد از جراحی کبودی و تورم ایجاد می‌شود. احساسی شبیه به سفت شدن در پوست تجربه می‌کنید. اما حس درد بسیار کم است. جراح برای کاهش هرگونه ناراحتی در دوران نقاهت داروهای مسکن تجویز می‌کند.

اغلب افراد لیفت گونه را هم‌زمان با روش‌های بزرگ کردن گونه انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال پزشک می‌تواند در زمان قراردادن پروتز گونه، این ناحیه را لیفت کند. همچنین ممکن است، جراحی لیفت گونه با سایر روش‌های مانند لیفت صورت، لیفت گردن، جراحی پلک یا لیفت ابرو انجام شود. پیش از هر اقدامی باید با متخصص پوست یا جراح مشورت کرده و انتظارات خود را بیان کنید. پزشک باتوجه‌به نیاز و شرایط شما بهترین روش‌های زیبایی را پیشنهاد می‌دهد.

هزینه لیفت گونه باتوجه‌به روش انجام شده و تجربه دکتر پوست متفاوت است. همچنین موقعیت کلینیک در قیمت‌گذاری تأثیر دارد. در روش‌های مختلف لیفت صورت باتوجه‌به حجم مواد استفاده شده یا نوع دستگاه به‌کاررفته قیمت تعیین می‌شود. به‌عنوان‌مثال در روش تزریق ژل مقدار ژل موردنیاز و برند آن قیمت نهایی را مشخص می‌کند.
در روش جراحی لیفت گونه باید علاوه بر هزینه جراح، هزینه‌های دیگر مانند دستمزد دستیار جراح، بیمارستان، آزمایش‌ها و داروها را در نظر داشت. برای انجام کلیه روش‌های زیبایی نمی‌توان از خدمات بیمه درمانی استفاده کرد. به همین دلیل کلیه هزینه‌ها باید توسط شخص پرداخت شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن