مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برخی غذاها برای دستگاه گوارش آسیب پذیر و حساس مناسب‌ترند و از طرف دکتر گوارش و دکتر طب سنتی توصیه می‌شوند. غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش آسیب پذیر شامل زنجبیل، نعناع، بابونه، پروتئین بدون چربی و سبزیجات هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر

غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش آسیب پذیر باید براساس تجربیات و دانش متخصصان تغذیه و گوارش و سلیقه فردی انتخاب شود. دستگاه گوارش یکی از مهمترین دستگاه‌های بدن است که از دهان شروع شده و تا مقعد ادامه پیدا می‌کند. اندام‌های دیگری مانند کبد، کیسه صفرا، پانکراس و طحال هم جزئی از این سیستم گسترده هستند. به همین دلیل اگر به موادغذایی مصرفیتان توجه نکنید، بیماری‌های مختلفی می‌توانند دستگاه گوارش را درگیر کنند. اگر مشکلات گوارشی دارید، حتما باید تحت نظر دکتر گوارش باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین گوارش در شهر خود آشنا شوید و به راحتی نوبت ویزیت برای مشاوره حضوری و آنلاین رزرو کنید.

غذاهای مفید برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر چیست؟

اگر به انواع بیماری گوارشی مبتلا باشید با سیستم گوارشی حساسی داشته باشید می‌دانید که غذا چقدر در زندگی و سلامتی شما مهم است. همه ما کسانی را می‌شناسیم که با خوردن یک غذای نامناسب ساعت‌ها یا حتی روزها دچار درد معده یا دیگر مشکلات گوارشی هستند، یا حتی ممکن است خودتان از این دسته افراد باشید. از این رو می‌دانید که تا حد امکان باید از غذاهایی استفاده کنید که برای دستگاه گوارش آسیب پذیر مفید هستند. برخی از این غذاها را در ادامه ذکر می‌کنیم.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

۱. تخم کتان

تخم کتان یکی از بهترین مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر است که مقدار زیادی فیبر دارد. فیبر می‌تواند سرعت گوارش را کمتر کند و باعث می‌شود دفع مدفوع راحت‌تر انجام شود، از این رو می‌تواند یک ماده غذایی مفید برای کسانی باشد که یبوست دارند یا به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند.

۲. موز سبز

اشتباه نکنید، منظورمان از موز سبز، موز معمولی نرسیده نیست. موز سبز نوعی موز است که به آن موز پختنی هم گفته می‌شود. این میوه با داشتن نوعی نشانسته به نام آمیدون برای بسیاری از مشکلات گوارشی مثل ورم معده یا ناراحتی معده، زخم معده و حتی برای بسیاری از بیماری‌های روده مفید است.

متن انگلیسی:
One of the best ways to improve digestive health is to eat foods suitable for the vulnerable digestive system Rich in fiber, fruits, vegetables, legumes and whole grains. This contributes to the normal digestive process and prevents constipation.
ترجمه فارسی:
یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت گوارش، مصرف غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش آسیب پذیر سرشار از فیبر، میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل است. این امر به روند طبیعی هضم کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

به نقل از سایت intercoastalmedical

۳. زنجبیل

زنجبیل از آن دسته مواد غذایی است که در طب سنتی به آن تاکید زیادی شده است. گیاه زنجبیل خواص بسیار زیادی برای همه اندام‌های بدن دارد، اما برای دستگاه گوارشی به‌طور ویژه مفید است. تقویت سیستم گوارشی، درمان نفخ، درمان سوزش معده، رفع حالت تهوع و استفراغ از جمله برخی مزایای استفاده از زنجبیل است.

اینفوگرافی مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر
مصرف سبزیجات، میوه و آب کافی را در طول روز فراموش نکنید.

۴. شیرین بیان

بعید است که سابقه معده درد داشته باشید و از شیرین بیان استفاده نکرده باشید. این داروی گیاهی برای کاهش رفلاکس معده و سوء هاضمه، سوزش سردل و ناراحتی معده بسیار مفید است. این داروی گیاهی همچنین می‌تواند به درمان زخم پپتیک کمک کند.

۵. بابونه

تنها خاصیت بابونه برای اعصاب نیست؛ بلکه بابونه برای دستگاه گوارش هم بسیار مفید است و از مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر محسوب می‌شود. در واقع چای بابونه برای درمان زخم معده و ورم معده می‌تواند بسیار مفید باشد.

۶. نعناع

کسی نیست که از خواض عرق نعناع برای درمان مشکلات گوارشی خبر نداشته باشد. این گیاه پرخاصیت به هضم راحت‌تر کمک می‌کند، کبد را تقویت می‌کند و برای درمان دل درد و اسهال بسیار مفید است.

۷. پروبیوتیک‌ (غذای مناسب برای بیماران گوارشی)

شاید اصطلاح پروبیوتیک برای شما کمی غریب باشد ولی احتمالا اصطلاح باکتری مفید روده را شنیده‌اید. پروبیوتیک‌ها مجموعه‌ای از باکتری‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند و از رشد باکتری‌های مضر و عوامل بیماری‌زا در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.

هر غذایی می‌خوری اذیت می‌شی؟

برای دریافت رژیم غذایی مناسب، با پزشک مشورت کن!

بهترین صبحانه، نهار و شام برای بیماران گوارشی

اگر می‌خواهید از عوارض گوارشی مانند نفخ، یبوست یا دل درد مداوم جلوگیری کنید، باید مواد غذایی که در طول وعده‌های غذایی مختلف استفاده می‌کنید را به دقت بررسی کنید. در این جدول پنج مورد برای هر وعده غذایی قرار دادیم که به طور کلی برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مناسب هستند.

وعده‌های غذاییمواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر
صبحانهبلغور جو دوسر ساده
ماست یونانی (منبع خوبی از پروتئین و پروبیوتیک)
موز(می‌تواند به تسکین معده کمک کند)
تخم‌مرغ آب پز
اسموتی با میوه‌های کم اسید مانند توت
ناهارسینه مرغ پخته شده
سبزیجات بخارپز
برنج قهوه‌ای
سیب‌زمینی آب‌پز
سالاد سبزیجات مخلوط خیار و فلفل دلمه‌ای
شامماهی کبابی
کینوا (دانه بدون گلوتن)
سینه بوقلمون
پوره سیب‌زمینی شیرین
غذای مناسب ویروس گوارشی و دستگاه گوارش حساس

چه غذایی برای تقویت روده خوب است؟

غذاهایی که می توانند به تنبلی روده و یبوست و حمایت از سلامت گوارش در بیماران مبتلا به التهاب روده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کنند عبارتند از:

  • غذاهای غنی از فیبر: میوه‌هایی مانند توت، سیب و کیوی و همچنین سبزیجات مانند بروکلی، اسفناج و کلم بروکلی
  • غذاهای غنی از پروبیوتیک: ماست و سایر غذاهای تخمیر شده حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که می‌توانند میکروبیوم سالم روده را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهند
  • اسیدهای چرب امگا ۳: ماهی‌های چرب مانند سالمون، دانه‌های کتان و گردو
  • زنجبیل و زردچوبه: این ادویه‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند

برای بیماران گوارشی مبتلا به آسسیت شکمی، مهم است که رژیم غذایی کم سدیم را برای مدیریت جمع شدن مایعات دنبال کنند. غذاهای مفید برای آسیت شکم شامل موادغذایی کم سدیم، میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین و مواد لبنی کم چرب و غلات کامل هستند.

غذاهای مفید برای معده های ضعیف و عصبی چیست؟
برای بیماران گوارشی مبتلا به آسسیت شکمی، مهم است که رژیم غذایی کم سدیم را برای مدیریت جمع شدن مایعات دنبال کنند.

غذاهای مفید برای معده های ضعیف و عصبی

برای معده‌های ضعیف و عصبی، غذاهایی را که برای سیستم گوارش مناسب هستند و می‌توانند به کاهش سوء هاضمه کمک کنند را استفاده کنید که برای درمان زخم معده هم مفیدند. مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب‌پذیر و درمان هضم نشدن غذا شامل موارد زیر هستند:

  • موز: هضم آن آسان است و باعث کاهش تحریک و ناراحتی می‌شود
  • زنجبیل: به تسکین سوء هاضمه و آرام کردن ناراحتی معده کمک می‌کند
  • بلغور جو دوسر: این غذا غنی از فیبر است
  • سبزیجات پخته شده: سبزیجات بخارپز یا آب پز مانند هویج، اسفناج و کدو سبز.

برای افراد مبتلا به سرطان معده توصیه می‌کنیم با متخصص تغذیه یا گوارش مشورت کنید.

اگر مشکل یبوست داری، همین حالا از بهترین متخصص نوبت بگیر!

میوه های مفید برای دستگاه گوارش

سیب، توت، موز، آناناس، کیوی، پرتقال و هندوانه از میوه‌هایی هستند که سیستم گوارش سالم را تقویت می‌کنند، دارای فیبر بالا هستند، آنزیم‌های گوارشی دارند و هیدراتاسیون خوبی را برای حمایت از حرکات منظم روده و سلامت سیستم گوارش فراهم می‌کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای یک سیستم گوارشی ناسالم روی غذاهایی که به‌راحتی قابل هضم هستند تمرکز کنید و میوه‌هایی با فیبر بالا، غنی از آنزیم‌های گوارشی و هیدراتاسیون مناسب را مصرف کنید. برای پیداکردن بهترین پزشکان گوارش و کبد، کارشناس تغذیه یا دکتر متخصص داخلی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر گوارش آنلاین، دکتر گوارش کودکان آنلاین، دکتر تغذیه آنلاین و دکتر داخلی آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پس از پرخوری با پیاده روی کوتاه به هضم غذا کمک کنید تا حرکت غذا از طریق سیستم گوارش تحریک شود. علاوه بر این، نوشیدن چای گیاهی مانند نعناع فلفلی یا زنجبیل هم می‌تواند به تسکین معده کمک کند.

بیماران گوارشی مبتلا به ریفلاکس معده یا التهاب مری باید روی رژیم غذایی کم اسید مانند پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، سبزیجات و چربی‌های سالم تمرکز کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش آسیب پذیر

  1. Hamed گفت:

    سلام دکتر من حامدم غذا های ناسالم اصلا با معده من سازگار نداره بعد خوردن معده درد میگیرم،احساس میکنم غذا از معده پایین نمیرود.برای درمان سریع درد چی پیشنهاد میکنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم ورم معده دارید
      زیر نظر پزشک تا دوهفته امپرازول بطور ناشتا مصرف کنید

  2. لارا گفت:

    سلام من لارا هستم من اجزای معده ام خیلی بده هیچی نمیتونم بخورم اگه بخورم عارق میزنم بو کثیف میده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      لارای عزیز
      احتمال ریفلاکس و عفونت اچ‌پایلوری وجود دارد
      حتمن برای معاینه از نزدیک و ازمایش به پزشک نیاز دارید