آزمایش ALT یا SGPT خون چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش ALT سطح آلانین آمینوترانسفراز را اندازه‌گیری می‌کند. ALT یکی از آنزیم‌های کبدی است که اختلال در میزان آن می‌تواند نشانه آسیب کبدی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آزمایش ALT یا SGPT خون چیست؟

آزمایش ALT یکی از آزمایش‌های بررسی عملکرد کبد است که سطح آلانین آمینوترانسفراز را در خون اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش SGPT هم نامیده می‌شود. ALT یکی از آنزیم‌های کبدی است که به کبد در تولید انرژی کمک می‌کند و سطوح بالای این آنزیم‌ها می‌تواند نشانه آسیب یا تحریک کبدی باشد. از آزمایش SGPT برای ارزیابی عملکرد کبد استفاده می‌کنند. برای انجام آزمایش از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آزمایش ALT چیست و چه چیزی را اندازه گیری می‌ کند؟

آزمایش ALT میزان sgpt یا alt در آزمایش خون، سطح آنزیم آلانین آمینوترانسفراز را در خون شما اندازه گیری می‌کند. این آزمایش، یکی از اصلی‌ترین آزمایش مربوط به کبد است. ALT یکی از آنزیم‌هایی است که به عملکرد صحیح کبد کمک می‌کند. در حالت طبیعی آلانین آمینوترانسفراز در کبد یافت می‌شود، و فقط مقادیر بسیار کمی ALT در سایر قسمت‌های بدن وجود دارد. اگر میزان این آنزیم بیشتر از مقدار طبیعی باشد، نشان‌دهنده‌ی اختلال در عملکرد کبد است.

متن انگلیسی:
High levels of ALT in your blood may be a sign of a liver injury or disease.
ترجمه فارسی:
سطوح بالای ALT در خون شما ممکن است نشانه آسیب یا بیماری کبدی باشد.

به نقل از سایت medlineplus

هدف انجام آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) چیست؟

این آزمایش که یکی از آزمایش‌های چکاپ کامل بدن است با هدف ارزیابی سلامت کبد است. هنگامی‌که سلول‌های کبدی آسیب می‌بینند آلانین آمینوترانسفراز به خون نشت می‌کند. سنجش میزان این آنزیم می‌تواند به تشخیص مشکلات کبدی کمک کند. به طور کلی، آزمایش ALT به تنهایی انجام نمی‌شود. این آزمایش معمولا همراه با سایر آنزیم‌های کبدی به عنوان بخشی از آزمایش عملکرد کبد یا پنل متابولیک جامع (CMP) اندازه‌گیری می‌شود.

ALT معمولا همراه با سایر آنزیم‌ها و ترکیبات کبدی در خون آزمایش می‌شود. اندازه‌گیری‌ این آنزیم‌ها می‌تواند در تشخیص بیماری، غربالگری و نظارت بر درمان استفاده شود.

alt در آزمایش خون باید چند باشد؟

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

تفسیر نتایج آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (راهنمای خواندن نتیجه آزمایش SGPT)

از آنجایی که ALT بیشتر در کبد متمرکز است، نتایج غیرطبیعی تست ALT با شرایطی مرتبط است که بر کبد تأثیر می‌گذارد، مانند هپاتیت و سیروز کبدی. گاهیALT می‌تواند بدون هیچ مشکل اساسی بالا باشد، زیرا عوامل متعددی می‌توانند بر ALT  تأثیر بگذارند و در بیشتر موارد، ALT بالا نشانه بیماری شدید کبدی نیست.

بعد از خواندن جواب آزمایش خون و ادرار، زمانی‌که سطح ALT بسیار بالا باشد، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل حاد کبدی باشد. سطح پایین ALT می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری مزمن باشد. با این حال، اختلال در سطح ALT به‌تنهایی برای پیش‌بینی یک بیماری کبدی قابل اعتماد نیست. باید همراه با این آزمایش آنزیم‌های کبدی دیگر هم بررسی شوند.

درجه بالای ALT ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • سوءمصرف الکل
  • سیروز (آسیب طولانی مدت و اسکار کبد)
  • مونونوکلئوز
  • داروهایی مانند استاتین‌ها، آسپرین و برخی داروهای خواب‌آور.

سطوح نسبتا بالای ALT ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • بیماری مزمن کبد
  • سوءمصرف الکل
  • آسیب کلیه
  • سیروز
  • انسداد مجاری صفراوی
  • حمله قلبی یا نارسایی قلبی 
  • آسیب عضلانی در آزمایش sgpt در بارداری
  • گرمازدگی
  • آسیب به گلبول‌های قرمز
  • مصرف بیش‌از‌حد ویتامین A.

مقدار بسیار بالای ALT می تواند ناشی از موارد زیر در تفسیر آزمایش sgpt باشد:

  • هپاتیت حاد ویروسی
  • مصرف بیش‌از‌حد برخی داروها از جمله استامینوفن
  • سرطان کبد
  • سپسیس.

۱. محدوده نرمال آزمایش ALT یا SGPT چقدر است؟

در گزارش آزمایش سطح ALT شما و محدوده مرجع آزمایشگاه گزارش شده‌است. در بیشتر موارد،ALT بر حسب واحد در لیتر (U/L) یا واحد بین المللی در لیتر (IU/L) گزارش می‌شود. هنگام بررسی نتایج خود، به خاطر داشته باشید که هیچ محدوده مرجع جهانی برای ALT  وجود ندارد.

ممکن است در روش‌های آزمایشگاهی تغییراتی وجود داشته باشد که بر محدوده نرمال این آنزیم تأثیر بگذارد. به همین دلیل، مهم است که به محدوده مرجع ارائه‌شده توسط آزمایشگاه تکیه کنید. نتایج آزمون شما با بررسی مقادیر دیگر آزمایش‌های کبدی تفسیر می‌شود.

محدوده نرمال این آزمایش بین ۷ تا ۵۵ واحد در لیتر است. مقدار نرمال این آنزیم در مردان کمی بالاتر از زنان است. باز هم تأکید می‌کنیم که بهتر است در این زمینه به محدوده مرجعی که آزمایشگاه گزارش می‌کند، توجه کنید. میزان نرمال alt در کودکان نیز بین ۳۰ تا ۹۰ U/L است.

هدف انجام آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) چیست؟
ALT معمولا همراه با سایر آنزیم‌ها و ترکیبات کبدی در خون آزمایش می‌شود.

۲. علت sgpt بالا در آزمایش خون چیست؟

علت بالا بودن sgpt یا alt در آزمایش خون می‌تواند آسیب یا التهاب کبد باشد. علل شایع عبارتند از هپاتیت، بیماری کبد چرب، مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی داروها و برخی شرایط پزشکی. درمان بالا بودن sgpt یا alt در آزمایش خون (آزمایش alt بالا یا آزمایش sgpt بالا) بستگی به شناسایی و رسیدگی به علت زمینه‌ای دارد که ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، داروها یا مداخلات پزشکی باشد.

۳. علت پایین بودن alt در آزمایش خون چیست؟

در آزمایش کبد به انگلیسی Liver test یا آزمایش alt، سطوح پایین ALT (آلانین آمینوترانسفراز) در آزمایش خون می‌تواند نشان دهنده عملکرد خوب کبد باشد، زیرا ALT در درجه اول در سلول‌های کبد یافت می‌شود. میزان نرمال sgpt بین ۷ تا ۵۵ U/L برای مردان و ۵ تا ۴۵ U/L برای زنان است.

۴. عوامل تأثیرگذار بر نتیجه آزمایش ALT چیست؟

برای تفسیر نتیجه آزمایش و عواملی مانند بالا بودن آنزیم های کبدی، پزشک فاکتورهای متعددی را در نظر می‌گیرد. این موارد شامل سابقه بیماری‌، سلامت فعلی شما و سطوح آنزیم‌های دیگر است. علاوه بر این، پزشک ممکن است عوامل فردی دیگری را هم در نظر بگیرد که می‌تواند بر سطح طبیعی یا میزان نرمال s.g.p.t تأثیر بگذارد، از جمله:

  • ورزش: ورزش شدید می‌تواند باعث افزایش موقت سطح ALT شود.
  • داروها: تعدادی از داروها و مکمل‌ها می‌توانند اندازه ALT را تغییر دهند.
  • جنسیت: مردان معمولا سطوح ALT بالاتری نسبت به زنان دارند. این موضوع احتمالا به تفاوت‌های هورمونی مربوط می‌شود.
  • قاعدگی: سطح ALT می‌تواند در طول چرخه قاعدگی بالا یا پایین برود.
  • سن: با افزایش سن میزان ALT خون کاهش می‌یابد، اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست.
  • شاخص توده بدنی: تفسیر نتایج آزمایش در افراد با وزن بالاتر متغیر است.
اینفوگرافی آزمایش alt کبدی
ALT در درجه اول در سلول‌های کبد یافت می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، آلانین آمینوترانسفراز در آزمایش خون یکی از چندین آنزیم تولید‌شده در کبد است. مقدار این آنزیم‌ها معمولا با هم آزمایش می‌شود. در ادامه به برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های بین ALT و سایر تست‌های مرتبط می‌پردازیم.

۱. آزمایش آلانین آمینوترانسفراز چه تفاوتی با آزمایش عملکرد کبد دارد؟

ALT یکی از پنج آنزیم کبد است که در آزمایش عملکرد کبد اندازه‌گیری می‌شود. آزمایش عملکرد کبد به غیر از ALT معمولا این موارد را اندازه‌گیری می‌کند:

  • آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)
  • آلکالین فسفاتاز (ALP)
  • آلبومین
  • بیلی روبین.

اندازه‌گیری ALT معمولا به‌عنوان بخشی از آزمایش عملکرد کبد انجام می‌شود و به‌ندرت به‌تنهایی درخواست می‌شود.

۲. ALT یا آلانین آمینوترانسفراز چه تفاوتی با آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) دارد؟

تفاوت آزمایش alt و ast چیست؟ آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز، که AST هم نامیده می‌شود، آنزیم دیگری است که اغلب در آزمایش عملکرد کبد همراه با ALT اندازه گیری می‌شود. AST و ALT هر دو به‌عنوان آنزیم‌های کبدی شناخته می‌شوند، اما AST در سایر قسمت‌های بدن مثل استخوان‌ها غلظت بیشتری نسبت به ALT دارد. این دو تست در اکثر مواقع با‌ هم درخواست می‌شود.

۳. آلانین آمینوترانسفراز چه تفاوتی با آلکالین فسفاتاز (ALP) دارد؟

آلکالین فسفاتاز یا ALP آنزیم کبدی دیگری است که در آزمایش عملکرد کبدی اندازه‌گیری می‌شود. ALP در کبد تولید و یافت می‌شود، اما در تعدادی از بافت‌های دیگر بدن از جمله استخوان‌ها هم وجود دارد.

ALP و ALK برای تشخیص انواع مختلف مشکلات کبدی استفاده می‌شود. ALT نشان‌دهنده‌ی آسیب احتمالی به سلول‌های کبد است و ALP اغلب برای ارتباط آن با انسداد احتمالی مجاری صفراوی داخل و خارج کبد بررسی می‌شود. از آنجایی که ALP در استخوان‌ها وجود دارد، آزمایش ALP یک روش مؤثر برای تشخیص اختلالات استخوانی است.

همین حالا بهترین متخصص برای بررسی سلامت کبدت رو پیدا کن!

چه زمانی باید آزمایش آلانین آمینوترانسفراز را انجام دهم؟

در مواقع زیر باید برای انجام آزمایش ALT یا آزمایش اس جی پی تی و دیگر آزمایش‌های کبدی اقدام کنید:

  • هنگامی که فرد دچار علائمی مانند تهوع و استفراغ، درد شکم، خارش، یرقان، خستگی و بی‌اشتهایی باشد، پزشک ممکن است برای تشخیص علت این علائم، آزمایش ALT را تجویز کند.
  • گاهی ممکن است بدون اینکه فرد علائمی داشته باشد، پزشک برای غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد مثل کبد چرب الکلی و غیرالکلی، سیروز کبد، هموکروماتوز، ویلسون، سندروم ژیلبرت، هپاتیت، بیماری‌های ناشی از مصرف بیش از حد دارو، این آزمایش را توصیه کند.
  • افرادی که برای غربالگری باید آزمایش ALT را انجام دهند، معمولا دارای عوامل خطر ابتلا به بیماری کبدی هستند. این عوامل خطر عبارت‌اند از: مصرف زیاد الکل، دیابت، چاقی یا سابقه خانوادگی مشکلات کبدی.
  • حتی اگر فرد عوامل خطری نداشته باشید، ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را برای اندازه‌گیری ALT در طول معاینات معمول و چکاپ کامل بدن تجویز کند.
  • اگر قبلا بیماری کبدی داشته‌اید یا نتایج آزمایش ALT شما غیرطبیعی بوده‎ است، ممکن است برای نظارت بر درمان و مشاهده اینکه سطوح ALT خون شما در طول زمان چه تغییری می‌کند، این آزمایش انجام شود.
  • از نتیجه‌ی آزمایش‌های ALT و آنزیم‌های کبدی همچنین می‌توان برای نظارت بر عوارض جانبی داروهایی که می‌توانند بر سلامت و عملکرد کبد تأثیر بگذارند، استفاده شود.

نحوه انجام آزمایش ALT چگونه است؟

تست ALT چگونه انجام می‌ شود؟ آزمایش آلانین آمینوترانسفراز معمولا به عنوان بخشی از آزمایش عملکرد کبد توسط پزشک تجویز می‌شود. آزمایش ALT بر روی نمونه خونی انجام می‌شود که معمولا از ورید بازوی شما در بیمارستان، آزمایشگاه، کلینیک یا مطب پزشک گرفته می‌شود.

یک تکنسین یا پرستار برای آزمایش ALT از شما نمونه خون می‌گیرد. بعد از خون‌گیری نمونه خون شما به آزمایشگاه منتقل می‌شود. بعد از آماده‌سازی نمونه، آزمایش ALTتوسط تکنسین آزمایشگاه و با استفاده از دستگاه‌های به‌خصوصی انجام می‌شود.

اگر به شما گفته شده که قبل از خونگیری ناشتا باشید، یک میان وعده همراه خود داشته باشید تا بتوانید بلافاصله پس از انجام آزمایش چیزی بخورید. شما معمولا بعد از خون‌گیری می‌توانید رانندگی کنید و پس از خون‌گیری بیشتر فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

آزمایش sgpt یا alt چگونه انجام میشود؟

چگونه باید برای تست ALT آماده شویم؟

بسیاری از انواع داروها و مکمل‌ها این پتانسیل را دارند که بر سطح ALT شما تأثیر بگذارند. قبل از انجام آزمایش، باید به پزشک خود در مورد هر دارو یا مکمل غذایی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید.

در برخی موارد، ممکن است به شما گفته شود که قبل از انجام آزمایش، مصرف دارو را متوقف کنید. ورزش شدید هم می‌تواند بر سطح ALT شما تأثیر بگذارد، بنابراین اگر مرتباً تمرینات بدنی سختی انجام می‌دهید، زودتر به پزشک خود اطلاع دهید. برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.

آزمایش ALT چه خطراتی دارد؟

خون‌گیری یک روش معمول است که عوارض جانبی خاصی ندارد. کل فرآیند فقط چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است طی فرآیند خون‌گیری هنگام ورود و خروج سوزن، احساس سوزش مختصر یا درد داشته باشید.

معمولا یک بانداژ روی محل خون‌گیری قرار می‌گیرد تا از خونریزی جلوگیری کند. برخی از افراد پس از آزمایش دچار کبودی یا درد در بازو می‌شوند، اما این اثرات به‌ندرت طولانی‌مدت هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ALT یکی از آنزیم‌های کبدی است که در معمولا فقط در کبد یافت می‌شود. افزایش آنزیم‌های کبدی از جمله ALT دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. افزایش آنزیم‌های کبدی ممکن است موقتی باشد یا در اثر بیماری‌های مختلف کبدی یا گوارشی ایجاد شده باشد. اگر آزمایش خون شما سطوح بالایی از آنزیم‌های کبدی را نشان داد، باید به فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

دکتر کبد می‌تواند پس از بررسی سابقه بیماری و علائم فعلی شما، نتایج آزمایش را بررسی کند و درصورت نیاز برخی آزمایش‌های پیگیری دیگر را تجویز کند تا دلیل اصلی اختلالات ALT شما مشخص شود و اقدام به درمان کند.

در سایت دکترتو، می‌توانید لیست بهترین پزشکان فوق تخصص کبد و پزشک عمومی را مشاهده و اقدام به گرفتن نوبت به صورت آنلاین کنید. علاوه بر این می‌توانید از خدمات مشاوره با دکتر گوارش آنلاین و دکتر عمومی آنلاین و مشاور تلفنی با پزشکان برای تفسیر نتیجه آزمایش خود استفاده کنید.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معنی آزمایش SGPT (سرم گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز) و ALT (آلانین آمینوترانسفراز) است. تست SGPT یک آزمایش خون است که برای اندازه‌گیری آنزیم ایجاد شده در کبد به نام آلانین ترانس آمیناز (ALT) انجام می‌شود.

آزمایش ALT میزان ALT یا هورمونی که در زمان آسیب کبد آزاد می‌شود را در خون اندازه‌گیری می‌کند.

روش‌های آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری ALT قابل اعتماد هستند و در صورت ایجاد شبهه می‌توانید آزمایش را مجددا تکرار کنید. با این حال، هیچ آزمایشی 100٪ دقیق نیست. خطای نتایج آزمایش، اغلب به نمونه‌گیری نادرست نمونه خون مربوط می‌شود.

خون‌گیری برای اکثر آزمایش‌های خون فقط چند دقیقه طول می‌‍کشد. گاهی اوقات، پیدا‌کردن ورید ممکن است سخت باشد، بنابراین تکنسین ممکن است نیاز داشته باشد بیش از یک بار تلاش کند. بعد از نمونه‌گیری عموما بین 30 دقیقه تا یک‌ ساعت زمان برای آماده‌سازی نمونه و انجام آزمایش نیاز است. البته زمان قطعی آماده‌شدن جواب آزمایش به‌میزان زیادی به پروتکل‌های آزمایشگاه بستگی دارد و بین 1 ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

نمونه‌های خون توسط دستگاه پردازش می‌شوند و ممکن است چند ساعت تا یک روز طول بکشد تا نتایج در دسترس باشد. اگر نتایج آزمایش نشان‌دهنده وجود مشکلی در کبد باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را تجویز کند تا بفهمد مشکل چیست و چگونه آن را درمان کند.

ازآنجایی‌که ALT معمولا همراه با سایر آزمایش‌های کبد در یک پنل آزمایش می‌شود، به شما گفته می‌شود که تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش خون ناشتا باشید. در این مدت نمی‌توانید هیچ غذایی بخورید و فقط می‌توانید آب بنوشید.
هنگامی‌که ALT به تنهایی آزمایش می‌شود، ناشتایی ضروری نیست. به همین دلیل، باید با پزشک خود در مورد جزئیات آزمایش خود مشورت کنید و طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید. در این زمینه از آزمایشگاه هم می‌توانید سؤال بپرسید.

گزینه‌هایی برای انجام تست‌ ALT در خانه وجود دارد، اما انجام این آزمایش در یک محیط پزشکی بسیار رایج‌تر است. برخی از کیت‌های آزمایش خانگی قابلیت اندازه‌گیری آنزیم‌های کبدی، از جمله ALT را دارند. با این آزمایش‌ها، می‌توانید نمونه خون خود را در خانه تهیه کنید، اما باید آن را به آزمایشگاه پست کنید تا بتوان آن را تجزیه و تحلیل کرد. آزمایشات خانگی معمولا نیازی به نسخه پزشک ندارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش ALT

  1. عبدالله گفت:

    سلام ALT=86 و AST=47 خطرناکه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      افزایش انزیم های کبدی میتونه به علت ایجاد کبد چرب باشد. بهتره سونوگرافی انجام شده و با تشخیص کبد چرب برای درمان به متخصص گوارش مراجعه و با دارو آنزیم های کبدی پایین آید.

    2. جبار حقیقی گفت:

      سلام altبنده ۹۸ وast65 است وکبد چرب دارم گرید ۲ میتونید راهنمایی کنید ممنونم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        مهمترین کار تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک است
        هر دوماه فاکتورهای کبدی باید منظم چک شود
        زیر نظر پزشکتان دارو ها را مصرف کنید

    3. جبار حقیقی گفت:

      سلام alt بنده۹۸ وast 65 است و کبد چرب گرید ۲ با التهاب کبد هستم میتونید راهنمایی کنید ممنون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        مهمترین کار تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک است
        هر دوماه فاکتورهای کبدی باید منظم چک شود
        زیر نظر پزشکتان دارو ها را مصرف کنید

  2. فاطمه مرادی گفت:

    باسلام وقتتون بخیر
    آزمایش alt 56 و ۲۱astخیلی نگرانم آیا مشکل خاصی وجود داره ممنون میشم لطفا جواب بدید🙏

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد مشکلی وجود نداشته باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  3. مهدی گفت:

    سلام alt۴۳هست داخل برگه آزمایش به صورت قرمز رنگ نشان داده مشکلی هست؟

    1. حبیب اله گفت:

      باسلام
      AST 35
      ALT 48
      ALP 391
      لطفا راهنمایی بفرمائید باتشکر .

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        میزان alp شما منطقی نیست
        ازمایش را تکرار کنید

  4. دنییل گفت:

    با درود سطح alt آزمایش ۳ روز پیش من ۱۸۴ میباشدآیا نگران کننده است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. با ارزوی سلامتی برای شما
      سطح ALT شما حدود سه برابر بیشتر از حد نرمال است.
      لطفا به متخصص کبد مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/gastroenterologist

    2. کیانی گفت:

      سلام پسرمن ۸سالشه alt45خطرناکه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        افزایش آنزیم کبدی میتونه به علت کبد چرب یا اختلال عملکرد کبد باشد. ضمن انجام سونوگرافی تخت نظر متخصص گوارش باشید.

  5. افشین گفت:

    باسلام از خوردن الکل کاملا حتی بصورت میهمانی ماهی یکبار و پرهیز کنید
    و AITکبدی با عرق کردن در ورزش منظم هر روز ۴۵ دقیقه پایین می آیید

  6. علی نظر گفت:

    سلام ازمایش sgot 44وsgpt52شده آیا مشکلی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز، با آرزووی سلامتی برای شما
      میزان آنزیم های کبدی تان طبیعی می باشد.

  7. حسین گفت:

    سلام مقدار بنده هفته پیش آزمایش دادم AST 330 وALT 210 بود و در آزمایش این هفته AST 53 و ALT 340 است این مقدار جز کدوم یک از دسته بندی های بالا قرار میگیره ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در بیشتر مواقع علت این عارضه بیماری کبد چرب است. این بیماری با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و ورزش کنترل می‌شود. اما در برخی مواقع بالا رفتن ALT می‌تواند نشانه هپاتیت، سیروز کبدی یا سرطان باشد. به همین دلیل باید برای تشخیص دقیق بیماری آزمایش‌های لازم را انجام داد.

  8. بتول نادری گفت:

    سلام.
    ALT=36. AST=31. ALP=145 آیامن مشکل کبدی دارم.بینهایت سپاسگزارم ازشما

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      به نظر می‌رسد مشکلی وجود نداشته باشد اما مقدار ALPاندکی بالا است.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.
      فوق تخصص گوارش

      1. مریم پیرتاج گفت:

        سلام وخداقوت
        مقدارALT در آزمایش من شده ۴۷/۵
        ومن واقعا از دیروز که جواب آزمایشم رو دیدم خیلی ترسیدم.
        مریضی خاصی نداشتم و دارو اصلا مصرف نمیکنم ،فقط خودم از دکتر خواستم منو برای چکاب بفرسته

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام مریم عزیز با آرزوی سلامتی شما
          با توجه به دامنه طبیعی ALT در انسان که بن ۷ تا ۵۵ می باشد. میزان این آنزیم برای شما نرمال است. ولی برای پیگیری بیشتر به متخصص مربوطه مراجعه نمایید.

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/gastroenterologist

  9. امیر گفت:

    سلام a l t خونم ۱۰۸ هست باید چیکار کنم؟ ممنون میشم جواب بدید

  10. حسن گفت:

    Alt خون من رو ۷۰
    باید چه کار کنیم چه راه درمانی داره

    1. مصطفی رئوفی گفت:

      سلام من ۳۵سالمه alt49هستش مشکلی داره باید چه کارکنم درمان بشم ممنون میشم جواب بدین

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام و درود همراه عزیز
        در محدوده طبیعی است و به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد.
        توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش