انواع بیماری های لاله گوش و علائم آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری های لاله گوش معمولا باعث درد، تورم و قرمزی می‌شوند. عفونت، حساسیت یا ضربه ممکن است به لاله گوش آسیب وارد کنند. درمان‌های خانگی و استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌تواند موثر باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بیماری های لاله گوش

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بیماری های لاله گوش انواع مختلفی داشته و هر یک علائم متفاوتی ایجاد می‌کنند. برخی بیماری‌ها به دلیل عفونت ایجاد شده و برخی نشانه آلرژی هستند. اگر در ناحیه لاله گوش دچار علائم مشکوکی شدید و این علائم ادامه داشت، حتما برای تشخیص مشکل به پزشک مراجعه کنید. معمولا این بیماری‌ها با درمان‌های ساده برطرف می‌شوند. اما گاهی ممکن است نیاز به درمان‌های پیچیده پزشکی باشد.

اگر دچار علائم مشکوکی در قسمت لاله گوش هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که بیماری های لاله گوش چیست؟ چه علائمی ایجاد می‌کنند؟ چگونه می‌توان این بیماری‌ها را تشخیص داد؟ هر کدام از آنها چه علامتی داشته و چرا ایجاد می‌شوند؟ چگونه می‌توان آنها را درمان کرد؟ اگر درمان نشوند، چه عوارضی ایجاد می‌کنند؟

بیماری های لاله گوش چیست؟

گاهی بیماری‌ها و اختلالات ممکن است لاله گوش را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این بیماری‌ها مادرزادی بوده و از بدو تولد ظاهر می‌شوند. برخی از آنها ممکن است در سنین بزرگسالی به وجود بیایند. در بیماری های لاله گوش پوست، غضروف یا غدد فولیکول مو تحت تاثیر قرار می‌گیرند. گوش درد می‌تواند اولین نشانه این بیماری‌ها باشد.

درصورتی‌که علائم مشکوکی دارید یا دچار بیماری لاله گوش هستید، باید برای تشخیص به موقع و درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علائم بیماری های لاله گوش

بسیاری از بیماری‌های لاله گوش علائم مشابهی داشته و پزشک باید با روش‌های مختلف بیماری را تشخیص دهد. بیشتر این مشکلات علائم زیر را ایجاد می‌کنند.

  • قرمزی
  • تورم
  • درد و حساسیت به لمس
  • پوسته‌پوسته شدن
  • ترشح چرک

برای بررسی علائم بیماری های لاله گوش به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم مشکلات لاله گوش باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک علائم شما را بررسی می‌کند. . شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص گوش و حلق و بینی وجود دارد.

علائم عفونت لاله گوش داری؟

همین حالا نوبت دکتر بگیر!

انواع بیماری های لاله گوش

بیماری های لاله گوش انواع مختلفی دارند و هر یک علائم خاصی ایجاد می‌کنند. در ادامه انواع این بیماری‌ها را توضیح داده و علائم و علت هر یک را ذکر می‌کنیم.

درصورتی‌که دچار هر یک از این بیماری‌های لاله گوش هستید، حتما برای بررسی علائم و درمان آن به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش وجود دارد.

۱. بیرون زدگی گوش

بیرون‌زدگی گوش یکی از اختلالات شایع و بدون خطر است. در این شرایط گوش نسبت به کناره سر بیش از حد بیرون می‌زند. بیرون‌زدگی با جراحی برطرف می‌شود. جراح با عمل زیبایی گوش موقعیت گوش را در حالت طبیعی‌تر و نزدیک به سر تغییر می‌دهد.

۲. عفونت لاله گوش

عفونت لاله گوش می‌تواند در نتیجه جراحت، سوراخ‌کردن گوش یا پیرسینگ ایجاد شود. در این وضعیت عفونت باکتریایی وارد پوست شده و علائمی مانند قرمزی، تورم و درد ایجاد می‌کند. گاهی هم ممکن است چرک از ناحیه آسیب‌دیده خارج شود. احتمال عفونت لاله گوش در پیرسینگ قسمت غضروفی بیشتر است. معمولا با مراقبت‌های خانگی می‌توان این حالت را برطرف کرد.

معمولا علت عفونت لاله گوش سوراخ کردن یا پیرسینگ است.

۳. پریکندریت

پریکندریت نوعی عفونت لاله گوش است که در بافت پوشاننده غضروف ایجاد می‌شود. درد، قرمزی و تورم از علائم این عارضه است. صدمه، سوختگی یا سوراخ‌کردن گوش باعث بروز پریکندریت می‌شوند. معمولا پیرسینگ گوش در ناحیه غضروفی این مشکل را ایجاد می‌کند. اگر عفونت درمان نشود، ممکن است بین بافت پوست و غضروف چرک تجمع پیدا کند. به این وضعیت آبسه می‌گویند.

به نقل از my.clevelandclinic دررابطه‌با روش درمان پریکندریت:

درمان پریکندریت معمولا شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. نوع آنتی‌بیوتیک به شدت بیماری و نوع باکتری عامل عفونت بستگی دارد. آنتی‌بیوتیک رایج برای درمان پریکندریت فلوروکینولون است. ممکن است آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی باشد.

۴. آبسه لاله گوش

به تجمع چرک در بافت لاله گوش آبسه می‌گویند. عفونت شدید می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. اگر دچار عفونت لاله گوش شده‌اید و این عفونت دیرهنگام درمان شود، احتمال ایجاد آبسه زیاد است. آبسه باعث قطع خون‌رسانی به غضروف یا سایر بافت‌های لاله گوش می‌شود. در این شرایط مرگ بافت (نکروز) اتفاق می‌افتد. از عوارض نکروز می‌توان به هماتوم یا گوش گل‌کلمی اشاره کرد.

۵. هماتوم لاله گوش (گوش گل کلمی)

اگر در قسمت لاله گوش دچار آسیب شده باشید، ممکن است بین غضروف و پوست خونریزی ایجاد شود. انباشته‌شدن خون باعث تورم شده و به آن هماتوم می‌گویند. این نوع تورم معمولا درد و حساسیتی ندارند. پزشک باید با یک جراحی ساده لخته خون را خارج کند. در غیر این صورت می‌تواند به بافت اسکار تبدیل شده و پوست به طور دائمی ضخیم می‌شود. احتمالا این عارضه را در بوکسورها و کشتی‌گیرها زیاد دیده باشید. به این وضعیت گوش گل‌کلمی می‌گویند.

گوش گل کلمی در ورزشکاران زیاد دیده می‌شود.

۶. جوش یا فرونکل لاله گوش

در هر نقطه‌ای از بدن عفونت فولیکول مو باعث جوش یا فرونکل می‌شود. گاهی ممکن است این عارضه در کانال گوش خارجی یا لاله گوش ایجاد شود. علت آن معمولا عفونت پوست است. میکروبی به نام استافیلوکوک باعث فرونکل می‌شود. جوش در ناحیه گوش معمولا دردناک بوده و با تورم و قرمزی همراه است. معمولا پد گرم به تخلیه عفونت کمک می‌کند.

۷. اریسیپل گوش

اریسیپل نوعی عفونت پوستی است که توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شود. از علائم آن می‌توان به قرمزی پوست، حساس شدن و ضخیم‌شدن پوست اشاره کرد. این علائم به‌آرامی پیشروی می‌کنند و ممکن است به صورت و گردن هم برسند. درگذشته این عفونت بسیار جدی و کشنده بود. اما امروزه عفونت آن خفیف بوده و با آنتی‌بیوتیک سریعا درمان می‌شود.

۸. کیست لاله گوش

کیست لاله گوش کیسه‌ای پر از مایع یا مواد نیمه جامد است. معمولا کیست در پوست پشت لاله گوش ایجاد می‌شود. در موارد کمی ممکن است کانال گوش خارجی را درگیر کند. اگر مجرای غده پشت گوش مسدود شود، مواد چرب روان‌کننده زیر پوست تجمع پیدا می‌کنند. عفونت کیست باعث آبسه می‌شود.

۹. کلوئید گوش (زائده لاله گوش)

این عارضه بیشتر در افراد با پوست تیره ایجاد می‌شود. برش یا آسیب پوستی باعث ایجاد بافت اسکار شده و ممکن است این بافت بیش از حد رشد کند. ضخیم‌شدن بافت اسکار کلوئید را ایجاد می‌کند. این زائده بدون درد و بی‌ضرر است. اما ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند. به همین دلیل پزشک با یک جراحی ساده آن را برمی‌دارد.

۱۰. سینوس لاله گوش

سینوس لاله گوش یا جلوی گوش یک اختلال مادرزادی شایع است. برای اولین‌بار در سال ۱۸۶۴ تشخیص داده شد. در مجاورت گوش خارجی یک فرورفتگی کوچک ایجاد می‌شود. جز این مورد، علامت دیگری ندارد. این اختلال نشان می‌دهد که قبل از تولد، گوش به‌خوبی رشد نکرده است. سینوس جلوی گوش ضرری نداشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

۱۱. اگزما لاله گوش

اگزما لاله گوش مشابه اگزما در سایر نقاط بدن است. در این وضعیت پوست دچار خارش شده و پوسته‌پوسته می‌شود. ممکن است حساسیت به غذا یا اسپری مو این عارضه را ایجاد کند. برای درمان اگزما لاله گوش باید آلرژن را شناسایی کرده و از آن دوری کنید. پماد کورتیزون به طور موقت علائم را تسکین می‌دهد.

اگزما لاله گوش باعث خارش می‌شود.

۱۲. درماتیت تماسی لاله گوش

درماتیت تماسی لاله گوش نوعی واکنش آلرژیک است. معمولا حساسیت به برخی جواهرات باعث بروز این مشکل می‌شود. تحریک و ترک پوست ناشی از آلرژی ممکن است باعث عفونت باکتریایی یا قارچی لاله گوش شود. در اولین مرحله باید جواهرات را از گوش خارج کنید.

درماتیت تماسی لاله گوش نوعی واکنش آلرژیک است. معمولا حساسیت به برخی جواهرات باعث بروز این مشکل می‌شود.

۱۳. درماتیت آلرژیک به نور

در برخی افراد پوست به نور خورشید حساس است. پس از قرارگرفتن در معرض نور خورشید، بثورات خارش‌دار روی گوش ایجاد می‌شود. پوست لاله گوش ممکن است به مدت ۲ تا ۳ روز بسوزد. علائم این عارضه گاهی تا ۲ هفته ادامه دارد. اسکار ایجاد نمی‌شود و پس از مدتی علائم فروکش می‌کنند.

۱۴. بد شکلی گوش خارجی

بدشکلی یا عدم وجود گوش خارجی معمولا مادرزادی بوده و علت آن ناشناخته است. ممکن است این عارضه در یک طرف یا هر دو طرف ایجاد شود. برخی مواقع می‌توان این اختلال را در دوران بارداری تشخیص داد. اگر مادر در سه‌ماهه اول بارداری دچار بیماری سرخجه شود، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. این اختلال نادر بوده و در افراد کمی دیده می‌شود.

۱۵. سرطان لاله گوش

سرطان لاله گوش در واقع همان سرطان پوست است. معمولا زمانی که شخص مدت‌زمان طولانی در معرض نور مستقیم خورشید باشد، احتمال بروز این سرطان وجود دارد. اگر زخم کوچک و بدون درد روی گوش دارید و پوسته خشکی روی آن قرار دارد، حتما آن را به پزشک نشان دهید. ممکن است این زخم از علائم سرطان پوست باشد. برای تشخیص سرطان بافتی از لاله گوش در آزمایشگاه بررسی می‌شود. جراحی و پرتودرمانی از راه‌های درمان آن است. این نوع سرطان نسبت به سرطان کانال گوش و مجرای گوش شایع‌تر بوده و درمان آن راحت‌تر است.

برای تشخیص بیماری های لاله گوش به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای تشخیص علت مشکلات لاله گوش باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان به‌صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید.

اگر علائم عفونت گوش داری، تا دیر نشده نوبت بگیر.

علت بیماری های لاله گوش

هر یک از بیماری های لاله گوش علل مختلفی دارند. برخی از آنها مانند بدشکلی گوش مادرزادی بوده و از بدو تولد ظاهر می‌شوند. عفونت‌هایی مانند عفونت باکتریایی منجر به برخی مشکلات گوش مانند آبسه یا کیست می‌شوند. آسیب و ضربه نیز می‌توانند مشکلاتی مانند گوش گل‌کلمی ایجاد کنند.

تشخیص بیماری های لاله گوش

پزشک برای تشخیص بیماری های لاله گوش باید علائم شما را بررسی کند. این علائم نشان می‌دهند که دچار چه نوع بیماری هستید. در برخی مواقع لازم است آزمایش‌هایی مانند نمونه‌برداری از بافت گوش برای تشخیص دقیق انجام شود.

در بسیاری از بیماری های لاله گوش درد ایجاد می‌شود.

درمان بیماری های لاله گوش

بیماری های لاله گوش مختلف بوده و روش درمان متفاوتی دارند. اگر پزشک تشخیص دهد که شخص دچار عفونت لاله گوش است یا عفونت عارضه جدی‌تری ایجاد کرده است، داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. کمپرس گرم، داروهای مسکن بدون نسخه و شستشو با آب‌نمک نیز از روش‌های خانگی و موثر برای رفع علائم عفونت است.

در برخی شرایط مانند ایجاد کیست یا هماتوم ممکن است پزشک برای خروج زائده جراحی را پیشنهاد دهد. سرطان لاله گوش وضعیت بسیار جدی و خطرناک است که درمان آن نیاز به جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی دارد.

کمپرس گرم، داروهای مسکن بدون نسخه و شستشو با آب‌نمک از روش‌های خانگی و موثر برای رفع علائم عفونت است.

برای درمان بیماری های لاله گوش باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

اگر دچار هر یک از بیماری های لاله گوش هستید، باید برای اقدامات درمانی به فوق تخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. متخصص باتوجه‌به علائم بیماری را تشخیص داده و درمان را شروع می‌کند. برای ارتباط با بهترین دکتر گوش از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری های لاله گوش انواع مختلفی دارند. برخی از آنها به علت عفونت ایجاد شده و برخی دیگر در نتیجه ضربه به وجود می‌آیند. از رایج‌ترین بیماری‌ها می‌توان به عفونت لاله گوش، هماتوم، گوش گل‌کلمی، کیست لاله گوش، زائده گوش، بیرون‌زدگی و آبسه اشاره کرد.

معمولا این بیماری‌ها علائمی مانند قرمزی، تورم و درد ایجاد می‌کنند. گاهی ممکن است از ناحیه آسیب‌دیده چرک خارج شود. در صورت وجود هر نوع علامت مشکوک باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برخی زخم‌های کوچک ممکن است نشانه سرطان لاله گوش باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های لاله گوش، علائم، علت و راه‌های درمان آنها باید با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سرطان لاله گوش همان سرطان پوست است و معمولا قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید این عارضه را ایجاد می‌کند. کیست لاله گوش ممکن است در نهایت باعث آبسه شود.

هر نوع بریدگی و جراحت ممکن است راه را برای انتقال عفونت باکتریایی ایجاد کند. از علل شایع عفونت لاله گوش می‌توان به سوراخ‌کردن گوش و پیرسینگ اشاره کرد.

گاهی ممکن است مواردی مانند عفونت یا سرمازدگی باعث لخته‌شدن خون در رگ‌های خونی شوند. در نتیجه منجر به مرگ بافت گوش و سیاهی آن می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن