آبسه لاله گوش، علائم و راه‌های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آبسه لاله گوش توده‌ای از چرک و عفونت باکتریایی است که به دلایل مختلفی مانند آلرژی، جراحت، زخم و نیش حشرات ایجاد می‌شود. تنها راه قطعی درمان آبسه لاله گوش، تخلیه آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آبسه لاله گوش، علائم و عوارض آن

آبسه لاله گوش یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها و بیماری‌های لاله گوش و قسمت غضروفی آن است که اگر به‌درستی تشخیص داده نشود، به‌مرور بزرگ‌تر شده و مناطق دیگر را هم درگیر خواهد کرد. اگرچه درد لاله گوش اولین علامت آن است، اما آبسه می‌تواند با ترشح چرک از ناحیه ضربه دیده یا زخمی شده نیز همراه باشد. چرک تجمعی از میکروب (باکتری) و گلبول‌های سفید کشته‌شده است که باید از پوست خارج شود تا بدن سلامت بماند. اگر ورم گوش شما بیش‌ازحد بزرگ و دردناک شده و با لمس آن احساس درد می‌کنید، برای جلوگیری از بدتر شدن علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا نگاه دقیق‌تری به آبسه گوش خارجی بیندازیم.

آبسه لاله گوش چیست؟

آبسه لاله گوش یکی از بیماری های لاله گوش است که گاهی دردناک می‌شود. به دلایل مختلفی مانند ابتلا به آلرژی یا ایجاد زخم و جراحت روی لاله گوش، باکتری وارد نواحی داخلی پوست می‌شود. سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با باکتری‌ها گلبول‌های سفید خون را به ناحیه آسیب‌دیده می‌فرستد. در نتیجه، گلبول‌ها و باکتری‌های کشته‌شده در زیرپوست جمع می‌شوند و تورم و چرک ایجاد می‌کنند. اگر چرک نتواند از گوش خارج شود، آبسه دردناک ایجاد می‌کند.

آبسه‌ها معمولاً به رنگ صورتی پررنگ یا قرمز هستند و داخل تورم آن‌ها قابل‌مشاهده است (نواحی سفیدرنگ آبسه گوش، گلبول‌های سفید کشته شده هستند). آبسه می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود که شایع‌ترین آن لثه‌ها، زیر بغل، کشاله ران، کمر و اطراف نواحی دستگاه تناسلی و ادراری است. مهم‌ترین نکته‌ای که در درمان آبسه گوش خارجی باید توجه کرد، تخلیه آبسه است. زیرا بی‌توجهی به آن باعث رشد بیشتر، کشش پوست و التهاب و درد خواهد شد.

به نقل از سایت medbroadcast:

ایجاد آبسه در گوش، روشی است که بدن برای مبارزه با عفونت به کار می‌برد.

همه گیر شناسی آبسه گوش

  •  عفونت گوش خارجی در بزرگ‌سالان شایع‌تر است و از هر ۱۰ نفر حدود ۱ نفر در زندگی خود به آبسه گوش مبتلا می‌شوند.
  • عفونت و بیماری آن معمولاً خفیف است و بعد از چند روز یا چند هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود (در برخی افراد مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد.).
  • در موارد نادر ممکن است آبسه به بافت‌های مجاور سرایت کند.
تورم ناشی از آبسه می‌تواند با گذشت زمان افزایش یابد.
لاله گوش متورم می تواند قرمز، ناراحت کننده و دردناک باشد

علائم آبسه لاله گوش

آبسه‌ای که در سطح پوست ایجاد می‌شود، مانند یک زخم التیام نیافته یا یک جوش است و آبسه‌ای که در زیرپوست ایجاد می‌شود، حالت متورم و دردناک ایجاد می‌کند.

  • پوست اطراف دردناک و گرم
  • در برخی موارد، آبسه بسیار سخت و سفت است.
  • لاله گوش متورم، قرمز، ناراحت‌کننده و دردناک
  • تجمع قابل‌مشاهده چرک سفید یا زرد زیر پوست
  • تورم لاله گوش براثر عفونت، آلرژی و ضربه
  • داشتن زخم بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر
  • زخم در ناحیه رکتوم یا کشاله ران
  • تب و لرز و گوش درد
  • خارش و تحریک در داخل و اطراف کانال گوش
  • قرمزی و تورم گوش خارجی و مجرای گوش
  • پوسته‌پوسته شدن داخل و اطراف کانال گوش

دچار تورم لاله گوش شدی و درد داری؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

آیا آبسه باعث گوش‌درد می‌شود؟

یکی از علائم پیشرفت آبسه گوش، درد شدید و ضربان‌دار در دندان یا لثه آسیب‌دیده است که به‌طور ناگهانی ظاهرشده و به‌مرور بدتر می‌شود. این درد به گوش، فک و گردن در همان سمت دندان یا لثه آسیب‌دیده نیز گسترش می‌یابد. بهترین راه برای درمان آبسه در خانه این است که یک کمپرس گرم را به مدت ۳۰ دقیقه و سه بار در روز، روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.

 در حالی که بیشتر آسیب‌های لاله گوش را می‌توان با داروهای بدون نسخه و روش‌های خانگی درمان کرد، اگر علائم شما واقعاً شدید است، به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم آبسه گوش خارجی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

آبسه‌های کوچک گاهی اوقات با مراقبت صحیح می‌ترکند و خودبه‌خود خوب می‌شوند. بااین‌حال، آبسه‌های بزرگ‌تر یا داخلی باید توسط پزشک تخلیه شوند (جراحی شوند). اگر آبسه لاله گوش دارید، می‌توانید در وب‌سایت دکترتو نوبت معاینه حضوری با دکتر گوش و حلق و بینی رزرو کنید یا از مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید. توجه کنید که برای درمان سریع‌تر، حتماً دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید.

علت آبسه لاله گوش

در بیشتر موارد، علت اصلی آبسه گوش خارجی نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس (Staphylococcus) است. این باکتری در حالت طبیعی روی پوست زندگی می‌کند و با ایجاد زخم یا جراحت روی گوش، در زیرپوست جمع می‌شود. سایر علل آبسه لاله گوش عبارت‌اند از:

  • سوراخ کردن گوش: شایع‌ترین علت تورم لاله گوش که در زمان ایجاد آن با  گوش درد همراه است و در حالت طبیعی بعد از چند روز برطرف می‌شود.
  • واکنش‌های آلرژیک: به‌ویژه به انواع خاصی از جواهرات مانند گوشواره‌های نیکلی که می‌تواند باعث تورم یک یا هر دو لاله گوش شود.
  • عفونت گوش میانی: یا اوتیت میانی حاد که در کودکان شایع‌تر است. اغلب به دلیل عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود و قسمت میانی گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است با بروز آبسه‌های زیرپوستی همراه باشد.
  • جراحت: هرگونه آسیب به لاله گوش می‌تواند باعث تورم شود.
  • هماتوم لاله گوش: زمانی رخ می‌دهد که خون در لاله گوش جمع و کبودی ایجاد شود. همچنین می‌تواند با تورم و آبسه نیز همراه باشد.
  • نیش حشرات: نیش حشره در لاله گوش هم می‌تواند باعث تورم و خارش شود. کمک‌های اولیه بستگی به نوع حشره‌ای دارد که شما را نیش‌زده است.
نیش حشرات در لاله گوش و اطراف آن، می‌تواند باعث آبسه لاله گوش شود.
نیش حشرات یکی از دلایل ایجاد آبسه گوش است.

تشخیص آبسه لاله گوش

متخصص گوش و حلق و بینی با کشیدن آرام لاله گوش یا لمس اطراف لاله گوش، نوع تورم و شدت درد آن را تشخیص خواهد داد. همچنین با نگاه کردن به گوش با اتوسکوپ (ابزاری برای معاینه گوش) متوجه خواهد شد که تورم در گوش شما به دلیل عفونت خارجی است یا التهاب گوش میانی علت اصلی آن است.

درمان آبسه لاله گوش

درمان آبسه گوش اغلب با یک برش ساده و روش تخلیه توسط متخصص گوش و حلق و بینی با استفاده از یک سوزن یا یک تیغه کوچک انجام می‌شود. تورم ناشی از آبسه می‌تواند باگذشت زمان افزایش یابد، بنابراین ممکن است در صورت درمان نشدن آبسه، لاله گوش شما همچنان متورم باشد. درمان کامل آبسه گوش حدود ۳ تا ۸ هفته طول می‌کشد. اما درصورتی‌که درمان نشود، عفونت تا ماه‌ها و حتی سال‌ها باقی خواهد ماند.

۱. آنتی بیوتیک برای درمان آبسه گوش

آیا آبسه بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک از بین می‌رود؟ برخلاف سایر عفونت‌ها،آبسه باید بازشده و تخلیه شود تا بهبود یابد. یک آبسه کوچک در لاله گوش ممکن است به‌طور طبیعی کوچک‌شده و بدون هیچ درمانی ناپدید شود. بااین‌حال، آبسه‌های بزرگ‌تر نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک‌ دارند تا عفونت از بین برود و چرک نیز تخلیه شود. بعضی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان بیماری استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • آموکسی سیلین: آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان عفونت گوش در بزرگ‌سالان و کودکان استفاده می‌شود (برای بزرگ‌سالان دوز ۵۰۰ میلی‌گرم تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز ممکن است تجویز شود).
  • پنی سیلین: می‌توان مادر آنتی‌بیوتیک‌ها نامید و به همین دلیل بهترین آنتی‌بیوتیک برای عفونت و آبسه گوش و دندان محسوب می‌شود.
  • مترونیدازول: برای درمان عفونت باکتریایی و انگلی تجویز می‌شود.
  • کلیندامایسین: سبب اختلال در رشد و تکثیر بیشتر باکتری و جلوگیری از پیشرفت عفونت می‌شود.
  • آزیترومایسین: بیشتر برای درمان عفونت‌های گلو، گوش، ریه و روده کاربرد دارد.
  • استفاده از پماد موضعی آنتی‌بیوتیک در ناحیه آسیب‌دیده برای کاهش درد و تورم نیز ممکن است توسط پزشک متخصص تجویز شود.
استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی برای درمان آبسه گوش.
آبسه های بزرگتر ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشند.

۲. درمان آبسه و ورم گوش خارجی با عمل جراحی

اگر آبسه داخلی شما بزرگ‌تر از آن است که با سوزن تخلیه شود، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. در این روش، پزشک متخصص با برشی از طریق پوست بی‌حس شده روی آبسه گوش، چرک را از آن خارج می‌کند. ناحیه اطراف آبسه بی‌حس می‌شود و اگر آبسه بزرگ باشد، نوعی آرام‌بخش به شما داده می‌شود. پس از تخلیه چرک، پزشک با محلول نمکی اطراف محل آبسه گوش را تمیز می‌کند. تخلیه آبسه یک روش ایمن و کم تهاجمی است که معمولاً در یک محیط سرپایی انجام می‌شود.

۳. درمان خانگی آبسه و ورم لاله گوش

چگونه آبسه گوش را در خانه تخلیه کنیم؟ با قرار دادن کمپرس گرم روی لاله گوش یا غضروف آلوده و تمیز کردن سوراخ گوش عفونی با نمک استریل (درصورتی‌که سوراخ کردن گوش یا پیرسینگ باعث ایجاد آبسه شده است) می‌توانید به کاهش تورم و بهبود سریع‌تر آن کمک کنید. پارچه یا کمپرس گرم و مرطوب را هرروز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و حداکثر چهارتا پنج بار روی آبسه گوش قرار دهید. با این روش، حدود یک هفته زمان می‌برد تا خودبه‌خود چرک گوش تخلیه شود.

چه زمانی برای درمان ورم لاله گوش به دکتر رجوع کنیم؟

در بسیاری از موارد، لاله‌های گوش متورم را می‌توان با روش‌های خانگی درمان کرد. بااین‌حال، در موارد خاص اگر درمان‌های خانگی تورم لاله گوش و سایر علائم را کاهش ندادند، با پزشک متخصص مشورت کنید. در وب‌سایت دکتر تو می‌توانید نزدیک‌ترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی یا مشاوره تلفنی با دکتر متخصص را انتخاب کنید و زودتر به درمان آبسه گوش بپردازید.

سریع‌ترین راه درمان آبسه گوش چیست؟ همین حالا با پزشک مشورت کن.

عوارض و خطرات عفونت لاله گوش

درصورتی‌که زخم یا جراحتی با اندازه بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر در لاله گوش شما ایجادشده باشد و به‌مرور بزرگ‌تر و دردناک‌تر می‌شود، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به‌دقت آن را بررسی کند و از بروز اتفاقاتی مانند آبسه گوش خارجی و سایر بیماری‌های مرتبط جلوگیری کند. بیشتر آبسه‌های لاله گوش، بدون مراقبت صحیح عفونی‌تر می‌شوند و اگر عفونت لاله گوش به بافت زیر پوست و جریان خون گسترش یابد، تب و احساس بیماری ایجاد می‌کنند.

آیا ورم و التهاب لاله گوش خطرناک است؟

لاله گوش متورم می‌تواند قرمز، ناراحت‌کننده و دردناک باشد. علل معمول تورم لاله گوش، عفونت، آلرژی و ضربه هستند. درحالی‌که بیشتر آسیب‌های لاله گوش را می‌توان با داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی درمان کرد، اگر علائم شما واقعاً شدید است، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برخی از آبسه های پوستی کوچک ممکن است به طور طبیعی تخلیه شوند و بدون نیاز به درمان بهتر شوند.
برخی از آبسه های پوستی کوچک ممکن است به طور طبیعی تخلیه شوند و بدون نیاز به درمان بهتر شوند.

پیشگیری از آبسه لاله گوش

  • لباس، حوله، تیغ یا ملحفه تخت را با دیگران به اشتراک نگذارید. زمانی که این وسایل کثیف شدند، آن‌ها را جداگانه در آب بسیار داغ بشویید.
  • بهداشت خوب بهترین راه برای جلوگیری از عفونت است. بریدگی‌ها و زخم‌ها را تمیز، خشک و پوشیده نگه‌دارید تا از ورود میکروب‌ها محافظت کنید.
  • دست‌های خود را به‌خوبی بشویید و اغلب با آب و صابون ساده هر بار حداقل ۲۰ ثانیه استفاده کنید.
  • از بروز بیماری‌های آلرژیک جلوگیری کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر در گذشته واکنش‌های آلرژیک نسبت به فلز نیکل داشته‌اید، از گوشواره‌های نیکلی استفاده نکنید.
  • گوش‌های خود را تمیز کنید و از چربی و آلودگی اضافی دور نگه‌دارید.
  • مراقبت از هرگونه آسیب به لاله گوش بسیار مهم است. زیرا برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند بدون درمان مناسب باعث کاهش شنوایی شوند.

چگونه می‌توان از ورم گوش بیرونی جلوگیری کرد؟

اگر شناگر هستید، هنگام شنا از گوش‌گیر یا از کلاه شنا برای پوشاندن گوش‌های خود و محافظت از آن‌ها در برابر آب استفاده کنید. همچنین باید سعی کنید هنگام دوش گرفتن یا حمام از وارد شدن آب، صابون یا شامپو به گوش خود جلوگیری کنید.

تفاوت آبسه و کیست چیست؟

کیست‌های پوستی که به‌عنوان کیست‌های چربی هم شناخته می‌شوند، ناهنجاری‌های پوستی هستند که با مواد مایع یا نیمه مایع پرشده‌اند. کیست‌های چربی بیشتر در پوست سر، صورت، گردن و پشت دیده می‌شوند. اگرچه کیست‌ها تهدیدکننده زندگی نیستند، اما هرچه بزرگ‌تر باشند، ناراحت‌کننده‌ترند.

آیا آبسه شبیه تومور است؟

همه توده‌ها و برجستگی‌ها تومور نیستند، دلایل متفاوتی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد توده در بافت نرم شود که ارتباطی با تومور ندارد. عفونت یا آبسه لاله گوش شاید شایع‌ترین توده‌ای باشد که با تومور اشتباه گرفته می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک متخصص

آبسه لاله گوش از گلبول‌های سفید کشته‌شده که برای مبارزه با باکتری‌ها یا ویروس‌ها فرستاده‌شده‌اند تشکیل‌شده است. معمولاً دردناک هستند و ممکن است با لمس آن احساس گرما کنید. لاله گوش متورم می‌تواند نشان‌دهنده بیماری و تلاش بدن برای رفع عفونت باشد، بنابراین توجه به نحوه ایجاد آن مهم است. اگر درمان‌های خانگی را امتحان کردید و مؤثر نبودند یا به گسترش و التهاب بیشتر گوش خود شک دارید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای ارتباط با بهترین دکتر متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

پرسش‌های متداول

با مراقبت مناسب، اکثر عفونت‌های خفیف لاله گوش طی ۱ تا ۲ هفته از بین می‌روند.

درمان نشدن پیرسینگ عفونی می‌تواند سبب ابتلا به عفونت لاله گوش یا آبسه (ناحیه متورم پر از چرک) شود.

واکنش‌های آلرژیک، به‌ویژه به انواع خاصی از جواهرات، می‌تواند باعث تورم یک یا هر دو لاله گوش شود. در اکثر واکنش‌های آلرژیک، گوشواره‌های نیکلی می‌توانند باعث التهاب و تورم شوند.

تجمع چرک بین بافت گوش و غضروف (که مجموعه‌ای از باکتری و سلول‌های خونی مرده است) می‌تواند باعث تورم و قرمزی لاله گوش شود.

در بسیاری از موارد، پیرسینگ یا سوراخ کردن قسمت بالایی لاله گوش می‌تواند واکنش‌هایی مانند تورم و آبسه را در گوش ایجاد کند.

 عفونت لاله گوش در بعضی بیماران بسیار دردناک است (مخصوصاً در زمان لمس کردن یا کشیدن لاله گوش).

نوزادان و کودکان بیشتر در معرض عفونت گوش هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن