عفونت لاله گوش، عفونتی شایع بعد از سوراخ کردن گوش

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت لاله گوش معمولا بعد از سوراخ کردن یا پیرسینگ اتفاق می‌افتد. باعث قرمزی، تورم، درد و ترشح چرک می‌شود. معمولا درمان‌های خانگی کارساز است. اگر علائم بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عفونت لاله گوش

عفونت لاله گوش ممکن است بعد از بریدگی، سوراخ‌کردن یا آسیب به گوش ایجاد شود. برخی مواقع عفونت خفیف بوده و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی عفونت و تورم شدید شده و باید اقدامات پزشکی انجام شود. به‌ویژه اگر قسمت غضروفی لاله گوش سوراخ شده یا آسیب دیده باشد، احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند. سوراخ‌کردن گوش و پیرسینگ از دلایل اصلی این عارضه هستند. در حدود ۲۰ تا ۳۰٪ از موارد پیرسینگ منجر به عفونت می‌‌شوند.

اگر شما هم گوش خود را سوراخ کرده‌اید یا علائم عفونت را مشاهده می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم این عفونت چیست؟ کدام علل باعث بروز این مشکل می‌شوند؟ چگونه پزشک عفونت را تشخیص می‌دهد؟ چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا می‌توان در خانه آن را درمان کرد؟ اگر درمان نشود، چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟ چگونه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد؟

عفونت لاله گوش چیست؟

عفونت لاله گوش از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد در زندگی حداقل یک بار با آن روبرو می‌شوند. اگر سوراخ یا زخمی روی لاله گوش وجود داشته باشد، امکان ورود باکتری یا هر میکروبی افزایش پیدا کرده و ممکن است علائم عفونت از جمله گوش درد ظاهر شود. البته درد گوش علل مختلفی داشته و باید پزشک سایر علائم را نیز بررسی کند.

اگر عفونت در پوست و بافت ناحیه اطراف غضروف گوش خارجی ایجاد شود، به آن پریکندریت می‌گویند. غضروف بافت ضخیمی است و اطراف آن را پوششی به نام پریکندریوم گرفته است. این پوشش مواد مغذی غضروف را تامین می‌کند. علاوه بر این ناحیه ممکن است قسمت‌های دیگر لاله گوش هم دچار این مشکل شود.

درصورتی‌که دچار این عفونت شده‌اید، باید برای بررسی علائم و اقدامات پزشکی به متخصص گوش و حلق و بینی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

علائم عفونت لاله گوش

اگر گوش خود را سوراخ یا پیرسینگ کرده باشید، ممکن است در چند روز اول کمی احساس خارش و حساسیت کنید. مقداری قرمزی در این ناحیه هم طبیعی است. اگر سوراخ در ناحیه غضروف باشد، برآمدگی کوچکی به نام گرانولوم به وجود می‌آید. این نوع علائم جای نگرانی ندارند. اما درصورتی‌که دچار علائم زیر شدید، ممکن است عفونت ایجاد شده باشد و نیاز به اقدامات پزشکی است.

  • قرمزی و تورمی که گسترش پیدا می‌کند.
  • ترشح
  • احساس گرما در یک ناحیه خاص از لاله گوش
  • چرک غلیظ به رنگ زرد یا سبز
  • درد یا خارش لاله گوش
  • تب
  • گیرکردن گوشواره در گوش
قرمزی و تورم از علائم اصلی عفونت لاله گوش است.
قرمزی و تورم از علائم اصلی عفونت لاله گوش است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم عفونت لاله گوش تشدید شد یا بعد از چند روز از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند تب و ترشحات زردرنگ و بدبو می‌توانند خطرناک باشند. در این شرایط باید با پزشک مشورت کنید.

برای بررسی علائم عفونت لاله گوش به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم عفونت در لاله گوش باید به دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر عمومی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علل عفونت لاله گوش

یکی از قسمت‌های اصلی در عفونت گوش، ناحیه لاله گوش است. عفونت لاله گوش علل مختلفی دارد. از دلایل شایع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پیرسینگ گوش: پیرسینگ در محیط‌های غیربهداشتی، لمس‌کردن گوش با دست‌های کثیف یا تمیزنکردن روزانه پیرسینگ از دلایل اصلی عفونت لاله گوش هستند. البته علائمی مانند تورم و قرمزی در چند روز اول طبیعی است.
  • جراحت: آسیب یا هر ضربه‌ای که باعث ورود باکتری‌ها به زیر پوست شود، ممکن است علائم عفونت را ایجاد کند. بریدگی یا خراش لاله گوش، انداختن گوشواره سنگین یا کشیدن گوشواره از دلایل عفونت به شمار می‌روند.
  • سلولیت: نوعی عفونت باکتریایی پوست است. پوست لاله گوش قرمز و متورم می‌شود. این نوع عفونت می‌تواند به جریان خون یا سایر بافت‌ها سرایت کند.
  • آبسه: این عارضه باعث برآمدگی پر از چرک زیر پوست می‌شود. اگر درمان نشود، علائم آن شدت پیدا می‌کند.

پیرسینگ در محیط‌های غیربهداشتی، لمس‌کردن گوش با دست‌های کثیف یا تمیزنکردن روزانه پیرسینگ از دلایل اصلی عفونت لاله گوش هستند.

عفونت لاله گوش بعد از سوراخ کردن

سوراخ‌کردن گوش یا پیرسینگ از دلایل اصلی عفونت لاله گوش است. بعد از سوراخ‌کردن گوش ممکن است ۶ تا ۸ هفته علائمی داشته باشید. اگر قسمت غضروفی لاله گوش را سوراخ کرده باشید، بهبودی بیشتر زمان می‌برد. اگر هنگام سوراخ‌کردن گوش از ابزار آلوده استفاده شده باشد یا مدام دست‌های کثیف را به این ناحیه بزنید، احتمال عفونت زیاد است.

بعد از سوراخ‌کردن گوش باید مدتی فرصت دهید تا زخم‌ها خوب شود. اگر از گوشواره خیلی سفت استفاده کنید، زخم بهبود پیدا نمی‌کند و فضا برای تنفس وجود ندارد.

بعد از سوراخ کردن گوش به‌ویژه در قسمت غضروفی احتمال عفونت وجود دارد.
بعد از سوراخ کردن گوش به‌ویژه در قسمت غضروفی احتمال عفونت وجود دارد.

تشخیص عفونت لاله گوش

متخصص گوش و حلق و بینی برای تشخیص این مشکل باید علائم را بررسی کند. لاله گوش دقیق معاینه می‌شود تا علائمی مانند ترشحات چرکی، تورم و قرمزی تشخیص داده شود. اگر شما در این ناحیه احساس درد، سوزش یا خارش داشته باشید، پزشک تشخیص می‌دهد که دچار عفونت لاله گوش شده‌اید.

درمان عفونت لاله گوش

درمان عفونت لاله گوش به شدت عفونت بستگی دارد. اگر علت آن مواردی مانند سوراخ‌کردن یا پیرسینگ گوش باشد، معمولا درمان ساده بوده و آنتی‌بیوتیک‌های بدون نسخه کارساز هستند. اما عفونت‌های شدید به‌ویژه در ناحیه غضروف ممکن است حتی نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان داشته باشند.

برای درمان عفونت‌های خفیف تا متوسط ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند باسیتراسین یا موپیروسین را تجویز کند. استفاده از این داروها در کنار درمان خانگی تاثیر خوبی در رفع عفونت لاله گوش دارد.

درمان خانگی عفونت لاله گوش

معمولا عفونت‌های جزئی را می‌توان در خانه درمان کرد. برای عفونت‌های جزئی مراحل زیر را طی کنید.

  1. اگر گوش خود را سوراخ کرده‌اید یا زخم شده است، قبل از تماس حتما دست‌های خود را بشویید.
  2. به‌محض مشاهده علائم عفونت، جواهرات را از گوش خارج کنید.
  3. اطراف سوراخ گوش را با آب‌نمک سه بار در روز بشویید.
  4. قراردادن کمپرس گرم روی گوش باعث کاهش درد و تورم می‌شود.
  5. بدون مشورت با پزشک از الکل یا پراکسید هیدروژن استفاده نکنید. این مواد ممکن است پوست را بیشتر تحریک کنند و روند بهبودی کند شود.
  6. اگر گوش خود را سوراخ کرده‌اید، دو طرف آن را با دستمال تمیز خشک کنید.
  7. داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند.

دقت داشته باشید که روند بهبودی بعد از سوراخ‌کردن گوش یا پیرسینگ حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد.

برای درمان عفونت، اطراف سوراخ گوش را با آب‌نمک سه بار در روز بشویید.

پماد تجویزی پزشک را به‌آرامی با پد تمیز روی ناحیه پیرسینگ بمالید.
پماد تجویزی پزشک را به‌آرامی با پد تمیز روی ناحیه پیرسینگ بمالید.

برای درمان عفونت لاله گوش باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر علائم عفونت شدید است، باید برای اقدامات پزشکی به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از دکتر عمومی برای درمان مشاوره بگیرید. در دکترتو امکان مشاوره با بهترین دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر عمومی وجود دارد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان علاوه بر تعیین وقت حضوری به‌صورت آنلاین و تلفنی هم در ارتباط باشید.

عوارض عفونت لاله گوش

معمولا عفونت‌های جزئی لاله گوش با مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر این عارضه درمان نشود، ممکن است باعث عفونت شدیدتری به نام آبسه شود. در این عارضه گوش متورم شده و پر از چرک می‌شود. گاهی هم تشدید عفونت منجر به پخش‌شدن آن در بدن و عفونت سیستمیک می‌شود.

به نقل از my.clevelandclinic دررابطه‌با عوارض عفونت لاله گوش:

از عوارض عفونت لاله گوش بعد از پیرسینگ می‌توان به بسته‌شدن سوراخ گوش اشاره کرد. به همین دلیل عفونت باید سریعا درمان شود.

پیشگیری از عفونت لاله گوش

برای جلوگیری از عفونت لاله گوش باید به نکات مراقبتی زیر توجه داشته باشید. اگر بعد از سوراخ‌کردن یا پیرسینگ گوش موارد زیر را رعایت کنید، احتمال عفونت بسیار کمتر خواهد شد.

  • قبل از لمس‌کردن گوش، حتما دست‌های خود را بشویید.
  • دو بار در روز پیرسینگ را با آب و صابون ملایم بشویید.
  • پماد تجویزی پزشک را مرتب مصرف کنید.
  • بعد از مالیدن پماد، گوشواره را بچرخانید تا سوراخ گوش آغشته به پماد شود.
  • در محیط کاملا استریل و بهداشتی پیرسینگ گوش را انجام دهید.
برای پیشگیری از عفونت لاله گوش باید پیرسینگ را در محیط بهداشتی انجام دهید و قبل از لمس آن دست‌ها را بشویید.
برای پیشگیری از عفونت لاله گوش باید پیرسینگ را در محیط بهداشتی انجام دهید و قبل از لمس آن دست‌ها را بشویید.

سوالات متداول شما

اگر دچار عفونت لاله گوش شده‌اید، احتمالا با سوالاتی در مورد این عارضه روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

آیا پیرسینگ گوش باعث عفونت می شود؟

بله یکی از دلایل شایع عفونت لاله گوش پیرسینگ است. به‌ویژه اگر پیرسینگ در ناحیه غضروفی انجام شود، احتمال عفونت افزایش پیدا می‌کند.

آیا عفونت گوش خارجی درد زیادی دارد؟

عفونت در برخی مواقع همراه با درد است. میزان درد بسته به شدت عفونت متفاوت است. معمولا این ناحیه به لمس حساس بوده و با لمس گوش، شخص احساس درد و گرما می‌کند.

آیا قطره سیپروفلوکساسین برای عفونت گوش خوب است؟

یکی از داروهایی که برای درمان عفونت گوش استفاده می‌شود، داروی سیپروفلوکساسین است. گاهی ممکن است پزشک این دارو را با دگزامتازون ترکیب کند. در درمان عفونت باکتریایی گوش خارجی قطره سیپروفلوکساسین کاربرد دارد. اما اگر عفونت محدود به لاله گوش باشد، قطره کارساز نیست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عفونت لاله گوش یکی از مشکلات شایع است که معمولا بعد از سوراخ‌کردن گوش یا پیرسینگ ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است یک جراحت ساده یا عفونت باکتریایی نیز باعث بروز این عارضه شوند. بعد از سوراخ‌کردن گوش باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. با دست کثیف به گوش دست نزنید. پیرسینگ را در محیط بهداشتی با ابزار تمیز انجام دهید. مقداری تورم و درد بعد از سوراخ‌کردن گوش طبیعی است. اما اگر درد، تورم و قرمزی شدید شود یا بعد از چند روز از بین نرود، باید برای تشخیص عفونت لاله گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

معمولا این عارضه با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود. باید جواهرات را از گوش خارج کنید. روزی سه بار با آب‌نمک آن را بشویید. هنگام لمس آن حتما دست‌های خود را بشویید. می‌توانید برای کاهش درد و تورم از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید. اگر عفونت شدید شود، ممکن است پزشک داروهای آنتی‌بیوتیک به‌صورت موضعی یا خوراکی تجویز کند. در موارد نادر عفونت به‌قدری شدید است که شخص باید در بیمارستان بستری شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عفونت لاله گوش و راه‌های درمان آن باید به فوق تخصص گوش و حلق و بینی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر گوش در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت لاله گوش

  1. آیسان گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده ۳ هفته پیش گوشم رو سوراخ کردم،درواقع دو روز پیش برای اولین بار گوشواره‌هارو درآوردم تا گوشم رو بهتر تمیز کنم اما متوجه شدم قسمت سوراخ‌ها مقداری قرمزه و ورم داره و همچنین چند روزی هست که ترشحاتی زرد رنگ از قسمت سوراخ میبینم و گاهی اوقات خارش داره گوشم؛این علائم عادیه یا باید به دکتر مراجعه کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت عفونت باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک گوش مراجعه کنید.فوق تخصص گوش

  2. ستاره گفت:

    سلام من حدود یک ماه میشه گوشمو سوراخ کردن محل غضروفی همین دوسه روز پیش یکم گوشواره هارو تکون دادم اولش درد نکرد اماالان پیش از حد درد میکنه هرچی پماد میزنم قرص استامینوفن می خورم خوب نمیشه شبا تا صب درد میکنه میشه بگید چکار کنم لطفا 😥🙏🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ستاره عزیز
      عفونت و التهاب در محل پیرسینگ قابل انتظار است. استامینوفن داروی مناسبی برای درمان التهاب نیست. در صورت عدم درمان به متخصص پوست مراجعه کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  3. ناشناس گفت:

    سلام من حدود ۵ ماهه ک گوشمو سوراخ کردم اما هنوز خوب نشده و درد داره و عفونت چیکار کنم😪

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      چون سوراخ کردن دوم گوش در غضروف بوده این مشکل را بوجود می آورد پمادهای انتی بیوتیک مصرف کرده و پزشک شما را معاینه کند.

  4. لنا گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من حدود ۴سال پیش گوشمو سوراخ کردم که عفونت کرده و ب شدت قلمبه و سفت شده.از اینور و اونورم سفیده.با دست قابل خارج شدنم نیست.میشه بگید چکار کنم؟چجوری درمانش کنم تو خونه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      باید مسائل بهداشتی رعایت شود.
      توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه شود.فوق تخصص گوش

    2. ... گفت:

      سلام من حدود ۳ ماه پیش پیرسینگ دوم زدم روی غضروف هم نیست هیچ مشکلی هم نداشت تا همین یک هفته پیش احساس کردم یکی از گوش هام جای پیرسینگ داره یکم متورم و قرمز میشه باید چیکار کنم ؟

    3. دینا گفت:

      سلام من حدود ۳ ماه پیش پیرسینگ دوم زدم روی غضروف هم نیست هیچ مشکلی هم نداشت تا همین یک هفته پیش احساس کردم یکی از گوش هام جای پیرسینگ داره یکم متورم و قرمز میشه باید چیکار کنم ؟

    4. سارا گفت:

      سلام من حدود ۳ ماه پیش پیرسینگ دوم زدم هیچ مشکلی هم نداشت تا همین یک هفته پیش احساس کردم یکی از گوش هام جای پیرسینگ داره یکم متورم و قرمز میشه باید چیکار کنم ؟

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام سارای عزیز. به امید سلامتی شما
        پیرسینگ کردن با اصول بهداشتی بهترین راه عفونت و التهاب می باشد. از پماد های موضعی ضد التهاب و احیانا آنتی بیوتیک می توان در این موارد استفاده کرد اما در صورت تداوم علایم به متخصص پوست مراجعه نمایید
        https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  5. گفت:

    سلام لاله گوشم رو ۲۵ اردیبهشت سوراخ کردم
    دو هفته ای هستش ک عفونت کرده قرمز رنگ هستش و اینکه با سرم شستشو تمیز میکنم پماد میزنم ولی تاثیری نمیبینم چیکار کنم خوب شه واقعا رو مخمه🥲

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      داروهایی جهت درمان عفونت وجود دارند.
      توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

        فوق تخصص گوشی
  6. زهرا گفت:

    سلام ببخشید من گوشم رو حدود ۴ روز پیش سوراخ کردم و روز های اول خوب بود بعد با الکل ضدعفونی میکردم که احساس خارش کردم و شروع به باد کردن کرد خواستم درش بیارم که هعی گیر می‌کرد و درد میگرفت(فقط باد کرده بود و قرمز شده هیچ چرکی و ابی ازش بیرون نیومده) باید چیکار کنم خوب بشه سریع؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام ودرود خدمت مخاطب عزیز
      با توجه به اینکه خاصیت الکل از بین بردن چربی و خشکی پوست است توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود
      فوق تخصص گوش
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ent

    2. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید من گوشم پنج روز ک سوراخ کردم الان دو روز ک ورم دارع گوشواره هاش در بیارم؟؟یان میگن نخ بکن توش

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز. عفونت و التهاب در پیرسینگ کردن ممکن است بوجود بیاید. لطفا تحت نظارت پزشک از داروهای ضدالتهاب یا انتی بیوتیک احتمالی استفاده نمایید
        https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  7. ... گفت:

    سلام
    من گوشمو سوراخ کردم و بعد از هفته اول گوشواره رو از گوشم خارج میکردم تا دورش رو تمیز کنم ولی بعضی وقتا ازش خون میاد عادیه؟نباید اصلا بهش دست بزنم؟
    میشه یکی پاسخ بده لطفا

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل عفونت باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.فوق تخصص گوش

  8. ریحانه گفت:

    سلام وقت بخیر من ۳ روز پیش روی لاله ی گوش گذروفی پیرسینگ زدم و ورم داره و امروز گوشواره رو عوض کردم و گشووارهی دیگری که گذاشتم خیلی درد گرفت گوشواره رو فعلا دریارم یا نه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است طبیعی باشد
      بهتر است جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید دکتر عمومی

  9. . گفت:

    سلام گوشم رو چهارروزه سوراخ کردم امروز ب شدت باد کرده چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است عفونت داشته باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید
      فوق تخصص گوش

  10. ....... گفت:

    سلام اگر عفونت گوش را با سوزن سوراخ کنیم و گوش بیشتر درد گرفت باید چه کار کنیم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سوراخ کردن گوش به صورت غیر استریل موجب ایجاد درد و عفونت می شود. میتونید از پمادهای آنتی بیوتیکی در روی محل عفونت نیز استفاده کنید.