همه چیز درباره گوش درد، چگونه می توان آن را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گوش درد یکی از علائمی است که دلایل مختلفی دارد. این مشکل می‌تواند نشاندهنده‌ی عفونت گوش، سینوزیت، اوریون و بیماری‌های دیگر باشد. برای درمان این علامت باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
ear pain
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

گوش درد یکی از آزاردهنده‌ترین دردهایی است که معمولا آستانه تحمل افراد را پایین آورده و آنها را کلافه می‌کند. این درد می‌توند نشانه‌ی مشکلات مختلفی باشد و دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها بسته به سن، نوع بیماری، طول درد و غیره روش‌های درمانی متفاوتی دارند. به همین دلیل هم لازم است که پیش از هر چیزی، اطلاعات خود را در رابطه با گوش درد افزایش دهید تا بعد بتوانید با نگاهی هوشمندانه و دقیق‌تر، در صورت بروز چنین مشکلی به درمان قطعی و درست آن بپردازید.

در ادامه این مطلب از دکترتو به طور مفصل به بررسی موضوع گوش درد می‌پردازیم. یادتان باشد که در صورت بروز هرگونه علائمی از گوش درد بهتر است که با یک دکتر گوش و حلق و بینی در ارتباط باشید. شما می‌توانید در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری از مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان هم استفاده کنید. برای مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک مشاوره تلفنی دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

گوش درد چیست؟

گوش درد نوعی از درد در محدوده گوش است که می‌تواند بخش‌های متفاوتی از گوش را تحت تأثیر قرار داده و درجات متفاوتی هم داشته‌باشد. این احساس ناخوشایند در اطراف گوش، لاله گوش، بخش داخلی گوش و دیگر بخش‌ها دیده‌می‌شود و می‌تواند با مشکلات دیگری همچون سردرد و یا حتی از‌دست‌دادن تعادل همراه باشد. این درد در بیشتر موارد، حالت مبهمی به خود می‌گیرد و می‌تواند یک یا هر دو گوش را تحت تأثیر قرار‌دهد.

شما هم دچار گوش درد شدید؟

همین حالا به پزشک متخصص مراجعه کنید

علائم همراه گوش‌درد کدامند؟

علائمی که همراه با گوش درد وجود دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • درد گوش
  • خارش
  • سوزش
  • تب
  • ترشح
  • سرفه
  • سردرد
  • گرمی
  • قرمزی
  • اختلال در شنوایی
  • سرگیجه

علائم گوش درد عفونی کدامند؟

می‌تواند همراه با سردرد و درد گلو باشد. در مواردی نیز ممکن است که احساس کنید در گلوی شما چرک و ترشحات وجود دارد. سایر علائم شامل موارد زیر هستند:

  • درد در گوش
  • تب
  • بیمار بودن و داشتن علائم دیگر
  • انرژی نداشتن و خسته بودن
  • اختلال در حس شنوایی
  • خروج ترشحات از گوش
  • احساس پری در گوش و فشار به آن
  • خارش و احساس ناراحتی و آزردگی اطراف گوش
علائم گوش درد در نوزاد چیست؟
گوش درد در نوزادان علائم مختلفی دارد که شامل بی‌تابی، گریه، خارش و موارد دیگر است.

علائم گوش درد نوزاد چیست؟

زمانی‌که نوزاد شما با گوش درد مواجه می‌شود، علائم زیر را از خود نشان می‌دهد:

  • ممکن است که بی‌تابی کند و گریه کند.
  • دائما با دست خود به گوش می‌کشد و به صورت خود می‌زند.
  • آرام نمی‌گیرد.
  • کنار گوش او می‌تواند قرمز شود.

علت گوش درد چیست؟ (گوش درد نشانه چیست؟)

به‌طورکلی می‌توان گفت که وجود درد در ناحیه گوش، به‌صورت عمومی نشان‌دهنده وجود عفونت گوش و یا التهاب در قسمت‌های خارجی، میانی، داخلی و یا حتی اعضای مجاور گوش است. به همین دلیل در بیشتر موارد اهمیت زیادی دارد و نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت. توصیه ما این است که در این درد را نادیده نگیرید و برای تشخیص علت آن و درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در بیشتر موارد، وجود گوش درد می‌تواند همراه با علائم و نشانه‌های متفاوتی دیده شود که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

  • وجود قرمزی و تورم در اطراف گوش
  • تب
  • درد در ناحیه فک
  • سوزش گلو
  • کاهش میزان شنوایی فرد
  • خروج ترشحات عفونی از گوش
  • خون‌مردگی در ناحیه گوش
  • وزوز گوش
  • سرگیجه.

وجود گوش درد می‌تواند از علت‌های متفاوتی ناشی شود، علت‌هایی که هر کدام، بخش خاصی از گوش را در‌بر‌گرفته و علائم متفاوتی را از خود نشان‌می‌دهند. در ادامه به معرفی انواع علت‌هایی می‌پردازیم که می‌توان برای درد گوش در نظر گرفت.

گوش درد نشانه چیست؟
در بسیاری از شرایط گوش درد می‌تواند نشانه مشکلات مهم‌تری باشد.

۱. جرم بیش از اندازه گوش می تواند علت گوش درد باشد

یکی از مهمترین دلایلی که موجب بروز گوش درد می‌شود، ازدحام جرم گوش است. بد نیست بدانید که وجود جرم به‌نوبه‌خود می‌تواند از مجرای گوش شما در برابر مواردی همچون آب، باکتری و یا سایر آسیب‌ها مراقبت کند. اما اگر این جرم‌ها بیش‌ازحد تولید شوند و یا در عمق کانال گوش راه پیدا کنند، می‌توانند موجب انسداد مجرای گوش شوند و درد را به‌همراه داشته‌باشند.

۲. عفونت گوش میانی یک دلیل گوش درد

یکی دیگر از علت‌های این درد می‌توان به عفونت گوش میانی اشاره‌کرد. به‌طورکلی، عفونت گوش میانی نشان‌دهنده‌ی وجود مایعات و بافتی عفونی است که در فضای گوش میانی فرد، وجود‌دارد. در این حالت، در کنار درد متوسط تا شدیدی که در عمق گوش احساس می‌شود، فرد تا چندین روز دچار گرفتگی بینی و یا حتی درد گوش خواهد‌بود. همچنین در اکثر موارد، تب هم مشاهده می‌شود.

۳. عفونت گوش مترشحه

در این حالت در وهله اول شاهد ترشح‌هایی بدون نشانه عفونت در گوش میانی هستیم. به این دلیل در این مورد، اغلب نشانه‌ای از التهاب در بافت‌ها دیده‌نمی‌شود و در نتیجه، فرد، درد خفیفی را تجربه می‌کند. این درد، معمولاً با احساس کیپ‌شدن گوش و یا حتی کاهش شنوایی همراه است.

۴. عفونت گوش شناگر

این مشکل عفونت گوش خارجی و یا همان عفونت مجرای گوش است. به این خاطر به آن «عفونت گوش شناگر» می‌گویند که معمولا بعد از زمانی اتفاق‌می‌افتد که مقداری آب در مجرای گوش بیمار، گیر می‌کند. در این بیماری، فرد دچار کیپ‌شدن گوش می‌شود و در زمان دست‌زدن به لاله گوش درد و خارش را احساس خواهد‌کرد. گاهی ممکن است ترشحات زردرنگی هم به‌همراه کاهش شنوایی و یا تورم در ناحیه گوش مشاهده‌شود.

از دیگر دلایلی عفونت گوش شناگر، استفاده مکرر و بیش‌ازحد از گوش‌پاک‌کن است. استفاده دائمی از گوش‌پاک‌کن می‌تواند موجب ایجاد زخم‌های کوچکی در قسمت مجرای گوش شود و به همین دلیل فضای بسیار مناسب و مستعدی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد‌کند.

گوش درد ناشی از شنا هم می تواند باشد.
زمانی که آب در گوش گیر کند و یا در اثر استفاده‌ی بیش از حد از گوش‌پاک‌کن ممکن است فرد دچار عفونت گوش شناگر شود که همراه با در هم خواهد بود.

۵. گرفتگی شیپور استاش

لوله استاش، تونل باریکی است که در قسمت فوقانی گلو قرار داشته و به گوش میانی هم اتصال دارد. این لوله در تنظیم و کنترل فشار هوای پشت پرده‌ی گوش و تخلیه مایعات اضافی از گوش میانی فرد دخالت دارد. در صورت مسدودشدن و گرفتگی این لوله، احتمالا فرد با مشکلات بسیاری همچون آلرژی، عفونت و غیره روبرو می‌شود و به همین دلیل هم بروز مشکلات و علائمی همچون موارد زیر طبیعی به نظر می‌رسد:

  • درد
  • وزوز گوش
  • سرگیجه
  • کاهش شنوایی و غیره

۶. بروز مشکلات پوستی در گوش

از دیگر علل درد گوش، وجود مشکلات پوستی در این ناحیه است. این موضوع به‌نوبه‌خود در چند شکل و شرایط مختلف اتفاق‌می‌افتد که از میان آنها می‌توان به زونای گوش اشاره‌کرد. این مورد که با نام علمی هرپس زوستر اوتیکوس هم شناخته‌می‌شود و درد بسیار شدیدی را در گوش فرد ایجاد می‌کند.

۷. عفونت لاله گوش

بروز عفونت در قسمت لاله گوش هم از دیگر علل درد گوش است. این مشکل معمولا با تورم، درد، قرمزی پوست و یا حتی عفونت همراه است و می‌تواند تا ایجاد آبسه هم پیش برود. از آنجایی که عفونت، خونرسانی به غضروف را قطع‌می‌کند، می‌تواند حتی باعث از‌بین‌رفتن آن هم شود. معمولاً این نوع از عفونت و درد گوش در افرادی دیده‌می‌شود که یا به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند و یا ضربه‌ای به غضروف گوش آنها وارد شده‌است.

۸. سرماخوردگی

یکی از علائم رایجی که در زمان سرماخوردگی یا آنفولانزا در افراد نمود پیدا می‌کند، گوش درد است. با‌این‌وجود لازم است که در صورت مشاهده این علامت، به پزشک عمومی مراجعه‌کنید تا در صورت وجود عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی بتوانید آن را به راحتی مهار و درمان نمایید.  

از دلایل اصلی درد گوش وجود عفونت است، از جمله عفونت گوش میانی، مجرای گوش، لاله گوش و عفونت گوش مترشحه که همگی نیاز به مداخله پزشکی دارند.

۹. پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش در اثر ضربه‌های متفاوتی به گوش به وجود می‌آید. این موضوع غالبا با مواردی همچون درد شدید، کیپ‌شدن گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه و غیره همراه است. این پارگی در بسیاری موارد به صورت خودبه‌خود بهبود می‌یابد. با‌این‌حال، در موارد حاد لازم است که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و به‌طور جدی به درمان آن بپردازید.

۱۰. باروتروما

این نوع از گوش درد معمولا به‌دلیل تغییرات شدیدی که در فشار جوی ایجاد می‌شود. اکثر افراد در پرواز هواپیمایی و یا در هنگام رانندگی در یک تپه شیب‌دار دچار این درد می‌شوند.

گوش درد ناشی از پرواز هم می تواند باشد.
بسیاری از افراد در پروازهای هوایی یا هنگام رانندگی در یک مسیر شیب‌دار به دلیل تغییر ناگهانی فشار جوی دچار درد در گوش‌ها می‌شوند.

۱۱. وجود تومور

علت دیگر این درد، وجود تومور است. گاهی ممکن است که به‌دلیل وجود تومورهای سرطانی و یا غیرسرطانی، فرد دچار گوش‌درد شود. البته این مسئله چندان شایع نیست اما در بسیاری از شرایط، وجود سرطان گلو و حلق که سر و گردن فرد را درگیر می‌کند، کاهش شنوایی را برای بیمار به دنبال داشته و با وزوز و کیپ‌شدن گوش همراه است. در بسیاری از شرایط، ۲ نوع تومور کلستاتوما و یا آکوستیک نوروما، عواملی هستند که باعث گوش دردهای سرطانی می‌شوند.

۱۲. مننژیت

بیماری مننژیت موجب بروز التهاب در غشاء پوشاننده مغز و نخاع می‌شود. این بیماری که به‌دلیل عفونت‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌شود بخش‌های مختلفی از بدن را درگیر کرده و حتی باعث درد گوش یا از‌دست‌دادن شنوایی می‌شود.

۱۳. بیماری کرون

یکی از دلایل گوش‌درد؛ وجود بیماری کرون است. این بیماری که به التهاب و تحریک سیستم معده و روده مربوط می‌شود در بسیاری از شرایط با علائم متفاوتی همراه است که گاهی یکی از آنها گوش‌درد خواهد‌بود. این بیماری، در برخی از شرایط می‌تواند با کری و ناشنوایی شدید هم همراه باشد.

۱۴. بیماری اوریون

اوریون به‌عنوان یک بیماری ویروسی واگیردار، غده بناگوشی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این غده، همان غده اصلی بزاق است که در جلو و زیر گوش قرار‌گرفته‌است. این بیماری گاها با التهاب و تورم همراه است و باعث ایجاد درد در ناحیه گوش بیمار خواهد‌شد. حتی گاهی در موارد نادر، ازدست‌دادن شنوایی هم می‌تواند دامن‌گیر بیمار شود.

۱۵. گوش درد کرونا (گوش درد و کرونا به هم ربط دارند؟)

از آنجایی که بیماری کرونا در طی سالیان اخیر، هر بار با علائم متفاوتی خود را نشان‌می‌دهد در بسیاری از شرایط، دیده‌شده‌است که گوش‌درد به‌عنوان یکی از علائم و نشانه‌های این بیماری مشاهده شده‌است و حتی فرد را با کاهش سطح شنوایی هم روبرو کرده‌است. به همین دلیل هم ابتلا به بیماری کرونا را می‌توان در برخی از شرایط از جمله علت‌های گوش‌درد دانست. مدت زمان بهبودی این اختلال در بیماران، گاهی تا ۳ هفته و یا بیشتر زمان خواهد‌بود.

علت گوش درد یک طرفه چیست؟ (علت درد گوش چپ یا راست)

به نقل از attunemassagetherapy، درد گوش می‌تواند یک طرفه و یا دو طرفه باشد. در برخی از عفونت‌های سینوسی شدید، ممکن است که درد گوش در یک طرف با شدت زیادی بروز کند. همچنین ممکن است که عفونت گلو هم باعث بروز درد یک‌طرفه‌ی گوش می‌شود. این حالت می‌تواند برای شناگران، افرادی که گوش میانی آنها به هر دلیلی عفونت کرده‌است و کسانی که عفونت‌های دیگری داشته‌اند و به شیپور استاش رسیده‌است، اتفاق بیفتد. برای درمان این حالت باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. دکتر ابتدا علت ایجاد درد گوش را تشخیص می‌دهد و سپس برای درمان آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

گوش درد عصبی چیست و چه علتی دارد؟

ژنیکولیت نورالژی یکی از دردهای عصبی گوش است که در آن عصب‌های شما تحت فشار رگ‌های خونی قرار می‌گیرند و باعث ایجاد درد در آنها می‌شود. این دردها معمولا شدید هستند و تحمل آن بسیار سخت است. هرچند در مواقعی نیز ممکن است که درد گوش عصبی مبهم و سوزشی باشد. اما در بیشتر مواقع مانند ورود یک یخ درون گوش است.  

علت گوش درد و سردرد چیست؟

گاهی گوش درد و سردرد همراه با هم بروز می‌کنند. علت‌های مختلفی می‌توانند باعث ایجاد این درد شوند. یکی از علت‌های ایجاد سردرد و گوش‌درد همراه با هم، سینوزیت است. مخصوصا اگر سینوزیت به گوش‌ها نفوذ کرده‌باشد و باعث ایجاد عفونت گوش شود.

سریع‌ترین درمان گوش درد چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

علت گوش درد ناگهانی کودکان چیست؟

دردهای گوش در کودکان بسیار شایع است. معمولا درد ناگهانی در کودکان به علت ایجاد عفونت در گوش میانی است. گاهی نیز ممکن است که به علت ایجاد عفونت‌های تنفسی این حالت در گوش‌ها ایجاد شود. برای درمان این درد ناگهانی باید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

دیسک گردن و گوش درد به هم ربط دارند؟

هنگامی که مهره‌های بالایی و گردنی شما اشکال داشته‌باشند و دیسک گردن شما به هر علتی پاره شده و یا بیرون زده باشد، احتمال اینکه گوش‌درد بگیرید، زیاد است. البته که درد گوش یکی از هزاران مشکلی است که همراه با دیسک گردن بروز می‌کند و نمی‌توان هر کسی را که گوش درد دارد با تشخیص دیسک گردن روانه کرد.

با این تفاسیر فهمیدیم که گوش‌درد عموما بی‌دلیل نیست، یعنی اگر دچار این درد شدید بهتر است آن را نادیده نگیرید و برای پیگیری تشخیص و درمان مناسب به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه‌کنید.

گوش درد در کودکان نشانه چیست؟

مشکل گوش‌درد در کودکان بسیار شایع است و از آنجایی که کودکان نمی‌توانند منبع درد و علائم خود به‌درستی شرح‌دهند، گاهی پدر و مادرها با گریه‌هایی مواجه می‌شوند که علت آن را نمی‌دانند. اگر دلیل این گریه‌ها گوش‌درد باشد، کودک شما دائما دستانش را به سمت گوش‌هایش می‌برد.

به‌طور‌کلی بروز گوش‌درد در کودکان مانند بزرگسالان دارای علت‌های به‌خصوصی است که طبیعتا شناخت آنها می‌تواند به افزایش سرعت درمانی کمک‌کند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین علت‌های گوش درد در کودکان می‌پردازیم.

۱. وجود جرم در گوش کودک

یکی از شایع‌ترین دلایل گوش‌درد نوزاد و کودکان انباشه‌شدن جرم در گوش نوزاد و انسداد مجرای گوش است که ممکن است منجر به درد هم شود. نکته مهمی که به‌هیچ‌عنوان نباید نادیده بگیرید، این است که برای پاک‌کردن جرم‌های جمع‌شده در گوش نوزاد نباید از گوش‌پاک‌کن و یا موارد مشابه استفاده‌کرد، بلکه بهتر است به سراغ موارد و راه‌هایی بروید که توسط دکتر کودکان توصیه می‌شود.

۲. وجود فشار هوا

یکی دیگر از دلایلی که موجب بروز گوش درد در کودکان می‌شود، افزایش فشار هواست. به‌طور‌کلی حفظ فشار هوا در هر دو طرف پرده‌ی صماخ اهمیت زیادی دارد و شیپور استاش این امکان را فراهم می‌کند. زمان‌هایی که کودک در فضاهایی همچون آسانسور و یا هواپیما قرار می‌گیرد، این تعادل بهم می‌ریزد و در نتیجه درد و ناراحتی را برای نوزاد شما ایجاد می‌کند.

۳. شنا‌کردن

زمانی‌که کودک با کشیدن لاله گوش، دچار درد می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که گوش خارجی او دچار عفونت شده‌است. این موضوع می‌تواند در اثر ورود آب به کانال گوش اتفاق افتاده‌باشد و اغلب کودک بعد از شنا‌کردن دچار این معضل می‌گردد. این موضوع به‌مرور زمان و در صورت عدم درمان، باعث رشد میکروب و به دنبال آن علائم زیر شود:

  • تورم
  • قرمزی
  • خارش
  • بروز سوراخ چرکی و غیره

۴. ورم لوزه

زمانی‌که گوش‌درد در نوزاد با گلودرد همراه باشد می‌توان احتمال وجود ورم لوزه و یا التهاب گلو را داد. در بسیاری از موارد هم گوش‌درد در کودکان با جویدن زیاد غذا، صحبت‌کردن و یا حتی خمیازه‌کشیدن اتفاق‌می‌افتد. در چنین شرایطی بهتر است که والدین به همراه کودک خود به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنند تا بعد از تجویز داروهای ضد‌درد به درمان این مشکل بپردازند.

گوش درد در نوازدان نشانه چیست؟
درد گوش در کودکان و یا نوزادان دلایل مختلفی دارد که بهتر است آنها را جدی بگیرید و برای تشخیص و درمان به متخصص کودکان مراجعه کنید.

برای درمان گوش درد چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتیکه درد گوش شما همراه با علائمی مانند سردرد، سرگیجه، ورم اطراف گوش و افتادگی و تغییر در شکل ماهیچه‌های یک طرف صورت باشد، باید به دکتر مراجعه کنید. همچنین اگر درد گوش در کودک شدید باشد و همراه با آبریزش بینی و عفونت باشد، باید به دکتر مراجعه کنید. در مواقعی که گوش درد علائمی ندارد اما شدت آن زیاد است و با روش‌های نگه‌دارنده و التیام‌بخش تسکین پیدا نمی‌کند، باید از دکتر کمک بخواهید.

برای تشخیص علت و درمان درد گوش به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر گوش درد در کودک یا نوزاد بروز کند، برای درمان آن باید به دکتر اطفال مراجعه کنید. در صورت لزوم دکتر اطفال، شما را به دکتر گوش و حلق و بینی ارجاع می‌دهد. اما برای بزرگسالان، گوش‌درد را دکتر گوش و حلق و بینی درمان می‌کند. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

تشخیص علت درد گوش چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت گوش درد باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید که برای تشخیص علت درد گوش، دکتر باید گوش شما را معاینه کند. معمولا این کار را با اوتوسکوپ انجام می‌دهد و گوش شما را بادقت معاینه می‌کند. در صورت لزوم، معاینه‌های تکمیلی و آزمایش‌های لازم انجام می‌شوند تا علت درد گوش شما تشخیص داده‌شود.

درمان گوش درد چیست؟

اصولا برای درمان گوش درد راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که به علت اصلی درد، بستگی دارند. برخی از این راه‌های درمانی، پزشکی و دارویی هستند و برخی دیگر هم روش‌های سنتی و خانگی را شامل می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع راه‌های درمان سریع گوش‌درد می‌پردازیم:

علاوه‌بر راه‌های خانگی درمان گوش‌درد که در بسیاری از شرایط می‌توان آنها را درمان گوش درد در طب سنتی هم دانست، روش‌های پزشکی و دارویی بسیاری هم وجود دارند که امروزه توسط پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان این درد تجویز می‌شوند. پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره‌کنیم که اگر به هر دلیلی دچار گوش درد شدید و یا بعد از انجام روش‌های درمانی خانگی، موفق به کاهش درد نشدید لازم است که به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

این موضوع به‌ویژه در صورت وجود علائم دیگری همچون:

  • تورم
  • تب
  • تشنج
  • سردرد
  • از‌دست‌دادن تعادل
  • خروج چرک و خون از گوش و غیره

به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به‌عنوان نشانه‌ای از وجود یک خطر جدی شناخته می‌شود.

۱. قرص برای گوش درد و انواع انتی بیوتیک برای گوش درد (درمان گوش درد عفونی)

از جمله داروهای تجویزی برای درمان گوش درد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • استفاده از استامینوفن برای تسکین درد
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت
  • تجویز کپسول‌های آموکسی‌سیلین برای درمان عفونت گوش
  • تجویز داروهای ضداحتقان برای درمان گرفتگی گوش

به‌هیچ‌عنوان بدون تجویز و تشخیص پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از هیچ کدام از این داروها به صورت سرخود استفاده نکنید!

۲. قطره برای گوش درد (درمان گوش درد سرماخوردگی)

استفاده از قطره‌های نرم‌کننده داخل گوش و بعد شستشوی گوش در صورت وجود درد ناشی از جرم گوش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درمان گوش درد چیست؟
اگر بعد از انجان روش‌های خانگی درد از بین نرفت، حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان خانگی گوش درد چیست؟ (برای گوش درد چی خوبه)

روش‌های خانگی مختلفی برای درمان این درد وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. درمان گوش درد با سیر یک درمان گوش درد خانگی

یکی از روش‌های خانگی و سنتی درمان گوش‌درد، استفاده از سیر است. سیر با برخورداری از خواص آنتی‌بیوتیک بسیار خود می‌تواند عفونت را بهبود بخشیده و درد را هم به مراتب کاهش دهد. برای استفاده از این روش درمانی لازم است که قبل از هر چیز، سیر را له کرده و آن را با کمی روغن کنجد بر روی حرارت قرار دهید. بعد از گذشت چند دقیقه، حرارت را خاموش کرده و منتظر بمانید تا ترکیب شما خنک شود. حالا سیر را صاف کنید و از ۲ تا ۳ قطره آن برای درمان درد گوش خود استفاده نمایید.

۲. درمان گوش درد با نمک (درمان فوری گوش درد بزرگسالان و درمان خانگی گوش درد کودکان)

شاید باورتان نشود، ولی حتی نمک هم می‌تواند در درمان گوش‌درد به شما کمک کند. برای استفاده از این روش می‌توانید چیزی حدود ۴ قاشق غذاخوری نمک را داخل ماهی‌تابه ریخته و به آن حرارت دهید تا به رنگ قهوه‌ای درآید. بعد از آن هم با پارچه‌ای تمیز، مقداری از آن را بر روی گوش خود قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. قطعا بعد از آن کاهش گوش‌درد را احساس خواهید‌کرد.

۳. درمان گوش‌ درد با روغن زیتون (درمان گوش درد نوزاد)

از دیگر روش‌های خانگی و طب سنتی که می‌توان برای درمان گوش‌درد به کار گرفت، استفاده از روغن زیتون است. در این روش می‌توانید چیزی حدود ۳ تا ۴ قطره از روغن زیتون را به‌صورت ولرم مورد استفاده قرار دهید تا معجزه درمانی آن را شاهد باشید. نکته مهمی که در این روش درمانی باید به آن دقت داشته‌باشید، دمای مناسب روغن است. قطره‌های روغن زیتون به‌عنوان قطره گوش‌درد شما نباید به اندازه‌ای گرم باشند که به پرده گوش شما آسیب برسانند. این روش را می‌توان به عنوان درمان فوری گوش‌درد بزرگسالان معرفی کرد.

۴. استفاده از کمپرسور سرد و گرم: درمان سریع گوش درد

یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان سریع گوش درد به روش سنتی و خانگی، استفاده از کمپرسور سرد و گرم است. برای اینکار می‌توانید یک بطری آب داغ و یا حتی یک پد داغ را بر روی گوش خود قرار دهید. در رابطه با استفاده از کمپرسور سرد هم می‌توانید چیزی حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا رفته‌رفته گوش‌درد شما کاهش پیدا کند. 

درمان خانگی گوش درد چیست؟
یکی از راه‌های درمان گوش‌درد در خانه استفاده از کمپرس سرد و گرم بر روی گوش است.

۵. درمان گوش درد با گلاب و درمان گوش درد با سشوار

شاید درمان درد گوش با گلاب و سشوار آرام‌کننده باشد، اما نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. توجه داشته‌باشید که درمان گوش درد باید با کمک روش‌های قطعی باشد. اگر گوش شما عفونت داشته‌باشد، نمی‌توان آن را با سشوار و گلاب درمان کرد و برای بهبود آن حتما باید از روش‌هایی مانند آنتی بیوتیک و داروها استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته‌باشید که این روش‌ها می‌توانند روش‌های تسکین‌دهنده در کنار روش درمانی دکتر باشند.

پیشگیری از گوش درد امکان پذیر است؟

با توجه به تمامی توضیحاتی که تا به اینجا در رابطه با گوش‌درد مطرح کردیم باید به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان از بروز این معضل و مشکل، جلوگیری کرد. پیش از هر چیز لازم است که گوش‌های خود را همیشه تمیز نگه‌دارید، اما برای این کار هم از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنید! در صورتی‌که گوش‌هایتان جرم زیادی ترشح می‌کند، می‌توانید با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی از روش شستشوی گوش‌ها استفاده کنید.

در کنار این، برای آنکه از بروز عفونت در گوش خارجی خود پیشگیری کنید بهتر است که بعد از شناکردن و یا تماس مستقیم گوش‌هایتان با آب، آنها را به‌خوبی خشک کنید و یا از محافظ مخصوص شنا استفاده نمایید. این موضوع به‌ویژه در رابطه با پیشگیری از گوش‌درد نوزاد و کودکان اهمیت زیادی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گوش‌درد یکی از علائمی است که می‌تواندبسیار ناراحت‌کننده و کلافه‌کننده باشد. دردی که به‌راحتی ساکن نمی‌شود و معمولا بی‌دلیل و بی‌اهمیت نیست. این درد می‌تواند علل مختلفی داشته‌باشد، مانند انواع عفونت گوش در قسمت‌های مختلف گوش، سینوزیت، انسداد گوش در اثر جرم، پارگی پرده صماخ و برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، اوریون، سینوزیت و حتی کرونا.

گوش درد عموما بی‌دلیل نیست و نباید نسبت به آن بی‌اهمیت باشید. روش‌های خانگی زیادی هم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به تسکین و درمان گوش‌درد بپردازید. برای مثال می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از سیر، نمک، روغن زیتون، یا کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. اگر این روش‌های خانگی و طب سنتی درمان گوش درد مؤثر واقع نشد، یا درد شما تشدید شد و یا ادامه‌دار بود حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

با توجه به تمام توضیحاتی که تا به اینجا اشاره‌کردیم، لازم است که اطلاعات خود را در رابطه با کارکرد گوش، مشکلات و خطرات احتمالی آن افزایش دهید تا در نهایت بتوانید با دانش و اطلاعات کافی به‌دنبال درمان مشکلات و یا حتی جلوگیری و پیشگیری از بروز آنها باشید. تمیز نگه‌داشتن گوش، جلوگیری از تماس مستقیم با آب از مواردی هستند که برای پیشگیری از گوش درد می‌توانید انجام دهید.

در صورت بروز هرگونه مشکل و احساس درد در ناحیه گوش خود می‌توانید از دکتر گوش، حلق و بینی در دکترتو نوبت بگیرید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی وجود دارد. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر گوش و حلق و بینی از لینک قرار داده‌شده کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی‌که گوش‌درد در بیمار شدید باشد و در کنار آن با از‌دست‌دادن شنوایی، خستگی، سردرد، تشنج، از‌دست‌دادن تعادل، افسردگی و همین‌طور تغییرات خلق‌و‌خو همراه باشد، می‌تواند کمی نگران‌کننده و خطرناک به نظر برسد و به همین دلیل لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

در برخی از مواقع، عفونت‌های گوش می‌تواند ارتباط مستقیمی با سلامت دهان و دندان‌ها داشته‌باشد. برای مثال گاهی در صورت وجود عفونت و بیماری لثه، باکتری‌ها از لثه به سمت گوش هم سرایت می‌کنند و موجب ایجاد عفونت در این ناحیه از بدن هم می‌گردند. در کنار این گاهی طبیعی‌نبودن موقعیت دندان‌ها و یا ناهنجاری‌های موجود در آنها می‌تواند موجب بروز درد در ناحیه گوش شود.

گاهی ممکن است که عفونت‌های سینوسی ناشی از ویروس‌ها و باکتری‌ها و یا حتی قارچ‌ها، ارتباط مستقیمی با گوش درد، عفونت گوش و یا حتی وزوز آن داشته‌باشند. این یعنی وجود عفونت در بخش سینوس‌ها که گاهی به سایر بخش‌هایی همچون گوش هم سرایت خواهد‌کرد.

زمانی‌که گوش‌درد شما تشدید شود و یا با علائم دیگری همچون سرگیجه، تب، التهاب، از‌بین‌رفتن تعادل و غیره همراه باشد می‌توان آن را خطرناک قلمداد کرد.

زمانی‌که علائم، تشدید پیدا کرد و یا بعد از استفاده از درمان‌های خانگی بهبودی حاصل نشد، لازم است که به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود.

از آنجایی‌که در این شرایط، فشار هوا تغییر پیدا می‌کند، ممکن است دچار گوش‌درد شوید. به همین دلیل افراد زمانی‌که سوار هواپیما شده‌اند و یا در ارتفاعات رانندگی می‌کنند، شاهد گوش‌درد و یا تغییراتی در قدرت شنیداری خود خواهند‌بود.

زمانی‌که گوش، جرم زیادی تولید کند و فرد آن را دیر‌به‌دیر تمیز کند، گوش دچار انسداد می‌شود و در نتیجه، گوش‌درد ایجاد می‌شود.

یکی از روش‌هایی که برای درمان گوش درد نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از شیر مادر است. برای بهبود این حالت، معمولا مادر کمی از شیر خود را به گوش نوزاد می‌مالد و حالت تسکین‌دهنده به گوش نوزاد می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گوش درد

  1. ناشناس گفت:

    باسلام من خودم هم عفونت گوش دردشدید دوپرده ای هم بود روغن کرچک با زیتون یه کم نمک مخلوت کردم فقط یک قطره درگوشم ریختم چندساله راحت شدم برای چند نفر هم این پیشنهادو دادم واقعا معجزه میکنه داروگیاهی موفق باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پ
      گرچه درمان مناسبی است ولی شاید برای همه مفید واقع نشود

  2. ایلسن گفت:

    باسلام همدردای عزیزم اگربرای همیشع میخاهید از درد گوش عفونت ودردگوش رها شوید فقط یه کم روغن کرچک وروغن اسپندبایه کم نمک نصب قطره چکان روغن ترکیب شده درگوش خود فقط هفته ای فقط دوقطره وصبح ظهرشام اب نمک حتما قلقله کنید برای چشم درد چایی کهنه بریزید سه وعده برای گلودردمرمرش بااب جوش باچندقطره لیمو ترش هرروز صبح خوب میشید شیرینی منم یادتون نره

  3. حنانه نجفی گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۴ سالمه و صبح خیلی یهویی با درد عجیب گوش سمت راست از خواب بیدار شدم همون جا به دکتر مراجعه کردم دکتر گفت گوشم ورم کرده و یک قطره گوش بهم داد وقتی اون رو توی گوشم ریختم درد ده برابر شد الان هم گوشم درد می‌کنه چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام حنانه عزیز
      احتمال حساسیت و گزش حشرات وجود دارد
      احتمال با قزره درمان نمی شود و نیاز به امپول یا قرص هیدروکورتیزون یا دگزا می باشد
      مجدد به پزشک مراجعه نمایید

  4. حنانه گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۴ سالمه و صبح خیلی یهویی با درد عجیب گوش سمت راست از خواب بیدار شدم همون جا به دکتر مراجعه کردم دکتر گفت گوشم ورم کرده و یک قطره گوش بهم داد وقتی اون رو توی گوشم ریختم درد ده برابر شد الان هم گوشم درد می‌کنه چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام حنانه عزیز
      احتمال حساسیت و گزش حشرات وجود دارد
      احتمال با قزره درمان نمی شود و نیاز به امپول یا قرص هیدروکورتیزون یا دگزا می باشد
      مجدد به پزشک مراجعه نمایید

  5. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۴ سالمه و صبح خیلی یهویی با درد عجیب گوش سمت راست از خواب بیدار شدم همون جا به دکتر مراجعه کردم دکتر گفت گوشم ورم کرده و یک قطره گوش بهم داد وقتی اون رو توی گوشم ریختم درد ده برابر شد الان هم گوشم درد می‌کنه چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال حساسیت و یا نیش حشرات وجود دارد
      بهتر است زیر نظر پزشک از دگزامتازون یا هیدروکورتیزون تزریقی استفاده کنید

  6. ر.نسترن گفت:

    سلام وقتتون بخیر، از مطالب مفیدتون خیلی ممنونم، من سینوزیت دارم در عکس از سینوس ها مشخص شد که در پیشانی و روی گونه ها و به خصوص سمت راست صورتم عفونت هست، ۴ تا آمپول پنی سیلین ۳، ۳، ۶ و قرص لووفلوکساسین ۷۵۰ به مدت ۱۵ روز تجویز شد ولی خوب نشدم تب و سردرد و چشم درد و گوش دردم از سمت راست به سمت چپ منتقل شده به شدتی که گوش چپم درد میکنه که تا مغز و استخوانم تیر میکشه،دندان سمت چپم هم الان درد شدیدی داره گردنم و کتفهام هم درد میکنه میخوام بدونم ممکن تومور باشه؟ چون هنوز تب و سردرد زیاد و سایر دردهامو دارم، با تشکر از شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به وضعیت شما احتمال تومور بسیار ضعیف است
      علاوه بر انتی بیوتیک نیاز به ضد التهاب های قوی دارید
      لطفا درمان را جدی بگیرید
      با ارزوی سلامتی برای شما

    2. ناشناس گفت:

      باسلام روغن کرچک وروغن اسپندبایه کم نمک نصب قطره چکان روغن ترکیب شده درست کنیدفقط هفته ای دوقطره تازمانی که خوب بشید سه وعده آب نمک قلقله کنیدمرمرش اب لیموچندقطره اب گرم هرروز صبح استفاده کنید خوب میشید شیرینی منم یادتون نره ممنون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

    3. نفس گفت:

      باسلام روغن کرچک وروغن اسپندبایه کم نمک نصب قطره چکان روغن ترکیب شده فقط هفته ای فقط دوقطره آب نمک قلقله کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان

    4. ایلسن گفت:

      باسلام من خودم هم عفونت ودردگوش شدیدی کم روغن کرچک وروغن اسپندبایه کم نمک نصب درگوشم ریختم فقط یک بار چند ساله راحت شدم برای چند نفر هم این پیشنهادو دادم واقعا معجزه میکنه داروگیاهی موفق باشید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        پرچه درمان مناسبی است ولی شاید برای همه مفید واقع نشود

  7. ناشناس گفت:

    بسیار عالی ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست خوب دکترو
      با ارزوی سلامتی برای شما

  8. شاهی گفت:

    خیلی جامع و کامل بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  9. ملیکا گفت:

    مطالب کامل و کاربردی بود ممنون از شما

  10. اصغر اکبری گفت:

    مطالب خیلی خوب و آموزنده و راهبردی بود.
    ممنون ازتون.