انواع عفونت گوش؛ علائم، راه های تشخیص و درمان آن

۲۶
آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت گوش یکی از بیماری‌های مهم و دردناک مادرزادی یا اکتسابی در کودکان و بزرگسالان است. پزشکان معمولا در این موارد استفاده از آنتی‌بیوتیک یا کمپرس آب گرم را تجویز می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

انواع عفونت گوش؛ علائم، راه های تشخیص و درمان آن

عفونت گوش که گاهی با نام اوتیت حاد نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین علت گوش‌درد است که به علت التهاب در گوش میانی ایجاد می‌شود. ازآنجاکه عفونت گوش یک بیماری خود محدود شونده است، بنابراین درمان آن بر پایه‌ کنترل درد، رفع علائم آزاردهنده و نظارت بر روند بهبودی است. گاهی برای درمان عفونت از آنتی‌بیوتیک مثل سیپروفلوکساسین یا چرک‌خشک‌کن نیز استفاده می‌شود.

بهترین راه درمان آن مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است تا به خوبی علت بیماری و نوع عفونت گوش شما را تشخیص دهد. برای دریافت نوبت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. در ادامه این مقاله از دکترتو همراه ما باشید که می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به این عارضه داشته باشیم.

نحوه‌ ایجاد عفونت گوش: عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش یکی از انواع بیماری های گوش است. در این بیماری که قسمت‌های مختلف گوش را درگیر می‌کند، گوش میانی و خارجی نیز دچار عفونت می‌شوند. گوش میانی فضایی پر از هوا در پشت پرده‌ گوش است که حاوی استخوان‌های کوچکی است که وظیفه‌ آن‌ها انتقال لرزش پرده‌ی گوش به گوش داخلی است. گوش میانی توسط کانال باریکی به نام شیپور استاش به دستگاه تنفسی فوقانی وصل می‌شود.

تورم و برآمده شدن پرده‌ی گوش، معمولا با درد، سوراخ شدن پرده‌ گوش و تخلیه‌ مواد چرکی (در این حالت اصطلاحا اوتیت چرکی نامیده می‌شود) و تب همراه است. لوله‌ استاش در کودکان و نوزادان نسبت به بالغین، کوتاه‌تر و افقی‌تر است به همین دلیل ورود میکروب‌ها به گوش میانی راحت‌ تر است، علاوه بر این، سیستم ایمنی کودکان برای مبارزه با میکروب‌ها تکامل نیافته است بنابراین کودکان و نوزادان، به ویژه نوزادان با سن کم‌تر از ۶ هفته، بیش‌تر از بزرگسالان در معرض خطر عفونت هستند، اما این بیماری می‌تواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

نقش غدد لنفاوی یا آدنوئیدها در اوتیت را هم باید در نظر گرفت زیرا به نظر می‌رسد غدد لنفاوی در فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. آدنوئید‌های پشت بینی، در نزدیکی محل باز شدن لوله‌های استاش قرار دارند. تورم آدنوئیدها ممکن است این لوله‌ها را مسدود کند و منجر به عفونت در گوش میانی شود. کودکان و نوزادان، به ویژه نوزادان با سن کمتر از ۶ هفته، بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر عفونت گوش هستند.

عفونت گوش میانی و بیرونی چگونه به وجود می آید؟

در واقع در این بخش می‌خواهیم بداینم علت گوش درد چیست و چگونه ایجاد می‌شود:

  • سن: کودکان در سنین ۶ ماه تا ۲ سالگی به دلیل اندازه و شکل لوله‌های استاش و همچنین به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن آن‌ها هنوز در حال تکامل است، مستعد ابتلا به عفونت هستند. کودکانی که قبل از شش ماهگی به انواع اوتیت مبتلا می‌شوند، در دوران کودکی و بزرگسالی بیش‌تر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند.
  • مهدکودک‌ها و سایر مراکز نگهداری از کودکان: کودکانی که در مراکز گروهی مراقبت از کودکان هستند، بیش‌تر دچار سرماخوردگی و این نوع از عفونت می‌‌شوند.
  • تغذیه‌ی نوزادان: نوزادانی که با شیشه‌ی شیر و به خصوص در حالت خوابیده تغذیه می‌شوند، بیش‌تر از کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، دچار می‌شوند.
  • عوامل فصلی: اوتیت بیش‌تر در پاییز و زمستان شایع است. با افزایش گرده‌ی گیاهان و گرد و غبار در این فصل‌ها، احتمال ابتلا در افراد دارای آلرژی افزایش می‌یابد.
  • آلودگی هوا: قرار گرفتن در معرض دود دخانیات و سایر سموم محیطی و افزایش آلودگی هوا می‌تواند خطر را افزایش دهد.
  • نقص‌های مادرزادی در زمان تولد: در اختلالاتی مانند سندرم داون و کام شکاف دار (لب شکری) به علت تفاوت در ساختار استخوانی و عضلانی، عملکرد لوله‌ی استاش مختل می‌شود. و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌یابد.
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف: افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بیش‌تر از دیگران مستعد ابتلا به اوتیت هستند. دیابت یکی دیگر از عوامل خطرزایی است که می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به آن شود. همچنین مبتلایان به بیماری‌های مزمن پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس مستعد ابتلا به اوتیت گوش خارجی هستند.
عفونت گوش میانی و بیرونی چگونه به وجود می آید؟
افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بیش‌تر از دیگران مستعد ابتلا به اوتیت هستند.

الگوهای مختلف عفونت گوش

عفونت‌ گوش می‌تواند در اثر ویروس یا باکتری ایجاد شود و حاد یا مزمن باشد:

  • عفونت حاد گوش میانی معمولاً سریع آغاز می‌شود و مدت کوتاهی ادامه دارد.
  • طی عفونت حاد گوش، مایعی که پشت پرده‌ی گوش جمع شده، ممکن است تا سه ماه باقی بماند و در صورت وجود فشار منفی پشت پرده‌ی گوش این زمان بیش‌تر طول می‌کشد.
  • عفونت مزمن گوش میانی یک التهاب دائم در گوش میانی است و به‌طورمعمول حداقل سه ماه ادامه می‌یابد و با عفونت حاد که معمولاً فقط چند هفته طول می‌کشد، متفاوت است.
  • عفونت مزمن گوش می‌تواند باعث آسیب دائمی به گوش میانی، پرده‌ی گوش و تخلیه‌ی مداوم ترشحات بدبو از سوراخ ایجادشده در پرده‌ گوش شود (در این شرایط باید درمان عفونت گوش سوراخ شده صورت بگیرد).
  • عفونت مزمن گوش میانی اغلب بدون درد و بدون تب شروع می‌شود. احساس فشار در گوش می‌تواند ماه‌ها پایدار باشد.
  • گاهی کاهش شنوایی می‌تواند ناشی از عفونت مزمن گوش میانی باشد. با تخلیه مایع موجود در گوش میانی علت کم شدن شنوایی درمان می‌شود.

یکی از عفونت‌های شایع گوش خارجی، به عفونت گوش شناگران معروف است. افرادی که زمان زیادی را در آب می‌گذرانند بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت هستند. آبی که بعد از شنا یا استحمام در مجرای گوش باقی می‌‌ماند، مکانی مناسب برای تکثیر میکروب‌ها است. آب تصفیه نشده نیز باعث بروز این عفونت می‌شود.

علائم عفونت گوش چیست؟ (تفاوت علائم عفونت گوش در کودکان و بزرگسالان)

گوش عضو پیچیده‌ بدن است که از چندین حفره‌ی مختلف تشکیل‌شده است. اوتیت می‌تواند در هر یک از این حفره‌ها ایجاد شود و علائم مختلفی ایجاد کند. گوش به سه قسمت اصل گوش داخلی، گوش میانی و گوش بیرونی تقسیم می‌شود. عفونت‌ها بیش‌تر در گوش میانی و گوش بیرونی مشاهده می‌شود و عفونت گوش داخلی کم‌تر دیده می‌شود.

گوش میانی ناحیه‌ای است که به‌طور مستقیم در پشت پرده‌ی گوش وجود دارد. عفونت گوش میانی معمولاً هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها یا ویروس‌های دهان، چشم و بینی در پشت پرده‌ی گوش تجمع یابند که نتیجه‌ آن درد و احساس سنگینی گوش است.

پرده‌ گوش دارای التهاب نسبت به محرک‌های صوتی حساس نیست و تجمع مایع و چرک در پشت پرده‌ گوش میزان شنوایی فرد را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد احساسی مانند زیرآب بودن می‌شود. در صورت افزایش فشار پشت گوش، ممکن است پرده‌ گوش پاره شود و ترشحات تجمع یافته پشت گوش خارج شود.

گوش بیرونی شامل کانال خارجی گوش است که از پرده‌ گوش تا قسمت بیرونی گوش امتداد دارد. کانال گوش محیطی گرم و تاریک است و برای رشد میکروب‌ها و درنتیجه عفونت گوش محیط مناسبی است. در موارد حاد لازم است با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

دچار درد و وزوز گوش شدی؟

برای تشخیص و درمان آن، از متخصص مشورت بگیر.

 

۱. علائم و نشانه های عفونت گوش نوزاد

یکی از سخت‌ترین روش‌های تشخیص عفونت، مشاهده نشانه‌های التهاب گوش در نوزادان است. کودکان زیر ۲ سال معمولا علائم درد و ناراحتی در گوش خود را با موارد زیر نشان می‌دهند:

  • کشیدن گوش‌ها
  • هیاهو و گریه زیاد
  • مشکل خواب و بی‌قراری در زمان خواب
  • تب و لرز (به ویژه در نوزادان و کودکان کوچکتر)
  • تخلیه مایع از گوش
  • مشکلات تعادلی
  • مشکل در شنیدن یا پاسخ به صداهای آرام

۲. علائم عفونت سر و گوش در کودکان و اطفال

موارد زیر از مهم‌ترین علائم التهاب گوش در اطفال هستند:

  • عفونت گوش در کودکان باعث پیچیدن صدا در گوش و سر به خصوص هنگام خوابیدن می‌شود.
  • کودک این درد را با فشار دادن یا کشیدن آن بروز می‌دهد.
  • گوش درد در کودکان باعث گریه بیش از حد معمول، تحریک پذیری، بی‌قراری، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب و سردرد می‌شود.
  • در برخی موارد کودک تعادل خود را از دست می‌دهد و در شنیدن یا پاسخ دادن به صداها مشکل دارد.
  • کودک در هر سنی ممکن است تب ۳۸ درجه‌ سانتیگراد یا بالاتر داشته باشد.
  • خروج مایعات از گوش می‌تواند نشانه عفونت آن باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد (پماد برای عفونت گوش توسط پزشک برای بهبود سریع‌تر تجویز می‌شود)

۳. علائم عفونت گوش در جوانان و بزرگسالان

علایم عفونت گوش در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • احساس پر بودن و سنگینی گوش
  • حساسیت به لمس
  • سرگیجه و شنیدن صدای سوت
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ.

نکته بسیار مهم: عفونت گوش مسری نیست. بااین‌حال، بسیاری از کودکان به دنبال سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌های ویروسی دچار عفونت می‌شوند و این عفونت‌ها مسری هستند.

علائم عفونت گوش در جوانان و بزرگسالان چیست؟
عفونت گوش مسری نیست.

۴. علائم عفونت گوش میانی و بیرونی و سرگیجه

عفونت‌ها بیشتر در گوش میانی و گوش بیرونی مشاهده می‌شود و عفونت گوش داخلی کمتر دیده می‌شود (این یکی از دلایلی است که باعث ایجاد بیماریهای لاله گوش می‌شود):

  • عفونت گوش بیرونی می‌تواند ناشی از تحریک یا صدمه به کانال آن به‌وسیله‌ اشیاء خارجی مانند گوش پاک‌کن یا ناخن باشد.
  • عفونت گوش بیرونی می‌تواند با بثورات خارش‌دار در قسمت بیرونی گوش شروع شود و با درد، تورم و حساسیت به لمس ادامه یابد.
  • قرمزی و گرمی پوست ممکن است تا زمان از بین رفتن عفونت ادامه داشته باشد.
  • در زمان معاینه‌ی پرده‌ی گوش توسط پزشک، عفونت گوش باعث قرمزی و برآمدگی پرده‌ی گوش می‌شود که این موضوع تشخیص آن را مسجل می‌سازد.
  • علائم عفونت به‌سرعت ظاهر می‌شوند و در رده‌های سنی مختلف علائم متفاوتی دیده می‌شود.

اگر در این مورد احساس ناراحتی شدیدی داشتید و می‌خواهید زودتر روش درمانی عفونت گوش را بیابید، به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آن‌ها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

متن انگلیسی:
«With swimmer’s ear the pain is located in the outer ear canal, or the area near the ear opening, and increases when you pull on the earlobe. In a middle ear infection, pain is located in the inner ear, near the ear drum and will often increase with lying down, which can also cause trouble sleeping.»
ترجمه فارسی:
«در گوش شناگر، درد در مجرای گوش خارجی یا ناحیه نزدیک دهانه گوش ایجاد می‌شود و با کشیدن لاله گوش افزایش می‌یابد. در عفونت گوش میانی، درد در گوش داخلی، نزدیک پرده گوش قرار دارد و اغلب با دراز کشیدن زیادتر شده و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خواب شود.»

به نقل از سایت allinahealth

۵. عفونت گوش در سرماخوردگی

علت گوش درد در طول سرماخوردگی می‌تواند ورود عفونت ویروسی یا باکتریایی به شیپورهای استاش باشد که باعث احتقان و انسداد می‌شود. این امر از زهکشی مناسب از گوش میانی جلوگیری می‌کند و محیط مناسبی را برای رشد باکتری ایجاد می‌کند و منجر به عفونت گوش می‌شود.

۶. عفونت گوش و تورم غدد لنفاوی و درد فک

عفونت گوش باعث تورم غدد لنفاوی و درد فک به دلیل التهاب و گسترش عفونت می‌شود. غدد لنفاوی متورم پاسخ سیستم ایمنی به میکروب‌ها هستند و درد فک می‌تواند ناشی از گسترش عفونت به بافت‌های اطراف باشد.

آیا عفونت گوش و تورم غدد لنفاوی و درد فک به هم مرتبط هستند؟
عفونت گوش باعث تورم غدد لنفاوی و درد فک به دلیل التهاب و گسترش عفونت می‌شود.

۷. عفونت گوش و چشم درد

این بیماری مستقیما باعث درد چشم نمی‌شود، اما می‌تواند علل زمینه‌ای مشابهی مانند عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی داشته باشد. درد چشم در بیشتر موارد از علائم بیماری سینوسی است.

۸. عفونت گوش و دندان درد

عفونت گوش به دلیل نزدیکی اعصابی که به گوش و دندان می‌روند، می تواند باعث درد دندان می‌شود. این درد گاهی اوقات در فک و دندان احساس می‌شود.

۹. آیا عفونت گوش در بارداری خطرناک است؟

بیماری عفونت گوش معمولا در دوران بارداری خطرناک تلقی نمی‌شود. با این حال، اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارضی مانند درد مداوم یا گسترش عفونت شود. خانم‌های باردار بهتر است حتما این مورد را جدی بگیرند و برای درمان اقدام کنند.

۱۰. چه زمانی برای علائم عفونت گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم و نشانه‌های زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • خروج هرگونه ترشح، چرک یا خون از گوش و بروز بی‌خوابی و تحریک‌پذیری در فرزندتان پس از یک سرماخوردگی یا عفونت تنفسی فوقانی، نیاز به بررسی‌های بیش‌تر و معاینه‌ی پزشک دارد.
  • سفتی گردن در کودکان یا بی‌حالی زیاد و پاسخ ضعیف به تحریک‌ها، نشان‌دهنده‌ عارضه‌ جدی عفونت گوش است که نیاز به رسیدگی دارد.
  • علائم عفونت گوش حاد با وجود تب بالای ۴۰ درجه‌ سانتی‌گراد در هر سنی

اگر درد شما زیاد و ناراحت‌کننده است، می‌توانید همین الان وارد سایت دکترتو شوید و از بخش دریافت نوبت مطب اقدام به دریافت مشاوره تلفنی گوش و حلق و بینی حضوری کنید. حتی امکان دریافت نوبت حضوری با دکتر حلق و بینی نیز برای شما وجود دارد.

از بهترین متخصص برای درمان عفونت گوش نوبت بگیر.

تشخیص عفونت گوش چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص هرگونه التهاب، به موارد زیر توجه کنید:

  • پزشک معمولاً بیماریهای خطرناک گوش مانند عفونت را براساس علائمی که بیماران توصیف می‌کنند و معاینه‌ پرده‌ گوش، کانال گوش، گلو و مجاری بینی با اتوسکوپ تشخیص می‌دهد.
  • سمع صداهای ریوی برای بررسی عفونت مجاری تنفسی فوقانی از روش‌های تشخیصی است.
  • اطلاع از سابقه‌‌ پزشکی فرد،‌ زمان بروز علائم و داروهای مصرفی از قسمت‌های مهم تشخیصی هستند.
  • شروع ناگهانی علائم و وجود مایع در گوش میانی نشان دهنده‌ اوتیت حاد است.
  • در اوتیت حاد با افیوژن شواهد وجود مایع در گوش میانی دیده می‌شود. اما شواهدی از وجود عفونت دیده نمی‌شود.
  • اوتیت مزمن چرک دار به معنای پارگی پرده گوش به علت عفونت گوش طولانی مدت است که با ترشحات مداوم و زیاد از گوش خود را نشان می‌دهد.

آزمون های تشخیص عفونت گوش

در جدول زیر، لیستی از آزمایش‌های عفونت گوش قرار دارد:

نوع آزمایشتوضیحات
 آزمون اتوسکوپی پنوماتیکدر طول اتوسکوپی پنوماتیک، پزشک به‌آرامی هوا را با فشار به پرده‌ گوش می‌زند. به‌طورمعمول این فشار هوا باعث حرکت پرده‌ گوش می‌شود. اما اگر گوش میانی مملو از مایعات باشد، هیچ‌گونه حرکتی در پرده‌ گوش مشاهده نمی‌شود.
 تست تمپانومتری این آزمون حرکت پرده‌ گوش را اندازه‌گیری می‌کند. نحوه‌ انجام این آزمون به این صورت است که به‌وسیله‌ دستگاه‌های مورد استفاده، کانال آن کاملا بسته می‌شود و سپس فشار هوای داخل مجرا افزایش داده می‌شود. این کار باعث لرزش پرده‌ گوش می‌شود که دستگاه آن را ثبت می‌کند.
 آزمون آکوستیک رفلکتومتری (آزمون سنجش رفلکس آکوستیک) میزان برگشت صدا از پرده‌ گوش و به‌طور غیرمستقیم میزان مایعات در گوش میانی را اندازه‌گیری می‌کند. به‌طورمعمول، پرده‌ گوش اکثر قسمت صدا را جذب می‌کند. هرچه فشار بیش‌تری از مایعات در گوش میانی وجود داشته باشد، گوش صدای بیشتری را منعکس می‌کند.
 تمپانوسنتز در این روش با استفاده از یک لوله‌ کوچک پرده‌ گوش سوراخ می‌شود و مایعات از گوش میانی بیرون کشیده می‌شود. این مایعات برای بررسی ویروس و باکتری آزمایش می‌شوند. این روش در مواقعی که عفونت آن به‌خوبی به درمان‌های قبلی پاسخ ندهد، می‌تواند مفید باشد.
آژمایش‌های تشخیص بیماری گوش

درمان عفونت گوش چگونه است؟

برای درمان عفونت گوش و آب آمدن از گوش چه باید کرد؟ انتخاب روش مناسب درمان عفونت گوش به عوامل زیادی ازجمله سن و شدت علائم عفونت گوش بستگی دارد. سایر موارد مرتبط با آن عبارت‌اند از:

  • برخی از عفونت‌ها بدون درمان آنتی‌بیوتیکی یا کپسول عفونت گوش برطرف می‌شوند.
  • علائم معمولاً طی ۲ روز اول با تخلیه عفونت گوش و در مواردی با استفاده از بخور برای عفونت گوش بهبود می‌یابد.
  • بیشتر عفونت‌ها طی ۱ تا ۲ هفته خودبه‌خود و بدون هیچ‌گونه درمانی از بدن پاک می‌شوند.
  • بهترین قطره برای عفونت گوش بزرگسالان، قطره‌های ترکیبی سیپروفلوکساسین و دگزامتازون هستند که برای درمان اوتیت حاد خارجی و اوتیت میانی حاد استفاده می‌شوند.
درمان عفونت گوش چگونه است؟
برخی از عفونت‌ها بدون درمان آنتی‌بیوتیکی یا کپسول عفونت گوش برطرف می‌شوند.

۱. بهترین آنتی بیوتیک و چرک خشک کن برای علائم عفونت گوش بزرگسالان (برای عفونت گوش چه قرصی بخوریم؟)

آموکسی سیلین یک آنتی‌بیوتیک انتخابی اول و داروی عفونت گوش برای بزرگسالان و قویترین قرص عفونت گوش برای مبتلایان به اوتیت میانی است. برخی شواهد نشان می‌دهد که درمان با آنتی بیوتیک و داروی مترونیدازول عفونت گوش برای برخی از کودکان مفید است.

از طرف دیگر، استفاده‌ زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث مقاومت دارویی شود. بعد از یک دوره‌ انتظاری برای بهبودی خودبه‌خود اوتیت، پزشک در موارد زیر از آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و حلق استفاده می‌کند:

  • کودکان با سن ۶ ماه و بالاتر:
    • با درد گوش متوسط ​​تا شدید در یک یا هر دو گوش.
    • که درد برای حداقل ۴۸ ساعت ادامه داشته است.
    • و دمای بدن آن‌ها ۳۹ درجه‌ سانتی‌گراد یا بالاتر است.
  • کودکان با سن ۶ تا ۲۳ ماه:
    • با درد خفیف گوش میانی در یک یا هر دو گوش.
    • که درد کم‌تر از ۴۸ ساعت ادامه داشته است.
    • و دمای بدن آن‌ها کم‌تر از ۳۹ درجه‌ سانتی‌گراد است.
  • کودکان با سن ۲۴ ماه و بالاتر:
    • با درد خفیف گوش میانی در یک یا هر دو گوش.
    • که درد برای کم‌تر از ۴۸ ساعت ادامه داشته است.
    • و دمای بدن آن‌ها کم‌تر از ۳۹ درجه‌ سانتی‌گراد است.
  • کودکان با سن کم‌تر از ۶ ماه سن مبتلا به اوتیت حاد تایید شده:
    • درمان آنتی‌بیوتیکی و مصرف سفکسیم بدون هیچ‌گونه دوره‌ انتظاری، آغاز می‌شود.
    • مصرف آنتی‌بیوتیک طولانی‌مدت برای پیشگیری از عفونت گوش توصیه نمی‌شود.

تعدادی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • آزیترومایسین برای عفونت گوش  (نحوه مصرف آزیترومایسین برای عفونت گوش و سایر داروهای ذیل را از پزشک سوال کنید و سرخودانه از این داروها استفاده نکنید.)
  • کپسول چرک خشک کن گوش
  • لووفلوکساسین برای عفونت گوش
  • آموکسی کلاو برای عفونت گوش
  • آمپول سفازولین برای عفونت گوش
  • قطره سیپروزونیت
  • قرص مترونیدازول برای عفونت گوش

نحوه درمان عفونت گوش با آنتی بیوتیک چگونه است؟ (قطره و قرص برای عفونت گوش)

در صورت شروع آنتی‌بیوتیک، معمولاً آموکسیسیلین به‌عنوان بهترین چرک خشک کن برای عفونت گوش توصیه می‌شود:

  • آموکسی سیلین معمولاً به مدت ۱۰ روز تجویز می‌شود.
  • در صورت عدم پاسخ به درمان طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت از آغاز دارو، نیاز به تغییر آنتی‌بیوتیک است.
  • حتی پس از بهبود علائم عفونت گوش و احساس بهبودی نیز، حتما آنتی‌بیوتیک را طبق دستورالعمل و تا آخر استفاده کنید.
  • عدم مصرف تمام داروها می‌تواند منجر به عود عفونت و مقاومت باکتری‌ها در برابر داروهای آنتی‌بیوتیکی شود.
  • اگر به‌طور تصادفی مصرف دوز داروی خود را فراموش کردید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید که چه کاری باید انجام دهید.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت گوش ناشی از ویروس‌ها موثر نیستند.
  • لووفلوکساسین برای عفونت گوش میانی نیز تجویز می‌شود.
حوه درمان عفونت گوش با آنتی بیوتیک چگونه است؟
آموکسی سیلین معمولاً به مدت ۱۰ روز تجویز می‌شود.

شربت برای عفونت گوش کودکان و بزرگسالان (برای عفونت گوش کودکان چی خوبه؟)

 آنتی بیوتیک برای عفونت گلو و گوش بیشتر از شربت کاربرد دارد و شربت‌ها معمولا برای درمان عفونت گوش استفاده نمی‌شوند، زیرا احتمال درمان موثر آن‌ها کم است.

پماد برای عفونت گوش سوراخ شده

برای عفونت گوش سوراخ شده، از پماد آنتی‌بیوتیکی تجویز شده توسط متخصص گوش و حلق و بینی یا پزشک عمومی استفاده می‌شود. بهتر است که گوش سوراخ شده را با محلول نمکی تمیز کنید تا میزان عفونت را کمک کند.

۲. ساکشن عفونت گوش

ساکشن یک دستگاه تخصصی مانند یک لامپ مکش یا یک سیستم شستشوی گوش است که برای حذف مایع یا مخاط اضافی از کانال گوش و خارج کردن عفونت از گوش استفاده می‌شود. این تکنیک برای تسکین علائم احتقان گوش کاربرد دارد.

۳. درمان اوتیت مزمن خلط آور با عمل جراحی عفونت گوش

طی عملی به نام میرینگوتومی، جراح سوراخ کوچکی در پرده‌ گوش ایجاد می‌کند که به وی امکان مکش و تخلیه‌ی مایعات از گوش میانی را می‌دهد. برای کمک به تهویه‌ گوش میانی یا درمان عفونت گوش میانی و جلوگیری از ایجاد مایعات بیشتر، لوله‌ کوچکی به نام لوله‌ تمپانوستومی در سوراخ ایجادشده قرار می‌گیرد تا از عفونت گوش بعد از عمل جراحی جلوگیری کند.

برخی لوله‌ها به مدت ۶ ماه تا یک سال در محل خود باقی می‌مانند و خودشان دفع می‌شوند. سایر لوله‌ها برای ماندگاری بیش‌تر طراحی‌شده‌اند و برای خارج کردن آن‌ها به جراحی نیاز است. پرده‌ گوش معمولاً پس از خارج شدن لوله‌ تمپانوستومی مجدد بسته می‌شود.

اوتیت مزمن که منجر به سوراخ یا پارگی در پرده‌ گوش می‌شود که به نام اوتیت مزمن چرکی شناخته می‌شود. درمان اوتیت مزمن چرکی دشوار است و اغلب با آنتی‌بیوتیک‌هایی که به‌صورت قطره هستند درمان می‌شود. قبل از استفاده از این قطره‌ها دستورالعمل استفاده از آن‌ها را مطالعه کنید.

درمان اوتیت مزمن خلط آور با عمل جراحی عفونت گوش ممکن است؟
درمان اوتیت مزمن چرکی دشوار است و اغلب با آنتی‌بیوتیک‌هایی که به‌صورت قطره هستند درمان می‌شود.

درمان خانگی عفونت گوش چیست؟ (و درمان عفونت گوش در طب سنتی)

اگر عفونت گوش را تجربه کرده باشید، می‌دانید که از دردهایی است که برخی وقت‌ها شما را عاجز می‌کند. اگر هنوز به پزشک مراجعه نکرده‌اید، یا تخت نظر پزشک خود می‌توانید روش‌های درمان عفونت گوش در خانه را امتحان کنید. ممکن است در مواردی، شست و شوی گوش در منزل بهترین راه حل باشد. دمنوش گیاهی برای عفونت گوش و بومادران برای عفونت گوش نیز از روش‌هایی است که در طب سنتی تاکید می‌شود. سایر موارد شامل موارد زیر هستند:

  • پیاز برای عفونت گوش
  • درمان خانگی عفونت گوش با سیر
  • روغن سیاه دانه برای عفونت گوش
  • آب نمک برای درمان خانگی قارچ گوش
  • درمان عفونت گوش با روغن زیتون
  • قطره گیاهی برای خارش و عفونت گوش

۱. درمان عفونت گوش شدید با استفاده از گرما

استفاده از یک کمپرس گرم روی گوش یک روش درمان خانگی برای اوتیت محسوب می‌شود. یک حوله را با آب گرم و نه داغ خیس کرده و پس از گرفتن آب اضافه آن را روی گوش تحت تاثیر قرارگرفته بگذارید.

۲. سیر برای عفونت گوش

استفاده از سیر یکی از روش‌های خانگی موثر برای رفع عفونت پشت گوش است. برای درمان عفونت گوش می‌توانید از روغن سیر استفاده کنید. قبل از استفاده از روغن سیر آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید و اگر به آن آلرژی داشتید از این روغن استفاده نکنید:

  • ابتدا یک حبه سیر را پوست بگیرید و خرد یا له کنید.
  • سیر له‌شده را با ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون درون یک تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید اما اجازه ندهید که خیلی داغ شود.
  • روغن را در اطراف تابه بچرخانید تا زمانی که معطر شود.
  • سپس مخلوط را از روی شعله بردارید و پس از خنک شدن از صافی عبور داده و داخل شیشه بریزید.
  • برای استفاده از این روغن روی گوش مخالف خود بخوابید و دو یا سه قطره از روغن سیر گرم را در گوش خود بریزید.
  • روی سوراخ گوشتان پنبه قرار دهید تا روغن از گوش خارج نشود.
  • ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در همان حالت بخوابید و روغن باقی‌مانده را در یخچال نگهداری نمایید. درمان عفونت گوش با پیاز نیز انجام می‌گیرد.

۳. درمان عفونت گوش با سرکه سیب

سرکه سیب با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است، ازاین‌رو جای شگفتی نیست که می‌توان آن را برای درمان عفونت گوش نیز استفاده کرد. زمانی که نخستین نشانه بروز مشکل پدیدار می‌شود، چند قطره سرکه سیب را درون گوش ریخته و بگذارید ۱ دقیقه به همان حالت باقی بماند. پس از آن، اجازه دهید سرکه سیب از گوش خارج شود. این روش، برای درمان گیاهی علائم عفونت سوراخ گوش کودکان و بزرگسالان مناسب است.

متن انگلیسی:
«While most cases of ear infections clear up on their own, there are a handful of at-home remedies that can help, like applying a hot or cold compress, using over-the-counter pain relievers or adjusting your sleep position.»
ترجمه فارسی:
«در حالی که بیشتر موارد عفونت گوش به خودی خود برطرف می‌شود، تعداد انگشت شماری از درمان‌های خانگی وجود دارند که می توانند کمک‌کننده باشند که شامل استفاده از کمپرس سرد یا گرم، مصرف از مسکن‌های بدون نسخه یا تنظیم وضعیت خواب هستند.»

به نقل از سایت health

۴. درمان عفونت گوش با عسل

درمان بیماران مبتلا به حفره رادیکال ملتهب مزمن، اوتیت گوش و گوش درد با موم عسل منجر به التهاب، ناراحتی و آبریزش و ترشحات گوش کمتر می‌شود. عسل بر روی باکتری‌هایی که معمولاً در زخم‌ها وجود دارند، مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و انتروکوک های مقاوم به وانکومایسین (VRE) اثر ضد باکتریایی دارد. در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن گوش، درمان با عسل باعث ناراحتی و خارش کمتر خواهد شد.

درمان خانگی درد گوش چیست؟
در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن گوش، درمان با عسل باعث ناراحتی و خارش کمتر خواهد شد.

۵. دمنوش گیاهی برای عفونت گوش مناسب است؟

ممکن است از چای یا دمنوش‌های گیاهی زیادی مانند دمنوش پونه کوهی برای درمان عفونت گوش نام برده شود اما درمان مستقیمی برای عفونت گوش نیستند. چای‌های گیاهی در بیشتر موارد خواص ضد باکتریایی ندارند که به‌طور مستقیم عفونت گوش را درمان کنند.

انواع عفونت گوش کدامند؟

عفونت گوش انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

عفونت‌های شایع گوشعلائم آن‌ها
اوتیت حاد (التهاب گوش حاد) همراه با تجمع مایعات (افیوژن)در واقع عفونت در گوش میانی بدون عفونت باکتریایی یا ویروسی است که معمولا به علت اختلال عملکرد و انسداد لوله‌ی استاش و یا به دنبال بهبود عفونت تا مدت‌ها پایدار باقی می‌ماند، ایجاد می‌شود.
بیماری اوتیت مزمن (التهاب گوش مزمن)هنگامی اتفاق می‌افتد که مایعات در گوش میانی باقی‌مانده و ولی عفونت باکتریایی یا ویروسی وجود ندارد. اوتیت مزمن باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت جدید در کودکان می‌شود که می‌تواند بر قدرت شنوایی کودکان تاثیر بگذارد.
اوتیت حاد مکرراگر عفونت بیش از سه بار در یک دوره‌ ۶ ماهه، یا چهار بار در یک سال تکرار شود، به آن عفونت مکرر حاد یا اوتیت حاد مکرر گفته می‌شود که علت آن اختلال عملکرد شیپور استاش است.
بیماری اوتیت مزمن خلط آور (چرکی)عفونتی است که با درمان‌های معمول از بین نمی‌رود و می‌تواند باعث ایجاد سوراخی در پرده‌ گوش شود.
انواع عفونت گوش کدامند؟

انواع عفونت های گوش در کودکان (عفونت لاله گوش کودکان)

بیشتر والدین با اوتیت آشنا هستند، زیرا بیش‌تر کودکان تا سن ۳ سالگی حداقل یک‌بار دچار این عفونت شده‌اند. درواقع عفونت گوش شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک متخصص اطفال است. به‌طور نسبی نیمی از نسخه‌های تجویزی حاوی آنتی‌بیوتیک جهت درمان عفونت‌های گوش بوده است.

عفونت گوش مسری و قابل انتقال نیست. افرادی که به عفونت مبتلا هستند می‌توانند با هواپیما مسافرت کنند؛ اما در صورت اختلال عملکرد شیپور استاش، به علت تغییر فشار هوا هنگام بلند شدن و فرود هواپیما، مسافرت‌های هوایی می‌تواند باعث ایجاد درد در گوش شود. شنا کردن نیز در این افراد توصیه نمی‌شود.

سینوس جلوی گوش نیز یکی از دلایل ایجاد عفونت گوش به خصوص در کودکان است که یک بیماری مادرزادی است و طی آن یک سوراخ کوچک در جلوی گوش کودک ایجاد می‌شود و باکتری به آن راه می‌یابد و بهتر است زودتر برای درمان عفونت سینوس گوش در کودکان اقدام شود. عفونت گوش شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک متخصص اطفال است و به‌طور نسبی نیمی از نسخه‌های تجویزی حاوی آنتی‌بیوتیک را به خود اختصاص می‌دهد.

انواع عفونت گوش کدامند؟
عفونت گوش شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک متخصص اطفال است.

خطرات و عوارض عفونت گوش جیست؟ (عوارض عفونت گوش داخلی و میانی)

اگرچه عفونت گوش حاد باعث عوارض طولانی‌مدت نمی‌شود، اما عفونت درمان‌نشده می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری شود. عارضه‌ شایع عفونت گوش، کاهش شنوایی است که با بهبود عفونت، برطرف می‌شود. کاهش شنوایی در موارد عفونت‌های مکرر و یا تجمع مایعات در گوش میانی، به کاهش شنوایی قابل‌توجه منجر می‌شود و در صورت آسیب دائمی پرده‌ گوش یا سایر ساختارهای گوش میانی، ممکن است افت شنوایی دائمی رخ دهد.

اگر اختلالات شنوایی در نوزادان و کودکان نوپا به‌طور موقت یا دائمی ایجاد شود، می‌تواند باعث تاخیر در مهارت‌های گفتاری، اجتماعی و رشدی آن‌ها شود. اگر کودک شما دچار عفونت گوش میانی و تجمع مایعات در گوش میانی شده باشد، برای تقویت میزان شنوایی، مهارت‌های گفتاری، درک زبانی یا توانایی‌های رشدی، متخصص شنوایی (شنوایی‌سنجی)، گفتار درمانگر یا درمانگر رشد به شما کمک خواهند کرد.

التهاب گوش درمان‌نشده یا عفونت‌هایی که به درمان جواب نمی‌دهند، می‌توانند به بافت‌های اطراف گسترش پیدا کنند و باعث ماستوئیدیت (التهاب استخوان برآمده در پشت گوش) شود که این موضوع بسیار خطرناک است و این افراد باید فورا توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوند.

عوامل خطر موثر در ابتلا به اوتیت

هنگامی‌که به علت اختلال عملکرد شیپور استاش هوای تازه و کافی در گوش میانی وجود نداشته باشد؛ ناحیه‌ای مرطوب، راکد و گرم ایجاد می‌شود که برای رشد میکروب‌ها مناسب است. آلرژی، ترشحات پشت بینی، عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی و مشکلات مربوط به غدد لنفاوی، همگی می‌توانند در توانایی لوله‌ی استاش در گردش و عبور هوا در گوش میانی اختلال ایجاد کنند. پاره شدن پرده گوش نیز یکی از عواملی است که در این شرایط رخ می‌دهد.

اوتیت در بزرگسالان به‌طورمعمول در اثر میکروب‌هایی مانند ویروس، قارچ‌ یا باکتری ایجاد می‌شوند. باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک)، هموفیلوس آنفلوانزا، سودوموناس و موراکسلا حدود ۸۵ درصد از موارد اوتیت حاد را تشکیل می‌دهند. ویروس‌ها نیز ۱۵ درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند. نحوه‌ی آلوده شدن فرد معمولاً نوع عفونت دریافتی را تعیین می‌کند.

عوامل خطر موثر در ابتلا به اوتیت چیست؟
اگرچه عفونت گوش حاد باعث عوارض طولانی‌مدت نمی‌شود، اما عفونت درمان‌نشده می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری شود.

روش های پیشگیری و کاهش عفونت گوش کدامند؟

پیشگیری از التهاب همیشه امکان‌پذیر نیست. اما می‌توانید با آگاهی و اجتناب از عوامل ایجادکننده آن‌ها در کاهش شانس ایجاد عفونت در کودک و علت کم شنوایی گوش قدم بردارید. در این قسمت در مورد برخی از گزینه‌های موثر در پیشگیری از التهاب گوش توضیح خواهیم داد:

  • به فرزندان خود بیاموزید که مرتب دست‌های خود را بشویند.
  • در مورد انتقال بیماری‌های مسری از طریق استفاده‌ی مشترک از وسایل شخصی، خوراکی و آشامیدنی در مهدکودک و مدرسه برای آن‌ها توضیح دهید.
  • سعی کنید زمانی که فرزندتان بیمار است در خانه استراحت کند و مهدکودک رفتن را تا زمان بهبودی او محدود کنید.
  • به فرزندتان آموزش دهید که هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرد.
  • از دود سیگار دوری کنید. ترک سیگار و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نقش زیادی در کاهش ابتلا به عفونت ایفا می‌کند. مطمئن شوید کسی در خانه از سیگار و دیگر فرآورده‌های دخانی دودزا استفاده نمی‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عفونت گوش یک بیماری باکتریایی یا ویروسی در گوش میانیُ داخلی و حتی خارجی است. زمانی که به هر دلیلی مانند سوراخ کردن گوش در محیط غیر استریل یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیت میکروب به گوش راه پیدا کند، عفونت و چرک گوش ایجاد می‌شود. بیشتر پزشکان در این موارد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند اما شما می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی نیز برای بهبود آن استفاده کنید.

متخصصین اطفال، پزشکان عمومی، پزشکان طب اورژانس یا فوریت‌های پزشکی، بهترین دکتر گوش و حلق و بینی و پزشک عفونی در موارد نادری که التهاب شدید به سایر اندام‌ها گسترش‌یافته،‌ در درمان التهاب گوش به شما کمک خواهند کرد.

همچنین، دکترتو، در هر شهر با انواع خدمات پزشکی در کنار شما است. کافی است به سامانه دکترتو مراجعه نمایید. در صورت نیاز به متخصص گوش، حلق و بینی و عفونی؛ از بین صدها متخصص، ازمشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و مشاوره آنلاین دکتر عفونی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حالی که بیشتر موارد التهاب گوش خود به خود برطرف می‌شود، تعدادی درمان خانگی وجود دارد که می‌تواند در بهبود سریع‌تر آن کمک کند؛ مانند استفاده از کمپرس سرد یا گرم، استفاده از مسکن‌های بدون نسخه یا تنظیم وضعیت خواب. یکی دیگر از روش‌های مطمئن برای درمان عفونت گوش، شستشوی عفونت گوش در منزل است که بسیار موثر است. آیا شستشوی گوش ضرر دارد؟ این روش اگر با دستورالعمل دقیق انجام شود، بهترین کمک را به درمان بیماری گوش می‌کند.

بیشتر عفونت‌های گوش در عرض ۳ روز از بین می‌روند، اگرچه گاهی اوقات علائم ممکن است تا یک هفته طول بکشد.

آموکسی سیلین و آموکسی کلاو بلافاصله علیه باکتری‌های عامل عفونت شروع به کار می‌کنند و بعد از حدود ۴ تا ۵ روز علائم به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند.

واکسن پنوموکوکی کونژوگه می‌تواند در ایجاد مقاومت در برابر چندین سویه‌‌ باکتری‌های متداول که باعث عفونت گوش می‌شوند بسیار مؤثر باشد. این واکسن به‌طورمعمول به نوزادان و کودکان نوپا تزریق می‌شود تا از ابتلا به التهاب گوش، مننژیت، ذات‌الریه و التهاب خون جلوگیری شود.
تزریق فصلی واکسن آنفولانزا، پنوموکوک و سایر واکسن‌های باکتریایی ممکن است به جلوگیری از التهاب گوش کمک کنند.

تا جای ممکن اجازه ندهید کودک از شیشه‌ شیر تغذیه کند. اگر نوزادی نیاز به تغذیه با بطری شیر دارد، بهتر است سر کودک کمی بالاتر از سطح بدن قرار داشته باشد. درحالی‌که کودک را به موازات بدن در آغوش خود گرفته‌اید بازوی خود را کمی بالاتر ببرید. تا سر نوزاد بالاتر از سطح بدنش قرار گیرد.

اگر کودک شما بعد از ۱۲ ماهگی هنوز از پستانک استفاده می‌کند، احتمال عفونت در او بیش‌تر می‌شود. تمام سعی خود را به کار بگیرید تا هرچه زودتر پستانک را از او دور کنید.

مادران را تشویق کنید تا به کودک خود شیر دهند. کودکانی که حداقل شش ماه از شیر مادر تغذیه می‌کنند در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند زیرا شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که می‌تواند از کودک را در مقابل ابتلا به عفونت‌های مختلفی همچون التهاب گوش محافظت کند.

آنتی بیوتیک‌ها قرص عفونت شدید گوش هستند که توسط پزشک تجویز شده و می‌توانند از عفونت دندان و صدای وزوز گوش جلوگیری کنند. اگر با عفونت گوش ناشی از باکتری سروکار دارید، احتمالاً به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت. قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ و شربت سیتریزین برای عفونت گوش نیز از مواردی است که توسط پزشکان توصیه می‌شود. قبل از مصرف، بهتر است با عوارض سیپروفلوکساسین و داروهای دیگر آشنا شوید.

بسیاری از پزشکان آموکسی سیلین را برای ۷ تا ۱۰ روز تجویز می‌کنند. همچنین مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، قطره گوش و قرص خشک کننده عفونت گوش برای کمک به تب و درد، تسکین و درمان عفونت گوش شکسته و درمان عفونت عصب گوش توصیه می‌شود.

گوش درد، خارش شدید، پوسته پوسته شدن اطراف کانال گوش، ترشحاتی که زرد، سبز، سیاه، سفید یا خاکستری هستند از مهم‌ترین نشانه‌های تورم و قرمزی لاله گوش کودک و بزرگسال هستند.

اگر باکتری وارد سوراخ گوش شود، می‌تواند منجر به التهاب شود. شما می‌توانید سوراخ‌کردن جدید گوش خود را در یک محیط بهداشتی با تجهیزات استریل انجام دهید تا از بروز عوارض بیماری عفونی جلوگیری شود. همچنین از دست‌زدن به گوش‌هایتان با دست‌های کثیف شدیدا خودداری کنید.

اعصاب تمام صورت شما از گوش تا چشم به یکدیگر متصل است، بنابراین اگر مشکلی در گوش دارید، ممکن است منجر به درد یا سایر مشکلات چشمی شود.

برای کاهش درد ناشی از عفونت، استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن (Advil) یا حتی داروی آزیترومایسین موثر است.
در کودکان و نوجوانان از آسپرین بااحتیاط استفاده کنید.
کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری آبله‌مرغان یا دارای علائم شبه آنفولانزا، هرگز نباید آسپرین مصرف کنند و مصرف آسپرین در این بیماران با سندرم نادری به نام سندرم ری که باعث تورم مغز یا کبد می‌شود، در ارتباط است.

بله، قطره‌های آب پیاز اولین داروی گوش درد طبیعی است.

این عفونت می‌تواند منجر به آسیب به استخوان و تشکیل کیست‌های پر از چرک شود. در موارد خیلی کمی عفونت‌های جدی گوش میانی به سایر بافت‌های جمجمه، از جمله مغز یا غشای اطراف مغز (مننژیت) گسترش می‌یابند.

در مواردی ممکن است از طریق استرس و ناراحتی فردی، باعث افزایش فشار خون شود.

بله، عفونت گوش داخلی می‌تواند علائم نگران کننده‌ای مانند سرگیجه و مشکلات تعادلی ایجاد کند.

بله، یک آنتی‌بیوتیک است که برای عفونت‌های گوش و سینوس، ذات‌الریه و گلودرد استرپتوکوکی تجویز می‌شود.

مصرف عسل، سرکه سیب یا سیر در طب سنتی توصیه شده است. می‌توانید برای تخلیه عفونت، از کیت شستشوی گوش در منزل نیز استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت گوش

  1. Sali گفت:

    سلام چند روزه مدام صدای سوت توی سرمه ولی دردی ندارم فقط هم وقتایی که محیط ساکت باشم صدارو میشنوم دلیلش چی میتونه باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      علاوه بر علت روانشناختی علل پزشکی میتونه شامل: افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صدای بلند، انسداد گوش ناشی از موم گوش، تغییرات استخوان گوش باشد. در این خصوص بهتره متخصص گوش، حلق و بینی شما را بررسی کند.
      بهترین دکتر گوش و حلق و بینی

  2. Saba گفت:

    سلام خسته نباشید من داخل گوشم تیر میکشه علتش چیه ?!

  3. ناشناس گفت:

    سلام من پنج ساله دوتا سوراخ به بالای لاله گوشم اضافه کردم از همون موقع تا الان چرک کرده دکتر رفتم پماد زدم یه مدت ولی بازم با اینکه چند سال گذشته گوشواره چرک دارن و بو میگیرن (گوشواره ها از جنس طلا هستند)
    با این اوصاف سوراخ گوش اول که از بچگی داشتم هیچ وقت بو نمیده و خیلی کم غیر قابل مقایسه با دو تا بالا چرک میکنه
    میخواستم بدونم خوبه اون دو تا رو بزارم بسته بشه ممکنه بخاطر چرک و عفونت به گوشم آسیب بزنه؟!

  4. معلی گفت:

    سلام من پنج ساله دوتا سوراخ به بالای لاله گوشم اضافه کردم از همون موقع تا الان چرک کرده دکتر رفتم پماد زدم یه مدت ولی بازم با اینکه چند سال گذشته گوشواره چرک دارن و بو میگیرن (گوشواره ها از جنس طلا هستند)
    با این اوصاف سوراخ گوش اول که از بچگی داشتم هیچ وقت بو نمیده و خیلی کم غیر قابل مقایسه با دو تا بالا چرک میکنه
    میخواستم بدونم خوبه اون دو تا رو بزارم بسته بشه ممکنه بخاطر چرک و عفونت به گوشم آسیب بزنه؟!

  5. نسیم گفت:

    سلام ..‌من قطره ی گوش استفاده کردم به دلیل گوش درد .. بعد از استفاده قطره رو تخلیه کردم اما حالا سرمو که تکون میدم صداشو احساس میکنم … مثل زمانی که آب میره تو گوش
    آیا طبیعیه و خوب میشه ؟

  6. ناشناس گفت:

    سلام من دختر ۱۶ سالمه مشکل شنوایی دارم یعنی ناشنوا .. حدود دو هفته گوش چپ درد میکنه تب لرز دارم احساس میکنم رگ قلبم تو گوشمه و نمیتونم غذا بخورم فک دهانم تا گردنم درد میکننه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عفونت گوش شما با سرایت به سینوس ها و قسمت فک موجب درد شده است بهتره با مراجعه به متخصص گوش، حلق و بینی و درمان آنتی بیوتیک عفونت برطرف شود.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  7. فاطمه گفت:

    سلام من هردو گوشم درد میکنه و دردش ب گردنم میزنه باید چکار کنم؟

  8. زهرا گفت:

    سلام من ۲۱سالمه گوش هام خیلی درد میکنه و دردش ب گردنم میزنه دلیلش چیه؟

  9. مریم گفت:

    سلام ازگوش مادرم چرک میادتقریباسالی یکبارپرده گوش هم ازبین رفته شنوای هم نداره دکترگفتن بایدعمل بشه چون ۷۰سالش هست ایاعمل خطرناکه یابادارومیشه کنترل کردونیازبه عمل نیست؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر از نظر قلبی و متخصص بیهوشی مشکلی نداشته باشند بنظر می رسد عمل کاندید بهتره برای ایشان باشد. از این لینک نیز می تونید از دیگر متخصصان گوش، حلق و بینی مشورت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  10. عالی گفت:

    درود بر دکتران
    من بیماری گوش میانی عفونت دارم
    البته سرم گیج هم سردرد هم استفراع هم خفه شدن دارم
    توروخدا به من کمک کن تا حالم خوب میشه
    من خانم عالی هستم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عفونت گوش میانی موجب این علایم می شود که نیازمند دریافت آنتی بیوتیک دوره ای و منظم هست. نیازه متخصص گوش، حلق و بینی شما رو معاینه کنند. از این لینک میتونی از بهترین متخصصان در شهر محل سکونت خود نوبت بگیری.
      متخصص گوش، حلق و بینی

    2. ناشناس گفت:

      سلام هفته ای ۲ قطره زیتون داخل هر گوشت بریز فورا فورا فورا خوب میشی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بهتر است گلیسیرین استفاده شود