عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی، راه حل دائمی اصلاح گوش‎

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اتوپلاستی یکی از انواع جراحی‌های زیبایی است که روی گوش‌ها انجام می‌شود. با انجام این جراحی، می‌توان گوش‌های بیرون زده و نامتقارن را اصلاح کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی، راه حل دائمی اصلاح گوش‎

عمل زیبایی گوش (که با نام اتوپلاستی هم شناخته می‌شود) یک روش برای تغییر شکل، موقعیت یا اندازه‌ی گوش‌ها است. ظاهر طبیعی هر شخصی متناسب و زیبا است اما برای افرادی که از فاصله زیاد گوش و سرشان ناراضی هستند یا دچار ضربه و آسیب ظاهری لاله گوش شدند، این روش می‌تواند مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از عوارض اتوپلاستی، بهتر است با متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت مشاوره آنلاین از بهترین متخصصان در سراسر کشور برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر عمل زیبایی گوش بپردازیم.

عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) چیست؟

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی به انگلیسی Otoplasty (اتو به معنای گوش و پلاستی به معنای تغییر شکل)، یک عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر گوش‌ها است. در عمل اتوپلاستی برآمدگی گوش‌ها تغییر می‌کند. اتوپلاستی (جراحی تغییر شکل گوش) عموماً برای درمان گوش‌هایی که فاصله زیادی از سر فاصله دارند، استفاده می‌شود.

عمل زیبایی گوش همچنین می‌تواند با روش‌هایی به نام اتوپلاستی کاهشی (Reduction Otoplasty) هم ترکیب شود و گوش‌هایی که به طور بسیار بزرگ هستند را اصلاح کند.

انواع عمل‌ های زیبایی گوش یا اتوپلاستی کدامند؟

انواع مختلفی از عمل گوش زیبایی وجود دارد که می‌توانند برای اصلاح مشکلات زیبایی یا عملکردی گوش انجام شوند. ۳ مورد از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

انواع اتوپلاستی گوشکاربرد آن‌ها
اتوپلاستی استانداردبرای درمان گوش‌های برجسته یا بیرون‌زده استفاده می‌شود. جراح برشی در پشت گوش ایجاد کرده و غضروف را تغییر می‌دهد تا گوش‌ها به سر نزدیک‌تر شوند.
کاهش نرمه گوشمی‌توان جراحی کاهش نرمه گوش را برای تغییر اندازه یا تغییر شکل آن انجام داد.
اتوپلاستی ترمیمی لاله گوش برای اصلاح پارگی یا شکاف لاله گوش انجام می‌شود. جراح معمولا بافت آسیب‌دیده را برمی‌دارد و لاله گوش را دوباره به هم بخیه می‌زند.
انواع عمل‌ زیبایی گوش یا اتوپلاستی کدامند؟

عمل زیبایی گوش مناسب چه کسانی است؟

یک بیمار ایده‌آل برای انجام این جراحی باید از سلامت خوبی بهره‌مند باشد، نیکوتین مصرف نکند و به بیماری‌هایی که ممکن است روند درمان را مختل کند، مبتلا نباشد. این که بیمار دیدگاه مثبت و اهداف مشخصی برای بهبود ظاهر خود داشته باشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در مورد کودکان به دو دلیل بهتر است حداقل تا ۵ سالگی برای انجام اتوپلاستی صبر کنید:

  • اجازه دهید سایز گوش کودک تقریباً به سایز گوش بزرگسالان برسد تا مطمئن شوید که قسمت اصلاح شده با اتوپلاستی، بعد از اتمام رشد گوش هم طبیعی به نظر می‌رسد. گوش کودکان در پایان سن ۵ سالگی به ۸۵% از رشد نهایی خود رسیده است.
  • در اتوپلاستی لازم است در غضروف گوش (زیر پوست) بخیه انجام شود تا بتوان شکل و موقعیت گوش را تغییر داد. غضروف گوش، قبل از ۵ سالگی بسیار نرم و ضعیف است و نمی‌تواند بخیه‌ها را نگه دارد. به این صورت احتمال موفقیت عمل زیبایی گوش بعد از سن ۵ سالگی بسیار بیشتر خواهد بود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

عمل زیبایی گوش در کودکان

برای اینکه کودک بتواند اتوپلاستی انجام دهد باید شرایط زیر را داشته باشد؛

  • سلامت عمومی خوب
  • حداقل سن ۵ سال با غضروف گوش توسعه‌یافته (در طول غربالگری اولیه می‌توان دراین‌خصوص تصمیم‌گیری کرد)
  • دارای روحیه‌ی همکاری (و حرف‌گوش‌کن بودن)
  • توانایی بیان احساسات در طول فرایند درمان.

عمل زیبایی گوش در نوجوانان و بزرگسالان

برای اینکه فرد نوجوان یا بزرگسال بتواند اتوپلاستی انجام دهد باید شرایط زیر را داشته باشد؛

  • عدم مصرف سیگار
  • سلامت عمومی خوب، بدون بیماری یا اختلال زمینه‌ای
  • توانایی تصمیم‌گیری بالا
  • مشتاق برای رسیدن به نتایج مطلوب.
اینفوگرافی شرایط انجام عمل اتوپلاستی
اینفوگرافی شرایط انجام عمل اتوپلاستی

مزایای عمل زیبایی گوش چیست؟

ظاهر غیرطبیعی گوش‌ها می‌تواند برای برخی افراد جالب نباشد. افراد ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به تغییر ظاهر گوش‌هایشان بگیرند. فارغ از اینکه دلیل شما برای انجام این عمل چه باشد، عمل زیبایی گوش مزایای زیر را برای شما خواهد داشت.

۱. ظاهر زیبا و متقارن گوش

بهبود ظاهر دلیل اصلی متقاضیان عمل زیبایی گوش است. شاید این افراد تنها به‌خاطر بیرون‌زدگی گوش‌هایشان، به طور بی‌رحمانه‌ای مورد تمسخر و اذیت و آزار قرار بگیرند. یا اینکه ممکن است حس کنند به این دلیل که گوش‌هایشان به‌قدر کافی به سرشان نزدیک نیست، ظاهر چندان جذابی ندارند. درهرصورت، افراد برای نزدیک کردن گوش‌ها به سر و ایجاد ظاهر متعادل‌تری در چهره، تصمیم به انجام عمل زیبایی گوش می‌گیرند.

برای بیشتر افراد، گوش‌ها در زاویه‌ی بین ۲۵ الی ۳۵ درجه از سر قرار گرفته اند. اگر زاویه‌ی بین گوش و سر از ۳۵ درجه بالاتر برود، گوش‌ها بیرون‌زده به نظر می‌رسند.

متن انگلیسی:
Otoplasty, or ear correction surgery, is primarily done to move protruding or prominent ears closer to a person’s head or to diminish large-sized ears.
ترجمه فارسی:
اتوپلاستی یا جراحی اصلاح گوش، بیشتر برای نزدیک کردن گوش‌های بیرون زده یا برجسته به سر افراد یا کوچک کردن گوش‌های بزرگ انجام می‌شود.

به نقل از سایت greatface

۲. افزایش اعتماد به نفس

کودکانی که به‌خاطر ظاهر گوش‌هایشان خجالت می‌کشند تبدیل به بزرگسالانی می‌شوند که همچنان در خصوص ظاهر خود نگران‌اند. اصلاح ظاهر گوش در هر سنی می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس افراد کمک کند.

۳. نتیجه عمل دائمی

همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، سایر راه‌حل‌ها برای اصلاح بیرون‌زدگی گوش‌ها، بیشتر بر پنهان کردن گوش‌ها تمرکز دارند. سایر راه‌حل‌های موقت شامل استفاده از چسب یا سایر روش‌هایی هستند که گوش‌ها را به سر نزدیک می‌کنند و در آنجا نگه می‌دارند.

بااین‌حال، این روش‌ها نتیجه موقتی دارند (حتی گاهی هیچ نتیجه‌ای ندارند) و شما باید همیشه از این ابزار استفاده کنید که همان‌طور که می‌دانید این کار به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اتوپلاستی می‌تواند نتایج دائمی را برای گوش‌های بیرون‌زده ارائه دهد. بعد از اتمام این عمل، دیگر گوش‌هایتان ظاهر بیرون‌زده نخواهند بود.

آیا نتایج عمل زیبایی گوش دائمی است؟

قبل از عمل جراحی، از بهترین متخصص مشورت بگیر!

۴. سریع نتیجه عمل را می بینید

این جراحی نتایج فوری برای شما دارد. بااین‌وجود برای دیدن نتایج عمل زیبایی گوش باید کمی منتظر بمانید تا پانسمان‌ها برداشته شوند. منتظر بمانید که ورم از بین برود تا متوجه تفاوت چشمگیر در ظاهر گوش‌ها شوید. بعد از اتمام این جراحی و برداشتن بانداژها، خواهید دید که گوش‌ها کاملاً صاف هستند و به‌خوبی در اطراف سر قرار گرفته اند.

بلافاصله بعدازاین که پانسمان را برداشتید، علی‌رغم ورم جزئی، می‌توانید بهبود شکل و برآمدگی گوش‌ها را ارزیابی کنید. این ورم به‌سرعت برطرف می‌شود و گوش‌ها در مدت ۳ تا ۶ هفته پس از جراحی، ظاهری طبیعی خواهند داشت.

۵. یک راه‌ حل امن برای تغییر ظاهر گوش ها

فرایند عمل زیبایی گوش کم تهاجم است؛ به این معنا که نسبتاً بی‌خطر است. این جراحی بسته به نیاز بیمار، به صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. به طور معمول برای کودکان از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

در بزرگسالان اغلب این عمل با بی حسی موضعی انجام می‌شود. درهرصورت معمولاً بیماران می‌توانند همان روز کلینیک را ترک کنند. بیمار می‌تواند دوره‌ی نقاهت کوتاه خود را در منزل آغاز کند. این دوران نقاهت شامل اجتناب از فعالیت‌های شدید برای چند هفته است.

عمل زیبایی گوش برای چه کسانی انجام می شود؟

مشکلات رایجی که می‌توان با عمل زیبایی گوش آن‌ها را درمان کرد شامل این مواردند:

  • گوش‌هایی که از سر خیلی دور هستند.
  • گوش‌های بیش از حد بزرگ (اختلالی که به آن ماکروتیا می‌گویند).
  • گوش‌های نابرابر (از نظر سایز و اندازه)
  • اگر بیمار از نتایج عمل زیبایی گوشی که قبلاً انجام داده راضی نباشد.
  • ناهنجاری‌های مادرزادی گوش از جمله گوش جمع شده، گوش آویزان و کریپتوتیا (Cryptotia).
اینفوگرافی| چه کسانی می‌توانند عمل زیبایی گوش را انجام دهند؟
اینفوگرافی| چه کسانی می‌توانند عمل زیبایی گوش را انجام دهند؟

عمل اتوپلاستی چگونه انجام می شود؟

اتوپلاستی نوعی جراحی است که دکتر زیبایی در طی آن اقدامات لازم برای بهبود ظاهر گوش انجام می‌دهد. اقدامات انجام شده در اتوپلاستی، بر اساس آناتومی گوش‌ها، از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است؛ درست همان‌طور که ممکن است برای بهبود ظاهر بینی دو نفر به اقدامات کاملاً متفاوتی نیاز باشد.

در ادامه نحوه انجام عمل اتوپلاستی را برای شما شرح داده ایم. اگر قصد انجام این عمل را دارید، برای دریافت مشاوره بیشتر و نحوه دقیق انجام این عمل برای اطلاح فرم گوش شما، بهتر است به جراح پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۱. ایجاد برش در پشت گوش

برش‌های عمل زیبایی گوش عموماً در پشت گوش ایجاد می‌شوند تا زخم در شیار بین پشت گوش و سر پنهان شود. غضروف چیزی است که به گوش شکل می‌دهد. اگر متوجه وجود چین‌خوردگی روی گوش‌ها شدید، باید بدانید که این چین‌خوردگی‌ها در اثر بخیه در پشت گوش ایجاد شده است تا غضروف را خم کنند و دوباره به آن شکل دهند و یک چین طبیعی و عادی روی قسمت جلویی گوش ایجاد کند.

گاهی هم از بخیه‌های اضافی برای چرخاندن گوش‌ها به عقب به سمت سر استفاده می‌کنند تا برآمدگی و محل قرارگیری گوش‌ها عادی باشد. گاهی اوقات هم لازم است که غضروف اضافی از یک قسمت دیگر برداشت تا بتوان با آن برآمدگی عادی به گوش داد. علاوه بر این انواع دیگری از اقدامات پزشکی وجود دارند که می‌توان برای اصلاح شکل یا کاهش سایز گوش‌ها از آن‌ها استفاده کرد.

۲. بخیه زدن غضروف گوش

برای بستن برشی که در پشت گوش ایجاد شده از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌شود. عمل زیبایی گوش به طور متوسط ۳ ساعت طول می‌کشد. هنگامی که غضروف برداشته شود، شکاف غضروف نیز بسته می‌شود. پزشک شما ممکن است تشخیص دهد که بخیه‌هایی هم برای چرخاندن گوش به سمت عقب لازم هستند.

پس از بستن بخیه‌ها، یک چین عادی در آنتی هلیکس (برآمدگی قسمت غضروفی خارج گوش) ایجاد می‌شود، برش غضروف بسته شده و گوش به عقب چرخانده می‌شود تا برآمدگی و ظاهر طبیعی داشته باشد.

عمل اتوپلاستی چگونه انجام می شود؟
جراحی زیبایی گوش می‌تواند با استفاده از فناوری لیزر نیز انجام شود.

۳. جراحی زیبایی گوش با لیزر (اتوپلاستی گوش بدون جراحی)

جراحی زیبایی گوش می‌تواند با استفاده از فناوری لیزر نیز انجام شود. در اتوپلاستی با کمک لیزر برش‌هایی دقیق در پشت گوش ایجاد می‌شود.

۴. بهترین سن برای جراحی زیبایی گوش کی است؟

بهترین سن انجام آن بعد از ۵ سالگی است تا غضروف‌ها محکم شوند و بخیه را بهتر نگه دارند.

۵. عمل اتوپلاستی چقدر طول میکشد؟

به طور کلی می‌توانید انتظار داشته باشید که عمل جراحی گوش شما بین ۱ تا ۲ ساعت بسته به میزان کار، انجام شود.

۶. آیا جراحی زیبایی گوش نیاز به بیهوشی دارد؟

عمل اتوپلاستی بدون بیهوشی انجام میشود؟ اتوپلاستی را می‌توان در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام داد. گاهی اوقات این عمل با آرامبخش و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که تنها بخشی از بدن شما را بی‌حس می‌کنند. در موارد دیگری نیز، ممکن است قبل از عمل بیهوشی عمومی انجام شود.

۷. از عمل اتوپلاستی برای درمان چه اختلالاتی استفاده می شود؟

از این روش جراحی برای بهبود و تغییر شکل گوش در ورزشکاران استفاده می‌شود. شایع‌ترین کاربرد آن نیز اصلاح فاصله گوش تا سر است.

۸. پانسمان اتوپلاستی چگونه است؟

پس از جراحی، پزشک پنبه قالبی را دور گوش شما قرار داده و دور تا دور گوش‌های شما را با پانسمان می‌پیچد. معمولاً در شب اول بعد از جراحی، پانسمان لکه‌دار می‌شود. این پانسمان‌ها به مدت ۱ تا ۲ روز باید باقی بماند.

آیا جراحی زیبایی گوش نیاز به بیهوشی دارد؟
اتوپلاستی را می‌توان در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام داد.

مراقبت‌ های قبل از عمل زیبایی گوش چه هستند؟ (اقدامات قبل از عمل اتوپلاستی)

اگر تصمیم گرفته‌اید که عمل جراحی گوش را انجام دهید، بهتر است حتما با مراقبت های قبل از اتوپلاستی آشنا باشید. پیش از ورود به اتاق عمل، جراح از شما می‌خواهد که یک رضایت‌نامه را امضا کنید. والدین هم باید برای عمل فرزندشان رضایت کتبی بدهند. قبل از امضا، فرم رضایت‌نامه را به‌دقت بخوانید.

فیلم جراحی اتوپلاستی گوش در سایت‌های مختلف موجود است. اگر از نحوه‌ی انجام این فرایند اطلاعی ندارید، می‌توانید با دیدن فیلم جراحی زیبایی گوش به طور کامل با انجام این جراحی آشنا شوید. قبل از این که جراحی کنید، باید:

  • برای کمک به روند بهبودی، تاحدامکان از سلامت کلی و تناسب‌اندام برخوردار باشید.
  • جراح پلاستیک معمولاً توصیه می‌کند که آزمایش‌هایی مثل آزمایش خون، آزمایش اشعه‌ی ایکس یا نوار قلب (ECG) را برای ارزیابی عملکرد قلب و شرایط کلی بدن انجام دهید.
  • روند بهبودی شما در خانه خواهد بود. بخشی از منزل را برای این کار در نظر بگیرید؛ این قسمت باید شامل بالش، کیسه‌ی یخ، دماسنج و یک تلفن در دسترس باشد.
  • جراح دستورالعمل‌های دقیقی را در خصوص نحوه‌ی آماده‌شدن برای عمل در اختیارتان قرار می‌دهد که باید به‌دقت آن‌ها را دنبال کنید.
  • سیگارکشیدن را متوقف کنید.

همچنین از شما خواسته می‌شود که سابقه پزشکی کاملی را در اختیار متخصص جراحی پلاستیک تان قرار دهید. این سابقه‌ی پزشکی شامل این موارد است:

  • هرگونه بیماری در صورت ابتلا
  • داروهایی که مصرف می‌کنید یا مصرف کرده‌اید.
  • هرگونه آلرژی که ممکن است داشته باشید.
از عمل اتوپلاستی برای درمان چه اختلالاتی استفاده می شود؟
پس از عمل زیبایی گوش، باید مراقب جای زخم و پانسمان گوش باشید.

مراقبت‌ های پس از عمل زیبایی گوش چه هستند؟

پس از جراحی باید از کسی بخواهید که شما را به خانه برساند، زیرا بعد از بیهوشی نمی‌توانید رانندگی کنید. در طول جلسه‌ی مشاوره با جراح، پزشک در خصوص مراقبت بعد از عمل گوش و مدت زمانی که عمل طول می‌کشد به طور دقیق‌ با شما صحبت خواهد کرد. همچنین باید حداقل روز اول پس از عمل و ترجیحاً تا چند روز، کسی در کنار شما بماند.

از انجام فعالیت‌هایی (نظیر ورزش‌های تماسی) که ممکن است گوش‌ها را زخم کنند یا به آن‌ها صدمه بزنند بپرهیزید. از گوشواره استفاده نکنید. بیشتر بزرگسالان می‌توانند بعد از ۵ روز به محل کار خود برگردند. کودکان هم می‌توانند پس از ۷ روز به مدرسه برگردند، اما باید در زمین بازی مراقب باشند.

جراح دستورالعمل‌های خاصی در خصوص مراقبت‌های پس از عمل به شما ارائه می‌دهد. این دستورالعمل‌ها شامل این مواردند:

  • نحوه مصرف داروهایی که به فرایند بهبود کمک می‌کنند و خطر بروز عفونت را کاهش می‌دهند
  • نحوه مراقبت از جای زخم و پیشگیری از مشکلاتی که وضعیت سلامت عمومی‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • زمان مراجعه بعدی به پزشک.

۱. دوره نقاهت

بعد از پایان جراحی یک پانسمان بزرگ حجیم برای محافظت از گوش‌ها روی آن‌ها قرار داده می‌شود. این پانسمان حدود ۳ تا ۴ روز باید روی گوش‌ها قرار بگیرد. طی این دوره، با استفاده از داروهای مسکن و ایبوپروفن، درد شما کنترل می‌شود.

معمولاً حدود ۳ روز باید از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید و بعدازاین مدت، در صورت نیاز تنها باید از ایبوپروفن و تایلنول استفاده کنید. پس از برداشتن پانسمان، می‌توانید موهایتان را بشویید و گوش‌ها را مرطوب کنید.

به مدت ۳ ماه، شب‌ها برای مراقبت از گوش‌ها باید از یک هدبند استفاده کنید. بیماران می‌توانند در عرض یک هفته به مدرسه یا محل کار خود برگردند و در عرض ۳ هفته می‌توانند ورزش و تمرینات عادی خود را شروع کنند.

۲. هدبند مخصوص اتوپلاستی

هنگامی که جراحی اتوپلاستی انجام می‌شود، باید مراقبت‌هایی بعد از آن انجام گیرد. مثلا یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از جراحی گوش باید به آن عمل کنید، استفاده از هدبند مخصوص اتوپلاستی است.

این هدبند بعد از این که پانسمان‌ها از روی گوش‌ها برداشته می‌شوند، باید بر روی گوش قرار گیرد تا حالت گوش حفظ شود و اثربخشی جراحی بهتر از پیش باشد. این کار همچنین از ایجاد ورم و کبودی نیز جلوگیری می‌کند و برای بیمار راحتی بیشتری ایجاد می‌کند.

مراقبت‌ های پس از عمل زیبایی گوش چه هستند؟
تصویر بهبود پس از جراحی اتوپلاستی گوش را مشاهده می‌کنید.

۳. رژیم دارویی قبل و بعد از عمل زیبایی گوش چیست؟

قبل از عمل زیبایی گوش لازم است مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و آسپرین را متوقف کنید. حتی گاهی باید مصرف برخی داروهای گیاهی یا مواد غذایی مانند سیر، گینکو، جینسینگ و سنت جونز ورت را هم متوقف کنید. این مواد می‌توانند روی روند لخته شدن خون و بی‌هوشی تأثیر بگذارند. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید را در اختیار جراحتان قرار دهید.

پزشک شما ممکن است بعد از عمل داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها برای شما تجویز کنید. در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با جراح پلاستیک تان مشورت کنید؛ زیرا ممکن است لازم باشد مصرف برخی از داروها را متوقف کنید.

بعد از جراحی می‌توانید به مصرف داروهای قبلی‌تان ادامه بدهید؛ مگر اینکه توصیه پزشک این‌گونه نباشد. تصمیم در مورد داروهای مصرفی‌تان را به عهده پزشک بگذارید و به‌هیچ‌عنوان در این مورد خودسرانه عمل نکنید.

۴. خوابیدن بعد از انجام اتوپلاستی

بعد از انجام عمل زیبایی گوش، برای خوابیدن باید چند نکته را رعایت کنید تا گوش شما آسیب نبیند؛

  • حتما تا ۲ هفته بعد از انجام جراحی زیبایی گوش بر روی پهلو‌ها نخوابید و سر خود را به سمت بالا بگیرید.
  • از ۲ بالشت استفاده کنید و آنها را زیر سر خود قرار دهید. با اینکار می‌توانید بهبود گوش‌ها را تسریع ببخشید.
  • بستن هدبند را فراموش نکنید.

متن انگلیسی:
Most patients are able to return to work after the first week of ear surgery, but you must avoid contact sports for at least one month after the procedure.
ترجمه فارسی:
بیشتر بیماران پس از هفته اول جراحی زیبایی گوش می‌توانند به سر کار بازگردند، اما حداقل یک ماه پس از عمل باید از ورزش‌های تماسی خودداری کنید.

به نقل از سایت petersonmd

۵. بعد از اتوپلاستی چه بخوریم؟

هنگامی که بعد از جراحی به خانه آمدید، باید مایعات بخورید. در این مدت از غذای جامد استفاده نکنید و مایعات رقیق را ادامه بدهید. روز بعد از جراحی زیبایی گوش می‌توانید به خوردن مواد غذایی بلند شده (خرد و له شده) بپردازید. البته ممکن است که بعد از شروع کردن به خوردن مواد غذایی جامدتر، احساس تهوع و استفراغ به شما دست بدهد.

در صورتیکه بعد از شروع رژیم غذایی سفت‌تر و با قوام‌تر، احساس تهوع و یا حالت استفراغ پیدا کردید، ۲۴ ساعت دیگر هم به خوردن مایعات ادامه دهید.

کاندید عمل جراحی اتوپلاستی چه کسانی هستند؟ از دکتر جراحی گوش بپرس.

عوارض جانبی عمل زیبایی گوش چیست؟

این جراحی مدرن به‌طورکلی بی‌خطر است اما احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی همچنان وجود دارد. برخی از خطرات و عوارض جانبی جراحی زیبایی گوش عبارت‌اند از:

  • عدم تقارن گوش‌ها
  • بیرون زدن مجدد یک یا هر دو گوش
  • عفونت گوش که ممکن است نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک یا در برخی موارد جراحی مجدد داشته باشد.
  • واکنش آلرژیک به بخیه، پانسمان یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده
  • تشکیل یک لخته‌ی بزرگ خون (یا بیماری هماتوم لاله گوش) در زیر محل برش که ممکن است به تخلیه نیاز داشته باشد.
  • عفونت قفسه سینه که ممکن است بعد از بیهوشی عمومی ایجاد شود.
  • گلودرد ناشی از لوله‌ی تنفسی که در حین بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.
  • وجود کلوئیدها و اسکارهای هیپرتروفیک که برجسته هستند. اسکارهای (جای زخم) قرمز و ضخیمی که ممکن است روی برشی که در حال بهبود است ایجاد شوند. این اسکارها باعث خارش می‌شوند و اذیت‌کننده هستند؛ اما خطری برای سلامتی ندارند.
مراقبت‌های پس از عمل زیبایی گوشعوارض جانبی عمل زیبایی گوش
از ۲ بالشت استفاده کنید و آنها را زیر سر خود قرار دهید.عدم تقارن گوش‌ها
حتما تا ۲ هفته بعد از انجام جراحی زیبایی گوش بر روی پهلو‌ها نخوابید و سر خود را به سمت بالا بگیرید.بیرون زدن مجدد یک یا هر دو گوش
به مدت ۳ ماه، شب‌ها برای مراقبت از گوش‌ها باید از یک هدبند استفاده کنید.حالت تهوع و ازدست‌دادن تعادل
حدود ۳ روز باید از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنیدازدست‌دادن موقت یا دائمی حواس در پوست اطراف محل جراحی و سطح گوش
پانسمان حدود ۳ تا ۴ روز باید روی گوش‌ها قرار بگیرد.زخم
عوارض جراحی اوتوپلاستی و مراقبت‌های بعد از آن

۱. ورم گوش بعد از اتوپلاستی

می‌دانیم که جراحی نوعی آسیب عامدانه است که به بافت گوش می‌رسد. زمانی که گوش آسیب می‌بیند، سلول‌های آسیب‌دیده شروع به ترشح پیک‌های شیمیایی می‌کنند. این پیک‌های شیمیایی چند کار انجام می‌دهند که یکی از آنها گشاد کردن رگ‌ها و صدا زدن سلول‌های دفاعی است.

زمانی که دست شما زخم می‌شود هم همین حالت ایجاد می‌شود. جراحی هم مانند زخم عمل می‌کند. بافت ورم می‌کند و قرمز می‌شود. این ورم بعد از چند روز برطرف می‌شود. البته که برخی افراد ممکن است که بافت گوش آنها دچار ورم نشود و بدون آسیب دوره نقاهت برطرف شود.

۲. درد بعد از انجام اتوپلاستی

از نکاتی که باید بدانید این است که دوره‌ی نقاهت اتوپلاستی چندان دردناک نیست. در این جراحی، بعد از انجام فرایند بر روی گوش‌ها یک پانسمان قرار داده می‌شود که درد ندارد اما سفت و محکم بر روی گوش‌ها احساس می‌شود. زمانی که این پانسمان برداشته می‌شود و از هدبند بر روی گوش‌ها استفاده می‌شود، چندان دردی احساس نمی‌کنید.

جالب است بدانید که درد این جراحی معمولا در روزهای اول دیده می‌شود و با قرص‌های مسکن بدون نیاز به نسخه هم می‌توان آن را مدیریت و کنترل کرد. اما اگر درد شدت پیدا کند و یا بیشتر از زمانی که پزشک به شما گفته‌است، طول بکشد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است که مشکلی پیش آمده باشد.

درد بعد از انجام اتوپلاستی چگونه است؟
دوره‌ی نقاهت اتوپلاستی چندان دردناک نیست.

۳. آیا پس از عمل اتوپلاستی جای زخم یا اسکار باقی می ماند؟

از عوارض و خطرات جراحی اتوپلاستی می‌توان به باقی ماندن جای زخم یا اسکار در پشت گوش اشاره کرد. زخم‌ها دائمی هستند و در پشت گوش یا داخل چین‌های گوش پنهان می‌شوند.

۴. چه زمانی برای عوارض عمل زیبایی گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

عمل جراحی زیبایی گوش هم مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است منجر به عوارضی شود که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم زیر، فوراً جراح پلاستیک را مطلع کنید:

  • تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا لرز
  • خونریزی شدید از محل برش
  • تشدید قرمزی در اطراف محل برش
  • افزایش درد یا حساسیت به لمس یا سایر مشکلاتی که به نظر می‌رسد بعد از عمل تشدید شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل زیبایی گوش تاثیر بسزایی بر افزایش زیبایی و اعتمادبه‌نفس فرد می‌گذارد. اگر کودک شما سنی کمتر از ۵ سال دارد و یا حتی تازه متولد شده و فکر می‌کنید نیاز به جراحی زیبایی گوش دارد، بهتر است بهترین دکتر گوش و حلق و بینی  و پزشک جراحی پلاستیک او را معاینه کند و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.

گاهی جراح پلاستیک زیبایی و ترمیمی توصیه می‌کند تا بزرگتر شدن کودک صبر کنید و گاهی حتی با ابزارهای خاصی از شدت یافتن مشکل گوش در فرد پیشگیری می‌کنند. در روند تصمیم‌گیری برای انجام عمل زیبایی گوش و انتخاب بهترین دکتر زیبایی برای انجام این عمل، می‌توانید از خدمات مشاوره دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و دکتر جراحی پلاستیک آنلاین اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یک روش جراحی سرپایی برای بهبود شکل ظاهری گوش است.

خیر، این روش جراحی تاثیری روی شنوایی ندارد.

خیر، زیرا با بی‌حسی موضعی و بدون درد انجام می‌گیرد.

اتوپلاستی، مانند هر نوع جراحی بزرگ دیگری، خطراتی از جمله خطر خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به بیهوشی دارد.

این روش درمانی، دائمی است و برگشت ندارد.

ممکن است در چند روز اول بعد از جراحی، درد و ورم داشته باشید اما موقتی است. معمولاً برای تسکین درد داروی پاراستامول (یا همان استامینوفن) تجویز می‌شود. ممکن است جراح توصیه کند که برای محافظت از شکل گوش‌ها، تا چند ماه شب‌ها از هدبند الاستیکی استفاده کنید. استفاده از دو بالش برای بالا نگه‌داشتن سر، به کاهش ورم کمک می‌کند.

بله، می‌توان جراحی اتوپلاستی را بیش از یک بار هم انجام داد. البته به خاطر داشته باشید که جراحی خطرات خود را دارد و نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

از روز دوم بعد از جراحی می‌توانید دوش بگیرید. البته به هیچ عنوان پوست پشت گوش را نکشید و از شستن محکم پشت گوش خودداری کنید. این کار می‌تواند به جراحی شما آسیب بزند و بخیه‌ها را باز کند.

۷ تا ۱۰ روز بعد از اتوپلاستی استراحت کنید تا نتیجه‌ی دلخواه خود را از جراحی بگیرید.

بعد از انجام اتوپلاستی بهتر است تا ۶ هفته سر را خم نکنید. در واقع زمانی که این جراحی را انجام می‌دهید به آرایشگاه رفتن خود نیز باید دقت کنید. اگر می‌خواهید موهای خود را کوتاه کنید می‌توانید بعد از برداشتن بانداژ این کار را بکنید. البته نباید سر خود را خم کنید یا به گوش‌ها فشار وارد کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل زیبایی گوش

  1. ناشناس گفت:

    من میخوام عمل کنم آیا برگشت دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سوالتان را شفاف تر بپرسید
      ممنونم
      منظور از برگشت دارد چیست؟

  2. مجتبی گفت:

    سلام گوشهای بنده بر اثر سوختگی یه خورده از اون از بین رفته و بریده امکان درست شدنش هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی ابتدا باید معاینه شوید
      احتمالا درمان زمان‌بری باشد
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  3. محمد ذارع گفت:

    سلام .۲۰روزه عمل اتوپلاستی انجام دادم ولی صبح که از خواب بیدار میشم پشت گوشام یه ذره خون اومده .یکی از گوشام کاملا بی حسه بی حسه و احساس میکنم سفت شده
    یکی از گوشام اصلا بی حس نیست
    میشه راهنمایی کنید خیلی نگرانم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از یک ماه این علایم طبیعی نیست
      حتمن به جراح تان مراجعه کنید

  4. علی اسدی گفت:

    سلام .۲۰روزه عمل اتوپلاستی انجام دادم ولی صبح که از خواب بیدار میشم پشت گوشام یه ذره خون اومده .یکی از گوشام کاملا بی حسه بی حسه و احساس میکنم سفت شده
    یکی از گوشام اصلا بی حس نیست
    میشه راهنمایی کنید خیلی نگرانم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعد از یک ماه این علایم طبیعی نیست
      حتمن به جراح تان مراجعه کنید

  5. علی اسدی گفت:

    درد شقیقه سر بعد از عمل اتو پلاستی طبیعی می‌باشد …درد شقیقه خیلی زیاد نیست
    وقتی تکان میخورم یا دهن را بیش از حد باز میکنم یه ذره درد شقیقه دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      از هیچ دارویی استفاده نکنید مگر با نظر پزشکتان

  6. ناشناس گفت:

    با سلام وتشکر از مقاله خوبتان یک سوال ایا فرو رفتگی لاله درقسمت بالای یک گوش که با گوش دیگر کمی تقارن دارد قابل درمان هست ? لطفن راهنمایی کنید ممنون مرد بیست ویک سال

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله با جراحی پلاستیک یا اتوپلاستی به راحتی قابل درمان است

  7. یاسین هاشمی گفت:

    سلام خسته نباشید ؟
    من از بلوچستان دیدگاه مینویسم
    میشه درباره اوتو پلاستی بگوید که حدود چقد پول با خودم داشته باشم برای اتو پلاستی ممنون از شما 🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هزینه درمان پس از مشاهد نوع اختلال در ظاهر گوش مشخص میگردد

  8. کیمیا زندی گفت:

    سلام خسته نباشین؟
    من قصد دارم پسرم ببرم کلینیک ملینیک واسه اتوپلاستی گوش دارم در موردشون تحقیق میکنم. شما پیشنهادشون میکنین؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت نیاز و تایید شدن کلینیک ایرادی ندارد