علائم پیسی و تمام آنچه باید از نشانه های این بیماری بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری پیسی یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که به طور خاص با لکه‌های سفید بدون پیگمنت در پوست مشخص می‌شود. در این بیماری، پیگمنت ‌دهی پوست تخریب شده و باعث کاهش رنگ پوست در مناطق مبتلا می‌شود. بیماری ممکن است به صورت تدریجی و پیشرونده یا ناگهانی ظاهر شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
علائم پیسی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا علائم پیسی را می‌شناسید؟ بیماری پیسی (Vitiligo) نوعی اختلال پوستی است که به علت از بین رفتن پیگمانتسیون (رنگ طبیعی پوست) در برخی قسمت‌های پوست، لکه‌های سفیدی روی پوست ظاهر می‌شود. این بیماری ناشی از اختلال در سلول‌های ملانوسیت‌ها است که مسئول تولید ماده پیگمانت (ملانین) در پوست هستند.

علت دقیق بروز این بیماری هنوز مشخص نیست، اما فرضیه‌های مختلفی وجود دارد و برخی آن را به عوامل ژنتیکی، اختلالات ایمنی (سیستم ایمنی بدن که به طور غلط به سلول‌های پیگمانت حمله می‌کند)، عوامل محیطی (مانند استرس، آسیب نوری، عوامل شیمیایی و آلرژی) و نقص در تولید ملانین توسط سلول‌های ملانوسیت نسبت می‌دهند.

بارزترین علائم پیسی لکه‌های سفید رنگ در پوست هستند که به صورت تک یا گروهی در قسمت‌های مختلف بدن ازجمله دست‌، پا، صورت، دهان، چشم‌ و ناخن‌ تاثیر گذاشته و معمولا بدون عوارض جانبی همچون خارش یا درد همراه است. در ادامه با ما باشید تا با نشانه‌های اولیه بیماری، علائم پیسی در بزرگسالان و کودکان بیشتر آشنا شوید.

اگر دچار این بیماری هستید، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا برای کاهش لکه‌های پوستی اقداماتی انجام شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

علائم پیسی چیست؟

پیسی از بیماری های پوستی است. علائم پیسی معمولا با ظهور لکه‌های کوچک و بی‌رنگ در پوست در مناطقی مانند دست‌ و پاها، صورت و بازوها آغاز می‌شود. این لکه‌ها که حاشیه‌های منظم و روشنی دارند و رنگ پوست در این مناطق به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد در طول زمان، می‌توانند رشد کنند و به مناطق دیگر پوست گسترش یابند.

نشانه های پیسی ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و به صورتی منظم یا نامنظم ظاهر شوند. این بیماری به صورت مزمن است و معمولا در طول زمان پیشرفت می‌کند. البته، در برخی موارد، رشد لکه‌ها متوقف شده و در برخی دیگر، ممکن است لکه‌ها به طور خودبه‌خودی بهبود یابند.

با توجه به تاثیر بصری پیسی روی ظاهر بدن، علاوه بر تاثیر فیزیکی، ممکن است تاثیرات روانی و اجتماعی نیز بر فرد داشته باشد. درمان پیسی شامل استفاده از کرم‌ها، درمان‌های نوری، درمان‌های هورمونی و روش‌های دیگری است که هدف آن‌ها کاهش ظاهر لکه‌ها و بهبود رنگ پوست است.

نخستین علائم پیسی تشکیل لکه‌های سفید رنگ در پوست و قسمت‌های مختلف بدن هستند که شکل و اندازه‌ متفاوتی دارند. از نشانه‌های پیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

لکه های سفید رنگ

لکه‌های سفید بدون پیگمنت (رنگ) در پوست ظاهر می‌شوند. ابتدا ممکن است یک لکه کوچک و ریز شروع شود و سپس به طور تدریجی اندازه آنها بزرگ شود. این لکه‌ها معمولا مرزهای مشخص و روشن دارند.

تاثیر روی قسمت های مختلف بدن

علائم برص می‌توانند در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند، اما بیشتر در مناطقی مانند صورت، دست‌ها، پاها، بازوها، آلت‌تناسلی و ناخن‌ها مشاهده می‌شود.

عدم همسانی رنگ پوست

لکه‌های سفید بیماری پیسی باعث عدم همسانی رنگ پوست می‌شود. این لکه‌ها در مقابل پوست سالم و رنگدانه‌دار که رنگ طبیعی پوست است، مشخص می‌شوند.

عدم تغییر رنگ لکه ها با آفتاب سوختگی

معمولا لکه‌های سفید بیماری پیسی تغییر رنگی در پاسخ به آفتاب‌سوختگی ندارند. به عبارت دیگر، این لکه‌ها از نظر رنگ بی‌تفاوت هستند و حتی در معرض نور خورشید هم سفید باقی می‌مانند.

ناهمواری پوست

یکی  از علائم ویتیلیگو ناهمواری یا خشکی پوست است که به‌خاطر بروز لکه‌ها روی پوست ایجاد می‌شود.

‏نشانه های اول پیسی – نشانه های اولیه بیماری پیسی

نشانه های اولیه بیماری پیسی بین افراد مختلف فرق می‌کند و در مواردی برای مدت زمان طولانی نادیده گرفته می‌شوند. اگر این لکه‌های پوستی برای شخص ناخوشایند باشد می‌تواند برای درمان پیسی اقدام کند. برخی از روش‌های درمان خانگی پیسی نیز ممکن است موثر باشد. برخی از نشانه های اول پیسی عبارتند از:

  • ظهور یک یا چند لکه سفید رنگ روی پوست در مناطقی مانند صورت، دست‌ها، پاها، بازوها و ناخن‌ها
  • لکه‌های کوچک و ریز در آغاز بیماری که به تدریج بزرگتر می‌شوند.
  • لکه‌های سفید معمولا حاشیه‌های منظم و روشن به شکل دایره، بیضی، مستطیل یا شکل‌های دیگر هستند.
  • لکه‌های سفید برص باعث عدم همسانی رنگ پوست می‌شوند. این لکه‌ها در مقابل پوست سالم و رنگدانه‌دار که رنگ طبیعی پوست است، مشخص می‌شوند.

نشانه های پیسی نگرانت کرده؟

برای بررسی علائم به متخصص مراجعه کن.

متن انگلیسی:
The main symptom of vitiligo is loss of natural color or pigment, called depigmentation. The depigmented patches can appear anywhere on your body and can affect
ترجمه متن:
اصلی‌ترین علامت پیسی از بین رفتن رنگدانه یا پیگمنت طبیعی پوست است که به آن دی‌پیگمنتاسیون می‌گویند. لکه‌های بدون رنگدانه هر جایی از بدن پیدا شده و روی پوست تاثیر می‌گذارند.

niams

‏علائم پیسی در بزرگسالان

علائم پیسی در بزرگسالان معمولا شامل تشکیل لکه‌های سفید رنگ در پوست است که در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر شده و شکل و اندازه‌شان متفاوت است. مهم است بدانید که علائم پیسی و شدت آن در هر فردی ممکن است متفاوت باشد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوست یا لکه‌های سفید، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب صورت گیرد.

علائم برص در بزرگسالان عبارتند از:

  1. لکه‌های سفید رنگ
  2. عدم همسانی رنگ پوست
  3. شکل منظم لکه‌ها

در مواردی که نخستین علائم ویتیلیگو ظاهر می‌شوند فرد دچار مشکلاتی مانند کاهش اعتماد به نفس و عوارض روانی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی هم خواهد شد.

علائم پیسی در زنان

نشانه های پیسی در زنان با ظهور لکه‌های سفید رنگ روی نقاط مختلف بدن مانند صورت، دست‌ها، پاها، بازوها، آلت‌تناسلی و ناخن‌ها شروع شده و به عدم همسانی رنگ پوست و تشکیل لکه‌های بیضی، مستطیلی، دایره‌ای شکل با نامنظمی روی پوست با حاشیه‌های منظم و روشن می‌رسد.

برخی زنانی که علائم برص دارند ممکن است با عوارض روانی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی مواجه شوند که دلیل آن تاثیر بصری روی ظاهر آن‌ها و نگرانی درباره قبول اجتماعی این وضعیت است. به‌علاوه اینکه این لکه‌های پوستی مستقیما روی روحیه و اعتماد به نفس فرد هم اثر می‌گذارد و در برخی باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و انزوای اجتماعی می‌شود.

علائم پیسی در مردان

علائم پیسی در مردان تفاوت چندانی با زنان ندارد. بیماری پیسی در واقع به شکلی برابر در زنان و مردان ظاهر شده و نشانه‌های آن در هر دو جنس قابل مشاهده است. یعنی در مردان مبتلا به برص هم شاهد بروز همان علائم برص هستیم که در زنان ظاهر می‌شوند:

  • ایجاد لکه‌هایی با مرز روشن و منظم
  • ناهماهنگی رنگ پوست در قسمتی که لکه‌ها ایجاد شده با سایر قسمت‌های پوست
  • لکه‌های سفید رنگ روی نواحی مختلف بدن

مردان نیز به همان اندازه زنان در معرض آسیب روانی و کاهش اعتماد به نفس به‌خاطر بروز علائم برص قرار دارند، به‌خصوص اگر لکه‌ها و علائم در نواحی از بدن مانند دست‌ها یا صورت به‌وجود بیایند که بیشتر در معرض دید هستند.

سن ابتلا به این بیماری متفاوت است.
این بیماری می‌تواند در سنین متفاوتی رخ دهد.

علائم پیسی در نوجوانان

با اینکه نشانه های پیسی در نوجوانان تقریبا مشابه علائم بزرگسالان است و بیماری باعث تخریب پیگمنت پوست می‌شود، اما تفاوت‌هایی هم در علائم ویتیلیگو در نوجوانان با بزرگسالان وجود دارد:

علائم پیسی در نوجوانانشرح علائم
افزایش تعداد لکه‌هادر نوجوانان، ممکن است بیماری پیسی باعث افزایش تعداد لکه‌ها شود. این به معنای پیشرفت بیماری است و ممکن است لکه‌های جدید در مناطق مختلف بدن ظاهر شوند.
تاثیر روانیبار روانی این بیماری و اثر منفی روی روحیه و اعتماد به نفس در نوجوانان بیشتر است، چرا که در این سن نوجوانان به دلیل تغییرات ظاهری و نگرانی درباره پذیرفته شدن در اجتماع با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند.
تاثیر بر دوره بلوغپیسی ممکن است در دوره بلوغ روی رشد و تغییرات جسمانی نوجوانان هم تاثیر گذاشته و اعتماد به‌نفسشان را تخریب کند.
علائم پیسی در نوجوانان

علائم پیسی در کودکان

بیماری برص می‌تواند در کودکان نیز رخ دهد. این بیماری معمولا در سنین مختلف از جمله کودکی آغاز می‌شود و علائم آن در کودکان مشابه بزرگسالان است و شاهد بروز همان لکه‌های سفید رنگ روی پوست و نواحی مختلف بدن در کودکان هم هستیم.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوست در کودکان، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب صورت گیرد. پزشک متخصص پوست می‌تواند در این زمینه راهنمایی و درمان مورد نیاز را تعیین کند.

علائم پیسی در نوزادان

ویتیلیگو ممکن است است در نوزادان نیز رخ دهد، هرچند که بروز آن در این گروه نسبت به سایر گروه‌های سنی نادرتر است. بیماری پیسی در نوزادان به صورت لکه‌های سفید بدون پیگمنت در پوست نوزاد ظاهر می‌شود. این لکه‌ها ممکن است در مناطق مختلف بدن نوزاد، از جمله صورت، دست‌ها، پاها، بازوها و ناخن‌ها مشاهده شوند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوست نوزاد، به ویژه لکه‌های سفید بدون پیگمنت، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کرده و مشکل را بررسی کنید. پزشک متخصص پوست یا پزشک اطفال با تشخیص صحیح راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کند.

نگران علائم پیسی در کودکت هستی؟ پس همین حالا با متخصص مشورت کن.

علائم پیسی در صورت

از نشانه های پیسی در صورت می‌توان به لکه‌های سفید بدون پیگمانت روی پوست صورت از جمله پیشانی، گونه‌ها، لب و دهان و حاشیه دور چشم‌ اشاره کرد. لکه‌های سفید رنگی که به شکل دایره، بیضی، مستطیل یا شکل‌های دیگر با مرز مشخص ظاهر شده و ممکن است به‌تدریج بیشتر شوند یا تغییر کنند.

علت دقیق بروز این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما عوامل و فاکتورهای مختلفی را علت بروز این لکه‌های پوستی می‌دانند که عبارتند از:

عوامل ژنتیکی

وجود تمایل به بروز بیماری پیسی در خانواده می‌تواند نشان دهنده نقش عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری باشد.

اختلال در سیستم ایمنی

برخی فرضیات نشان می‌دهند که بیماری برص به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. این اختلال ممکن است باعث تخریب پیگمانت‌زاها (سلول‌های تولید کننده رنگ) در پوست شود.

عوامل اکولوژیکی

شواهد حاکی از اینند که عوامل اکولوژیکی مانند تابش خورشید، استرس، عفونت‌ها و مواد شیمیایی می‌توانند در بروز این لکه‌های سفید رنگ پوستی نقش داشته باشند. اما تاکنون ارتباط دقیق و علت‌ومعلولی بین این عوامل و بروز نشانه‌های پیسی ثابت نشده است.

مهم است بدانید که هنوز علت دقیق بروز ویتیلیگو مشخص نشده است و این‌ها صرفا در حد فرضیه هستند. برخی پزشکان معتقدند گاهی کمبود ویتامین باعث پیسی می شود. (کمبود چه ویتامینی باعث پیسی می شود؟) مشاوره با پزشک متخصص پوست در مورد بیماری و علل مرتبط با آن می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را در این خصوص فراهم کند.

علائم اصلی این بیماری تغییر رنگ پوست است.
اولین و اصلی‌ترین نشانه‌های پیسی از بین رفتن رنگدانه یا پیگمنت طبیعی پوست است.

علائم پیسی در بدن

علائم پیسی در بدن عبارتند از:

  • تشکیل لکه‌های سفید شیری رنگ روی دست، پاها، بازو و صورت یا هر اندام دیگر بدن.
  • تغییر رنگ موها به سفید در قسمت‌هایی که لکه‌های سفید رنگ ایجاد شده است ازجمله روی سر، ابروها، مژه‌ها، ریش و سبیل، و موی بدن.
  • غشاهای مخاطی بدن از جمله داخل بینی یا دهان هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری پیسی یا برص نوعی بیماری پوستی است که باعث تولید لکه‌های سفید بدون پیگمنت در پوست می‌شود. هرچند این بیماری سن و جنسیت خاصی ندارد اما نشانه های پیسی معمولا در افراد زیر ۳۰ سال ظاهر می‌شوند و بیشتر صورت را درگیر می‌کند. نوزادان، کودکان، و حتی نوجوانان هم ممکن است با علائم پیسی مواجه شده و لکه‌های بدون پیگمنت در پوست و مناطق مختلف بدنشان از جمله صورت، دست‌ و پاها، بازوها و ناخن‌ها ظاهر شوند. به‌طورکلی، لکه‌های سفید رنگ پیسی حاشیه منظم و روشنی دارند و ممکن است به مرور زمان بیشتر شده یا تغییر شکل ظاهری بدهند.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ پوست، به ویژه لکه‌های سفید بدون پیگمنت، توصیه می‌شود به دکتر پوست و مو مراجعه کرده و مشکل را بررسی کنید. پزشک متخصص پوست می‌تواند با تشخیص صحیح راهنمایی لازم جهت کنترل نشانه های پیسی را در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علائم شروع پیسی به شکل تدریجی و پیشرونده هستند و در برخی، بطور ناگهانی و در مدت زمان کوتاهی ظاهر می‌شوند. اما در اغلب موارد، علائم برص آرام و به صورت پیوسته توسعه می‌یابند. در ابتدا، ممکن است لکه‌های کوچک سفید رنگ بدون پیگمنت در پوست ظاهر شوند. و بعد با گذر زمان افزایش یافته و به نواحی دیگر پوست گسترش پیدا می‌کنند و ممکن است تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

علائم اولیه پیسی در کودکان مشابه ظهور بیماری در بزرگسالان است و با همان لکه‌های سفید و بی‌رنگ کوچک روی پوست شروع شده و به‌تدریج بزرگ‌تر و با مرز مشخص‌تر ادامه پیدا می‌کند. گاهی ممکن است این لکه‌های شیری رنگ در مناطقی ظاهر شوند که اصلا پیگمنتی در آنجا وجود ندارد؛ یعنی علاوه بر اینکه لکه‌های برص در مناطق دیگر پوست ظاهر می‌شوند، شاهد بروز علائم ویتیلیگو در دهان، لب‌ها، چشم، موهای سفید و مجاری تنفسی بالایی (نازوگلوت) هم هستیم.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم پیسی

  1. ناشناس گفت:

    سلام من تمام پوست بدنم نقاط ریز سفید کمرنگ ایجاد شده بعضیاشون از سفیدی تغیر رنگ میدن و خشک و شبیه سوختگی میشن اما خیلی کوچیکن ممکنه پیسی باشه ؟آخه همه جا هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا از نظر مشکلات قارچی و ملانوما باید ازمایش لازم را بدهید
      جدی بگیرید

    2. مهدی گفت:

      سلام لکه های سفیدی کوچک روی پوست خانمم هست دکتر پوست چندماه پیش رفتیم گفت برای استرس هست لکه های که قبلا بود کمرنگتر شده بزرگتر نشده یکی کلیشون هم کم کار است لطفا راهنماییمون کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        زیر نظر پزشک میتوانید از هیدروکینون استفاده کنید

    3. مرادی گفت:

      سلام. من نزدیک یک ساله که روی دستم لکه های سفید افتاده و رو به پیشرفته از پماد تاکریل و کرم مومتازون استفاده میکنم ولی تاثیری نداره.میشه راهنمای کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        زیر نظر پزشک می توانید از هیدروکینون استفاده نمایید

    4. شکوفه جلیلیان گفت:

      با سلام دخترم ۹ سالشه از تابستان روی لب وزیر لبش بی رنگ شده خیلی دکتر رفتم پماد دادن دارو ترکیبی هم دادن فایده نداره الان دکتر گفته باید آمپول تزریق کنم به نظر شما بهتر میشه؟خیلی ناراحتم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        علت بی رنگی باید مشخص شود
        گاهی ملانوما ست و پماد تاثیری ندارد
        ازمایش تخصصی و کبدی لازم است

  2. HEIMA گفت:

    آیا کسی که از این لکه ها دارد ممکن است بر نازایی تاثیر بگذارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر

  3. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشین من رو پیشونیم لکه های سفید رنگ دارم واقعا رو اعصابم رفته نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید تا بدونم چرا وآیا درمان داره ممنون از شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر لکه ها کوچک باشد از هیدروکینون استفاده کنید
      در صورت بزرگ بودن لازم است هرچه زودتر به متخصص پوست مراجعه نمایید

  4. اسما گفت:

    سلام من چند تا نقطه سفید روی شکمم از چند وقت پیش ظاهر شدند وهیچ تغییر حالتی ندادند و یک قسمت بازوی راستم کمی تغییر رنگ داده به نظر تون چرا اینطوری شده خیلی استرس دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اختلال در رنگدانه پوست و یا ملانوما وجود دارد
      بهتر است از نزدیک بوسیله پزشک معاینه شوید
      اختلالات کبدی و کمبود برخی مواد در بدن هم می تواند باعث این علایم گردد

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  5. ناشناس گفت:

    سلام من خانم ۲۷ ساله هستم گه بر روی شکمم چند تا نقطه سفید رنگ ایجاد شده وروی بازوی راستم کمی کمرنگ تر شده خیلی استرس دارم لطفا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اختلال در رنگدانه پوست و یا ملانوما وجود دارد
      بهتر است از نزدیک بوسیله پزشک معاینه شوید
      اختلالات کبدی و کمبود برخی مواد در بدن هم می تواند باعث این علایم گردد

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  6. ناشناس گفت:

    سلام من چند تا نقطه سفید روی شکمم از چند وقت پیش ظاهر شدند وهیچ تغییر حالتی ندادند و یک قسمت بازوی راستم کمی تغییر رنگ داده به نظر تون چرا اینطوری شده خیلی استرس دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اختلال در رنگدانه پوست و یا ملانوما وجود دارد
      بهتر است از نزدیک بوسیله پزشک معاینه شوید
      اختلالات کبدی و کمبود برخی مواد در بدن هم می تواند باعث این علایم گردد

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  7. اصغر گفت:

    سلام خسته نباشید من بالای چشمم زیر آبروم رنگ پوستم زیاده نه ها یکم بارنگ پوستم تعییر کرده تقریبا دوسانت میشه اون ازتابستون این اون موقع سریه اتفاق استرس شدیدداشتم اتفاق افتاده بعضی موقع ها هم همون جا یکم حالت سوزش داره خیلی بنظرتون چی میتونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از پماد هیدروکینون زیر نظر پزشک استفاده کنید

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  8. ناشناس گفت:

    سلام من خانم هستم ۴۰سالمه و اطراف سینه راستم تغییر رنگ یا بی رنگی پوست دیدم این میتونه نشونه این بیماری باشه یا نه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا بعلت تغییرات هورمونی و یا خشکی پوست این تغییرات رخ داده است
      نگران نباشید

  9. خ مهدیه خ کوچه شعریت حاجیه هستم گفت:

    خیلی برای. پوستم ناراحتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکلات پوستی تان را دقیق توضیح دهید؟

  10. خ مهدیه خ کوچه شعریت ۱ گفت:

    خیلی برای. پوستم ناراحتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکلات پوستی تان را دقیق توضیح دهید؟

      1. ناشناس گفت:

        سلام منم دختر ۶ساله ام داره روی پیشونیش از این لکه ها میفته باید چیکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          باید از نزدیک مورد معاینه و ازمایش قرار گیرد
          برخی علایم شبیه پیسی هستند ولی پیسی محسوب نمی شوند و به راحتی قابل درمانند